Fremsat den 28. april 2022 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Styrkelse af praktikantordningens
uddannelsesmæssige sigte på landbrugs-, jordbrugs-,
veterinær-, skovbrugs- og gartneriområdet)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1910 af 26. september 2021, som
ændret bl.a. ved lov nr. 2195 af 29. december 2020, § 20
i lov nr. 2055 af 16. november 2021, § 1 i lov nr. 2623 af 28.
december 2021, § 33 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og senest
ved § 1 i lov nr. 452 af 20. april 2022, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9 h, stk. 4, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Ved fastsættelse af
størrelsen af gebyrerne efter 1. pkt. indgår endvidere
omkostningerne ved Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelsers
bistand til kontrolbesøg efter § 44 a, stk.
20.«
2. I
§ 9 k indsættes som stk. 7 og 8:
»Stk. 7.
Ved væsentlig mangel på lærepladser inden for
landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- og
gartneriområdet
skal opholdstilladelse efter stk. 1, 1. pkt., med henblik på
et praktikophold inden for et af de angivne områder, betinges
af, at praktikstedet underskriver en erklæring om at have en
elev eller lærling ansat eller inden for de seneste 3
måneder forud for ansøgningens indgivelse at have
søgt elever eller lærlinge under erhvervsuddannelse
via et opslag på Børne- og Undervisningsministeriets
centrale lærepladsportal.
Stk. 8.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
regler om, hvornår der foreligger væsentlig mangel
på lærepladser.«
3. I
§ 19, stk. 1, indsættes
efter nr. 17 som nyt nummer:
»18)
Når opholdstilladelsen er betinget af, at udlændingens
praktiksted underskriver en erklæring om at have en elev
eller en lærling ansat eller inden for de seneste 3
måneder forud for ansøgningens indgivelse at have
søgt elever eller lærlinge under erhvervsuddannelse,
jf. § 9 k, stk. 7, og praktikstedet ikke har en elev eller en
lærling ansat eller inden for de seneste 3 måneder
forud for ansøgningens indgivelse har søgt elever
eller lærlinge under erhvervsuddannelse.«
Nr. 18 bliver herefter nr. 19.
4. I
§ 44 a indsættes efter stk.
19 som nyt stykke:
»Stk. 20.
Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser kan bistå
Styrelsen for International Rekruttering og Integration på
kontrolbesøg efter stk. 19 hos praktiksteder, der har en
udlænding ansat med en opholds- og arbejdstilladelse efter
§ 9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik på at være
praktikant inden for landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-,
skovbrugs- eller gartneriområdet.«
Stk. 20-24 bliver herefter stk.
21-25.
5.
Efter § 46 i indsættes:
Ȥ 46 j. En tvistighed
mellem en udlænding, som har opholds- og arbejdstilladelse
efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik på at
være praktikant inden for landbrugs-, veterinær-,
skovbrugs- eller gartneriområdet og praktikstedet kan alene
indbringes for Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, der
skal søge at tilvejebringe forlig.
Stk. 2. Hvis der
ikke kan opnås forlig efter stk. 1, kan tvistigheden
indbringes for Tvistighedsnævnet, jf. § 64 i lov om
erhvervsuddannelser. § 63, stk. 3, og § 65 i lov om
erhvervsuddannelser finder tilsvarende anvendelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022
Stk. 2. § 1, nr. 2,
finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. juli
2022 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Betinget praktikantopholdstilladelse inden
for det grønne område | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Bistand fra Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser til udgående kontrol | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. | Kontrol efter udlændingeloven | | | | 2.2.1.2. | Tilsynsbesøg efter
erhvervsuddannelsesloven | | | | 2.2.1.3. | Gebyrsatser | | | 2.2.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3. | Klageadgang | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Det er afgørende for regeringen (Socialdemokratiet), at
praktikophold inden for landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-,
skovbrugs- og gartneriområdet (det grønne
område) bruges med henblik på uddannelse, og at
praktikantordningen ikke misbruges til social dumping på det
grønne område eller til at opnå en lempeligere
adgang til at arbejde inden for det grønne område end
de gældende erhvervsordninger giver mulighed for.
Samtidig anerkender regeringen, at de udenlandske praktikanter
er en vigtig del af den daglige drift på det grønne
område. Derfor er det også vigtigt at sikre, at
både den udlænding, der får en
praktikantopholdstilladelse inden for det grønne
område, og det danske praktiksted, som samtidig løfter
et uddannelsesmæssigt ansvar, får udbytte af
praktikantens ophold.
Derfor har regeringen og parterne bag Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser (Landbrug & Fødevarer, 3F og
GLS-A) indgået en aftale, som har til hensigt at sikre, at
praktikantordningen for udenlandske praktikanter på det
grønne område har et reelt uddannelsesmæssigt
sigte, og at elever og lærlinge under erhvervsuddannelserne
ikke fortrænges til fordel for udenlandske praktikanter
på det grønne område. Lovforslaget indeholder
forslag, som udmønter de dele af aftalen, som
forudsætter ændring af udlændingeloven.
Det drejer sig om forslag om, at en praktikantopholdstilladelse
inden for det grønne område fremadrettet - hvis der er
væsentlig mangel på lærepladser - skal betinges
af, at praktikstedet har haft ansat eller søgt elever eller
lærlinge under erhvervsuddannelse.
Lovforslaget indeholder også forslag om, at Det faglige
udvalg for Jordbrugets Uddannelser skal kunne bistå Styrelsen
for International Rekruttering og Integration på
kontrolbesøg hos praktikstederne. Udlændinge- og
Integrationsministeriet ønsker hermed at styrke tilsynet med
udenlandske praktikanter på det grønne område.
Det foreslås i den forbindelse også, at omkostningerne
ved Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelsers
kontrolbesøg skal dækkes via
ansøgningsgebyrerne til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration.
Lovforslaget indeholder ligeledes forslag om, at der i
udlændingeloven indføres hjemmel til, at en tvistighed
mellem en udenlandsk praktikant inden for det grønne
område og vedkommendes praktiksted skal kunne indbringes for
Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, der skal
søge at tilvejebringe forlig. Endvidere foreslås det,
at såfremt der ikke kan opnås forlig, skal tvistigheden
kunne indbringes for Tvistighedsnævnet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Betinget praktikantopholdstilladelse inden for det
grønne område
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af udlændingelovens § 9 k, stk. 1,
1. pkt., at en udlænding i uddannelsesmæssigt
øjemed efter ansøgning kan få opholdstilladelse
med henblik på at være praktikant her i landet.
De nærmere regler for meddelelse af opholdstilladelse som
praktikant efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., er reguleret i
§§ 1-3 i bekendtgørelse nr. 2259 af 29. december
2020 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til
praktikanter og volontører
(praktikantbekendtgørelsen). Det følger af
praktikantbekendtgørelsens § 1, stk. 1, at der kan
gives opholdstilladelse til en udlænding med henblik på
et praktikantophold, hvis en række betingelser er
opfyldt.
Efter praktikantbekendtgørelsens § 1, stk. 1, nr. 1,
skal udlændingen være mellem 18 og 35 år. Dette
gælder dog ikke, hvis der er tale om en praktikant inden for
landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller
gartneriområdet (det grønne område).
Praktikanter inden for det grønne område skal
således være mellem 18 og 30 år, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 3, nr. 1.
Endvidere er det et krav for meddelelse af opholdstilladelse
efter praktikantordningen, at praktikstedet i
uddannelsesmæssig henseende er egnet til at modtage en eller
flere praktikanter, jf. praktikantbekendtgørelsens § 1,
stk. 1, nr. 2, 1. pkt. Et praktiksted er egnet til at modtage en
praktikant, hvis der er udstedt en praktikpladsgodkendelse inden
for det pågældende erhvervsområde, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 1, stk. 1, nr. 2, 2.
pkt.
Herudover følger det af praktikantbekendtgørelsens
§ 1, stk. 1, nr. 3, at praktikopholdet skal supplere den
uddannelse, som udlændingen har påbegyndt eller
afsluttet i hjemlandet eller i et andet land, hvor
udlændingen har opholdt sig lovligt. Der kan dog ikke
meddeles opholdstilladelse til færdiguddannede praktikanter
inden for det grønne område, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 3, nr. 2.
Endvidere følger det af praktikantbekendtgørelsens
§ 1, stk. 1, nr. 4, at praktikopholdet skal have en faglig og
tidsmæssig sammenhæng med den uddannelse, som
udlændingen har påbegyndt eller afsluttet i hjemlandet
eller i et andet land, hvor udlændingen har opholdt sig
lovligt. Da praktikanter inden for det grønne område
ikke må have afsluttet deres uddannelse, jf.
bekendtgørelsens § 3, nr. 2, skal praktikopholdet for
praktikanter inden for det grønne område således
have en faglig og tidsmæssig sammenhæng med den
uddannelse, som udlændingen har påbegyndt.
Herudover skal løn- og ansættelsesvilkår
være sædvanlige efter de til enhver tid gældende
overenskomster for praktikanter, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 1, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
idet det samtidig bemærkes, at der for praktikanter inden for
det grønne område gælder et krav om, at
praktikanten skal have løn under praktikopholdet, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 3, nr. 4.
En udlænding, som skal være praktikant inden for det
grønne område, skal endelig kunne dokumentere
sprogfærdigheder på grundlag af en bestået
sprogprøve i dansk, svensk, norsk, engelsk eller tysk, som
ligger på A2-niveau eller derover, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 3, nr. 3.
En udlænding, der får opholdstilladelse som
praktikant, får samtidig en arbejdstilladelse, der giver ret
til beskæftigelse i et bestemt ansættelsesforhold, jf.
praktikantbekendtgørelsens § 5, stk. 2, jf. § 5,
stk. 1.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
påser i forbindelse med behandlingen af en ansøgning
om opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., om
betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse er opfyldt.
Det følger af § 46, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1868 af 28.
september 2021 med senere ændringer
(erhvervsuddannelsesloven), at afgørelse om en virksomhed
kan godkendes som lærested, træffes på baggrund
af en vurdering af, om virksomheden (lærestedet) vil kunne
gennemføre oplæringen i overensstemmelse med de regler
om oplæring, der er fastsat efter erhvervsuddannelseslovens
§ 32, og om virksomheden kan give elever og lærlinge
tilfredsstillende oplæringsforhold. Det følger af
erhvervsuddannelseslovens § 31, at det er de faglige udvalg,
der godkender virksomhederne.
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen har en ambition om, at der skal sikres flere
faglærte i Danmark. I den forbindelse er det vigtigt, at det
er muligt for elever og lærlinge på
erhvervsuddannelserne at få en læreplads. Det er derfor
også afgørende, at praktikantordningen for udenlandske
praktikanter bruges med et reelt uddannelsesmæssigt sigte, og
at elever og lærlinge under erhvervsuddannelserne ikke
fortrænges til fordel for udenlandske praktikanter.
Det følger af aftalen mellem regeringen og parterne bag
Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser (Landbrug &
Fødevarer, 3F og GLS-A), at det fremadrettet skal være
et krav, at praktikstedet skal have ansat eller forsøgt at
rekruttere elever og lærlinge under erhvervsuddannelse, hvis
der er væsentlig mangel på lærepladser inden for
branchen. Det fremgår endvidere, at der ved væsentlig
mangel inden for branchen forstås, at der er flere end 5
procent af eleverne og lærlingene under erhvervsuddannelse,
som ikke har en læreplads eller er i skoleoplæring
efter 2. grundforløb, og at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration en gang årligt skal vurdere,
hvilke brancher på det grønne område, der
oplever væsentlig mangel på lærepladser.
Det foreslås derfor, at opholdstilladelse efter § 9
k, stk. 1, 1. pkt., til et praktikophold inden for landbrugs-,
jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- og gartneriområdet
ved væsentlig mangel på lærepladser fremadrettet
skal betinges af, at praktikstedet underskriver en erklæring
om at have en elev eller en lærling ansat eller inden for de
seneste 3 måneder forud for ansøgningens indgivelse at
have søgt elever og lærlinge under erhvervsuddannelse
via et opslag på Børne- og Undervisningsministeriets
centrale lærepladsportal, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 9 k, stk. 7.
Den foreslåede bestemmelse retter sig således alene
mod praktiksteder inden for det grønne område, hvor
der i den pågældende branche er væsentlig mangel
på lærepladser. Der ændres ikke med forslaget
generelt på betingelserne for at få opholdstilladelse
som praktikant, men de gældende betingelser suppleres med et
krav om, at praktikstedet, hvis der er væsentlig mangel
på lærepladser inden for branchen, skal underskrive en
erklæring om at have ansat eller forsøgt at rekruttere
elever og lærlinge under erhvervsuddannelse.
Det foreslås samtidig, at udlændinge- og
integrationsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler om, hvornår der foreligger
væsentlig mangel på lærepladser, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 9 k, stk. 8.
Med hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil
der i praktikantbekendtgørelsen blive fastsat nærmere
regler om, hvornår der foreligger væsentlig mangel
på lærepladser i en given branche. Det er bl.a.
hensigten - i overensstemmelse med aftalen - at fastsætte
regler om, at der er væsentlig mangel på
lærepladser, hvis der er flere end 5 procent af eleverne og
lærlingene under erhvervsuddannelse inden for branchen, som
ikke har en læreplads eller er i skoleoplæring efter 2.
grundforløb. Hvis der på et senere tidspunkt, efter
drøftelser med parterne bag Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser (Landbrug & Fødevarer, 3F og
GLS-A), ønskes et andet snit i forhold til vurderingen af,
hvornår der er væsentlig mangel på
lærepladser, vil praktikantbekendtgørelsen blive
ændret i overensstemmelse hermed.
Herudover er det hensigten at fastsætte regler om, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration én
gang årligt opgør, hvilke brancher inden for
landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- og
gartneriområdet, der oplever væsentlig mangel på
lærepladser, samt at Styrelsen for International Rekruttering
og Integration hvert år den 1. januar opdaterer og
offentliggør listen over de brancher på det
grønne område, der oplever væsentlig mangel
på lærepladser på udlændingemyndighedernes
hjemmeside www.nyidanmark.dk.
Foreligger der væsentlig mangel på
lærepladser, vil praktikstedet i forbindelse med
ansøgningen om opholdstilladelse skulle afgive en
erklæring på tro og love, jf. herved
udlændingelovens § 40, stk. 6, om, at praktikstedet har
en elev eller en lærling ansat eller inden for de seneste 3
måneder forud for ansøgningens indgivelse har
søgt elever eller lærlinge under erhvervsuddannelse
via et opslag på Børne- og Undervisningsministeriets
centrale lærepladsportal.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil i
forbindelse med sagsbehandlingen af ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på praktikantophold
kontrollere, om de oplysninger, som praktikstedet har
erklæret på tro og love, er korrekte. Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations kontrol heraf vil bl.a.
ske ved opslag på lærepladsen.dk. og ved indhentning af
oplysninger hos Styrelsen for IT og Læring (STIL). Det
bemærkes, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations kontrol af oplysningerne i tro og love
erklæringen i forbindelse med sagsbehandlingen af
ansøgning om opholdstilladelse, vil være baseret
på stikprøve.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Det foreslås endelig, at en udenlandsk praktikant, hvis
opholdstilladelse er betinget af, at praktikstedet har underskrevet
en erklæring om at have en elev eller en lærling ansat
eller inden for de seneste 3 måneder forud for
ansøgningens indgivelse at have søgt elever eller
lærlinge under erhvervsuddannelse, skal kunne få
opholdstilladelsen inddraget, når praktikstedet ikke har en
elev eller en lærling ansat eller inden for de seneste 3
måneder forud for ansøgningens indgivelse har
søgt elever eller lærlinge under erhvervsuddannelse,
jf. herved den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1,
nr. 18.
Forslaget betyder, at opholdstilladelsen vil blive inddraget,
hvis det ved efterfølgende kontrol viser sig, at
praktikstedets oplysninger i tro og love erklæringen, er
urigtige. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
vil dog i en inddragelsessituation skulle tage hensyn til den
udenlandske praktikants tilknytning til Danmark m.v., jf.
udlændingelovens § 26, stk. 1, jf. § 19 a, stk.
2.
Det bemærkes, at det udtrykkeligt vil fremgå af den
opholdstilladelse, som den udenlandske praktikant meddeles, hvis
opholdstilladelsen er betinget af, at praktikstedet på
ansøgningstidspunktet har en elev eller en lærling
ansat eller inden for de seneste 3 måneder forud for
ansøgningens indgivelse har søgt elever og
lærlinge under erhvervsuddannelse.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelse om afslag på opholdstilladelse og
inddragelse af en opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1.
pkt., vil fortsat kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 46
a, stk. 1.
2.2. Bistand fra Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser til udgående kontrol
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Kontrol efter udlændingeloven
Det indgår som del af Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations almindelige myndighedsudøvelse,
at styrelsen skal føre kontrol med, at betingelserne for de
opholds- og arbejdstilladelser, som styrelsen udsteder,
overholdes.
Hovedparten af Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations kontrolindsats gennemføres på baggrund af
registersamkøring, hvor oplysninger fra styrelsens
sagsbehandlingssystem samkøres med oplysninger fra bl.a. Det
Centrale Personregister, Bygnings- og Boligregistret og
indkomstregistret, jf. udlændingelovens § 44 a, stk.
10.
Med virkning fra 1. januar 2021 har Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til virksomheder, der har en
udlænding ansat med en opholds- og arbejdstilladelse udstedt
af styrelsen, med henblik på at kontrollere de oplysninger om
udlændingens løn- og arbejdsforhold, som er
nødvendige til bedømmelse af, om betingelserne for
opholds- og arbejdstilladelsen overholdes. Dette fremgår af
udlændingelovens § 44 a, stk. 19, 1. pkt. Styrelsen for
International rekruttering og Integration kan bl.a.
gennemføre udgående kontrol af udlændinge med en
praktikantopholdstilladelse, når styrelsen vurderer, at det
konkret er nødvendigt. Adgangen til kontrol omfatter en
virksomheds lokaler m.v. og arbejdssteder uden for virksomhedens
lokaler, jf. herved udlændingelovens § 44 a, stk. 19, 2.
pkt. I forbindelse med Styrelsen for International Rekruttering og
Integration udgående kontrol finder retssikkerhedslovens
regler anvendelse.
Det følger af udlændingelovens § 44 a, stk.
20, at politiet om fornødent yder Styrelsen for
International Rekruttering og Integration bistand til
gennemførelse af kontrollen.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration spillede
ikke forud for ikrafttræden af udlændingelovens §
44 a, stk. 19, en rolle i den udgående kontrol på det
grønne praktikantområde. Det har således
været parterne bag Jordbrugets Uddannelser, dvs. Landbrug
& Fødevarer, 3F og Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, som har gennemført tilsynsbesøg
på praktiksteder, der har udenlandske praktikanter
beskæftiget. Tilsynet bygger på en frivillig ordning,
som er baseret på en ældre aftale mellem
udlændingemyndighederne og parterne bag Jordbrugets
Uddannelser. I forbindelse med tilsynene har parterne stillet
spørgsmål om de arbejdsopgaver, som den udenlandske
praktikant udfører på praktikstedet samt om
løn- og ansættelsesforhold. Tilsynet finansieres ved,
at praktikstederne frivilligt betaler 250 kr. pr. praktikant til
dækning af parternes tilsyn. I 2021 blev der
gennemført godt 90 tilsyn.
Det fremgår af udlændingelovens § 40, stk. 1,
1. pkt., at en udlænding skal meddele de oplysninger, som er
nødvendige til bedømmelse af, om en tilladelse i
henhold til udlændingeloven kan gives, inddrages eller
bortfalde, eller om udlændingen opholder sig eller arbejder
lovligt her i landet. Det fremgår af § 40, stk. 1, 4.
pkt., at andre personer, som skønnes at kunne bidrage med
oplysninger til brug for sagens behandling, kan
pålægges at meddele de i § 40, stk. 1, 1. pkt.
nævnte oplysninger.
2.2.1.2. Tilsynsbesøg efter
erhvervsuddannelsesloven
Det fremgår af § 37, stk. 1, 1. pkt., i
erhvervsuddannelsesloven, at arbejdsgiver- og
arbejdstagerorganisationerne nedsætter et antal faglige
udvalg med et lige stort antal arbejdsgiver- og
arbejdstagerrepræsentanter. Eleverne og lærlingene
repræsenteres i udvalget med en repræsentant, der
udpeges af elevernes og lærlingenes organisationer i forening
på det faglige udvalgs område, jf. § 37, stk. 1,
2. pkt. Repræsentanten har ikke stemmeret i udvalget, jf.
§ 37, stk. 1, 3. pkt. De faglige udvalg og udvalg, som i
henhold til § 37, stk. 2, i erhvervsuddannelsesloven,
varetager opgaver og funktioner som faglige udvalg, skal tilsammen
dække alle uddannelser etableret i henhold til lov om
erhvervsuddannelser, jf. herved § 37, stk. 1, 4. pkt.
Det følger af § 38, stk. 6, nr. 1, i
erhvervsuddannelsesloven, at de faglige udvalg bl.a. træffer
afgørelse om godkendelse af oplæringsvirksomheder, jf.
§ 31, stk. 1, og § 46.
Videre fremgår det af § 42, stk. 2, i
erhvervsuddannelsesloven, at de faglige udvalg og udvalg, som i
henhold til § 37, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser,
varetager opgaver og funktioner som faglige udvalg, eller den, som
udvalgene bemyndiger hertil, til enhver tid uden retskendelse og
mod behørig legitimation har adgang til virksomheder, som
har ansat elever og lærlinge, med henblik på
tilvejebringelse af oplysninger om de uddannelsesmæssige
forhold i virksomheden. De faglige udvalgs tilsyn efter § 42,
stk. 2, er således rettet mod lærestedet.
Det bemærkes, at Jordbrugets Uddannelser er fagligt udvalg
for dyrepasser, gartner, skov- og naturtekniker samt
landbrugsuddannelsen. Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser består af repræsentanter fra 3F og
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere samt Landbrug &
Fødevarer for så vidt angår det faglige udvalg
for landbrugsuddannelsen.
2.2.1.3. Gebyrsatser
En udlænding, der til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration indgiver ansøgning om
opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse,
skal senest samtidig med indgivelse af ansøgningen betale et
gebyr, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne kan tilsige andet. Dette følger af
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 4-10, 15 og 17.
Af § 9 h, stk. 4, 1. pkt., fremgår, at
størrelsen af gebyrerne efter § 9 h, stk. 1, nr. 4-10,
15 og 17, fastsættes således, at de svarer til
omkostningerne ved Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations behandling og kontrol af ansøgninger om
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse.
Udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 1. pkt., blev indsat
i udlændingeloven ved lov nr. 1488 af 23. december 2014 om
ændring af udlændingeloven, integrationsloven og lov om
Det Centrale Personregister (Reform af international rekruttering
m.v.), jf. herved Folketingstidende 2014-15, A, L 61 som fremsat
side 31 til 34.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1488 af 23.
december 2014, jf. Folketingstidende 2014-15, A, L 61 som fremsat
side 32 og 33, at størrelsen af gebyrerne vil blive fastsat,
så det tilstræbes, at de modsvarer Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings (nu Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations) langsigtede, gennemsnitlige
omkostninger ved sagsbehandlingen for det større
sagsområde i overensstemmelse med retningslinjerne i
Budgetvejledning 2014, punkt 2.3.1.2. Det fremgår endvidere,
at omkostninger i forbindelse med ministerbetjening samt
omkostninger forbundet med behandlingen af ansøgninger fra
personer, der er fritaget for betaling af gebyr, ikke er indregnet
i gebyrsatserne.
Herudover fremgår det, at der i gebyrerne medregnes de
direkte omkostninger forbundet med sagsbehandlingen, og at
sagsspecifikke driftsomkostninger, som f.eks. udstedelse af
opholdskort og visumstickers til udlændinge, der får
opholdstilladelse, samt registrering af biometri (foto og
fingeraftryk) til brug for opholdskort, ligeledes indregnes.
Endvidere fremgår det, at der i gebyret for ansøgning
af opholdstilladelse efter den nu ophævede greencardordning
er indregnet omkostninger forbundet med den sagsbehandling, der
varetages af Styrelsen for International Uddannelse (nu
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen).
Ligeledes fremgår det, at der udover de direkte
sagsomkostninger også indregnes en andel af styrelsens
fællesomkostninger, der svarer til den andel, de gebyrlagte
sagsområder udgør i forhold til det samlede
ressourcetræk.
Det er endvidere fastsat, at Styrelsen
for International Rekruttering og Integrations
fællesomkostninger bl.a. vedrører følgende:
- Generel
ledelse.
-
Økonomifunktioner.
- Statistik.
- It-udgifter
(både drift og årlige omkostninger til forrentning og
afskrivning) vedrørende sagsbehandlingssystemer, IT-systemer
til regnskabsføring og håndtering af gebyrbetaling
m.v.
- Generel
uddannelse/undervisning og mødeaktivitet.
- LEAN (herunder
styring og udvikling).
-
Vilkårskontroller, generelt og konkret arbejde.
-
Kvalitetsmålingerne, generelt og konkret arbejde.
- Betjening i
styrelsens Borgercenter.
-
Telefonbetjening.
- Alle
øvrige fagrelaterede aktiviteter, herunder sagsoprettelse og
journalisering, uddannelse og undervisning i og vedrørende
sagstypen, fagrelaterede møder samt sekretær- og
støtteopgaver som vedrører de sagsproducerende
afdelinger.
-
Driftsomkostninger forbundet med sagsbehandlingen.
Herudover fremgår det, at gebyrerne ikke er fiskale
gebyrer, og at størrelsen på gebyrerne eksempelvis vil
blive nedjusteret, hvis der sker en væsentlig
produktivitetsstigning, der nedbringer omkostningerne, og at
gebyrstørrelsen tilsvarende på længere sigt
tilsvarende vil kunne reguleres i opadgående retning, hvis
udviklingen i omkostningsniveauet tilsiger dette.
Ved lov nr. 1488 af 23. december 2014 om ændring af
udlændingeloven, integrationsloven og lov om Det Centrale
Personregister (Reform af international rekruttering m.v.), jf.
herved Folketingstidende 2014-15, A, L 61 som fremsat side 31 til
32, blev antallet af gebyrsatser på studie- og
erhvervsområdet m.v. endvidere reduceret fra 9 til 5
gebyrsatser, som grupperes efter sagstypernes indhold. Af
forarbejderne til lov nr. 1488 af 23. december 2014, jf.
Folketingstidende 2014-15, A, L 61 som fremsat side 32
fremgår, at gebyrsatsen for ansøgninger om
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse som
praktikant og gebyrsatsen for ansøgninger om
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse som au
pair indgår i samme sagsgruppe.
Ved lov nr. 2195 af 29. december 2020 om ændring af
udlændingeloven (Formodningsafslag på
erhvervsområdet og praktikantområdet, adgang for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration til at
foretage selvstændige udgående kontrolaktioner,
pålæg til virksomheder om at føre logbog,
styrket kontrol via faste kontrolattachéer og adgang for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration til i
kontroløjemed at indhente oplysninger fra SafeSeaNet), jf.
herved Folketingstidende 2020-21, A, L 92 B som fremsat side 24-26
blev der skabt hjemmel til, at omkostningerne ved udsendelse af
kontrolattachèer kan indregnes i gebyrsatserne.
Af forarbejderne til lov nr. 2195 af 29. december 2020, jf.
herved Folketingstidende 2020-21, A, L 92 B som fremsat side 26,
fremgår, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration typisk regulerer gebyrsatserne en gang årligt med
virkning pr. 1. januar det efterfølgende år, og at
gebyrsatserne offentliggøres i bekendtgørelse om
indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive
ansøgninger og klager på studie- og
erhvervsområdet m.v., jf. herved bekendtgørelse nr.
2677 af 28. december 2021 (gebyrbekendtgørelsen). Det
fremgår endvidere, at denne årlige regulering - som kan
være både i opad eller nedadgående retning -
afhænger dels af de aktivitetsændringer, som er sket i
årets løb; dels af eventuelle ændringer i
sagstyngden, typisk som følge af ændret lovgivning;
dels de løbende ændringer i pris- og lønniveau
samt andre ændringer i omkostningsstrukturen, som måtte
være kommet til, og at der ved gebyrfastsættelsen
tilstræbes fuld omkostningsdækning over en
løbende 4-årig periode i overensstemmelse med
Budgetvejledningens retningslinjer for fastsættelse af
afgifter og gebyrer. Det fremgår endelig, at det er
hensigten, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration - udover den ovenfor nævnte årlige
regulering - kan foretage yderligere reguleringer af gebyrsatserne
en eller flere gange i løbet af året, såfremt
der sker væsentlige ændringer i de bagvedliggende
budgetteringsforudsætninger, som ikke kunne forudses i
forbindelse med den årlige regulering eller som har
væsentlig indflydelse på gebyrøkonomien i det
løbende gebyrår, og at disse ekstra reguleringer af
gebyrsatserne fortsat vil skulle ske på en sådan
måde, at der tilstræbes fuld omkostningsdækning
over en løbende 4-årig periode i overensstemmelse med
Budgetvejledningens retningslinjer for fastsættelse af
afgifter og gebyrer.
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af aftalen mellem regeringen og parterne bag
Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser (Landbrug &
Fødevarer, 3F og GLS-A), at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration skal have mulighed for at invitere det
faglige udvalg med på styrelsens kontrolbesøg.
Det foreslås derfor, at Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser skal kunne bistå Styrelsen for International
Rekruttering og Integration på kontrolbesøg efter
udlændingelovens § 44 a, stk. 19, hos praktiksteder, der
har en udlænding ansat med en opholds- og arbejdstilladelse
efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik på at
være praktikant inden for landbrugs-, jordbrugs-,
veterinær-, skovbrugs- eller gartneriområdet, jf.
herved den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 44 a, stk. 20.
Med forslaget styrkes Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations mulighed for at indhente de oplysninger, som er er
nødvendige for at varetage styrelsens kontrolopgave på
det grønne praktikantområde.
Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser vil med forslaget
kunne bistå Styrelsen for International Rekruttering ved
kontrolbesøg. Bistanden vil bestå i, at Det faglige
udvalg for Jordbrugets Uddannelser hjælper Styrelsen for
International Rekruttering og Integration med at stille
udlændingen og praktikstedet spørgsmål f.eks. om
praktikantens opgaver, praktikantens løn. I det omfang
Styrelsen for International Rekruttering og Integration finder, at
spørgsmålene har betydning for vurderingen af, om
udlændingen fortsat opfylder betingelserne for vedkommendes
praktikantopholdstilladelse, vil udlændingen og praktikstedet
være forpligtet til at besvare spørgsmålene, jf.
bestemmelserne i udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. og 4.
pkt. om oplysningspligt.
Det bemærkes, at Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser i forbindelse med et kontrolbesøg med Styrelsen
for International Rekruttering og Integration kan komme i
besiddelse af oplysninger om praktikstedet, hvilket kan give
anledning til et efterfølgende kontrolbesøg efter
reglerne i erhvervsuddannelsesloven. Konstateres det eksempelvis i
forbindelse med et kontrolbesøg med Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, at et praktiksteds
oplæringsforhold for de udenlandske praktikanter
sandsynliggør, at virksomhedens evne til at efterleve
reglerne efter erhvervsuddannelsesloven bør
undersøges nærmere, kan Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser efterfølgende foretage et
tilsynsbesøg efter erhvervsuddannelsesloven, jf. herved
§ 42 i lov om erhvervsuddannelser, med henblik på at
vurdere, om praktikstedet fortsat lever op til betingelserne for at
være godkendt som lærested efter
erhvervsuddannelseslovgivningen, eller om der er grundlag for at
inddrage godkendelsen som lærested. Det er ikke i den
forbindelse en betingelse, at virksomheden på det tidspunkt,
hvor Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser bistår
Styrelsen for International Rekruttering og Integration ved et
kontrolbesøg, eller på tidspunktet, hvor det faglige
udvalg efterfølgende gennemfører et
tilsynsbesøg efter erhvervsuddannelseslovens § 42, har
en elev eller lærling ansat efter erhvervsuddannelsesloven.
Det vil dog være en forudsætning, at
tilsynsbesøget på forhånd er varslet og aftalt
med virksomheden, da fagligt udvalg alene har adgang til en
virksomhed til enhver tid uden retskendelse og mod behørig
legitimation efter erhvervsuddannelseslovens § 42, stk. 2,
hvis virksomheden aktuelt har ansatte elever eller lærlinge.
Det vil under alle omstændigheder være
væsentligt, at et tilsynsbesøg efter
erhvervsuddannelsesloven vil skulle være baseret på, om
lærestedet lever op til kravene i erhvervsuddannelsesloven
isoleret set.
Det bemærkes, at listen over virksomheder, der er godkendt
som lærested efter erhvervsuddannelsesloven er offentlig
tilgængelig på lærepladsen.dk.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
sagsbehandling er gebyrfinansieret. Der henvises til afsnit
2.2.1.3. Det fremgår af aftalen mellem regeringen og parterne
bag Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, at
kontrolindsatsen fra Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser
skal finansieres via sagsbehandlingsgebyrerne.
Det foreslås derfor, at omkostningerne ved Det faglige
udvalg for Jordbrugets Uddannelsers kontrolbesøg efter den
foreslåede bestemmelse i § 44 a, stk. 20, skal
indgå i fastsættelsen af størrelsen af
gebyrerne, jf. herved den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 2. pkt.
Det faglige udvalg vil udføre arbejde, der alene er
relevant for kontrolarbejdet med de udenlandske praktikanter
på det grønne område. Omkostningerne ved Det
faglige udvalgs kontrolbesøg vil derfor blive indregnet i
gebyrsatsen for au pair og praktikanter.
2.3. Klageadgang
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 37, stk. 1, 1. pkt., i
erhvervsuddannelsesloven, at arbejdsgiver- og
arbejdstagerorganisationerne nedsætter et antal faglige
udvalg med et lige stort antal arbejdsgiver- og
arbejdstagerrepræsentanter. Eleverne og lærlingene
repræsenteres i udvalget med en repræsentant, der
udpeges af elevernes organisationer i forening på det faglige
udvalgs område, jf. § 37, stk. 1, 2. pkt.
Repræsentanten har ikke stemmeret i udvalget, jf. § 37,
stk. 1, 3. pkt. De faglige udvalg og udvalg, som i henhold til
§ 37, stk. 2, i erhvervsuddannelsesloven, varetager opgaver og
funktioner som faglige udvalg, skal tilsammen dække alle
uddannelser etableret i henhold til lov om erhvervsuddannelser, jf.
herved § 37, stk. 1, 4. pkt.
Det bemærkes, at Jordbrugets Uddannelser er fagligt udvalg
for dyrepasser, gartner, skov- og naturtekniker samt
landbrugsuddannelsen.
Det følger af § 38, stk. 6, nr. 1, i
erhvervsuddannelsesloven, at de faglige udvalg bl.a. træffer
afgørelse om godkendelse af oplæringsvirksomheder.
Herudover følger det af erhvervsuddannelseslovens § 38,
stk. 7, nr. 3, at de faglige udvalg behandler tvistigheder mellem
elever, lærlinge og oplæringsvirksomheder, jf.
erhvervsuddannelseslovens § 63.
Det følger af § 63, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, at en tvistighed mellem en elev, lærling
og oplæringsvirksomheden alene kan indbringes for det faglige
udvalg, der skal søge at tilvejebringe forlig. Hvis der ikke
kan opnås forlig, kan tvistigheden indbringes for
Tvistighedsnævnet, jf. herved § 63, stk. 2. Det
følger af § 63, stk. 3, at tvistigheder ikke kan
indbringes for domstolene eller i øvrigt for andre
myndigheder end dem, der er nævnt i § 63, stk. 1 og 2,
jf. dog § 65.
Det fremgår af § 65, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, at Tvistighedsnævnet kan træffe
afgørelse om ophævelse af en uddannelsesaftale samt om
erstatning og godtgørelse.
Tvistighedsnævnets praksis i forbindelse med tilkendelse
af godtgørelse for uberettiget ophævelse af en
uddannelsesaftale er at tilkende et fast beløb uden
nærmere opgørelse af skadelidtes tab.
Tvistighedsnævnets praksis i forbindelse med elevers og
lærlinges erstatningskrav er at tilkende et fast
beløb, som for tiden er på 40.000 kr.
Erstatningsbeløbet er under henvisning til karakteren af
arbejdsgivers misligholdelse i en række sager blevet
forhøjet skønsmæssigt på baggrund af
sagernes konkrete omstændigheder. Tvistighedsnævnets
praksis i forbindelse med arbejdsgiveres erstatningskrav er at
tilkende arbejdsgiveren en halv måneds
elev/lærlingeløn. Erstatningen er i enkelte
tilfælde blevet forhøjet på baggrund af sagernes
konkrete omstændigheder.
Tvistighedsnævnet kan tilkende godtgørelse i
henhold til ansættelsesbevisloven, ligebehandlingsloven,
forskelsbehandlingsloven eller erstatningsansvarsloven
(tortgodtgørelse).
Det fremgår af § 65, stk. 2, at nævnet kun kan
tage stilling til spørgsmål om fortolkning af en
kollektiv overenskomst, hvis nævnets faste medlemmer er enige
om det. Nævnets afgørelser og de forlig, der
indgås for nævnet, kan fuldbyrdes efter retsplejelovens
regler om tvangsfuldbyrdelse af domme og indenretlige forlig, jf.
§ 65, stk. 3. Afgørelser truffet af nævnet kan
indbringes for domstolene senest otte uger efter, at nævnet
har truffet afgørelse i sagen, jf. herved § 65, stk.
4.
De nærmere regler for nævnets fremgangsmåde
ved behandlingen af en sag er fastsat i bekendtgørelse nr.
729 af 29. juni 2012 om Tvistighedsnævnet som ændret
ved bekendtgørelse nr. 1657 af 16. december 2016.
Tvistighedsnævnet blev oprettet i 1989 i medfør af
lov om erhvervsuddannelser og er nedsat af erhvervsministeren, jf.
§ 64, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser. Nævnet er et
uafhængigt, domstolslignende forvaltningsorgan og har til
formål at træffe afgørelse i sager om
tvistigheder mellem elever, lærlinge og
oplæringsvirksomheder inden for erhvervsuddannelserne, jf.
§ 1 i bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet.
Tvistighedsnævnet behandler bl.a. tvistigheder om
efterbetaling af løn og feriepenge, mangelfuld uddannelse,
forskelsbehandling pga. race, religion mv.
Udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., som praktikant
er ikke omfattet af erhvervsuddannelsesloven. Praktikanter med
opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., herunder
praktikanter inden for det grønne område, kan hermed
ikke i dag indbringe en tvistighed for Tvistighedsnævnet.
2.3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Udenlandske praktikanter med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., kan i dag ikke
klage til et fagligt udvalg, hvis der opstår tvistigheder med
praktikstedet i forbindelse med deres praktikophold.
Det fremgår af aftalen mellem regeringen og parterne bag
Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser (Landbrug &
Fødevarer, 3F og GLS-A), at der skal etableres en
klagemulighed for udenlandske praktikanter på det
grønne område, så praktikanterne i højere
grad sidestille med elever og lærlinge under
erhvervsuddannelse, dvs. med elever og lærlinge omfattet af
erhvervsuddannelsesloven. Det fremgår også af aftalen,
at der lægges op til, at udenlandske praktikanter på
det grønne område skal kunne klage til det faglige
udvalg, der skal søge forlig, og at tvistighedsnævnet
skal kunne træffe afgørelse om erstatning og
godtgørelse for udenlandske praktikanter.
Det foreslås derfor, at en tvistighed mellem en
udlænding, som har en opholds- og arbejdstilladelse efter
§ 9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik på at være
praktikant inden for landbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller
gartneriområdet og praktikstedet alene skal kunne indbringes
for Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, der skal
søge at tilvejebringe forlig, jf. herved den
foreslåede bestemmelse i § 46 j, stk. 1.
Forslaget indebærer, at udenlandske praktikanter på
det grønne område fremadrettet vil kunne klage til Det
faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, hvis der opstår
tvister og uenigheder mellem den udenlandske praktikant og
praktikstedet i forbindelse med praktikantens praktikophold. Det
kan eksempelvis være en tvist omkring løn- og
ansættelsesforhold eller oplæringsforholdene på
praktikstedet. Det svarer til, hvad der i dag gælder for
elever under erhvervsuddannelse, jf. herved
erhvervsuddannelseslovens § 63, stk. 1.
Endvidere foreslås det, at hvis der ikke kan opnås
forlig efter den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 46 j, stk. 1, skal tvistigheden kunne
indbringes for Tvistighedsnævnet, jf. § 64 i lov om
erhvervsuddannelser. Der henvises til den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 46 j, stk. 2, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 46
j, stk. 2, 1. pkt., svarer til, hvad der i dag gælder for
elever under erhvervsuddannelse efter § 63, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser.
Det vil, som det også gælder for elever og
lærlinge under erhvervsuddannelse, være en
forudsætning for indbringelse af sager for
Tvistighedsnævnet efter den foreslåede bestemmelse i
§ 46 j, stk. 2, 1. pkt., at sagen forinden har været
behandlet af det faglige udvalg.
Det foreslås endvidere, at bestemmelserne i § 63,
stk. 3, og § 65 i lov om erhvervsuddannelser skal finde
tilsvarende anvendelse ved tvistigheder mellem en udenlandsk
praktikant på det grønne område og vedkommendes
praktiksted, jf. herved den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 46 j, stk. 2, 2. pkt.
Forslaget betyder, at en tvistighed mellem praktikanten på
det grønne område og praktikstedet ikke vil kunne
indbringes for domstolene, før den har været behandlet
i nævnet, jf. herved § 63, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser.
Forslaget betyder endvidere, at Tvistighedsnævnet vil
kunne træffe afgørelse om ophævelse af en
uddannelsesaftale samt om erstatning og godtgørelse, jf.
herved § 65, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, idet det
dog bemærkes, at spørgsmålet om ophævelse
af en uddannelsesaftale efter erhvervsuddannelsesloven ikke vil
blive relevant for udenlandske praktikanter med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., da disse
praktikanter ikke indgår en uddannelsesaftale med
praktikstedet. Det bemærkes, at § 65, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser indebærer, at der for
Tvistighedsnævnet enten skal nedlægges en påstand
om ophævelse af en uddannelsesaftale eller en
betalingspåstand. En betalingspåstand kan være
begrundet i et krav om erstatning vedrørende løn mv.,
eller i et krav om godtgørelse. Godtgørelse kan
tillægges, hvis der er hjemmel hertil i lovgivningen. Der
ændres ikke med lovforslaget på
Tvistighedsnævnets praksis for tilkendelse af erstatning og
godtgørelse.
Ligeledes betyder forslaget, at Tvistighedsnævnet kun vil
kunne tage stilling til spørgsmål om fortolkning af en
kollektiv overenskomst, hvis nævnets faste medlemmer er enige
om det, jf. herved § 65, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser.
Forslaget betyder også, at Tvistighedsnævnets
afgørelser og de forlig, der indgås for nævnet,
vil kunne fuldbyrdes efter retsplejelovens regler om
tvangsfuldbyrdelse af domme og indenretlige forlig, jf. herved
§ 65, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.
Endelig betyder forslaget, at senest 8 uger efter, at
Tvistighedsnævnet har truffet afgørelse, vil sagen af
hver af parterne kunne indbringes for domstolene, jf. herved §
65, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser.
De nærmere regler om Tvistighedsnævnets opgaver,
sammensætning, behandling af sager mv. i
bekendtgørelse nr. 729 af 29. juni 2012 om
Tvistighedsnævnet, vil tilsvarende finde anvendelse i
tvistigheder mellem en udenlandsk praktikant med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., og
praktikstedet.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet at have begrænsede
økonomiske og implementeringskonsekvenser for det
offentlige. Merudgifterne forbundet med elementerne i forslaget
enten gebyrfinansieres eller håndteres inden for eksisterende
rammer, jf. nedenfor.
Den del af lovforslaget, der vedrører kontrol af
praktikantopholdstilladelse, vurderes at have
begrænsede økonomiske og implementeringsmæssige
konsekvenser. Styrelsen for International Rekruttering og
Integration skal ved stikprøve kontrollere, om et
praktiksted har en elev eller en lærling ansat eller inden
for de seneste 3 måneder forud for ansøgningens
indgivelse har forsøgt at rekruttere elever under
erhvervsuddannelse. Dette skal foregå via opslag på
lærepladsen.dk, hvilket kan gøres relativt hurtigt. I
andre tilfælde skal Styrelsen for IT og Læring
høres, hvilket vil være mere tidskrævende
Lovforslaget forventes at medføre begrænsede
merudgifter til sagsbehandling mv. i Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Merudgifterne vil blive
gebyrfinansieret inden for den eksisterende gebyrstruktur.
Lovforslaget forventes ligeledes at medføre
begrænsede merudgifter til sagsbehandling mv. i Styrelsen for
IT og Læring, idet styrelsen skal slå de virksomheder
op, som der er behov for at få oplysninger om. Der
lægges op til, at der vil blive oprettet én samlet
supportsag pr. måned med de ønskede virksomheder.
Styrelsen for IT og Læring finansierer løsningen inden
for egen eksisterende ramme.
Den del af lovforslaget, der vedrører den udgående
kontrol medfører, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration årligt skal planlægge og
foretage udgående kontroller på det grønne
område - i.e. opholdstilladelser til praktikanter. Forslaget
forventes at medføre merudgifter til øget
sagsbehandling i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration svarende til 1,3 mio. kr. i 2022 og 2,5 mio. kr.
årligt i 2023 og fremefter. Udgifterne gebyrfinansieres inden
for den eksisterende gebyrstruktur.
Det fremgår af lovforslaget, at Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser kan bistå Styrelsen for International
Rekruttering og Integration i forbindelse med de udgående
kontroller, og at det er det faglige udvalg, der selv bestemmer, om
man vil deltage i de konkrete kontrolbesøg. Omkostningerne
til det faglige udvalg skal, jf. lovforslaget og ordlyden i den
bagvedliggende aftale mellem regeringen og parterne bag Det faglige
udvalg for Jordbrugets Uddannelser, henregnes i gebyrsatsen for au
pair og praktikanter. Det forventes, at de årlige
omkostninger til det faglige udvalgs kontrolbesøg vil
udgøre 0,3 mio. kr. Omkostninger til det faglige udvalgs
deltagelse i kontrolbesøg finansieres via gebyret for au
pair og praktikanter.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget er i overensstemmelse med princip nr. 4 om
sammenhæng på tværs og genbrug af data og tager
højde for princip nr. 5 om tryg og sikker
datahåndtering, idet lovforslaget genbruger data på
tværs af myndigheder i forbindelse med sagsbehandlingen af
ansøgning om opholdstilladelse, hvor Styrelsen for
International Rekruttering og Integration vil indhente oplysninger
om uddannelsesaftaler med elever og lærlinge gennem
lærepladsen.dk eller hos Styrelsen for IT og Læring.
Desuden tager lovforslaget højde for efterfølgende
kontrol af snyd og fejl ved at give mulighed for at kontrollere, om
sagsoplysninger er korrekte ved hjælp af
registersamkøring af relevante offentlige registre. På
den baggrund er lovforslaget i overensstemmelse med princip nr.
7.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at
være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres
nærmere. Eventuelle mer- eller mindreudgifter afholdes inden
for ministeriernes eksisterende rammer.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering,
at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante for nærværnede lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. februar 2022
til den 9. marts 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), AC Akademikerne, Amnesti
NU, Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl,
Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg
CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, DA Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom,
Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk PEN, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Danske Universiteter, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DI - Dansk
Industri, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Færøernes Landsstyre, GLS-A, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), HK/Danmark, HK/Kommunal, HK/Privat,
Håndværksrådet, Indvandrermedicinsk klinik,
Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut
for Menneskerettigheder, International Community/Erhverv Aarhus,
Kirkernes Integrationstjeneste, KL (Kommunernes Landsforening),
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kvindernes
Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen),
Københavns Byret, Landbrug og Fødevarer,
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK),
Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond
for fred, økologi og bæredygtighed (tidl.
Fredsfonden), PROSA - Forbundet af It-professionelle, PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SOS
Racisme, Trykkefrihedsselskabet, Udlændingenævnet,
Work-live-stay southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab
uden grænser, Aarhus Erhverv / International Community og
3F.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes ikke at
medføre nettoudgifter for det offentlige. Merudgifter til
øget sagsbehandling gebyrfinansieres, eller håndteres
inden for eksisterende rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede implementeringskonsekvenser i form af øget
sagsbehandling. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere. Eventuelle mer- eller mindreudgifter
afholdes inden for ministeriernes eksisterende rammer. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering | JA | NEJ | | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
sagsbehandling er gebyrfinansieret. Det følger af
udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 1. pkt., at
størrelsen af gebyrerne på Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations område fastsættes
således, at de svarer til omkostningerne ved styrelsens
behandling og kontrol af ansøgninger om opholdstilladelse og
forlængelse af opholdstilladelse.
Med § 9 h, stk. 4, 2. pkt.,
foreslås det, at omkostningerne ved Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelsers kontrolbesøg efter den
foreslåede bestemmelse i § 44 a, stk. 20, skal
indgå i fastsættelsen af størrelsen af
gebyrerne.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
bestemmelse i § 44 a, stk. 20, jf. lovforslagets § 1, nr.
4, hvorefter det foreslås, at Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser skal kunne bistå Styrelsen for
International Rekruttering og Integration på
kontrolbesøg efter § 44 a, stk. 19, hos praktiksteder,
der har en udlænding ansat med en opholds- og
arbejdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik
på at være praktikant inden for landbrugs-, jordbrugs-,
veterinær-, skovbrugs- eller gartneriområdet.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at
kontrolindsatsen fra Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser
skal finansieres via sagsbehandlingsgebyrerne.
Udgifterne til Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelsers
bistand til kontrolbesøg består hovedsageligt af time-
og kørselsomkostninger. Der vil som udgangspunkt være
2 repræsentanter fra det faglige udvalg, som vil deltage i de
udgående kontroller.
Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser vil bistå
Styrelsen for International Rekruttering og Integration på
kontrolbesøg hos praktiksteder, der har en udlænding
ansat med en opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at
være praktikant inden for det grønne område. I
beregningen af gebyrsatserne i dag indgår bl.a. en andel af
fællesomkostninger til Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations kontrol af vilkår/betingelserne
for en opholds- og arbejdstilladelse. Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser vil udføre arbejde, der alene er
relevant for kontrolarbejdet med de udenlandske praktikanter
på det grønne område. Omkostningerne ved det
faglige udvalgs kontrolbesøg vil derfor blive indregnet i
gebyrsatsen for au pair og praktikanter.
Med udgangspunkt i en antagelse om, at de årlige udgifter
forbundet med det faglige udvalgs kontrolbesøg udgør
i størrelsesordenen cirka 0,3 mio. kr. (2022-niveau), er det
Udlændinge- og Integrationsministeriets umiddelbare
vurdering, at det faglige udvalgs kontrolbesøg på
årsbasis isoleret set og alt andet lige vil medføre
stigninger i gebyrsatsen for praktikant- og au pair gebyret
på skønsmæssigt 2 pct., svarende til cirka 80
kr.
Der henvises til afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af udlændingelovens § 9 k, stk. 1,
1. pkt., at en udlænding i uddannelsesmæssigt
øjemed efter ansøgning kan få opholdstilladelse
med henblik på at være praktikant her i landet.
Adgangen til at få opholdstilladelse som praktikant er
reguleret i praktikantbekendtgørelsen. Styrelsen for
International Rekruttering og Integration påser i forbindelse
med behandlingen af en ansøgning om opholdstilladelse efter
§ 9 k, stk. 1, 1. pkt., om betingelserne for meddelelse af
opholdstilladelse er opfyldt.
Det foreslås i § 9 k, stk.
7, at ved væsentlig mangel på lærepladser
inden for landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- og
gartneriområdet skal opholdstilladelse efter § 9 k, stk.
1, 1. pkt., med henblik på et praktikophold inden for et af
de angivne områder, betinges af, at praktikstedet
underskriver en erklæring om at have en elev eller en
lærling ansat eller inden for de seneste 3 måneder
forud for ansøgningens indgivelse at have søgt elever
eller lærlinge under erhvervsuddannelse via et opslag
på Børne- og Undervisningsministeriets centrale
lærepladsportal.
Den foreslåede bestemmelse retter sig således alene
mod praktiksteder inden for det grønne område, hvor
der i den pågældende branche er væsentlig mangel
på lærepladser. Søger en udlænding
opholdstilladelse som praktikant inden for det grønne
område i f.eks. gartneribranchen, og foreligger der ikke i
gartneribranchen væsentlig mangel på lærepladser,
vil opholdstilladelsen ikke blive betinget af, at praktikstedet
underskriver en erklæring om at have en elev eller en
lærling ansat eller inden for de seneste 3 måneder
forud for ansøgningens indgivelse at have søgt elever
eller lærlinge.
Foreligger der væsentlig mangel på
lærepladser, vil praktikstedet i forbindelse med
ansøgningen om opholdstilladelse skulle afgive en
erklæring på tro og love, jf. herved
udlændingelovens § 40, stk. 6, om, at praktikstedet har
en elev eller en lærling ansat eller inden for de seneste 3
måneder forud for ansøgningens indgivelse har
søgt elever eller lærlinge under erhvervsuddannelse
via et opslag på Børne- og Undervisningsministeriets
centrale lærepladsportal. Erklæringen vil skulle
underskrives samtidig med indsendelse af ansøgningen om
opholdstilladelse. Det vil derfor være
ansøgningstidspunktet, som er afgørende for, om
praktikstedet har en elev eller en lærling ansat. Et
praktiksted, som afgiver urigtig erklæring på tro og
love, vil kunne straffes med bøde eller under skærpede
omstændigheder med fængsel indtil 2 år, jf.
straffelovens § 161.
Børne- og Undervisningsministeriets centrale
lærepladsportal (lærepladsen.dk) er et
online mødested (administrativt system) for elever og
virksomheder og bruges allerede i dag af virksomheder, elever,
lærlinge og skoler til at skabe overblik over og dokumentere
lærepladssøgning samt at matche elever, lærlinge
og virksomheder til et oplæringsforløb. På
lærepladsen.dk vil en virksomhed bl.a. kunne lave
stillingsopslag og samtidig finde og kontakte elever og
lærlinge, der søger læreplads inden for
virksomhedens fagområde. Lærepladsen.dk indeholder
også oplysninger om virksomhedernes aktuelle
uddannelsesaftaler med elever, dvs. oplysning om, hvorvidt
virksomhederne aktuelt har elever og lærlinge ansat.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil
bl.a. i forbindelse med sagsbehandlingen af ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på praktikantophold
kontrollere, om de oplysninger, som praktikstedet har
erklæret på tro og love, er korrekte. Styrelsen for
International Rekruttering og Integration vil således
på praktikpladsen.dk indhente oplysninger om praktikstedets
aktuelle uddannelsesaftaler med elever og lærlinge.
Oplysninger om aktuelle uddannelsesaftaler er offentlig
tilgængelige på praktikpladsen.dk, og Styrelsen for
International Rekruttering og Integration vil derfor ved en simpel
søgning kunne konstatere, om praktikstedet aktuelt har en
elev eller lærling ansat. Hvis en uddannelsesaftale
udløber inden tidspunktet for Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations sagsbehandling af ansøgningen
om praktikantopholdstilladelse, vil styrelsen skulle indhente
oplysninger om uddannelsesaftaler hos Styrelsen for IT og
Læring (STIL). Tilsvarende gør sig gældende med
stillingsopslag, som er udløbet på tidspunktet for
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
sagsbehandling af ansøgning om opholdstilladelse. Her vil
oplysninger om, hvorvidt praktikstedet har søgt elever og
lærlinge under erhvervsuddannelse på
lærepladsen.dk inden for de seneste 3 måneder forud for
ansøgningens indgivelse, ligeledes blive indhentet hos STIL,
som har adgang til historisk data over bl.a. praktikstedets
tidligere stillingsopslag på lærepladsen.dk.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil kun
registrere oplysninger om, hvorvidt praktikstedet har indgået
en uddannelsesaftale med en elev eller lærling og/eller om
praktikstedet har haft opslag om rekruttering af elever og
lærlinge på lærepladsen.dk i en periode af 3
måneder forud for ansøgningstidspunktet. De konkrete
uddannelsesaftaler og stillingsopslag vil ikke blive indhentet
eller journaliseret på sagen, hvorfor der heller ikke vil
blive registeret personoplysninger på baggrund af Styrelsen
for International Rekruttering og Integrations opslag på
lærepladsen.dk eller indhentning af oplysninger hos STIL.
De indhentede oplysninger vil skulle anvendes med henblik
på at indgå i Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations vurdering af - når der foreligger
væsentlig mangel på lærepladser - om der skal
meddeles opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., med
henblik på at være praktikant inden for landbrugs-,
jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller
gartneriområdet. Der vil i ansøgningsskemaet blive
indført en samtykkeerklæring, hvoraf det
fremgår, at praktikstedet er indforstået med, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan
kontrollere oplysningerne i erklæringen, herunder hos
Styrelsen for IT og Læring. Det bemærkes, at Styrelsen
for International Rekruttering og Integrations kontrol af
oplysningerne i tro og love erklæringen i forbindelse med
sagsbehandlingen af ansøgning om opholdstilladelse, vil
være baseret på stikprøve.
Det vil udtrykkeligt fremgå af den opholdstilladelse, som
den udenlandske praktikant meddeles, hvis opholdstilladelsen er
betinget af, at praktikstedet på ansøgningstidspunktet
har en elev eller en lærling ansat eller har søgt
elever og lærlinge under erhvervsuddannelse inden for de
seneste 3 måneder forud for ansøgningens
indgivelse.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
afgørelse om afslag på opholdstilladelse efter §
9 k, stk. 1, 1. pkt., kan som i dag påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 46
a, stk. 1.
Der henvises til afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås i § 9 k, stk.
8, at udlændinge- og integrationsministeren skal kunne
fastsætte regler om, hvornår der foreligger
væsentlig mangel på lærepladser.
Med hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil
der i praktikantbekendtgørelsen blive fastsat regler om,
hvornår der foreligger væsentlig mangel på
lærepladser i en given branche. Det er bl.a. hensigten at
fastsætte regler om, at der er væsentlig mangel
på lærepladser, hvis der er flere end 5 procent af
eleverne og lærlingene under erhvervsuddannelse inden for
branchen, som ikke har en læreplads eller er i
skoleoplæring efter 2. grundforløb. Hvis der på
et senere tidspunkt, efter drøftelser med parterne bag Det
faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser (Landbrug &
Fødevarer, 3F og GLS-A), ønskes et andet snit i
forhold til vurderingen af, hvornår der er væsentlig
mangel på lærepladser, vil
praktikantbekendtgørelsen blive ændret i
overensstemmelse hermed.
Herudover er det hensigten at fastsætte regler om, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration én
gang årligt opgør, hvilke brancher inden for
landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- og
gartneriområdet, der oplever væsentlig mangel på
lærepladser, samt at Styrelsen for International Rekruttering
og Integration hvert år den 1. januar opdaterer og
offentliggør listen over de brancher på det
grønne område, der oplever væsentlig mangel
på lærepladser på udlændingemyndighedernes
hjemmeside www.nyidanmark.dk.
Der henvises til afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Reglerne om inddragelse af en tidsbegrænset
opholdstilladelse er indeholdt i udlændingelovens §
19.
Det foreslås i § 19, stk. 1, nr.
18, at en opholdstilladelse som praktikant kan inddrages,
når opholdstilladelsen er betinget af, at praktikstedet har
underskrevet en erklæring om at have en elev eller
lærling ansat eller inden for de seneste 3 måneder
forud for ansøgningens indgivelse at have søgt elever
og lærlinge under erhvervsuddannelse, jf. § 9 k, stk. 7,
og praktikstedet ikke har en elev eller lærling ansat eller
inden for de seneste 3 måneder forud for ansøgningens
indgivelse har søgt elever og lærlinge under
erhvervsuddannelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den forslåede
bestemmelse i § 9 k, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr.
2, hvorefter opholdstilladelse med henblik på at være
praktikant inden for landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-,
skovbrugs- eller gartneriområdet efter § 9 k, stk. 1, 1.
pkt., ved væsentlig mangel på lærepladser i den
pågældende branche, skal betinges af, at praktikstedet
underskriver en erklæring om at have en elev eller
lærling ansat eller inden for de seneste 3 måneder
forud for ansøgningens indgivelse at have søgt elever
og lærlinge under erhvervsuddannelse via et opslag på
Børne- og Undervisningsministeriets centrale
lærepladsportal.
Den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 18,
betyder, at en opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt.,
med henblik på at være praktikant inden for landbrugs-,
jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller
gartneriområdet, vil kunne inddrages, hvis Styrelsen for
International Rekruttering og Integration i kontroløjemed
erfarer, at praktikstedet ikke har ansat eller søgt elever
og lærlinge under erhvervsuddannelse via et opslag på
Børne- og Undervisningsministeriets centrale
lærepladsportal inden for den frist, der er nævnt i
§ 9 k, stk. 7.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil dog
i en inddragelsessituation skulle tage hensyn til
udlændingens tilknytning til Danmark m.v., jf.
udlændingelovens § 26, stk. 1, jf. § 19 a, stk.
2.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse efter
§ 9 k, stk. 1, 1. pkt., kan påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 46
a, stk. 1. Det bemærkes i øvrigt, at det af
udlændingelovens § 21 følger, at en
arbejdstilladelse bortfalder, bl.a. når en opholdstilladelse
inddrages.
Der henvises til afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af udlændingelovens § 44 a, stk.
19, 1. pkt., at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver
tid mod behørig legitimation uden retskendelse har adgang
til virksomheder, der har en udlænding ansat med en opholds-
og arbejdstilladelse udstedt af styrelsen, med henblik på at
kontrollere de oplysninger om udlændingens løn- og
arbejdsforhold, som er nødvendige til bedømmelse af,
om betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen overholdes.
Styrelsen for International rekruttering og Integration kan bl.a.
gennemføre udgående kontrol af udlændinge med en
praktikantopholdstilladelse, når styrelsen vurderer, at det
konkret er nødvendigt. Adgangen til kontrol omfatter en
virksomheds lokaler m.v. og arbejdssteder uden for virksomhedens
lokaler, jf. herved udlændingelovens § 44 a, stk. 19, 2.
pkt. Udlændingelovens § 44 a, stk. 19, trådte i
kraft den 1. januar 2021.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration spillede
ikke forud for ikrafttræden af udlændingelovens §
44 a, stk. 19, en rolle i den udgående kontrol på det
grønne praktikantområde. Det har således
været parterne bag Jordbrugets Uddannelser, dvs. Landbrug
& Fødevarer, 3F og Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, som har gennemført tilsynsbesøg
på praktiksteder, der har udenlandske praktikanter
beskæftiget. Tilsynet bygger på en frivillig ordning,
som er baseret på en ældre aftale mellem
udlændingemyndighederne og parterne bag Jordbrugets
Uddannelser. I forbindelse med tilsynene har parterne stillet
spørgsmål om de arbejdsopgaver, som den udenlandske
praktikant udfører på praktikstedet samt om
løn- og ansættelsesforhold. Tilsynet finansieres ved,
at praktikstederne frivilligt betaler 250 kr. pr. praktikant til
dækning af parternes tilsyn.
Det foreslås i § 44, stk.
20, at Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser skal
kunne bistå Styrelsen for International Rekruttering og
Integration på kontrolbesøg efter
udlændingelovens § 44 a, stk. 19, hos praktiksteder, der
har en udlænding ansat med en opholds- og arbejdstilladelse
efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik på at
være praktikant inden for landbrugs-, jordbrugs-,
veterinær-, skovbrugs- eller gartneriområdet.
Med forslaget styrkes Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations mulighed for at indhente de oplysninger, som er er
nødvendige for at varetage styrelsens kontrolopgave på
det grønne praktikantområde.
Den foreslåede bestemmelser i § 44 a, stk. 20,
indebærer, at Det faglige tilsyn for Jordbrugets Uddannelser
vil kunne bistå Styrelsen for International Rekruttering ved
kontrolbesøg. Bistanden vil bestå i, at Det faglige
udvalg for Jordbrugets Uddannelser hjælper Styrelsen for
International Rekruttering og Integration med at stille
udlændingen og praktikstedet spørgsmål f.eks. om
praktikantens opgaver, praktikantens løn. I det omfang
Styrelsen for International Rekruttering og Integration finder, at
spørgsmålene har betydning for vurderingen af, om
udlændingen fortsat opfylder betingelserne for vedkommendes
praktikantopholdstilladelse, vil udlændingen og praktikstedet
være forpligtet til at besvare spørgsmålene, jf.
udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. og 4. pkt.
Udlændingelovens § 44 a, stk. 19, administreres i
overensstemmelse med lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, herunder
forbuddet mod selvinkriminering. Styrelsen for International
Rekruttering og Integration anvender kun bestemmelsen, når
dette sker som led i en administrativ kontrol, og når der
ikke er nogen konkret mistanke om, at udlændingen, eller den
der beskæftiger udlændingen, har begået et
strafbart forhold. Styrelsen for International Rekruttering og
Integration opretter på baggrund af de oplysninger, som
fremkommer under en udgående kontrol, en sag med henblik
på journalisering af oplysninger. Disse oplysninger vil med
forslaget også kunne være fremkommet i forbindelse med
spørgsmål fra Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser. Styrelsen for International Rekruttering og
Integration vurderer ligeledes i de konkrete tilfælde, om der
er grundlag for at påbegynde sagsbehandling med henblik
på at vurdere, om opholds- og arbejdstilladelsen skal
inddrages, og/eller om der er forhold, der skal politianmeldes. Det
bemærkes, at bistanden fra Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser vil ske inden for retssikkerhedslovens rammer.
Endvidere bemærkes, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration iagttager retsplejelovens bestemmelser
om straffeprocessuelle tvangsindgreb, jf. retssikkerhedslovens
§ 9, stk. 1, hvis styrelsen i forbindelse med et
kontrolbesøg med rimelig grund mistænker, at der er
begået et strafbart forhold. Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser vil ikke kunne få indsigt i disse
sager.
Det bemærkes, at Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser i forbindelse med et kontrolbesøg med Styrelsen
for International Rekruttering og Integration kan komme i
besiddelse af oplysninger om praktikstedet, hvilket kan give
anledning til et efterfølgende kontrolbesøg efter
reglerne i erhvervsuddannelsesloven. Konstateres det eksempelvis i
forbindelse med et kontrolbesøg med Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, at et praktiksteds
oplæringsforhold for de udenlandske praktikanter
sandsynliggør, at virksomhedens evne til at efterleve
reglerne efter erhvervsuddannelsesloven bør
undersøges nærmere, kan Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser efterfølgende foretage et
tilsynsbesøg efter erhvervsuddannelsesloven, jf. herved
§ 42 i lov om erhvervsuddannelser med henblik på at
vurdere, om praktikstedet fortsat lever op til betingelserne for at
være godkendt som lærested efter
erhvervsuddannelsesloven, eller om der er grundlag for at inddrage
virksomhedens godkendelse som lærested. Det vil ikke i den
forbindelse være en betingelse, at praktikstedet på det
tidspunkt, hvor det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser
bistår Styrelsen for International Rekruttering og
Integration ved et kontrolbesøg, eller på tidspunktet,
hvor det faglige udvalg efterfølgende gennemfører et
tilsynsbesøg efter erhvervsuddannelseslovens § 42, har
en elev eller lærling ansat efter erhvervsuddannelsesloven.
Det vil dog være en forudsætning, at
tilsynsbesøget på forhånd er varslet og aftalt
med virksomheden, da fagligt udvalg alene har adgang til en
virksomhed til enhver tid uden retskendelse og mod behørig
legitimation efter erhvervsuddannelseslovens § 42, stk. 2,
hvis virksomheden aktuelt har ansatte elever eller lærlinge.
Det vil under alle omstændigheder være
væsentligt, at et tilsynsbesøg efter
erhvervsuddannelsesloven vil skulle være baseret på, om
lærestedet lever op til kravene i erhvervsuddannelsesloven
isoleret set.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil
tilrettelægge og målrette den udgående kontrol af
udenlandske praktikanter på det grønne område
med input fra Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser. Det
er hensigten, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration udarbejder foreløbige kontrolkalendere af 3
måneders varighed med forventede besøgsdatoer samt
angivelse af, hvilken beskæftigelsesregion/geografisk
område kontrolbesøgene forventes at finde sted i.
Kontrolkalenderen sendes til Det faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelser med mulighed for, at udvalget kan melde ind, om det
faglige udvalg ønsker at deltage. Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser vil endvidere kunne indsende forslag til
geografisk område, hvor kontrolbesøgene evt. kan finde
sted. Det vil dog være Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, der beslutter, hvor
kontrolbesøgene gennemføres, idet det bemærkes,
at styrelsen kun har hjemmel til at udføre
kontrolbesøg hos praktiksteder, der har en udlænding
ansat med opholds- og arbejdstilladelse udstedt af styrelsen, jf.
herved udlændingelovens § 44 a, stk. 19.
Det bemærkes, at listen over virksomheder, der er godkendt
som lærested efter erhvervsuddannelsesloven er offentlig
tilgængelig på lærepladsen.dk.
Der henvises til afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af § 63, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, at en tvistighed mellem en elev, lærling
og oplæringsvirksomheden alene kan indbringes for det faglige
udvalg, der skal søge at tilvejebringe forlig. Hvis der ikke
kan opnås forlig, kan tvistigheden indbringes for
Tvistighedsnævnet, jf. herved erhvervsuddannelseslovens
§ 63, stk. 2. Det følger af erhvervsuddannelseslovens
§ 63, stk. 3, at tvistigheder ikke kan indbringes for
domstolene eller i øvrigt for andre myndigheder end dem, der
er nævnt i § 63, stk. 1 og 2, jf. dog § 65.
Udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., som praktikant
er ikke omfattet af erhvervsuddannelsesloven. Praktikanter med
opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt., herunder
praktikanter inden for det grønne område, kan hermed
ikke i dag indbringe en tvistighed for Tvistighedsnævnet.
Med § 46 j, stk. 1,
foreslås det, at en tvistighed mellem en udlænding, som
har en opholds- og arbejdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1.
pkt. med henblik på at være praktikant inden for
landbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller
gartneriområdet, og praktikstedet alene skal kunne indbringes
for Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, der skal
søge at tilvejebringe forlig.
Forslaget indebærer, at udenlandske praktikanter på
det grønne område fremadrettet vil kunne klage til Det
faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser, hvis der opstår
tvister og uenigheder mellem den udenlandske praktikant og
praktikstedet i forbindelse med praktikantens praktikophold. Det
kan eksempelvis være en tvist omkring løn- og
ansættelsesforhold eller oplæringsforholdene på
praktikstedet. Det svarer til, hvad der i dag gælder for
elever under erhvervsuddannelse, jf. herved
erhvervsuddannelseslovens § 63, stk. 1.
Med § 46 j, stk. 2, 1. pkt.,
foreslås det, at hvis ikke der kan opnås forlig efter
den foreslåede bestemmelse i § 46 j, stk. 1, skal
tvistigheden kunne indbringes for Tvistighedsnævnet, jf.
§ 64 i lov om erhvervsuddannelser.
Den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
46 j, stk. 2, 1. pkt., svarer til, hvad der i dag gælder for
elever og lærlinge under erhvervsuddannelse efter § 63,
stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser. Det vil, som det også
gælder for elever og lærlinge under erhvervsuddannelse,
således være en forudsætning for indbringelse af
sager for Tvistighedsnævnet efter den foreslåede
bestemmelse i § 46 j, stk. 2, 1. pkt., at sagen forinden har
været behandlet af det faglige udvalg.
Med § 46 j, stk. 2, 2. pkt.,
foreslås det, at § 63, stk. 3, og § 65 i lov om
erhvervsuddannelser skal finde tilsvarende anvendelse.
Forslaget betyder, at en tvistighed mellem praktikanten på
det grønne område og praktikstedet ikke vil kunne
indbringes for domstolene, før den har været behandlet
i nævnet, jf. herved § 63, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser.
Forslaget betyder endvidere, at Tvistighedsnævnet vil
kunne træffe afgørelse om ophævelse af en
uddannelsesaftale samt om erstatning og godtgørelse, jf.
herved § 65, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, idet det
dog bemærkes, at spørgsmålet om ophævelse
af en uddannelsesaftale efter erhvervsuddannelsesloven ikke vil
blive relevant for udenlandske praktikanter med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., da disse
praktikanter ikke indgår en uddannelsesaftale med
praktikstedet. Det bemærkes, at § 65, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser indebærer, at der for
Tvistighedsnævnet enten skal nedlægges en påstand
om ophævelse af en uddannelsesaftale eller en
betalingspåstand. En betalingspåstand kan være
begrundet i et krav om erstatning vedrørende løn mv.,
eller i et krav om godtgørelse. Godtgørelse kan
tillægges, hvis der er hjemmel hertil i lovgivningen. Der
ændres ikke med lovforslaget på
Tvistighedsnævnets praksis for tilkendelse af erstatning og
godtgørelse. Det bemærkes endvidere, at ved en tvist
om løn- og ansættelsesvilkår, vil
Tvistighedsnævnet skulle lægge de gældende
overenskomster for praktikanter til grund. Med den foreslåede
bestemmelse i § 46 j, stk. 2, vil Tvistighedsnævnets
område blive udvidet, så det også omfatter
udenlandske praktikanter på det grønne
område.
Forslaget betyder også, at Tvistighedsnævnet kun vil
kunne tage stilling til spørgsmål om fortolkning af en
kollektiv overenskomst, hvis nævnets faste medlemmer er enige
om det, jf. herved § 65, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser.
Ligeledes betyder forslaget, at Tvistighedsnævnets
afgørelser og de forlig, der indgås for nævnet,
vil kunne fuldbyrdes efter retsplejelovens regler om
tvangsfuldbyrdelse af domme og indenretlige forlig, jf. herved
§ 65, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.
Endelig betyder forslaget, at senest 8 uger efter, at
Tvistighedsnævnet har truffet afgørelse, vil sagen af
hver af parterne kunne indbringes for domstolene, jf. herved §
65, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser.
De nærmere regler om Tvistighedsnævnets opgaver,
sammensætning, behandling af sager mv. i
bekendtgørelse nr. 729 af 29. juni 2012 om
Tvistighedsnævnet, vil tilsvarende finde anvendelse i
tvistigheder mellem en udenlandsk praktikant med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 k, stk. 1, 1. pkt., og
praktikstedet.
Der henvises til afsnit 2.3.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, foreslås det, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Med stk. 2 foreslås det, at
lovens § 1, nr. 2, ikke skal finde anvendelse for
udlændinge, der inden den 1. juli 2022 har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse. For disse udlændinge
skal de hidtil gældende regler finde anvendelse.
Det betyder, at forslaget om, at opholdstilladelse efter §
9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik på at være praktikant
inden for landbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller
gartneriområdet skal betinges af, at praktikstedet, hvis der
er væsentlig mangel på elevpladser, underskriver en
erklæring om at have en elev eller lærling ansat eller
inde for de seneste 3 måneder forud for ansøgningens
indgivelse at have søgt elever eller lærlinge under
erhvervsuddannelse via et opslag på Børne- og
Undervisningsministeriets centrale lærepladsportal, ikke skal
finde anvendelse for udlændinge, der har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1.
pkt., med henblik på at være praktikant inden for
landbrugs-, veterinær-, skovbrugs- eller
gartneriområdet inden den 1. juli 2022. For disse
udlændinge skal de hidtil gældende regler finde
anvendelse.
Til §
3
Efter udlændingelovens § 66 gælder
udlændingeloven ikke for Færøerne og
Grønland men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens
territoriale gyldighedsområde, betyder, at lovens § 1
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som henholdsvis de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1910 af 26. september 2021, som
ændret bl.a. ved lov nr. 2195 af 29. december 2020, § 20
i lov nr. 2055 af 16. november 2021, § 1 i lov nr. 2623 af 28.
december 2021, § 33 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og senest
ved § 1 i lov nr. 452 af 20. april 2022, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9 h.
--- | | 1. I § 9 h, stk. 4, indsættes efter 1.
pkt. som nyt | 1-20) --- | | punktum: | Stk. 2-3
--- | | »Ved fastsættelse af
størrelsen af gebyrerne efter 1. | Stk. 4.
Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr. 4-10, 15 | | pkt. indgår endvidere
omkostningerne ved Det | og 17, fastsættes således,
at de svarer til | | faglige udvalg for Jordbrugets
Uddannelsers bistand | omkostningerne ved Styrelsen for
International | | til kontrolbesøg efter § 44
a, stk. 20.« | Rekruttering og Integrations behandling
af | | | ansøgninger om opholdstilladelse
og forlængelse af opholdstilladelse. Størrelsen af
gebyrerne efter stk. 1, nr. 1-3, 11-14 og 16, fastsættes
således, at de svarer til omkostningerne ved
Udlændingestyrelsens behandling af ansøgninger om
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse.
Størrelsen af gebyrerne efter stk. 1, nr. 18-20,
fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved
behandlingen af ansøgninger om tidsubegrænset
opholdstilladelse. Størrelsen af gebyrerne efter stk. 3
fastsættes således, at de svarer til omkostningerne ved
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations behandling
af ansøgninger om certificering og forlængelse af
certificering. | | | | | | | | 2. I § 9 k indsættes som stk. 7 og 8: | § 9
k. --- | | »Stk.
7. Ved væsentlig mangel på lærepladser
inden | Stk. 1-6
--- | | for landbrugs-, jordbrugs-,
veterinær-, skovbrugs- og gartneriområdet skal
opholdstilladelse efter stk. 1, 1. pkt., med henblik på et
praktikophold inden for et af de angivne områder, betinges
af, at praktikstedet underskriver en erklæring om at have en
elev eller lærling ansat eller inden for de seneste 3
måneder forud for ansøgningens indgivelse at have
søgt elever eller lærlinge under erhvervsuddannelse
via et opslag på Børne- og Undervisningsministeriets
centrale lærepladsportal. | | | Stk. 8.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
regler om, hvornår der foreligger væsentlig mangel
på lærepladser.« | | | | | | 3. I § 19, stk. 1, indsættes efter nr.
17 som nyt | §
19. --- | | nummer: | 1-18) --- | | »18) Når opholdstilladelsen
er betinget af, at | Stk. 2-11
--- | | udlændingens praktiksted
underskriver en erklæring | | | om at have en elev eller en
lærling ansat eller inden for de seneste 3 måneder
forud for ansøgningens indgivelse at have søgt elever
eller lærlinge under erhvervsuddannelse, jf. § 9 k, stk.
7, og praktikstedet ikke har en elev eller en lærling ansat
eller inden for de seneste 3 måneder forud for
ansøgningens indgivelse har søgt elever eller
lærlinge under erhvervsuddannelse.« | | | Nr. 18 bliver herefter nr. 19. | | | | | | 4. I § 44 a indsættes efter stk. 19 som
nyt stykke: | § 44
a. --- | | »Stk.
20. Det faglige udvalg for Jordbrugets | Stk. 1-18
--- | | Uddannelser kan bistå Styrelsen
for International | Stk. 19.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har, hvis
det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til
virksomheder, der har en udlænding ansat med en opholds- og
arbejdstilladelse udstedt af styrelsen, med henblik på at
kontrollere de oplysninger om udlændingens løn- og
arbejdsforhold, som er nødvendige til bedømmelse af,
om betingelserne for opholds- og arbejdstilladelsen overholdes.
Adgangen til kontrol omfatter en virksomheds lokaler m.v. samt
arbejdssteder uden for virksomhedens lokaler. Kontrol kan dog ikke
gennemføres på en ejendom, der tjener til tredjemands
privatbolig eller fritidsbolig. | | Rekruttering og Integration på
kontrolbesøg efter stk. 19 hos praktiksteder, der har en
udlænding ansat med en opholds- og arbejdstilladelse efter
§ 9 k, stk. 1, 1. pkt., med henblik på at være
praktikant inden for landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-,
skovbrugs- eller gartneriområdet.« Stk. 20-24 bliver herefter stk.
21-25. | Stk.
20. --- | | 5. Efter
§ 46 i indsættes: | § 46
i. --- | | Ȥ 46
j. En tvistighed mellem en udlænding, som har en
opholds- og arbejdstilladelse efter § 9 k, stk. 1, 1. pkt.,
med henblik på at være praktikant inden for landbrugs-,
veterinær-, skovbrugs- eller gartneriområdet og
praktikstedet kan alene indbringes for Det faglige udvalg for
Jordbrugets Uddannelser, der skal søge at tilvejebringe
forlig. | | | Stk. 2. Hvis
der ikke kan opnås forlig efter stk. 1, kan tvistigheden
indbringes for Tvistighedsnævnet, jf. § 64 i lov om
erhvervsuddannelser. § 63, stk. 3, og § 65 i lov om
erhvervsuddannelser finder tilsvarende anvendelse.« |
|