Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3-7. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et tredje mindretal i udvalget (RV, SF, EL og FG)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (NB) vil ved 3.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan
tilslutte sig det fremsatte lovforslag, der betyder, at ordentlige
lejere ikke skal have kriminelle naboer under en eventuel langvarig
ankesag.
V finder det imidlertid forkert, at
lovændringen øjensynligt alene skal gælde for
det almene boligbyggeri og ikke for privat boligbyggeri. V har
derfor stillet ændringsforslag desangående.
I relation til ministeriets kommentarer om
den situation, at en fraflyttet lejer har erstatningskrav mod den
private udlejer grundet uberettiget flytning, bemærker V, at
et sådant krav er sikret i ejendommen forud for al
pantegæld, jf. lejelovens § 7, hvorfor ministeriets
bemærkninger herom ikke er korrekte.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget udmønter den del af
regeringens initiativ »Tryghed for alle danskere«, der
blev præsenteret den 8. oktober 2020, som handler om, at der
skal kunne ske en hurtigere udsættelse af kriminelle lejere i
almene lejeboliger.
Som reglerne er nu, kan der først
ske ophævelse og udsættelse af et lejemål efter
almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10, når straffedommen
er endelig.
Det foreslås for det første,
at der kan ske ophævelse af en lejeaftale, når en lejer
eller et medlem af dennes husstand er idømt ubetinget
fængsel m.v. for grov utryghedsskabende kriminalitet i
nærområdet, selv om straffedommen ikke er endelig,
medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. Ændres dommen senere, så der ikke er
grundlag for at ophæve lejeaftalen, skal udlejeren betale
erstatning til lejeren og tilbyde genhusning.
For det andet foreslås det, at
udlejeren allerede under en verserende straffesag skal kunne anmode
om, at retten i umiddelbar forlængelse af straffedommen
oversender sagen til fogedretten med henblik på
iværksættelse af en udsættelsesforretning mod
lejeren.
For det tredje foreslås det, at
fogedretten som udgangspunkt vil skulle tillade den
bevisførelse, som er nødvendig for, at fogedretten
kan afgøre, om ophævelse af en lejeaftale på
grund af utryghedsskabende kriminalitet i nærområdet er
berettiget.
Østre Landsret har således i
en kendelse af 29. november 2019 (TBB 2020.145) fundet, at det var
betænkeligt at fremme en sag om ophævelse af
lejemål grundet utryghedsskabende kriminalitet under de
omstændigheder, som forelå i sagen. Landsretten fandt,
at den forudsatte proportionalitetsvurdering ikke kunne foretages
med den bevisførelse, der foretages under en umiddelbar
fogedforretning.
Radikale Venstre støtter ikke
lovforslaget, da reglerne i forvejen indebærer diskrimination
af lejere i almene boliger, idet disse personer - i
modsætning til andre gerningsmænd - risikerer ekstra
straf for en given kriminalitet, og denne diskrimination
underbygges med nærværende lovforslag, hvor
straffedommen ikke længere behøver at være
endelig.
Det forekommer dernæst heller ikke
hensigtsmæssigt, at fogedretten skal foretage så
principielle vurderinger som en konkret proportionalitetsafvejning
i henhold til artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) om ret til respekt for bl.a.
hjemmet. Med dette lovforslag udvides mulighederne for
bevisførelse ved fogedretten og er hermed et forsøg
på at imødegå underkendelsen ved Østre
Landsrets kendelse af 29. november 2019 (TBB 2020.145). Der viser
sig imidlertid et nyt problem, i og med at lovforslaget samtidig
medfører, at der nu skal foretages en
proportionalitetsafvejning, som er endnu sværere end den
hidtidige, fordi proportionalitetsvurderingen kommer til at handle
om en straffedom, der ikke er endelig.
Endelig skal det anføres, at
når der er et problem med sagsbehandlingstider for
boligretssager, vil det i øvrigt være oplagt at
gøre noget ved sagsbehandlingstiderne i stedet for at
ulejlige fogedretten.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er grundlæggende enige i, at hensynet til de
lovlydige lejeres tryghed bør prioriteres over de
kriminelle, som huserer i boligområder med vold, trusler og
utryghedsskabende adfærd. For det er selvfølgelig
vigtigt, at alle borgere kan sende deres børn trygt ud
på legepladsen i deres boligområde uden frygt for
vanvidskørsel, masseslagsmål eller anden kriminalitet.
SF er derfor langt hen ad vejen sympatisk indstillet over for
regeringens forslag. Alligevel kan SF ikke støtte
lovforslaget, da de fremlagte initiativer indebærer en
forværring af retsstillingen, da folk, som reelt ikke er
dømt, kan risikere bortvisning fra deres hjem. I SF mener
vi, at fokus i stedet bør være på at forbedre
sagsbehandlingstiden hos de hårdt prøvede domstole.
Derudover er SF ikke tilfredse med, at erstatningsretten og retten
til genhusning ikke er udvidet for personer, der er uberettiget
bortvist, men i stedet er den samme som ved normal genhusning. Hvis
man begår justitsmord og udsætter en lejer, der senere
får sin dom omstødt, bør lejeren som minimum
være sikret en udvidet erstatning og garanti for en bolig til
samme pris.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF
og LA):
1)
Efter »lov om leje af almene boliger,« indsættes:
»lov om leje,«.
[Konsekvens af, at lovforslaget
udvides til også at omfatte udsættelse af kriminelle
lejere i private lejeboliger]
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og LA):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
90, stk. 1, nr. 10, udgår », og når
overtrædelsen er begået inden for 1 km fra den ejendom,
hvor lejemålet er beliggende«.«
[Ophævelse af krav om, at
kriminalitet skal være begået inden for 1 km fra
ejendommen, hvis udlejeren skal kunne hæve lejeaftalen]
Ny paragraf
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF
og LA):
3)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om leje, jf. lov nr. 341 af 22. marts
2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 182, stk. 1, nr. 10,
indsættes som 2. pkt.:
»Ophævelse efter 1. pkt. kan ske, selv
om straffedommen ikke er endelig, medmindre dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.«
2. I
§ 182 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ophævelse i medfør af stk. 1, nr. 10, kan i de
tilfælde, hvor sagen oversendes fra retten til fogedretten i
medfør af retsplejelovens § 996 b, stk. 5, ske uden
forudgående meddelelse til lejeren.«
3. I
§ 184 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Bortfalder grundlaget for ophævelse efter § 182, stk. 1,
nr. 10, som følge af endelig afgørelse ved
højere retsinstans, skal udlejeren svare erstatning for tab,
som lejeren har haft som følge af
ophævelsen.««
[Konsekvens af, at lovforslaget
udvides til også at omfatte udsættelse af kriminelle
lejere i private lejeboliger. Udlejeren vil - i modsætning
til de almene boligorganisationer - efter forslaget ikke have pligt
til at tilbyde genhusning, hvis grundlaget for ophævelse
bortfalder]
Til § 3
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 685, stk. 2, indsættes efter
Ȥ 90, stk. 1, nr. 10, i lov om leje af almene
boliger«: »eller § 182, stk. 1, nr. 10, i lov om
leje«.
[Ophævelse af sigtedes eller
medlemmer af sigtedes husstands lejemål kan forfølges
i umiddelbar forlængelse af en straffedom. Konsekvens af, at
lovforslaget udvides til også at omfatte udsættelse af
lejere i private lejeboliger]
5) Det
under nr. 3 foreslåede § 996 b, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Efter anmodning fra en udlejer af en almen
eller privat lejebolig underretter politiet udlejeren om, at der er
rejst sigtelse mod en person, der bor i en almen eller privat
lejebolig, for overtrædelse i nærområdet af en
eller flere af de bestemmelser, der er nævnt i § 90,
stk. 1, nr. 10, i lov om leje af almene boliger eller § 182,
stk. 1, nr. 10, i lov om leje, hvis det på det foreliggende
grundlag skønnes sandsynligt, at sagen vil kunne resultere i
en domfældelse som nævnt i § 90, stk. 1, nr. 10, i
lov om leje af almene boliger eller § 182, stk. 1, nr. 10, i
lov om leje.«
[Udveksling mellem udlejeren og
politiet af personoplysninger om lejerens strafbare forhold.
Konsekvens af, at lovforslaget udvides til også at omfatte
udsættelse af kriminelle lejere i private lejeboliger]
6) I
det under nr. 3 foreslåede § 996 b, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 90, stk. 1, nr. 10, i lov om
leje af almene boliger«: »eller § 182, stk. 1, nr.
10, i lov om leje«.
[Udlejerens adgang til at anmode
om, at retten i umiddelbar forlængelse af domsafsigelsen
på udlejerens vegne indgiver anmodning til fogedretten om
udsættelse af lejeren, hvis grundlaget herfor er til stede.
Konsekvens af, at lovforslaget udvides til også at omfatte
udsættelse af kriminelle lejere i private lejeboliger]
7) I
det under nr. 3 foreslåede § 996 b, stk. 5, indsættes efter
Ȥ 90, stk. 1, nr. 10, i lov om leje af almene
boliger«: »eller § 182, stk. 1, nr. 10, i lov om
leje«.
[Rettens videresendelse af sagen
til fogedretten. Konsekvens af, at lovforslaget udvides til
også at omfatte udsættelse af kriminelle lejere i
private lejeboliger]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3-7
Med de foreslåede ændringer
udvides lovforslaget til også at omfatte lejere i private
udlejningsboliger. De foreslåede bestemmelser svarer i
indhold til de bestemmelser, som er foreslået i forhold til
hurtigere udsættelse af lejere i den almene boligsektor.
Den under nr. 6 foreslåede
ændring adskiller sig dog fra den foreslåede regulering
i den almene sektor, ved at udlejeren ikke tilpligtes at tilbyde
lejeren genhusning, men alene erstatning, hvis grundlaget for
ophævelse efterfølgende bortfalder, fordi sagen
får et andet udfald i anken. Dette skyldes, at der ikke i
lejeloven er bestemmelser svarende til almenlejelovens bestemmelser
om genhusning, hvilket bl.a. er begrundet i, at gruppen af private
udlejere er mere uens sammensat end gruppen af almene udlejere. En
privat udlejer, som alene råder over en enkelt eller få
lejeboliger, vil således - i modsætning til en almen
boligorganisation - ikke nødvendigvis meningsfuldt kunne
forpligtes til at tilbyde lejeren genhusning i den situation, hvor
straffesagen måtte få et andet udfald i anken.
Til nr. 2
Det fremgår af almenlejelovens §
90, stk. 1, nr. 10, at udlejeren kan hæve lejeaftalen,
når lejeren eller medlemmer af lejerens husstand er
idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter
for overtrædelse af §§ 119, 119 b, 134 a, 180, 181,
192 a, 216, 237 eller 244-246, § 252, stk. 1, §§
260, 266, 276 a, 281 eller 288 eller § 291, stk. 2, i
straffeloven eller i medfør af § 3 i lov om
euforiserende stoffer for at have besiddet euforiserende stoffer
med henblik på videreoverdragelse, og når
overtrædelsen er begået inden for 1 km fra den ejendom,
hvor lejemålet er beliggende.
Med ændringsforslaget foreslås,
at grænsen på 1 km udgår, hvilket vil have den
konsekvens, at udlejeren vil kunne hæve lejeaftalen i
tilfælde, hvor lejeren eller medlemmer af lejerens husstand
idømmes en ubetinget fængselsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter
for overtrædelse af en eller flere af de i bestemmelsen
nævnte overtrædelser af straffeloven eller lov om
euforiserende stoffer, uanset hvor i landet kriminaliteten er
begået.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2022 og var til 1. behandling den 12. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og boligministeren sendte den 22. december 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 53. Den 28. april
2022 sendte indenrigs- og boligministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S)
Maria Gudme (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand
Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF) Jan
Bjergskov Larsen (SF) Kathrine Olldag (RV) Christina Thorholm (RV)
Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) fmd. Jette Gottlieb (EL) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |