Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 8. december 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Ministeren for
ligestilling har stillet ændringsforslag nr. 3-8. Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, SF, RV, EL og FG) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ligestillingsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
KF stillede ændringsforslag nr. 2.
Et andet
mindretal i udvalget (V) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Såfremt ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for de af ligestillingsministeren under nr. 3-8 stillede
ændringsforslag og vil ved 3. behandling stemme for
lovforslagets endelige vedtagelse.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af ligestillingsministeren under nr. 4 stillede
ændringsforslag og imod de øvrige
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL og FG) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 3 og 5-8
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det
under nr. 4 stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (KF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det under nr. 2 stillede ændringsforslag og det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Såfremt ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for de af ligestillingsministeren under nr. 3-8 stillede
ændringsforslag og vil ved 3. behandling stemme for
lovforslagets endelige vedtagelse.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de under nr. A og B stillede
lovforslag.
Såfremt ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget ikke vedtages, vil mindretallet ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til de af
ligestillingsministeren stillede ændringsforslag og ved 3.
behandling stemme imod lovforslagets endelige vedtagelse.
Et syvende
mindretal i udvalget (LA) indstiller det under A stillede
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag nr. 2.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Såfremt ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget ikke vedtages, vil mindretallet stemme
for de af ligestillingsministeren under nr. 3-8 stillede
ændringsforslag og imod lovforslagets endelige
vedtagelse.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker op om
lovforslaget og dets formål om at beskytte lgbti-personer mod
forskelsbehandling både på og uden for arbejdsmarkedet
og mod hadforbrydelser og hadefuld tale. At næsten hver
tredje danske lgbti-person har følt sig diskrimineret
på grund af sin lgbti-identitet, og at tusindvis af danske
lgbti-personer årligt udsættes for hadforbrydelser og
hadefuld tale, er et problem, der kræver politisk handling,
og som der med lovforslaget tages skridt i den rigtige retning for
at komme til livs.
For Venstre er forslaget om at skrive
»kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika« ind i straffelovens § 266 b,
som beskytter forskellige minoriteter mod hadefuld tale, en
væsentlig symbolsk anerkendelse af en udsat lgbti-minoritet
og en styrkelse af retssikkerheden, da det i høj grad
tydeliggør nuværende retspraksis. Venstre ser desuden
yderst positivt på indsættelsen af
»handicap« i straffelovens § 266 b. Der skal ikke
herske nogen tvivl om, at hensynet til ytringsfriheden er meget
tungtvejende for Venstre, ligesom det anerkendes, at lovforslaget
har givet anledning til visse spørgsmål og bekymringer
desangående. Venstre noterer sig, at Det Konservative
Folkeparti har stillet ændringsforslag om straffelovens
§ 266 b, stk. 1, der ifølge bemærkningerne til
ændringsforslaget »skal sikre videst mulig
ytringsfrihed«, og som vil medføre en væsentlig
indskrænkning af bestemmelsen. Venstre kan for
nuværende ikke støtte ændringsforslaget. For
Venstre er det imidlertid vigtigt at sikre, at der er fundet den
rette balance mellem ytringsfriheden på den ene side og
beskyttelsen mod hatespeech på den anden side, og Venstre
ønsker derfor, at der skal ske en granskning af
straffelovens § 266 b. Det har Venstre i øvrigt
tidligere foreslået sammen med en række borgerlige
partier, herunder Det Konservative Folkeparti. Det kan ske i form
af en kommissionsbetænkning, hvor der kortlægges
fordele og ulemper ved en indskrænkning af straffelovens
§ 266 b, også kaldet racismeparagraffen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bakker principielt op, når andre partier ønsker et
lovforslag delt op i to forskellige lovforslag. I dette
tilfælde ville en eventuel opdeling af lovforslaget dog ikke
ændre på, at DF stemmer nej til lovforslaget - og
altså også til det opdelte lovforslag, hvis der havde
været flertal for delingen. DF er bekymret for lovforslagets
konsekvenser, som risikerer at rejse større problemer, end
det egentligt løser, og derfor stemmer DF entydigt nej til
lovforslaget. DF er dog positive over for ligestillingsministerens
ændringsforslag nr. 4 om, at der indsættes en
undtagelse fra forbuddet mod forskelsbehandling på grund af
seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika, således at forbuddet mod
forskelsbehandling kan fraviges, hvis dette er begrundet i et
legitimt formål og midlerne til at opnå dette mål
er nødvendige og hensigtsmæssige.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
imod ligestillingsministerens ændringsforslag nr. 4 om
indsættelse af en undtagelsesbestemmelse for forbuddet mod
forskelsbehandling af lgbti-personer. Indsættelsen af en
undtagelsesbestemmelse forekommer unødvendig set i lyset af
ministerens klare svar på udvalgets spørgsmål om
muligheden for at lave undtagelser, f.eks. ved opdeling i
forbindelse med sportsbegivenheder m.v. Enhedslisten er derfor
bekymret for, at undtagelsesbestemmelsen vil give anledning til
problemer, som normalt vil blive løst på mindelig vis
i dagligdagen.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er bekymrede for omfanget af vold mod lgbti-personer og
forøgelsen af lgbti-personer, der oplever at blive
chikaneret på grund af deres lgbti-identitet. For Det
Konservative Folkeparti er det en selvfølgelighed, at
Danmark skal være et rummeligt samfund, hvor der er plads til
at være, hvem man ønsker at være.
Det Konservative Folkeparti har
afsøgt muligheden for en opdeling af lovforslaget, hvor
lovforslagets del vedrørende straffelovens § 81 er
skilt ud, og partiet har desuden stillet ændringsforslag nr.
2 om en omskrivning af straffelovens § 266 b, stk. 1, med det
formål at sikre balancen mellem, at der tages hensyn til
konventioner, hvor der skal være en beskyttelse af
minoriteter på tværs af hudfarve, kønslig eller
seksuel orientering og lign., og at der samtidig sikres videst
mulig ytringsfrihed.
Det Konservative Folkeparti noterer sig
imidlertid, at der ikke er flertal for opdeling af lovforslaget
eller den foreslåede ændring af straffelovens §
266 b.
Det Konservative Folkeparti bakker dog uden
tøven op om lovforslagets § 4, nr. 1, som
indebærer, at der i straffelovens § 81, nr. 6,
indsættes »kønsidentitet, kønsudtryk
eller kønskarakteristika«, således at det
fremgår eksplicit af bestemmelsen, at det ved
straffastsættelsen skal indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningen har baggrund i forurettedes
kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika.
Det Konservative Folkeparti kan
således støtte lovforslaget, men noterer sig med
bekymring, at straffelovens § 266 b kræver
præcisering og bedre balance, jf. ovenstående. Det
Konservative Folkeparti kommer derfor til at følge
lovforslagets implikationer tæt.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(V, NB og LA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og
mænd, lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og forskellige andre love
(Styrket beskyttelse af lgbti-personer mod forskelsbehandling og
hadefulde ytringer og beskyttelse af personer med handicap mod
hadefulde ytringer)« omfattende §§ 1-3, § 4,
nr. 2, og §§ 5-8.
B. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven (Strafskærpende
omstændighed, når gerning har baggrund i forurettedes
kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika)« omfattende § 4, nr. 1, og
§ 7.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 4
2) Nr. 2
affattes således:
»2. § 266 b, stk. 1, affattes
således:
»Stk. 1.
Den, som offentligt og med forsæt ophidser til had mod en
gruppe af personer på baggrund af race, hudfarve, national
eller etnisk oprindelse, tro eller kønslig eller seksuel
orientering på en måde, der medfører begrundet
frygt for forstyrrelse af den offentlige fred og orden, straffes
med bøde eller fængsel i indtil 2
år.««
[Omformulering af straffelovens
§ 266 b]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af ministeren for
ligestilling, tiltrådt af et flertal (S, SF, RV, EL og FG):
3) I
det under nr. 6 foreslåede § 2, stk. 3, ændres i 1. pkt. »et kriterium« til:
»en betingelse«.
[Sproglig præcisering]
Af ministeren for
ligestilling, tiltrådt af et flertal (S, SF, RV og DF):
4) Nr. 9
affattes således:
»9. I § 3
a indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Uanset § 2 er denne lov ikke til hinder for forskelsbehandling
på grund af seksuel orientering, kønsidentitet,
kønsudtryk eller kønskarakteristika, hvis det er
begrundet i et legitimt mål og midlerne til at opfylde dette
mål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Stk. 3. Uanset
§ 2 er denne lov ikke til hinder for, at specifikke
foranstaltninger, der har til formål at forebygge eller
opveje ulemper knyttet til seksuel orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika, opretholdes eller vedtages.
Stk. 4.
Specifikke foranstaltninger, der iværksættes i henhold
til stk. 3, kan alene opretholdes, indtil formålet med
foranstaltningerne er opfyldt.«
Stk. 2 bliver herefter stk.
5.«
[Undtagelse fra forbuddet mod
forskelsbehandling af lgbti-personer]
Til § 4
Af ministeren for
ligestilling, tiltrådt af et flertal (S, SF, RV, EL og FG):
5)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
81, nr. 6, indsættes efter »at gerningen«:
»helt eller delvis«.«
[Tydeliggørelse af, at
hadforbrydelser kan være delvis motiveret af de i § 81,
nr. 6, nævnte forhold]
Til § 6
6) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 2, stk. 2,
ændres »kønsudtryk og
kønskarakteristika« til: »kønsudtryk,
kønskarakteristika«.
[Teknisk ændring]
Til § 7
7)
Efter »2022« indsættes: », jf. dog stk.
2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
8) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Ministeren for ligestilling fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 10.«
[Udskudt ikrafttræden for
visse bestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det, at lovforslaget deles, således at den
del, der vedrører ændringen af straffelovens § 81
b, udskilles i et selvstændigt lovforslag, mens lovforslagets
øvrige dele samles i et andet lovforslag.
Det Konservative Folkeparti bakker
helhjertet op om og ønsker derfor at kunne stemme for
lovforslagets § 4, nr. 1, som indebærer, at der i
straffelovens § 81, nr. 6, indsættes
»kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika«, således at det
fremgår eksplicit af bestemmelsen, at det ved
straffastsættelsen skal indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningen har baggrund i forurettedes
kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika.
Det Konservative Folkeparti mener dog, at
de faktiske konsekvenser vedrørende lovforslagets
øvrige dele er uklare og kræver præcisering.
Dette er bl.a. årsagen til partiets ønske om en
præcisering af straffelovens § 266 b, jf.
ændringsforslag nr. 2. Politisk vil Det Konservative
Folkeparti ikke risikere at stå i en situation, hvor partiet
ikke til fulde kan drage konsekvenserne af sin stemmeafgivning. Det
Konservative Folkeparti ønsker derfor at udtrykke sin
opbakning til lovforslagets del om straffelovens § 81,
samtidig med at partiet udtrykker sit ønske om en
præcisering af lovforslagets øvrige dele, som
kræver en mere balanceret og præcis formulering.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
det i lovforslaget foreslåede § 4, nr. 2, som
indebærer, at der i straffelovens § 266 b, stk. 1,
indsættes henvisninger til »handicap« og til
»kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika«, udgår. I stedet
omformuleres straffelovens § 266 b helt med det formål
at sikre balancen mellem, at der tages hensyn til konventioner,
hvor der skal være en beskyttelse af minoriteter på
tværs af hudfarve, kønslig eller seksuel orientering
og lign., men at der samtidig sikres videst mulig
ytringsfrihed.
Til nr. 3
I § 1, nr. 6, i lovforslaget
foreslås det at anvende »en betingelse« i stedet
for »et kriterium«. Ændringen betyder, at
begreberne bestemmelse, betingelse eller praksis anvendes
både i ligestillingslovens § 2, stk. 3, 1. og 2. pkt.
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 4
Ligestillingslovens § 2, stk. 1,
indeholder et forbud mod direkte og indirekte forskelsbehandling
på grund af køn. Det bemærkes, at det med §
1, nr. 5, i lovforslaget foreslås, at bestemmelsen udvides
til også at omfatte forskelsbehandling på grund af
seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika. Det betyder, at lgbti-personer
også vil være omfattet af beskyttelsen mod
forskelsbehandling.
Det fremgår af § 1, nr. 6, i
lovforslaget, at der foreslås en undtagelse til forbuddet mod
indirekte forskelsbehandling på grund af seksuel orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika, hvis forskelsbehandlingen er objektivt
begrundet i et legitimt formål og midlerne til at opfylde
dette formål er hensigtsmæssige og
nødvendige.
Beskæftigelsesministeriet finder, at
både indirekte og direkte forskelsbehandling af
lgbti-personer skal være muligt, såfremt
forskelsbehandlingen har et legitimt formål.
Med ændringsforslaget foreslås
det således at indsætte et nyt § 3 a, stk. 2, om
muligheden for at fravige forbuddet mod forskelsbehandling i
forhold til beskyttelsesgrundene seksuel orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika, hvis det er begrundet i et legitimt
mål og midlerne til at opfylde dette mål er
hensigtsmæssige og nødvendige.
Det foreslåede § 3 a, stk. 2,
medfører, at det ikke er i strid med forbuddet mod
forskelsbehandling, hvis forskelsbehandlingen er begrundet i et
legitimt mål. Hvad der er et legitimt mål, skal
afgøres i den konkrete situation. Et legitimt mål kan
f.eks. være beskyttelse af ofre for kønsrelateret
vold, hensyn til privatlivets fred og blufærdighed (f.eks. i
tilfælde af indlogering hos en person i en del af denne
persons hjem eller omklædningsfaciliteter, der er
målrettet personer med et bestemt fysisk køn),
sundhedsfaglige begrundelser (f.eks. homo- eller biseksuelle
mænd, der ikke har samme mulighed for at donere blod som
andre) samt foreningsfrihed og tilrettelæggelse af sportslige
aktiviteter (f.eks. en sportsklub eller idrætsforening, der
ønsker, at konkurrencer kan målrettes deltagelse
på baggrund af det fødselstildelte køn uagtet
kønsidentitet). Også et formål om
økonomisk vinding kan være legitimt, idet både
offentlige og private virksomheder har et berettiget behov for at
sikre et økonomisk udbytte.
Det er også et krav, at
forskelsbehandlingen skal være nødvendig for at
opnå formålet. Nødvendigheden af
forskelsbehandlingen må vurderes konkret, i forhold til
hvilken situation der er tale om. En central overvejelse vil
være, om det legitime formål kan sikres på anden
måde.
Endelig er det et krav, at der skal
være et rimeligt forhold mellem det hensigtsmæssige og
nødvendige, og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for
den eller de lgbti-personer, som bliver stillet dårligere.
Det skal dermed vurderes i det enkelte tilfælde, om midlerne
er proportionale i forhold til målet. Samlet set skal
forskelsbehandlingen fremstå som en rimelig
løsning.
Til nr. 5
Det fremgår af straffelovens §
81, nr. 6, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed
skal indgå som en skærpende omstændighed, at
gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, handicap,
seksuelle orientering el.lign. Det bemærkes, at det med
§ 4, nr. 1, i lovforslaget foreslås, at opregningen af
forhold i straffelovens § 81, nr. 6, også skal omfatte
kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika.
Det fremgår af forarbejderne til
straffelovens § 81, nr. 6, at bestemmelsen sigter på
tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan
tilskrives de i bestemmelsen opregnede forhold, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3322.
Regeringen finder, at denne retsstilling
bør fremgå udtrykkeligt af lovteksten.
Med ændringsforslaget foreslås
det således at indsætte »helt eller delvis«
i straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår
udtrykkeligt, at det ved straffens fastsættelse i
almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, at en gerning begås helt eller delvis med
baggrund i de i bestemmelsen opregnede forhold.
Straffelovens § 81, nr. 6, vil
således i overensstemmelse med bestemmelsens forarbejder
fortsat sigte på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv
helt eller delvis kan tilskrives de i bestemmelsen opregnede
forhold.
Til nr. 6
Med § 6, nr. 1, i lovforslaget
foreslås, at opregningen i § 2, stk. 2, i lov om
Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution også skal omfatte
kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika. Med ændringsforslaget
foreslås det, at opregningen ændres fra
»kønsudtryk og kønskarakteristika« til
»kønsudtryk, kønskarakteristika«. Der er
alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 7
Det fremgår af § 7 i
lovforslaget, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 7 - som konsekvens af det i nr. 8 foreslåede stk. 2
til § 7 - henvises til det foreslåede stk. 2, der er en
undtagelse til ikrafttrædelses‐tidspunktet den 1.
januar 2022.
Til nr. 8
Det fremgår af § 7 i
lovforslaget, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Det fremgår videre af § 1, nr.
10, i lovforslaget, at der indsættes et »jf. dog stk.
2« i den gældende § 3 d, stk. 1. Af
ligestillingslovens § 3 d, stk. 2, fremgår det, at
manglende overholdelse af § 4 a, stk. 1, ikke kan
påklages til Ligebehandlingsnævnet. Bestemmelsen blev
indsat i ligestillingsloven ved lov nr. 468 af 20/03/2021 om
ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd
(Digital post til begge forældre om fælles barn) og
skal ses i sammenhæng med ligestillingslovens § 4 a,
stk. 1, hvorefter digital post om et fælles barn som
udgangspunkt skal sendes til begge
forældremyndighedsindehavere.
Det fremgår videre af § 2 i lov
nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om
fælles barn), at ministeren for ligestilling fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det fremgår af forarbejderne til
ikrafttrædelsesbestemmelsen, at det er hensigten, at den
foreslåede lovændring skal træde i kraft i
forlængelse af implementeringen af den nye Digitale
Post-løsning. Implementeringsdatoen for den Digitale
Post-løsning er ikke endelig fastlagt, og på den
baggrund findes det mest hensigtsmæssigt, at
ikrafttrædelsestidspunktet for lovændringen
fastsættes på et senere tidspunkt, jf.
Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 57 som fremsat.
Implementeringsdatoen for den nye
løsning til Digital Post er i november 2021 blevet udskudt
til første kvartal 2022.
Beskæftigelsesministeriet finder, at
§ 1, nr. 10, i lovforslaget tidligst kan sættes i kraft
samtidig med ikrafttræden af lov nr. 468 af 20/03/2021 om
ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd
(Digital post til begge forældre om fælles barn).
Med ændringsforslaget foreslås
det således i § 7 i lovforslaget at indsætte som
stk. 2, at ministeren for ligestilling fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 10.
Hensigten hermed er, at ændringen i
§ 1, nr. 10, i lovforslaget sættes i kraft samtidig med
ikrafttræden af lov nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af
lov om ligestilling af kvinder og mænd (Digital post til
begge forældre om fælles barn), hvilket forventeligt
vil være i første kvartal 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ligestillingsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for ligestilling sendte den 6. november 2020 dette
udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2020-21) LIU alm.
del - bilag 15. Den 6. oktober 2021 sendte ministeren for
ligestilling høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
25 spørgsmål til ministeren for ligestilling til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
nfmd. Lars Aslan Rasmussen (S)
Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Julie Skovsby (S)
Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Christina Thorholm (RV)
Samira Nawa (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar
Siddique (FG) Heidi Bank (V) fmd.
Fatma Øktem (V) Jane Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva
Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V) Liselott Blixt (DF) Karina
Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Birgitte Bergman
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |