Fremsat den 29. april 2022 af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Vederlagsfri tandpleje for
18-21-årige)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 210 af 27. januar 2022, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 64 a, stk. 1, udgår
»over 18 år«, og efter »2,«
indsættes: »og som ikke har ret til vederlagsfri
tandpleje i henhold til § 127,«.
2. I
§ 127, stk. 1, ændres
»under 18 år med bopæl i kommunen« til:
», der er under 22 år, er født efter 31.
december 2003 og har bopæl i kommunen,«.
3. I
§ 127, stk. 2, ændres
»18« til: »22«.
4. I
§ 129, stk. 1, ændres
»under 18 år« til: »omfattet af §
127«.
5. I
§ 129, stk. 3, ændres
»tandlægepraksis samt« til:
»tandlægepraksis, om kommunal visitation til
tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser
og«.
6. I
§ 134, stk. 3, ændres
»under 18 år« til: »omfattet af §
127«.
7. I
§ 162, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »under 18 år« til: »omfattet
af § 127«.
8. I
§ 162, stk. 2, ændres
»under 18 år, jf. § 127« til:
»omfattet af § 127«.
9. I
§ 162, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »18« til: »22«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Udvidelse af retten til vederlagsfri
tandpleje til at omfatte 18-21-årige | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Sundhedsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Udvidelse af retten til frit valg af
tandplejetilbud til at omfatte 18-21-årige | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Sundhedsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Indførelse af kommunal visitation
til tandregulering og andre særligt kostbare
behandlingsydelser | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Sundhedsministeriets overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Med finanslovsaftalen for 2022 blev det af
regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne aftalt
at indføre vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige.
Aftalen skal ses i lyset af, at der har
været en forbedret tandsundhed blandt unge, der forlader
børne- og ungdomstandplejen, men at mange unge stopper med
at gå til tandlægen ved overgangen til
voksentandplejen, hvor den unge skal betale for at få
behandling. Derudover er der især en risiko for frafald
blandt unge voksne, når de skifter bopæl.
Aftalepartierne er enige om, at den gode
tandsundhed bør fortsætte ind i voksenlivet, og har
derfor afsat midler til at tilbyde 18-21-årige vederlagsfri
tandpleje via den kommunale børne- og ungdomstandpleje.
Aftalepartierne er desuden enige om at udvide den nuværende
fritvalgsordning for 16-17-årige til at dække
16-21-årige.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at der
er behov for at indføre kommunal visitation ift. visse
ydelser, f.eks. tandregulering. Sundhedsministeriet bemærker,
at kommunal visitation til visse særligt kostbare ydelser
ikke ændrer på, at det efterfølgende efter
fritvalgsordningen er muligt at modtage det vederlagsfri kommunale
tandplejetilbud, herunder behandlinger som er omfattet af kommunal
visitation, hos praktiserende tandlæge efter eget valg.
Formålet med lovforslaget er at
implementere finanslovsaftalen, dels ved at udvide retten til
vederlagsfri tandpleje og retten til frit valg af tandplejetilbud
til også at omfatte 18-21-årige, dels ved at
tilvejebringe en bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler, hvormed der kan indføres kommunal visitation til
tandregulering og andre særligt kostbare
behandlingsydelser.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Udvidelse af
retten til vederlagsfri tandpleje til at omfatte
18-21-årige
2.1.1.
Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens §
127, stk. 1, at kommunalbestyrelsen tilbyder alle børn og
unge under 18 år med bopæl i kommunen vederlagsfri
forebyggende og behandlende tandpleje. Bestemmelsen forpligter
kommunerne til at levere tandplejetilbuddet til hele
målgruppen, ligesom tilbuddet som udgangspunkt omfatter al
forebyggende og behandlende tandpleje. § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1077 af 30. juni 2020 om tandpleje
(tandplejebekendtgørelsen) fastsætter nærmere
regler om, hvad børne- og ungdomstandplejen skal omfatte,
herunder generel forebyggelse og sundhedsfremme,
undersøgelser, individuel forebyggelse og behandling af
sygdomme i tandregionen samt tandregulering.
Det fremgår af sundhedslovens §
127, stk. 2, at kommunalbestyrelsen er ansvarlig for
færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over
det fyldte 18. år. I disse tilfælde vil den fortsatte
behandling forblive vederlagsfri, selv om den unge er fyldt 18
år, og dermed som hovedregel er overgået til det almene
regionale tandplejetilbud, der ikke er vederlagsfrit.
Det fremgår af sundhedslovens § 64
a, stk. 1, at personer over 18 år, der er omfattet af
sikringsgruppe 1 og 2, frit kan vælge tandlæge blandt
samtlige praktiserende tandlæger, der er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet. Bestemmelsen gælder bl.a. for
18-21-årige unge, som er overgået til at være
omfattet af det regionale tandplejetilbud, der ikke er
vederlagsfrit.
Det fremgår af sundhedslovens §
134, stk. 3, at børn og unge under 18 år, der modtager
et særligt tandplejetilbud efter lovens § 133 om
specialtandpleje, ikke kan afkræves betaling for
behandlingen. Det særlige tandplejetilbud er således
vederlagsfrit for børn og unge, der ikke kan udnytte det
almindelige tandplejetilbud i børne- og
ungdomstandplejen.
Det fremgår af sundhedslovens §
162, stk. 1, at regionsrådet skal tilbyde børn og unge
under 18 år med odontologiske lidelser, der ubehandlede
medfører varig funktionsnedsættelse, et vederlagsfrit
specialiseret tandplejetilbud, og at regionsrådet herudover
skal tilbyde vederlagsfrit højt specialiseret behandling til
børn og unge, der har behov for det. Målgruppen for
regionstandplejen er unge med visse oftest arvelige
tanddannelsesforstyrrelser og andre tandlidelser, der inden det
fyldte 18. år henvises fra børne- og ungdomstandplejen
for specialiseret behandling. Tandplejebekendtgørelsens
§ 23, stk. 1 og 2, fastsætter nærmere regler om,
hvad regionstandplejen skal omfatte, herunder konsultativ
virksomhed over for børne- og ungdomstandplejen,
undersøgelse og behandlingsplan, behandling af særligt
vanskelige tilfælde henvist fra børne- og
ungdomstandplejen samt behandling af patienter, f.eks. med
implantater, hvor behandling først kan
færdiggøres, når patienten er udvokset i 20-25
års alderen.
Det fremgår af sundhedslovens §
162, stk. 2. at det særlige tandplejetilbud skal
tilrettelægges i samarbejde med den kommunale børne-
og ungdomstandpleje, der har ansvaret for den almindelige
forebyggende og behandlende tandpleje til børn og unge under
18 år, jf. lovens § 127.
Det fremgår af sundhedslovens §
162, stk. 3, 1. pkt., at regionsrådet til børn og
unge, der er omfattet af lovens § 162, stk. 1, skal tilbyde
vederlagsfri specialbehandling efter det fyldte 18. år,
indtil fysisk modenhed muliggør, at den
pågældende behandling kan færdiggøres.
Patienter, som er visiteret til behandling i regionstandplejen
inden det fyldte 18. år, kan således modtage
vederlagsfri behandling via regionstandplejen også efter det
fyldte 18. år, hvis behandlingen først kan
færdiggøres, når patienten er udvokset.
2.1.2.
Sundhedsministeriets overvejelser
Med finanslovsaftalen for 2022 blev det aftalt
at tilbyde 18-21-årige vederlagsfri tandpleje via den
kommunale børne- og ungdomstandpleje.
Denne del af finanslovsaftalen kan
implementeres ved at udvide den ret, som børn og unge under
18 år har til vederlagsfri tandpleje, til også at
omfatte 18-21-årige.
Det fremgår af aftalen, at udvidelsen
skal indfases fra 2022 til 2025. Den gradvise indfasning
muliggør, at flertallet af borgerne ikke oplever flere skift
mellem sektorer i overgangsfasen, ligesom kommunerne får
bedre mulighed for at udbygge kapacitet, f.eks. i form af nye
bygninger og nyt udstyr.
Udvidelsen af børne- og
ungdomstandsplejen indfases jævnt over perioden med én
årgang om året ved at unge, som fylder 18 år i
2022, er den første årgang, som har ret til
vederlagsfri tandpleje efter det fyldte 18. år.
Det fremgår endvidere af aftalen, at
implementering forventes påbegyndt medio 2022 svarende til
lovens foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf.
lovforslagets § 2. Det bemærkes hertil, at de unge, som
fylder 18 år i første halvår af 2022, ikke vil
være omfattet af udvidelsen af børne- og
ungdomstandplejen, før loven træder i kraft. Disse
unge vil opleve, at de forlader børne- og ungdomstandplejen
i op til seks måneder, før de atter fra lovens
ikrafttræden er omfattet af det vederlagsfri tilbud frem til
det fyldte 22. år.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Sundhedslovens § 127, stk. 1,
foreslås ændret, således at kommunalbestyrelsen
vil skulle tilbyde vederlagsfri tandpleje til alle børn og
unge, der er under 22 år, er født efter den 31.
december 2003 og har bopæl i kommunen.
Dermed vil unge, som fylder 18 år efter
den 31. december 2021 være omfattet af den vederlagsfri
tandpleje frem til det fyldte 22 år, dog først efter
lovens foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf.
lovforslagets § 2.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 127, stk. 1, henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
I sammenhæng med den foreslåede
ændring af sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås
lovens § 127, stk. 2, ændret, således at
kommunalbestyrelsen vil være ansvarlig for
færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over
det fyldte 22. år.
Det vil betyde, at unge som efter den
foreslåede udvidelse vil være omfattet af retten til
vederlagsfri tandpleje, også vil have ret til vederlagsfri
behandling i tilfælde, hvor en behandling er påbegyndt,
men endnu ikke færdiggjort før det fyldte 22.
år, hvor den unge som hovedregel overgår til det almene
regionale tandplejetilbud, der ikke er vederlagsfrit.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 127, stk. 2, henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Ligeledes i sammenhæng med den
foreslåede ændring af sundhedslovens § 127, stk.
1, foreslås lovens § 64 a, stk. 1, ændret,
således at den ret til frit valg af praktiserende
tandlæge, som gælder for personer over 18 år, der
er omfattet af sikringsgruppe 1 og 2, ikke vil gælde for de
børn og unge, som efter den foreslåede udvidelse vil
være omfattet af retten til vederlagsfri tandpleje, dvs.
18-21-årige. Det frie valg for børn og unge under 22
år, som vil være omfattet af den foreslåede ret
til vederlagsfri tandpleje, vil herefter være reguleret i
sundhedslovens § 129 og tandplejebekendtgørelsens
bestemmelser herom, jf. herved den forslåede ændring
heraf i lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne
hertil.
Dermed vil unge voksne, som fylder 18 år
efter den 31. december 2021, først efter det fyldte 22.
år blive omfattet af de foreslåede regler om frit valg
af praktiserende tandlæge (voksentandplejen), hvortil
regionsrådet yder tilskud til tandbehandling, jf.
Sundhedslovens § 64 b stk. 1.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 64 a, stk. 1, henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Ligeledes i sammenhæng med den
foreslåede ændring af sundhedslovens § 127, stk.
1, foreslås lovens § 134, stk. 3, ændret,
således at de børn og unge, som efter den
foreslåede udvidelse vil være omfattet af retten til
vederlagsfri tandpleje, også vil være omfattet af
retten til vederlagsfri specialtandpleje. Dermed vil
18-21-årige, som fylder 18 år efter den 31. december
2021, og som modtager et tandplejetilbud efter lovens § 133 om
specialtandpleje, ikke kunne afkræves betaling for
behandlingen.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 134, stk. 3, henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil.
Ligeledes i sammenhæng med den
foreslåede ændring af sundhedslovens § 127, stk.
1, foreslås lovens § 162, stk. 2, ændret,
således at den kommunale børne- og ungdomstandpleje
vil have ansvaret for den almindelige forebyggende og behandlende
tandpleje til børn og unge omfattet af § 127, dvs. alle
børn og unge, der er under 22 år, er født efter
31. december 2003 og har bopæl i kommunen. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring med hensyn til personkredsen omfattet af § 127
om vederlagsfri tandpleje til børn og unge.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 162, stk. 2, henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.
Sundhedslovens § 162, stk. 1, 1. pkt.,
foreslås ændret, således at regionsrådet
vil skulle tilbyde børn og unge omfattet af § 127, dvs.
som er under 22 år og født efter 31. december 2003,
med odontologiske lidelser, der ubehandlede medfører varig
funktionsnedsættelse, et vederlagsfrit specialiseret
tandplejetilbud.
Dermed vil regionstandplejen omfatte unge, som
fylder 18 år efter den 31. december 2021, og som frem til det
fyldte 22. år vil være omfattet af et samlet
tandplejetilbud svarende til det nugældende for unge under 18
år.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 162, stk. 1, 1. pkt., henvises til
lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne hertil.
I sammenhæng med den foreslåede
ændring af sundhedslovens § 162, stk. 1, 1, pkt.,
foreslås lovens § 162, stk. 3, 1. pkt., ændret,
således at regionsrådet til børn og unge, der er
omfattet af § 162, stk. 1, vil skulle tilbyde vederlagsfri
specialbehandling efter det fyldte 22. år, indtil fysisk
modenhed muliggør, at den pågældende behandling
kan færdiggøres. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring med hensyn til personkredsen omfattet af § 127
om vederlagsfri tandpleje til børn og unge.
For nærmere om den foreslåede
ændring af § 162, stk. 3, 1. pkt., henvises til
lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.
2.2. Udvidelse af
retten til frit valg af tandplejetilbud til at omfatte
18-21-årige
2.2.1.
Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens §
129, stk. 1, at børn og unge under 18 år, der
ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen
vederlagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at
modtage børne- og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende
tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes
tandklinik. Bestemmelsen betyder, at børn og unge, uanset
hvordan den enkelte kommune har valgt at organisere sit
tandplejetilbud, kan vælge at modtage tandplejetilbuddet hos
privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på
en anden kommunes tandklinik.
I tandplejebekendtgørelsens
§§ 3-5 er der bl.a. fastsat nærmere regler om
valget af børne- og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende
tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes
tandklinik.
Af tandplejebekendtgørelsens § 4,
stk. 3, fremgår det, at i kommuner, som har tilrettelagt
børne- og ungdomstandplejen på offentlig klinik eller
har indgået aftale med en eller flere tandlæger om
varetagelse af opgaven, har børn og unge under 16 år,
der vælger at modtage tandpleje i privat praksis efter eget
valg ret til et tilskud til tandpleje. Kommunalbestyrelsen yder i
disse tilfælde tilskud på 65 procent af udgifterne til
forebyggende og behandlende tandpleje i privat praksis beregnet
på grundlag af takster fastsat i overenskomst indgået
mellem KL og Tandlægeforeningen. I disse tilfælde er
tandplejen således ikke vederlagsfri.
Af tandplejebekendtgørelsens § 3,
stk. 3, 1. pkt., fremgår det, at unge på 16 og 17
år kan vælge at modtage det vederlagsfri kommunale
tandplejetilbud hos praktiserende tandlæge efter eget valg,
selv om kommunalbestyrelsen har besluttet at tilrettelægge
ungdomstandplejen på offentlige klinikker eller har
indgået aftale med én eller flere tandlæger om
varetagelse af opgaven. For 16-17-årige er tandplejen
således vederlagsfri også i de tilfælde, hvor de
vælger et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen
vederlagsfrit stiller til rådighed.
2.2.2.
Sundhedsministeriets overvejelser
Med finanslovsaftalen for 2022 blev det aftalt
at udvide den nuværende fritvalgsordning for
16-17-årige til at dække 16-21-årige, jf. de
almindelige bemærkningers afsnit 1.
Denne del af finanslovsaftalen implementeres
ved at udvide den ret, som 16-17-årige har til at vælge
at modtage børne- og ungdomstandpleje hos
privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på
en anden kommunes tandklinik, til også at omfatte
18-21-årige.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Sundhedslovens § 129, stk. 1,
foreslås ændret, således at børn og unge
omfattet af § 127 om vederlagsfri forebyggende og behandlende
tandpleje, der ønsker et andet tandplejetilbud end det,
kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed, vil
kunne vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje hos
privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller på
en anden kommunes tandklinik. Det betyder, at alle børn og
unge, der er under 22 år og født efter 31. december
2003 vil være omfattet af retten til frit valg af
tandplejetilbud, jf. herved den foreslåede ændring af
§ 127 i lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne
hertil.
Som opfølgning på den
foreslåede ændring af sundhedslovens § 129, stk.
1, vil tandplejebekendtgørelsens § 3, stk. 3, blive
ændret, således at det af bestemmelsen vil
fremgå, at 16-21 årige vil kunne vælge at modtage
det vederlagsfri kommunale tandplejetilbud hos praktiserende
tandlæge efter eget valg, selv om kommunalbestyrelsen har
besluttet at tilrettelægge ungdomstandplejen på
offentlige klinikker eller har indgået aftale med én
eller flere tandlæger om varetagelse af opgaven. For
16-21-årige vil tandplejen således være
vederlagsfri også i de tilfælde, hvor de vælger
et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit
stiller til rådighed.
For nærmere om ændringen af §
129, stk. 1, henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
2.3. Indførelse
af kommunal visitation til tandregulering og andre særligt
kostbare behandlingsydelser
2.3.1.
Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens §
129, stk. 3, at sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om adgangen til at skifte mellem kommunal kliniktandpleje og
privat tandlægepraksis samt om adgangen til at modtage
tandplejetilbuddet på en anden kommunes tandklinik. De
nærmere regler er fastsat i
tandplejebekendtgørelsen.
Af tandplejebekendtgørelsens § 4,
stk. 4, 1. pkt., jf. § 4, stk. 1, fremgår det, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at tandregulering og andre
særligt kostbare behandlingsydelser, som ydes til børn
og unge under 16 år, der har valgt at modtage børne-
og ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis efter eget valg,
og for hvilke der ikke er fastsat takster, jf.
bekendtgørelsens § 4, stk. 3, først må
iværksættes, når kommunalbestyrelsen har godkendt
iværksættelsen samt det af tandlægen afgivne
behandlingstilbud.
Af tandplejebekendtgørelsens § 3,
stk. 5, 1. pkt., fremgår det, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at tandregulering og andre særligt kostbare
behandlingsydelser, der ydes i privat praksis i henhold til
bekendtgørelsens § 3, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2-3,
først må iværksættes, når
kommunalbestyrelsen har godkendt iværksættelsen samt
det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Kommunen kan dog i medfør af
bekendtgørelsens § 4, stk. 4, 1. pkt., og § 3,
stk. 5, 1. pkt., alene træffe beslutning om, at de
økonomiske aspekter af behandlingstilbuddet skal godkendes.
Det er f.eks. den privatpraktiserende tandlæge, der på
baggrund af en diagnostisk undersøgelse visiterer til
tandregulering i henhold til reglerne i bilag 1 til
tandplejebekendtgørelsen. Kommunen kan ikke beslutte, at
selve visitationen til tandregulering eller andre
tandlægefaglige skøn skal godkendes. Kommunen kan
derimod beslutte, at konkrete prisoverslag på behandling skal
godkendes, forinden behandlingen kan iværksættes, idet
det er kommunen, der betaler vederlaget herfor. Kommunen kan
således afvise et behandlingstilbud, hvor det kan
dokumenteres, at prisen er for høj.
Af tandplejebekendtgørelsens § 2
stk. 1, nr. 4, fremgår det, at børne- og
ungdomstandplejen skal tilbyde behandling af anomalier,
læsioner og sygdomme i tand-, mund- og kæberegionen og
tandregulering i overensstemmelse med de i bilag 1 til
bekendtgørelsen angivne regler for ortodontivisitation og
ortodontiindikationer. Den kommunale tandpleje skal således
tilbyde tandregulering, når der efter visitationskriterierne
er grundlag herfor. Grundlaget for visitationskriterierne er en
risikovurdering og dermed en individuel vurdering af, om de
forskellige tandstillingsfejl indebærer forudsigelige eller
eksisterende risici for fysiske skader og/eller psykosociale
belastninger.
Reglerne for omfanget af og kravene til
behandlingen er de samme, hvad enten tandpleje ydes på
offentlig klinik eller hos praktiserende tandlæge. Det
gælder både, når tandplejen i privat praksis er
en del af det vederlagsfri kommunale tandplejetilbud, og når
der er tale om tandpleje, som barnet/den unge selv har valgt, jf.
tandplejebekendtgørelsens §§ 4 og 5.
2.3.2.
Sundhedsministeriets overvejelser
Der er med finanslovsaftalen for 2022 enighed
om, at der er behov for at indføre kommunal visitation til
visse ydelser, f.eks. tandregulering, jf. de almindelige
bemærkningers afsnit 1. Dette skal ses i lyset af
styringsmæssige udfordringer af faglig og økonomisk
karakter forbundet med ordningen om frit valg af
tandplejetilbud.
Tandplejeydelser, der udføres i privat
tandlægepraksis som følge af, at barnet eller den unge
har valgt ikke at benytte det tilbud, der er stillet til
rådighed af kommunen, er ikke omfattet af økonomisk
rammestyring. Samtidig kan kommunernes hensyn til at opretholde et
ensartet serviceniveau for borgerne være udfordret af, at
tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser
kan iværksættes uden kommunal visitation. Kommunen kan
således alene beslutte, at den økonomiske del af et
behandlingstilbud om f.eks. tandregulering skal godkendes, mens
kompetencen til at beslutte om en bestemt type behandling
bør iværksættes er hos den privatpraktiserende
tandlæge, som barnet eller den unge har valgt. Det er
endvidere Sundhedsstyrelsens vurdering, at visitation til
tandregulering via de kommunale tandreguleringsenheder vil kunne
bidrage til mere ensartet visitationspraksis som grundlag for en
hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig styring af
området.
I overvejelserne vedrørende
indførelse af kommunal visitation til tandregulering og
andre særligt kostbare behandlingsydelser kan hensynet til at
sikre børn og unge et mere ensartet og dermed mere lige
behandlingstilbud såvel som hensynet til en mere
hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig styring af
området vejes op i mod hensynet til, at det almindeligvis er
den sundhedsperson, der er underlagt det faglige ansvar for
behandlingen - f.eks. den privatpraktiserende tandlæge hos
hvem et barn eller en ung har valgt at modtage børne- og
ungdomstandpleje - som også besidder beslutningskompetencen
med hensyn til hvilken behandling, der tilbydes.
I denne afvejning må det tillægges
en ikke ubetydelig vægt, at indførelse af kommunal
visitation alene vil have betydning for den privatpraktiserende
tandlæges kompetence til at vurdere hvilken behandling, der
bør tilbydes, og ikke tandlægens kompetence til at
vurdere, hvordan en eventuel behandling udføres inden for de
rammer, som følger af tandlægens forpligtelse til at
udvise omhu og samvittighedsfuld, jf. § 17 i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed.
Der findes andre områder, hvor der ikke
i privat regi kan visiteres til sundhedsfaglig behandling. F.eks.
kan der ikke i privat regi visiteres til lægelig
stofmisbrugsbehandling, dvs. substitutionsbehandling med f.eks.
buprenorphin eller metadon, efter sundhedslovens § 142.
Behandlingen kan udføres på private institutioner, men
behandlingens iværksættelse kræver kommunal
visitation. Lægen på en privat institution har
kompetencen til at vurdere, hvordan behandlingen udføres
inden for de rammer, som følger af lægens forpligtelse
til at udvise omhu og samvittighedsfuld, men kan ikke uden kommunal
visitation iværksætte lægelig
stofmisbrugsbehandling. Tilsvarende begrænsninger vil
følge af indførelsen af kommunal visitation til
tandregulering og andre særligt kostbare
behandlingsydelser.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Sundhedslovens § 129, stk. 3,
foreslås ændret, således at sundhedsministeren
vil kunne fastsætte nærmere regler om kommunal
visitation til tandregulering og andre særligt kostbare
behandlingsydelser. De nærmere regler vil blive fastsat i
tandplejebekendtgørelsen.
Det forventes, at
tandplejebekendtgørelsen som følge af den
foreslåede ændring af sundhedslovens § 129, stk.
3, vil blive ændret, således at kommunalbestyrelsen vil
kunne beslutte, at tandregulering og andre særligt kostbare
behandlingsydelser, der ydes til børn og unge omfattet af
§ 127, jf. herved den foreslåede ændring af §
129, stk. 1, i lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil, som har valgt at modtage børne-
og ungdomstandpleje i privat tandlægepraksis efter eget valg,
og for hvilke der ikke er fastsat takster, jf.
bekendtgørelsens § 4, stk. 3, først må
iværksættes, når kommunalbestyrelsen på
grundlag af den kommunale tandplejes sundhedsfaglige vurdering har
visiteret den unge til behandlingsydelsen, og når
kommunalbestyrelsen har godkendt iværksættelsen samt
det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Tandplejebekendtgørelsen forventes
tilsvarende at blive ændret, således at
kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at tandregulering og andre
særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes i privat
praksis i henhold til bekendtgørelsens § 3, stk. 3,
først må iværksættes, når
kommunalbestyrelsen på grundlag af den kommunale tandplejes
sundhedsfaglige vurdering har visiteret den unge til
behandlingsydelsen, og når kommunalbestyrelsen har godkendt
iværksættelsen samt det af tandlægen afgivne
behandlingstilbud.
Som eksempler på hvad der vil kunne
betegnes som særligt kostbare behandlingsydelser kunne
foruden tandregulering nævnes indsættelse af
implantater med tilhørende krone eller bro, større
kirurgiske indgreb i mundhulen som f.eks. operativ fjernelse af
visdomstand mv. Almindeligt forekommende ydelser som f.eks.
fyldninger, undersøgelser og rodbehandlinger vil ikke kunne
omfattes. Det vil i tandplejebekendtgørelsen blive
præciseret nærmere hvilke behandlingsydelser, som vil
være at opfatte som særligt kostbare.
Kommunen vil herefter i medfør af
tandplejebekendtgørelsens §§ 3-4, ikke alene kunne
træffe beslutning om de økonomiske aspekter af
behandlingstilbuddet, men også - på grundlag af
kommunens sundhedsfaglige vurdering af behovet for tandregulering
og andre særligt kostbare behandlingsydelser - om de faglige
aspekter.
Fastsættelsen af nærmere regler,
hvormed der indføres kommunal visitation til tandregulering
og andre særligt kostbare behandlingsydelser, vil kunne sikre
børn og unge, som er omfattet af børne- og
ungdomstandplejen, et mere ensartet og dermed mere lige
behandlingstilbud. Derudover vil indførelsen af kommunal
visitation til tandregulering og særligt kostbare ydelser
også bidrage til en mere hensigtsmæssig faglig og
ressourcemæssig styring af området.
Den foreslåede ændring af
sundhedsloven vil ikke medføre ændringer i relation
til tandplejebekendtgørelsens § 2 om, hvilke tilbud
børne- og ungdomstandplejen vil skulle omfatte. Visitation
til tandregulering vil således også fremefter skulle
ske i overensstemmelse med de i bilag 1 til bekendtgørelsen
angivne regler for ortodontivisitation og
ortodontiindikationer.
For nærmere om ændringen af §
129, stk. 3, henvises til lovforslagets § 1, nr. 5, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget vil have
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
kommunerne, idet der indføres vederlagsfri tandpleje for
unge under 22 år via den kommunale børne- og
ungdomstandpleje. De offentlige merudgifter ved forslaget
skønnes til 39,3 mio. kr. i 2022, 115,5 mio. kr. i 2023,
201,8 mio. kr. i 2024, 289,1 mio. kr. i 2025 og 337,1 mio. kr.
varigt fra 2026 og frem. Afhængig af den konkrete lokale
udmøntning kan der være tilbageløb på
øvrige skatteposter, der for nuværende ikke er taget
højde for i omkostningsskønnet.
Forslaget forventes at medføre, at den
kommunale børne- og ungdomstandpleje relativt til i dag vil
skulle dække yderligere 70.000 unge i 2022, 140.000 unge i
2023, 210.000 unge i 2024 og i alt ca. 280.000 unge årligt
fra 2025 og frem. Forslaget forventes at medføre
øgede kommunale driftsudgifter på 45,0 mio. kr. i
2022, 139,9 mio. kr. i 2023, 239,9 mio.kr i 2024, 341,9 mio. kr. i
2025 og 389,9 mio. kr. varigt fra 2026 og frem.
Forslaget medfører, at unge, der
overgår til den kommunale tandpleje ikke er berettiget til
offentligt tilskud til behandling hos private tandlæger via
voksentandplejen, som er finansieret af regionerne.
Regionerne tilbyder endvidere specialiseret
tandpleje til unge under 18 år. Regionstandplejen vil skulle
udvides til at dække 18-21-årige, når disse
inkluderes i den kommunale børne- og ungetandpleje.
Forslaget vurderes samlet set at
medføre reducerede udgifter i regionerne på i alt 5,7
mio. kr. i 2022, 24,4 mio. kr. i 2023, 38,1 mio. kr. i 2024 og 52,8
mio. kr. varigt fra 2025 og frem.
Lovforslaget vurderes at have negative
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige. Unge,
som fylder 18 år i 2022, er den første årgang,
som får ret til vederlagsfri tandpleje efter det fyldte 18.
år, dog først efter lovens foreslåede
ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf. lovforslaget § 2.
Gruppen af unge, der fylder 18 år i første
halvår af 2022, skal derfor først forlade
børne- og ungdomstandplejen for efterfølgende at
blive geninkluderet i ordningen.
Aftalen om en gradvis implementering af
ordningen skal ses i lyset af, at kommunerne i overgangsfasen kan
opbygge kapacitet, f.eks. i form af nye bygninger og udstyr. Det
skal hertil bemærkes, at det fortsat vil være muligt
for kommunerne at gøre brug af privat kapacitet til at
løfte opgaven. Kommunerne kan både vælge at
tilrettelægge tilbuddet om vederlagsfri børne- og
ungdomstandpleje på offentlige klinikker eller hos
praktiserende tandlæger, som kommunen indgår aftale
med.
Lovforslaget vurderes videre at have negative
implementeringsmæssige konsekvenser, da der fastsættes
nærmere regler, hvormed kommunerne kan indføre
kommunal visitation til tandregulering og andre særligt
kostbare behandlingsydelser. Med indførelsen af kommunal
visitation tilføjes der et ekstra led i arbejdsgangen,
hvilket kan føre til øget administration i de
situationer, hvor tandregulering og andre kostbare ydelser leveres
af praktiserende tandlæger via fritvalgsordningen.
Aftalen om at indføre kommunal
visitation for visse ydelser, f.eks. tandregulering, skal ses i
lyset af, at kommunalbestyrelsen allerede kan beslutte, at
tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser,
der ydes i privat praksis efter ordningen om frit valg,
først må iværksættes, når
kommunalbestyrelsen har godkendt de økonomiske aspekter af
det af tandlægen afgivne behandlingstilbud.
Bemyndigelsen til at fastsætte
nærmere regler om kommunal visitation kan også have
afledte positive implementeringsmæssige konsekvenser, da der
i dag er visse styringsmæssige udfordringer af faglig og
økonomisk karakter forbundet med ordningen om frit valg af
tandplejetilbud. Det er endvidere Sundhedsstyrelsens vurdering, at
visitation til tandregulering via de kommunale
tandreguleringsenheder vil kunne bidrage til mere ensartet
visitationspraksis som grundlag for en hensigtsmæssig faglig
og ressourcemæssig styring af området, jf. de
almindelige bemærkningers afsnit 2.3.2.
Lovforslaget følger i overvejende grad
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Det bemærkes
i den forbindelse, at lovforslaget i overensstemmelse med princip
nr. 1 opstiller enkle og klare regler, og anvender ensartede
begreber. Det vurderes, at lovforslaget følger princip nr. 2
om at muliggøre digital kommunikation, da der med
lovforslaget ikke ændres på de allerede eksisterende
regler om myndigheders anvendelse af digital kommunikation med
borgerne. I forhold til princip nr. 3 om at muliggøre
automatisk sagsbehandling vurderes det, at sagsbehandlingen i
forbindelse med kommunal visitation i et vist omfang vil kunne
tilrettelægges digitalt, men at der fortsat er behov for et
fagprofessionelt skøn. Det vurderes, at lovforslaget i
overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på
tværs anvender ensartede begreber og genbrug af data. Princip
nr. 5 om tryg og sikker datahåndtering samt princip nr. 6 om
anvendelse af offentlig infrastruktur vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget, da lovforslaget ikke forudsætter
en ændring i anvendelsen af IT og data. Af samme grund
vurderes princip nr. 7 om forebyggelse af snyd og fejl heller ikke
at være relevant for lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er med finanslovsaftalen for 2022 lagt til
grund, at udvidelsen af ordningen for børne- og
ungdomstandplejen delvist finansieres ved en årlig reduktion
i regionernes udgifter til tilskud til tandlægehjælp
hos praktiserende tandlæge på 6 mio. kr. i 2022, 25
mio. kr. i 2023, 39 mio. kr. i 2024 og 54 mio. kr. fra 2025 og
frem. Dette svarer til det offentlige tilskud, der i dag ydes til
private tandlægers behandling af unge i aldersgruppen for
lovforslaget.
Lovforslaget vurderes at have konsekvenser for
praktiserende tandlæger, idet kommunerne overtager ansvaret
for tandplejen af 18-21-årige, og der derved sker en
opgaveflytning fra den private sektor til den offentlige sektor.
Det forventes, at dette vil medføre en nedgang i aktiviteten
hos praktiserende tandlæger. Det skønnes med
væsentlig usikkerhed, at unge i aldersgruppen 18-21 år
i dag har en egenbetaling til privat tandlæge på ca.
130 mio. kr. om året.
Nedgangen i aktivitet hos de praktiserende
tandlæger vil dog afhænge af kommunernes
tilrettelæggelse af de nye opgaver. Derudover betyder
videreførelsen og udvidelsen af fritvalgsordningen, at de
unge ved det fyldte 16. år vederlagsfrit kan vælge at
benytte en praktiserende tandlæge frem for det kommunale
tandplejetilbud. Benytter kommunerne ikke i øget omfang
private tandlæger til opgavevaretagelsen og benytter
18-21-årige samtidig ikke fritvalgsordningen, vil forslaget
alt andet lige medføre en nedgang i indtægter hos
private tandlæger på ca. 184 mio. kr. årligt,
når loven er fuldt implementeret. Det må dog forventes,
at den faktiske nedgang bliver væsentligt lavere.
Som anført i pkt. 3 kan
indførelsen af kommunal visitation til tandregulering og
andre særligt kostbare behandlingsydelser i mindre omfang
føre til øget administration for de praktiserende
tandlæger i situationer, hvor de tilbyder tandregulering og
andre kostbare ydelser til unge via fritvalgsordningen.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive
administrative konsekvenser for de unge, som omfattes af tilbuddet
om vederlagsfri tandpleje via børne- og ungdomstandplejen. I
første omgang ved at overgangen fra børne- og
ungdomstandplejen, hvor der er automatisk tilmelding, og til
voksentandplejen udskydes med fire år, og dermed til et
tidspunkt, hvor det må ventes, at færre har behov for
hyppige tandlægeskift med dertilhørende administrative
byrder f.eks. pga. flytning.
Med lovforslaget udvides desuden den
nuværende fritvalgsordning for 16-17-årige til at
dække 16-21-årige, som vederlagsfrit kan vælge at
modtage børne- og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende
tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes
tandklinik, hvis de ønsker et andet tandplejetilbud end det,
kommunen stiller til rådighed. Med den foreslåede
ordning gives 18-21-årige en mulighed for vederlagsfrit at
vælge at modtage tandplejetilbuddet i kommunalt eller privat
regi.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. februar 2022 til den 11. marts 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Aarhus Universitet (Institut for Odontologi og Oral Sundhed),
Advokatrådet, Ansatte Tandlægers Organisation, De
Anbragtes Vilkår, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Tand-, Mund- og
Kæbekirurgi, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Dental Laboratorier, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Tandplejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De
Offentlige Tandlæger, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Erhvervsskolernes Elevorganisation, FH, FOA,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af
Specialtandlæger i Ortodonti, Færøernes
Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjerteforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet
(Odontologisk Institut), Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Lægeforeningen, Patienterstatningen, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende
Tandlægers Organisation, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
SAND, Sundhed Danmark, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og
Ældresagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for
staten | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
kommunerne | Ingen | 45,0 mio. kr. i 2022, 139,9 mio. kr. i
2023, 239,9 mio. kr. i 2024, 341,9 mio. kr. i 2025 og 389,9 mio.
kr. varigt fra 2026 og frem. | Økonomiske konsekvenser for
regionerne | 5,7 mio. kr. i 2022, 24,4 mio. kr. i 2023,
38,1 mio. kr. i 2024 og 52,8 mio. kr. varigt fra 2025 og
frem. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Bemyndigelsen til at fastsætte
nærmere regler om kommunal visitation kan bidrage til at
sikre et mere ensartet vurderingsniveau som grundlag for en
hensigtsmæssig faglig og ressourcemæssig styring af
området. | Med indførelsen af kommunal
visitation tilføjes der et ekstra led i arbejdsgangen,
hvilket kan føre til øget administration i
situationer, hvor tandregulering og andre kostbare ydelser leveres
af praktiserende tandlæger via fritvalgsordningen. Den gradvise indfasning betyder desuden,
at unge, der fylder 18 år i første halvår af
2022, først skal forlade børne- og ungdomstandplejen
for efterfølgende at blive geninkluderet i ordningen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Reducerede indtægter for private
tandlæger på ca. 184 mio. kr., når lovforslaget
er fuldt implementeret, givet ingen øget kommunal brug af
private tandlæger eller øget brug af fritvalgsordning.
Det forventes, at det faktiske beløb vil være
lavere. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Indførelsen af kommunal visitation
til tandregulering og andre særligt kostbare
behandlingsydelser kan i mindre omfang føre til øget
administration for praktiserende tandlæger i situationer,
hvor de tilbyder tandregulering eller andre kostbare ydelser til
unge via fritvalgsordningen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Den nuværende fritvalgsordning for
16-17-årige udvides til at dække 16-21-årige, som
vederlagsfrit kan vælge at modtage børne- og
ungdomstandpleje hos privatpraktiserende tandlæge efter eget
valg eller på en anden kommunes tandklinik, hvis de
ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunen stiller
til rådighed. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 64
a, stk. 1, at personer over 18 år, der er omfattet af
sikringsgruppe 1 og 2, frit kan vælge tandlæge blandt
samtlige praktiserende tandlæger, der er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet.
Det foreslås at ændre § 64 a, stk. 1, således at
»over 18 år« udgår, og at der efter
»2,« indsættes: »og som ikke har ret til
vederlagsfri tandpleje i henhold til § 127,«.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvori
sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås ændret.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at den ret til frit valg af praktiserende
tandlæge, som gælder for personer over 18 år, der
er omfattet af sikringsgruppe 1 og 2, ikke vil gælde for de
børn og unge, som efter den foreslåede ændring
af § 127, stk. 1, vil være omfattet af retten til
vederlagsfri tandpleje, dvs. 18-21-årige. Det frie valg for
børn og unge under 22 år, som efter lovforslaget vil
være omfattet af retten til vederlagsfri tandpleje, vil
herefter være reguleret i sundhedslovens § 129 og
tandplejebekendtgørelsens bestemmelser herom, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil samt
pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Dermed vil unge voksne, som fylder 18 år
efter den 31. december 2021, først efter det fyldte 22.
