Skriftlig fremsættelse (27. april
2022)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erstatningsansvar og lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser (Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle
krænkelser og udvidelse af området for ydelse af
krænkelsesgodtgørelse samt forenkling af
renteberegningen i offererstatningssager)
(Lovforslag nr. L 184)
Digitalisering har på godt og ondt
skabt nye, hurtige måder at dele og udbrede materiale
på. Det betyder også, at krænkende materiale kan
spredes bredt og af rigtigt mange personer. Udviklingen har givet
anledning til en række udfordringer, særligt når
der er mange gerningspersoner i det samme sagskompleks, og har
kastet lys over nogle uhensigtsmæssigheder i relation til
ofrenes mulighed for at få erstatning fra gerningsmanden.
Lovforslaget skal blandt andet
imødegå den situation, der er opstået efter
Umbrella-sagskomplekset, hvor Højesteret har
fastslået, at i sager med mange separate delinger, vil man
på et tidspunkt nå et loft, hvor offeret må anses
for at være kompenseret for den samlede tort. Det betyder, at
det i dag er muligt at slippe for at udrede tortgodtgørelse,
alene fordi ens straffesag ikke er behandlet, før et
eventuelt loft for tortgodtgørelsen er nået. Det er en
utilfredsstillende retstilstand, at der er gerningspersoner, der i
dag kan have en interesse i at få deres sag udsat, fordi det
kan betyde, at der således er mulighed for at undgå at
betale godtgørelse for tort.
Lovforslaget indeholder derfor et forslag
om, at ved fastsættelsen af tortgodtgørelse skal alle
digitale seksuelle krænkelser, der er begået
uafhængigt af hinanden, vurderes selvstændigt.
Med lovforslaget sikres det endvidere, at
der - ligesom for fysiske seksuelle krænkelser - gælder
et udgangspunkt for niveauet for tortgodtgørelse for
digitale seksuelle krænkelser.
Derudover er formålet med
lovforslaget at udvide anvendelsesområdet for tilkendelse af
krænkelsesgodtgørelse for at sikre, at ofre for
særligt grove krænkelser mod ens fred eller ære
vil kunne få godtgørelse, selv om der i den konkrete
sag ikke er lidt tort. Lovforslaget indebærer, at
anvendelsesområdet for krænkelsesgodtgørelse
også skal omfatte særligt grove krænkelser af en
andens fred eller ære.
Lovforslaget indeholder herudover forslag
til ændringer af offererstatningsloven, som har til
formål at understøtte en hurtigere behandling af
offererstatningssager. Regeringen finder det vigtigt, at sager om
offererstatning behandles så hurtigt som muligt, så man
som borger, der har været udsat for kriminalitet, kan komme
videre med sit liv.
Derfor foreslås det, at der i
offererstatningssager skal fastsættes et objektivt og
entydigt tidspunkt, hvorfra der skal forrentes.
Rentetidspunktet fastsættes i dag
på baggrund af en konkret og skønsmæssig
vurdering, hvor Erstatningsnævnet - ud over den tid,
ansøger har været om at indsende nødvendige
oplysninger - også skal tage højde for nævnets
sagsbehandlingstid.
Den foreslåede ændring har
således til formål at skabe større
forudsigelighed og gennemsigtighed i renteafgørelserne samt
forenkle sagsbehandlingen i Erstatningsnævnet, hvilket
understøtter en hurtigere sagsbehandling af
offererstatningssager.
Det foreslåede rentetidspunkt vil
medføre, at skadelidte fremover vil få færre
renter af sin erstatning eller godtgørelse. Derfor
foreslås det samtidig, at en række erstatnings- og
godtgørelsesbeløb værdisikres, mens
sagsbehandlingen pågår.
Det er væsentligt, at forslaget om
ændring af offererstatningsloven fremsættes i
indeværende samling, da det vurderes at ville have en positiv
effekt på sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet.
Henset til den emnemæssige sammenhæng med den
foreslåede ændring af erstatningsansvarsloven, blev
forslaget om ændring af erstatningsansvarsloven udskudt med
henblik på, at de to lovforslag kunne lægges sammen til
et lovforslag. Af den årsag fremsættes det samlede
lovforslag efter 1. april 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.