Skriftlig fremsættelse (4. maj
2022)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2022, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2023, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2024 og lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025 (Ændring af udgiftslofter som
følge af aftale om nationalt kompromis om dansk
sikkerhedspolitik mv.)
(Lovforslag nr. L 197)
Det
lovforslag, der hermed fremsættes for Folketinget, har til
formål at fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2022-2025.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 2, at finansministeren
i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til
lov om ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, dvs.
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Forslaget
følger af, at der ifm. aftale om Nationalt kompromis om dansk
sikkerhedspolitik er foretaget en lempelse af
finanspolitikken i 2022 og 2023. Med lovforslaget afspejles
lempelsen i de statslige udgiftslofter. Derudover samles reserven
til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. inden
for loft mhp. fleksibelt også at kunne disponere midlerne til
tiltag under det statslige delloft for driftsudgifter. Endeligt
medfører en række indgåede politiske aftaler
korrektioner af de gældende udgiftslofter.
Med
lovforslaget fremsættes ændringer til de gældende
statslige udgiftslofter for driftsudgifter og
indkomstoverførsler i 2022-2025.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget er
sendt i høring den 28. april med høringsfrist den 3.
maj. Høringssvarene foreligger således ikke endnu, men
vil blive fremsendt forud for 1. behandlingen af forslaget.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.