Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 17. maj 2022
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, DF, EL, KF, NB, LA og FG) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Flertallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Nye
Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af udvalget noterer sig,
at regeringen har indgået aftalen om »Styrket
international rekruttering på rimelige arbejdsvilkår og
målrettet mangel på arbejdskraft« med
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Kristendemokraterne,
som parterne ikke har flertal for, og som ikke løser den
akutte udfordring med mangel på arbejdskraft.
Danske virksomheder melder om mangel
på arbejdskraft. I den seneste rekrutteringsopgørelse
fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(»Rekrutteringssurveys«, star.dk, marts 2022)
fremgår det, at der på bare et halvt år har
været knap 130.000 forgæves rekrutteringer. Det svarer
til, at omkring en tredjedel af alle rekrutteringsforsøg
på det danske arbejdsmarked i første omgang var
forgæves. Det er alvorligt. For når danske virksomheder
ikke har adgang til den arbejdskraft, de har brug for, risikerer
vi, at de taber ordrer. Det betyder tab af danske arbejdspladser og
dermed tab af vækst og velstand.
En undersøgelse fra Dansk Erhverv
har vist, at danske virksomheder på bare 3 måneder er
gået glip af 35 mia. kr. i omsætning som følge
af mangel på arbejdskraft (»58 milliarder: Mangel
på arbejdskraft og varer koster danske virksomheder
omsætning«, Dansk Erhverv, oktober 2021). Det skyldes
bl.a. produktionsbegrænsninger som følge af mangel
på arbejdskraft.
Et af de redskaber, vi kan bruge for at
sikre arbejdskraften, er mere kvalificeret, international
arbejdskraft. Desværre er regeringens forslag
utilstrækkeligt. Der er flere faktorer, der gør, at
det ikke løser udfordringen med mangel på
arbejdskraft. Det handler bl.a. om, at beløbsgrænsen i
regeringens forslag er for høj, at ledighedsprocenten er for
lav, og at ordningen ikke er permanent, men begrænset til en
2-årig periode.
Det samme mener Dansk Erhverv, hvor
administrerende direktør Brian Mikkelsen udtaler
»På virksomhedernes vegne må vi desværre
konstatere, at aftalen er både skuffende og
utilstrækkelig i forhold til at modsvare den historiske
mangel på arbejdskraft, de oplever.«
(»»Kæmpe skuffelse« og »status
quo«: Her er erhvervslivets reaktioner på
reformaftale«, altinget.dk, den 21. januar, 2022).
De økonomiske vismænd har
kritiseret regeringens forslag for netop ikke at være
permanent. Overvismand Carl-Johan Dalgaard har bl.a. sagt, at det
er vismændenes »anbefaling, at lempelsen gøres
permanent, så man varigt kan høste
produktivitetsgevinsten« (»Overvismand: Lavere
beløbsgrænse bør være permanent«,
altinget.dk, den 29. marts 2022). Det er også det, som bl.a.
DA tilkendegiver i sit høringssvar til lovforslaget, hvor de
skriver, at beløbsgrænsen bør sænkes
permanent til ca. 360.000 kr. årligt.
Dansk Industri mener også, at
regeringen svigter de mange virksomheder, der mangler arbejdskraft:
»Det ansvar svigter alle de politikere, der sidder og kan se
problemet. De skal blive ved, til de har en løsning. Det
ansvar har regeringen og finansministeren selvfølgelig
også«. (»Erhvervslivets top i alvorligt
opråb til regeringen: »Opgaven er ikke
løst««, Berlingske, den 19. maj 2022).
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance ønsker netop en permanent
ordning. Derfor har disse partier fremsat et beslutningsforslag om
at tiltrække kvalificeret international arbejdskraft til
Danmark på rimelige arbejdsvilkår. Beslutningsforslaget
indeholder ti initiativer, og et element er en ny, forbedret
beløbsordning på 360.000 kr. årligt for et
udvalgt antal lande.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance kan ikke støtte lovforslaget,
da det ikke gør nok for at sikre den arbejdskraft, danske
virksomheder efterspørger. V, KF, NB og LA appellerer i
stedet til, at regeringen stemmer for det fremsatte
beslutningsforslag, som netop skal sikre, at danske virksomheder
kan tiltrække kvalificeret international arbejdskraft til
Danmark på rimelige arbejdsvilkår.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at partiet er imod en nedsættelse af den
løn, en udlænding skal oppebære for at kunne
komme til Danmark som lønmodtager fra et land uden for EU
fra 448.000 kr. til 375.000 kr. Dansk Folkeparti frygter, at en
vedtagelse af forslaget vil betyde en negativ lønudvikling
på det danske arbejdsmarked. Dansk Folkeparti påpeger
endvidere, at tilstrømningen af udenlandske
lønmodtagere fra eksempelvis Mellemøsten og
Nordafrika, der vil få mulighed for at komme til Danmark,
hvis regeringens forslag vedtages, vil føre til flere
integrationsmæssige problemer i Danmark. Dansk Folkeparti
står uforstående over for, at det skulle være
nødvendigt at hente arbejdskraft i den tredje verden,
når 12-13 mio. europæere i EU står uden arbejde
og virksomhederne i henhold til EU's regler har mulighed for at
hente de pågældende til Danmark uden videre. En
nedsættelse af beløbsgrænsen til 375.000 kr.
indebærer, at det er helt almindelige stillinger, der vil
kunne besættes af udenlandsk arbejdskraft. Dansk Folkeparti
bemærker i øvrigt også, at udenlandske
medarbejdere, der opnår opholdstilladelse i Danmark, efter
denne ordning vil kunne tage deres ægtefæller og
børn med til Danmark, og at ægtefællerne ikke
skal opfylde beløbsgrænsen på 375.000 kr. for at
kunne tage et arbejde i Danmark. Dansk Folkeparti kan på
baggrund af ovenstående ikke støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 9 a, stk. 2, nr.
1, ændres »på baggrund af« til:
»inden for«.
[Sproglig præcisering]
2)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 a, stk. 4, 2. pkt., ændres »nr. 1-3, 6-9, 12
og 13 og nr. 14, litra a, c og d,« til: »nr. 1-3, 6-9
og 12-14 og nr. 15, litra a og c-e,«.«
[Konsekvensændring]
3) Nr.
21 og 22 udgår, og i
stedet indsættes:
»21. I §
9 a indsættes som stk.
31-33:
»Stk. 31.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter,
hvilket niveau den sæsonkorrigerede bruttoledighed ikke
må overstige, jf. stk. 2, nr. 14 og nr. 15, litra e.
Stk. 32. Der kan
ikke søges om opholdstilladelse og forlængelse af
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 14 og nr. 15, litra e, efter
den 30. juni 2024.
Stk. 33.
Stillingsbetegnelser, inden for hvilke der er mangel, jf. stk. 2,
nr. 1, opgøres på en liste (positivlisten) og kan
tidligst udgå af listen efter 2 år fra
offentliggørelsesdatoen.««
[Lovteknisk præcisering og
sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere, at
den foreslåede § 9 a, stk. 2, nr. 1, omhandler aftale
eller tilbud om ansættelse inden for en stillingsbetegnelse,
hvor der er mangel på arbejdskraft, og ikke aftale eller
tilbud om ansættelse på baggrund af en
stillingsbetegnelse, hvor der er mangel på arbejdskraft.
Til nr. 2
Der er tale om en
konsekvensrettelse.
Til nr. 3
Det foreslås af lovtekniske grunde at
slå lovforslagets § 1, nr. 21 og 22, sammen til et
nummer. Endvidere foreslås det at præcisere, at den
foreslåede § 9 a, stk. 33, omhandler
stillingsbetegnelser, inden for hvilke der er mangel, og ikke
stillingsbetegnelser, der er mangel på.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2022 og var til 1. behandling den 5. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 30. marts
2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 75. Den
29. april 2022 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) fmd. Thomas Jensen (S) Kasper Sand
Kjær (S) Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime
Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V)
Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Alex
Vanopslagh (LA) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF) nfmd. Morten Messerschmidt (DF) Peter
Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund
(NB) Carsten Kissmeyer (V)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |