Fremsat den 4. maj 2022 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2022, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025
(Ændring af udgiftslofter som
følge af aftale om nationalt kompromis om dansk
sikkerhedspolitik mv.)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf.
lovbekendtgørelse nr. 436 af 12. marts 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»511,8« til: »515,1«, »225,6«
ændres til: »225,7«, og »286,2«
ændres til: »289,4«.
§ 2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, jf.
lovbekendtgørelse nr. 437 af 12. marts 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»513,5« til: »524,2«, »226,3«
ændres til: »229,9«, og »287,3«
ændres til: »294,3«.
§ 3
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024 foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»521,2« til: »528,6«, »231,7«
ændres til: »232,1«, og »289,5«
ændres til: »296,5«.
§ 4
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025 foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»531,8« til: »537,0«, »238,3«
ændres til: »239,0«, og »293,5«
ændres til: »298,0«.
§ 5
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2022, 2023, 2024 og
2025, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led i
Aftale om nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik er
gennemført justeringer af finanspolitikken for at udvide de
udgiftspolitiske rammer i 2022 og 2023 med henblik på at
håndtere udgiftsmæssige virkninger af krigen i Ukraine.
Derudover afspejler ændringerne prioriteringer i andre
indgåede aftaler samt flytning af afsat reserve uden for
udgiftslofterne til under udgiftslofterne.
2. Ændring af
de gældende udgiftslofter for 2022-2025
2.1. Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de love, der nævnes i stk. 1 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Finansministeriets overvejelser og foreslåede
ordning
Der lægges op
til at ændre de gældende statslige udgiftslofter for
2022-2025. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter
for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående
tabel og kan overordnet henføres til:
- Lempelse af
finanspolitikken i 2022 og 2023 som følge af aftale om
nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af prioriteringer i En ny
reformpakke for dansk økonomi og Aftale om
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025
- Ændringer i
udgiftslofterne som følge af flytning af reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1 Forslag til
udgiftslofter for stat for 2022-2025 | | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Det statslige delloft
for driftsudgifter på FL22 (mia. kr.) | 223,4 | 225,5 | 231,5 | 238,3 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 2.326,8 | 4.411,6 | 575,4 | 730,7 | - heraf nationalt
kompromis om dansk sikkerhedspolitik | 1.500,0 | 3.500 | - | - | - heraf indgåede
politiske aftaler | 259,2 | 911,6 | 575,4 | 730,7 | - heraf flytning af
reserver | 567,6 | - | - | - | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 225,7 | 229,9 | 232,1 | 239,0 | | | | | | Det statslige delloft
for indkomstoverførsler på FL22 (mia.
kr.) | 289,4 | 290,2 | 292,2 | 293,5 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 10,4 | 4.070,0 | 4.283,7 | 4.488,4 | - heraf indgåede
politiske aftaler | 10,4 | 4.070,0 | 4.283,7 | 4.488,4 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 289,4 | 294,3 | 296,5 | 298,0 | Anm.: Der er foretaget afrundinger.
Lofterne på FL22 er inklusiv administrative
loftskorrektioner. De administrative loftskorrektioner er uddybet i
dokumentationsnotater, der kan findes på Finansministeriets
hjemmeside. |
|
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet "Korrektioner
af gældende udgiftslofter", der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner
som følge af Nationalt kompromis om dansk
sikkerhedspolitik
Med aftale om Nationalt kompromis om dansk
sikkerhedspolitik er finanspolitikken lempet i 2022 og 2023 med
henblik på at udvide de udgiftsmæssige rammer til
håndtering af udgifter afledt af krigen i Ukraine. Rammen
medgår bl.a. til finansiering af øgede
forsvarsudgifter.
Der lægges på den baggrund op til,
at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 1.500 mio. kr. i
2022 og 3.500 mio. kr. i 2023.
2.2.2. Korrektioner
som følge af andre indgåede politiske
aftaler
Regeringen har indgået aftale om en ny
reformpakke for dansk økonomi og Aftale om
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025. Aftale om en ny
reformpakke for dansk økonomi indeholder en række
prioriteringer med betydning for de fastsatte udgiftslofter,
herunder afskaffelse af modregning af partners arbejdsindkomst i
førtids- senior- og folkepension, afskaffelse af den
grønne check for ikke-pensionister, nedsættelse af
elafgiften mv.
I Aftale om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 er der aftalt et løft af kriminalforsorgens
driftsøkonomi i 2022-2025, der bl.a. finansieres af
merprovenu fra moms på tv-abonnementer og nedsættelse
af rentekompensation i udbyttesager.
På baggrund af prioriteringerne
lægges der op til, at delloftet for driftsudgifter opjusteres
med 259,2 mio. kr. i 2022, 911,6 mio. kr. i 2023 og 575,4 mio. kr.
i 2024 og 730,7 mio. kr. i 2025. Det statslige delloft for
indkomstoverførsler opjusteres med 10,4 mio. kr. i 2022,
4.070,0 mio. kr. i 2023, 4.283,7 mio. kr. i 2024 og 4.488,4 mio.
kr. i 2025.
2.2.3. Korrektioner
som følge af flytning af reserve
Med finansloven for 2022 er der afsat en
reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv. uden for udgiftslofterne på § 35.11.06. Reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. uden for
udgiftslofterne. Der lægges op til at flytte reserven ind
under delloftet for drift med henblik på at disponere
midlerne til tiltag under det statslige delloft for
driftsudgifter.
Der lægges på den baggrund op til,
at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 567,6 mio. kr. i
2022.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har isoleret set ingen
økonomiske konsekvenser, men ændrer de
udgiftspolitiske rammer for staten. Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 28. april til den 3. maj været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Danmarks
Nationalbank, Formandskabet for De Økonomiske Råd og
Rigsrevisionen.
Den begrænsede høringsperiode
skyldes, at de foreslåede ændringer af udgiftslofterne
bl.a. afspejler konsekvenserne af aftale om nationalt kompromis om
dansk sikkerhedspolitik indgået i starten af marts og
udmeldingen om en midlertidig fravigelse af budgetlovens
underskudsgrænse pga. exceptionelle omstændigheder i
starten af april.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2022, at det samlede statslige udgiftsloft er
511,8 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 225,6
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
286,2 mia. kr. i finansåret 2022.
Det foreslås i §1, stk. 1 at fastsætte et nyt
samlet statsligt udgiftsloft på 515,1 mia. kr., et nyt
statsligt delloft for driftsudgifter på 225,7 mia. kr. og et
nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 289,4
mia. kr. i finansåret 2022.
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 511,8 mia. kr. til 515,1 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 225,6 mia. kr. til 225,7
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 286,2 mia. kr. til 289,4 mia. kr. for finansåret
2022.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2023, at det samlede statslige udgiftsloft er
513,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 226,3
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
287,3 mia. kr. i finansåret 2023.
Det foreslås i § 2, stk. 1 at fastsætte et nyt
samlet statsligt udgiftsloft på 524,2 mia. kr., et nyt
statsligt delloft for driftsudgifter på 229,9 mia. kr. og et
nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 294,3
mia. kr. i finansåret 2023.
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 513,5 mia. kr. til 515,1 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 226,3 mia. kr. til 229,9
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 287,3 mia. kr. til 294,3 mia. kr. for finansåret
2023.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2184 af 29.
december 2020 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2024, at det samlede
statslige udgiftsloft er 521,2 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter er 238,3 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler er 289,5 mia. kr. i finansåret
2023.
Det foreslås i § 3, stk. 1 at fastsætte et nyt
samlet statsligt udgiftsloft på 528,6 mia. kr., et nyt
statsligt delloft for driftsudgifter på 232,1 mia. kr. og et
nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 296,5
mia. kr. i finansåret 2024.
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 521,2 mia. kr. til 528,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 231,7 mia. kr. til 232,1
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 289,5 mia. kr. til 296,5 mia. kr. for finansåret
2024.
Til §
4
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2583 af 28.
december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2025, at det samlede
statslige udgiftsloft er 531,8 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter er 238,3 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler er 293,5 mia. kr. i finansåret
2025.
Det foreslås i § 4, stk. 1 at fastsætte et nyt
samlet statsligt udgiftsloft på 537,0 mia. kr., et nyt
statsligt delloft for driftsudgifter på 239,0 mia. kr. og et
nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 298,0
mia. kr. i finansåret 2025.
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 531,8 mia. kr. til 537,0 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 238,3 mia. kr. til 239,0
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
293,5 mia. kr. til 298,0 mia. kr. for finansåret 2025.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2023-2025 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2023 til 2025 og finansministerens udgiftskontrol i
indeværende finansår, der planlægges
gennemført inden sommeren 2022.
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. Budgetloven gælder heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf.
lovbekendtgørelse nr. 436 af 12. marts 2021, foretages
følgende ændring: | | | | §
1. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes
til 511,8 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 225,6 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 286,2 mia. kr. | | 1. I § 1,
stk. 1, ændres »511,8« til: "515,1",
»225,6« ændres til: »225,7«, og
»286,2« ændres til: »289,4«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, jf.
lovbekendtgørelse nr. 437 af 12. marts 2021, foretages
følgende ændring: | §
1. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes
til 513,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 226,3 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 287,3 mia. kr. | | 1. I § 1,
stk. 1, ændres »513,5« til: »524,2«,
»226,3« ændres til: »229,9«, og
»287,3« ændres til: »294,3«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024 foretages følgende
ændring: | §
1. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2024 fastsættes
til 521,2 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 231,7 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 289,5 mia. kr. | | 1. I § 1,
stk. 1, ændres »521,2« til: »528,6«,
»231,7« ændres til: »232,1«, og
»289,5« ændres til: »296,5«. | | | | | | | | | | | | | | | § 4 | | | | | | I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025 foretages følgende
ændring: | §
1. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes
til 531,8 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 238,3 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 293,5 mia. kr. | | 1. I § 1,
stk. 1, ændres »531,8« til: »537,0«,
»238,3« ændres til: »239,0«, og
»293,5« ændres til: »298,0«. |
|