Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, SIU og Karina Adsbøl (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL, NB, FG og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og IA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget anerkender, at både fingeraftryk og dna har vigtige
efterforskningsmæssige fordele. Men SF mener, at hensynet til
privatlivets fred på den ene side skal afvejes med politiets
arbejde og mulighed for at opklare forbrydelser på den anden
side på den anden side, især når man
fastlægger slettefrister for sigtede, men ikke
dømte.
SF hilser det derfor velkommen, at
lovforslaget lægger op til at indføre en samlet og
mere forsimplet lovregulering af politiets registre, som bygger
på forbrydelsens grovhed. Det må alt andet lige
forventes at skabe en større klarhed over retsgrundlaget for
dem, der havner i registeret. SF finder det også positivt, at
lovforslaget lægger op til at indføre kortere
slettefrister for oplysninger, som er optaget i forbindelse med
efterforskning af mindre alvorlig kriminalitet, og hvor sagen
fører til domsfældelse.
SF finder det dog ikke godtgjort, at den
nuværende slettefrist for sigtede, men ikke dømte skal
udgøre en ny bundgrænse. Bl.a. lægger
lovforslaget op til at fordoble slettefristen på helt op til
20 år for dna fra personer, der er sigtet, men ikke bliver
dømt. Derfor har SF fremsat ændringsforslag om at
bevare den nuværende lavere slettefrist. Det er vigtigt for
SF, at de udvidede slettefrister for sigtede, men ikke dømte
personer ikke kompromitterer Menneskerettighedsdomstolens praksis
eller medfører brud på Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8, og der er flere af
høringssvarene, som antyder, at det vil være
tilfældet. SF finder, at sigtede, men ikke dømte
bør have adgang til at få slettet en registrering, og
at denne adgang bør være bedre, end at det f.eks.
undtagelsesvis kan ske, når der ikke er politifaglige hensyn,
der taler imod. Det er belastende at være medsigtet i en
mordsag, man ikke har en andel i, og det er krænkende at
skulle se sig selv registreret efterfølgende. SF er
ligeledes bekymret for, om vejledning om muligheden for at blive
slettet fra politiets registre bliver op til den enkelte selv at
holde sig orienteret om, jf. at vejledningspligten risikerer at
forsvinde i politiets daglige gøremål uagtet
forvaltningslovens regler herom. Derfor stiller SF også
ændringsforslag om, at politiet løbende skal vurdere
oplysningernes politimæssige værdi. Ifølge
justitsministerens svar er det Justitsministeriets umiddelbare
vurdering, at det er tvivlsomt, om en ordning, hvor politiet af
egen drift løbende skal vurdere og slette oplysninger, er
praktisk mulig ud fra hensynet til ressourceforbrug hos politiet,
jf. ministerens svar på spørgsmål 4. SF
bemærker i den forbindelse, at SF mener, at menneskers
grundlæggende ret til privatliv vejer tungere end hensynet
til politiets ressourcer.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at det er positivt, at der indføres differentierede
slettefrister, som afhænger af forbrydelsen, henset til
dommen fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det er
dog retssikkerhedsmæssigt problematisk, at slettefristen
forlænges for personer, som tidligere har været sigtet,
men ikke dømt.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er af
den opfattelse, at sigtede og dømte i forbindelse med
kriminalitet altid bør optræde i politiets registre
med fingeraftryk og dna. DF bemærker, at dette vil
understøtte politiets efterforskning. DF bemærker
endvidere, at der med lovforslaget fastsættes en fælles
lovgivningsmæssig ramme for registrene henset til deres
fælles formål og funktion som internt arbejdsregister
for politiet i forbindelse med identifikation af personer og
sammenligning af spor. Denne ændring medfører en
differentieret slettefrist for dna-spor afhængig af
strafferammen for den pågældende kriminalitet. DF
bemærker med tilfredshed, at forslaget vil forlænge en
række slettefrister. DF kan på den baggrund
støtte forslaget, selv om DF helst havde set, at alle
relevante oplysninger for politiet blev bevaret uden at blive
slettet pga. en rigid frist.
Karina Adsbøl (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) støtter
forslaget, hvor der lægges op til en ny hovedlov, der
indfører én samlet specifik lovregulering af
politiets behandling af dna-profiler i dna-profilregisteret og
personaftryk i fingeraftryksregisteret, herunder i relation til
optagelse, opbevaring og sletning. Med forslaget ændres nogle
slettefrister for fingeraftryk- og dna-registeret, sådan at
fristerne for en sletning bliver forlænget. Karina
Adsbøl (UFG) kan ikke støtte ændringsforslagene
stillet af Socialistisk Folkeparti.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 6
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL, NB, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)):
1) § 6,
stk. 1, affattes således:
»Stk. 1.
Oplysninger om sigtede, men ikke dømte, som er optaget efter
§ 2, stk. 1, nr. 1, eller § 3, stk. 1, nr. 1, skal senest
slettes, jf. dog stk. 4-6, når der er forløbet
1) 10 hverdage,
fra sigtelsen endeligt er opgivet som grundløs efter
retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1, eller
2) 10 år
fra endelig frifindende dom, afgørelse om
påtaleopgivelse efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr.
2 eller 3, eller tiltalefrafald uden vilkår efter
retsplejelovens § 722.«
[Bevaring af gældende
slettefrister for oplysninger om sigtede, men ikke
dømte]
2) § 6,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Politiet skal af egen drift eller på den registreredes
begæring slette oplysninger, hvis hensynet til oplysningernes
politimæssige betydning undtagelsesvis findes at burde vige
for hensynet til den registrerede person. Sletning efter 1. pkt.
skal ske, senest 10 hverdage efter at der er truffet endelig
afgørelse herom.«
[Hjemmel til at politiet af egen
drift eller på den registreredes begæring under visse
hensyn skal slette oplysninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget
er at bevare slettefristerne på det niveau, som findes i dag,
dvs. fastholde det lavere niveau for slettefrister.
Med ændringsforslaget foreslås
det med sproglige ændringer at videreføre den
gældende § 3, stk. 1, nr. 2, i dna-profilregisterloven,
hvoraf følger, at oplysninger i dna-profilregisteret skal
slettes, når der er forløbet 10 år fra
frifindelse, afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald uden vilkår. Det foreslåede
indebærer, at oplysninger om sigtede, men ikke dømte
herefter ‒ svarende til gældende ret i dag ‒ vil
blive opbevaret i 10 år efter frifindelse m.v.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at politiet af egen drift eller på den registreredes
begæring skal slette oplysninger, hvis hensynet til
oplysningernes politimæssige betydning undtagelsesvis findes
at burde vige for hensynet til den registrerede person.
Bestemmelsen indebærer, at politiet
løbende skal vurdere, om dna-profiler og fingeraftryk, der
er optaget i registrene, skal slettes, idet hensynet til
oplysningernes politimæssige betydning undtagelsesvis findes
at burde vige for hensynet til den registrerede person.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2022
og var til 1. behandling den 10. maj 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 19. maj 2022 over
for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 31. marts 2022 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 216. Den 6. maj 2022 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Karina Adsbøl (UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF)
Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |