Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 30. august 2022
1. Ændringsforslag
Danmarksdemokraterne har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og FG) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret. Flertallet
stemmer imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, DF, NB, LA og Marie Krarup (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlem af udvalget
foreslår med ændringsforslag til lovforslaget, at
indtægtsgrænserne for modtagelse af SU ophæves.
SU skal fremover gives under forudsætning af, at
stipendiemodtageren er reel fuldtidsstuderende. De specifikke krav
for den praktiske gennemførelse i forhold til dokumentation
og kontrol af, at stipendiemodtageren er fuldtidsstuderende,
udarbejdes i en dialog med uddannelsesinstitutioner og
studenterorganisationer.
Ved at ophæve indkomstgrænsen
for SU får de studerende mulighed for at arbejde mere ved
siden af studiet uden at blive modregnet i SU'en. Det giver et
økonomisk incitament til at yde mere på
arbejdsmarkedet. Samtidig er det en hjælp til de
trængte brancher, da de studerende dermed har mulighed for at
tage arbejde, som branchen ikke kan skaffe tilstrækkeligt med
arbejdskraft til.
Det er ønskværdigt, at
studerende sideløbende med studierne opnår kompetencer
i erhvervslivet, som kan benyttes i det videre arbejdsliv. Dermed
letter det også de studerendes overgang fra studerende til at
være nyuddannet i en fast stilling, ligesom det øger
dimittendernes mulighed for beskæftigelse og faktisk
også viser sig at give højere løn for dem, som
har relevant erhvervserfaring.
I høringssvaret fra Danske
Studerendes Fællesråd udtrykkes bekymring for, at
udvidelsen af fribeløbet vil flytte fokus fra selve studiet
og hen på større fokus på arbejdet.
I Danmarksdemokraterne har vi stor tillid
til, at studerende under studietiden selv kan varetage balancen
mellem studier og arbejdsliv. Og samtidig er det en balance, som de
studerende allerede i dag må forholde sig til. Og i dag skal
de så derudover have styr på, hvor meget de har tjent,
så de kan få sagt fra over for arbejdsgiveren, så
de ikke tjener for meget i forhold til de forskellige
indtægtsgrænser. I Danmarksdemokraterne mener vi godt,
vi kan have tillid til, at de studerende kan tage ansvaret, og at
de studerende selv kan vurdere, hvor meget de kan arbejde ved siden
af deres fuldtidsstudie.
5. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DD), tiltrådt af et mindretal
(DF, NB, LA og Marie Krarup (UFG)):
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
SU-loven
(Ophævelse af
fribeløbsgrænser)«.
[Korrektion af lovforslagets
titel]
Til § 1
2) Paragraffen affattes således:
Ȥ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 464 af
29. april 2019, lov nr. 328 af 31. marts 2020, § 1 i lov nr.
293 af 27. februar 2021 og § 1 i lov nr. 834 af 14. juni 2022
og senest ved lov nr. 893 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 6 affattes
således:
»Kapitel 6
Forældreindkomst«.
2. §§
22, 22 a, 23 og 24, § 30, stk. 2,
2. pkt., og stk. 5 og 6, og § 32
ophæves.
3. § 25,
stk. 10, affattes således:
»Stk. 10.
Uddannelsessøgende, hvis tillæg til grundstipendiet
nedsættes eller helt bortfalder efter stk. 5 og 6, kan optage
yderligere studielån med et beløb, der svarer til
nedsættelsen.«
4. I
§ 30, stk. 1, udgår
»den uddannelsessøgendes egenindkomst«, og
før »studieforhold« indsættes: »den
uddannelsessøgendes«.
5. I
§ 31, stk. 2, udgår
»inklusive tillæg efter § 30, stk.
5,«.«
[Ophævelse af bestemmelser
vedrørende fribeløb og egenindkomst]
Til § 2
3) Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.«
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovens titel tilpasses som en konsekvens af det
ændrede indhold og formål med lovforslaget.
Til nr. 2
Med nr. 1 foreslås det, at
overskriften til kapitel 6 i SU-loven ændres. Forslaget er en
konsekvens af, at det med det foreslåede nr. 2
foreslås, at bestemmelser om egenindkomst og fribeløb
i kapitel 6 ophæves.
Med nr. 2 foreslås det, at
§§ 22, 22 a, 23 og 24, § 30, stk. 2, 2. pkt., og
stk. 5 og 6, og § 32 i SU-loven ophæves.
Den foreslåede ordning vil
indebære, at alle bestemmelser om uddannelsessøgendes
egenindkomst og fribeløb i SU-loven ophæves. Dette vil
medføre, at der ikke vil være nogen begrænsning
i den indkomst, som de uddannelsessøgende kan have i et
kalenderår, hvori de er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, der er SU-berettigende. Dette vil
med ændringsforslaget både omfatte måneder i
kalenderåret, hvor den uddannelsessøgende modtager SU,
herunder SU-handicaptillæg, og måneder, hvor den
uddannelsessøgende ikke modtager SU.
Med nr. 3 foreslås det at nyaffatte
SU-lovens § 25, stk. 10, hvorefter uddannelsessøgende,
hvis tillæg til grundstipendiet nedsættes eller helt
bortfalder efter stk. 5 og 6, kan optage yderligere studielån
med et beløb, der svarer til nedsættelsen.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at bestemmelser om muligheden for at få
forhøjet årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet som følge af nedsat eller
bortfaldet tillæg til grundstipendiet udgår.
Med nr. 4 foreslås det, at
henvisningen til den uddannelsessøgendes egenindkomst
udgår af SU-lovens § 30, stk. 1.
Med nr. 5 foreslås det som konsekvens
af det foreslåede nr. 2, at henvisningen til § 30, stk.
5, der foreslås ophævet, udgår.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at uddannelsessøgendes indkomst ikke vil
indgå i grundlaget for den endelige tildeling af SU.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre ikrafttrædelsestidspunktet.
Ikrafttrædelsestidspunktet fastsættes af uddannelses-
og forskningsministeren på baggrund af en nærmere
afklaring af, hvornår de foreslåede ændringer i
lovforslagets § 1 om ophævelse af bestemmelser
vedrørende fribeløb og egenindkomst vil kunne
implementeres ud fra overvejelser af administrativ, it-mæssig
og økonomisk karakter.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. august
2022 og var til 1. behandling den 25. august 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 15. august 2022
dette udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 141. Den 23.
august 2022 sendte uddannelses- og forskningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren
til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret
spørgsmål 1. Spørgsmål 2 forventes
besvaret inden 2. behandlingen.
Ida Auken (S) Jens Joel (S) Julie
Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus
Stoklund (S) Maria Gudme (S) Troels Ravn (S) Jacob Mark (SF) Astrid
Carøe (SF) Stinus Lindgreen (RV) Katrine Robsøe (RV)
Pernille Skipper (EL) Peder Hvelplund (EL) Susanne Zimmer (FG)
Bertel Haarder (V) Anne Honoré Østergaard (V) nfmd. Carsten Kissmeyer (V) Jane
Heitmann (V) Heidi Bank (V) Ulla Tørnæs (V) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD) Marie Krarup (UFG) Alex Ahrendtsen (DF)
Britt Bager (KF) Gitte Willumsen (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 8 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |