Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, justitsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2, 4, 5 og 15, Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, og
Socialistisk Folkepartis medlemmer har stillet
ændringsforslag nr. 6-14 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af V og SF under nr. 1
stillede ændringsforslag, det af V under nr. 3 stillede
ændringsforslag og de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af SF under
nr. 6-14 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af V og SF under nr.
1 stillede ændringsforslag og de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
V under nr. 3 stillede ændringsforslag og de af SF under nr.
6-14 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, EL og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af V og SF under nr. 1 stillede
ændringsforslag, de af SF under nr. 6-14 stillede
ændringsforslag og de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af V under
nr. 3 stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF og IA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af V og SF under nr.
1 stillede ændringsforslag, de af SF under nr. 6-14 stillede
ændringsforslag og de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af V under
nr. 3 stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af V og SF
stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af V og SF under nr. 1 stillede
ændringsforslag, det af V under nr. 3 stillede
ændringsforslag og de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af SF under
nr. 6-14 stillede ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et ottende
mindretal i udvalget (Karina Adsbøl (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det af V og SF under nr. 1
stillede ændringsforslag og de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af SF under
nr. 6, 9, 11-14 stillede ændringsforslag og vil stemme
hverken for eller imod det af V under nr. 3 stillede
ændringsforslag og de af SF under nr. 7, 8 og 10 stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan
støtte lovforslaget bortset fra forslagets del om, at
gps-tracking af en persons færden kan ske uden
dommerkendelse. En tracking af denne karakter bør efter V's
opfattelse forelægges retten til godkendelse via kendelse
efter de sædvanlige regler. Derfor har V stillet
ændringsforslag herom.
De øvrige elementer i lovforslaget
kan V støtte, dog med bemærkning om det særdeles
uheldige i, at så mange forskellige forhold inkorporeres i et
lovforslag - sandsynligvis alene begrundet i ønsket om, at
regeringen kan overholde sin egen målsætning om
færre love. At de vedtagne love så hver især
indeholder vidt forskellige forhold, synes uden betydning for
regeringen. Derfor vil V også kunne tilslutte sig ethvert
partis ønske om deling af forslaget i forskellige forslag,
som så kan komme til selvstændig afstemning - en
procedure, der desværre kan virke uoverskuelig og
omstændig.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, der skal være en balance i forhold til
politiets muligheder for at opklare og efterforske kriminalitet,
men en uafhængig domstolsprøvelse er en central og
fundamental retssikkerhedsgaranti. Derfor bakker SF op om, at der
skal indhentes en retskendelse, når politiet vælger at
spore med gps-sendere. SF finder, at det sjældent kan
være et legitimt formål for politiet alene at spare
ressourcer, når det handler om retssikkerhed og forhold, som
vil svække borgernes retssikkerhed. SF henleder
opmærksomheden på, at Københavns Byret i sit
høringssvar angiver, at det ikke er vanskeligt for politiet
at få tilladelse til at spore en mistænkt, hvis
betingelserne er opfyldt. Oftest behandler Københavns Byret
anmodninger om efterforskningsindgreb samme dag, som de modtages -
og når det er sagt, så har politiet i dag den mulighed,
at de kan iværksætte en sporing uden en retskendelse,
hvis det haster. Efterfølgende har politiet 24 timer, til
indgrebet skal forelægges retten. Den relativt
begrænsede mulige besparelse i det her forslag, står
altså ikke mål med den svækkelse af
retssikkerheden, som en gennemførelse af forslaget vil
indebære.
SF hilser det velkommen, at der kommer
stærkt efterspurgte ændringer i forhold til
Ungdomskriminalitetsnævnet, som SF jo er og var imod. SF har
efterlyst en mulighed for at undtage børn med
funktionsnedsættelser fra Ungdomskriminalitetsnævnet,
fordi det i forhold til deres handicap eller sindslidelser ikke
giver mening at stille dem for et nævn. Det tilføjer i
SF's optik ikke ekstra til processen, at de skal møde i
retten, men derimod kan nævnet sagtens tage stilling til den
sociale indsats uden børnenes tilstedeværelse. SF er
derfor positiv over for, at regeringen foreslår, at
børn og unge med svært nedsat psykisk funktionsevne
kan undtages nævnsbehandling, og at det bliver muligt at
anvende børnesagkyndige i visse sager vedrørende unge
i alderen 15 til 17 år. SF har dog stillet en række
ændringsforslag, fordi SF i tråd med Institut for
Menneskerettigheders rapport finder, at der ikke bør
være begrænsninger på, hvilke børn der kan
undtages fra fremmøde i nævnet, fordi undtagelsen
også kan give mening for børn med lettere
funktionsnedsættelser eller manglende modenhed, hvilket
regeringen i det fremsatte lovforslag ikke lægger op til. SF
finder derfor, at det i stedet bør være en konkret og
individuel vurdering, som skal afgøre, om et barn skal i
Ungdomskriminalitetsnævnet, så vi dermed sikrer, at vi
tager bedst muligt vare på hvert enkelt barns udfordringer.
SF gør opmærksom på, at når et barn
eksempelvis er 10 år, vil der være stor risiko for, at
barnet ikke forstår processen på grund af manglende
modenhed.
SF finder også, at det er godt, at
der bliver mulighed for at anvende børnesagkyndige i
behandlingen af flere sager. De børnesagkyndige bidrager til
en bedre dialog, de højner kvaliteten af
mødeafviklingen og de bidrager med nødvendig faglig
indsigt, og SF mener, det er værd at overveje, om de
børnesagkyndige skal medvirke i behandling af alle sager i
Ungdomskriminalitetsnævnet.
SF mener endelig, at forslaget om
øget brug af straksreaktioner skal udgå af forslaget,
hvilket er i overensstemmelse med mange organisationers
høringssvar. Så længe forslagene ikke bygger
på en restorative justiticetilgang, vil disse reaktioner ikke
få en effekt, men derimod blive anset for en
meningsløs straf af de børn og unge, som modtager
dem.
SF mener, der samlet set er gode ting i
lovforslaget, som gør, at SF stemmer for forslaget. Men SF
har også en række forbehold, som der er stillet
ændringsforslag om, og som viser, at SF ikke i alle
tilfælde er enige med regeringen. Samlet set ændrer
forslaget dog indsatsen omkring børn i en mere positiv
retning, og derfor kan SF samlet set bakke op om forslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler
ambitionen om at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af
politiets, anklagemyndighedens, domstolenes, kriminalforsorgens og
Ungdomskriminalitetsnævnets ressourcer, herunder ved at
forbedre politiets efterforskningsmuligheder. DF kan dog ikke
støtte forslagets dele vedrørende
Ungdomskriminalitetsnævnet og deler ikke regeringens
ønske om at undtage visse unge med psykiske
funktionsnedsættelser fra at skulle komme for
Ungdomskriminalitetsnævnet. DF støtter ikke, at man
overflytter kompetencen til at træffe afgørelse om
anbringelse over på kommunalbestyrelsen og finder, at det
system, der udstikker sanktioner, også bør være
dér, hvorfra udgifterne afholdes. DF finder endvidere, at
det vil svække retssikkerheden for unge at komme for en
sagsbehandler i stedet for at få sagen nævnsbehandlet
og bemærker, at unge med psykiske udfordringer m.v. ikke
nødvendigvis har lettere ved at forstå
sagsbehandlerens proces end nævnets. DF kan på baggrund
heraf ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal (V
og SF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg med undtagelse af DF og FG):
1) Nr.
3-7 udgår.
[De foreslåede
ændringer vedrørende politiets adgang til at
registrere en mistænkts eller anden persons færden ved
brug af gps eller et andet lignende apparat udgår]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg med
undtagelse af FG):
2) I
den under nr. 11 foreslåede § 820 ændres i stk. 1 »denne lov« til:
»loven«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (KF og
NB):
3)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede ændring
i færdselsloven udgår]
Til § 6
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg med
undtagelse af FG):
4) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 5, stk. 2,
ændres »jf. dog § 21, stk. 3 og 6, § 29, stk.
3, § 30, stk. 3, § 36 a, stk. 2, § 42, stk. 2, eller
§ 51, stk. 3« til: »jf. § 6, stk. 3, §
21, stk. 3 og 6, § 29, stk. 3, § 30, stk. 3, § 36 a,
stk. 2, § 42, stk. 2 og 3, § 43, stk. 1, eller § 51,
stk. 3«.
[Lovteknisk korrektion]
5) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
6, stk. 1, ændres »jf. dog § 21, stk. 3 og
6, § 29, stk. 3, og § 51, stk. 3« til: »jf.
dog § 21, stk. 3 og 6, § 29, stk. 3, § 36 a, stk. 2,
§ 42, stk. 3, § 43, stk. 1, og § 51, stk.
3«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et mindretal (SF)
tiltrådt af et mindretal (RV, EL,
IA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
6) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
12 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om erstatning og
godtgørelse til børn og unge for skader, der
pådrages ved udførelse af straksreaktioner fastsat
efter stk. 1.««
[Bevarelse af gældende
muligheder for straksreaktioner og tilføjelse af betingelse
for afgørelse om straksreaktion]
7) I
den under nr. 16 foreslåede § 36 a ændres »svært
nedsat psykisk funktionsevne« til: »nedsat psykisk
funktionsevne eller manglende modenhed eller egnethed«.
[Ændring af mulighed for at
undtage børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne eller
manglende modenhed eller egnethed fra nævnsbehandling]
8)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01. § 37 affattes således:
Ȥ 37. Hvis den unge er
fyldt 15 år, skal den unge være til stede under hele
mødet i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 2.
Nævnet skal dog efter anmodning tillade, at en ung med nedsat
psykisk funktionsevne, der er fyldt 15 år, ikke er til stede
under nævnsmødet.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, jf. stk. 2, kan
træffes af formanden eller en næstformand.
Afgørelser truffet af formanden eller en næstformand
skal ske på skriftligt grundlag.
Stk. 4.
Forældremyndighedsindehaverne skal være til stede under
hele mødet i
Ungdomskriminalitetsnævnet.««
[Ændring af forpligtelsen for
børn og unge i alderen 10 år til 14 år og
børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne til en ret til
at deltage i nævnsbehandlingen]
9)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 37
indsættes:
Ȥ 37 a. Formanden eller
en næstformand kan beslutte, at barnet eller den unge ikke
skal være til stede under hele mødet eller dele heraf
i Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis det skønnes
påkrævet af hensyn til barnet eller den unge. Formanden
eller næstformanden skal drage omsorg for, at inddragelsen af
barnet eller den unge i sagen gennemføres på anden
forsvarlig måde.««
[Alternative muligheder for
inddragelse af barnet eller den unge på
nævnsmødet]
10)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
38 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Nævnet skal fremme en sag, hvor barnet eller den unge har
lovligt forfald efter § 37, stk. 1 og 2.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk.
4-6.«
[Ændring af forpligtelsen for
børn og unge i alderen 10 år til 14 år og
børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne til en ret til
at deltage i nævnsbehandlingen]
11)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»04. § 41 affattes således:
Ȥ 41. Justitsministeren
kan fastsætte nærmere regler for gennemførelse
og afholdelse af nævnsmødet.««
[Fastsættelse af
nærmere regler for gennemførelse og afholdelse af
nævnsmødet]
12)
Efter nr. 18 indsættes som nye numre:
»05. § 55, stk. 1 og 2, ophæves, og i stedet
indsættes:
»Afgørelser truffet af
Ungdomskriminalitetsnævnet kan indbringes for Ankestyrelsen,
inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
06. § 55,
stk. 6, der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Ved behandling i Ankestyrelsen af sager som nævnt i §
14, stk. 2-4, og §§ 15-18, 23, 24 og 32 har barnet eller
den unge og forældremyndighedsindehaverne ret til at
gøre sig bekendt med sagens dokumenter og udtale sig. I
disse sager er der endvidere ret til gratis advokatbistand, jf.
§ 46. Bestemmelsen i § 168, stk. 5, i lov om social
service finder anvendelse.««
[Ændring af mulighed for at
påklage Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
til Ankestyrelsen]
Ny paragraf
13)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 01
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 65, stk. 1, udgår »
jf. dog stk. 6«.
2. § 65,
stk. 2, 2. og 3. pkt.
ophæves.
3. § 65,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6. I
sager om et barn eller en ung, der er pålagt en
straksreaktion, jf. § 12 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, eller er i et forbedringsforløb, jf.
§§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, kan Ankestyrelsen træffe
afgørelse efter stk. 1 og pålægge
Ungdomskriminalitetsnævnet at træffe de fornødne
afgørelser og samtidig pålægge
kommunalbestyrelsen at forelægge sagen for
Ungdomskriminalitetsnævnet med henblik herpå.
Ankestyrelsen kan desuden i disse sager træffe
afgørelser efter stk. 2 og 3. Ankestyrelsen skal orientere
Ungdomskriminalitetsnævnet om afgørelser efter 1. og
2. pkt.««
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
14)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 02
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
265 af 25. februar 2022, foretages følgende
ændring:
1. § 73,
stk. 1, nr. 4, affattes således:
»4)
Ankestyrelsens afgørelse i sager, hvor
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse efter § 14,
stk. 2-4, eller §§ 15-18, 23, 24 og 32 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet er påklaget til
Ankestyrelsen.««
[Konsekvensændring]
Til § 7
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af FG):
15) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§§ 8 og 9 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet som affattet ved denne lovs § 6, nr. 6 og
7, træder i kraft den 1. januar 2023.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at de foreslåede
ændringer i retsplejelovens § 788, stk. 2, og § 791
a, stk. 8, udgår. Det betyder, at gældende ret
fastholdes, og at der således bl.a. fortsat vil gælde
krav om forudgående retskendelse ved politiets registrering
af en mistænkts eller anden persons adfærd ved brug af
gps eller et andet lignende apparat, medmindre indgrebets
øjemed hermed forspildes.
Til nr. 2
Det fremgår af den foreslåede
§ 820, stk. 1, i retsplejeloven, at er der en særlig
bestyrket mistanke om, at en person, hvis identitet er politiet
bekendt, har begået en lovovertrædelse, der efter denne
lov kan medføre fængsel i 6 år eller derover,
kan politiet offentliggøre et fotografi, et signalement
eller andre oplysninger, der er egnede til at identificere den
pågældende, i presse, radio, fjernsyn eller anden form
for medie med henblik på at identificere vidner,
såfremt vidnernes forklaringer må antages at være
af afgørende betydning for strafforfølgningens
gennemførelse eller for at forebygge yderligere
lovovertrædelser af tilsvarende grovhed.
Det foreslås, at »denne
lov« ændres til »loven«, idet bestemmelsen
er tiltænkt at kunne anvendes i alle tilfælde, hvor der
i lovgivningen generelt er hjemmel til at straffe en
lovovertrædelse med fængsel i 6 år eller derover,
og betingelserne i den foreslåede bestemmelse i øvrigt
er opfyldt. Det betyder, at det i praksis kun vil være de
groveste forbrydelser i straffeloven, der vil give politiet
mulighed for at offentliggøre et fotografi, et signalement
eller andre oplysninger, der er egnede til at identificere den
pågældende, efter bestemmelsen, jf. punkt 2.7.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger. Der er ingen af
retsplejelovens strafbestemmelser, som kan medføre
fængsel i 6 år eller derover.
Til nr. 3
Det foreslås, at den foreslåede
ændring i færdselslovens § 118 c, stk. 6,
udgår. Det betyder, at gældende ret fastholdes, og at
størrelsen på enkeltmandsvirksomheder således
fortsat vil være afgørende for, om det er
enkeltmandsvirksomheden som sådan eller
enkeltmandsvirksomhedsejeren personligt, der vil kunne
pålægges strafansvar i medfør af
færdselslovens § 118 c, stk. 6.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af de foreslåede ændringer af § 5,
stk. 2, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af de foreslåede ændringer af § 6,
stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Til nr. 6
Formålet med ændringsforslaget
er at bevare de gældende regler, således at
mulighederne for straksreaktioner bevares på samme niveau som
i dag. Derudover foreslås med bestemmelsen, at hjemmelen til,
at justitsministeren kan fastsætte regler om erstatning og
godtgørelse til børn og unge for skader, der
pådrages ved udførelse af straksreaktioner efter
ungdomskriminalitetslovens § 12, stk. 1, nu indsættes
som nyt stk. 3 i § 12 i stedet for stk. 2, hvorefter den
eksisterende § 12, stk. 2, bibeholdes. Det indebærer, at
det fortsat vil være en betingelse for pålæg af
en straksreaktion, at der foreligger oplysninger om, at barnet
eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser negativ
adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for, at
barnets eller den unges udvikling er i fare.
Til nr. 7
Det foreslås, at der indsættes
en ny bestemmelse i ungdomskriminalitetsloven som § 36 a, der
giver mulighed for, at børn og unge med nedsat psykisk
funktionsevne eller manglende modenhed eller egnethed undtages fra
at få deres sag behandlet ved
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Bestemmelsen medfører, at kommunen
kan indstille til Ungdomskriminalitetsnævnet, at der ikke
skal iværksættes foranstaltninger, jf. §§
12-14 (straksreaktioner, forbedringsforløb eller
tvangsmæssig anbringelse) af hensyn til nedsat psykisk
funktionsevne eller manglende modenhed eller egnethed hos barnet
eller den unge. Ungdomskriminalitetsnævnet træffer
afgørelse herom på baggrund af kommunens
indstilling.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring
indebærer, at unge, der er fyldt 15 år på
indkaldelsestidspunktet, har mødepligt. Børn og unge,
der på tidspunktet for indkaldelsen er under 15 år, har
ikke en mødepligt, men derimod en møderet til
nævnsmødet i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Det foreslås, at der indsættes
en ny bestemmelse i ungdomskriminalitetslovens som § 37, stk.
2, hvorefter nævnet efter anmodning skal tillade, at en ung,
der er fyldt 15 år, med nedsat psykisk funktionsevne ikke er
til stede under nævnsmødet. En ung, der er fyldt 15
år og har nedsat psykisk funktionsevne, har en møderet
til nævnsmødet i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Det foreslås i
ungdomskriminalitetslovens § 37, stk. 3, at
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse efter stk. 2 kan
træffes af formanden eller en næstformand på
skriftligt grundlag. Der er tale om en konkret vurdering af, om
nedsat psykisk funktionsevne hos den unge med betydelig vægt
taler for, at den unge skal undtages fra mødepligt.
Bestemmelsen i den foreslåede §
37, stk. 4, fastslår forældremyndighedsindehavernes
mødepligt i Ungdomskriminalitetsnævnet, som
gælder under hele mødet i nævnet, og som
gælder for alle forældremyndighedsindehavere for
børn og unge, der indkaldes til nævnsmøde i
Ungdomskriminalitetsnævnet, uanset om barnet eller den unge
selv har lovligt forfald efter det foreslåede § 37, stk.
1 og 2.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget lægges
der op til at indføre en ny § 37 a i
ungdomskriminalitetsloven, hvorefter formanden eller
næstformanden kan beslutte, at barnet eller den unge ikke
skal være tilstede under hele eller dele af mødet i
Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis det skønnes
påkrævet af hensyn til barnet eller den unge.
Ved vurderingen af, om det skønnes
»påkrævet af hensyn til barnet eller den
unge«, at barnet eller den unge ikke skal være til
stede under hele eller dele af mødet, vil der navnlig skulle
lægges vægt på, om det vil kunne bidrage til en
bedre dialog med barnet og den unge at gennemføre
inddragelsen på anden forsvarlig måde.
Dette vil f.eks. kunne være
tilfældet, såfremt barnet eller den unge udviser stor
utryghed eller modvilje mod at udtale sig foran nævnet. Det
vil også kunne være tilfældet, hvis det af
hensynet til barnets alder og/eller modenhed ikke vurderes at
være hensigtsmæssigt at gennemføre et
nævnsmøde ud fra de rammer, der fremgår af
ungdomskriminalitetslovens §§ 37 og 40.
Til nr. 10
Det foreslås i
ungdomskriminalitetslovens § 38, stk. 2, at nævnet skal
fremme en sag, hvor barnet eller den unge har lovligt forfald efter
den foreslåede § 37, stk. 1 og 2. Ændringen er en
konsekvensrettelse af den foreslåede nr. 1.
Til nr. 11
Det foreslås, at § 41
nyaffattes, hvorefter justitsministeren ved bekendtgørelse
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for
gennemførelse og afholdelse af nævnsmødet.
Bemyndigelsen kan anvendes til at
fastsætte regler om gennemførelse og afholdelse af
nævnsmødet, herunder regler for lokaler, regler om
videooptagelse, som optages på forhånd, og som
afspilles under retsmødet, og af samtaler med barnet eller
den unge og lign. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 12
Det foreslås at indføre en ny
bestemmelse i ungdomskriminalitetslovens § 55, stk. 1,
hvorefter Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser kan
indbringes for Ankestyrelsen, inden 4 uger efter at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.
Bestemmelsen indebærer, at samtlige
afgørelser truffet af Ungdomskriminalitetsnævnet i
medfør af ungdomskriminalitetsloven vil kunne indbringes for
Ankestyrelsen.
Den foreslåede 4-ugersfrist svarer
til fristen i § 168 i serviceloven, der omhandler klage til
Ankestyrelsen over børn- og ungeudvalgets
afgørelser.
Det foreslås, at § 55, stk. 2,
ophæves, idet bestemmelsen gav mulighed for, at en
række udvalgte afgørelser truffet af
Ungdomskriminalitetsnævnet ville kunne indbringes for
Ankestyrelsen. Disse afgørelser vil i stedet være
omfattet af den foreslåede § 55, stk. 1, hvorefter
bestemmelsens stk. 2 er unødvendig.
Til nr. 13 og 14
Der er tale om konsekvensrettelser som
følge af den foreslåede ændring af
ungdomskriminalitetslovens § 55.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk
præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2022 og var til 1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 19. maj 2022 over
for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. marts 2022 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 186. Den 27. april 2022 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Karina Adsbøl (UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF)
Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |