Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 5, 12-14 og 20, og justitsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2-4, 6-11 og 15-19 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, KF, DF, IA, SIU og Karina Adsbøl (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af Venstre stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV, EL, FG og Simon Emil
Ammitzbøll-Bølle (UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod de af Venstre stillede
ændringsforslag og de af justitsministeren under nr. 4 og 6
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af
justitsministeren under nr. 2, 3, 7-11 og 15-19 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
ønsker med samtlige de af V stillede ændringsforslag
at præcisere, at tiden ikke er inde til - i et af verdens
mildest straffende lande - at straffe mildere.
Specielt vil V ikke anerkende, at Danmarks
straffelovgivning, herunder fængselsstraf og
fængselsstraffens længde, skal afgøres ud fra
overvejelser om økonomi. En kriminel skal således ikke
have sin straf for en grov forbrydelse lempet med den begrundelse,
at der ikke er fængselspladser nok. Er det tilfældet,
må der bygges flere fængslet eller skaffes flere
pladser gennem lovforslagets udmærkede Kosovo-løsning.
Det bemærkes i den forbindelse, at V under de
forudgående forhandlinger om kriminalforsorgens
økonomi har påpeget flere finansieringselementer, som
regeringen og dens støttepartier imidlertid ikke kunne
acceptere. V kan i øvrigt støtte lovforslagets
øvrige elementer og agter - såfremt V's
ændringsforslag ikke nyder opbakning - ud fra en samlet
vurdering at støtte lovforslaget som helhed.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker følgende om afsoning i Kosovo og
øvrige elementer i flerårsaftalen om
kriminalforsorgens økonomi. Kriminalforsorgen har i
følge SF i årevis været udsat for politisk
vanrøgt, og derfor står man i en alarmerende
situation, hvor der hverken er hænder eller pladser nok.
Antallet af indsatte er steget markant over de seneste år og
har ikke været højere siden årene umiddelbart
efter 2. verdenskrig, samtidig med at det er svært at
rekruttere og fastholde fængselsbetjente. Faktisk er manglen
på pladser så voldsom, at indsatte stuves sammen i
besøgsrum og telefonbokse, og enmandscellerne bruges til
flere personer. På den baggrund stemmer SF for, at
udvisningsdømte indsatte fra tredjelande kan afsone i
Kosovo. SF bemærker, at det er en nødløsning,
der kan afhjælpe situationen i kriminalforsorgen, men i den
bedste af alle verdener ville disse indsatte afsone i Danmark. SF
noterer sig, at der ikke er tale om at lave en
discountløsning som tilbud til de udviste afsonere, og at
diskriminationsforbuddet sikrer, at afsoningen ikke kan adskille
sig væsentligt fra afsoningen i Danmark. SF har under
forhandlingerne om kriminalforsorgens økonomi arbejdet for,
at indsatte med børn så vidt muligt afsoner i Danmark,
og SF er glad for, at det bliver udgangspunktet. Selv om der er
tale om personer, der er dømt til udvisning, mener SF, at vi
har en forpligtelse til, at der tages hensyn til dem i videst mulig
omfang. SF konstaterer, at der i hvert enkelt tilfælde forud
for overførsel til afsoning i Kosovo vil blive foretaget en
vurdering af, om Danmarks internationale forpligtelser er til
hinder herfor, herunder navnlig for så vidt angår den
pågældendes ret til privatliv og familieliv, og at
afsoningen fortsat skal ske under de danske
straffuldbyrdelsesregler. De udvisningsdømte, der sendes af
sted til afsoning i Kosovo, er i udgangspunktet uden børn.
Her er det vigtigt at bemærke, at der er tale om indsatte,
som allerede er idømt udvisning, og hvor en domstol har
vurderet, om deres konkrete familieliv var en hindring for at blive
udvist på grund af den kriminalitet, de har begået, og
hvor domstolen er kommet frem til, at det ikke var en hindring.
Dertil kommer, at retten til besøg i fængslet i Kosovo
suppleres med mulighed for at få støtte til at rejse
til Kosovo, og der bliver forbedrede muligheder for
videosamtaler.
SF vil gerne fremhæve ministerens
svar på spørgsmål nr. 1 om, at
»…kosovariske regler gælder for transport
på kosovarisk territorium, i forbindelse med
hospitalsindlæggelse i Kosovo eller ved
strafforfølgning og fuldbyrdelse af strafbare forhold
begået i Kosovo. Dette skal dog ske inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser, hvilket Kosovo i traktaten
har forpligtet sig til at sikre«, og at det er
»Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at Danmark
også uden for fængslet i de fleste situationer vil
blive anset for at udøve jurisdiktion efter EMRK artikel 1.
Der er i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at de
indsatte er i dansk varetægt (under danske myndigheders
kontrol) ved overgivelsen, ligesom de efter endt transport eller
sundhedsbehandling igen skal overgives i dansk
varetægt«.
SF vil ligeledes fremhæve ministerens
svar på spørgsmål nr. 8: »Kosovo har
forpligtet sig til at sikre, at Danmarks internationale
forpligtelser overholdes i forbindelse med både
strafforfølgning- og fuldbyrdelse, ligesom selve
domsafsigelsen skal være i overensstemmelse
hermed«.
Ministeren bør ikke have de brede
bemyndigelsesbestemmelser, som lovforslaget lægger op til. SF
anerkender dog, at der kan være brug for bemyndigelserne,
indtil Kosovo-modellen er udformet og sat i drift. SF er tilfreds
med, at ministeren i svaret på spørgsmål nr. 4
lover på sigt at ophøje bemyndigelserne til lov,
således at disse ikke kan bruges efter forgodtbefindende for
evigt.
SF mener, det er vigtigt, at Folketingets
Ombudsmand kan føre tilsyn og få de dokumenter
udleveret, som Ombudsmanden ønsker, og at der gælder
de almindelige muligheder for klageadgang for afsonere i
fængslet. Det bemærkes, at myndighederne skal
undersøge alle indikationer på nedværdigende
behandling, som hvis f.eks. en indsat fremfører en rimeligt
begrundet påstand om at have været udsat for
nedværdigende behandling. Ombudsmanden vil desuden have ret
til at forlange oplysninger, udtalelser, besigtigelser af
tjenestesteder og lokaler og afholde samtaler med indsatte og
personale og vil kunne dele oplysningerne med Institut for
Menneskerettigheder og DIGNITY. Det fremgår desuden klart af
loven, at fængslet ikke bliver taget i brug, før der
er sikkerhed for, at alle Danmarks internationale forpligtelser er
overholdt.
Om andre elementer i
flerårsaftalen om Kriminalforsorgens
økonomi
SF har tidligere fremsat forslag i
Folketinget om at genindføre elevlønnen, og SF er
derfor tilfreds med, at fængsels- og transportbetjente nu
får elevløn under hele uddannelsesperioden. Det er
SF's håb, at det sammen med de to nye skoler på Fyn og
Falster kan bidrage til at rekruttere fængselsbetjentelever.
Forslaget realiserer også nye regler for udstationering,
hvilket SF har været foregangsmand for i
flerårsaftalen. Dette er vigtigt, fordi det bidrager til, at
vi i højere grad kan anvende udslusningspensioner og
frigøre nogle manglende fængselspladser, men
også fordi vi ved, at tilbagefaldet er lavere fra disse
pladser. Dette vil give færre, der vender tilbage til
fængslerne. Forslaget realiserer også SF's aftryk
på disciplinærstraffene, som SF også tidligere
har fremsat forslag om. SF var gerne gået videre end det
aftalte - og i det mindste mere i overensstemmelse med
praktikerudvalgets rapport »Rapport om serviceeftersyn af
disciplinærstraffe og andre administrative reaktioner i
fængsler og arresthuse« - men SF anerkender, at vi nu
får et reaktionskatalog, der kan bidrage til, at vi bruger
den skadelige isolation under afsoning mindre, at mindre forseelser
straffes mildere, og at der kommer et loft over udstrækningen
af anvendelsen. Dette er en sejr i et svært
forhandlingsmiljø med en overvægt af partier, som er
mindre optagede af resocialisering. Endelig realiserer forslaget
også samfundstjeneste, som tillige er et SF-aftryk på
aftalen. SF mener, at det er oplagt at bruge eventuelt manglende
joberfaringer eller behov for at komme i job til at komme i kontakt
med en privat virksomhed, hvor begge parter kan se hinanden an, og
som eventuelt munder ud i et rigtigt job for
samfundstjenesteafsoneren. For det første kan private
virksomheder i højere grad ansætte afsonerne, mens de
offentlige arbejdspladser, som hidtil har været de eneste
muligheder som samfundstjenestesteder, ikke kan ansætte
afsonerne på grund af plettede straffeattester, som ikke
accepteres i offentligt regi. For det andet løser forslaget
det problem, at der mangler egnede samfundstjenestesteder.
SF ønskede i øvrigt, at
eftergivelsen af covid-19-straffene blev kombineret med, at
fængselsstraffen blev udskiftet med samfundstjeneste,
sådan at afsonerne af disse straffe betalte noget tilbage til
samfundet. Dette var netop ikke muligt på grund af manglende
samfundstjenestesteder, hvilket SF beklager. SF mener, at
covid-19-afsonerne har gjort sig skyldige i grov udnyttelse af
samfundets hjælp og burde havde afsonet fuld tid. SF har
tidligere fremsat flere beslutningsforslag om en mere
retfærdig retning for straffesagsomkostninger. SF noterer
sig, at lovforslaget indeholder etape 1, som betyder, at reglerne
om gældssanering ændres, således at gæld
fra straffesagsomkostninger sidestilles med anden gæld. SF
glæder sig til etape 2, som indfører gulerodsmodellen,
hvor indsatte kan få eftergivet deres gæld,
såfremt de opfylder en række nærmere betingelser,
herunder om at holde sig ude af kriminalitet et antal år. Det
er forventningen, at den ordning efter et forudgående
analysearbejde kommer i sidste halvår af 2022. SF stemmer for
lovforslaget, da SF samlet set mener, at forslaget bidrager med
løsninger, der kan genoprette kriminalforsorgen efter mange
års vanrøgt og sætte en ny kurs for såvel
indsatte som ansatte i kriminalforsorgen
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anerkender, at der i lovforslaget er mange gode initiativer,
såsom udvidet brug af fodlænke, der i væsentligt
omfang vil forbedre forholdene for de ansatte i kriminalforsorgen
og gavne den kriminalitetsforebyggende indsats. Enhedslisten
forholder sig dog meget kritisk til den del af lovforslaget, der
vedrører leje af fængselspladser i udlandet. Det er
Enhedslistens holdning, at et velhavende og demokratisk land som
Danmark selv skal tage ansvar for de mennesker, man ønsker
at fængsle. Dette er ikke noget, man bør udlicitere
til andre lande. Erfaringer fra Norges samarbejde med Holland om
leje af fængselspladser har vist, at det er noget nær
umuligt at sikre overholdelsen af basale rettigheder for de
indsatte, og med dette lovforslag er der således en ganske
høj risiko for, at Danmark kommer til at krænke de
indsattes menneskerettigheder.
Karina Adsbøl (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) støtter
lovforslaget, som er en del af en politisk aftale om
kriminalforsorgens økonomi, og som indeholder flere
elementer, herunder at skabe et fremadrettet fundament for
kriminalforsorgen med en væsentlig forøgelse af
kapaciteten og en målrettet indsats for at fastholde og
rekruttere de nødvendige fængselsbetjente. Samtidig
sættes der hårdt ind over for de indsatte, som ikke vil
et liv uden kriminalitet, mens de, som ønsker at være
en del af samfundet, skal hjælpes bedre på vej.
Forslaget medvirker til, at udvisningsdømte kan afsone
fængselsstraf eller forvaring i et fængsel i
Kosovo.
Lovforslaget indeholder også, at
samfundstjeneste skal kunne udføres hos private
erhvervsvirksomheder. Initiativet vil være med til at sikre,
at kriminalforsorgen får bedre muligheder for at finde det
tilstrækkelige antal samfundstjenestesteder. Lovforslaget
handler også om at skærpe straffen for vold
begået mod ansatte i kriminalforsorgens institutioner.
Lovforslaget indebærer desuden, at strafskærpelsen
gennemføres gennem en fordobling af strafniveauet i forhold
til den straf, der ellers ville være fastsat af domstolene,
for tilsvarende forhold af vold begået mod ansatte i
kriminalforsorgens institutioner.
I forhold til finansieringen af
lovforslaget ønskes der dog nærmere klarhed.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(NB):
1) Undertitlen affattes således:
»(Opfølgning på
flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet,
revision af disciplinærstraffesystemet m.v.)«.
[Konsekvensændring af
lovforslagets undertitel]
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 2 foreslåede §
1 a ændres i stk. 7
»retshåndhævelsesloven« til: »lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger«.
[Lovteknisk korrektion]
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 a ændres i stk. 11 »vil kunne
oppebære« til: »kan oppebære«.
[Lovteknisk korrektion]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, KF, DF, NB, IA, SIU og
Karina Adsbøl (UFG)):
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 a indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, hvilke regler for
politiets virksomhed der skal finde anvendelse ved transport af
indsatte til og fra Kosovo.«
[Mulighed
for at fastsætte regler om politiets virksomhed ved transport
af indsatte til og fra Kosovo]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(NB):
5) Nr. 8
udgår.
[De foreslåede regler om
udstationering til eget hjem med fodlænke eller
udslusningsfængsel udgår]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, KF, DF, NB, IA, SIU og
Karina Adsbøl (UFG)):
6) I
den under nr. 8 foreslåede § 50 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
§ 46, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.«
[Afskæring af adgang til
udstationering for bandemedlemmer i konflikt]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
112, nr. 3, indsættes efter »§ 70, stk.
1« ordene: »og 2«.«
[Lovteknisk korrektion]
8) I
det under nr. 24 foreslåede § 113, stk. 1, 5. pkt., ændres
»i medfør af § 1 a, stk. 2« til: »i
henhold til regler fastsat i medfør af § 1 a, stk.
2«.
[Lovteknisk korrektion]
9) I
det under nr. 25 foreslåede § 116, stk. 3, udgår »jf.
§ 1 a, stk. 2,«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
10) Nr.
7 udgår, og i stedet indsættes:
»7. I §
809, stk. 2, ændres »hospital for
sindslidende« til: »psykiatrisk afdeling«.
01. I
§ 811, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »hospital for sindslidende m.v.« til:
»psykiatrisk afdeling«.«
[Lovteknisk korrektion]
11)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
854, stk. 2, ændres »sigtedes« til:
»tiltaltes«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 4
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(NB):
12)
Paragraffen udgår.
[De foreslåede regler om
øgede muligheder for gældssanering for personer
pålagt straffesagsomkostninger udgår]
Til § 5
13)
Paragraffen udgår.
[De foreslåede regler om
øgede muligheder for eftergivelse af gæld for personer
pålagt straffesagsomkostninger udgår]
Til § 6
14)
Paragraffen udgår.
[De foreslåede regler om
håndtering af belægget som følge af
straffelovens § 81 d, stk. 2, udgår]
Til § 10
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
15) Nr.
4 affattes således:
»4. I § 9
c, stk. 1, 3. pkt., ændres »36-43« til:
»36-42«.«
[Lovteknisk korrektion]
16)
Den under nr. 5 foreslåede
ændring affattes således:
»5. § 11, stk. 3, nr. 5, 2. pkt.,
ophæves.«
[Lovteknisk korrektion]
17) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 32, stk. 6, 1.
pkt., ændres », jf. dog stk. 4. og 5 pkt.«
til: », jf. dog 4. og 5 pkt.«.
[Lovteknisk korrektion]
18) I
den under nr. 19 foreslåede § 50 c ændres i stk. 2 »advokat« til:
»forsvarer«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 11
19) I
den under nr. 1 foreslåede § 1 a ændres i stk. 3 »udlændingens« til:
»udlændinges«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 14
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(NB):
20) I
stk. 2 udgår »§
4,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 5
Det foreslås, at de foreslåede
regler om udstationering til eget hjem med fodlænke eller
udslusningsfængsel udgår.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget er der tale om
en sproglig lovteknisk korrektion. Det foreslås, at
»retshåndhævelsesloven« ændres til
»lov om retshåndhævende myndigheders behandling
af personoplysninger« i den foreslåede § 1 a, stk.
7. Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget er der tale om
en sproglig lovteknisk korrektion. Det foreslås, at
»vil kunne oppebære« ændres til »kan
oppebære« i den foreslåede § 1 a, stk. 11.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 4
Med lovforslaget er det forudsat, at
politiet skal stå for sikkerheden under transporten af de
indsatte til og fra Kosovo, ligesom politiet i øvrigt i dag
står for sikkerheden i forbindelse med de udsendelser, der
kræver ledsagelse af politiet, herunder også kommende
ledsagede udsendelser fra Kosovo.
Som det fremgår af artikel 18, stk.
2, i traktaten med Kosovo, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 180 som fremsat, side 16, har danske myndigheder
mulighed for, på baggrund af dansk lovgivning, at
udføre sikkerhedsprocedurer, herunder kropsvisitering og
andre tvangsindgreb, i forbindelse med overdragelse af indsatte i
Kosovo mellem kosovariske og danske myndigheder. Som det
fremgår af traktatbestemmelsen, skal dette foregå
på et dertil udpeget område. Det er forventningen, at
et sådant område vil blive udpeget i hvert fald i
f.eks. Pristina International Airport.
Med henblik på at sikre det
tilstrækkelige hjemmelsmæssige ophæng i dansk
lovgivning for politiets eventuelle anvendelse af magt i
forbindelse med sådanne visitationer m.v. i forbindelse med
overdragelse af indsatte og før ombordstigning på fly,
foreslås det med ændringsforslaget, at der
indsættes et stk. 12 i den foreslåede bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 1 a, hvorefter justitsministeren
kan fastsætte regler om, hvilke regler for politiets
virksomhed der skal finde anvendelse ved transport af indsatte til
og fra Kosovo.
Bemyndigelsen har til formål at
sikre, at der er et klart og udtrykkeligt hjemmelsmæssigt
grundlag for politiets myndighedsudøvelse i forbindelse med
transport af indsatte til og fra Kosovo, herunder særlig
på det omtalte udpegede område i lufthavnen i
Pristina.
Den foreslåede bemyndigelse vil kunne
anvendes til at fastsætte regler om, at hele eller dele af
lov om politiets virksomhed (politiloven) og regler fastsat i
medfør heraf vil skulle gælde for politiets virksomhed
i forbindelse med transport af indsatte til og fra Kosovo. Det vil
særligt være relevant at sætte politilovens
kapitel 4 (om politiets anvendelse af magt) i kraft i forhold til
politiets transport af indsatte til og fra Kosovo, herunder i de(t)
nærmere udpegede område(r) i Kosovo, jf. traktatens
artikel 18, stk. 2.
Ved at sætte politilovens kapitel 4 i
kraft i forbindelse med politiets transport af indsatte til og fra
Kosovo vil politiet således alene kunne anvende magt i et
omfang, der svarer til politiets magtanvendelse i Danmark. Det
indebærer bl.a., at politiets magtanvendelse skal være
nødvendig og forsvarlig og alene må ske med midler og
i en udstrækning, der står i rimeligt forhold til den
interesse, der søges beskyttet.
Politiets virksomhed i Kosovo vil i
øvrigt skulle foregå inden for de rammer, der er
aftalt med Kosovo, jf. f.eks. omtalen ovenfor af traktatens artikel
18, stk. 2.
Der lægges med den foreslåede
bemyndigelse ikke op til, at der skal udøves hverken mere
eller mindre magt, end hvad der ellers er forudsat i den
påtænkte ordning om leje af fængselspladser i
Kosovo. Den foreslåede bemyndigelse har til således
alene til formål at sikre, at politiet vil kunne varetage
opgaver i forbindelse med transport af indsatte til og fra Kosovo,
og at opgavevaretagelsen har et klart og udtrykkeligt
hjemmelsmæssigt grundlag herfor.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indsættes et stk. 5 i den foreslåede
bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 50 a, hvorefter
§ 46, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at udstationering efter den foreslåede §
50 a ikke kan finde sted, hvis den dømte af politiet
skønnes at have tilknytning til en gruppe af personer, som
er aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt med en anden
gruppe af personer, og politiet oplyser, at der inden for den
gruppe, som den dømte skønnes at have tilknytning
til, som led i konflikten enten er anvendt skydevåben eller
er anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på grund
af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde
betydelig skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af
straffelovens § 180.
Bestemmelsen indebærer, at
udstationering ikke vil kunne finde sted, hvis de opregnede
betingelser er til stede. Det gælder, uanset om de
almindelige betingelser for udstationering efter § 50 a i
øvrigt måtte være opfyldt.
Det bemærkes, at det efter den
foreslåede § 50 a allerede vil være en betingelse
for udstationering, at der ikke skønnes at være risiko
for misbrug af udstationeringen, at hensynet til
retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod
udstationering, og at der er en forventning om, at den indsatte kan
opnå prøveløsladelse.
Baggrunden for den foreslåede
ændring er, at det efter Justitsministeriets opfattelse
på trods heraf bør sikres, at bandemedlemmer under en
aktiv konflikt ikke - teoretisk set - kan opnå adgang til
udstationering til egen bopæl under intensiv
overvågning og kontrol eller til
udslusningsfængsel.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås at indsætte
»og 2« efter »§ 70, stk. 1« i §
112, stk. 1, nr. 3. Forslaget indebærer, at endelige
afgørelser om strafcelle i et tidsrum på over 14 dage,
dog højst 4 uger - ligesom efter de gældende regler -
inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den
dømte, kan kræves indbragt til prøvelse for
retten.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at »i
medfør af § 1 a, stk. 2« ændres til
»i henhold til regler fastsat i medfør af § 1 a,
stk. 2« i den foreslåede bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 113, stk. 1, 5. pkt.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at »jf. §
1 a, stk. 2,« udgår fra den foreslåede
bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 116, stk. 3.
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 10 er der
tale om en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at den under
nr. 8 foreslåede ændring af § 809, stk. 2, og
§ 811, stk. 2, 1. pkt., udgår. Det foreslås
derudover, at »hospital for sindslidende« ændres
til »psykiatrisk afdeling« i retsplejelovens §
809, stk. 2, og at »hospital for sindslidende m.v.«
ændres til »psykiatrisk afdeling« i
retsplejelovens § 811, stk. 2, 1. pkt.
De foreslåede ændringer er
udtryk for en sproglig modernisering, da hospital for sindslidende
er en forældet betegnelse. Der er i den forbindelse ikke
tiltænkt indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at
»sigtedes« ændres til »tiltaltes« i
retsplejelovens § 854, stk. 2.
Til nr. 12 og 13
Det foreslås, at de foreslåede
regler om øgede muligheder for gældssanering og
eftergivelse af gæld for personer pålagt
straffesagsomkostninger udgår.
Til nr. 14
Det foreslås, at de foreslåede
regler om håndtering af belægget som følge af
straffelovens § 81 d, stk. 2, udgår.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at den under nr. 4
foreslåede ændring affattes således: I § 9
c, stk. 1, 3. pkt., ændres »36-43« til:
»36-42«.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Da det foreslås at fjerne hele
sidste punktum i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 5,
er der tale om en ophævelse af det pågældende
punktum. Det fremgår af det fremsatte lovforslag, at
punktummet udgår. Den foreslåede rettelse er
således alene en lovteknisk præcisering, der ikke har
nogen materiel betydning for lovforslaget.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at », jf. dog
stk. 4. og 5. pkt.« ændres til », jf. dog 4. og
5. pkt.« i den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 32, stk. 6, 1. pkt.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at
»advokat« ændres til »forsvarer« i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 50
c, stk. 2.
Forslaget indebærer ingen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk korrektion. Det foreslås, at
»udlændingens« ændres til
»udlændinges« i den foreslåede bestemmelse
i hjemrejselovens § 1 a stk. 3.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget er der tale om
en lovteknisk konsekvens af ændringsforslag nr. 12.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2022 og var til 1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. marts 2022 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 187. Den 27. april 2022 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Karina Adsbøl (UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF)
Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |