Skriftlig fremsættelse (4. maj
2022)
Justitsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Det Centrale
Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister
(Lovforslag nr. L 195)
Det Centrale Dna-profilregister
(dna-profilregisteret) og Det Centrale Fingeraftryksregister
(fingeraftryksregisteret) fungerer som centrale redskaber for
politiet i forbindelse med efterforskning, herunder til at
fastslå en persons identitet, udelukke mistænkte og
identificere gerningspersoner til forbrydelser. Registrene er af
afgørende betydning for politiets muligheder for at
efterforske og opklare kriminalitet, idet det
erfaringsmæssigt er af stor politimæssig betydning at
have registreret oplysninger om personer, der er eller har
været sigtet eller dømt for f.eks.
sædelighedsforbrydelser eller alvorlig personfarlig
kriminalitet som grov vold.
Dna-profilregisteret er i dag reguleret af
dna-profilregisterloven (lov nr. 434 om Det Centrale
Dna-profil-register af 31. maj 2000 med senere ændringer),
hvorimod der ikke er en specifik lovregulering af
fingeraftryksregisteret.
Lovforslaget har på denne baggrund
til formål at fastsætte en fælles
lovgivningsmæssig ramme for registrene henset til deres
fælles formål og funktion som internt arbejdsregister
for politiet i forbindelse med identifikation af personer og
sammenligning af spor.
Med lovforslaget lægges der op til en
ny hovedlov, der indfører én samlet specifik
lovregulering af politiets behandling af dna-profiler i
dna-profilregisteret og personaftryk i fingeraftryksregisteret,
herunder i relation til optagelse, opbevaring og sletning.
Lovforslaget viderefører en del af
de gældende bestemmelser i dna-profilregisterloven
vedrørende administrationen af dna-profilregisteret, idet
der dog lægges op til en række ændringer navnlig
i relation til sletning af oplysninger.
Lovforslaget lægger således op
til, at der indføres differentierede slettefrister på
henholdsvis 10, 15 og 20 år for oplysninger om personer, der
er eller har været sigtet, men ikke dømt for en
overtrædelse. De differentierede slettefrister er fastsat ud
fra strafferammen for den overtrædelse, der er rejst sigtelse
for, idet strafferammen må anses for en indikation på
forholdets grovhed.
Det foreslåede skal ses i lyset af,
at det er regeringens ambition, at politiet skal have de bedst
mulige redskaber til at efterforske og opklare kriminalitet.
Lovforslaget lægger derudover op til
at indføre differentierede slettefrister på
henholdsvis 15, 25 og 40 år for dna-profiler og personaftryk
fra dømte personer. De differentierede slettefrister er
fastsat ud fra strafferammen for den overtrædelse, der er
rejst sigtelse og sket domfældelse for, idet strafferammen
må anses for en indikation på forholdets grovhed. Der
lægges desuden op til, at oplysninger om dømte
personer, der er sigtet for en overtrædelse, hvis
strafferamme hjemler højere straf end fængsel i 16
år, eller som er idømt en tidsubestemt foranstaltning
efter straffelovens §§ 68 eller 69 eller forvaring efter
straffelovens § 70, ikke vil skulle slettes, medmindre det
efter en politifaglig vurdering ikke længere er
nødvendigt at opbevare oplysningerne, eller hvis en
begæring om sletning fra den registrerede
imødekommes.
Det foreslåede indebærer, at
den gældende 80-års slettefrist i
dna-profilregisterloven, hvorefter oplysninger i
dna-profilregisteret senest skal slettes, når den
registrerede person er fyldt 80 år, ikke videreføres.
Baggrunden herfor er, at det i lyset af nyere praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol er Justitsministeriets
vurdering, at den gældende 80-års aldersgrænse
ikke kan fastholdes inden for rammerne af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 om ret til respekt for
privatliv og familieliv.
Idet lovforslaget bl.a. har til
formål at bringe lovgivningen i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser, anmoder jeg om, at behandlingen af
lovforslaget gennemføres i indeværende
folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.