Ændringsforslag stillet den 7. juni
2022
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren:
1)
Indledningen affattes således:
»I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1910 af 26. september 2021, som
ændret bl.a. ved lov nr. 2195 af 29. december 2020, § 20
i lov nr. 2055 af 16. november 2021, § 1 i lov nr. 2623 af 28.
december 2021 og § 33 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og
senest ved § 3 i lov nr. 696 af 24. maj 2022, og som
ændres ved det af Folketinget den 8. juni 2022 vedtagne
forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af reglerne for ophold for medfølgende
familie til udenlandske arbejdstagere, studerende og praktikanter),
foretages følgende ændringer:«.
[Konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 155]
2)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 m, stk. 6, indsættes som 2.
pkt.:
»En opholdstilladelse meddelt på
baggrund af familiemæssig tilknytning til en udlænding,
der i forlængelse af en opholdstilladelse efter
greencardordningen opnår tidsubegrænset
opholdstilladelse eller dansk indfødsret, kan dog kun
forlænges, hvis udlændingen med opholdstilladelse efter
greencardordningen er i et beskæftigelsesforhold, der ville
kunne danne grundlag for opholdstilladelse efter § 9 a, stk.
2, nr. 1-10, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a-c.««
[Begrænsning af adgangen til
forlængelse af en opholdstilladelse som medfølgende
familiemedlem til en greencardhaver, der får
tidsubegrænset opholdstilladelse eller dansk
indfødsret]
Til § 3
3) I
stk. 2 ændres »§
2« til: »§ 1, nr. 01, og § 2«.
[Forslag om, at § 1, nr. 01,
skal træde i kraft den 1. april 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af
vedtagelsen af lovforslag nr. L 155 af 30. marts 2022 om
ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne
for ophold for medfølgende familie til udenlandske
arbejdstagere, studerende og praktikanter).
Til nr. 2 og 3
Med ændringsforslag nr. 2 og 3
foreslås det, at der fra den 1. april 2024 ikke skal kunne
søges om forlængelse af en opholdstilladelse som
medfølgende familiemedlem til en greencardhaver, der har
fået tidsubegrænset opholdstilladelse eller dansk
indfødsret, medmindre greencardhaveren er i et
beskæftigelsesforhold, der ville kunne danne grundlag for
opholdstilladelse efter en af erhvervsordningerne i § 9 a,
stk. 2, nr. 1-10, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a-c.
Ændringsforslagene skal ses i
sammenhæng med, dels at det med L 189 A foreslås at
ophæve adgangen til at forlænge en opholdstilladelse
som medfølgende familiemedlem til en greencardhaver pr. 1.
april 2024, dels at der med vedtagelsen af lovforslag nr. L 155
skabes hjemmel til, at en opholdstilladelse som medfølgende
familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager, der har
tidsubegrænset opholdstilladelse eller dansk
indfødsret, skal kunne forlænges, hvis arbejdstageren
på tidspunktet for afgørelsen om forlængelse
fortsat opfylder betingelserne for forlængelse af den
opholdstilladelse, som den pågældende havde, da
vedkommende blev meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse,
eller hvis arbejdstageren er i et beskæftigelsesforhold, der
ville kunne danne grundlag for en ny opholdstilladelse efter en af
erhvervsordningerne (udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
1-10, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a-c). Der henvises til den
med L 155 vedtagne bestemmelse i udlændingelovens § 9 m,
stk. 5.
Med ændringsforslag nr. 2 vil et
medfølgende familiemedlem til en greencardhaver, der har
fået tidsubegrænset opholdstilladelse eller dansk
indfødsret, alene kunne få opholdstilladelsen som
medfølgende familiemedlem forlænget, hvis
greencardhaveren er i et beskæftigelsesforhold, der ville
kunne danne grundlag for opholdstilladelse efter § 9 a, stk.
2, nr. 1-10, 12 eller 13 eller nr. 14, litra a-c, mens
opholdstilladelsen som medfølgende familiemedlem ikke vil
kunne forlænges i tilfælde, hvor greencardhaveren
fortsat opfylder betingelserne for forlængelse af sit
greencard.
Med ændringsforslag nr. 3 vil dette
gælde med virkning fra den 1. april 2024, hvor adgangen til
at søge forlængelse af en opholdstilladelse som
medfølgende familiemedlem til en udlænding med et
greencard ophæves.
Det bemærkes, at medfølgende
familiemedlemmer til arbejdstagere på andre
erhvervsordninger, der måtte være ophævet, men
hvor arbejdstageren fortsat kan få forlænget
opholdstilladelsen, hvis betingelserne herfor er opfyldt, ved en
udvidende/analog fortolkning af den med L 155 vedtagne bestemmelse
i udlændingelovens § 9 m, stk. 5, vil have adgang til at
få forlænget opholdstilladelsen, hvis arbejdstageren
får tidsubegrænset opholdstilladelse eller dansk
indfødsret, og betingelserne i øvrigt er opfyldt,
herunder hvis arbejdstageren på tidspunktet for
afgørelsen om forlængelse fortsat opfylder
betingelserne for forlængelse af den opholdstilladelse, som
den pågældende havde, da vedkommende blev meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse, eller hvis arbejdstageren
er i et beskæftigelsesforhold, der ville kunne danne grundlag
for en ny opholdstilladelse efter en af erhvervsordningerne
(udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-10, 12 eller 13
eller nr. 14, litra a-c).