Fremsat den 6. oktober 2021 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af taxiloven
(Dokumentationskrav til brug for tilsyn og
danskkundskaber for chauffører, gebyrer samt
overenskomstkrav for tilladelser i henhold til tidligere
gældende lov om taxikørsel m.v.)
§ 1
I taxiloven, lov nr. 1538 af 19. december 2017,
som ændret ved lov nr. 557 af 7. maj 2019 og lov nr. 433 af
16. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 11 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilken
dokumentation der skal indsendes til brug for tilsynet.«
2. I
§ 30, stk. 2, ændres
»sprogkrav« til: »krav om at kunne dokumentere
sine danskkundskaber«.
3. Overskriften til kapitel 9 affattes
således:
»Kapitel
9
Gebyrer«.
4. §
33 affattes således:
Ȥ 33.
Transportministeren fastsætter regler om gebyrer for
udstedelse, fornyelse og ændring af tilladelse til at
udføre erhvervsmæssig persontransport, til at drive
kørselskontor og udstedelse af chaufførkort og
godkendelse af uddannelsessteder. Gebyrer kan også
dække omkostninger forbundet med tilsyn. Transportministeren
fastsætter endvidere regler om opkrævning m.v. af
gebyrer, herunder om betaling for rykkerskrivelser.«
5. I
§ 36, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »ombyttes«: », jf. dog stk.
5-7«.
6. I
§ 36 indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 5.
For indehavere af en tilladelse efter § 1, stk. 1, i lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013, finder § 10 i taxiloven anvendelse fra den 1.
juli 2022, jf. dog stk. 6.
Stk. 6.
Transportministeren kan i særlige tilfælde efter
ansøgning fra en indehaver af en tilladelse som nævnt
i stk. 5 tillade, at § 10 først skal opfyldes efter 1.
juli 2022.
Stk. 7.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
meddele tilladelse efter stk. 6.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og
9.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovslaget er en udmøntning af Aftale om justering af
taxiloven m.v. af 16. marts 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti. Det
fremgår af aftalen, at parterne er enige om, at sprogkravet
ved optagelse på chaufførkurset ændres til et
dokumentationskrav, at afgiften for udstedelse af en tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport ændres til et gebyr, og
at overenskomstbestemmelsen i § 10 også skal finde
anvendelse på tilladelser udstedt efter den tidligere
taxilov.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om, at
transportministeren får bemyndigelse til at fastsætte
regler om, hvilken dokumentation der skal indsendes til brug for
tilsynet med, at betingelserne for at opretholde en tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, til at drive
kørselskontor eller til at have et chaufførkort
fortsat er tilstede.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2. 1. Sprogkravet for
optagelse på chaufførkurset ændres til et
dokumentationskrav
2.1.1. Gældende ret
Af taxilovens § 30, stk. 2, fremgår, at
transportministeren fastsætter regler om adgangsbetingelser
for optagelse på chaufførkurset, herunder sprogkrav.
Disse er fastsat i bekendtgørelse nr. 1244 af 26. november
2019 om taxikørsel, hvor det fremgår af § 24,
stk. 1, at optagelse på kvalifikationskurset for
chauffører forudsætter, at ansøgeren behersker
det danske sprog på niveau med Prøve i dansk 2. Ved
optagelse af ansøgere på chaufførkurset er det
uddannelsesstederne, der skal sikre, at den enkelte ansøger
kan fungere dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved
anvendelse af et sammenhængende sprog med en vis grad af
kompleksitet og korrekthed i hyppigt forekommende
kommunikationssituationer.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det har vist sig, at modellen med, at det er
uddannelsesstederne, der skal tjekke ansøgerens
danskkundskaber, ikke fungerer tilfredsstillende, idet det er
oplevelsen blandt mange aktører i branchen, at
danskkundskaberne blandt nye chauffører ikke er
tilfredsstillende.
Det foreslås, at en ansøger forud for optagelse
på chaufførkurset som udgangspunkt skal kunne
fremlægge enten prøvebevis for bestået
Prøve i dansk 2, bevis for at have bestået
folkeskolens afgangsprøve i dansk eller på anden vis
kan dokumentere at beherske det danske sprog, fx via et andet
testresultat, som vidner om, at ansøgeren kan dansk på
det niveau eller over det niveau, der kræves for at kunne
bestå Prøve i dansk 2. Ansøgeren vil skulle
indsende dokumentationen for sine danskkundskaber til
uddannelsesstedet, som skal opbevare en kopi heraf.
Selve niveauet for sprogkravet, svarende til de danskkundskaber,
der kræves for at kunne bestå Prøve i dansk 2,
fastholdes, idet det svarer til et niveau, der medfører, at
man kan kommunikere i et enkelt og tydeligt udtalt sprog i en
almindelig hverdagssituation.
Kun i helt særlige tilfælde, hvor ansøgeren
ikke er i besiddelse af nogen form for skriftlig dokumentation for
sine danskkundskaber, vil ansøgeren få mulighed for at
dokumentere sine danskkundskaber på anden vis. Det kan fx
være en udenlandsk statsborger, der har arbejdet i Danmark i
mange år og på den måde har lært dansk, men
uden at have et skriftligt bevis for sine kundskaber. Et andet
eksempel kan være en dansk statsborger, der har boet i
udlandet og gået i skole der, og som derfor ikke har
dokumentation for sine danskkundskaber.
Der vil således i taxibekendtgørelsen blive indsat
en mulighed for, at Færdselsstyrelsen kan dispensere fra
dokumentationskravet. Dispensation kan gives til ansøgere,
der er i stand til at gennemføre en samtale på dansk
af en vis varighed og kompleksitet og desuden også kan svare
på enkelte skriftlige spørgsmål, således
at ansøgeren også dokumenterer at beherske skriftlig
dansk.
2.2. Betaling
for udstedelse af tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport ændres fra en afgift til gebyr
2.2.1. Gældende ret
De gældende regler om afgifter og gebyrer fremgår af
kapitel 9 i taxiloven. Det fremgår af § 33, stk. 1, at
der skal betales en afgift for at få en tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport. Pr. 1. januar 2021 er
afgiften på 1.238 kr. for en tilladelse på 10 år
til erhvervsmæssig persontransport, mens den for en
tilladelse på 5 år er 619 kr. Eftersom der er tale om
en afgift, kan den alene reguleres en gang årligt med det
generelle pris- og lønindeks. Sker betalingen af afgiften
ikke, kan der tillægges renter.
For behandling af ansøgning om og udstedelse af
tilladelse til at drive kørselskontorer, udstedelse af
chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder betales et
gebyr. Gebyrets størrelse fastsættes i en
bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1074 af 31.
maj 2021 om Færdselsstyrelsens gebyrer og afgifter på
vejtransportområdet.
Gebyret for udstedelse af chaufførkort er pr. 1. juli
2021 blevet forhøjet til 1.470 kr., da det tidligere gebyr
ikke var omkostningsdækkende. Gebyret er det samme for
henholdsvis udstedelse, fornyelse eller erstatning.
Gebyret for en tilladelse til at drive kørselskontorer og
godkendelse af uddannelsessteder er et gebyr efter regning med en
fast timesats på 800 kr., hvor der både betales for
behandling af ansøgningen og for selve udstedelsen af en
tilladelse. Gebyret betales for sagsbehandlingen, og betales for
hver påbegyndt time, uanset om ansøgningen resulterer
i et afslag. Størrelsen af gebyrsatsen vil blive justeret,
såfremt ordningen ikke balancerer over en fireårig
periode.
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med den nuværende afgiftssats på tilladelser til
erhvervsmæssig persontransport på 1.238 kr. for en
tiårig tilladelse er området underfinansieret, hvilket
skyldes, at sagsbehandlingen tager længere tid og er mere
omfangsrig end oprindeligt antaget, hvorved der er blevet opbygget
et betragteligt underskud på ordningen. Eftersom en
lovbestemt afgift alene kan pristalsreguleres, kræver
egentlige justeringer af satsen en lovændring. Det er derfor
fundet mest hensigtsmæssigt at ændre afgiften for en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport til et gebyr,
således at fremtidige justeringer af den sats, som en
ansøger skal betale, kan reguleres administrativt i en
bekendtgørelse og ikke ved en lovændring.
Omlægningen til et gebyr vil sikre en
omkostningsdækkende brugerbetaling.
Ændringen fra en afgift til et gebyr indebærer, at
ordningen skal balancere over en fireårig periode, og at der
ikke fremover vil være behov for lovændringer,
når det er påkrævet at ændre gebyret i
enten opad- eller nedadgående retning.
Et gebyr modsvarer en konkret modydelse. Det skal i videst
muligt omfang ske ved en fordeling af de fælles omkostninger,
der medgår til området. Derudover skal de omkostninger,
der alene medgår til et specifikt område, alene belaste
dette område.
Færdselsstyrelsen har beregnet, at gebyret for udstedelse
af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport med en
gyldighed på 10 år, efter vedtagelsen af dette
lovforslag forventes forhøjet fra de nuværende 1.238
kr. til 1.770 kr., mens en 5 årig tilladelse forhøjes
fra 619 kr. til 885 kr.
For ansøgninger om tilladelse til at drive et
kørselskontor og for godkendelse af et uddannelsessted, der
udbyder kurser for chauffører med henblik på at
erhverve et kvalifikationsbevis for at kunne erhverve et
chaufførkort, vil der fortsat skulle betales et gebyr efter
regning med en fast timepris, som pr. 1. januar 2021 er 800 kr.
Der vil ligeledes forsat skulle betales et gebyr for udstedelse
af chaufførkort. Gebyret på 1.470 kr. forventes at
være omkostningsdækkende i 2021 og 2022. Ved udgangen
af 2021 foretages den årlige genberegning, hvor det
afdækkes om gebyret fortsat er omkostningsdækkende.
For alle gebyrers vedkommende gælder, at der i
fastsættelsen af størrelsens af gebyret indregnes, at
det enkelte gebyr også skal dække
Færdselsstyrelsens omkostninger til tilsyn med området,
dog vil tilsynet med kørselskontorer fortsat blive
dækket af gebyret for tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport, idet tilsynene med kørselskontorer ofte
også vil indebære tilsyn med de tilknyttede
vognmænd. Det skyldes, at al taxikørsel skal
sælges via kørselskontorer, jf. taxilovens § 4,
stk. 2. Ligeledes vil tilsynet med uddannelsessteder fortsat blive
dækket af gebyret for udstedelse af chaufførkort, idet
det krævede kvalifikationskursus for chauffører
udelukkende tilbydes af de godkendte uddannelsessteder og tilsynet
med disse udføres løbende.
2.3. Overenskomstbestemmelsen i § 10 skal også
gælde for tilladelser udstedt efter tidligere gældende
taxilov
2 3.1. Gældende ret
Det følger af § 10 i den gældende taxilov, at
indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de
ansatte løn, herunder særlige ydelser, samt arbejdstid
og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem,
der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst. En kollektiv overenskomst skal være
indgået af de inden for det pågældende faglige
områdes mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark og skal gælde på hele det danske
område.
Det medfører, at virksomheder, der har ansat
chauffører, skal sikre, at arbejdsvilkårene for blandt
andet løn, arbejdstid, pension, opsigelse, ferie, sygdom,
frihed og barsel, skal være mindst lige så gunstige som
de vilkår, der er fastsat for samme arbejde i henhold til en
af de kollektive landsdækkende overenskomster for
fagområder omfattet af taxiloven.
Bestemmelsen i § 10 i den gældende taxilov finder
alene anvendelse for tilladelser, der er udstedt i medfør af
den gældende taxilov. Det følger af § 36, stk. 4,
i den gældende taxilov, at loven ikke finder ikke anvendelse
for tilladelser og godkendelser udstedt i medfør af den
tidligere gældende taxilov, jf. lovbekendtgørelse nr.
107 af 30. januar 2013. Dog finder §§ 12-16, 18 og 19 i
den gældende taxilov også anvendelse også
anvendelse på tilladelser og godkendelser udstedt i
medfør af den tidligere gældende taxilov.
For så vidt angår tilladelser udstedt efter den
tidligere gældende taxilov er det således bestemmelsen
i § 5, stk. 5, i lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013, der finder anvendelse for så vidt angår
overholdelse af løn- og arbejdsvilkår. Det
følger af bestemmelsen, at indehaveren af en tilladelse skal
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
I en dom fra Højesteret fra 2015 (U. 2015.1509H) udtalte
Højesteret sig om fortolkningen af buskørselslovens
§ 18, stk. 2, og den tidligere gældende taxilovs §
5, stk. 5. Spørgsmålet i sagen var, om en lokal
kollektiv overenskomst for chauffører, der udførte
offentlig servicetrafik, levede op til lovgivningens krav om
løn- og arbejdsvilkår for chauffører.
Højesteret henviste i dommen til dissensen i Vestre
Landsrets dom af 18. april 2013, hvor det var anført, at
lovforarbejderne til bestemmelserne i buskørselslovens
§ 18, stk. 2, og til den tidligere gældende taxilovs
§ 5, stk. 5, ikke gav det fornødne sikre grundlag for
at antage, at der skal udfindes et generelt niveau for løn-
og arbejdsvilkår med den konsekvens, at ikke alle kollektive
overenskomster på området kan anvendes. Det
anføres videre, at en sådan ordning, som kan
indebære en begrænsning af princippet om aftalefrihed
på arbejdsmarkedet, må kræve klar lovhjemmel.
En konsekvens af Højesterets dom er, at enhver kollektiv
overenskomst for chauffører - uanset dens indhold - lever op
til de pågældende bestemmelser i buskørselsloven
og i taxiloven. For så vidt angår tilladelser efter den
tidligere gældende taxilov er det § 5, stk. 5, i
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, der skal
overholdes, og her er kravet alene, at der skal være
indgået en kollektiv overenskomst, mens der ikke kan stilles
krav til indholdet eller niveauet i overenskomsten.
Der er således forskel på de overenskomstkrav, der
stilles til tilladelser udstedt efter den gældende taxilov,
hvor der i henhold til § 10 stilles krav til såvel
indholdet som niveauet i overenskomsten, mens der for tilladelser
udstedt efter den tidligere gældende taxilov alene
gælder et krav om, at der skal være indgået en
kollektiv overenskomst, men derudover stilles ikke yderligere
krav.
2.3.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er forskel på de løn- og
overenskomstvilkår, der kan godkendes for henholdsvis
tilladelser udstedt i henhold til den gældende taxilov og
tilladelser udstedt i henhold til den tidligere gældende
taxilov. Det skyldes, at den gældende taxilov kræver,
at overenskomsterne skal være på niveau med de mest
repræsentative og landsdækkende overenskomster inden
for taxiområdet, mens lokale overenskomster uanset deres
indhold kunne godkendes i henhold til den tidligere gældende
taxilov. Dette skaber ulige konkurrencevilkår mellem
tilladelsesindehavere med nye og gamle tilladelser, idet indehavere
af tilladelser i henhold til den tidligere gældende taxilov
har gunstigere betingelser, fordi der ikke stilles de samme krav
til indholdet af de overenskomster, de skal iagttage for at have at
tilladelse.
Denne skævhed rettes der op på med lovforslaget,
idet det foreslås, at § 10 i den gældende taxilov
fra og med 1. juli 2022 også skal gælde for tilladelser
udstedt i henhold til den tidligere gældende taxilov, jf. den
foreslåede § 36, stk. 5.
Det bemærkes, at en tilsvarende bestemmelse blev indsat i
bus- og godskørselsloven ved lov nr. 870 af 14. juni 2020 om
ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel,
lov om Arbejdsretten og faglige voldgifter og lov om udstationering
af lønmodtagere m.v., således at en ny affattelse af
bestemmelserne om løn- og overenskomstforhold også
skulle finde anvendelse på allerede udstedte tilladelser i
henhold til de to love, jf. § 5, stk. 2, i den nævnte
lov.
Det er Transportministeriets vurdering, at den foreslåede
ordning med nye krav til løn- og arbejdsvilkår for
tilladelser udstedt i henhold til den tidligere gældende
taxilov vil kunne medføre merudgifter for
tilladelsesindehavere efter den tidligere gældende taxilov,
såfremt de udgifter indehaverne af en tilladelse i henhold
til den tidligere gældende taxilov har i forbindelse med
opfyldelsen af overenskomstbestemmelsen er lavere end ved
opfyldelsen af den gældende taxilovs § 10. Der er dog en
vis usikkerhed forbundet med størrelsen af eventuelle
merudgifter, idet det vil afhænge af det konkrete indhold af
de lokale overenskomster, som ikke er offentligt
tilgængelige. Det foreslås på den baggrund, at
tilladelsesindehaverne bør have en vis periode til at
få indrettet de ansættelsesretlige forhold i deres
virksomheder til de nye krav og af den grund foreslås det, at
kravet finder anvendelser fra 1. juli 2022.
Desuden foreslås indført en dispensationsadgang,
således at tilladelsesindehavere efter den tidligere
gældende taxilov i særlige tilfælde kan
ansøge om, at § 10 først skal opfyldes på
et senere tidspunkt end 1. juli 2022, jf. den foreslåede
§ 36, stk. 6. Med dispensationsadgangen tager lovforslaget
højde for den situation, at tilladelsesindehavere i henhold
til den tidligere gældende taxilov - på trods af
overgangsordningen i den foreslåede ændring af §
36, stk. 5 - i konkrete tilfælde kan blive ramt atypisk
hårdt af forslaget.
Som det fremgår, vil dispensationsadgangen kunne anvendes
i særlige tilfælde. En sådan situation vil fx
kunne opstå, hvis opfyldelse af det foreslåede krav til
løn- og arbejdsvilkår på det tidspunkt, der
følger af den foreslåede § 36, stk. 5, ville
kunne få karakter af ekspropriation.
Endelig foreslås det, at der i § 36, stk. 7,
indsættes en hjemmel til, at transportministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at give dispensation efter
det foreslåede stk. 6.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har en afledt positiv økonomisk konsekvens
for staten, idet omlægningen af afgiften til et gebyr
fremover vil sikre en omkostningsdækkende brugerbetaling, som
vil medføre, at de fastsatte gebyrer dækker
Færdselsstyrelsen omkostninger til sagsbehandling, udstedelse
og tilsyn.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning
ikke er relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører afledte negative konsekvenser for
erhvervslivet, idet den nuværende afgift for udstedelse af en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport foreslås
omlagt til et gebyr, som i forlængelse af vedtagelsen af
dette lovforslag forventes forhøjet fra de nuværende
1.238 kr. til 1.770 kr. for en tilladelse med gyldighed i 10
år, mens en 5 årig tilladelse forhøjes fra 619
kr. til 885 kr.
Med lovforslaget foreslås, at indehaveren af en tilladelse
til taxikørsel i henhold til den tidligere gældende
lov om taxikørsel skal sikre, at chaufførernes
løn- og arbejdsvilkår er mindst lige så gode,
som de vilkår, der er fastsat for samme arbejde i henhold til
en kollektiv overenskomst, der er indgået af
repræsentative arbejdsmarkedsparter på dette faglige
område, og som gælder for hele landet.
For tilladelsesindehavere, som indtil lovens ikrafttræden
har fulgt løn- og arbejdsvilkår i sådanne
kollektive overenskomster, vurderes lovforslaget ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser.
For tilladelsesindehavere, som på tidspunktet for
ikrafttræden af denne lov ikke har fulgt løn- og
arbejdsvilkår i sådanne kollektive overenskomster, kan
lovforslaget medføre merudgifter.
Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 6, at
overgangsbestemmelsen først skal træde i kraft 1. juli
2022, således at indehavere af en tilladelse i henhold til
lov om taxikørsel har seks måneder til at sikre sig,
at de overholder det nye krav i forhold til løn- og
arbejdsvilkår. De seks måneder skal være med til
at give modtagere af tilladelser i henhold til lov om
taxikørsel tid til at omstille sig til, at de skal leve op
til nogle nye minimumkrav.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke
relevante for de konkrete ændringer i dette lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører et øget administrativt krav,
for de personer, der ansøger om optagelse på
chaufførkurset, idet det bliver en betingelse for at blive
optaget på kurset, at de indsender dokumentation for deres
danskkundskaber.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 1. juli 2021 til 18.
august 2021 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arbejdsgiverforeningen
KA, ATAX Arbejdsgiverforening for taxibranchen, Brancheforeningen
for Forretningslimousiner, Brancheforeningen Taxiførere i
Danmark, Brintbranchen, Dansk Elbil Alliance, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Danske Handicaporganisationer, Dansk
PersonTransport, Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik -
DTL, Det Faglige Hus, DI Transport, Det Centrale Handicapråd,
FEP foreningen for erhvervsmæssig persontransport,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund (3F), FEP foreningen for erhvervsmæssig
persontransport, Forbrugerrådet Tænk, Horesta, KL,
Landdistrikternes Fællesråd, NOAH, Rigspolitiet,
Rådet for Grøn Omstilling, Rådet for
SikkerTrafik, Taxiterminalen, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i
Danmark og Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening (TA).
| 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har en afledt positiv
økonomisk konsekvens for staten, idet omlægningen af
afgiften til et gebyr fremover vil sikre en
omkostningsdækkende brugerbetaling, som vil medføre,
at de fastsatte gebyrer dækker Færdselsstyrelsen
omkostninger til sagsbehandling, udstedelse og tilsyn. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget medfører afledte
negative konsekvenser for erhvervslivet, idet gebyret for
udstedelse af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport med en gyldighed på 10 år, efter
vedtagelsen af dette lovforslag forventes forhøjet fra de
nuværende 1.238 kr. til 1.770 kr., mens en 5 årig
tilladelse forhøjes fra 619 kr. til 885 kr. For tilladelsesindehavere, som på
tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 6, i denne lov
ikke har givet chaufførerne løn- og
arbejdsvilkår, der er mindst lige så gode, som de
vilkår, der er fastsat for samme arbejde i henhold til en
kollektiv overenskomst, der er indgået af
repræsentative arbejdsmarkedsparter på dette faglige
område, og som gælder for hele landet, kan lovforslaget
medføre merudgifter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget medfører et
øget administrativt krav, for de personer, der
ansøger om optagelse på chaufførkurset, idet
det bliver en betingelse for at blive optaget på kurset, at
de indsender dokumentation for deres danskkundskaber. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering Går videre end minimumskrav i
EU-regulering | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af taxilovens § 11, at
transportministeren fører tilsyn med, at betingelserne for
opretholdelse af tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, tilladelse til et kørselskontor og
chaufførkort fortsat er tilstede. Til brug for tilsynet
indhentes der oplysninger fra forskellige parter for at
kontrollere, om de forskellige betingelser for at have tilladelsen
fortsat er tilstede, fx oplysninger fra Skatteforvaltningen og
Rigspolitiet.
For eksempel kan Færdselsstyrelsen i forbindelse med et
tilsyn anmode tilladelsesindehaver, virksomhedens ansvarlige leder
og chauffører, der er indehaver af et gyldigt
chaufførkort til erhvervsmæssig persontransport, om at
tilvejebringe straffeattester og domsudskrifter fra udlandet, hvis
denne tidligere har haft ophold i udlandet.
Det foreslås, at det indsættes som § 11, stk. 2, at transportministeren
fastsætter nærmere regler om, hvilken dokumentation der
skal indsendes til brug for tilsynet.
Bestemmelsen har til formål, at der fastsættes
regler om, hvilke oplysninger der kan indhentes til brug for
tilsynet.
Det kan fx være oplysninger om, hvorvidt
tilladelsesindehaveren fortsat har den påkrævede
egenkapital, jf. taxilovens § 3, stk. 2, nr. 5 og § 5,
stk. 2, nr. 5. Eller det kan være oplysninger om, hvorvidt en
vognmand aflønner sine chauffører i overensstemmelse
med taxilovens § 10, hvorfor der blandt andet forventes at
blive fastsat regler om indhentelse af lønsedler og
ansættelseskontrakter samt timesedler, køresedler,
ugerapporter eller lignende. Ved fastsættelse af regler om
indhentelse af lønsedler og ansættelseskontrakter til
brug for tilsynet vil vognmanden ikke skulle indhente
chaufførernes samtykke, men være pligtig til at
udlevere disse. Der vil således være tale om lovlig
behandling af personoplysninger, som den dataansvarlige er blevet
pålagt, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra e.
Til nr. 2
Af den gældende taxilov § 30, stk. 2, fremgår
det, at transportministeren fastsætter regler om
adgangsbetingelser for optagelse på chaufførkurset,
herunder sprogkrav. Disse er fastsat i bekendtgørelse nr.
1244 af 26. november 2019 om taxikørsel, hvor det
fremgår af § 24, stk. 1, at optagelse på
kvalifikationskurset for chauffører forudsætter, at
ansøgeren behersker det danske sprog på niveau med
Prøve i dansk 2. Ved optagelse af ansøgere på
chaufførkurset er det uddannelsesstederne, der skal sikre,
at den enkelte ansøger kan fungere dansksprogligt i en- og
tovejskommunikation ved anvendelse af et sammenhængende sprog
med en vis grad af kompleksitet og korrekthed i hyppigt
forekommende kommunikationssituationer.
Det foreslås, at § 30, stk.
2, ændres, så sprogkrav ændres til krav om
at kunne dokumentere sine danskkundskaber.
Der vil herefter i taxibekendtgørelsen blive fastsat
regler om krav til, at ansøgere til chaufførkurset
kan dokumentere sine danskkundskaber.
Ansøgere skal således fremover forud for optagelse
på chaufførkurset som udgangspunkt kunne
fremlægge enten prøvebevis for bestået
Prøve i dansk 2, bevis for at have bestået
folkeskolens afgangsprøve i dansk eller på anden vis
kunne dokumentere at beherske det danske sprog, fx via et andet
testresultat, som dokumenterer, at ansøgeren kan dansk
på det niveau eller over det niveau, der kræves for at
kunne bestå Prøve i dansk 2. Bilag 3b til
Cirkulæreskrivelse om naturalisation indeholder en liste over
andre prøver m.v., som dokumenterer en ansøgers
danskkundskaber.
Det foreslåede krav ændrer ikke på niveauet
for sprogkravet. Der er alene tale om indførelse af et
dokumentationskrav. Niveauet for de krævede danskkundskaber
vil fortsat være et niveau svarende til at kunne bestå
Prøve i dansk 2. Det svarer til et niveau, hvor
ansøgeren kan kommunikere i et enkelt og tydeligt udtalt
sprog i en almindelig hverdagssituation. Danskuddannelse 2 er
tilrettelagt for kursister, som har en kort skole- og
uddannelsesmæssig baggrund fra hjemlandet. Målet for
undervisningen er at forstå, tale og læse dansk med
henblik på at kunne klare sig på det danske
arbejdsmarked, i efterfølgende arbejdsmarkedsuddannelse og
som borger i det danske samfund.
Kun i helt særlige tilfælde, hvor ansøgeren
ikke er i besiddelse af nogen form for dokumentation for sine
danskkundskaber, vil ansøgeren få mulighed for at
dokumentere sin danskkundskaber på anden vis. Det kan fx
være en udenlandsk statsborger, der har arbejdet i Danmark i
mange år og på den måde lært dansk, men
uden at have et skriftligt bevis for sine kundskaber. Et andet
eksempel kan være en dansk statsborger, der har boet i
udlandet og gået i skole der, og som derfor ikke har
dokumentation for sine danskkundskaber.
Der vil således i taxibekendtgørelsen blive indsat
en mulighed for, at Færdselsstyrelsen kan dispensere fra
dokumentationskravet. Det er forventningen, at
Færdselsstyrelsen vil gennemføre en samtale af en vis
varighed og kompleksitet med de ansøgere, der søger
om dispensation fra dokumentationskravet. Samtalen vil skulle
foregå på en sådan måde, at
ansøgerens identitet kan sikres, og hvor det tillige sikres,
at ansøgeren ikke kan benytte sig af hjælp fra andre
personer. I løbet af samtalen vil ansøgeren ligeledes
skulle løse enkelte skriftlige opgaver for at sikre sig, at
ansøgeren også kan læse og skrive dansk.
Hvis en ansøger efter Færdselsstyrelsens vurdering
ikke behersker det danske sprog på tilstrækkelig vis,
vil ansøgeren ikke kunne blive optaget på
chaufføruddannelsen. Ansøgeren må herefter
forbedre sine danskkundskaber, før end vedkommende kan
ansøge på ny, fx ved at bestå Prøve i
dansk 2. De statskontrollerede prøver i dansk 2 afholdes 2
gange om året, og det er både muligt at tilmelde sig
som studerende eller som selvstuderende.
Til nr. 3
Af den gældende taxilov fremgår, at overskriften
på kapitel 9 er Afgifter og gebyrer, idet § 33
både omhandler afgifter og gebyrer.
Det foreslås, at overskriften på kapitel 9
ændres til Gebyrer, idet det i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås, at den gældende afgift omlægges til et
gebyr.
Til nr. 4
Af den gældende taxilovs § 33 fremgår de
gældende regler om gebyrer og afgifter på
taxiområdet. For en tilladelse til erhvervsmæssig
perontransport betales en afgift på 619 kr. (2021) for en
tilladelse med en varighed på 5 år og 1.238 kr. (2021)
for en tilladelse med en varighed på 10 år. Afgiften
dækker også tilsyn med tilladelser til
erhvervsmæssig persontransport og tilsyn med
kørselskontorer. Beløbene reguleres en gang
årligt med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Der kan
tillægges renter, hvis betalingen ikke erlægges
rettidigt og store overskud i ordningen skal tilbagebetales til de
virksomheder, der har betalt afgift.
For behandling af ansøgninger om og udstedelse af
tilladelser til at drive kørselskontor, udstedelse af
chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder skal der
betales et gebyr, som fastsættes i en bekendtgørelse,
jf. bekendtgørelse nr. 1074 af 31. maj 2021 om
Færdselsstyrelsens gebyrer og afgifter på
vejtransportområdet.
Det foreslås, at § 33, 1.
pkt., affattes således, at transportministeren
fastsætter gebyrer for udstedelse, fornyelse og ændring
af tilladelse til at udføre erhvervsmæssig
persontransport, til at drive kørselskontor og for
udstedelse af chaufførkort og godkendelse af
uddannelsessteder.
Den foreslåede ændring af § 33 indebærer,
at afgiften for tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport ændres til et gebyr, således at
niveauet for gebyrer fremover vil kunne fastsættes i en
bekendtgørelse, der udstedes af Færdselsstyrelsen.
Ændringen fra en afgift til et gebyr indebærer, at
ordningen skal balancere over en fireårig periode, og at der
ikke fremover vil være behov for lovændringer,
når det er påkrævet at ændre gebyret i
enten opad- eller nedadgående retning.
Et gebyr modsvarer en konkret modydelse. Det skal i videst
muligt omfang ske ved en fordeling af de fælles omkostninger,
der medgår til området. Derudover skal de omkostninger,
der alene medgår til et specifikt område, alene belaste
dette område.
Færdselsstyrelsen har beregnet, at gebyret for udstedelse
af tilladelse til erhvervsmæssig persontransport efter
vedtagelsen af dette lovforslag forventes forhøjet fra 1.238
kr. til 1.770 kr. pr. 1. januar 2022. Gebyret skal tillige
dække Færdselsstyrelsens omkostninger til tilsyn med de
udstedte tilladelser til erhvervsmæssig persontransport,
herunder blandt andet tilladelsesindehavernes overholdelse af
overenskomstbestemmelsen i § 10. Fra 1. juli 2022 skal der
tillige føres tilsyn med, at indehavere af tilladelser efter
den tidligere taxilov også overholder taxilovens § 10,
jf. den foreslåede § 36, stk. 5.
Gebyret for ansøgning om og udstedelse af tilladelse til
at drive kørselskontor og for godkendelse af
uddannelsessteder vil være efter regning med en timepris.
Gebyret er pr. 1. januar 2021 800 kr. pr time og vil blive
justeret, såfremt ordningen ikke balancerer over en
fireårig periode. Afbrydes behandlingen af en
ansøgning om tilladelse til at drive kørselskontor
eller om godkendelse af et uddannelsessted, skal der betales et
gebyr beregnet på grundlag af tidsforbruget ved det allerede
udførte arbejde.
Gebyret for udstedelse af chaufførkort er pr. 1. juli
2021 blevet forhøjet til 1.470 kr. jf. bekendtgørelse
nr. 1074 af 31. maj om Færdselsstyrelsens gebyrer og afgifter
på vejtransportområdet, da det tidligere gebyr ikke var
omkostningsdækkende, hvorved der var blevet oparbejdet et
betragteligt underskud på gebyrordningen. Gebyret på
1.470 kr. forventes at være omkostningsdækkende i 2021
og 2022. Ved udgangen af 2021 foretages den årlige
genberegning, hvor det afdækkes om gebyret fortsat er
omkostningsdækkende. Gebyret skal også dække de
fremtidige omkostninger til administration af dokumentionskravet
til ansøgernes danskkundskaber.
Taksten for gebyrer skal fastsættes således, at der
opnås fuld dækning for de omkostninger, der er
forbundet med det pågældende gebyrbelagte område,
således at der tilstræbes balance over en
løbende 4-årig periode fra og med regnskabsåret.
Mindst en gang årligt vurderes det, om omkostningerne skal
reduceres, eller om gebyrsatsen skal justeres for at sikre
balance.
Af den gældende taxilovs § 33, stk. 1, følger,
at både tilsynet med tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport og med kørselskontorer dækkes af den
nuværende afgift for tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport. Det følger endvidere af den gældende
taxilovs § 33, stk. 4, at gebyret for chaufførkort
både dækker tilsyn med chaufførkort og med
uddannelsessteder.
Det foreslås i § 33, 2.
pkt., at gebyrer også kan dække omkostninger
forbundet med tilsynet.
Både tilsynet med tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport og med kørselskontorer vil fremover blive
dækket af gebyret for tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport, idet tilsynene med kørselskontorer ofte
også vil indebære tilsyn med de tilknyttede
vognmænd. Det skyldes, at al taxikørsel skal
sælges via kørselskontorer, jf. taxilovens § 4,
stk. 2. Der er således en naturlig tilknytning mellem tilsyn
og tilladelser til henholdsvis udførelse af
erhvervsmæssig persontransport og drift af
kørselskontorer. Det skønnes for nuværende, at
tilsynet med kørselskontorer svarer til mindre end et halvt
årsværk.
Tilsynet med uddannelsessteder vil fortsat blive dækket af
gebyret for udstedelse af chaufførkort, idet det
krævede kvalifikationskursus for chauffører
udelukkende tilbydes af de godkendte uddannelsessteder og tilsynet
med disse udføres løbende.
I henhold til den gældende taxilovs § 33, stk. 4,
fremgår det, at transportministeren udover at kunne
fastsætte gebyrer for behandling af ansøgning om og
udstedelse af tilladelse til at drive kørselskontor,
udstedelse af chaufførkort og godkendelse af
uddannelsessteder tillige kan fastsætte regler om
opkrævning m.v. af afgifter og gebyrer, herunder regler om
rykkerskrivelser.
Det foreslås i § 33, 3.
pkt., at transportministeren fastsætter regler om
opkrævning m.v. af gebyrer, herunder regler om betaling for
rykkerskrivelser.
Der vil således i bekendtgørelsesform blive fastsat
regler om, hvordan opkrævningen foregår, frister for
hvornår rykkere skal betales, hvor mange rykkerskrivelser,
der vil blive udsendt, med hvilke betalingsfrister osv.
Til nr. 5
Det følger af den gældende taxilovs § 36, stk.
4, 2. pkt., at for tilladelser og godkendelser, der er udstedt
efter den hidtil gældende taxilov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, finder
reglerne i denne tidligere gældende taxilov anvendelse samt
regler, der er udstedt i henhold til denne lov, indtil
tilladelserne og godkendelserne udløber eller ombyttes.
Det forslås, at der i § 36, stk.
4, 2. pkt., efter »ombyttes« indsættes
», jf. dog stk. 5-7«. Forslaget er en konsekvens af de
foreslåede ændringer i lovforslagets § 1, nr. 6,
således at der henvises til de nye numre, der
indsættes.
Til nr. 6
Af den gældende taxilovs § 10 følger, at
indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de
ansatte løn, herunder særlige ydelser, samt arbejdstid
og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem,
der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Bestemmelsen finder kun anvendelse for tilladelser til
erhvervsmæssig persontransport, der udstedes efter den
gældende taxilov, der trådte i kraft 1. januar 2018.
For tilladelser udstedt efter den tidligere gældende taxilov,
jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013 om
taxikørsel m.v., finder bestemmelsen i § 5, stk. 5, i
lov om taxikørsel m.v. anvendelse for så vidt
angår overholdelse af løn og arbejdsvilkår.
Bestemmelsen fastslår, at indehaveren af en tilladelse skal
følge de bestemmelser om løn og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster.
I en dom fra Højesteret fra 2015 (U. 2015.1509H) udtalte
Højesteret sig om fortolkningen af buskørselslovens
§ 18, stk. 2, og den daværende taxilovs § 5, stk.
5. Spørgsmålet i sagen var, om en lokal kollektiv
overenskomst for chauffører, der udførte offentlig
servicetrafik, levede op til lovgivningens krav om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører. Højesteret
henviste i dommen til dissensen i Vestre Landsrets dom af 18. april
2013, hvor det var anført, at lovforarbejderne til
bestemmelserne i buskørselslovens § 18, stk. 2, og til
den daværende taxilovs § 5, stk. 5, ikke gav det
fornødne sikre grundlag for at antage, at der skal udfindes
et generelt niveau for løn- og arbejdsvilkår med den
konsekvens, at ikke alle kollektive overenskomster på
området kan anvendes. Det anføres videre, at en
sådan ordning, som kan indebære en begrænsning af
princippet om aftalefrihed på arbejdsmarkedet, må
kræve klar lovhjemmel.
En konsekvens af Højesterets dom er, at enhver kollektiv
overenskomst for chauffører - uanset dens indhold - lever op
til de pågældende bestemmelser i buskørselsloven
og i taxiloven. For så vidt angår tilladelser efter den
tidligere taxilov er det § 5, stk. 5, i
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, der skal
overholdes, og her er kravet alene, at der skal være
indgået en kollektiv overenskomst, mens der ikke kan stilles
krav til indholdet eller niveauet i overenskomsten.
Der er således forskel på de overenskomstkrav, der
stilles til tilladelser udstedt efter den gældende taxilov,
hvor der i henhold til § 10 stilles krav til såvel
indholdet som niveauet i overenskomsten, mens der for tilladelser
udstedt efter den tidligere gældende taxilov alene
gælder et krav om, at der skal være indgået en
kollektiv overenskomst, men derudover stilles ikke yderligere
krav.
Det foreslås med § 36, stk.
5, at der indsættes et nyt stykke i den gældende
taxilovs § 36, hvorefter § 10 i den gældende
taxilov skal finde anvendelse for indehavere af en tilladelse efter
lov om taxikørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af
30. januar 2013 fra den 1. juli 2022, jf. dog de foreslåede
affattelser af § 36, stk. 6 og 7.
Det betyder, at indehavere af tilladelser til taxikørsel,
limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik i
henhold til den tidligere gældende taxilov fra den 1. juli
2022, skal overholde overenskomstbestemmelsen i den gældende
taxilovs § 10. Det medfører, at indehaveren af en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal
følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn,
herunder særlige ydelser, samt arbejdstid og andre
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der
gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv
overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Det er Transportministeriets vurdering, at den foreslåede
ordning med nye krav til løn- og arbejdsvilkår for
tilladelser udstedt i henhold til den tidligere gældende
taxilov vil kunne medføre merudgifter for
tilladelsesindehavere efter den tidligere gældende taxilov,
såfremt de udgifter indehaverne af en tilladelse i henhold
til den tidligere gældende taxilov har i forbindelse med
opfyldelsen af overenskomstbestemmelsen er lavere end ved
opfyldelsen af den gældende taxilovs § 10. Der er dog en
vis usikkerhed forbundet med størrelsen af eventuelle
merudgifter, idet det vil afhænge af det konkrete indhold af
de lokale overenskomster, som ikke er offentligt
tilgængelige. Det foreslås på den baggrund, at
tilladelsesindehaverne bør have en vis periode til at
få indrettet de ansættelsesretlige forhold i deres
virksomheder til de nye krav og af den grund foreslås det, at
kravet finder anvendelser fra 1. juli 2022.
Det foreslås med § 36, stk.
6, at transportministeren i særlige tilfælde
efter ansøgning fra en indehaver af en tilladelse som
nævnt i det foreslåede stk. 5 kan tillade, at § 10
i den gældende taxilov først skal opfyldes efter 1.
juli 2022.
Det kan ikke udelukkes, at enkelte tilladelsesindehavere -
på trods af overgangsordningen i den foreslåede
ændring af § 36, stk. 5 - vil kunne blive ramt atypisk
hårdt af lovforslaget.
Dispensationsadgangen i den foreslåede § 36, stk. 6,
vil kunne udnyttes til at give en tilladelsesindehaver i henhold
til den tidligere gældende taxilov tilladelse til at opfylde
de nye krav til løn- og arbejdsvilkår på et
senere tidspunkt end 1. juli 2022. Med dispensationsadgangen tager
lovforslaget højde for den situation, at
tilladelsesindehavere i henhold til den tidligere gældende
taxilov - på trods af overgangsordningen i den
foreslåede ændring af § 36, stk. 5 - i konkrete
tilfælde kan blive ramt atypisk hårdt af forslaget.
Som det fremgår, vil dispensationsadgangen kunne anvendes
i særlige tilfælde. En sådan situation vil fx
kunne opstå, hvis opfyldelse af det foreslåede krav til
løn- og arbejdsvilkår på det tidspunkt, der
følger af den foreslåede § 36, stk. 5, ville
kunne få karakter af ekspropriation.
Det foreslås med § 36, stk.
7, at transportministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at meddele tilladelse efter det foreslåede stk.
6.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet den gældende taxilov, jf. § 46,
ikke gælder for Færøerne og Grønland og
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I taxiloven, lov nr. 1538 af 19. december
2017, som ændret ved lov nr. 557 af 7. maj 2019 og lov nr.
433 af 16. marts 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | Tilsyn | | | § 11.
Transport-, bygnings- og boligministeren fører tilsyn med,
at betingelserne for opretholdelse af tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, tilladelse til et
kørselskontor samt chaufførkort fortsat er til
stede. | | 1. I § 11 indsættes som stk. 2: | »Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilken
dokumentation der skal indsendes til brug for
tilsynet.« | | | | § 30. - | | | Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler om
adgangsbetingelser til kursus som nævnt i § 7, stk. 2,
nr. 7, herunder sprogkrav, om indholdet af kurset, krav til
prøver og krav til godkendelse af uddannelsessteder efter
stk. 1, herunder krav til undervisere og udstyr. | | 2. I § 30, stk. 2, ændres
»sprogkrav« til: »krav om at kunne dokumentere
sine danskkundskaber«. | | | | | | 3. Overskriften til kapitel 9 affattes
således: | Kapitel 9 Afgifter og
gebyrer | | »Kapitel 9 Gebyrer«. | | | | | | 4. § 33 affattes således: | § 33. For
udstedelse, fornyelse og ændring af tilladelser til
erhvervsmæssig persontransport i biler, jf. § 3, betaler
den godkendte virksomhed en afgift på 600 kr. pr. tilladelse
med gyldighed i til og med 5 år og 1.200 kr. pr. tilladelse
med gyldighed over 5 år. Beløbene reguleres en gang
årligt pr. 1. januar med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Transport-,
bygnings- og boligministeren offentliggør reguleringer hvert
år, første gang pr. 1. januar 2019. | | »§ 33.
Transportministeren fastsætter regler om gebyrer for
udstedelse, fornyelse og ændring af tilladelse til at
udføre erhvervsmæssig persontransport, til at drive
kørselskontor og for udstedelse af chaufførkort og
godkendelse af uddannelsessteder. Gebyrer kan også
dække omkostninger forbundet med tilsyn. Transportministeren
fastsætter endvidere regler om opkrævning m.v. af
gebyrer, herunder om betaling for rykkerskrivelser.« | Stk. 2. Sker
betalinger ikke rettidigt, tillægges renter i
overensstemmelse med rentelovens § 5. | | | Stk. 3. Ved
oparbejdelse af store overskud i ordningen kan overskuddet
tilbagebetales til de virksomheder, som har betalt afgift. | | | Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter gebyrer
for behandling af ansøgning om og udstedelse af tilladelse
til at drive kørselskontor, udstedelse af
chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder samt
nærmere regler om opkrævning m.v. af afgifter og
gebyrer, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser. | | | | | | §
36. - | | | - | | | - | | | Stk. 4. Loven
finder bortset fra §§ 12-16, 18 og 19 ikke anvendelse for
tilladelser og godkendelser udstedt i medfør af lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013. For sådanne tilladelser og godkendelser finder
de hidtil gældende regler i lovbekendtgørelse nr. 107
af 30. januar 2013 og regler udstedt i medfør heraf
anvendelse, indtil tilladelserne og godkendelserne udløber
eller ombyttes. | | 5. I § 36, stk. 4, 2. pkt., indsættes
efter »ombyttes«: », jf. dog stk.
5-7«. | | | | | | 6. I § 36 indsættes efter stk. 4 som
nye stykker: | | | »Stk. 5.
For indehavere af en tilladelse efter § 1, stk. 1, i lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013, finder § 10 i taxiloven anvendelse fra den 1.
juli 2022, jf. dog stk. 6. | | | Stk. 6.
Transportministeren kan i særlige tilfælde efter
ansøgning fra en indehaver af en tilladelse som nævnt
i stk. 5 tillade, at § 10, først skal opfyldes efter 1.
juli 2022. | | | Stk. 7.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
meddele tilladelse efter stk. 6.« | | | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og
9. |
|