Fremsat den 5. maj 2022 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af budgetloven
(Lempelse af underskudsgrænse og
ophævelse af revisionsklausul)
§ 1
I budgetloven, lov nr. 547 af 18. juni 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»0,5 pct.« til: »1,0 pct.«
2. §
22 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Ændring af budgetlovens
underskudsgrænse for den strukturelle saldo | | | 3.1.1 | Gældende ret | | | 3.1.2 | Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 3.2. | Ændring af revisionsklausulen | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget følger af aftalen
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik indgået d. 6
marts 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti. Med lovforslaget foreslås det at lempe
budgetlovens underskudgrænse for den strukturelle offentlige
saldo fra 0,5 pct. til 1,0 pct. af BNP. Det foreslås desuden
at ophæve budgetlovens revisionsklausul.
2. Lovforslagets
baggrund
Budgetloven er en opfølgning på
og udmøntning af Aftale om budgetlov indgået den 27.
marts 2012 mellem den daværende regering, Venstre og Det
Konservative Folkeparti. Budgetloven har baggrund i de store
udgiftsskred, som var kendetegnende for Danmark i 1990'erne og
2000'erne. Samtidigt havde loven til formål at
gennemføre dele af traktaten af 2. marts 2012 om stabilitet,
samordning og styring i Den Økonomiske og Monetære
Union (finanspagten), der har karakter af en mellemstatslig aftale
i tilknytning til EU-samarbejdet.
Med henblik på at styrke
troværdigheden af finans- og udgiftspolitikken blev det med
budgetloven fastsat ved lov, at det årlige strukturelle
underskud ikke må overstige en fastsat grænse, der i
2012 blev sat til 0,5 pct. af bruttonationalproduktet. Samtidig
indgår det i loven, at hvis det skønnes, at dette
mål overskrides væsentligt, skal regeringen
fremlægge en konkret tidsplan for, hvordan og hvornår
de offentlige finanser kommer på ret kurs igen.
Budgetloven definerer ikke det planlagte
niveau for de offentlige udgifter eller væksten heri, hvilket
er en politisk beslutning. Loven stiller krav om, at det planlagte
udgiftsniveau er finansieret inden for de mellemfristede planer og
en grænse for det årlige underskud på den
strukturelle offentlige saldo. Med henblik på at
understøtte udgiftspolitikken blev der med loven
indført et nyt styringssystem med udgiftslofter, der
sætter klare grænser for udgifterne. Med budgetloven
etableres der fireårige udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner, der fastlægges af Folketinget. Formålet med
lofterne er, at de faktiske udgifter holder sig inden for de
fastlagte rammer.
Finansministeriets opdaterede beregninger
viser, at budgetlovens underskudsgrænse for den strukturelle
saldo kan lempes fra 0,5 pct. til 1,0 pct. af
bruttonationalproduktet samtidigt med, at der fortsat er
tilstrækkelig sikkerhedsmargin til underskudsgrænsen
for den faktiske offentlige saldo i Stabilitets- og
Vækstpagten på 3,0 pct. af bruttonationalproduktet. Det
er Finansministeriets faglige vurdering, at en lempelse af
budgetlovens underskudsgrænse fra 0,5 pct. til 1,0 pct. af
bruttonationalproduktet er forenelig med en fortsat ansvarlig
finanspolitik med stabil, lav offentlig gæld, finanspolitisk
holdbarhed og ikke bringer Danmarks AAA-kreditvurdering i fare.
Med aftalen Nationalt kompromis om dansk
sikkerhedspolitik indgået den 6. marts 2022 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti er det besluttet at revidere
budgetloven med henblik på at øge grænsen for
det strukturelle underskud i budgetloven til 1,0 pct. af BNP.
Aftalepartierne noterer sig, at det som led i den mellemfristede
planlægning vil være hensigtsmæssigt at sigte
efter et offentligt underskud på omkring 0,5 pct. af
bruttonationalproduktet i 2030.
Finansministeriet har udarbejdet en
række faglige analyser, der offentliggøres i
forbindelse med lovarbejdet. Analyserne evaluerer budgetloven og
samler op på de foreløbige erfaringer med
udgiftsstyringen. I forlængelse heraf kan der eventuelt
gennemføres yderligere lovændringer i budgetloven.
Såfremt det vurderes, at der er behov for yderligere
ændringer i budgetloven, vil regeringen indlede politiske
drøftelser med aftalepartierne.
Aftalepartierne er herudover enige om at
evaluere og om nødvendigt revidere budgetloven, herunder
underskudsgrænsen, sådan at der vil være
politiske drøftelser herom i 2033.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Ændring af
budgetlovens underskudsgrænse for den strukturelle
saldo
3.1.1. Gældende
ret
Med budgetlovens §
2, stk. 2 er der reguleret i gældende ret, at den
samlede budgetstilling på de samlede offentlige finanser skal
være i balance eller udvise et overskud. Kravet om
budgetbalance er overholdt, hvis den strukturelle saldo er på
niveau med det mellemfristede mål, der er fastsat i den
reviderede stabilitets- og vækstpagt, og med en nedre
grænse for et strukturelt underskud på 0,5 pct. af
bruttonationalproduktet.
3.1.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås at revidere budgetlovens
§ 2, stk. 2, således at
kravet om budgetbalance er overholdt, hvis den strukturelle saldo
er på niveau med det mellemfristede mål, der er fastsat
i den reviderede stabilitets- og vækstpagt, og med en nedre
grænse for et strukturelt underskud på 1,0 pct. af
bruttonationalproduktet.
Ændringen følger af aftalen
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik indgået den 6.
marts 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti, som udgør forligskredsen bag budgetloven. Med
aftalen er aftalepartierne enige om at revidere budgetloven med
henblik på at øge grænsen for det strukturelle
underskud i budgetloven til 1,0 pct. af BNP. Lempelsen af
underskudsgrænsen i budgetloven er inden for rammerne af EU's
regler og fuldt forenelig med fortsat ansvarlig finanspolitik og
lav offentlig gæld.
3.2. Ændring af
revisionsklausulen
3.2.1 Gældende ret
Det følger af budgetlovens § 22, at finansministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19.
3.2.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med nærværende lovforslag
gennemføres en revision af budgetloven. Det foreslås
på den baggrund, at revisionsklausulen udgår af
budgetloven.
Budgetloven evalueres og om nødvendigt
revideres i 2033. Det følger af aftalen National kompromis
om dansk sikkerhedspolitik indgået den 6. marts 2022 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, at aftalepartierne
er enige om, at der vil være politiske drøftelser om
evalueringen af budgetloven i 2033.
Det bemærkes, at der fortsat er mulighed
for at gennemføre yderligere ændringer af budgetloven
før 2033.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes ikke isoleret set at
have økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige af betydning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Danmarks Nationalbank, Danske Regioner,
Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og
Rigsrevisionen fra d. 12. april 2022 til d. 25. april 2022.
Lovforslaget følger op på indholdet i aftalen
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik indgået den 6.
marts 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti, hvorfor det ikke tidsmæssigt har været
muligt at have en længere høringsfrist givet det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
| | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af budgetlovens § 2, stk. 2, at den samlede
budgetstilling på de samlede offentlige finanser skal
være i balance eller udvise et overskud. Kravet om
budgetbalance er overholdt, hvis den strukturelle saldo er på
niveau med det mellemfristede mål, der er fastsat i den
reviderede stabilitets- og vækstpagt, og med en nedre
grænse for et strukturelt underskud på 0,5 pct. af
bruttonationalproduktet.
Med lovforslagets § 1 foreslås det
at justere budgetlovens § 2, stk.
2 således, at underskudsgrænsen for den
strukturelle offentlige saldo justeres fra 0,5 pct. til 1,0 pct. af
bruttonationalproduktet.
Ændringen følger af aftalen
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik indgået den 6.
marts 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti, som udgør forligskredsen bag budgetloven. Med
aftalen er aftalepartierne enige om at revidere budgetloven med
henblik på at øge grænsen for det strukturelle
underskud i budgetloven til 1,0 pct. af BNP. Lempelsen af
underskudsgrænsen i budgetloven er inden for rammerne af EU's
regler og fuldt forenelig med fortsat ansvarlig finanspolitik og
lav offentlig gæld.
Det følger af den foreslåede
ændring af budgetlovens § 2, stk.
2, at budgetlovens krav om budgetbalance er overholdt, hvis
den strukturelle saldo er på niveau med det mellemfristede
mål, der er fastsat i den reviderede stabilitets- og
vækstpagt, og med en nedre grænse for et strukturelt
underskud på 1,0 pct. af bruttonationalproduktet.
Til nr. 2
Det fremgår af budgetlovens § 22, at finansministeren
femsætter forslag om revision af loven i folketingsåret
2018-19.
Med lovforslagets § 2 foreslås det,
at § 22 ophæves. Forslaget
følger af, at der med nærværende lovforslag
revideres i budgetloven.
Budgetloven evalueres og om nødvendigt
revideres i 2033. Det følger af aftalen National kompromis
om dansk sikkerhedspolitik indgået den 6. marts 2022 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti. Det fremgår
af aftalen, at aftalepartierne er enige om, at der vil være
politiske drøftelser om evalueringen af budgetloven i 2033.
Det bemærkes, at der fortsat er mulighed for at
gennemføre yderligere ændringer af budgetloven
før 2033.
Det følger af den foreslåede
ændring, at budgetlovens revisionsklausul fjernes.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2022.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet budgetloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft på Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I budgetloven, jf. lov nr. 547 af 18. juni
2012, foretages følgende ændring: | | | | §
2. --- | | | Stk. 2. Det i
stk. 1 nævnte krav om budgetbalance […] med en nedre
grænse for et strukturelt underskud på 0,5 pct. af
bruttonationalproduktet. | | 1. I § 2, stk. 2, ændres »0,5
pct.« til: »1,0 pct.« | | | | § 22.
Finansministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19. | | 2. § 22 ophæves. |
|