Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 33 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-11, 13, 14 og 18-32. Frie Grønnes medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 12, og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 15-17
og 33.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, DF og Hans Kristian Skibby (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Enhedslisten og Frie Grønne stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af erhvervsministeren stillede
ændringsforslag og imod de af Enhedslisten og Frie
Grønne stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren og
Enhedslisten stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af Frie Grønne stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (FG) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Radikale Venstre
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget noterer sig, at ændringen af
udbudsloven indebærer, at ministeren får hjemmel til at
fastsætte regler om elektroniske udbud, herunder om der skal
bruges bestemte elektroniske løsninger. Partierne
bemærker i den forbindelse, at ministeren i lovbehandlingen
har oplyst, at arbejdet indebærer en afdækning af de
konkrete behov for både ordretagere og ordregivere,
således at der i højere grad sikres genkendelighed
på tværs og datagenbrug for tilbudsgivere. I den
forbindelse ønsker partierne, at der sker en vurdering af,
om standarder og krav til de eksisterende løsninger kan
udfylde behovet for at mindske barrierer for SMV'ere og give en
nemmere sagsbehandling for alle parter. Det er således ikke
med lovforslaget givet, at der nødvendigvis skal udvikles en
ny statslig it-løsning til at håndtere udbud i den
offentlige sektor. Partierne vil tage stilling til
nødvendigheden af en eventuel statslig it-løsning,
når analysearbejdet foreligger.
Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget finder, at Folketingets Erhvervsudvalg er
blevet givet alt for dårlige betingelser for at sikre en
grundig lovbehandling af dette vigtige lovforslag. En lov, der har
stor betydning for offentlig indkøb på omkring 380
mia. kr. Regeringen havde i sit lovkatalog fra oktober annonceret
lovforslaget til fremsættelse i Januar II. Lovforslaget blev
imidlertid først fremsat den 10. maj 2022. Sammenholdt med,
at der har været mødefri i en uge under
folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet, så er det
utilfredsstillende tid, som udvalget har haft til lovbehandlingen
af lovforslaget.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
konstaterer, at lovforslaget indeholder en række meget
vidtgående bemyndigelser til erhvervsministeren. Det drejer
sig bl.a. om kravet om arbejdsklausuler, som ministeren får
vidtgående beføjelser til at indføre. Omfanget
og detaljerne kendes ikke på nuværende tidspunkt. Det
er utilfredsstillende.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
finder, at grundlæggende bør udbudsloven være en
proceslov. Med gældende lovgivning i hånden kan
ordregiver eksempelvis vælge at stille krav om lærlinge
for at kunne deltage i et udbud. At gøre det til et lovkrav
ved alle udbud er meget vidtgående.
Lovforslaget indeholder også en
afskaffelse af § 7 i tilbudsloven om mulighed for
tilstedeværelse ved åbning af tilbuddene.
Ændringen er ikke en del af evalueringen af udbudsloven, og
der foreligger ikke nogen analyser eller anbefalinger om
ændringen.
Ligeledes er den foreslåede
ændring med en ny elektronisk udbudsløsning
problematisk og efterspørges ikke af virksomhederne, ligesom
Danske Regioner har udtrykt, at de ikke ønsker at benytte et
andet system end det, de benytter i dag. Samtidig er et nyt
it-system vurderet til at koste 170 mio. kr. Når der i
forvejen findes private alternativer, så finder Venstre og
Det Konservative Folkeparti det ulogisk, at det offentlige skal
udvikle sit eget it-system.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
undrer sig over, hvorfor regeringen mener, at de nuværende
lærlingekrav, som ordregiver kan vælge at bruge, nu
ændres til begrebet »under oplæring«.
Venstre og Det Konservative Folkeparti har bemærket, at
ændringen er vurderet til at skabe mere bureaukrati og
potentielt kan føre til færre
lærlingekontrakter.
Samlet vurderer Venstre og Det Konservative
Folkeparti, at lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad
imødekommer de forslag, som flere organisationer er kommet
med i forbindelse med evalueringen. Ligesom visse centrale
elementer først udmøntes efter lovforslagets
vedtagelse.
Venstre og Det Konservative Folkeparti kan
derfor ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslisten støtter ønsket
om at styrke samfundskontrakten på udbudsområdet, bl.a.
ved at sætte fokus på brug af skattely blandt det
offentliges samarbejdspartnere og leverandører. Enhedslisten
bemærker i den forbindelse, at ministeren i lovbehandlingen
har oplyst, at der ikke er en eneste leverandør siden 2015,
som er etableret i et EU-sortlistet land, og dermed er der ingen
leverandører, der vil blive ramt af skattelykravet i
lovforslaget fremsat af ministeren, hvorfor der kan sættes
stort spørgsmålstegn ved, hvorvidt skattelykravet vil
være effektivt til at forhindre brug af skattely blandt det
offentliges leverandører. I den forbindelse ønsker
Enhedslisten, at der skal ske en evaluering af udbudsloven og
herunder skattelykravet 2 år efter vedtagelsen af
lovforslaget for at klargøre, hvorvidt skattelykravet i
udbudsloven har haft den ønskede effekt.
Dansk Folkeparti
og Hans Kristian Skibby (UFG)
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og
Hans Kristian Skibby (UFG) noterer, at regeringen sammen med RV,
DF, SF og KD i januar 2022 indgik aftalen »En ny reformpakke
for dansk økonomi«. Som en del af denne aftale var
krav om lærlinge. Det fremgik dog ikke, at kravet om
lærlinge skulle erstatte nugældende bestemmelser i
udbuds- eller tilbudsloven til skade for SMV'ere.
For Dansk Folkeparti og Hans Kristian
Skibby (UFG) er det vigtigt, at særlig SMV'erne har de bedste
muligheder for at give tilbud til det offentlige. En del af
lovforslaget støtter dette, men på flere punkter er
lovforslaget ikke til gavn for SMV'erne. Det kan Dansk Folkeparti
og Hans Kristian Skibby (UFG) ikke støtte. Særlig
afskaffelsen af muligheden for at se buddene efter endt frist er
problematisk. Når man fjerner kravet i tilbudsloven, så
fjerner man kravet til det offentlige om at give SMV'erne en hurtig
afklaring. Det er både vigtigt og fair, at en virksomhed
hurtigt kan se, om de er i betragtning eller ej. Dette skyldes, at
en virksomhed er påpasselig med at tage imod andre opgaver,
imens de venter på afklaring af, hvorvidt de har vundet
buddet. Det noterer Dansk Folkeparti og Hans Kristian Skibby (UFG),
at erhvervslivet er enige i.
Denne ret skal SMV'erne fortsat have, for
ellers vil det afholde SMV'ere, som byder i dag, fra at byde
på offentlige opgaver i morgen. Dansk Folkeparti og Hans
Kristian Skibby (UFG) foreslår, at tilbudslovens § 7
justeres, så det udtrykkeligt fremgår, at
tilstedeværelsen også kan være digital.
Dansk Folkeparti og Hans Kristian Skibby
(UFG) støtter det samlede lovforslag, men ønsker,
erhvervsministeren stiller et ændringsforslag, hvor
lovforslagets § 3, nr. 2, ændres, således at det
udtrykkeligt fremgår af tilbudslovens § 7, at
tilstedeværelsen også kan være digital.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Ordene »lov om indhentning af tilbud på visse
offentlige og offentligt støttede kontrakter«
ændres til: »lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov
om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter]
2) Fodnoten til lovforslagets titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om
offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/66/EF af 11. december 2007 om
ændring af Rådets direktiv 89/665/EØF og
92/13/EØF, EU-Tidende 2007, nr. L 335, side 31.«
[Præcisering af fodnote]
Til § 1
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 5 a ændres »lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter« til: »lov om indhentning af
tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov
om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter]
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 5 a ændres »har retlig
interesse i at indgive en klage« til: »er
klageberettiget«.
[Ændring af den kreds, for
hvem retten til aktindsigt i tilbud efter lov om offentlighed i
forvaltningen gælder, til, at alle klageberettigede ved
Klagenævn for Udbud kan få adgang til aktindsigt]
5) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 2,
udgår i nr. 1 efter »Den
anslåede værdi«: »eksklusiv
moms«.
[Lovteknisk ændring for at
fjerne den overflødige anvendelse af ordene eksklusiv
moms]
6) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 2,
indsættes i nr. 2 efter
»der tildeles uden anvendelse af«: »reglerne
i«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
7) I
det under nr. 7 foreslåede § 26, stk. 5, ændres i 1. pkt. »finder tilsvarende anvendelse
vedrørende« til: »finder tilsvarende anvendelse
for«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
8) I
det under nr. 7 foreslåede § 26, stk. 5, ændres i 2. pkt. »ydelser omfattet af lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter« til: »ydelser omfattet af
lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov
om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter]
9) I
det under nr. 7 foreslåede § 26, stk. 5, ændres i 2. pkt. »der er omfattet af lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter« til: »der er omfattet af
lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov
om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter]
10) I
det under nr. 7 foreslåede § 26, stk. 5, ændres i 3. pkt. »Derudover vil lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter finde anvendelse for den samlede
kontrakt« til: »Derudover finder lov om indhentning af
tilbud i bygge- og anlægssektoren anvendelse for den samlede
kontrakt«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
11) I
det under nr. 7 foreslåede § 26, stk. 5, ændres i 3. pkt. »ydelser omfattet af lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter« til: »ydelser omfattet af
lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov
om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter]
Af et mindretal
(FG):
12)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. § 46, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Hvis en tilbudsgiver påviseligt ikke har mulighed for at
få det specifikke mærke, som en ordregiver har fastsat,
eller et andet tilsvarende mærke inden for den gældende
frist af årsager, der ikke kan tilskrives den
pågældende tilbudsgiver, accepterer den ordregivende
myndighed anden relevant dokumentation, herunder teknisk
dokumentation fra fabrikanten, hvis den pågældende
tilbudsgiver godtgør, at de bygge- og anlægsarbejder,
varer eller tjenesteydelser, den pågældende skal
levere, opfylder det specifikke mærke eller de specifikke
krav, som den ordregivende myndighed har fastsat.««
[Tekstnær implementering af
udbudsdirektivets artikel 43 (Mærker)]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
13)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
134, stk. 1, der bliver stk. 2, ændres »stk.
2« til: »stk. 3«.«
[Lovteknisk ændring for at
foretage en nødvendig konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 16]
14) I
nr. 17 indsættes i den indledende
tekst efter »indsættes«: »i kapitel 11«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(FG):
15) I
den under nr. 17 foreslåede § 134 a ændres i stk. 1 »hvis ansøgeren eller
tilbudsgiveren er etableret« til: »hvis
ansøgerens eller tilbudsgiverens direkte eller indirekte
ejer er hjemmehørende«.
[Både det direkte og
indirekte ejerskab af ansøgere og tilbudsgivere omfattes af
skattelykravet]
16) I
den under nr. 17 foreslåede § 134 a indsættes i stk. 1 efter »i et land,«:
»der har en nominel selskabsskatterate på 9 pct. eller
derunder, eller«.
[Lande med lav eller ingen
selskabsskat omfattes af skattelykravet]
17)
Efter den under nr. 17 foreslåede
§ 134 a indsættes:
Ȥ 134 b. En
ansøger eller tilbudsgiver skal offentliggøre navn,
adresse og fødselsmåned og -år på samtlige
reelle ejere med en ejerandel på 5 pct. eller mere.
§ 134 c. En ansøger
eller tilbudsgiver med en årlig konsolideret omsætning
på 5,6 mia. kr. eller mere forpligtes til at
offentliggøre deres land for land-regnskab ved tildeling af
kontrakt.«
[§ 134 b indfører
åbenhed om reelle ejere. § 134 c indfører
offentliggørelse af land for land-rapportering]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
18)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
136, nr. 3, ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller
7« til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 21]
19)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
137, stk. 2, ændres »stk. 1, nr. 7« til:
»stk. 1, nr. 6«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 21]
20)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
144, stk. 4, nr. 2, ændres »137, stk. 1, nr. 2
eller 7« til: »137, stk. 1, nr. 2 eller
6«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 21]
21)
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:
»06. I §
147, stk. 3, 1. pkt., ændres »137, stk. 1, nr. 2
eller 7« til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.
07. I
§ 148, stk. 1, nr. 1, ændres
»137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til: »137, stk. 1,
nr. 2 eller 6«.
08. I
§ 152, stk. 1, ændres
»137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til: »137, stk. 1,
nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 21]
22) I
det under nr. 27 foreslåede § 152, stk. 4, ændres i 3. pkt. »medlemsstaters« til:
»EU-medlemsstaters«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
23)
Efter nr. 27 indsættes som nye numre:
»09. I §
153, stk. 1, ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller
7« til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.
010. I
§ 153, stk. 1, nr. 2, ændres
»137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til: »137, stk. 1,
nr. 2 eller 6«.
011. I
§ 153, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til:
»137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på
baggrund af lovforslagets § 1, nr. 21]
Til § 2
24) I
den under nr. 1 foreslåede § 13 a ændres »ordregiver,
som en del af den offentlige forvaltning« til: »en
ordregiver, som er en del af den offentlige forvaltning«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
25) I
den under nr. 1 foreslåede § 13 a ændres i nr. 1 »at angive en baggrund for«
til: »at angive baggrunden for«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
26) I
den under nr. 1 foreslåede § 13 a ændres i nr. 2 »§ 16 a i lov om indhentning
af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter« til: »§ 16 i lov om indhentning af
tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag til § 3]
27) I
den under nr. 1 foreslåede § 13 b ændres i nr. 1 »at angive en baggrund for«
til: »at angive baggrunden for«.
[Lovteknisk ændring for at
gøre bestemmelsen mere klar i sit sprog]
28) I
den under nr. 1 foreslåede § 13 b ændres i nr. 2 »§ 16 a i lov om indhentning
af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter« til: »§ 16 i lov om indhentning af
tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag til lovforslagets §
3]
Til § 3
29) I
indledningen ændres »lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter« til: »lov om indhentning af tilbud i bygge-
og anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov
om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter]
30) Nr.
3 affattes således:
»3. Efter kapitel 6
indsættes:
»Kapitel 7
Bemyndigelsesbestemmelser
§ 16. Erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at ordregivere, som i forbindelse med
gennemførelsen af udbud efter denne lov ikke inddrager
miljø- eller klimahensyn, skal oplyse om baggrunden herfor i
deres udbudsmateriale.««
[Teknisk ændring:
Ændret henvisning fra kapitel 7 a til i stedet kapitel 7]
31) Nr.
4 og 5 udgår.
[Teknisk ændring:
Ændret henvisning fra kapitel 7 a til i stedet kapitel 7]
Til § 4
32)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
22, træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 3. § 1, nr.
1-21 og 23-35, og §§ 2 og 3 finder ikke anvendelse
på udbud, der er iværksat inden den 1. juli 2022. For
sådanne udbud finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4. § 1, nr.
22, finder ikke anvendelse på udbud, der er iværksat
inden den 1. januar 2023. For sådanne udbud finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Lovteknisk ændring for at
rette fejlhenvisning til udbudslovens § 128]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(FG):
33)
Som stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
Erhvervsministeren fremsætter i folketingsåret 2024-25
forslag om revision af udbudslovens § 134 a som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 17.«
[Revisionsbestemmelse
vedrørende udbudlovens § 134 a]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at titlen på lovforslaget ændres,
således at henvisningen til lov om indhentning af tilbud i
bygge- og anlægssektoren (tilbudsloven) får sin
korrekte titel, som denne er ændret til ved lov nr. 1564 af
15. december 2015.
Til nr. 2
Det
foreslås, at fodnoten til lovforslagets titel affattes
således, at henvisningen til de gennemførte direktiver
som EØS-relevant tekst fjernes. Herudover affattes fodnoten
som en sammenhængende sætning.
Til nr. 3
Det
foreslås, at henvisningen til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningen til lov
om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
(tilbudsloven) får sin korrekte titel, som denne er
ændret til ved lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 4
Det
foreslås, at betingelsen om retlig interesse for at
opnå aktindsigt i tilbud ændres til en betingelse om at
være klageberettiget til Klagenævnet for Udbud. Der er
derved tale om en udvidelse af den kreds, som kan få
aktindsigt i tilbud, da den, der har retlig interesse i at indgive
en klage til Klagenævnet for Udbud, vil være omfattet
af betingelsen om at være klageberettiget. Baggrunden for
ændringen er, at kravet om retlig interesse udgør en
utilsigtet indskrænkning af retten til aktindsigt for de
organisationer og offentlige myndigheder m.v., som er
klageberettigede til Klagenævnet for Udbud i medfør af
lov om Klagenævnet for Udbud, men som ikke
nødvendigvis har retlig interesse i den
pågældende sag, som aktindsigtsanmodningen
vedrører. Med ændringen opnås mere præcist
den tilsigtede afgrænsning i adgangen til aktindsigt i
tilbud. Herudover vil det fortsat efter bestemmelsen være
muligt for massemedier at få aktindsigt i tilbud.
Til nr. 5
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 6
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 8
Det
foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til
lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
(tilbudsloven) får den korrekte titel, som denne er
ændret til ved lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 9
Det
foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til
lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
(tilbudsloven) får den korrekte titel, som denne er
ændret til ved lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 11
Det
foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til
lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
(tilbudsloven) får den korrekte titel, som denne er
ændret til ved lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 12
Danmarks nuværende overimplementering
af udbudsdirektivets bestemmelse om brug af mærker i udbud
gør det unødvendigt vanskeligt at stille krav om
mærker, herunder miljømærker. Denne
overimplementering medfører nemlig, at offentlige
ordregivere altid er forpligtet til at bruge ressourcer på at
vurdere anden passende dokumentation frem for blot at stille krav
om et mærke. Ændringsforslaget fjerner denne
forpligtelse og sidestiller danske ordregivere med øvrige
ordregivere i EU. Dermed gøres det mere enkelt og trygt for
ordregiverne at bidrage til målet om, at alle offentlige
indkøb skal være miljømærkede i 2030.
Ændringen sikrer ligeledes, at danske ordregivere kan benytte
sig af Europa-Kommissionens vejledninger om brug af mærker i
udbud.
Efter reglerne i udbudsdirektivets artikel
43 skal ordregiver kun acceptere anden passende dokumentation, hvis
tilbudsgiver påviseligt ikke har mulighed for at få det
specifikke mærke eller et tilsvarende mærke inden for
de fastsatte frister. Den danske overimplementering betyder
imidlertid, at offentlige ordregivere i Danmark altid skal
acceptere anden passende dokumentation for opfyldelse af
mærkekrav, selv om det har været muligt at opnå
mærket inden for den gældende tidsfrist.
Anden passende dokumentation kan efter
udbudsloven i visse tilfælde afvises, såfremt de
ressourcer, en ordregiver skal bruge på at konstatere, at den
anden dokumentation er passende, efter en konkret vurdering i
»uhensigtsmæssigt omfang« overstiger de
ressourcer, der er forbundet med at konstatere, at tilbudsgiveren
har det krævede mærke. Det følger af
betænkningen til den nugældende udbudslov, at der med
»uhensigtmæssigt omfang« forstås, hvis
ordregiveren skal bruge mere end 1 time pr. tilbud, ud over hvad
ordregiveren ville skulle bruge på at konstatere, at
tilbudsgiveren har det krævede mærke, på at
konstatere, at den anden dokumentation er passende. Dette har
fået betegnelsen 1-timesreglen.
I praksis har det vist sig, at de
offentlige ordregivere ikke tør anvende den såkaldte
1-timesregel, fordi der er tale om en ren dansk særlov. Som
konsekvens heraf skal ordregiver bruge mange ressourcer på at
gennemgå anden passende dokumentation. Det foreslås
derfor, at der laves en tekstnær implementering af
udbudsdirektivets artikel 43 (Mærker) i den danske udbudslov,
således at ordregivere i Danmark på linje med
offentlige ordregivere i de øvrige EU-lande ikke altid
behøver at acceptere anden passende dokumentation.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 15
Det i lovforslagets § 1, nr. 17,
foreslåede skattelykrav i § 134 a risikerer at blive
uden reel betydning, hvis ikke både det direkte og indirekte
ejerskab af ansøgere og tilbudsgivere omfattes.
Europa-Kommissionen har ad flere omgange anbefalet denne ordning i
forhold til skattelykrav i forbindelse med statsstøtte.
Ændringsforslaget medfører, at både det direkte
og indirekte ejerskab af ansøgere og tilbudsgivere
omfattes.
Til nr. 16
Ændringen foreslås for at
sikre, at lande med lav eller ingen selskabsskat omfattes af den
foreslåede § 134 a i udbudsloven. Et lignende kriterium
til at identificere lavskattelande anvendes af Holland.
Ændringsforslaget skal sikre, at formålet med §
134 a (beskrevet i lovforslaget som at sikre, at skattekroner ikke
ender i skattely) bedre indfries. EU's sortliste indeholder i dag
ikke en eneste af de 12 jurisdiktioner med 0 pct. selskabsskat og
indeholder ej heller et eneste af verdens 20 værste skattely,
som er identificeret af tænketanken Tax Justice Network, og
er derfor ikke en hensigtsmæssig liste at anvende til at
sikre, at skattekroner ikke ender i skattely.
Til nr. 17
I tillæg til den foreslåede
§ 134 a i udbudsloven er det nødvendigt at styrke
samfundskontrakten ved at kræve åbenhed om reelt
ejerskab, som går videre end det eksisterende krav om
åbenhed af reelle ejere med 25 pct. ejerskab eller mere, som
er gældende for alle virksomheder i dag. Skjult ejerskab kan
give anledning til skatteunddragelse, hvidvask og korruption, og
det vurderes derfor at være hensigtsmæssigt at stille
yderligere krav til åbenhed på dette område for
offentlige leverandører. Efter den i ændringsforslaget
foreslåede § 134 b skal en ansøger eller
tilbudsgiver offentliggøre navn, adresse,
fødselsmåned og år på samtlige reelle
ejere med en ejerandel på 5 pct. eller mere.
Et af de mest effektive værn mod
aggressiv skatteplanlægning og til at styrke
samfundskontrakten omkring skat er åbenhed. Studier viser, at
multinationale selskaber, der offentliggør deres land for
land-regnskab, er mindre aggressive i deres
skatteplanlægning. Hvor § 134 a anvendes til at
afskære visse selskaber muligheden for at opnå
offentlige kontrakter på baggrund af tilstedeværelse i
sortlistede jurisdiktioner, vil denne foreslåede
tilføjelse ikke sigte på at udelukke bestemte
selskaber, men vil i stedet øge åbenheden om deres
skatteforhold for derigennem at give incitament til mere ansvarlig
skattepraksis. Koncerner med en årlig konsolideret
omsætning over 5,6 mia. kr. udarbejder allerede land for
land-regnskab til skattemyndighederne efter OECD-handleplan 13 om
udveksling af land for land-regnskab, som Danmark har været
en del af siden 2016. Den i ændringsforslaget
foreslåede § 134 c vil påkræve, at denne
land for land-rapport også offentliggøres, ligesom et
stigende antal selskaber allerede har valgt at gøre
frivilligt. EU-direktivet af 24. november 2021 om ændring af
direktiv 2013/34/EU, for så vidt angår
offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse
virksomheder og filialer, vil medføre, at visse
multinationale selskaber skal offentliggøre en meget
begrænset form for land for land-regnskab, der vil fastholde
hemmeligholdelse af selskabernes informationer for tre fjerdedele
af verdens lande. For at fremme ansvarlig skattepraksis og sikre en
styrkelse af samfundskontrakten bør der kræves fuld
åbenhed af store multinationale koncerner, der har kontrakter
med det offentlige.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 19
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 20
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 21
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 22
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 23
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 24
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 25
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 26
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 27
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 28
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 29
Det
foreslås, at henvisningen til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningen til lov
om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
(tilbudsloven) får sin korrekte titel, som denne er
ændret til ved lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 30
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 31
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 32
Paragraffen
foreslås affattet på ny for at rette en fejlhenvisning
til udbudslovens § 128, som ikke finder anvendelse for tilbud
indhentet i medfør af lov om indhentning af tilbud i bygge-
og anlægssektoren.
Til nr. 33
I høringsprocessen og i den
politiske debat om den nye udbudslov er der rejst bekymring om,
hvorvidt det nye skattelykrav i den foreslåede § 134 a i
udbudsloven vil være et meningsfuldt værn imod
skattely, og hvorvidt det overhovedet vil finde nogen praktisk
anvendelse. Princippet om at skattekroner ikke bør sendes i
skattely, er vigtigt, og det vurderes derfor hensigtsmæssigt,
at der, efter loven har haft virkning i ca. 2 år,
gennemføres en revision af det nye skattelykrav for at
afgøre, om det fungerer. I tilfælde af at revisionen
viser, at § 134 a ikke fungerer efter hensigten, kan dette
danne basis for en politisk dialog om eventuelle ændringer,
der kan styrke skattelykravet.
Ændringsforslaget
pålægger erhvervsministeren i folketingsåret
2024-25 at fremsætte lovforslag om revision af udbudslovens
§ 134 a. Dette med henblik på at få analyseret, om
bestemmelsen effektivt hindrer, at det offentlige handler med
leverandører, som anvender skattely til aggressiv
skatteplanlægning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. maj 2022
og var til 1. behandling den 17. maj 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra
Erhvervsministeriet har den 12. maj 2022 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 3. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 176. Den 10. maj 2022 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 21
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
61 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret, med undtagelse af 7
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling
af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson
(S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S) nfmd. Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne
Zimmer (FG) Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni
Matthiesen (V) fmd. Anne
Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V)
Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker
(DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26.
februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv
2004/18/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/66/EF af 11.
december 2007 om ændring af Rådets direktiv
89/665/EØF og 92/13/EØF, EU-Tidende 2007, nr. L 335,
side 31.