år blive omfattet af reglerne om frit valg af praktiserende
tandlæge (voksentandplejen), hvortil regionsrådet yder
tilskud til tandbehandling, jf. sundhedslovens § 64 b, stk.
1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens §
127, stk. 1, at kommunalbestyrelsen tilbyder alle børn og
unge under 18 år med bopæl i kommunen vederlagsfri
forebyggende og behandlende tandpleje.
Det foreslås at ændre § 127, stk. 1, således at
»under 18 år med bopæl i kommunen«
ændres til: », der er under 22 år, er født
efter 31. december 2003 og har bopæl i kommunen,«.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at kommunalbestyrelsen vil skulle tilbyde
vederlagsfri tandpleje til alle børn og unge, der er under
22 år, er født efter den 31. december 2003 og har
bopæl i kommunen.
Dermed vil unge, som fylder 18 år efter
den 31. december 2021 være om-fattet af den vederlagsfri
tandpleje frem til det fyldte 22 år, dog først efter
lovens foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, jf.
lovforslaget § 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af sundhedslovens §
127, stk. 2, at kommunalbestyrelsen er ansvarlig for
færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over
det fyldte 18. år.
Det foreslås at ændre § 127, stk. 2, således at
»18« ændres til: »22«.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at kommunalbestyrelsen vil være ansvarlig for
færdiggørelse af påbegyndte behandlinger ud over
det fyldte 22. år.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvori
sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås ændret.
Det vil betyde, at unge som efter den
foreslåede ændring af § 127, stk. 1, vil
være omfattet af retten til vederlagsfri tandpleje,
også vil have ret til vederlagsfri behandling i
tilfælde, hvor en behandling er påbegyndt, men endnu
ikke færdiggjort før det fyldte 22. år, hvor den
unge som hovedregel overgår til det almene regionale
tandplejetilbud, der ikke er vederlagsfrit.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af sundhedslovens §
129, stk. 1, at børn og unge under 18 år, der
ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen
vederlagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at
modtage børne- og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende
tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes
tandklinik.
Det foreslås at ændre § 129, stk. 1, således at
»under 18 år« ændres til: »omfattet
af § 127«.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvori
sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås ændret.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at børn og unge, som efter den
foreslåede ændring af § 127, stk. 1, samt pkt. 2.1
i de almindelige bemærkninger, vil være omfattet af
retten til vederlagsfri forebyggende og behandlende tandpleje, dvs.
18-21-årige, der ønsker et andet tandplejetilbud end
det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed,
vil kunne vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje
hos privatpraktiserende tandlæge efter eget valg eller
på en anden kommunes tandklinik. Det vil betyde, at alle
børn og unge, der er under 22 år og født efter
31. december 2003, vil være omfattet af retten til frit valg
af tandplejetilbud.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af sundhedslovens §
129, stk. 3, at sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om adgangen til at skifte mellem kommunal kliniktandpleje og
privat tandlægepraksis samt om adgangen til at modtage
tandplejetilbuddet på en anden kommunes tandklinik.
Det foreslås at ændre § 129, stk. 3, således at
»tandlægepraksis samt« ændres til:
»tandlægepraksis, om kommunal visitation til
tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser
og«.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at sundhedsministeren vil kunne fastsætte
nærmere regler om kommunal visitation til tandregulering og
andre særligt kostbare behandlingsydelser.
Tandplejebekendtgørelsens § 4 vil
som opfølgning på den foreslåede ændring
af sundhedslovens § 129, stk. 3, blive ændret,
således at kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at
tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser,
der ydes til børn og unge omfattet af § 127, jf. herved
den foreslåede ændring af § 129, stk. 1, i
lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil, som
har valgt at modtage børne- og ungdomstandpleje i privat
tandlægepraksis efter eget valg, og for hvilke der ikke er
fastsat takster, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 3,
først må iværksættes, når
kommunalbestyrelsen på grundlag af den kommunale tandplejes
sundhedsfaglige vurdering har visiteret den unge til
behandlingsydelsen, og når kommunalbestyrelsen har godkendt
iværksættelsen samt det af tandlægen afgivne
behandlingstilbud.
Tandplejebekendtgørelsens § 3 vil
som opfølgning på den foreslåede ændring
af sundhedslovens § 129, stk. 3, ligeledes blive ændret,
således at kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at
tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser,
der ydes i privat praksis i henhold til bekendtgørelsens
§ 3, stk. 3, først må iværksættes,
når kommunalbestyrelsen på grundlag af den kommunale
tandplejes sundhedsfaglige vurdering har visiteret den unge til
behandlingsydelsen, og når kommunalbestyrelsen har godkendt
iværksættelsen samt det af tandlægen afgivne
behandlingstilbud.
Som eksempler på hvad der vil kunne
betegnes som særligt kostbare behandlingsydelser kunne
foruden tandregulering nævnes indsættelse af
implantater med tilhørende krone eller bro, større
kirurgiske indgreb i mundhulen som f.eks. operativ fjernelse af
visdomstand mv. Almindeligt forekommende ydelser som f.eks.
fyldninger, undersøgelser og rodbehandlinger vil ikke kunne
omfattes. Det vil i tandplejebekendtgørelsen blive
præciseret nærmere hvilke behandlingsydelser, som vil
være at opfatte som særligt kostbare.
Kommunen vil herefter i medfør af
tandplejebekendtgørelsens §§ 3-4, ikke alene kunne
træffe beslutning om de økonomiske aspekter af
behandlingstilbuddet, men også - på grundlag af
kommunens sundhedsfaglige vurdering af behovet for tandregulering
og andre særligt kostbare behandlingsydelser - om de faglige
aspekter.
Fastsættelsen af nærmere regler,
hvormed der indføres kommunal visitation til tandregulering
og andre særligt kostbare behandlingsydelser, vil kunne sikre
børn og unge, som er omfattet af børne- og
ungdomstandplejen, et mere ensartet og dermed mere lige
behandlingstilbud. Derudover vil indførelsen af kommunal
visitation til tandregulering og særligt kostbare ydelser
også bidrage til en mere hensigtsmæssig faglig og
ressourcemæssig styring af området.
Til nr. 6
Det fremgår af sundhedslovens §
134, stk. 3, at børn og unge under 18 år, der modtager
et særligt tandplejetilbud efter § 133, ikke kan
afkræves betaling for behandlingen.
Det foreslås at ændre § 134, stk. 3, således at
»under 18 år« ændres til: »omfattet
af § 127«.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvori
sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås ændret.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at de børn og unge, som efter den
foreslåede ændring af § 127, stk. 1, samt pkt. 2.1
i de almindelige bemærkninger, vil være omfattet af
retten til vederlagsfri tandpleje. Dermed vil 18-21-årige,
som fylder 18 år efter den 31. december 2021, og som modtager
et tandplejetilbud efter lovens § 133 om specialtandpleje,
ikke kunne afkræves betaling for behandlingen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af sundhedslovens §
162, stk. 1, 1. pkt., at regionsrådet skal tilbyde
børn og unge under 18 år med odontologiske lidelser,
der ubehandlede medfører varig funktionsnedsættelse,
et vederlagsfrit specialiseret tandplejetilbud.
Det foreslås at ændre § 162, stk. 1, 1. pkt., således at
»under 18 år« ændres til: »omfattet
af § 127«.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvori
sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås ændret.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at regionsrådet vil skulle tilbyde et
vederlagsfrit specialiseret tandplejetilbud til børn og unge
omfattet af § 127, således som denne bestemmelse
foreslås ændret, dvs. børn og unge, som er under
22 år og født efter 31. december 2003, og som har
odontologiske lidelser, der ubehandlede medfører varig
funktionsnedsættelse.
Dermed vil regionstandplejen omfatte unge, som
fylder 18 år efter den 31. december 2021, og som frem til det
fyldte 22. år vil være omfattet af et samlet
tandplejetilbud svarende til det nugældende tilbud for unge
under 18 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af sundhedslovens §
162, stk. 2, at det særlige tandplejetilbud skal
tilrettelægges i samarbejde med den kommunale børne-
og ungdomstandpleje, der har ansvaret for den almindelige
forebyggende og behandlende tandpleje til børn og unge under
18 år, jf. § 127.
Det foreslås at ændre § 162, stk. 2, således at
»under 18 år, jf. § 127« ændres til:
»omfattet af § 127«.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvori
sundhedslovens § 127, stk. 1, foreslås ændret.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at den kommunale børne- og ungdomstandpleje
vil have ansvaret for den almindelige forebyggende og behandlende
tandpleje til børn og unge omfattet af § 127,
således som denne bestemmelse foreslås ændret,
dvs. alle børn og unge, der er under 22 år, er
født efter 31. december 2003 og har bopæl i
kommunen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det fremgår af sundhedslovens §
162, stk. 3, 1. pkt., at regionsrådet til børn og
unge, der er omfattet af § 162, stk. 1, skal tilbyde
vederlagsfri specialbehandling efter det fyldte 18. år,
indtil fysisk modenhed muliggør, at den
pågældende behandling kan færdiggøres.
Det foreslås at ændre § 162, stk. 3, 1. pkt., således at
»18« ændres til: »22«.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at regionsrådet til børn og unge, der
er omfattet af § 162, stk. 1, vil skulle tilbyde vederlagsfri
specialbehandling efter det fyldte 22. år, indtil fysisk
modenhed muliggør, at den pågældende behandling
kan færdiggøres, dvs. ikke blot til behandling
umiddelbart henover tidspunktet for det fyldte 22. år, men
også til behandling, som først kan
færdiggøres, når patienten er udvokset.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. juli 2022.
Det følger af sundhedslovens §
278, stk. 1, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland. Efter § 278, stk. 2 og 3, kan en
række af lovens bestemmelser ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger. Det
omfatter dog ikke de bestemmelser, som foreslås ændret
i lovforslagets § 1. Som følge heraf vil loven ikke
gælde for eller kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. august 2022, foretages
følgende ændringer: | | | | § 64 a.
Personer over 18 år, der er omfattet af sikringsgruppe 1 og
2, kan frit vælge tandlæge blandt samtlige
praktiserende tandlæger, der er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet. Stk. 2.
--- | | 1. I § 64 a, stk. 1, udgår »over
18 år« og efter »2,« indsættes:
»og som ikke har ret til vederlagsfri tandpleje i henhold til
§ 127,« | | | | § 127.
Kommunalbestyrelsen tilbyder alle børn og unge under 18
år med bopæl i kommunen vederlagsfri forebyggende og
behandlende tandpleje. | | 2. I § 127, stk. 1, ændres »under
18 år med bopæl i kommunen« til: », der er
under 22 år, er født efter 31. december 2003 og har
bopæl i kommunen,«. | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen er ansvarlig for færdiggørelse af
påbegyndte behandlinger ud over det fyldte 18.
år. | | 3. I § 127, stk. 2, ændres
»18« til: »22«. | | | | § 129.
Børn og unge under 18 år, der ønsker et andet
tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller
til rådighed, kan vælge at modtage børne- og
ungdomstandpleje hos privatpraktiserende tandlæge efter eget
valg eller på en anden kommunes tandklinik. Stk. 2.
--- | | 4. I § 129, stk. 1, ændres »under
18 år« til: »omfattet af § 127«. | Stk. 3.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om adgangen til at skifte mellem kommunal kliniktandpleje og
privat tandlægepraksis samt om adgangen til at modtage
tandplejetilbuddet på en anden kommunes tandklinik. | | 5. I § 129, stk. 3, ændres
»tandlægepraksis samt« til:
»tandlægepraksis, om kommunal visitation til
tandregulering og andre særligt kostbare behandlingsydelser
og«. | | | | § 134.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at personer, der modtager et
specialiseret tandplejetilbud efter § 133, selv skal betale en
del af udgiften til tandpleje. Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Børn og unge under 18 år, der modtager et
særligt tandplejetilbud efter § 133, kan ikke
afkræves betaling for behandlingen. | | 6. I § 134, stk. 3, ændres »under
18 år« til: »omfattet af § 127«. | | | | § 162.
Regionsrådet skal tilbyde børn og unge under 18
år med odontologiske lidelser, der ubehandlede
medfører varig funktionsnedsættelse, et vederlagsfrit
specialiseret tandplejetilbud. Herudover skal regionsrådet
tilbyde vederlagsfrit højt specialiseret behandling til de
børn og unge, der har behov for det. | | 7. I § 162, stk. 1, 1. pkt., ændres
»under 18 år« til: »omfattet af §
127«. | Stk. 2. Det
særlige tandplejetilbud skal tilrettelægges i
samarbejde med den kommunale børne- og ungdomstandpleje, der
har ansvaret for den almindelige forebyggende og behandlende
tandpleje til børn og unge under 18 år, jf. §
127. | | 8. I § 162, stk. 2, ændres »under
18 år, jf. § 127« til: »omfattet af §
127«. | Stk. 3.
Regionsrådet skal til børn og unge, der er omfattet af
stk. 1, tilbyde vederlagsfri specialbehandling efter det fyldte 18.
år, indtil fysisk modenhed muliggør, at den
pågældende behandling kan færdiggøres.
Regionsrådet kan beslutte at indgå aftale med privat
tandlægepraksis eller den kommunale tandpleje om varetagelse
af opgaver, der kan løses af disse. | | 9. I § 162, stk. 3, 1. pkt., ændres
»18« til: »22«. |
|