Skriftlig fremsættelse (4. maj
2022)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og
forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og
udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager
om refusion af udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for
renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse
situationer samt ændring af reglerne om regulering som
følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis
fradragsret for moms m.v.)
(Lovforslag nr. L 196)
Den danske stat har store udgifter til
rentekompensation til især udenlandske investorer som
følge af en ophobning af sager om refusion af udbytteskat.
For at begrænse statens udgifter på et område,
hvor staten i forvejen har lidt store tab som følge af
formodet svindel, foreslås det at nedsætte rentesatsen
for rentekompensation, og at dette skal gælde i sager, hvor
selskaber m.v. og personer anmoder om refusion af udbytteskat
m.v.
Der skal være tillid til
skattevæsenet, og derfor er det vigtigt, at skattereglerne er
rimelige, og at der er konsekvenser for dem, der ikke overholder
reglerne. Derfor foreslås det at gøre op med nogle
urimelige renteregler, der indebærer, at virksomheder, som
ikke angiver skatter og afgifter korrekt og til tiden,
rentemæssigt stilles bedre end virksomheder, der har angivet
korrekt og rettidigt, men ikke kan betale. Virksomheder, der ikke
overholder disse regler, skal modsat de virksomheder, der
efterlever reglerne, ikke betale renter tilbage i tid, men
først når der er gået 14 dage, efter at
Skatteforvaltningen har rejst kravet over for virksomheden. Det
foreslås derfor, at der skal betales renter tilbage i tid.
For bl.a. at sikre, at dette ikke har uhensigtsmæssige
konsekvenser, foreslås det at ændre reglerne om
regulering af moms, tilbagebetalingsberettigede beløb af
visse energiafgifter og lønsumsafgift som følge af
den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret.
Samtidig foreslås det, at der
gøres op med urimeligheden i, at personer og selskaber m.v.,
der ikke har oplyst Skatteforvaltningen om deres skattepligt, i
nogle situationer ikke skal betale renter tilbage i tid, når
skattepligten efterfølgende konstateres. Personer og
selskaber m.v. med en kendt skattepligt skal derimod betale renter
tilbage i tid af en restskat, der skyldes, at Skatteforvaltningen
ikke havde kendskab til en skattepligtig indkomst. Det
foreslås derfor, at der skal betales renter tilbage i
tid.
Herudover foreslås det, at
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
nedsættes fra 350 mio. kr. til den normale
beløbsgrænse på 0,2 mio. kr.
Der foreslås endelig tiltag for
erhvervslivet ved indførelsen af afgifter på
nikotinprodukter m.v. og ved sammenlægningen af afgiftssatser
for røgfri tobak og den dertilhørende
stempelmærkeordning, således at der indføres
mulighed for godtgørelse af afgift af røgfri tobak og
ikrafttrædelsen udskydes med 3 måneder.
Det foreslås, at loven med visse
undtagelser træder i kraft den 15. juni 2022. Bl.a. vil visse
af renteharmoniseringselementerne først få virkning
fra et senere tidspunkt, der vil blive fastsat i en
bekendtgørelse, da disse er komplicerede at
systemunderstøtte.
Forslaget om delvis fradragsret for moms
har ikke været i høring, da ændringerne er sket
som følge af indkomne høringssvar. Forslaget om
udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for
indførelsen af afgifter på nikotinprodukter m.v. og
sammenlægningen af afgiftssatser for røgfri tobak og
den tilhørende stempelmærkeordning har ikke
været i høring, men relevante interessenter er
orienteret. Herudover har nedsættelsen af
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
ikke været i høring, da den forhøjede
beløbsgrænse er blevet anvendt utilsigtet i et
væsentligt omfang, og da der ikke længere er udskudte
betalingsfrister, som omfatter alle virksomheder uanset
likviditetsbehovet.
Den sene fremsættelse af lovforslaget
skyldes, at arbejdet med udformningen af renteharmoniseringsdelen
har være mere komplekst og tidskrævende end forventet,
idet der under den eksterne høring blev påpeget nye
problemstillinger, som skulle løses forinden
fremsættelse. Det er endvidere afgørende, at
lovforslaget fremsættes i denne samling med henblik på
ikrafttrædelse den 15. juni 2022 for at sikre en hurtig
implementering af visse dele af lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.