Fremsat den 28. april 2022 af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
(Videreførelse af igu-ordningen,
mulighed for igu-forløb for personer med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., og
videreførelse af egu-fgu-bonusordningen)
§ 1
I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om
integrationsgrunduddannelse (igu), som ændret ved § 1 i
lov nr. 562 af 7. maj 2019, § 11 i lov nr. 2189 af 29.
december 2020, lov nr. 722 af 27. april 2021 og lov nr. 324 af 16.
marts 2022 foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 4, udgår
»eller«.
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 5, ændres
»Ukraine.« til: »Ukraine, eller«.
3. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
nr. 6:
»6) en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.«
4. I
§ 3, stk. 2, ændres
»30. juni 2022« til: »31. december
2023«.
§ 2
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 426 af 4. april 2022, som ændret
ved § 2, nr. 48, i lov nr. 2152 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 14, stk. 2, ændres
»30. juni 2022« til: »31. december
2023«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den oprindelige aftale om en forsøgsordning med igu blev
indgået i 2016 mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter
som en central del af trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration.
Forsøgsordningen blev aftalt som 3-årig, og den skulle
sikre mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og
familiesammenførte, hvis kvalifikationer og produktivitet
endnu ikke stod mål med kravene på det danske
arbejdsmarked. Igu skulle fungere som en trædesten til
beskæftigelse på almindelige
arbejdsmarkedsvilkår. Samtidig med indførelse af
igu-ordningen indførtes en bonusordning for private
arbejdsgivere, der ansætter elever i en
erhvervsgrunduddannelse i perioden fra den 1. juli 2019 til den 31.
juli 2019. Denne ordning svarede til integrationsgrunduddannelsens
bonusordning.
Igu blev i 2019 forlænget med yderligere 3 år ved
lov nr. 562 af 7. maj 2019, på baggrund af en aftale mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter. Ordningen løber til
og med den 30. juni 2022. I forbindelse med videreførelsen
blev bonusordningen for private arbejdsgivere, der ansætter
elever i en erhvervsgrunduddannelse, videreført i form af en
bonusordning for private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i forberedende
grunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen), for samme periode.
Ved lov nr. 722 af 27. april 2021 blev målgruppen for
igu-ordningen udvidet, på baggrund af en aftale mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter, således at ordningens
opholdsbetingelse blev udvidet med fem år. Flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge har således mulighed
for at tage et igu-forløb, hvis de har været i Danmark
i 0-10 år, mod 0-5 års ophold for samme persongruppe
forud for lovens ikrafttrædelse.
Derudover blev omfanget af uddannelse i form af AMU og
sprogkurser mv. udvidet med 3 uger, således at der nu samlet
set er 23 ugers uddannelse i et igu-forløb.
Den 14. februar 2022 indgik regeringen og arbejdsmarkedets
parter en aftale om en videreførelse af igu-ordningen. Det
fremgår bl.a. af aftalen, at arbejde og
selvforsørgelse er en central del af at bo i Danmark, og at
det derfor også er afgørende, at der fortsat er fokus
på at understøtte en stigning i nytilkomne flygtninge
og indvandreres beskæftigelsesfrekvens til gavn for
integrationen og dermed til gavn for dem selv og det danske
samfund.
Det fremgår endvidere af aftalen, at et vigtigt element i
arbejdet med at lette flygtninge og familiesammenførtes vej
mod arbejdsmarkedet er igu-ordningen.
Det fremgår endvidere, at det siden indførelsen af
igu-ordningen har været ambitionen, at ordningen skal fungere
som en trædesten til beskæftigelse på almindelige
arbejdsmarkedsvilkår. Med udvidelsen af igu-ordningen i 2021
var det målsætningen, at flere fik mulighed for at
benytte ordningen. COVID-19-restriktioner og et faldende antal
asylansøgere har imidlertid medvirket til, at tilgangen til
igu-ordningen har været svag i det seneste år. I
modsætning til tidligere er der i dag flere kvinder end
mænd, der påbegynder et igu-forløb. Det
indikerer, at ordningen for både mænd og kvinder kan
være trædesten til ordinært arbejde, som fortsat
skal understøttes. Det er derfor også fortsat vigtigt
at understøtte denne udvikling, så flere flygtninge og
indvandrere kommer i beskæftigelse.
I perioden 2016-2021 er der i alt registreret 2.742 aftaler om
et igu-forløb. Det estimeres, at knap 1 ud af 10 personer,
som indgik i igu-målgruppen, er registreret med en aftale om
et igu-forløb.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er på den baggrund
enige om at videreføre den nuværende igu-ordning,
herunder også sprogmakker-ordningen, hvorefter virksomheder,
der har igu-ansatte, får mulighed for at uddanne en
sprogmakker blandt virksomhedens medarbejdere, som kan
understøtte den igu-ansattes sprogkundskaber, i yderligere
halvandet år inden for de nuværende rammer frem til den
1. januar 2024.
Parterne er endvidere enige om, at udlændinge mellem 18
år og 39 år med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., skal være omfattet af
lov om integrationsgrunduddannelse (igu).
Nærværende lovforslag udmønter disse dele af
trepartsaftalen af 14. februar 2022 mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter om en videreførelse af
igu-ordningen. I videreførelse heraf foreslås det
endeligt, at egu-fgu-ordningen forlænges tilsvarende.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Videreførelse af igu-ordningen
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 3, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at
Integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 30. juni 2022.
Integrationsgrunduddannelsen omfatter flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge mellem 18 og 40 år,
som har haft folkeregisteradresse her i landet i under 10
år.
Igu-forløb har en varighed på 2 år og
består af en praktikdel og en skoledel, hvor skoledelen har
en varighed på 23 uger. Skoledelen består af elementer,
der dels skal bibringe udlændingen bedre sproglige
færdigheder, dels bibringe udlændingen kvalifikationer
og kompetencer, der er brug for på virksomheden, og skal
skabe forudsætninger for en bredere forståelse af den
erhvervede erfaring fra praktikken samt forudsætninger for
fortsat uddannelse.
Praktikdelen foregår på almindelige
arbejdsmarkedsvilkår og aflønnes efter
egu-overenskomsten eller tilsvarende. Under skoledelen, der tages i
moduler, modtager udlændingen en godtgørelse for
deltagelse i den aftalte undervisning. Godtgørelsens
størrelse svarer til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen og er således
også afhængig af forsørgerstatus.
Private virksomheder modtager en bonus på 20.000 kr., som
udbetales efter 6 måneder, og yderligere 20.000 kr. ved
udstedelse af uddannelsesbevis efter 2 år. Der udbetales
tilsvarende en bonus til virksomheder, der har ansat elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i forberedende
grunduddannelse. Gennemførelse af et igu-forløb giver
ret til optagelse i en arbejdsløshedskasse på
dimittendvilkår.
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår bl.a. af trepartsaftalen af 14. februar 2022,
om en videreførelse af integrationsgrunduddannelse (igu), at
arbejde og selvforsørgelse er en central del af at bo i
Danmark, og at det derfor også er afgørende, at der
fortsat er fokus på at understøtte
beskæftigelsen for nytilkomne flygtninge og indvandrere til
gavn for den enkeltes integration og for det danske samfund.
Det fremgår endvidere, at parterne er enige om at
videreføre den nuværende igu-ordning, herunder
også sprogmakker-ordningen, i yderligere halvandet år
inden for de nuværende rammer frem til den 1. januar
2024.
Det foreslås på den baggrund, at igu-ordningen
videreføres.
Med den foreslåede ændring af § 3, stk. 2, i
lov om integrationsgrunduddannelse (igu), vil igu-forløb
kunne påbegyndes til og med den 31. december 2023.
2.2. Mulighed for igu-forløb for personer
evakueret fra Afghanistan
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at lovens formål er at
sikre en mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og
produktivitet endnu ikke opfylder kravene på det danske
arbejdsmarked. Formålet med loven er dermed, at flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge opnår
kvalifikationer, der giver grundlag for at påbegynde en
erhvervsrettet uddannelse eller opnå varig og ordinær
beskæftigelse på det danske arbejdsmarked.
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at Integrationsgrunduddannelsen
kan påbegyndes af flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved
starttidspunktet er fyldt 18 år, er under 40 år og har
haft folkeregisteradresse i Danmark i mindre end 10 år.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i
lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der i loven ved en
flygtning forstås
1) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens §§ 7 eller 8
(asyl),
2) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b, stk. 1 (humanitær
opholdstilladelse),
3) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, meddelt i
forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 3 (opholdstilladelse efter
ganske særlige grunde i forlængelse af
opholdstilladelse som uledsaget mindreårig),
4) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 2
(udsendelseshindrede), eller
5) en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., at der efter
ansøgning kan meddeles opholdstilladelse til en
udlænding, som
1) er tidligere
lokalansat på den danske ambassade i Kabul eller har haft
anden arbejdsmæssig tilknytning til myndigheder på
Udenrigsministeriets område i Afghanistan,
2) er tidligere
lokalansat af Forsvaret eller har haft anden arbejdsmæssig
tilknytning til myndigheder på Forsvarsministeriets
område i Afghanistan,
3) efter aftale med
Udenrigsministeriet er indstillet som følge af sin
tilknytning til NGO'er eller andre samarbejdspartnere i
Afghanistan, eller
4) efter aftale med
Udenrigsministeriet er indstillet af FN, NATO eller EU.
Det fremgår endvidere af § 1, stk. 2, at der efter
ansøgning kan meddeles opholdstilladelse til én
ægtefælle, én fast samlever eller et
mindreårigt barn til en udlænding omfattet af stk. 1.
Opholdstilladelse efter 1. pkt. kan ikke meddeles, hvis den
pågældende ægtefælle eller faste samlever
er mindreårig.
Det fremgår endvidere af § 1,
stk. 3, at der efter ansøgning kan meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, der har
familiemæssig tilknytning til en udlænding omfattet af
stk. 1 eller 2, og som
1) er
beslægtet med den pågældende i op- eller
nedstigende linje,
2) i en periode af
længere varighed har delt husstand med den
pågældende, eller
3) må anses
for at have været under den pågældendes
forsørgelse.
Det fremgår endelig af § 1, stk. 4, at
opholdstilladelse efter § 1, stk. 3 ikke kan meddeles til en
ægtefælle eller en fast samlever.
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 14. februar 2022, om
videreførelse af integrationsgrunduddannelse (igu), at
parterne er enige om, at udlændinge mellem 18 år og 39
år med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., skal være omfattet af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu).
På den baggrund foreslås det, at det aftalte
gennemføres.
Det foreslås, at personer med opholdstilladelse meddelt
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., vil
være omfattet af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og
vil kunne tilbydes igu-forløb i det omfang, de
pågældende i øvrigt er inden for lovens
målgruppe.
Det bemærkes, at lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., ophæves den 1. juni 2024, jf. lovens § 28, stk. 1.
Det betyder, at udlændinge, som har opholdstilladelse
på baggrund af denne lov, vil skulle have opnået
opholds- og arbejdstilladelse på et andet grundlag inden det
nævnte tidspunkt for at kunne gennemføre et fuldt
igu-forløb, idet dette har en varighed på mindst to
år.
2.3. Videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen
2.3.1. Gældende ret
Med lov om integrationsuddannelse (igu) blev der, på
baggrund af parternes anbefaling i trepartsaftalen af 2016 om
arbejdsmarkedsintegration, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag indført en bonusordning for private
arbejdsgivere, der ansætter elever i en
erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3, stk. 3, lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den 1. juli 2019 til
den 31. juli 2019. Denne ordning svarede til den bonusordning, som
samtidig blev indført for så vidt angår
igu-ordningen.
Lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. blev ophævet den 1.
august 2019, jf. § 30, stk. 5, i lov nr. 745 af 8. juni 2018
om ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om
Danmarks Evalueringsinstitut, lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
individuel boligstøtte og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., lov om
kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og lov om
Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som
følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse m.v.).
Erhvervsgrunduddannelsen blev afløst af uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse i forberedende grunduddannelse, jf. §
10, stk. 1, nr. 3, i lov om forberedende grunduddannelse.
I forbindelse med videreførelsen af igu-ordningen i 2019
blev også bonusordningen for private arbejdsgivere, der
ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse,
videreført i form af en bonusordning for private
arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse i forberedende grunduddannelse, i perioden
fra den 1. august 2019 til den 30. juni 2022.
Det fremgår således af § 14, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at staten udbetaler en bonus
på samlet op til 40.000 kr. til private arbejdsgivere, der
ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse,
jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, i
perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni 2022.
Erhvervsgrunduddannelse er et af tre mulige uddannelsesspor
på forberedende grunduddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr.
3, i lov om forberedende grunduddannelse. Erhvervsgrunduddannelse
indeholder et basisniveau og op til tre efterfølgende
undervisningsniveauer svarende til henholdsvis niveau 1, 2 og 3 i
kvalifikationsrammen for livslang læring, jf. § 10, stk.
3, i lov om forberedende grunduddannelse. Det følger af
§ 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, at
virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddannelse skal være
omfattet af en praktikaftale mellem eleven og virksomheden.
Praktikaftalen skal angive målene med virksomhedspraktikken
som led i elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for
unge under 25 år. Praktikaftalen skal endvidere angive,
hvilke arbejdsområder og funktioner eleven skal
beskæftiges med i praktikperioden.
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at praktikaftaler skal påbegyndes, senest
3 måneder efter at aftalen er indgået, for at
medføre ret til bonus efter stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 2 skal
indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som administrerer
ordningen, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil, jf. § 14, stk. 5, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder
administrationsudgifter, afholdes af staten, jf. § 14, stk. 7,
1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det fremgår af § 14, stk. 8, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at børne- og undervisningsministeren
bl.a. fastsætter regler om tilrettelæggelsen af
bonusordningen, herunder om retten til bonus og bonussens
størrelse, beregning, udbetaling, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling og om administration af ordningen i
øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede bekendtgørelse
nr. 1147 af 21. november 2019 om udbetaling af bonus til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse efter lov om forberedende grunduddannelse
(egu-fgu-bonusordningen).
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger i
pkt. 2.1, foreslås det, at igu-ordningen - herunder
bonusordningen - forlænges til og med den 31. december 2023.
For at sikre fortsat parallelitet med bonusordningen i
igu-ordningen foreslås det derfor, at bonusordningen for
private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen),
tillige forlænges, så der ydes bonus for
ansættelse i perioden fra den 1. august 2019 til og med den
31. december 2023 mod i dag for perioden fra den 1. august 2019 til
den 30. juni 2022.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes samlet set at medføre
merudgifter for det offentlige før skat og tilbageløb
på 6,6 mio. kr. i 2022, 13,0 mio. kr. i 2023, 16,1 mio. kr. i
2024, 22,3 mio. kr. i 2025 og 10,0 mio. kr. i 2026.
Nedenfor fremgår en nærmere specificering af de
økonomiske konsekvenser af lovforslagets enkelte
elementer.
Der afsættes 2,1 mio. kr. i 2022, 5,1 mio. kr. i 2023 og
1,7 mio. kr. i 2024 til den statslige refusion af kommunernes
udgifter til uddannelsesgodtgørelse. Udgifterne afholdes
fuldt ud af staten. Udgifterne afholdes på finanslovens
§ 14.72.03. Refusion af kommunernes udgifter til
uddannelsesgodtgørelse.
Videreførelsen af igu-bonus til private virksomheder
medfører offentlige merudgifter på 0,1 mio. kr. i
2022, 1,4 mio. kr. i 2023, 0,8 mio. kr. i 2024 og 1,4 mio. kr. i
2025. Udgifterne afholdes på finanslovens § 14.62.12.
Igu-bonus til private virksomheder.
Videreførelsen af igu-ordningen er forbundet med
offentlige merudgifter som følge af målgruppens ret
til dimittenddagpenge. Merudgifterne er opgjort til 4,1 mio. kr. i
2022, 3,5 mio. kr. i 2023, 3,2 mio. kr. i 2024, 3,5 mio. kr. i 2025
og 1,9 mio. kr. i 2026. Udgifterne afholdes på finanslovens
§ 17.32.01. Dagpenge ved arbejdsløshed.
Videreførelsen af egu-fgu-bonus vil medføre
statslige merudgifter (bonus og administration) på 7,7 mio.
kr. i 2024, 15,3 mio. kr. i 2025 og 7,7 mio. kr. i 2026. Udgifterne
afholdes på finanslovens § 20.52.03. Egu-bonus. Da
arbejdsgivere kan ansøge om udbetaling af bonus op til et
år efter, arbejdsgiverne har opnået ret til bonus, jf.
§ 14, stk. 5, i lov om Arbejdsgiverens Uddannelsesbidrag, vil
der kunne falde udgifter i 2027 til ordningen.
Videreførelsen af igu-ordningen medfører
øgede driftsudgifter (taxametertilskud til
undervisningsaktiviteter på Børne- og
Undervisningsministeriets område) på 3,4 mio. kr. i
2022, 7,6 mio. kr. i 2023 og 3,0 mio. kr. i 2024. Udgifterne
afholdes på finanslovens § 20.72.11.
Integrationsgrunduddannelse.
Videreførelsen af igu-ordningen medfører endvidere
statslige merudgifter til dækning af udgifter til kost og
logi på 0,6 mio. kr. i 2022 og 1,2 mio. kr. årligt i
perioden 2023-2025. Udgifterne afholdes fuldt ud af staten.
Udgifterne afholdes på finanslovens § 14.72.03. Refusion
af kommunernes udgifter til uddannelsesgodtgørelse.
Videreførelsen af igu-ordningen medfører endeligt
statslige merudgifter til sprogmakkerordningen og
sprogmakkermentorordningen på 0,3 mio. kr. i 2022, 0,5 mio.
kr. i 2023, 0,7 mio. kr. i 2024 og 0,9 mio. kr. 2025. Udgifterne
afholdes på finanslovens § 14.21.01. Styrelsen for
International Rekruttering og Integration.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke at have økonomiske
konsekvenser for kommunerne, ud over den kommunale medfinansiering
til dimittenddagpenge.
| Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
som følge af lovforslaget | Mio. kr., 2022-niveau | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Uddannelse | 3,4 | 7,6 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | Uddannelsesgodtgørelse | 2,1 | 5,1 | 1,7 | 0,0 | 0,0 | Dimittenddagpenge | 4,1 | 3,5 | 3,2 | 3,5 | 1,9 | Igu-bonus | 0,1 | 1,4 | 0,8 | 1,4 | 0,0 | Egu-fgu-bonus | 0,0 | 0,0 | 7,7 | 15,3 | 7,7 | Kost og logi | 0,6 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 0,0 | Sprogmakkerordning | 0,3 | 0,5 | 0,7 | 0,9 | 0,4 | SHO-ydelse | -3,9 | -6,4 | -2,1 | 0,0 | 0,0 | I alt, før skat
og tilbageløb | 6,7 | 12,9 | 16,2 | 22,3 | 10,0 | I alt, efter skat og
tilbageløb | 4,5 | 8,9 | 10,4 | 13,7 | 6,1 | | | | | | |
|
Lovforslaget forventes samlet set at have begrænsede
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har konsekvenser for Børne- og
Undervisningsministeriets og Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags
it-systemer i form af videreførelse, videreudvikling og
tilpasninger af de it-portaler, som styrer de forskellige
EGU-bonusordninger. Det vurderes, at lovforslaget i denne henseende
følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
De ovenstående merudgifter til videreførelse af
IGU-ordningen finansieres af reserver (§ 14.31.79. og §
35.11.19.)
| | | | | | Tabel
2. Finansiering af
videreførelse af IGU | Mio. kr. 2019-niveau | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | § 14.31.79. Omstillingsreserve vedr.
flygtninge og indvandrere | 0,0 | 3,0 | 2,5 | 1,3 | 0,0 | § 35.11.19. Reserver og
budgetregulering | 4,5 | 5,9 | 7,9 | 12,4 | 6,1 | I alt | 6,1 | 12,3 | 15,7 | 21,8 | 2,2 | | | | | | |
|
Lovforslagets merudgifter og finansiering for 2022
opføres på tillægsbevillingsloven for 2022, mens
merudgifterne og finansieringen for 2023 og frem indarbejdes
på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet,
§ 17. Beskæftigelsesministeriet og § 20.
Børne- og Undervisningsministeriets forslag til finanslov
for 2023. De negative budgetreguleringer udmøntes i
finansloven for 2023.
Lovforslaget vurderes i øvrigt samlet set at følge
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har den positive konsekvens for erhvervslivet, at
det medvirker til at skabe bedre vilkår for de virksomheder,
der ønsker at bidrage til integrationen på
arbejdspladserne og ansætte flygtninge, selvom deres
kvalifikationer og produktivitet på
ansættelsestidspunktet ikke lever op til kravene på det
danske arbejdsmarked.
Lovforslaget kræver, at virksomheder, der ønsker at
tilbyde en lønnet praktikstilling i forbindelse med et
integrationsgrunduddannelsesforløb, skal udarbejde en
uddannelsesplan og en praktikaftale. Derudover skal virksomhederne
udstede et uddannelsesbevis, informere og høre medarbejderne
om løn- og arbejdsvilkår samt indsende
ansøgning om udbetaling af bonus.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Akademikernes
Centralorganisation (Akademikerne), Advokatrådet, Amnesty
International, Ankestyrelsen, AOF-Danmark, ATP/ Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Beskæftigelsesrådet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Metal, Danske Advokater, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Røde Kors, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen,
Etnisk Ung, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA),
Fagbevægelsen Hovedorganisation (FH), FGU Danmark, FOA-Fag og
Arbejde, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelserne (FLD), FOF's
Landsorganisation, FORA, Foreningen af Frie Fagskoler, Fredensborg
Kommune, Fredericia Kommune, Gladsaxe Kommune, HK, SMVdanmark,
Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, KL,
Kommunernes Revision/BDO, Liberalt Oplysningsforbund, Odense
Kommune, Odsherred Kommune, PROSA, Rigsrevisionen, Rådet for
Etniske Minoriteter, Socialchefforeningen, Rådet for Socialt
Udsatte, TEKNIQ, UNHCR, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune,
Vesthimmerland Kommune og Viborg Kommune.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2022: 6,1 mio. kr. 2023: 12,3 mio. kr. 2024: 15,7 mio. kr. 2025: 21,8 mio. kr. 2026: 2,2 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes samlet set at have
yderst begrænsede implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget medvirker til at skabe bedre
vilkår for de virksomheder, der ønsker at bidrage til
integrationen på arbejdspladserne og ansætte
flygtninge, selvom deres kvalifikationer og produktivitet på
ansættelsestidspunktet ikke lever op til kravene på det
danske arbejdsmarked ved at udvide målgruppen for
igu-ordningen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
EU-retlige aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
§ 2, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu)
definerer flygtninge, som, sammen med familiesammenførte til
flygtninge i lovens § 2, stk. 2, definerer den persongruppe,
som danner grundlaget for lovens målgruppe, jf. lovens §
3, stk. 1.
Det foreslås i § 2, stk. 1, nr.
4, at lade »eller« udgå af
sætningen.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 3,
hvori det foreslås at tilføje gruppen af
udlændinge, der har fået opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., som et nyt nummer 6 i lovens
§ 2, stk. 1.
Der henvises til pkt. 2.2. i lovforslagets
bemærkninger.
Til nr. 2
§ 2, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu)
definerer flygtninge, som sammen med familiesammenførte til
flygtninge i lovens § 2, stk. 2, definerer den persongruppe,
som danner grundlaget for lovens målgruppe, jf. lovens §
3, stk. 1.
Det foreslås i § 2, stk. 1, nr.
5, at ændre punktummet til », eller«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 3,
hvori det foreslås at tilføje gruppen af
udlændinge, der har fået opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., som et nyt nummer 5 i lovens
§ 2, stk. 1.
Der henvises til pkt. 2.2. i lovforslagets
bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2, stk. 1, i
lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der ved en flygtning i
denne lov forstås
1) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b, stk. 1,
3) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, meddelt i
forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 3,
4) en
udlænding med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 2, eller
5) en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Det foreslås, at der i § 2, stk.
1, indsættes et nyt nr. 6, hvorefter en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., efter lov om integrationsgrunduddannelse
(igu) også vil blive defineret som en flygtning efter
loven.
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), vil medføre, at personer
med opholdstilladelse meddelt efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., vil blive defineret som flygtninge i lov
om integrationsgrunduddannelse (igu), og dermed vil kunne tilbydes
igu-forløb i det omfang, de pågældende i
øvrigt opfylder betingelserne for at påbegynde et
igu-forløb.
Det bemærkes, at lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., ophæves den 1. juni 2024, jf. lovens § 28, stk. 1.
Det betyder, at udlændinge, som har opholdstilladelse
på baggrund af denne lov, vil skulle have opnået
opholds- og arbejdstilladelse på et andet grundlag inden det
nævnte tidspunkt for at kunne gennemføre et fuldt
igu-forløb, idet dette har en varighed på mindst to
år.
Der henvises til pkt. 2.2. i lovforslagets
bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse, at
integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 30. juni 2022.
Det foreslås at ændre § 3,
stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse, således
at integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes
til og med den 31. december 2023.
Den foreslåede ændring betyder, at ordningen vil
blive forlænget med halvandet år, og at der potentielt
vil være igangværende igu-forløb frem til den
31. december 2025 tillagt eventuelle forlængelser som
følge af særlige forhold, jf. lovens § 6, stk. 4,
jf. stk. 5-7.
Der henvises til pkt. 2.1. i lovforslagets
bemærkninger.
Til §
2
Det fremgår af § 14, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at staten til private arbejdsgivere, der
ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse,
jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, i
perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni 2022, udbetaler en
bonus på samlet op til 40.000 kr.
Erhvervsgrunduddannelse er et af tre mulige uddannelsesspor
på forberedende grunduddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr.
3, i lov om forberedende grunduddannelse. Erhvervsgrunduddannelse
indeholder et basisniveau og op til tre efterfølgende
undervisningsniveauer svarende til henholdsvis niveau 1, 2 og 3 i
kvalifikationsrammen for livslang læring, jf. § 10, stk.
3, i lov om forberedende grunduddannelse. Det følger af
§ 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, at
virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddannelse skal være
omfattet af en praktikaftale mellem eleven og virksomheden.
Praktikaftalen skal angive målene med virksomhedspraktikken
som led i elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for
unge under 25 år. Praktikaftalen skal endvidere angive,
hvilke arbejdsområder og funktioner eleven skal
beskæftiges med i praktikperioden.
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at praktikaftaler skal påbegyndes, senest
3 måneder efter at aftalen er indgået, for at
medføre ret til bonus efter stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 2 skal
indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som administrerer
ordningen, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil, jf. § 14, stk. 5, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder
administrationsudgifter, afholdes af staten, jf. § 14, stk. 7,
1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det fremgår af § 14, stk. 8, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at børne- og undervisningsministeren
bl.a. fastsætter regler om tilrettelæggelsen af
bonusordningen, herunder om retten til bonus og bonussens
størrelse, beregning, udbetaling, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling, og om administration af ordningen i
øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede bekendtgørelses
nr. 1147 af 21. november 2019 om udbetaling af bonus til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse efter lov om forberedende grunduddannelse
(egu-fgu-bonusordningen).
Det foreslås, at datoen den 30. juni 2022 i § 14, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ændres til datoen den 31. december
2023.
Den foreslåede ændring vil indebære, at staten
til private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i
lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august
2019 til den 31. december 2023, vil skulle udbetale en bonus
på samlet op til 40.000 kr. Hermed vil bonusordningen for
private arbejdsgivere, der har ansat elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse i perioden fra den 1. august 2019 til den
30. juni 2022, videreføres i perioden fra den 1. juli 2022
til den 31. december 2023. Det bemærkes, at uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse kan vare op til 2 år og kan i
særlige tilfælde forlænges herudover. Den
foreslåede videreførte bonusordning forventes derfor
at kunne have afløb indtil den 31. december 2026 for elever
ansat til påbegyndelse i praktik senest den 31. december
2023. Det bemærkes i den forbindelse, at ansøgning om
udbetaling af bonus skal indgives til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil.
Det er ikke hensigten med det foreslåede i øvrigt
at ændre ordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets
bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2022.
Det bemærkes, at lov om integrationsgrunduddannelse (igu)
og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke vil kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Derfor vil nærværende ændringslov heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om integrationsgrunduddannelse
(igu), jf. lov nr. 623 af 8. juni 2016, som ændret ved §
1 i lov nr. 562 af 7. maj 2019, § 11 i lov nr. 2189 af 29.
december 2020, lov nr. 722 af 27. april 2021 og lov nr. 324 af 16.
marts 2022 foretages følgende ændringer: | §
2. | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 4, udgår
»eller«. | Ved en flygtning forstås i denne
lov | | | 1) en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller
8, | | | 2) en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk.
1, | | | 3) en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
meddelt i forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 3, | | | 4) en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2,
eller | | | 5) en udlænding med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine. | | | Stk.
2. --- | | | | | 2. I § 2, stk. 1, nr. 5, ændres
»Ukraine.« til: »Ukraine, eller«. | | | | | | 3. I § 2, stk. 1, indsættes som nr. 6: | | | »6) en udlænding med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v.«. | | | | §
3. --- | | 4. I § 3, stk. 2, ændres »30.
juni 2022« til: »31. | | | december 2023«. | Stk. 2.
Integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 30. juni 2022. 4. I § 3, stk. 2, ændres
»30. juni 2022« til: »31. december
2023«. | | | | | § 2 | | | I lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 426 af 4. april
2022, som ændret ved § 2, nr. 48, i lov nr. 2152 af 27.
november 2021, foretages følgende ændring: | §
14. --- | | 1. I § 14, stk. 2, ændres »30.
juni 2022« til: »31. | Stk. 2. Til
private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i
lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august
2019 til den 30. juni 2022, udbetaler staten en bonus på
samlet op til 40.000 kr. | | december 2023«. | Stk.
3-8. --- | | |
|