Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 17. maj 2022
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at regeringen med lovforslaget ønsker at
hæve fribeløbet for elever og studerende, så de
studerende dermed kan arbejde mere ved siden af studierne uden at
blive trukket i su.
EL finder det positivt, hvis
ændringen kan mindske bekymringen hos studerende for, om de
bliver trukket i su, hvis de i en periode arbejder mere ved siden
af deres studie. Øget fleksibilitet kan være
afgørende for nogle studerende og f.eks. sikre, at den
studerende kan arbejde lidt mere i en periode, hvor der ikke er
så travlt med studierne, for senere at arbejde tilsvarende
mindre. Det er også positivt, hvis det kan være med
til, at den studerende får praktisk erfaring med at anvende
det, den studerende har lært på sit studie, og
får nye erfaringer, der bruges til at styrke den studerendes
faglighed.
Når det er sagt, er EL bekymret for
det signal, som ændringen kan sende til studerende om, hvor
meget man kan arbejde ved siden af sit studie. Studierne skal
fortsat komme i første række og skal være
på fuldtid. For meget arbejde ved siden af studiet risikerer
at føre til øget pres, mistrivsel og frafald, og
lovforslaget kan dermed forværre den situation, mange
studerende allerede befinder sig i i dag.
Derfor kan EL ikke bakke op om lovforslaget
og dermed sende et signal til de studerende om, at løsningen
på den voksende økonomiske ulighed og deres
økonomiske utryghed kan reduceres til, at de blot skal
arbejde mere ved siden af deres studie.
EL stemmer hverken for eller imod
lovforslaget, da vi omvendt heller ikke vil modsætte os
forslaget grundet de positive elementer som nævnt ovenfor. I
EL peger vi i stedet på, at su'en skal styrkes med 1.000 kr.
om måneden, og i lyset af de stigende energi- og
fødevarepriser har EL ligeledes udarbejdet et fuldt
finansieret forslag, der genopretter ydelserne med et løft
på 5 pct. Særlig i lyset af at et flertal uden om EL
gennem tidligere reformer har udhulet su'en med mere end 400 kr. om
måneden, burde samme politiske flertal tage ansvaret på
sig og genoprette su'en i stedet for at presse de unge til at
arbejde endnu mere ved siden af studierne, end de i forvejen
gør. 25 pct. af de studerende bruger mere end deres su
på at betale deres husleje, 17 pct. bruger næsten hele
deres su på det, og derudover kommer andre udgifter til
transport, fødevarer og andre basale udgifter.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »1.
juni« til: »15. juni«.
[Udskudt
ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets §
3, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juni 2022, jf. dog
stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ikrafttrædelsestidspunktet udskydes til den 15. juni
2022.
Den udskudte ikrafttrædelsesdato
foreslås af hensyn til lovforslagets videre behandling i
Folketinget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2022 og var til 1. behandling den 3. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 8. marts 2022 dette
udkast til udvalget, jf. UFU alm. del - bilag 84. Den 27. april
2022 sendte uddannelses- og forskningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Ida Auken (S) Jens Joel (S) Julie
Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus
Stoklund (S) Anne Paulin (S) Troels Ravn (S) Jan Bjergskov Larsen
(SF) Astrid Carøe (SF) Stinus Lindgreen (RV) Katrine
Robsøe (RV) Victoria Velasquez (EL) Peder Hvelplund (EL)
Susanne Zimmer (FG) Bertel Haarder (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Jane Heitmann (V) Heidi Bank (V) Ulla
Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup
(UFG) Alex Ahrendtsen (DF) Britt Bager (KF) Gitte Willumsen (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |