Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2 og 4. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og FG) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2 og 4
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 3.
Et mindretal i
udvalget (V) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF, Liselott Blixt (UFG) og Karina
Adsbøl (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Lovforslaget lægger op til, at der
kan opbygges kapacitet i kommunerne til, at de unge mellem 18 og 22
år skal have mulighed for at benytte den kommunale tandpleje.
Venstre finder det uhensigtsmæssigt, at unge mellem 18 og 22
år, som i dag benytter sig af private tandlæger eller
tandplejere ikke fortsætter med det, dog vederlagsfrit. Der
er overhængende risiko for, at den kommunale kapacitet vil
blive udfordret ganske alvorligt, og samtidig vil de private
tandlæger og tandplejere opleve et omsætningstab.
Venstre har stillet et ændringsforslag til lovforslaget, hvor
unge mellem 18 og 22 får mulighed for vederlagsfrit at
vælge mellem private tandlæger og private tandplejere.
Det ændringsforslag er der ikke flertal for i Folketinget.
På den baggrund stemmer Venstre hverken for eller imod
lovforslaget.
Liselott Blixt (UFG) og Karina
Adsbøl (UFG)
Liselott Blixt (UFG) og Karina
Adsbøl (UFG) bragte under 1. behandling op, at man ikke
inddrog tandplejerne på samme vilkår. Det har
ministeren delvis rettet op på ved at stille
ændringsforslag. Dog fortsætter det stadig, at den unge
både skal finde en tandplejer samt en tandlæge, hvilket
ikke er nødvendigt, hvis man kun har brug for forebyggende
og vedligeholdende tandpleje. Men lovforslaget er blevet forbedret,
og derfor støtter vi lovforslaget.
Vi støtter samtidig Venstres
ændringsforslag nr. 3, men falder dette, støtter vi
stadig op om forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Ændringsforslag med bemærkninger
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
128 indsættes efter »tandlæger«:
»eller tandplejere«.«
[Adgang til at lave aftaler med
praktiserende tandplejere]
2) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
129, stk. 1, ændres »under 18 år«
til: »omfattet af § 127«, og efter »efter
eget valg« indsættes: », hos privatpraktiserende
tandplejer og tandlæge efter eget valg«.«
[Adgang til praktiserende
tandplejer efter eget valg]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF,
Liselott Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)):
3)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»02. I §
129, stk. 1, indsættes efter »tandklinik«:
», jf. dog 2. pkt.«
03. I
§ 129, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Unge mellem 18 og 22 år er
ikke omfattet af den kommunale kliniktandpleje, men kan frit
vælge vederlagsfri tandpleje hos en privatpraktiserende
tandlæge eller tandplejer efter eget valg.««
[Unge mellem 18 og 22 år kan
modtage vederlagsfri tandpleje hos privatpraktiserende
tandlæge eller tandplejer]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
4) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
129, stk. 3, ændres »tandlægepraksis
samt« til: »tandlæge- eller tandplejerpraksis, om
kommunal visitation til tandregulering og andre særlig
kostbare behandlingsydelser og«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens §
128, at kommunalbestyrelsen tilbyder tandpleje efter § 127
på offentlige klinikker eller hos praktiserende
tandlæger, som kommunalbestyrelsen indgår aftale med.
Det foreslås, at der i § 128 efter
»tandlæger« indsættes »eller
tandplejere«.
Ændringen vil betyde, at kommunerne
kan vælge at tilbyde den vederlagsfri tandpleje på
offentlige klinikker eller indgå aftale med en eller flere
privatpraktiserende tandlæger eller tandplejere om
varetagelse af børne- og ungdomstandplejen.
Det vil fortsat være kommunerne, der
har ansvaret for det samlede tandplejetilbud, selv om der
indgås aftale med privatpraktiserende tandlæger eller
tandplejere.
Der er tale om en udvidelse af
bestemmelsen, som dels har til formål at give kommunerne
fleksibilitet i tilrettelæggelsen af opgaverne i forbindelse
med udvidelsen af børne- og ungdomstandplejen, dels har til
formål at give privatpraktiserende tandplejere mulighed for
at kunne varetage opgaver inden for børne- og
ungdomstandplejen.
Det forudsættes, at tandplejerne
på grund af deres afgrænsede virksomhedsområde
ikke kan varetage alle opgaver i børne- og
ungdomstandplejen, hvormed barnet/den unge vil skulle henvises til
en tandlæge i forhold til opgaver, der ligger uden for
tandplejerens virksomhedsområde.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens §
129, stk. 1, at børn og unge, der ønsker et andet
tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller
til rådighed, kan vælge at modtage børne- og
ungdomstandpleje hos en privatpraktiserende tandlæge efter
eget valg eller på en anden kommunes tandklinik.
Det foreslås, at der efter
»privatpraktiserende tandlæge efter eget valg«
indsættes », hos privatpraktiserende tandplejer og
tandlæge efter eget valg« i den foreslåede
bestemmelse i § 129, stk. 1.
Med den foreslåede affattelse af
bestemmelsen vil børn og unge omfattet af § 127, der
ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen
vederlagsfrit stiller til rådighed, også kunne
vælge at modtage børne- og ungdomstandpleje hos
privatpraktiserende tandplejer efter eget valg.
For de personer, som benytter
fritvalgsordningen, gælder, at valget af privat praksis vil
gælde for det samlede tandplejetilbud, uanset at den
praktiserende tandplejer har et afgrænset
virksomhedsområde. Det betyder, at børn og unge, som
har valgt en privatpraktiserende tandplejer, i visse tilfælde
skal opsøge en praktiserende tandlæge for behandling.
De nærmere rammer for valget om at modtage børne- og
ungdomstandpleje hos privatpraktiserende tandplejer og
tandlæge efter eget valg vil efter sundhedslovens § 129,
stk. 3, blive fastsat i bekendtgørelse om tandpleje.
De nærmere forhold for afregning
mellem kommune og privatpraktiserende tandplejere vil skulle
afklares mellem parterne. I en eventuel mellemliggende periode fra
lovens ikrafttræden og til indgåelse af en eventuel
overenskomst vil kommunalbestyrelsen have mulighed for at beslutte,
på hvilke vilkår og for hvilke ydelser der kan
iværksættes behandling uden forhåndsgodkendelse.
De nærmere rammer herfor fastsættes efter § 129,
stk. 3, i bekendtgørelse om tandpleje.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
unge mellem 18 og 22 år tilbydes vederlagsfri tandpleje i den
private praksissektor hos en privatpraktiserende tandlæge
eller tandplejer efter eget valg.
I dag er personer over 18 år som
udgangspunkt ikke omfattet af den kommunale tandpleje, men modtager
deres tandpleje i den private sektor. Det betyder bl.a., at den
private sektor allerede har den nødvendige kapacitet til at
behandle de personer, som med lovforslaget foreslås fremover
at kunne modtage vederlagsfri tandpleje.
Det er dermed vurderingen, at det er
uhensigtsmæssigt at henvise aldersgruppen 18-22 år til
den kommunale tandpleje, som dermed skal opbygge yderligere
kapacitet, og at der i den forbindelse kan risikeres længere
ventetider for samtlige af de patienter, som normalt benytter den
kommunale tandpleje.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i stedet for
»tandlægepraksis« indsættes
»tandlæge- eller tandplejerpraksis« i den
foreslåede bestemmelse i § 129, stk. 3. Med den
foreslåede ændring udvides ministerens bemyndigelse til
også at kunne fastsætte nærmere regler om skift
mellem kommunal kliniktandpleje og privat tandplejerpraksis.
Ændringen skal ses som en konsekvensmæssig
ændring, der følger af den foreslåede
ændring af § 129, stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2022 og var til 1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 10. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 200. Den 29. april 2022 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
22 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Maria Gudme (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff
(S) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Stinus Lindgreen
(RV) Christina Thorholm (RV) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper
(EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |