Skriftlig fremsættelse (27. april
2022)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og
forskellige andre love (Opfølgning på
flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet,
revision af disciplinærstraffesystemet, udstationering til
eget hjem med fodlænke eller udslusningsfængsel
m.v.)
(Lovforslag nr. L 180)
Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 15. december
2021 en ny aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025.
Flerårsaftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af
kriminalforsorgen med en væsentlig forøgelse af
kapaciteten og en målrettet indsats for at fastholde og
rekruttere de nødvendige fængselsbetjente. Samtidig
skal der sættes hårdt ind over for de indsatte, som
ikke vil et liv uden kriminalitet, mens de, som ønsker at
være en del af samfundet, skal hjælpes bedre på
vej.
Dette lovforslag har til formål at
implementere de initiativer i flerårsaftalen, som
kræver lovændringer.
Lovforslaget indeholder for det første et forslag om at
indsætte en ny bestemmelse i straffuldbyrdelsesloven, der har
til formål at skabe de retlige rammer for, at
udvisningsdømte kan afsone fængselsstraf eller
forvaring i et fængsel i Kosovo under afsoningsforhold, der
grundlæggende svarer til forholdene i danske fængsler.
Det foreslås i den forbindelse, at udlændingeloven og
hjemrejseloven ændres, så asylsagsbehandling og
udsendelse kan ske i og fra Kosovo. Desuden fastsætter
lovforslaget rammerne for, at Folketingets Ombudsmand vil kunne
føre tilsyn med forholdene under afsoningen i Kosovo.
Formålet med denne del af
lovforslaget er desuden, at få Folketingets samtykke til
ratificering af aftalen mellem Danmark og Kosovo om brugen af
fængselsfaciliteter i Gjilan i Kosovo. Initiativet skal
bidrage til at lette det markante pres på kriminalforsorgens
kapacitet ved at skabe mulighed for at fuldbyrdelsen af
fængselsstraf og forvaring kan ske i et lejet fængsel i
Kosovo med 300 fængselspladser under fysiske forhold, der
grundlæggende svarer til forholdene i fængsler i
Danmark, og inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at
der med den foreslåede ordning indføres en ny
afsoningsform og en ny, særegen struktur herfor, hvor navnlig
kosovariske fængsels- og transportbetjente varetager en
række af de opgaver, som ellers varetages af danske
myndigheder i Danmark. Der forudsættes i den forbindelse et
fortsat implementeringsarbejde, herunder med nærmere
afklaring af juridiske og praktiske spørgsmål, som vil
pågå frem mod ibrugtagelsen af fængselspladserne
i Kosovo, således at forholdene i fængslet
grundlæggende svarer til forholdene i fængsler i
Danmark, og at afsoningen vil kunne ske inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser.
Lovforslaget indeholder for det andet et forslag om at revidere
disciplinærstraffesystemet. Der lægges således op
til at indføre en række nye typer af
disciplinærstraf, f.eks. midlertidigt udgangsforbud, ligesom
der lægges op til, at det i helt særlige tilfælde
skal være muligt at undlade at ikende disciplinærstraf,
selvom der ellers ville have været grundlag herfor. For dem,
der gentagne gange viser, at de ikke kan overholde reglerne i
fængslet, skal disciplinærstraffen skærpes,
således at der ved hver tredje overtrædelse ikendes en
hårdere og mere markant straf. Der lægges også op
til, at der som noget nyt skal lægges vægt på
typen af afsoningsinstitution, når selve
disciplinærstraffen fastsættes. Endvidere lægges
der op til, at det skal være muligt at ikende større
bøder i form af disciplinærstraf, end tilfældet
er i dag. Endelig lægges der op til, strafcelle som
udgangspunkt højst kan ikendes i et tidsrum på 14 dage
i modsætning til 4 uger, som tilfældet er i dag.
Lovforslaget indeholder for det tredje et forslag, at
samfundstjeneste skal kunne udføres hos private
erhvervsvirksomheder. Initiativet vil være med til at sikre,
at kriminalforsorgen får bedre muligheder for at finde det
tilstrækkelige antal samfundstjenestesteder.
Lovforslaget indeholder for det fjerde forslag til ændringer af
reglerne om gældssanering og reglerne om eftergivelse af
gæld med henblik på at sidestille gæld fra
straffeomkostninger med anden gæld. Initiativet vil forbedre
mulighederne for, at tidligere dømte kan blive fri for
gæld fra sagsomkostninger, såfremt de ved deres
adfærd gør sig fortjent til det, og de ikke har
økonomiske muligheder for at afdrage på
gælden.
Lovforslaget indeholder for det femte forslag til ændringer med
henblik på, at personer der har begået svindel mv. med
hjælpepakker, mens straffelovens § 81 d var i kraft, men
som på tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden endnu
ikke har modtaget endelig dom herfor, skal kunne idømmes
indtil dobbelt straf - frem for indtil firedobbelt straf - i
forhold til den straf, der ville være idømt for
tilsvarende forhold, der ikke har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark. Formålet med initiativet er
navnlig at lette presset på belægget i
kriminalforsorgen samtidig med, at det sikres, at svindel med
hjælpepakker fortsat mødes en hård konsekvens af
retssystemet.
Lovforslaget indeholder for det sjette et forslag om at
indføre initiativer til imødegåelse af
udeblivelse fra afsoning. Der lægges i den forbindelse op
til, at det skal være muligt at begrænse udeblevne
indsattes ret til få besøg i op til 3 måneder
med undtagelse af besøg fra nærtstående, og ret
til udgang, så tilladelse til udgang ikke kan gives i op til
6 måneder. Derudover lægges der op til at skabe
øgede muligheder for varetægtsfængsling af
personer efter dom, hvis der efter det om den tiltaltes forhold
oplyste er bestemte grunde til at antage, at vedkommende vil
udeblive efter tilsigelse til afsoning.
Lovforslaget indeholder for det syvende et forslag om at etablere en
ny udstationeringsmodel, som forpligter kriminalforsorgen til at
tage spørgsmål om udstationering til bopæl med
fodlænke eller udslusningsfængsel op for indsatte, der
er idømt tidsbestemt fængselsstraf i 6 måneder
eller derover. Initiativet skal være med til at underbygge en
tilgang baseret på ret og pligt, hvor dømte, der er
motiverede for at arbejde og uddanne sig, og som har vist, at de
kan overholde kriminalforsorgens retningslinjer under deres
afsoning, får bedre rammer og støtte i deres arbejde
for at skabe en kriminalitetsfri tilværelse.
Lovforslaget indeholder for det ottende et forslag om at
indføre strammere økonomiske vilkår for
udvisningsdømte indsatte. Der lægges i den forbindelse
op til, at udvisningsdømte, der straks efter endt afsoning
udsendes med bistand fra udlændingemyndighederne, eller efter
afsoningen varetægtsfængsles med henblik på
senere udsendelse, ikke skal have krav på
løsladelsesbeløb. Derudover lægges der op til,
at andelen af den tvungne opsparing af løn for
beskæftigelse skal øges fra 15 pct. til 50 pct. for
udvisningsdømte.
Lovforslaget indeholder for det niende et forslag om, at der fremover
som udgangspunkt vil skulle ske løsladelse i starten af
arbejdsugen (mandag-onsdag). Baggrunden for initiativet er, at
løsladelser op til en weekend vanskeliggør, at
løsladte med behov for at opsøge kommunen, banken og
lignende kan gøre dette, inden disse lukker for weekenden.
Det kan øge risikoen for, at den løsladte begår
ny kriminalitet, eller kan medføre, at de løsladte
mister motivationen til at opsøge den hjælp, som
vedkommende er berettiget til i det offentlige system.
Lovforslaget indeholder for det tiende et forslag om, at PET lettere
kan få adgang til oplysninger om indsatte, som er relevante
til varetagelse af PET's sikkerhedsmæssige opgaver, herunder
til brug for bekæmpelse af terrorisme.
Lovforslaget indeholder for det ellevte et forslag om at gøre
det muligt for terrordømte indsatte at afsone i samme
afdeling i den pågældende afsoningsinstitution uden at
overtræde de gældende regler i straffelovens § 79
b om kontaktforbud. Formålet med initiativet er at
muliggøre indførslen af nye og særligt
specialiserede terrorafdelinger, som sikrer, at terrordømte
placeres i en institution med en fysisk sikkerhed svarende til den
højeste sikkerhedsklasse, og at skabe de bedste
forudsætninger for grundige og specialiserede vurderinger af
deres risikoprofil, delt at begrænse truslen og
påvirkningen fra særligt bekymrede indsatte.
Lovforslaget indeholder for det tolvte et forslag om at skærpe
straffen for vold begået mod ansatte i kriminalforsorgens
institutioner. Lovforslaget indebærer, at
strafskærpelsen gennemføres gennem en fordobling af
strafniveauet i forhold til den straf, der ellers ville være
fastsat af domstolene for tilsvarende forhold af vold begået
mod ansatte i kriminalforsorgens institutioner. Baggrunden for
initiativet er, at kriminalforsorgen oplever, at de indsatte i
landets fængsler og arrester generelt er blevet mere
forhærdede og konfliktsøgende end tidligere, hvilket
bl.a. kommer til udtryk ved en række alvorlige overfald mod
de ansatte. Det går hårdt ud over
arbejdsmiljøet, ligesom alt for mange fængselsbetjente
udviser symptomer på bl.a. PTSD, angst og stress.
Lovforslaget indeholder for det trettende et forslag om at afskaffe
danskbonussen i integrationsloven for selvforsørgede
udlændinge, som har bestået Prøve i Dansk 2
eller en tilsvarende eller højere prøve i dansk.
Som følge af, at fængsels- og
transportbetjentelever pr. 1. januar 2022 er overgået til
fuld basisløn under uddannelse, indeholder lovforslaget
for det fjortende en et forslag til en
konsekvensændring, så det ikke længere
fremgår, at uddannelsessøgende ved kriminalforsorgens
uddannelse til fængselsbetjent eller transportbetjent kan
få højeste fribeløb, når den
uddannelsessøgende gennemgår perioder med praktik, der
ikke giver ret til uddannelsesstøtte, eller har
lønnet orlov fra uddannelsen.
Baggrunden for udskydelsen af
fremsættelsestidspunktet af lovforslaget er, at aftalen for
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 blev indgået den
15. december 2021. Lovforslaget adresserer de dele af fleraftalen,
der kræver lovændringer for en virkeliggørelse
af de pågældende initiativer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.