Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 30. november 2021
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF, EL, KF og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling, og mindretallet vil
ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 3 og 4, og mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 2 og 5.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Enhedslisten
Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget bemærker, at luftfartsbranchen længe har
efterlyst en klageadgang i forbindelse med Trafikstyrelsens
udmøntning af bekendtgørelser m.m., hvorfor Venstre
og Enhedslisten finder det negativt, at ministeren ikke vil
sørge for, at der i luftfart?sloven vedrørende
klageadgang tilføjes, at afgørelser truffet i henhold
til Trafikstyrelsens bekendtgørelser kan påklages til
transportministeren, jf. L 20 - svar på
spørgsmål 4.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 3 udgår
stk. 3.
[Ændring af placering af
foreslået bestemmelse]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og FG):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 70 a, stk. 2, indsættes i 1. pkt. efter »til«:
»klassificerede regler eller«.
[Præcisering af persongruppe,
for hvem der kan fastsættes regler om krav om
sikkerhedsgodkendelse]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 70 a, stk. 2, ændres i 2. pkt. »meddelelse om« til:
»meddelelse«.
[Sproglig rettelse]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. I §
70 a, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.
02. I
§ 70 a, stk. 5 og 6, der bliver stk. 6 og 7, ændres
»stk. 1-3« til: »stk. 1, 3 og 4«.
03. I
§ 70 a, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »5« til: »6«.«
[Konsekvensrettelse af
henvisninger]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og FG):
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»04. § 153 a, stk. 2, ophæves, og i
stedet indsættes som stk.
2-5:
»Stk. 2.
Transportministeren kan beslutte, at regler fastsat efter § 3,
stk. 2, ikke indføres i Lovtidende, når karakteren af
de i § 3, stk. 2, omhandlede omstændigheder
nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse.
Sådanne regler offentliggøres i stedet på
Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
regler, der fastsættes i medfør af loven, ikke
indføres i Lovtidende. Sådanne regler
offentliggøres i stedet på Trafikstyrelsens
hjemmeside, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
kundgørelsen af tekniske regler, der fastsættes i
medfør af loven, kan ske via den for luftfarten
særlige luftfartsinformationstjeneste, når forholdene
kræver det.
Stk. 5.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
regler, der fastsættes i medfør af loven, og som af
hensyn til luftfartssikkerheden er klassificerede, kundgøres
ved fysisk eller digital formidling direkte til berørte
parter.««
[Præcisering af rammerne for
kundgørelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Stk. 3 i den i lovforslaget
foreslåede nyaffattelse af luftfartslovens § 3
bør af ordenshensyn i stedet fremgå af luftfartslovens
§ 153 a.
Det foreslåede stk. 3 i den
foreslåede nyaffattelse af luftfartslovens § 3
bør således udgå. I stedet indsættes det
foreslåede stk. 3 i luftfartslovens § 153 a, jf.
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 2
Det følger af det foreslåede
nye stykke i § 70 a, stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets §
1, nr. 2, at transportministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, at personer, som
udfører sikkerhedskontrol eller har adgang til
sikkerhedsplaner i virksomheder, som er sikkerhedsgodkendt efter de
forordninger om sikkerhed inden for civil luftfart, der er udstedt
af Den Europæiske Union, skal sikkerhedsgodkendes af
Trafikstyrelsen.
Det foreslås med
ændringsforslaget at præcisere det foreslåede
§ 70 a, stk. 2, 1. pkt., yderligere i relation til den
personkreds, for hvem der kan fastsættes regler om krav om
sikkerhedsgodkendelse. Bestemmelsen foreslås med
ændringsforslaget præciseret, så det i stedet
fremgår, at transportministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, at personer, som
udfører sikkerhedskontrol eller har adgang til enten
klassificerede regler eller klassificerede sikkerhedsplaner i
virksomheder, som er sikkerhedsgodkendt efter de forordninger om
sikkerhed inden for civil luftfart, der er udstedt af Den
Europæiske Union, skal sikkerhedsgodkendes af
Trafikstyrelsen.
Med ændringsforslaget foreslås
personkredsen, der vil være omfattet af
bemyndigelsesbestemmelsen i relation til fastsættelse af
regler om krav om sikkerhedsgodkendelse, præciseret
yderligere med henblik på at tage højde for, at visse
former for luftfartsvirksomhedspersonel ikke nødvendigvis
har direkte adgang til sikkerhedsplaner, men alligevel har adgang
til dele af eller hele klassificerede regelsæt. Der
bør også i disse tilfælde kunne stilles krav om
sikkerhedsgodkendelse, henset til at personellet bliver bekendt med
klassificerede informationer. Samtidig præciseres
bemyndigelsesbestemmelsen til kun at omfatte muligheden for at
fastsætte regler om krav om sikkerhedsgodkendelse, hvis
personer har adgang til klassificerede sikkerhedsplaner i
modsætning til adgang til sikkerhedsplaner generelt.
Med »personer, som […] har
adgang til klassificerede regler eller sikkerhedsplaner« skal
forstås personer, der enten har adgang til klassificerede
oplysninger i form af klassificerede regler eller klassificerede
sikkerhedsplaner. Uanset om personel ansat i f.eks. en lufthavn har
behov for adgang til klassificeret information direkte gennem de
klassificerede regler, gennem den klassificerede sikkerhedsplan,
som i praksis udmønter reglerne, eller begge dele, er der
behov for at kunne stille et krav om en forudgående
sikkerhedsgodkendelse af det pågældende personel.
Kravet om sikkerhedsgodkendelse gælder, uanset om det
pågældende personel skal have direkte elektronisk eller
fysisk adgang til de klassificerede informationer, eller om den
klassificerede information formidles mundtligt, f.eks. gennem
undervisning i indholdet af den klassificerede sikkerhedsplan.
Med den foreslåede præcisering
af det foreslåede § 70 a, stk. 2, 1. pkt.,
indskrænkes bemyndigelsen, for så vidt angår krav
om sikkerhedsgodkendelse begrundet i personers adgang til
sikkerhedsplaner, til, at der alene vil kunne fastsættes
regler om krav om sikkerhedsgodkendelse, når personer har
adgang til klassificerede sikkerhedsplaner. Bestemmelsens
rækkevidde indskrænkes, så det ikke vil
være muligt at fastsætte regler om krav om
sikkerhedsgodkendelse for personer, der alene har adgang til
ikkeklassificerede sikkerhedsplaner.
Til nr. 3
Der er alene tale om en sproglig rettelse i
formuleringen af det foreslåede § 70 a, stk. 2, 2. pkt.
Den sproglige rettelse har ingen materiel betydning.
Til nr. 4
De foreslåede ændringer sker
som konsekvens af, at der med lovforslaget foreslås indsat et
nyt stk. 2 i luftfartslovens § 70 a, hvorpå
luftfartslovens § 70 a, stk. 2-6, bliver stk. 3-7. De
eksisterende henvisninger til de med lovforslaget rykkede stykker
skal således konsekvensrettes.
Til nr. 5
I henhold til § 2 i Lovtidendeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august 2016, skal alle
love og bekendtgørelser indføres i Lovtidende.
Lovtidendelovens bestemmelser om kundgørelse kan fraviges,
hvis det bestemmes ved lov, og hvis der i den
pågældende lov er fastsat en alternativ
kundgørelsesform for reglerne. Fravigelse fra de almindelige
regler om kundgørelse bør dog kun ske, hvis der er
tungtvejende hensyn, der gør sig gældende.
I forlængelse heraf følger det
af luftfartslovens § 153 a, stk. 2, at transportministeren kan
fastsætte regler om kundgørelsen af de i medfør
af loven fastsatte regler.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 242 af
21. marts 2007 om ændring af lov om luftfart. Det
følger i den forbindelse af forarbejderne, at formålet
med bestemmelsen var, at der - efter vedtagelsen af lov nr. 305 af
19. april 2006 om ændring af lov om udgivelsen af en
Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form)
- fortsat ville være mulighed for, at visse tekniske
forskrifter, som alene henvender sig til en meget begrænset,
professionel brugerkreds, ikke skulle kundgøres i
Lovtidende, men alene blive gjort tilgængelige via
luftfartsvæsenets (i dag Trafikstyrelsens) hjemmeside, jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 1260.
Bemyndigelsen i luftfartslovens § 153
a, stk. 2, er udmøntet i § 23 i bekendtgørelse
nr. 2243 af 29. december 2020 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af
visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter (herefter
»delegationsbekendtgørelsen«). Det følger
således af delegationsbekendtgørelsens § 23, stk.
1 og 2, at forskrifter, der udstedes i medfør af
luftfartsloven af Trafikstyrelsen ved delegation, kan
udfærdiges som Bestemmelser for Civil Luftfart (BL), og at
Bestemmelser for Civil Luftfart ikke kundgøres i
Lovtidende.
Det følger endvidere af
delegationsbekendtgørelsens § 23, stk. 3, at
Organisationen for International Civil Luftfarts tekniske
instruktioner for sikker lufttransport af farligt gods ikke
kundgøres i Lovtidende, hvilket også gør sig
gældende for senere ændringer i de tekniske
instruktioner.
De forskrifter og tekniske instruktioner,
der er nævnt i § 23, stk. 1-3, kundgøres ved
offentliggørelse på Trafikstyrelsens hjemmeside,
www.tbst.dk (nu www.trafikstyrelsen.dk), jf.
delegationsbekendtgørelsens § 23, stk. 4.
Forskrifter, der fastsættes efter
luftfartslovens § 40 g, stk. 1, 3 og 4, § 50, stk. 9,
§ 70, § 70 a, stk. 1-4, § 70 b, stk. 4 og 5, §
76, § 85, stk. 1-2 og 4, § 126 b, stk. 2-4, § 126 c,
stk. 2, § 126 d, stk. 4 og 5, § 126 e, stk. 2, § 126
g, § 130, § 130 a og § 131, udstedes som
bekendtgørelser, der kundgøres i Lovtidende, jf.
§ delegationsbekendtgørelsens 23, stk. 5.
Det foreslås med
ændringsforslaget at ophæve det gældende §
153 a, stk. 2, i luftfartsloven og indsætte fire nye stykker
i § 153 a.
Den foreslåede ændring sker med
henblik på at præcisere og uddybe den eksisterende
bemyndigelseshjemmel i luftfartsloven, der vedrører adgangen
til at fastsætte regler om kundgørelse af regler
på anden vis end i Lovtidende. Ændringen sker endvidere
med henblik på at give transportministeren bemyndigelse til i
en krisesituation med øjeblikkelig virkning at udstede
regler om eksempelvis flyveforbud på Transportministeriets
eller Trafikstyrelsens hjemmeside.
Med ændringsforslaget foreslås
indsat en bestemmelse om, at transportministeren skal kunne
beslutte, at regler fastsat efter luftfartslovens § 3, stk. 2,
ikke indføres i Lovtidende, når karakteren af de i
§ 3, stk. 2, omhandlede omstændigheder
nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse, og at
sådanne regler i stedet offentliggøres på
Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside. Med
ændringsforslaget foreslås endvidere den
nugældende generelle bemyndigelsesbestemmelse om
kundgørelse ophævet og erstattet af en ny bestemmelse,
hvormed det vil fremgå direkte af lovens ordlyd, at
transportministeren alene kan fastsætte regler om, at
undtagelse fra kundgørelse i Lovtidende kan ske ved
udstedelse af tekniske regler, og at disse regler i stedet
kundgøres på Trafikstyrelsens hjemmeside. Med
ændringsforslaget foreslås også indsat eksplicit
hjemmel i luftfartsloven til at kunne fastsætte regler om at
fravige kravet om kundgørelse af de tekniske regler på
Trafikstyrelsens hjemmeside og i stedet kundgøre disse
regler via den særlige luftfartsinformationstjeneste,
når forholdene kræver det. Endelig foreslås
indsat en ny bestemmelse, hvoraf det fremgår, at
transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
regler, der af hensyn til luftfartssikkerheden er klassificerede,
jf. Statsministeriets sikkerhedscirkulære § 1,
cirkulære nr. 10338 af 17. december 2014, kundgøres
ved fysisk eller digital formidling til de berørte
parter.
Med det foreslåede § 153 a, stk.
2, foreslås transportministeren bemyndiget til at kunne
beslutte, at regler fastsat efter luftfartslovens § 3, stk. 2,
ikke indføres i Lovtidende, når karakteren af de i
§ 3, stk. 2, omhandlede omstændigheder
nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse, og at
sådanne regler i stedet offentliggøres på
Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
præciseres det, at udstedelse af flyveforbud m.v. i
medfør af den foreslåede nyaffattelse af
luftfartslovens § 3, stk. 2, som udgangspunkt skal ske i
bekendtgørelsesform. Dog bør det i en
tidsmæssigt kritisk situation kunne lade sig gøre
inden for nogle nærmere angivne rammer at fravige dette
udgangspunkt. Med ændringsforslaget foreslås indsat en
særskilt bestemmelse i luftfartsloven, der tager højde
for, at ministeren i en krisesituation med øjeblikkelig
virkning skal kunne udstede meddelelse om regler ved
offentliggørelse på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens hjemmeside om indskrænkning af, betinget
adgang til eller forbud mod adgangen til luftfart inden for dansk
område. Det sædvanlige udgangspunkt om
kundgørelse i Lovtidende foreslås således
fraveget. Den foreslåede procedure om meddelelse af regler
på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside
skal alene kunne finde anvendelse i en krisesituation, hvor bare
få timer er af afgørende betydning, eller hvor
virkningen med den påtænkte foranstaltning ellers vil
forspildes. Hvis der derimod er tale om en kritisk situation, der
tidsmæssigt tillader udstedelse af en bekendtgørelse
ad de sædvanlige processuelle kanaler, vil kundgørelse
ikke kunne ske på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens hjemmeside.
Transportministeren kan allerede i henhold
til luftfartslovens § 153 a, stk. 2, fastsætte regler om
kundgørelsen af de i medfør af loven fastsatte
regler. Denne bestemmelse er dog i henhold til forarbejderne
tilsigtet at sikre, at der er mulighed for, at visse tekniske
forskrifter, som alene henvender sig til en meget begrænset,
professionel brugerkreds, i praksis luftfartsbrugerne, ikke skal
kundgøres i Lovtidende, men alene blive gjort
tilgængelige via luftfartsvæsenets (i dag
Trafikstyrelsens) hjemmeside, jf. Folketingstidende 2006-07,
tillæg A, side 1260.
Foranstaltninger iværksat med hjemmel
i den i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af § 3,
stk. 2, som vil kunne blive relevante at udstede meddelelse om
på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside
med hjemmel i det foreslåede § 153 a, stk. 2, vil
være større foranstaltninger af særlig og
indgribende karakter og vil henvende sig til den samlede
luftfartsbranche, ejere af private luftfartøjer og den brede
offentlighed, idet bl.a. passagerer også vil blive
berørt af eksempelvis et flyveforbud.
Der stilles på den baggrund
ændringsforslag om en særskilt hjemmel i § 153 a,
stk. 2, til, at ministeren skal kunne træffe beslutning om,
at der ikke skal ske kundgørelse af en foranstaltning
indført med hjemmel i det foreslåede § 3, stk. 2,
såfremt de tidsmæssige rammer for den konkrete
krisesituation nødvendiggør dette. Med det
foreslåede § 153 a, stk. 2, vil der således blive
givet adgang til at fravige kravet om kundgørelse i
Lovtidende i visse tilfælde af indførelse af
foranstaltninger, der begrænser retten til adgangen til
luftfart på dansk territorium.
Det bemærkes, at regler, der i
henhold til det foreslåede § 153 a, stk. 2, undtages fra
kundgørelse i Lovtidende, fortsat skal indlægges i
Retsinformation i henhold til § 2, stk. 3, i
pligtafleveringscirkulæret, jf. cirkulære nr. 27 af 28.
februar 1996 om ministeriernes pligtaflevering til
Retsinformation.
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at tage højde for, at der i en krisesituation
kan være behov for at reagere med meget kort varsel inden for
luftfarten for at beskytte den offentlige sikkerhed, folkesundheden
m.v. Det foreslås derfor at bemyndige transportministeren til
at kunne beslutte, at regler fastsat efter det foreslåede
§ 3, stk. 2, ikke indføres i Lovtidende, når
karakteren af de i stk. 2 omhandlede omstændigheder
nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse.
Transportministeren vil således kunne beslutte, at
indskrænkninger, betingelser for adgangen til luftfarten
eller flyveforbud, jf. det foreslåede § 3, stk. 2,
(herefter »foranstaltningen«) kan meddeles på
Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside frem for at
blive kundgjort i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse
foreslås at kunne anvendes, hvis de i det foreslåede
§ 3, stk. 2, omhandlede omstændigheder
»nødvendiggør øjeblikkelig
udstedelse«. »Nødvendiggør
øjeblikkelig udstedelse« skal i denne sammenhæng
forstås som i en krisesituation, jf. bemærkningerne til
den i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af § 3, stk.
