Skriftlig fremsættelse (12. maj
2022)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven, folkeskoleloven, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse og lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse (Særlige pasnings- og
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra
Ukraine)
(Lovforslag nr. L 202)
Danmark
står som følge af krigen i Ukraine foran en
ekstraordinær stor tilstrømning af fordrevne, og en
stor del af disse forventes at være børn og unge. Det
konkrete antal og hastigheden af tilstrømningen er ukendt,
men tilstrømningen fra Ukraine forventes at blive så
stor, at den vil udgøre en markant udfordring for landets
kommuner, og at det derfor bliver nødvendigt at give
kommunerne nye handlemuligheder for lokale løsninger i
modtagelsen af fordrevne børn og unge i dagtilbud og
grundskoler.
Kommunerne har
forskellig kapacitet til rådighed, så der vil
være store kommunale forskelle på, hvor omfattende
udfordringen bliver. Det står dog klart, at kommunerne ikke
vil kunne optage det forventede antal nyankommne børn og
unge i dagtilbud og grundskoler inden for de gældende regler,
hvis det ender med, at der kommer mere end 100.000 personer fra
Ukraine. Kommunerne har derfor brug for øget fleksibilitet
til at imødekomme de særlige udfordringer, som det
øgede antal fordrevne børn og unge fra Ukraine vil
medføre i den enkelte kommune. Fleksibiliteten skal give
mulighed for, at den enkelte kommune enten selv eller i samarbejde
med andre kommuner kan identificere de bedst mulige lokale
løsninger. Lokal fleksibilitet skal give kommunerne mulighed
for at op- og nedskalere tilbud efter behov.
Samtidig er
der behov for at skabe nogle rammer, som giver fordrevne
børn og unge fra Ukraine de forudsætninger, de skal
have for at lykkes, uanset om de snart kan vende tilbage til
Ukraine, eller deres ophold i Danmark måtte blive af
længere varighed. Det er derfor vigtigt, at de fordrevne
børn og unge får gode rammer for at indgå i det
danske samfund i den tid, de er her uden at give afkald på
deres tilknytning til ukrainsk sprog, kultur og identitet. Det skal
bl.a. give mulighed for at oprette særlige tilbud kun for
fordrevne børn og unge fra Ukraine sikre. Intentionen er
samtidig, at fordrevne børn og unge fra Ukraine kan
overgå til almenområdet efterhånden, som kommunen
i samarbejde med det enkelte barn, den unge og dets forældre
vurderer, at barnet eller den unge er klar til det. Det
bemærkes i forlængelse heraf, at aftalen ikke
påvirker forældrenes adgang til frit skolevalg.
Det
foreslås på denne baggrund, at der indføres
særlige regler for fordrevne børn og unge med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine (særloven) for at give
kommunerne øget fleksibilitet til at kunne håndtere
modtagelsen af nyankommne børn og unge fra Ukraine på
børne- og undervisningsområdet. Dette lovforslag skal
sikre mulighed for øget fleksibilitet ved fravigelse af
gældende regler i dagtilbuds- og folkeskoleloven for
fordrevne børn og unge fra Ukraine med opholdstilladelse
efter særloven, nye særlige tilbud for fordrevne
børn og unge fra Ukraine med opholdstilladelse efter
særloven på dagtilbudsområdet, justering af
gældende regler for fordrevne personer fra Ukraine med
opholdstilladelse efter særloven på ungdoms- og
voksenuddannelsesområdet og supplerende redskaber for
tilvejebringelse af kapacitet til modtagelse af børn og unge
fra Ukraine med opholdstilladelse efter særloven.
Det
foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Lovforslaget
fremsættes først efter den 1. april, hvilket navnlig
skyldes, at krigen i Ukraine startede den 24. februar 2022, og
aftalen først blev indgået den 21. april 2022.
Lovforslaget kan ikke udskydes til
fremsættelse i åbningsugen i folketingsåret
2022-23, da en række initiativer fra aftalen skal træde
i kraft før sommerferien og senest den 1. august 2022 ved
start af skoleåret 2022/23. Derfor ønskes dispensation
fra Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, hvorefter 3.
behandling af lovforslag ikke må finde sted, før 30
dage efter at lovforslaget er fremsat.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.