Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 18. maj 2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 12, stk. 1, således at 2. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Nye Borgerliges medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og
nr. 3 og 8. Børne- og undervisninsgministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 4-7.
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, NB og Marie Krarup (UFG)) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag til det under B
nævnte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (FG) indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Udtalelse fra børne- og
undervisningsministeren
Jeg fremsender hermed følgende
tekstbidrag, som jeg anmoder om at få optrykt som en
udtalelse fra børne- og undervisningsministeren i
betænkningen over lovforslag nr. L 202 om Forslag til lov om
ændring af dagtilbudsloven, folkeskoleloven, lov om friskoler
og private grundskoler m.v., lov om institutioner for
almen-gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om institutioner
for forberedende grunduddannelse (Særlige pasnings- og
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra
Ukraine):
»Den foreslåede opdatering af
dagtilbudslovens § 99, stk. 1, vil samlet set ikke
medføre merudgifter for det offentlige. Af det fremsatte
lovforslag nr. L 202 fremgår det imidlertid, at lovforslaget
ikke har økonomiske konsekvenser for staten. Børne-
og Undervisningsministeriet har over for udvalget oplyst, at
opdateringen af dagtilbudslovens § 99, stk. 1, vil
medføre, at kommunerne kan få statslig refusion for
visse typer af kommunale udgifter for udlændinge med ophold
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, samt lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer fra Afghanistan, der har bistået danske
myndigheder mv. Dette vil således medføre en
forskydning af udgifterne forbundet med håndteringen af de
fordrevne fra Ukraine fra kommunerne til staten som følge af
statsrefusionen for visse typer af kommunale udgifter.
Forskydningen af udgifterne er ved en fejl
ikke angivet i pkt. 3 om økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige lovforslagets
almindelige bemærkninger. Det vurderes med betydelig
usikkerhed, at forskydningen udgør 23,1 mio. kr. i 2022,
36,4 mio. kr. i 2023 og 5,9 mio. kr. i 2024.«
5. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
ønsker at fordrevne børn og unge fra Ukraine kan
få en god og tryg velkomst i landets dagtilbud og
grundskoler. Det er en stor opgave for landets kommuner og
institutioner - private som offentlige - at sikre en god
modtagelse, og det kræver, at der er fleksible rammer til at
løse opgaven. Derfor støtter Venstre op om muligheden
for at oprette særlige dagtilbud for fordrevne ukrainske
børn, hvor hovedsproget er ukrainsk, og de øvrige
muligheder for at fravige en række krav og regler. Venstre
bakker også op om at oprette særlige grundskoletilbud
for fordrevne børn og unge fra Ukraine. Og at der - som
også ønsket af den ukrainske regering, så
lettere tilbageflytning kan sikres - også kan undervises
på ukrainsk og engelsk, at den ukrainske skoleplan kan
følges, og at onlineundervisning med lærere, der er
blevet i Ukraine, muliggøres.
Venstre støtter også op om
muligheden for, at private leverandører kan være med
til at løfte opgaven med at drive særtilbud på
dagtilbudsområdet, og ser det også gerne udbredt til
grundskoleområdet. Det har det været vigtigt for
Venstre at sikre, at pensioneret personale og studerende skal kunne
hjælpe til, uden at de straffes økonomisk for det. Det
har trukket ud med en sådan løsning. Vi ser det
også som positivt, at ukrainske lærere, pædagoger
m.v., der er flygtet til Danmark, kan hjælpe til både i
dagtilbuddene og i grundskolerne.
Venstre havde ønsket en kortere
periode af solnedgangsklausulen, men konstaterer, at den
socialdemokratiske regering ikke har ønsket dette, og derfor
har det været væsentligt at få tilføjet
»genforhandlingen« af aftalen i august såvel som
ved udgangen af dette år.
Venstres medlemmer af udvalget finder det
kritisabelt, at der med lovforslaget ikke er sikret økonomi
til kommunerne, og at regeringen blot vil forhandle dette i
ØA-aftalen og ikke give en reel sikkerhed for, at
kommunernes merudgifter dækkes. Det kan ikke undgå at
gå ud over de øvrige velfærdsområder og de
tilbud, borgerne møder i dagligdagen.
Venstre bakker op om lovforslaget, der alt
i alt vil det gøre det mere overkommeligt for kommunerne at
løfte opgaven, at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre
en lettere tilbagevenden til Ukraine, når freden
forhåbentlig indfinder sig.
6. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
»A.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven,
folkeskoleloven, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og lov om institutioner for forberedende grunduddannelse
(Særlige pasnings- og undervisningsmuligheder af fordrevne
børn og unge fra Ukraine)« omfattende §§
1-8.
B. »Forslag
til lov om ændring af dagtilbudsloven (Statslig refusion for
visse typer af kommunale udgifter til udlændinge med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v.)« omfattende § 1, nr. 11, og § 7, stk.
1.«
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til titlen
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Titlen affattes således:
»Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om folkeskolen og forskellige andre
love
(Særlige
pasnings- og undervisningsmuligheder til fordrevne børn og
unge fra Ukraine)«.
[Lovteknisk korrektion af lovens
titel]
Til § 1
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
3) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 99, stk. 1,
udgår nr. 10.
Nr. 11 bliver herefter nr. 10.
[Kommunerne får statslig
refusion for visse typer af kommunale udgifter til udlændinge
med ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine]
Til § 7
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 2 og 3
ændres »§ 27, stk. 2, 2. pkt.« til:
»§ 27 c, stk. 2, 2. pkt.«
[Lovteknisk korrektion af
henvisning til bestemmelse i dagtilbudsloven]
5) I
stk. 2 og 3
indsættes efter »§ 11 a, stk. 1, 4. pkt.,«:
»og stk. 2, 4. pkt.,«.
[Tilføjelse i
solnedgangsbestemmelse af henvisning til folkeskolelovens § 11
a, stk. 2, 4. pkt., som affattet ved lovforslagets § 2, nr.
4]
6) I
stk. 2 og 3
ændres »§ 22 a,« til: »og § 22
a«.
[Korrekturrettelse]
7) I
stk. 3 udgår »et senere
tidspunkt, dog ikke senere end til«.
[Parallelitet til den
foreslåede § 30 i lovforslag nr. L 201]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
8) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 99, stk. 1,
udgår nr. 11.
[Kommuner får statslig
refusion for visse typer af kommunale udgifter, der vedrører
udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører en
ændring af dagtilbudsloven, folkeskoleloven og en række
andre love om indførelse af særlige pasnings- og
undervisningsmuligheder af fordrevne børn og unge fra
Ukraine, herunder en ændring af dagtilbudsloven, så
kommuner alene kan få statslig refusion for visse typer af
udgifter til personer med ophold efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Det andet forslag (B) vedrører en
ændring af dagtilbudsloven, så kommuner får
statslig refusion for visse typer af udgifter til personer med
ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. Der er
således alene tale om ændring af forholdet mellem
staten og kommunerne, hvad angår statslig refusion.
Lovforslag B vedrører et element,
der ikke har noget at gøre med den politiske aftale, som
lovforslag nr. L 201 og L 202 bygger på.
Til nr. 2
Ændringsforslaget medfører, at
lovens titel affattes i overensstemmelse med retningslinjerne i
Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning. Der foretages ingen
materiel ændring.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget, som indebærer, at kommuner alene vil kunne
få statslig refusion for visse typer af udgifter til personer
med ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine.
Til nr. 4
Ændringen er en korrekturrettelse,
således at der henvises til den korrekte bestemmelse.
Til nr. 5
Ændringsforslaget medfører, at
folkeskolelovens § 11, stk. 2, 4. pkt., som affattet ved
lovforslagets § 2, nr. 4, vil blive ophævet den 17.
marts 2024 eller, hvis børne- og undervisningsministeren
fastsætter, at ophævelsen udskydes, på et senere
tidspunkt, dog ikke senere end til den 17. marts 2025.
Det er hensigten, at det alene er
lovforslagets § 1, nr. 10 og 11, der forbliver i kraft efter
den 17. marts 2024 eller, hvis børne- og
undervisningsministeren fastsætter, at ophævelsen
udskydes, på et senere tidspunkt, dog ikke senere end til den
17. marts 2025.
Til nr. 6
Ændringen er en korrekturrettelse.
Der foretages ingen materiel ændring.
Til nr. 7
Ændringsforslaget skaber parallelitet
til den foreslåede § 30 i lovforslag nr. L 201 om
kommunale særlige grundskoler for børn og unge, der er
fordrevet fra Ukraine. Ændringen har ikke materiel betydning.
Lovens ophævelse vil fortsat kunne udskydes administrativt
til den 17. marts 2025 med henblik på at skulle gælde i
den periode, hvor fordrevne personer fra Ukraine er meddelt
opholdstilladelse efter lov nr. 324 af 16. marts 2022 om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget, som indebærer, at kommuner får statslig
refusion for visse typer af udgifter til personer med ophold efter
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
7. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. maj 2022
og var til 1. behandling den 17. maj 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 12. maj
2022 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Brian
Bressendorff (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav (S) Charlotte Broman
Mølbæk (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid
Carøe (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Lotte Rod (RV) Anne
Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob
Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer
(FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Ellen Trane Nørby
(V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén
Knuth (V) nfmd. Marie Krarup
(UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Gitte
Willumsen (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |