Skriftlig fremsættelse (27. april
2022)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
konkursloven (Indførelse af regler om forebyggende
rekonstruktion, revision af reglerne om rekonstruktion og
gældssanering, herunder implementering af rekonstruktions- og
insolvensdirektivet)
(Lovforslag nr. L 181)
Lovforslaget bygger på
Konkursrådets betænkning nr. 1578/2022 om modernisering
og revision af reglerne om gældssanering, herunder
implementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet (afgivet
februar 2022), og Konkursrådets betænkning nr.
1579/2022 om revision af reglerne om rekonstruktion, herunder
implementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet (afgivet
februar 2022).
Formålet med lovforslaget er
først og fremmest at implementere rekonstruktions- og
insolvensdirektivet (Europarlamentet og Rådets direktiv
2019/1023 af 20. juni 2019) i dansk ret.
Rekonstruktions- og insolvensdirektivet
tager sigte på at fjerne hindringer for udøvelsen af
grundlæggende frihedsrettigheder såsom frie
kapitalbevægelser og etableringsfriheden ved at sikre, at levedygtige virksomheder og
iværksættere i finansielle vanskeligheder har adgang
til effektive nationale rammer for en forebyggende
rekonstruktionsbehandling, at
insolvente og svært gældtyngede
iværksættere kan drage fordel af fuld
gældssanering efter en rimelig periode og derved kan få
en ny chance, og at effektiviteten af
procedurerne for rekonstruktion, insolvensbehandling og
gældssanering forbedres.
Der lægges med lovforslaget op til at
indsætte et nyt afsnit i konkursloven, der indeholder
reglerne om en forebyggende rekonstruktionsbehandling. De
foreslåede regler om forbyggende rekonstruktion skal sikre,
at erhvervsdrivende har mulighed for på et tidligere
tidspunkt, end hvad der er mulighed for efter de gældende
regler, at få adgang til en rekonstruktionsprocedure, der kan
sikre, at levedygtige virksomheder i finansielle vanskeligheder kan
fortsætte driften. En skyldner kan således med de
foreslåede regler tages under forebyggende rekonstruktion
allerede, når skyldneren som følge af
økonomiske vanskeligheder har sandsynlighed for at blive
insolvent.
Lovforslaget indeholder endvidere en
revision af rekonstruktionsreglerne, der har til formål at
udvide virksomhedernes mulighed for at gennemføre en
rekonstruktion, herunder at gøre adgangen til at
gennemføre en rekonstruktion mere effektivt. Desuden
behandles, hvad der under en rekonstruktion skal kunne akkorderes
samt aktuelle skattemæssige problemstillinger, der bl.a. har
medført, at B-skat, acontoskat og restskat foreslås
omfattet af en akkord. Lovforslaget indeholder ligeledes en
ændring af reglerne om afstemning om et
rekonstruktionsforslag.
Med lovforslaget lægges der derudover
op til at foretage en række ændringer og en samtidig
modernisering af gældssaneringsreglerne i konkursloven.
Udover at implementere reglerne fra rekonstruktions- og
insolvensdirektivet tager lovforslaget i den forbindelse sigte
på, dels at forbedre
erhvervsdrivende, herunder iværksætteres, muligheder
for at påbegynde ny virksomhed efter konkurs, dels at gøre reglerne mere
tidssvarende. De foreslåede ændringer i reglerne om
gældssanering indeholder derfor bl.a. en sammenlægning
af reglerne om gældssanering i og uden for konkurs, ligesom
der foreslås en ensretning af afdragsperiodens længde i
forbindelse med gældssaneringer, som fremover forslås
at udgøre tre år for både erhvervsdrivende
skyldnere og ikke-erhvervsdrivende skyldnere.
Lovforslaget har endelig til formål
at skabe hjemmel til udstedelse af regler om tidlige
varslingsmekanismer, der skal være med til at sikre, at
skyldnere kan blive advaret om finansielle vanskeligheder og
træffe passende tiltag tidligere og derved undgå en
forestående insolvens, eller, hvis der er tale om en
virksomhed, hvis levedygtighed er permanent svækket,
effektivt og ordnet kan afvikle virksomheden.
Implementeringsfristen for direktivet er
den 17. juli 2022. Lovforslaget ønskes således
vedtaget i denne folketingssamling for, at man fra dansk side kan
overholde sine EU-retlige forpligtelser. Bl.a. som følge af
covid-19, som har medført forsinkelser i Konkursrådets
arbejde med betænkningerne, samt høringen over
Konkursrådets lovudkast og Justitsministeriets
efterfølgende overvejelser om lovforslagets nærmere
udformning fremsættes lovforslaget efter den 1. april
2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.