Skriftlig fremsættelse (28. april
2022)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., hjemrejseloven og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Indskrænkning af retten til at drive virksomhed i
visse tilfælde ved overtrædelse af reglerne om
beskæftigelse af udlændinge, hurtig jobstart for
kandidatdimittender, prøvelse af udvisning, afskaffelse af
klippekortet for selvforsørgede kursister, ophævelse
af muligheden for forlængelse af opholdstilladelse for
greencardhavere og optimering af Startup Denmark m.v.)
(Lovforslag nr. L 189)
Med lovforslaget foreslås det, at
den, som dømmes for under særligt skærpende
omstændigheder at overtræde udlændingelovens
regler om beskæftigelse af udlændinge, skal kunne
frakendes retten til at deltage i ledelsen af den form for
erhvervsvirksomhed, som pågældende udøvede
på tidspunktet for overtrædelsen af
udlændingeloven.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere, at udenlandske kandidatdimittender, der har afsluttet en
kandidatuddannelse i Danmark, og som har ansøgt om
opholdstilladelse grundet tilbud om fuldtidsbeskæftigelse,
skal have mulighed for at påbegynde deres fuldtidsarbejde
uden at skulle afvente sagsbehandlingen i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration.
Herudover indeholder lovforslaget forslag
om at lukke helt ned for den såkaldte greencardordning.
Lovforslaget indeholder således forslag om at ophæve
den gældende mulighed for forlængelse af
opholdstilladelse for greencardhavere og deres medfølgende
familie med virkning fra 1. april 2024.
Lovforslaget indeholder også forslag
om at optimere sagsbehandlingen af ansøgninger til Startup
Denmark-ordningen.
Lovforslaget indeholder ligeledes forslag
om at ophæve klippekortet for selvforsørgerkursister
på danskuddannelse, da ordningen har vist sig tung at
administrere i praksis og sammenholdt med senere justeringer af lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. ikke
længere vurderes at have en nævneværdig eller
selvstændig adfærdsregulerende virkning.
Endvidere indeholder lovforslaget forslag
om at ophæve den revisionsbestemmelse, der blev
indført vedrørende den nationale sanktionsliste. Det
er regeringens opfattelse, at revisionsbestemmelsen bør
ophæves, da der fortsat er behov for en national
sanktionsliste med henblik på at forhindre indrejse af
navngivne omrejsende udenlandske religiøse forkyndere, som
formidler ekstreme værdier og holdninger i strid med
grundlæggende demokratiske værdier.
På baggrund af en nyere dom fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol foreslås det
ligeledes at ændre i reglerne om prøvelse af en
domsudvisning med henblik på at sikre, at domstolene
foretager en tilstrækkelig fyldestgørende
prøvelse af udvisningen i tilfælde, hvor
udlændingen på grund af psykisk sygdom har fået
en behandlingsdom.
Det foreslås også at
ændre i reglerne om adgangen til at få prøvet en
domsudvisning ved væsentlige ændringer i
udlændingens forhold med henblik på i lovgivningen at
tydeliggøre adgangen til denne prøvelse.
Med lovforslaget lægges der desuden
op til at indføre udtrykkelig hjemmel til, at domstolene i
forbindelse med en prøvelse af en domsudvisning kan forkorte
varigheden af det indrejseforbud, der blev meddelt ved den
oprindelige udvisning, således at varigheden af et
indrejseforbud ikke står i vejen for, at en udvisning kan
opretholdes inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser.
Der lægges endvidere op til en
ændring af hjemrejselovens regler om hjemrejsestøtte
med henblik på, at udlændinge, som er udelukket efter
Flygtningekonventionens artikel 1 F om krigsforbrydelser,
forbrydelser mod menneskeheden, mv., vil være afskåret
fra at modtage hjemrejsestøtte.
Endelig lægges der op til at foretage
ændringer af straffuldbyrdelseslovens regler om
straksudsendelse med henblik på at rette op på nogle
utilsigtede uhensigtsmæssigheder.
Arbejdet med udfærdigelsen af
lovforslaget har medført, at lovforslaget fremsættes
efter den 1. april 2022. Lovforslaget ønskes vedtaget i
indeværende folketingssamling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.