Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V og KF) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede
ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (Hans Kristian Skibby (UFG)) vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og det
stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ser positivt
på elementerne i lovforslaget. Det er godt, at elafgiften
nedsættes yderligere, set i lyset af de betydelige
meromkostninger, som de høje energipriser medfører
for både virksomheder og husholdninger. Det er også
positivt, at grænsen for det maksimale
beskæftigelsesfradrag øges, da det kan bidrage til at
øge arbejdsudbuddet.
Venstre vurderer, at det er positivt, at
beskæftigelsesfradraget øges, da det bedre skal kunne
betale sig at arbejde, men at beskæftigelsesfradraget burde
have været mere ambitiøst, og at det er et problem, at
forligskredsen bag Aftalen om et tryggere dagpengesystem ikke har
kunnet støtte gennemførelse af de aftalte tiltag
på dimittenddagpengeområdet, der medfører, at
midlerne afsat til forøgelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag er blevet reduceret i lovforslaget.
Venstre er enige i lovforslagets
enkeltdele, men kan ikke bakke op om forslaget som helhed, da det
er direkte bundet op på regeringens reformaftale, der ud over
tiltagene i lovforslaget også bidrager til at forgylde
fagbevægelsen og bidrager til at øge dagpengene og
dermed mindske incitamentet til at arbejde på et tidspunkt,
hvor der er behov for det modsatte.
Venstre vurderer, at der på trods af
de gode takter i lovforslaget er en række udfordringer med
finansieringen af lovforslaget, der hviler på en bredere
reformaftale, som Venstre ikke kan støtte op om. På
den baggrund stemmer Venstre hverken for eller imod
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, EL,
KF, DF og LA):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 2,
udgår i 1. pkt. »for
personer med børn«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det at nyaffatte § 1, stk. 1 og 2, i lov om
skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter. I den forbindelse foreslås det at
præcisere, at kompensationen ikke længere vil
være en supplerende kompensation for modtageren. Dette er en
konsekvens af, at den grønne check afskaffes for
ikkepensionister. Derudover foreslås det at forhøje
den skattefrie kompensation for personer med børn både
for indkomståret 2022 og indkomståret 2023 og
efterfølgende indkomstår.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »for personer med børn« udgår af
bestemmelsen.
Baggrunden herfor er, at det vurderes at
være overflødigt at præcisere, at det er en
kompensation for personer med børn. Dette skyldes, at det af
bestemmelsen fremgår, at kompensationen ydes til personer med
et barn eller børn, der ved indkomstårets udløb
ikke er fyldt 18 år, hvis en række betingelser er
opfyldt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. maj 2022
og var til 1. behandling den 19. maj 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 7. marts 2022 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 164. Den 17. maj 2022 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF)
Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne
Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (UFG) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |