Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 17. maj 2022
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om
deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af FG) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, SF og EL) indstiller de under A, B og C nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, RV og KF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet indstiller det under B og C
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det under B
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under C
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse. Mindretallet
indstiller det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (FG) indstiller ændringsforslag
nr. 1 om deling til forkastelse ved 2.
behandling. Mindretallet indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling vedtages, indstiller
mindretallet de under A, B og C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan godt
støtte, at det gøres muligt for udenlandske
kandidatdimittender at starte på job i Danmark, lige efter at
de har afsluttet deres kandidatuddannelse. Venstre støtter,
at sagsbehandling af ansøgninger til Startup Denmark
optimeres. Endvidere kan vi også støtte, at Danmark
overholder sine internationale forpligtelser og derfor er
nødt til at ændre nuværende lovgivning.
Til gengæld kan Venstre ikke
støtte at indføre et så vidtgående tiltag
som at frakende personer retten til at drive virksomhed, hvis de
ulovligt beskæftiger udenlandske medarbejdere. Det kan
Venstre ikke, fordi kriterierne, som regeringen foreslår, er
for brede og rammer for mange overtrædelser, og fordi
området i forvejen er sanktioneret med meget høje
bøder, der har en stor afskrækkende effekt. Venstre
mener, at ulovlig beskæftigelse af udlændinge er helt
uacceptabelt, men lovforslaget er disproportionalt med
lovovertrædelsen. Venstre ønsker heller ikke, at
greencardordningen fjernes helt, som lovforslaget lægger op
til. Vi var imod at ophæve ordningen tilbage i 2016, og vi
mener fortsat, at ordningen bør styrkes, ikke afskaffes
helt.
Venstres medlemmer af udvalget er derfor
positivt indstillet over for den foreslåede opdeling af
lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
støtte den del af forslaget, som indebærer mulighed
for, at man kan miste sin mulighed for at drive erhvervsvirksomhed
i tilfælde af overtrædelse af reglerne om
beskæftigelse af udlændinge.
Dansk Folkeparti er positive over for de
dele af forslaget, der vedrører nedlukning af
greencardordningen i form af ophævelse af muligheden for
forlængelse af opholdstilladelse efter greencardordningen,
afskaffelse af klippekortordningen på danskuddannelsen og
optimering af sagsbehandlingen i Startup Denmark.
Dansk Folkeparti er derimod imod at give
udenlandske kandidatdimittender mulighed for at påbegynde
beskæftigelse, før Styrelsen for International
rekruttering har behandlet deres sag. På den baggrund agter
Dansk Folkeparti at stemme gult ved afstemningen om lovforslagets
vedtagelse.
Dansk Folkeparti er imod at ændre
reglerne, for så vidt angår prøvelse af
udvisning af kriminelle udlændinge, da forslaget bl.a.
indebærer mulighed for, at domstolene kan forkorte varigheden
af indrejseforbud og foretage efterprøvelse af udvisning i
forbindelse med behandlingsdomme på grund af psykisk
sygdom.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af FG):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven
(Indskrænkning af retten til at drive virksomhed i visse
tilfælde ved overtrædelse af reglerne om
beskæftigelse af udlændinge og ophævelse af
muligheden for forlængelse af opholdstilladelse for
greencardhavere m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-7, 24 og
25, § 2, § 7, stk. 1 og 3-6, og § 8.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven og lov om
danskuddannelse til voksne udlænding m.fl. (Hurtig jobstart
for kandidatdimittender, optimering af Startup Denmark og
afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede
kursister)« omfattende § 1, nr. 8, 9, 11, 13 og 14,
§ 4, § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1 og 2.
C. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven
og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Prøvelse af udvisning
m.v.)« omfattende titelnoten, § 1, nr. 10, 12 og 15-23,
og §§ 3 og 5-8.
[Tredeling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 7
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2-4« til: »jf. dog stk. 3 og 4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 8
3) Paragraffen affattes således:
»§ 8 Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske
forhold tilsiger.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til titlen
4) I
lovforslagets undertitel ændres
»afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede
kursister« til: »afskaffelse af klippekortet for
selvforsørgerkursister«.
[Sproglig rettelse af
undertitlen]
Til § 1
5)
Før nr. 8 indsættes som nye numre:
»01. I §
9 a, stk. 2, nr. 2, ændres »afgørelse om
opholdstilladelse« til: »ansøgningens
indgivelse«, »jf. §§ 21 b og 21 i«
ændres til: »jf. §§ 21 b, 21 i og 21
k«, og efter »Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,«
indsættes: »eller som på tidspunktet for
ansøgningens indgivelse havde en måluddannelsesratio
for 2 ud af de seneste 3 opgjorte bidragsår, og som ikke
skulle betale merbidrag for 2 ud af de seneste 3 opgjorte
bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b, 21 i og 21
k, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
02. I
§ 9 a, stk. 13, 2. pkt.,
ændres »afgørelse« til: »indgivelse
af ansøgning«, og »havde en
måluddannelsesratio for det senest opgjorte bidragsår
og ikke skulle betale merbidrag for et af de seneste to opgjorte
bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b og 21 i, i
lov om arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag« ændres til:
»havde en måluddannelsesratio for 1 af de seneste 2
opgjorte bidragsår og ikke skulle betale merbidrag for 1 af
de seneste 2 opgjorte bidragsår, jf. § 21 a, jf.
§§ 21 b, 21 i og 21 k, i lov om arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, eller hvis arbejdsgiveren på tidspunktet
for indgivelse af ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelsen havde en måluddannelsesratio for 2 ud af
de seneste 3 opgjorte bidragsår og ikke skulle betale
merbidrag for 2 ud af de seneste 3 opgjorte bidragsår, jf.
§ 21 a, jf. §§ 21 b, 21 i og 21 k, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.«
[Tidspunktet for, hvornår
kravet i læreplads-AUB skal være opfyldt, ændres
fra afgørelsestidspunktet til ansøgningstidspunktet,
og kravet i læreplads-AUB justeres, så en virksomhed
også kan opfylde kravet, hvis den har opfyldt sine
forpligtelser i læreplads-AUB 2 ud af de seneste 3 opgjorte
bidragsår]
6) I
det under nr. 8 foreslåede § 9 a, stk. 31, ændres i 2. pkt. »Erhvervsministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler for« til:
»Erhvervsministeren kan fastsætte regler
for«.
[Sproglig rettelse]
7)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»03. § 44 a, stk. 16, 1. pkt., affattes
således:
»Styrelsen for International Rekruttering og
Integration og Udlændingenævnet kan til brug for
administrationen af ordningen efter § 9 a, stk. 2, nr. 2, uden
arbejdsgiverens samtykke indhente oplysninger fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag om, hvorvidt arbejdsgiveren på tidspunktet
for indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse eller
forlængelse af opholdstilladelse havde en
måluddannelsesratio for det senest opgjorte bidragsår,
for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår eller for 2 ud af de
seneste 3 bidragsår, jf. § 21 a, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og hvorvidt arbejdsgiveren
på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
skulle betale merbidrag for det senest opgjorte bidragsår,
for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår eller for 2 ud af de
seneste 3 bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b,
21 i og 21 k, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.«
04. § 44
a, stk. 17, 3. pkt., affattes således:
»Der vil i medfør af 1. pkt. blive
behandlet oplysninger om arbejdsgiverens navn, navnet på
arbejdsgiverens virksomhed og virksomhedens adresse, hvorvidt
arbejdsgiveren på tidspunktet for indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse havde en måluddannelsesratio for det senest
opgjorte bidragsår, for 1 af de seneste 2 opgjorte
bidragsår eller for 2 ud af de seneste 3 bidragsår, jf.
§ 21 a, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og
hvorvidt arbejdsgiveren på tidspunktet for indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse skulle betale merbidrag for det senest opgjorte
bidragsår, for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår
eller for 2 ud af de seneste 3 bidragsår, jf. § 21 a,
jf. §§ 21 b, 21 i og 21 k, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.««
[Forslagene er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 5 og 6]
8) I
det under nr. 11 foreslåede § 44 a, stk. 25, udgår »i
henhold til § 9 a, stk. 16«.
[Teknisk præcisering]
Til § 7
9) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2-4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
10)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, 02, 03 og 04, finder ikke anvendelse for
udlændinge, der den 1. juli 2022 har en klagesag under
behandling i Udlændingenævnet. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.«
[Teknisk præcisering]
Til § 8
11) I
stk. 1 udgår »og 3«,
og i stk. 2 ændres
»§§ 1-3 og 5« til: »§
1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 7
12)
Paragraffen affattes således:
»§ 7 Loven træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. § 5
træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 3. § 5
finder ikke anvendelse på ansøgninger indgivet
før den 1. juli 2022. For sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 8
13) I
stk. 2 ændres »§§
1-3 « til: »§§ 1, 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i tre lovforslag (A, B og C).
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler indskrænkning af retten til at
drive virksomhed i visse tilfælde ved overtrædelse af
reglerne om beskæftigelse af udlændinge og
ophævelse af muligheden for forlængelse af
opholdstilladelse for greencardhavere, udskilles til lovforslaget
under A.
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler hurtig jobstart for
kandidatdimittender, optimering af Startup Denmark og afskaffelse
af selvforsørgerkursister, udskilles til lovforslaget under
B.
Det foreslås, at de elementer fra
lovforslaget, der omhandler prøvelse af en udvisning ved
afgørelse om ændring af foranstaltningsdom, mulighed
for at forkorte varigheden af et meddelt indrejseforbud,
prøvelse af en udvisning grundet væsentlige
ændringer i udlændingens forhold, ophævelse af
revisionsbestemmelsen vedrørende udlændingelovens
§ 29 c, ændring af reglerne om hjemrejsestøtte og
ændring af reglerne om straksudsendelse med deraf
følgende afbrydelse af straffuldbyrdelsen, udskilles til
lovforslaget under C.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig rettelse,
så det fremgår af lovforslagets undertitel, at
lovforslaget vedrører afskaffelse af klippekortet for
selvforsørgerkursister i stedet for selvforsørgede
kursister.
Til nr. 5
Det følger af udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået
aftale eller fået tilbud om ansættelse hos en
arbejdsgiver, som på tidspunktet for afgørelsen om
opholdstilladelse havde en måluddannelsesratio for det senest
opgjorte bidragsår, og som ikke skulle betale merbidrag for
det senest opgjorte bidragsår, jf. § 21 a, jf.
§§ 21 b og 21 i, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, hvis ansættelsen ikke er omfattet af
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, og
vedrører en stilling på minimum faglært niveau
inden for et område, hvor der er mangel på
arbejdskraft.
Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
jf. lovbekendtgørelse nr. 426 af 4. april 2022, indeholder
bl.a. reglerne om det lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Efter denne ordning, som er et element i »Trepartsaftale om
tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og
praktikpladser« fra august 2016, belønnes de
arbejdsgivere, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet
arbejdskraft, mens de arbejdsgivere, der ikke i tilstrækkelig
grad bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, omvendt
pålægges et større ansvar for den samlede
finansiering i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der fastsættes i det
lærepladsafhængige AUB-bidrag for hver arbejdsgiver en
måluddannelsesratio, der er et udtryk for det forhold mellem
praktikårselever (elev- og lærlingesiden) og
erhvervsuddannede årsværk (faglærte
medarbejdere-siden), som arbejdsgiverne skal præstere for at
sikre opfyldelse af trepartsaftalens mål om 8.000-10.000
flere lærepladser, jf. nærmere herom § 21 a, stk.
5, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
En praktikårselev svarer til en elev
eller lærling i en uddannelsesaftale af 1 kalenderårs
varighed. Elever og lærlinge inden for erhvervsuddannelse og
elever inden for uddannelsen til lokomotivfører indgår
i beregningen af praktikårselever. Uddannelsesaftaler i
henhold til § 66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1868 af 28.
september 2021 med senere ændringer, (dvs. såkaldte
delaftaler) indgår ikke i beregningen af
praktikårselever, jf. § 21 h, stk. 2, 1.-3. pkt., i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Efter § 21 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag forstås der ved erhvervsuddannede
årsværk en eller flere medarbejdere, som har en
erhvervsuddannelse som den højest fuldførte
uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9, om medarbejdere med
uoplyst uddannelsesbaggrund, eller som har en uddannelse til
lokomotivfører som den højest fuldførte
uddannelse, og som tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der
svarer til én persons fuldtidsarbejde i et helt
kalenderår. Erhvervsuddannelse som højest
fuldførte uddannelse omfatter ikke skolebaseret uddannelse
uden oplæring i en virksomhed. Alle erhvervsuddannede
medarbejdere, herunder ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår
med deres respektive beskæftigelsesgrad i beregningen af
virksomhedens samlede antal erhvervsuddannede årsværk.
Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af
arbejdsgivernes ATP-bidrag.
En arbejdsgivers måluddannelsesratio
beregnes først, når arbejdsgiveren har haft mere end 1
erhvervsuddannet årsværk i det foregående
kalenderår, og har arbejdsgiveren ikke en
måluddannelsesratio, betales der ikke merbidrag, jf. §
21 a, stk. 2, 3. og 4. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. En arbejdsgiver, som ikke har haft
erhvervsuddannet arbejdskraft ansat i det foregående
kalenderår, har således ikke en
måluddannelsesratio. Arbejdsgiveren kan i det
efterfølgende år godt ansætte erhvervsuddannet
arbejdskraft, hvorefter den året efter vil få en
måluddannelsesratio og indgå i ordningen på lige
fod med de øvrige arbejdsgivere med erhvervsuddannet
arbejdskraft.
Det lærepladsafhængige
AUB-bidrag består af et merbidrag, som betales af
arbejdsgivere, der ikke bidrager tilstrækkeligt til
uddannelsen af elever og lærlinge, jf. § 21 a. Dette
merbidrag finansierer et tilskud pr. praktikårselev, jf.
§ 21 j. Med henblik på at sikre, at kredsløbet,
jf. nedenfor, hvert år går i nul, er der endvidere
etableret en ordning vedrørende overskudsdeling, jf. §
21 e. Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder endvidere
mulighed for, at arbejdsgivere efter ansøgning til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag efter nærmere fastsatte
kriterier kan fritages for at betale merbidrag, jf. lovens
§§ 21 b og 21 i. Disse regler om merbidragsfritagelse
finder bl.a. anvendelse i tilfælde, hvor en arbejdsgiver har
søgt at ansætte en elev eller lærling i en
praktikplads, men hvor det ikke har været muligt for
arbejdsgiveren at rekruttere en elev eller lærling til
stillingen. Der er endvidere en ordning med merbidragsfritagelse
for regionerne i lovens § 21 k, hvorefter regionerne får
merbidragsfritagelse for et antal praktikårselever, der er
fastsat direkte i loven.
Det lærepladsafhængige
AUB-bidrag opgøres årligt på baggrund af
arbejdsgivernes opfyldelse af måluddannelsesratioen i det
foregående år. Ved denne årlige opgørelse
vægtes hver erhvervsuddannelse og
lokomotivføreruddannelsen med en såkaldt
modelparameter, der udtrykker arbejdsmarkedets parters vurdering
af, om der vil være en stigende eller faldende
efterspørgsel efter arbejdskraft med den
pågældende uddannelse i fremtiden i forhold til det
forventede udbud af arbejdskraft.
Det lærepladsafhængige
AUB-bidrag opgøres inden for et separat kredsløb for
hver af de fire sektorer: den private sektor, den kommunale sektor,
den regionale sektor og den statslige sektor, jf. bilag 2 til lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Det følger af §
21 a, stk. 11, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at alle
arbejdsgivere placeres som tilhørende en af de fire
sektorer, hvilket sker på baggrund af Danmarks Statistiks
sektorgruppering i det erhvervsstatistiske register (ESR).
Opgørelsen sker i foråret for
det forudgående år. Eksempelvis er det således i
foråret 2022, at der sker en opgørelse af, hvorvidt en
arbejdsgiver har opfyldt sin måluddannelsesratio for
året 2021.
Det følger af § 6 i
bekendtgørelse nr. 1015 af 25. maj 2021 om
praktikpladsafhængigt AUB-bidrag (nu det
lærepladsafhængige AUB-bidrag), at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag beregner en måluddannelsesratio for
bidragsåret, jf. lovens § 21 a, stk. 5, for hver
kombination af de brancher og sektorer, der indgår i det
lærepladsafhængige AUB-bidrag. Alle oplysninger, der
skal indgå i beregningen af måluddannelsesratioerne for
bidragsåret, skal være Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i hænde senest den 15. marts i
bidragsåret. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag beregner
måluddannelsesratioerne efter den 15. marts i
bidragsåret på grundlag af de registrerede oplysninger
på beregningstidspunktet.
Ændrer datagrundlaget for beregningen
af måluddannelsesratioerne for bidragsåret sig efter
beregningstidspunktet, genberegnes måluddannelsesratioerne
for bidragsåret ikke, jf. bekendtgørelsens § 6,
stk. 2.
Hver arbejdsgiver får i sin
forskudsopgørelse, jf. § 11, tilknyttet en af de i stk.
1 og 2 fastsatte måluddannelsesratioer ud fra arbejdsgiverens
branche- og sektortilknytning, jf. lovens § 21 a, stk. 10 og
11, der er gældende pr. 1. januar i bidragsåret.
Skifter en arbejdsgiver branche eller sektor i løbet af
bidragsåret, ændres arbejdsgiverens
måluddannelsesratio for det pågældende
bidragsår ikke, jf. bekendtgørelsens § 6, stk.
3.
Det følger endvidere af
bekendtgørelsens § 14, stk. 1, at såfremt
beregningsgrundlaget for arbejdsgiverens
lærepladsafhængige AUB-bidrag ændrer sig, efter
arbejdsgiverens årsopgørelse er beregnet,
efterreguleres arbejdsgiverens læreplads-afhængige
AUB-bidrag automatisk af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Efterregulering efter stk. 1 afskæres
for oplysninger, jf. bekendtgørelsens § 15, modtaget i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag efter den sidste beregnede
efterregulering, som foretages i maj, i det tredje kalenderår
efter at årsopgørelsesbrevet er sendt til
arbejdsgiveren, jf. bekendtgørelsens § 14, stk. 3.
Det lærepladsafhængige
AUB-bidrag er en obligatorisk ordning for alle arbejdsgivere, der i
det foregående år har indberettet ATP-bidrag for mere
end én fuldtidsmedarbejder med en erhvervsuddannelse som
højest fuldførte uddannelse (et såkaldt
erhvervsuddannet årsværk). Hvert år får
arbejdsgivere et mål (en såkaldt
måluddannelsesratio) for, hvor mange elever eller
lærlinge de skal ansætte, inden året er
gået. Måluddannelsesratioen er fastsat ud fra de
erhvervsuddannede årsværk, som arbejdsgiveren har
ansat. De arbejdsgivere, der overstiger deres mål for elever
og lærlinge, kan få tilskud, mens de, der ikke lever op
til deres mål, skal betale et merbidrag til ordningen. Det
lærepladsafhængige AUB-bidrag belønner
således de arbejdsgivere, der opretter nok lærepladser,
med mulighed for tilskud, mens de arbejdsgivere, der ikke bidrager
nok, skal betale til finansiering af ordningen.
Opgørelsen af det foregående
år foreligger senest i juni året efter
bidragsåret. Der vil herefter kunne ske ændringer i
opgørelsen, f.eks. som følge af, at arbejdsgiveren
klager over opgørelsen til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, eller fordi der foretages en efterregulering af
opgørelsen som følge af, at beregningsgrundlaget
ændrer sig. Det bemærkes i den forbindelse, at
årsopgørelsen genberegnes hvert kvartal i op til 3
år, hvis beregningsgrundlaget ændrer sig, jf. §
14, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1015 af 25. maj 2021 om
praktikpladsafhængigt AUB-bidrag. Grundlaget for
afgørelsen om betaling af merbidrag er således ikke
stationært. En arbejdsgiver, der ved udsendelse af
årsopgørelsen året efter bidragsåret
levede op til sin måluddannelsesratio for bidragsåret
og dermed ikke blev opkrævet merbidrag for bidragsåret,
vil i princippet ved den eller de næste genberegninger kunne
få en efterregulering, der indebærer, at arbejdsgiveren
nu vil skulle betale et merbidrag for det omhandlede
bidragsår på baggrund af nye oplysninger modtaget hos
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det er som nævnt en betingelse for at
få opholdstilladelse efter positivlisten for faglærte,
at virksomheden, som udlændingen er tilbudt ansættelse
i, på tidspunktet for afgørelsen om opholdstilladelse
opfylder sin forpligtelse i forbindelse med læreplads-AUB,
dvs. på afgørelsestidspunktet havde en
måluddannelsesratio for det senest opgjorte bidragsår
og ikke har skullet betale merbidrag for det senest opgjorte
bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b og 21 i, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
For at sikre, at en virksomhed på
ansøgningstidspunktet kan vurdere, om den opfylder
forpligtelsen i forbindelse med læreplads-AUB efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, foreslås
det med ændringsforslaget for det første, at
forpligtelsen i forbindelse med læreplads-AUB skal være
opfyldt på ansøgningstidspunktet i stedet for på
afgørelsestidspunktet. Hermed vil en virksomhed have klarhed
over, om forpligtelsen i forbindelse med læreplads-AUB efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, er opfyldt, inden
ansøgningen om opholdstilladelse indgives, så
virksomheden og udlændingen ikke risikerer at søge
opholdstilladelse og betale gebyr forgæves.
Med ændringsforslaget foreslås
det for det andet, at en virksomhed - som et supplement til det
gældende krav i udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 2, om, at virksomheden havde en måluddannelsesratio for
det senest opgjorte bidragsår og ikke skulle betale merbidrag
for det senest opgjorte bidragsår - også skal kunne
opfylde forpligtelsen i forbindelse med læreplads-AUB efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, i form af at
virksomheden havde en måluddannelsesratio for 2 ud af de
seneste 3 opgjorte bidragsår og ikke har skullet betalte
merbidrag for 2 ud af de seneste 3 opgjorte bidragsår. Det
bemærkes for god ordens skyld, at kravet om, at virksomheden
ikke har skullet betale merbidrag for 2 ud af de seneste 3 opgjorte
bidragsår forudsætter, at virksomheden havde en
måluddannelsesratio for netop disse 2 bidragsår. Det
vil sige, at der vil være sammenfald mellem, hvilke
bidragsår virksomheden vil skulle have en
måluddannelsesratio for, og som virksomheden ikke skulle
betale merbidrag for, for at det foreslåede kan opfyldes.
Med forslaget vil en virksomhed kunne
opfylde forpligtelsen i forbindelse med læreplads-AUB efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, både hvis
den havde en måluddannelsesratio for det senest opgjorte
bidragsår og ikke har skullet betale merbidrag i
medfør af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag for det
senest opgjorte bidragsår, hvis virksomheden havde en
måluddannelsesratio for 2 ud af de seneste 3 opgjorte
bidragsår og ikke har skullet betalte merbidrag for 2 ud af
de seneste 3 opgjorte bidragsår.
Med forslaget bliver virksomhedernes
mulighed for at opfyldelse kravet i forbindelse med
læreplads-AUB efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 2, mere fleksibel.
Med ændringsforslaget foreslås
det for det tredje, at henvisningen til ordningerne med
merbidragsfritagelse i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
opdateres, så § 21 k i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag også nævnes i udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 2, eftersom denne ordning indgår i
beregningen af, hvorvidt en arbejdsgiver (en region) skal betale
merbidrag.
De foreslåede ændringer vil
træde i kraft den 1. juli 2022.
Det følger
af udlændingelovens § 9 a, stk. 13, 2. pkt., at en
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 2, om positivlisten
for faglærte kan forlænges, hvis arbejdsgiveren
på tidspunktet for afgørelsen om forlængelse af
opholdstilladelsen havde en måluddannelsesratio for det
senest opgjorte bidragsår og ikke skulle betale merbidrag for
1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår, jf. § 21 a, jf.
§§ 21 b og 21 i, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Forslaget om at
ændre udlændingelovens § 9 a, stk. 13, 2. pkt.,
jf. herved ændringsforslag nr. 3, er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2.
Med forslaget
foreslås det således for det første, at
forpligtelsen i forbindelse med læreplads-AUB efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 13, fremadrettet skal
være opfyldt på tidspunktet for indgivelsen af
ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse i stedet
for på tidspunktet for Styrelsens for International
Rekruttering og Integrations afgørelse om forlængelse
af opholdstilladelse.
Med
ændringsforslaget foreslås det for det andet, at en
virksomhed i sager om forlængelse af opholdstilladelse skal
kunne opfylde forpligtelsen i forbindelse med læreplads-AUB i
forlængelsessager efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 13, ved at virksomheden havde en måluddannelsesratio for
1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår og ikke skulle betale
merbidrag for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår, eller
hvis virksomheden havde en måluddannelsesratio for 2 ud af de
seneste 3 opgjorte bidragsår og ikke skulle betale merbidrag
for 2 ud af de seneste 3 opgjorte bidragsår.
Hermed rettes der
op på en fejl i ordlyden af den gældende bestemmelse,
så det fremgår, at der kan ske forlængelse,
når virksomheden havde en måluddannelsesratio for 1 af
de seneste 2 opgjorte bidragsår og ikke skulle betale
merbidrag for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår. Herudover
medfører ændringen, at virksomheden fremadrettet
også vil kunne opfylde forpligtelsen i forbindelse med
læreplads-AUB i forlængelsessager, hvis virksomheden
havde en måluddannelsesratio for 2 ud af de seneste 3
opgjorte bidragsår og ikke skulle betale merbidrag for 2 ud
af de seneste 3 opgjorte bidragsår.
Det
bemærkes for god ordens skyld, at kravet om, at virksomheden
ikke har skullet betale merbidrag for 1 af de seneste 2 opgjorte
bidragsår forudsætter, at virksomheden havde en
måluddannelsesratio for det bidragsår, som
arbejdsgiveren ikke skulle betale merbidrag for.
Med
ændringsforslaget foreslås det for det tredje, at
henvisningen til ordningerne med merbidragsfritagelse i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag opdateres, så § 21 k i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag også nævnes i
udlændingelovens § 9 a, stk. 13, 2. pkt., eftersom denne
ordning indgår i beregning af, hvorvidt en arbejdsgiver (en
region) skal betale merbidrag.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig rettelse.
Til nr. 7
Det følger af udlændingelovens
§ 44 a, stk. 16, 1. pkt., at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration og Udlændingenævnet til
brug for administrationen af ordningen efter § 9 a, stk. 2,
nr. 2 (om positivlisten for faglærte) uden arbejdsgiverens
samtykke kan indhente oplysninger fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag om, hvorvidt arbejdsgiveren på tidspunktet
for afgørelsen om opholdstilladelse eller forlængelse
af opholdstilladelse eller på tidspunktet for
afgørelsen af en klage over et afslag på
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
havde en måluddannelsesratio for det senest opgjorte
bidragsår, og hvorvidt arbejdsgiveren på tidspunktet
for afgørelsen, om opholdstilladelse eller forlængelse
af opholdstilladelse eller på tidspunktet for en klage over
et afslag på opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse skulle betale merbidrag for det senest opgjorte
bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b og 21 i, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Forslaget om at ændre
udlændingelovens § 44 a, stk. 16, 1. pkt., jf. herved
ændringsforslag nr. 5, er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 3.
Med forslaget foreslås det
således, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations og Udlændingenævnets adgang til at
indhente oplysninger fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
tilpasses, så styrelsen og nævnet fremadrettet kan
indhente oplysninger om, hvorvidt arbejdsgiveren på
tidspunktet for ansøgningen om opholdstilladelse eller
forlængelse af opholdstilladelse havde en
måluddannelsesratio for det senest opgjorte bidragsår,
for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår eller for 2 ud af de
seneste 3 bidragsår, jf. § 21 a, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og hvorvidt arbejdsgiveren
på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
skulle betale merbidrag for det senest opgjorte bidragsår,
for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår eller for 2 ud af de
seneste 3 bidragsår, jf. § 21 a, jf. §§ 21 b,
21 i og 21 k, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Udlændingenævnets adgang til at
indhente oplysninger om, hvorvidt arbejdsgiveren på
tidspunktet for afgørelsen af en klage over et afslag
på opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse havde en måluddannelsesratio for det senest
opgjorte bidragsår eller har skullet betale merbidrag for det
senest opgjorte bidragsår, udgår således af
bestemmelsen i § 44 a, stk. 16, 1. pkt., da adgangen ikke
længere er relevant.
Med ændringsforslaget foreslås
det endvidere, at henvisningen til ordningerne med
merbidragsfritagelse i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
opdateres, så § 21 k i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag også nævnes i udlændingelovens
§ 44 a, stk. 16, 1. pkt., eftersom denne ordning indgår
i beregningen af, hvorvidt en arbejdsgiver (en region) skal betale
merbidrag.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2 og 3.
Det følger af udlændingelovens
§ 44 a, stk. 17, 1. og 2. pkt., at til brug for besvarelse af
anmodninger fra Styrelsen for International Rekruttering og
Integration og Udlændingenævnet skal Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag behandle almindelige, ikkefølsomme
oplysninger om arbejdsgivere, der er omfattet af anmodninger efter
§ 44 a, stk. 16, og at behandlingen sker uden arbejdsgiverens
samtykke. Det følger af § 44 a, stk. 17, 3. pkt., at
der i medfør af § 44 a, stk. 17, 1. pkt., vil blive
behandlet oplysninger om arbejdsgiverens navn, navnet på
arbejdsgiverens virksomhed og virksomhedens adresse, hvorvidt
arbejdsgiveren på tidspunktet for afgørelse om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
eller på tidspunktet for afgørelsen af en klage over
et afslag på opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse havde en måluddannelsesratio for det senest
opgjorte bidragsår, og hvorvidt arbejdsgiveren på
tidspunktet for afgørelsen om opholdstilladelse eller
forlængelse af opholdstilladelse eller på tidspunktet
for afgørelsen af en klage over et afslag på
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
skulle betale merbidrag for det senest opgjorte bidragsår,
jf. § 21 a, jf. §§ 21 b og 21 i, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Forslaget om at ændre
udlændingelovens § 44 a, stk. 17, 3. pkt., jf. herved
ændringsforslag nr. 5, er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 3 og forslaget om at ændre
udlændingelovens § 44 a, stk. 16, 1. pkt.
Med forslaget tilpasses bestemmelsen i
§ 44 a, stk. 17, 3. pkt., således, at det kommer til at
fremgå, at der vil blive behandlet oplysninger om, hvorvidt
arbejdsgiveren på tidspunktet for ansøgningen om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse
havde en måluddannelsesratio for det senest opgjorte
bidragsår, for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår
eller for 2 ud af de seneste 3 bidragsår, jf. § 21 a, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og hvorvidt
arbejdsgiveren på tidspunktet for indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse skulle betale merbidrag for det senest opgjorte
bidragsår, for 1 af de seneste 2 opgjorte bidragsår
eller for 2 ud af de seneste 3 bidragsår, jf. § 21 a,
jf. §§ 21 b, 21 i og 21 k, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Henvisningen til, at der vil blive
behandlet oplysninger om, hvorvidt arbejdsgiveren på
tidspunktet for afgørelsen af en klage over et afslag
på opholdstilladelse eller forlængelse af
opholdstilladelse havde en måluddannelsesratio for det
seneste opgjorte bidragsår eller skulle betale merbidrag for
det senest opgjorte bidragsår, udgår af bestemmelsen,
da dette ikke længere er relevant.
Med ændringsforslaget foreslås
det endvidere, at henvisningen til ordningerne med
merbidragsfritagelse i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
opdateres, så § 21 k i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag også nævnes i udlændingelovens
§ 44 a, stk. 17, 3. pkt., eftersom denne ordning indgår
i beregningen af, hvorvidt en arbejdsgiver (en region) skal betale
merbidrag.
Det bemærkes, at
Udlændingenævnet til brug for behandlingen af
klagesager vil kunne indhente oplysninger fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag om eventuelle efterreguleringer i tiden, fra
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
træffer afgørelse, og frem til
Udlændingenævnets afgørelse, for så vidt
angår de konkrete bidragsår, som lå til grund for
styrelsens afgørelse. Oplysning om efterreguleringer, der
måtte ske efter ansøgningstidspunktet, vil dermed
også uden samtykke kunne indhentes og inddrages i forbindelse
med Udlændingenævnets behandling og afgørelse af
en klagesag. Oplysning om efterfølgende (nye)
bidragsår, som ikke lå til grund for Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations afgørelse, vil
derimod ikke kunne indhentes, da de ikke vil være relevante
for Udlændingenævnets afgørelse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 8
Det foreslås at fjerne henvisningen
til § 9 a, stk. 16, da den er overflødig.
Til nr. 9
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 10
Med forslaget præciseres det, at de
foreslåede bestemmelser i § 1, nr. 01, 02, 03 og 04,
ikke finder anvendelse for udlændinge, der den 1. juli 2022
har en klagesag under behandling i Udlændingenævnet.
For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Til nr. 11-13
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2022 og var til 1. behandling den 5. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 9. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 49. Den
29. april 2022 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) fmd. Thomas Jensen (S) Kasper Sand
Kjær (S) Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime
Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V)
Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd. Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille
Vermund (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |