Skriftlig fremsættelse (23. maj
2022)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Ingen
modregning i social pension og efterløn på
arbejdspladser, som varetager opgaver med fordrevne fra Ukraine, og
ændring af skæringsdato for udrejse af Ukraine ved
meddelelse af opholdstilladelse)
(Lovforslag nr. L 203)
Lovforslaget udmønter aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne og Bent
Bøgsted på vegne af arbejdsfællesskabet af
løsgængere (Liselott Blixt, Hans Kristian Skibby,
Karina Adsbøl, Marie Krarup og Lise Bech) om ingen
modregning i social pension og efterløn på
arbejdspladser, som varetager opgaver med fordrevne fra
Ukraine.
Lovforslaget ændrer desuden på
betingelserne for, at personer fra Ukraine kan få
opholdstilladelse efter særloven, idet skæringsdatoen
for udrejse af Ukraine ændres fra den 24. februar 2022 til
den 1. februar 2022. Dette er ikke en del af aftalen af den 9. maj
2022.
Lovforslaget har følgende
hovedelementer:
- Indtægter fra arbejde på
offentlige og private arbejdspladser inden for
velfærdssektoren, der varetager opgaver i relation til
fordrevne fra Ukraine, skal ikke medregnes ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget til brug for beregning af folke-, senior-
og førtidspension. Sådant arbejde skal heller ikke
medføre fradrag i efterløn.
- For folke-, senior- og
førtidspensionister omfatter ordningen både egne
indtægter samt en evt. ægtefælle/samlevers
indtægter, der er udbetalt i perioden fra den 1. april 2022
til og med den 31. december 2022. Ordningen omfatter både
merindtægter fra mer- og overarbejde i eksisterende
ansættelser samt hele indtægten fra
ansættelsesforhold, som er påbegyndt den 17. marts 2022
eller senere. Tilsvarende gælder for arbejde samtidig med
efterløn.
- Folke-, senior og
førtidspensionister, som ønsker at gøre brug
af ordningen, skal foretage en digital indberetning til Udbetaling
Danmark vedr. de indtægter, der skal ses bort fra i
efterreguleringen af pensionsydelsen. Efterlønsmodtagere
skal indberette antallet af omfattede timer til a-kasserne.
- Pensionisten og
efterlønsmodtageren skal på tro og love erklære,
at de indberettede oplysninger er korrekte. Derudover skal
pensionisten/efterlønsmodtageren vedlægge en
arbejdsgivererklæring, som erklærer, at pensionisten,
dennes samlever/ægtefælle eller
efterlønsmodtageren enten er ansat efter, at særloven
trådte i kraft, eller at vedkommende har haft
merindtægter fra eksisterende ansættelse, og at
arbejdspladsen er omfattet af ordningen.
- Med lovforslaget ændres
skæringsdatoen for udrejse af Ukraine fra den 24. februar
2022 til den 1. februar 2022. Det betyder, at det fremover vil
være et krav, at personer, der er omfattet af særloven,
er udrejst den 1. februar 2022 eller senere af Ukraine.
På grund af den ekstraordinære
situation forårsaget af krigen i Ukraine og den snarlige
afslutning af indeværende folketingssamling er der behov for,
at lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en
række dispensationer fra reglerne i Folketingets
forretningsorden.
Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at ændringerne vedrørende modregning i
social pension og efterløn vil indebære
ydelsesmæssige merudgifter i størrelsesordenen 1,5
mio. kr. i 2022 og 0,7 mio. kr. i 2023 efter skat og
tilbageløb. En korrektion af folke-, førtids- og
seniorpension vil ske i forbindelse med de årlige
efterreguleringer af social pension, hvorfor eventuelle udgifter
vil påløbe i 2023 i forbindelse med de årlige
efterreguleringer af den udbetalte pensionsydelse for 2022.
Det vurderes endvidere, at
ændringerne vedrørende modregning i social pension og
efterløn vil indebære administrative merudgifter for
Udbetaling Danmark til systemmæssige tilretninger, drift m.v.
i størrelsesordenen 1,6 mio. kr. i 2022 og 1,3 mio. kr. i
2023.
Den del af lovforslaget, der omhandler
ændring af skæringsdato for udrejse af Ukraine ved
meddelelse af opholdstilladelse, forventes på det
foreliggende grundlag alene at medføre begrænsede
aktivitetsændringer i forhold til gruppen, der meddeles
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine. Det skønnes ikke at
have nævneværdige økonomiske konsekvenser.
Forud for lovens fremsættelse har det
ikke været muligt at afslutte den eksterne høring. Et
udkast til lovforslag om ingen modregning i social pension og
efterløn på arbejdspladser, der varetager opgaver med
fordrevne fra Ukraine, har været sendt i høring i
perioden fra den 12. maj til den 15. maj 2022. Et udkast til det
samlede lovforslag er sendt i høring i perioden fra den 20.
maj til den 23. maj 2022. Høringssvar og høringsnotat
forventes at blive fremsendt til Folketinget onsdag den 25. maj
2022.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 16. juni 2022. Indtægter udbetalt
fra den 1. april 2022 skal dog ikke føre til modregning i
social pension eller fradrag i efterløn. Ændring af
skæringsdato for udrejse af Ukraine finder også
anvendelse på sager, hvor der er truffet afgørelse
forud for lovforslagets ikrafttræden.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.