2, hvor krisens karakter nødvendiggør en
uopsættelig reaktion for at varetage offentlig sikkerhed,
folkesundheden eller væsentlige danske interesser i
øvrigt.
Det forudsættes, at den
foreslåede bestemmelse som udgangspunkt kun vil kunne finde
anvendelse, når der er tale om en situation, hvor der skal
reageres inden for få timer, men det afgørende er, at
virkningen med foranstaltningen ikke forspildes. Indførelsen
af en foranstaltning i medfør af det foreslåede §
3, stk. 2, bør så vidt muligt ske ved udstedelse af en
bekendtgørelse, men hvis karakteren af den specifikke krise
nødvendiggør det og formålet med
foranstaltningen potentielt forspildes, hvis foranstaltningen
først kan iværksættes gennem den
sædvanlige kundgørelsesproces, vil transportministeren
kunne beslutte, at foranstaltningen frem for at blive kundgjort i
Lovtidende kan offentliggøres på Transportministeriets
eller Trafikstyrelsens hjemmeside i henhold til det
foreslåede § 153 a, stk. 2.
Udmøntningen af det foreslåede
§ 153 a, stk. 2, vil skulle ske ved udsendelsen af en
offentlig meddelelse på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens egen hjemmeside.
Hvorvidt foranstaltningen skal
kundgøres ved offentlig meddelelse på
Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside,
afhænger af det bagvedliggende grundlag for
indførelsen af foranstaltningen. Det følger
således af bekendtgørelse nr. 2243 af 29. december
2020 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og
beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter, at
transportministerens beføjelser efter luftfartslovens §
3, stk. 2, til midlertidigt at indskrænke eller forbyde
adgangen til luftfart inden for hele riget udøves af
Trafikstyrelsen, hvis indskrænkningen eller forbuddet alene
skyldes hensynet til flyvesikkerheden. I de tilfælde, hvor
eksempelvis flyveforbud indføres med henvisning til hensynet
til flyvesikkerheden, vil beføjelsen til at udmønte
flyveforbuddet være delegeret til Trafikstyrelsen.
Foranstaltningen vil i så fald også skulle
offentliggøres ved meddelelse på Trafikstyrelsens
hjemmeside i situationer, der omfattes af det foreslåede
§ 153 a, stk. 2.
Vil en foranstaltning derimod skulle
indføres på grundlag af andre årsager end
hensynet til flyvesikkerheden, vil beføjelsen i
luftfartslovens § 3, stk. 2, ikke være delegeret til
Trafikstyrelsen og vil derfor skulle udmøntes af
transportministeren. I disse tilfælde vil meddelelse om
regler om en foranstaltning skulle offentliggøres på
Transportministeriets hjemmeside, da den bagvedliggende
beføjelse ikke er delegeret.
Foranstaltningerne i meddelelsen på
Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside vil skulle
være klart og overskueligt formuleret, så både
virksomheder og borgere har muligheden for at orientere sig i
reglerne udstedt i meddelelsen i form af trufne foranstaltninger,
jf. det foreslåede § 3, stk. 2.
Det forudsættes, at udstedelsen af
regler i en meddelelse på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens hjemmeside efterfølges af udsendelse af en
information, der gøres tilgængelig for samtlige
piloter i form af et NOTAM (Notice to Airmen).
Det forudsættes, at der ved
offentliggørelsen af regler på Transportministeriets
eller Trafikstyrelsens hjemmeside snarest muligt
efterfølgende udstedes en bekendtgørelse, der
erstatter meddelelsen om reglerne på hjemmesiden, og som
kundgøres på sædvanlig vis. Udstedelse af
bekendtgørelse vil skulle ske, medmindre foranstaltningen
indført ved meddelelsen på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens hjemmeside er af så kort varighed, at det
ikke giver anledning til udstedelse af en bekendtgørelse.
Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis
foranstaltningen kun er af få timers varighed.
Det foreslåede § 153 a, stk. 3,
afspejler den i forvejen gældende retstilstand, hvor
ministeren kan fastsætte regler om kundgørelsen af de
i medfør af loven fastsatte tekniske regler. Med den
foreslåede bestemmelse indføres det dog direkte i
lovens ordlyd, at det alene drejer sig om tekniske regler, og at
kundgørelsen frem for i Lovtidende skal ske på
Trafikstyrelsens hjemmeside. I de foreslåede § 153 a,
stk. 4 og 5, foreslås ministeren bemyndiget til at
fastsætte regler om, at visse af disse tekniske regler ikke
skal kundgøres på Trafikstyrelsens hjemmeside, jf.
nedenstående bemærkninger til det foreslåede
§ 153 a, stk. 4 og 5.
Trafikstyrelsen har i dag udstedt over 100
Bestemmelser om Civil Luftfart (BL) med tekniske regler for
luftfarten. Foruden BL'er udsteder Trafikstyrelsen også nogle
heraf afledte præciserende instrukser til
lufttrafiktjenesteenheder. Disse instrukser betegnes
ATS-instrukser. ATS står for Air Traffic Services, på
dansk lufttrafiktjenester. Lufttrafiktjenester skal i henhold til
BL 7-6, Bestemmelser om udøvelse af lufttrafiktjeneste,
tilrettelægges i overensstemmelse med bestemmelserne i BL'en
og skal udøves i overensstemmelse med de ATS-instrukser, der
er fastsat i medfør af de relevante BL'er. Trafikstyrelsen
fastsætter ATS-instrukser for udøvelse af
lufttrafiktjeneste, herunder for videregivelse af meteorologiske
oplysninger til det meteorologiske kontor, videregivelse af
oplysninger af vigtighed for en flyvnings sikre
gennemførelse til luftfartsinformationstjenesten (AIS),
samarbejde med militære myndigheder og koordination af
aktiviteter, som udgør en mulig fare for luftfarten. Der er
på tidspunktet for ændringsforslagets
fremsættelse 19 gældende ATS-instrukser. Både
BL'er og ATS-instrukser kundgøres på Trafikstyrelsens
hjemmeside, jf. dog bemærkningerne til det foreslåede
§ 153 a, stk. 5, om ATS-instruks 12.
Der tilsigtes med det foreslåede
§ 153 a, stk. 3, ikke nogen ændring i relation til
formen for udmøntningen af bemyndigelsen, hvilket i praksis
betyder, at Trafikstyrelsen fortsat vil skulle udstede de tekniske
regler i BL'er og heraf afledte instrukser.
Foruden udstedelse af BL'er og instrukser
bør det ligeledes ligge inden for bestemmelsen, at
Trafikstyrelsen i visse indskrænkede situationer kan udstede
meddelelse om regler på hjemmesiden uden udstedelse af en
BL.
Med indeværende lovforslag
foreslås det således bl.a. at nyaffatte luftfartslovens
§ 3, stk. 1, om mindre indskrænkninger i adgangen til
luftfart på dansk område. Med den foreslåede
nyaffattelse af luftfartslovens § 3, stk. 1, vil
transportministeren (ved delegation Trafikstyrelsen), når
hensynet til den offentlige sikkerhed, militære grunde eller
særlige omstændigheder kræver det, kunne
fastsætte regler om, at adgangen til luftfart inden for visse
områder indskrænkes eller forbydes.
De permanente forbuds- og
restriktionsområder, der etableres i medfør af den i
luftfartsloven foreslåede § 3, stk. 1, bør
fremgå direkte af en BL. I bekendtgørelse nr. 11244 af
9. december 2015 om forbud mod eller indskrænkning af
luftfart inden for visse områder (BL 7-20) er der på
tidspunktet for lovforslagets fremsættelse fastsat 31
permanente restriktionsområder, hvoraf de 30 er
militære.
Foruden de permanente restriktions- og
forbudsområder skal Trafikstyrelsen ligeledes kunne etablere
midlertidige restriktionsområder i tilfælde af f.eks.
pludseligt opståede hændelser. Etableringen af disse
lokale restriktionsområder er underlagt en proces, hvor der
foretages en vurdering af konsekvenserne for luftrumsbrugerne og
som udgangspunkt også en høring af de relevante
luftrumsbrugere via disses organisationer.
Etablering af et midlertidigt lokalt
restriktionsområde bør i disse tilfælde ske
alene ved kundgørelse af meddelelse om regler på
Trafikstyrelsens hjemmeside. I disse situationer vil
Trafikstyrelsen således ikke skulle udstede en BL henset til
den midlertidige og kortvarige karakter af det midlertidige
restriktions- eller forbudsområde.
Med hjemmel i det foreslåede §
153 a, stk. 3, vil transportministeren kunne fastsætte regler
om kundgørelse af »tekniske regler«.
»Tekniske regler« skal forstås i overensstemmelse
med nugældende praksis. Reguleringen af
luftfartsområdet er gennemgående meget teknisk, da den
regulerer luftfartøjer, deres operationer, certificering og
vedligeholdelse samt infrastrukturen i form af flyvepladser,
luftrum, lufttrafikstyring, luftfartstjenester m.m. Endvidere
omfatter den uddannelse og certificering af piloter, mekanikere og
flyveledere m.fl. Endelig omfatter den krav til
securitymæssige installationer, udførelse af
sikkerhedskontrol, ansættelse, uddannelse og certificering af
personer, der udfører opgaver inden for luftfartssikkerhed
(security), krav til sikkerhedsplaner og krav til sikkerheden
(security) i lufthavne, luftfartsselskaber og andre enheder, som er
godkendt efter EU-reglerne om luftfartssikkerhed (security).
»Tekniske regler« skal
således forstås som regler relateret til
luftfartstekniske forhold, og de omfatter bl.a. størstedelen
af de bestemmelser, der fastsættes med henblik på
udfyldelse af bestemmelser fastsat i luftfartsloven til
implementering af Chicagokonventionen og implementering af
Chicagokonventionens 19 annekser med ca. 12.000 standarder og
anbefalinger inden for luftfartsområdet og regler, der
supplerer eller implementerer EU-regler på
luftfartsområdet. De tekniske forskrifter, der udstedes
på luftfartsområdet, retter sig mod en begrænset
og specialiseret brugerkreds i form af luftfartsbrugerne.
Luftfartsbrugerne er kendetegnet ved at være særligt
uddannede og certificerede til at indgå i luftfarten.
Med det foreslåede § 153 a, stk.
3, vil transportministeren således i lighed med i dag kunne
fastsætte regler om, at de i medfør af loven fastsatte
tekniske regler ikke indføres i Lovtidende, og at
sådanne regler i stedet offentliggøres på
Trafikstyrelsens hjemmeside. Bestemmelsen vil også finde
anvendelse for regler, der fastsættes i medfør af
administrative regler, der er omfattet af bestemmelsen.
Den nugældende
bemyndigelsesbestemmelse om alternativ kundgørelse i §
153 a, stk. 2, er allerede udmøntet i bekendtgørelse
nr. 2243 af 29. december 2020 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af
visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter i
overensstemmelse hermed. Denne bekendtgørelse forventes
ophævet og erstattet af en ny
delegationsbekendtgørelse, hvor
kundgørelsesbestemmelserne præciseres i forhold til
den nugældende i relation til indførelsen af
midlertidige restriktions- og forbudsområder, jf. den
foreslåede nyaffattelse af luftfartslovens § 3, stk. 1,
og instrukser.
Det foreslåede § 153 a, stk. 4,
sker med henblik på eksplicit i luftfartsloven at
fastsætte regler om, at transportministeren kan
fastsætte bestemmelser om, at teknisk rege?ludstedelse, hvor
forholdene kræver det, ikke skal ske ved kundgørelse
på Trafikstyrelsens hjemmeside, jf. det foreslåede
§ 153 a, stk. 3, men derimod kan ske via den for luftfarten
særlige luftfartsinformationstjeneste.
I forlængelse af bemærkningerne
til det foreslåede § 153 a, stk. 3, hvor Trafikstyrelsen
skal kunne etablere midlertidige restriktionsområder i
tilfælde af f.eks. pludseligt opståede hændelser
ved udsendelse af meddelelse på Trafikstyrelsens hjemmeside,
kan der i visse situationer være tale om akut behov for at
lukke eller indføre indskrænkninger i adgangen til et
lokalt afgrænset luftrum med øjeblikkelig virkning. I
disse situationer vil det af tidsmæssige, administrative og
luftfartssikkerhedsmæssige årsager ikke være
hensigtsmæssigt med krav om udstedelse af meddelelse om
regler på Trafikstyrelsens hjemmeside. I stedet bør
luftrumsbrugerne orienteres øjeblikkeligt og direkte ved
udsendelse af information via den særlige
luftfartsinformationstjeneste.
Der bør derfor også i
luftfartsloven eksplicit tages stilling til transportministerens
mulighed for at fastsætte regler om Trafikstyrelsens mulighed
for i situationer, hvor forholdene kræver det, at kunne
etablere sådanne midlertidige forbuds- eller
restriktionsområder alene ved udsendelse af meddelelse via
den særlige luftfartsinformationstjeneste.
Dette kan eksempelvis være i
tilfælde af ulykker, hvor der er behov for at lukke et lokalt
luftrum øjeblikkeligt. Det kan ligeledes være på
tidspunkter, hvor en pludseligt opstået begivenhed
forudsætter, at et afgrænset luftrumsområde
underlægges indskrænkninger for på den måde
at varetage sikkerheden for luftrumsbrugerne.
Denne øjeblikkelige regeludstedelse
via luftfartsinformationstjenesten til luftfarten skal i denne
sammenhæng ses som en nødvendig forudsætning for
at kunne varetage luftfartssikkerheden i det pågældende
begrænsede område.
Akut regeludstedelse via
luftfartsinformationstjenesten til luftfarten om sådanne
midlertidige forbuds- eller restriktionsområder bør
foruden af Trafikstyrelsen kunne udstedes af en kontrolcentral og
en flyveinformationscentral.
Foruden behovet for regeludstedelse af
midlertidig karakter som led i udmøntningen af den
foreslåede nyaffattelse af luftfartslovens § 3, stk. 1,
kan der endvidere som følge af international
luftfartsregulering være behov for kundgørelse af
regler af mere varig karakter via
luftfartsinformationstjenesten.
Danmark er således i henhold til
Chicagokonventionen forpligtet til at offentliggøre en
række oplysninger af mere varig karakter via
luftfartinformationstjenesten. Det følger endvidere af
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 923/2012 af
26. september 2012 om fælles regler for luftrummet og
operationelle bestemmelser vedrørende luftfartstjenester og
procedurer og om ændring af gennemførelsesforordning
(EF) nr. 1035/2011 og forordning (EF) nr. 1265/2007, (EF) nr.
1794/2006, (EF) nr. 730/2006, (EF) nr. 1033/2006 og (EU) nr.
255/2010 (i daglig tale SERA-forordningen), at luftrum, der er
udpeget som obligatorisk radio- og/eller transponderzone, skal
offentliggøres i en særskilt
luftfartsinformationspublikation.
En række luftfartstekniske tabeller,
kort og højdebåndsoplysninger offentliggøres
således via luftfartsinformationstjenesten frem for i BL'er
som led i den internationalretlige forpligtelse til at
offentliggøre oplysningerne herigennem.
Der bør på den baggrund
indsættes et nyt stykke i luftfartslovens § 153 a, der
giver transportministeren mulighed for at fastsætte regler om
kundgørelse af visse midlertidige og mere varige tekniske
regler via den for luftfarten særlige
luftfartsinformationstjeneste, når forholdene kræver
det.
For så vidt angår betegnelsen
tekniske regler, henvises til bemærkningerne til det
foreslåede § 153 a, stk. 3.
»Den for luftfarten særlige
luftfartsinformationstjeneste« skal forstås som den
luftfartsinformationstjeneste, som Danmark i henhold til
Chicagokonventionen er internationalt forpligtet til at
sørge for. Luftfartsinformationstjenesten varetages i
Danmark af Naviair og skal i henhold til Annex 15 til
Chicagokonventionen udbyde forskellige
luftfartsinformationsprodukter, herunder AIP og NOTAM.
AIP (»Aeronautical Information
Publication«) er en publikation indeholdende sådanne
oplysninger af varig natur, som er af væsentlig betydning for
luftfarten. På tværs af riget udgives en AIP for
henholdsvis Danmark (»AIP Denmark«),
Færøerne (»AIP Faroe Islands«) og
Grønland (»AIP Greenland«)
NOTAM (Notice to Airmen) er
luftfartsinformation af midlertidig karakter, distribueret via
telekommunikation. Der er tale om en varslingstjeneste til
luftfarten med beskrivelse af forhold, piloterne skal være
særligt opmærksomme på.
»Når forholdene kræver
det« skal i denne sammenhæng forstås
indskrænkende. Transportministeren bør i
forlængelse heraf kunne fastsætte regler om, at
Trafikstyrelsen, kontrolcentraler og flyveinformationscentraler i
akutte situationer kan udstede regler om midlertidige restriktions-
og forbudsområder ved NOTAM via
luftfartinformationstjenesten. Der kan således være
tale om situationer, hvor der er sket en ulykke eller har
været andre pludselige begivenheder, der forudsætter en
uopsættelig reaktion for at sikre luftfartssikkerheden.
Transportministeren bør ligeledes kunne fastsætte
regler om, at Trafikstyrelsen kan kundgøre visse
luftfartstekniske oplysninger i AIP i overensstemmelse med
internationale forpligtelser.
Hvis den begivenhed eller situation, der
har resulteret i iværksættelsen af regeludstedelsen ved
NOTAM, viser sig at strække sig ud over et længere
tidsrum, bør Trafikstyrelsen ligeledes kundgøre
reglerne ved meddelelse på sin hjemmeside.
Med det foreslåede § 153 a, stk.
4, vil transportmini?steren kunne fastsætte regler om, at
kundgørelsen af de i medfør af loven fastsatte
tekniske regler kan ske via den for luftfarten særlige
luftfartsinformationstjeneste, når forholdene kræver
det. Bestemmelsen vil også finde anvendelse for regler, der
fastsættes i medfør af administrative regler, der er
omfattet af bestemmelsen.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i
en ny delegationsbekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver
og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af
Trafikstyrelsens forskrifter.
Den foreslåede indsættelse af
et nyt § 153 a, stk. 5, sker med henblik på eksplicit i
luftfartsloven at fastsætte regler om, at transportministeren
kan fastsætte bestemmelser om, at teknisk regeludstedelse
ikke skal ske ved kundgørelse på Trafikstyrelsens
hjemmeside, men kan ske ved kundgørelse alene over for de
berørte parter, når der er tale om klassificerede
regler.
Med lovforslaget foreslås der indsat
et nyt stykke i luftfartslovens § 70 a, der giver bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om krav om
sikkerhedsgodkendelse af personer, der arbejder med
sikkerhedskontrol i lufthavne, eller som har adgang til
sikkerhedsplaner for lufthavne. Det foreslåede § 70 a,
stk. 2, er foreslået præciseret med dette
ændringsforslag, jf. ændringsforslagets stk. 2.
Kravet om sikkerhedsgodkendelse udspringer
bl.a. af, at den bagvedliggende EU-regulering og de supplerende
nationale regler i Det Nationale Sikkerhedsprogram for Civil
Luftfart (NASP) er klassificerede. Regelsættene er
klassificerede, som følge af at de indeholder krav til
f.eks. procedurer for screening og adgangskontrol og
undersøgelse af køretøjer, flysikkerhedscheck
og flysikkerhedskontrol. Hvis regelsættene kom til
offentlighedens kendskab, ville det kunne udgøre en trussel
mod luftfartssikkerheden.
Det følger af Statsministeriets
sikkerhedscirkulære § 12, at klassificerede
informationer ikke må gøres tilgængelige for
personer, der ikke er sikkerhedsgodkendt til at behandle
informationer af den pågældende klassifikationsgrad.
Sikkerhedscirkulæret regulerer statslige myndigheders
behandling af klassificerede oplysninger, men i og med de
klassificerede regler inden for civil luftfart er rettet mod
private såvel som offentlige aktører, er der behov for
at fastsætte regler om håndteringen af klassificerede
oplysninger hos disse aktører.
Som led i den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i luftfartslovens § 70 a, stk. 2, vil
transportministeren efter forhandling med justitsministeren
også kunne fastsætte regler om behandlingen af
klassificerede oplysninger. Bemyndigelsen til at fastsætte
regler om behandlingen af klassificerede oplysninger forventes
udmøntet i Det Nationale Sikkerhedsprogram for Civil
Luftfart (NASP).
Henset til, at bl.a. reglerne, der vil
skulle udstedes med hjemmel i det foreslåede § 70 a,
stk. 2, er klassificerede, vil der ikke kunne ske
kundgørelse af disse regler hverken i Lovtidende eller
på Trafikstyrelsens hjemmeside. Det foreslåede §
153 a, stk. 5, har således til formål at tage
højde for, at klassificerede regler af hensyn til
luftfartssikkerheden ikke kan kundgøres over for andre end
de berørte parter.
For så vidt angår betegnelsen
tekniske regler, henvises til bemærkningerne til det
foreslåede § 153 a, stk. 3.
»Tekniske regler, der
fastsættes i medfør af loven, og som af hensyn til
luftfartssikkerheden er klassificerede« skal i denne kontekst
forstås som regler, der indeholder oplysninger, der er
klassificeret i overensstemmelse med sikkerhedscirkulæret
(cirkulære nr. 10338 af 17. december 2014) som »TIL
TJENESTEBRUG«, »FORTROLIGT«,
»HEMMELIGT« eller »YDERST HEMMELIGT«. Det
omfatter ligeledes EU-regler på luftfartsområdet, der
er klassificeret efter de tilsvarende klassifikationsgrader, jf.
EU's klassificerede informationer (EUCI).
I praksis er der på tidspunktet for
ændringsforslagets fremsættelse tale om
kundgørelse af Det Nationale Sikkerhedsprogram for Civil
Luftfart (NASP) og den såkaldte ATS-instruks 12.
Det Nationale Sikkerhedsprogram for Civil
Luftfart (NASP) indeholder klassificerede oplysninger om
luftfartssikkerhed, herunder formidles i NASP den klassificerede
kommissionsafgørelse C(2015) 8005 om detaljerede
foranstaltninger til gennemførelse af de fælles
grundlæggende normer for luftfartssikkerhed.
