Skriftlig fremsættelse (27. april
2022)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love
(Effektivisering af straffesagskæden og nævnsprocessen
m.v. i Ungdomskriminalitetsnævnet, øget adgang til
videregivelse og optagelse af fotos, forbedring af politiets
muligheder for efterforskning m.v.)
(Lovforslag nr. L 182)
Rettidig og effektiv sagsbehandling er en
grundlæggende forudsætning for et retssamfund. Lange
sagsbehandlingstider i straffesager har betydning for både
forurettede, sigtede og tiltalte, men også for mulighederne
for at opklare forbrydelser og for den generelle retsfølelse
i samfundet. Smidige og effektive efterforskningsmuligheder er
samtidig væsentlige for politiets opklaring af
forbrydelser.
Det er i den forbindelse vigtigt, at
strafferetsplejen er indrettet hensigtsmæssigt og
tidssvarende. En løbende tilpasning af strafferetsplejen
skal således medvirke til at sikre, at retsforfølgning
sker hurtigt og konsekvent, og at ressourcerne hos politi,
anklagemyndighed og domstole anvendes effektivt og
hensigtsmæssigt.
Lovforslaget indeholder på den
baggrund en række forslag til ændringer af
straffeloven, retsplejeloven, ungdomskriminalitetsloven og
forskellige andre love, der overordnet har til formål at
sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af politiets,
anklagemyndighedens, domstolenes, kriminalforsorgens og
Ungdomskriminalitetsnævnets ressourcer, herunder ved at
forbedre politiets efterforskningsmuligheder.
Lovforslaget indeholder for det første et forslag om at udvide
politiets muligheder for at blokere hjemmesider, hvorfra der bliver
begået visse straffelovsovertrædelser. Udvidelsen skal
bl.a. gøre det muligt at blokere hjemmesider, der anvendes
til såkaldt phishing.
Med lovforslaget foreslås det for det andet at udvide muligheden for at
afholde retsmøder med anvendelse af telekommunikation med
billede ved varetægtsfængsling af udlændinge i
medfør af visse af hjemrejselovens regler.
Lovforslaget indeholder for det tredje et forslag om ændring af
retsplejelovens regler om politiets registrering af en
mistænkts eller anden persons færden ved hjælp af
en gps eller et andet lignende apparat, således at dette vil
kunne ske uden retskendelse.
Med lovforslaget foreslås det for det fjerde at give politiet adgang til at
lave stikprøvekontroller for eksplosivstoffer. Det
foreslås, at der i politiloven indsættes en ny
bestemmelse, hvorefter politiet på steder, hvor der efter lov
om knive og blankvåben m.v. § 1 gælder forbud mod
at besidde eller bære knive mv., kan besigtige en persons
legeme samt undersøge tøj og andre genstande med
henblik på at kontrollere, om vedkommende er i besiddelse af
eksplosivstoffer.
Det foreslås for
det femte at indsætte en bestemmelse i straffeloven,
hvori det præciseres, at de oplysninger, som politiet kan
videregive i medfør af straffelovens regler om opholds- og
kontaktforbud, bl.a. omfatter personfotografier optaget af politiet
og kriminalforsorgen, og der skabes hjemmel til, at politiet kan
optage personfotografier med det specifikke formål, at
fotografierne kan videregives i medfør af de nævnte
regler om opholds- og kontaktforbud.
Lovforslaget indeholder for det sjette et forslag til ændring
af retsplejelovens regler om massemediers adgang til aktindsigt i
anklageskrifter og retsmødebegæringer. Den
foreslåede ændring vil indebære, at der stilles
krav om, at anmodninger om aktindsigt i et større antal
anklageskrifter og retsmødebegæringer skal være
rimeligt begrundede. Kravet foreslås udformet således,
at det ikke hindrer medier i at få en sådan adgang til
aktindsigt i anklageskrifter og retsmødebegæringer,
som er nødvendig for, at de kan vurdere, om en konkret sag
kan have offentlighedens interesse, og for i givet fald at omtale
sagen forud for hovedforhandling og dom.
Lovforslaget indeholder for det syvende et forslag om at udvide
politiets muligheder for at offentliggøre signalement og
fotografier af en formodet gerningsperson med det formål at
finde frem til den angiveligt forurettede eller andre vidner.
Lovforslaget indeholder for det ottende forslag om at ændre
færdselslovens regler om adgangen til at pålægge
juridiske personer strafansvar for hastighedsovertrædelser,
der konstateres ved ATK (automatisk trafikkontrol), som ikke kan
medføre frakendelse af førerretten eller
kørselsforbud, sådan at strafansvaret for
sådanne overtrædelser kan pålægges
enkeltmandsvirksomheder uanset størrelsen på og
organiseringen af virksomheden.
Lovforslaget indeholder for det niende en række forslag om at
ændre ungdomskriminalitetsloven, således at der bl.a.
sikres en øget brug af straksreaktioner, og at
nævnsprocessen effektiviseres og smidiggøres, herunder
overgangen fra kriminalitetsforebyggende indsatser efter
ungdomskriminalitetsloven til sociale indsatser efter
serviceloven.
Forslagene følger op på
delevalueringerne "Nævnsmødet. En delevaluering af
Ungdomskriminalitetsnævnet", "Screening og henvisning. En
delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet" og "Ungefaglige
undersøgelser og indstillinger. En delevaluering af
Ungdomskriminalitetsnævnet".
Lovforslaget indeholder for det tiende et forslag om, at det
præciseres ved lov, at danske myndigheder og domstole kan
behandle anmodninger om retshjælp fra og fremsende
anmodninger om retshjælp til Den Europæiske
Anklagemyndighed (EPPO) efter almindelige regler om staters
gensidige retshjælp i straffesager. Formålet er at
præcisere retsgrundlaget for samarbejdet mellem Den
Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) og danske myndigheder samt
domstole i relation til strafbare handlinger, der skader Unionens
finansielle interesser.
Det er Justitsministeriets vurdering, at
lovforslaget bør fremsættes og vedtages i
indeværende samling, således at de tiltag, der skal
bidrage til at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af
politiets, anklagemyndighedens, domstolenes, kriminalforsorgens og
Ungdomskriminalitetsnævnets ressourcer, herunder ved at
forbedre politiets efterforskningsmuligheder, kan træde i
kraft hurtigst muligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.