Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2021)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025
(Lovforslag nr. L 2)
Lovforslaget
er en uændret udgave af det i august fremsatte lovforslag om
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025 (L 241) dog således, at der i lovforslagets almindelige
bemærkninger oplyses om høringen, ligesom der er
foretaget mindre tekniske justeringer, der primært
vedrører beskrivelsen af de kommunale nettodriftsudgifter
til service.
Lovforslaget
har til formål at fastsætte konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren
samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Forslaget til udgiftslofter for det fjerde finansår
lægges i henhold til budgetlovens § 7, stk. 2, sammen
med de gældende udgiftslofter samt ændringsforslag
hertil til grund for regeringens forslag til finanslov.
Udgiftslofterne for 2025 fastsættes med afsæt i den
forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk
økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre 0,5 pct. af BNP, og
hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2025 er fastlagt i overensstemmelse med en ny
mellemfristet 2025-ramme, jf. også
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter
2025. Udgiftslofterne er fastsat i overensstemmelse med
målet om strukturel balance på de offentlige finanser i
2025.
Med
lovforslaget fastsættes overordnet tre separate udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget har
forinden fremsættelsen været sendt i høring med
frist den 27. september 2021. Høringssvarene vil blive
fremsendt forud for 1. behandlingen af forslaget.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.