Udstedelsen af NASP udspringer af artikel
10 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
300/2008 af 11. marts 2008 om fælles bestemmelser om
sikkerhed inden for civil luftfart og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 2320/2002. Heraf følger det, at hver
medlemsstat udarbejder, gennemfører og ajourfører et
nationalt sikkerhedsprogram for civil luftfart, og at det i
programmet fastlægges, hvor ansvaret for anvendelse af de
fælles grundlæggende normer inden for luftfartssecurity
ligger, og hvilke foranstaltninger der kræves af
operatører og enheder i dette øjemed. Det
følger ligeledes af forordningen, at den kompetente
nationale myndighed på grundlag af need to know-princippet
stiller de fornødne dele af det nationale sikkerhedsprogram
for civil luftfart til rådighed for operatører og
enheder, som efter dens skøn har en berettiget interesse
deri.
NASP indeholder bl.a. bestemmelser om
screening af passagerer, bagage, fragt, post, leverancer og
forsyninger m.v. og regler om sikkerhedskontrol, flysikkerhedstjek,
forbudte genstande, adgangskontrol, kriterier for ansættelse
og uddannelse af securitypersonale, specifikationer og procedurer
for godkendelse og brug af teknisk udstyr, krav til
sikkerhedsplaner etc. Reglerne oplister endvidere en række
krav til sikkerhedsforanstaltninger, som konkret skal
iværksættes for at forebygge forbrydelser mod den
civile luftfartssikkerhed. NASP tilvejebringer et samlet overblik
til luftfartsbranchen over securityreglerne.
NASP gælder for alle lufthavne eller
dele af lufthavne i Danmark, der ikke udelukkende anvendes til
militære formål, ligesom den gælder for de
operatører og luftfartsselskaber, som yder tjenester til
lufthavnene. Endelig gælder NASP for alle enheder, der
anvender luftfartssikkerhedsnormer og driver virksomhed i eller
uden for lufthavne og leverer varer eller tjenesteydelser til eller
igennem lufthavne.
Foruden i NASP er der klassificerede
oplysninger i en enkelt ATS-instruks udstedt af Trafikstyrelsen.
ATS-instrukser fastsætter bestemmelser for udøvelse af
lufttrafiktjeneste inden for dansk område og inden for
områder, hvor Danmark i henhold til internationale aftaler er
forpligtet til at udøve lufttrafiktjeneste og retter sig mod
lufttrafiktjenesteenheder og deres personale. ATS-instruks 12 er
fastsat i medfør af BL 7-6, Bestemmelser om udøvelse
af lufttrafiktjeneste, og omhandler unormale situationer, herunder
kapring og trusler mod luftfarttøjer og vildfarne eller
uidentificerede luftfartøjer m.v.
Ved »fysisk eller digital
formidling« skal forstås, at reglerne formidles i form
af fysiske dokumenter i papirbaseret dokumentform, i form af
dokumenter lagret på en datalagerenhed eller i form af
dokumenter, der fremsendes digitalt ved anvendelse af en godkendt,
sikker elektronisk forsendelsesform. For så vidt angår
betegnelsen godkendt, sikker elektronisk forsendelsesform,
følger det af sikkerhedscirkulærets § 34, stk. 1,
at transmission af informationer klassificeret »TIL
TJENESTEBRUG« eller højere kun må finde sted
under anvendelse af en kryptografisk metode godkendt af den
nationale it-sikkerhedsmyndighed, jf. sikkerhedscirkulærets
§ 29. Al formidling af klassificerede regler vil ske inden for
sikkerhedscirkulærets rammer herfor.
»Berørte parter« skal
forstås som de parter, reglerne er rettet mod, og som
samtidig er sikkerhedsgodkendt til at kunne få adgang til
klassificerede regler og andre relevante klassificerede
informationer, jf. Statsministeriets sikkerhedscirkulære
§ 12, inden for luftfartssikkerhed (security). I kontekst
heraf vil kundgørelse af de klassificerede regler i
overensstemmelse med bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11. marts 2008 om
fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart og
om ophævelse af forordning (EF) nr. 2320/2002 alene omfatte
de dele af reglerne, som de pågældende parter har en
berettiget interesse i. Hvilke regler de enkelte parter har en
berettiget interesse i at blive bekendt med, vil det være op
til Trafikstyrelsen at foretage en vurdering af.
Bemyndigelsen i § 153 a, stk. 5, vil
ikke ændre på de forpligtelser, som statslige
myndigheder er underlagt efter sikkerhedscirkulæret, og
sikkerhedsmyndighedernes kompetenceområde.
Med det foreslåede § 153 a, stk.
5, vil transportministeren således kunne fastsætte
regler om, at kundgørelsen af regler, der af hensyn til
luftfartssikkerheden er klassificerede, sker ved fysisk eller
digital formidling til de berørte parter. Bestemmelsen vil
også finde anvendelse for regler, der fastsættes i
medfør af administrative regler, der er omfattet af
bestemmelsen.
Det skal i den forbindelse sikres, at
Statsministeriets sikkerhedscirkulæres regler for
sikkerhedsbeskyttelse af klassificerede informationer
overholdes.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i
en ny delegationsbekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver
og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af
Trafikstyrelsens forskrifter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 13. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 5. juli 2021 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2020-21, TRU alm. del - bilag
441. Den 6. oktober 2021 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 7
spørgsmål. Det sidste spørgsmål forventes
besvaret inden 2. behandling.
Henrik Møller (S) Kim Aas
(S) Jeppe Bruus (S) Mogens Jensen (S) fmd. Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Karsten Hønge (SF) Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva
Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) nfmd. Ellen Trane Nørby (V)
Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Niels
Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Ole
Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |