Fremsat den 27. april 2022 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven,
boafgiftsloven og dødsboskatteloven
(Justeringer af tilbagebetalingsordningen
m.v.)
§ 1
I ejendomsvurderingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1449 af 1. oktober 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2227 af 29. december 2020,
§ 1 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og § 2 i lov nr.
2614 af 28. december 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 74 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Bortset fra til afsluttede dødsboer, der genoptages som
følge af stk. 1, udbetales der ikke kompensation til
juridiske personer, der ikke længere eksisterer.«
2. I
§ 76 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Beløb under 1.500 kr. til et dødsbo pr. ejendom
udbetales ikke til et afsluttet dødsbo. Er flere ejendomme
vurderet samlet, gælder beløbsgrænsen efter 1.
pkt. for udbetalingen til den samlede ejendom.
Stk. 4. Der
svares ikke afgift efter §§ 27 eller 28 i lov om
retsafgifter i forbindelse med genoptagelse af et afsluttet
dødsbo, hvor bobehandling udelukkende sker med henblik
på udbetaling af kompensation efter § 74, stk.
1.«
3. I
§ 89 indsættes som stk. 11:
»Stk. 11.
Afsluttede dødsboer kan ikke genoptages alene med henblik
på at klage over vurderinger og omvurderinger for perioden
fra 2013 til og med 2019, jf. stk. 1 og 2, eller vurderingen pr. 1.
januar 2020, jf. § 5.«
§ 2
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 47 af 12. januar 2015, som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 1836 af 8. december 2020 og senest ved § 4 i lov nr.
1179 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, litra g, ændres
»ligningslovens §§ 8 A eller 12, og« til:
»ligningslovens §§ 8 A eller 12,«.
2. I
§ 3, stk. 1, litra h, ændres
»aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F.«
til: »aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F,
og«.
3. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
litra i:
»i) arv
som følge af udbetaling af kompensation efter
ejendomsvurderingslovens §§ 74-76.«
§ 3
I dødsboskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 426 af 28. marts 2019, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 2614 af 28. december
2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »lov om skifte af
dødsboer,«: »og genoptagelsesboer, hvor
bobehandling udelukkende sker med henblik på udbetaling af
kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§
74-76,«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer og
afsluttede konkursboer m.v. | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | | | 3.1.2.1. | Indførelse af
beløbsgrænse for udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer, der
genoptages | | | | 3.1.2.2. | Genindførelse af bestemmelsen om, at
der ikke udbetales kompensation til andre juridiske personer, der
ikke længere eksisterer, end afsluttede dødsboer, der
genoptages | | | | 3.1.2.3. | Afskæring af muligheden for at
genoptage afsluttede dødsboer alene med henblik på at
klage over de vurderinger, som kompensationen beregnes på
baggrund af | | 3.2. | Fritagelse for boafgift af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 3.3. | Fritagelse for dødsbobeskatning af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 3.4. | Fritagelse for retsafgift ved genoptagelse
af et dødsbo med henblik på udbetaling af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Det følger af Forlig om et nyt
ejendomsvurderingssystem fra 2016 mellem den daværende
regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, at
der etableres en tilbagebetalingsordning. Tilbagebetalingsordningen
skal sikre, at nuværende og tidligere ejendomsejere, der har
betalt grundskyld og ejendomsværdiskat af et for højt
beskatningsgrundlag, får kompensation. Det fremgår
endvidere af aftalen, at der ikke udbetales kompensation til
afsluttede dødsboer og afsluttede konkursboer samt i
tilfælde, hvor udbetaling ikke kan ske via
Nemkontoordningen.
Forligskredsen på ejendomsområdet
besluttede i 2020, at der på trods af
ejendomsvurderingsforliget fra 2016 skulle findes en
løsning, så der kunne ske udbetaling af kompensation
til arvinger efter afdøde ejendomsejere, der har betalt for
meget i boligskat. Ved lov nr. 291 af 27. februar 2021 blev den
hidtil gældende regel om, at der ikke udbetales kompensation
efter tilbagebetalingsordningen til bl.a. afsluttede
dødsboer, ophævet.
Med dette lovforslag fastlægges en model
for udbetalingen af kompensation til afsluttede dødsboer,
der genoptages.
2. Lovforslagets
baggrund
Ved ejendomsvurderingsloven, lov nr. 654 af
den 8. juni 2017, er der etableret en tilbagebetalingsordning, som
tager højde for det forhold, at vurderinger foretaget med
det gamle vurderingssystem kan have været upræcise.
Tilbagebetalingsordningen er et tilbud til
ejendomsejere, som har betalt grundskyld og ejendomsværdiskat
af et for højt beskatningsgrundlag, om en kompensation, som
de pågældende modtager i stedet for at skulle klage
over de hidtidige vurderinger.
Tilbagebetalingsordningen skal således
ses som et alternativ til en egentlig klagesagsbehandling af de
videreførte vurderinger.
Efter den tidligere gældende
vurderingslov blev ejerboliger senest vurderet i 2011 og andre
ejendomme i 2012. Siden da er disse vurderinger blevet
videreført, mens nye og ændrede ejendomme er blevet
omvurderet undervejs.
I 2021 blev udsendelsen af de nye
2020-ejendomsvurderinger påbegyndt. De boligejere, der har
betalt for meget i boligskat i perioden fra 2011 til og med 2019,
modtager i forlængelse heraf et tilbud om kompensation efter
tilbagebetalingsordningen.
Forligskredsen på ejendomsområdet
besluttede i 2020, at der skulle findes en løsning, så
der ville kunne ske udbetaling af kompensation til arvinger efter
afdøde ejendomsejere, der har betalt for meget i boligskat.
Der blev åbnet for dette ved lov nr. 291 af 27. februar 2021,
dog således at den konkrete model for udbetaling af
kompensation fortsat udestod. Af bemærkningerne til
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 13, nr. 027 i
tillægsbetænkningen til 3. behandlingen, jf.
Folketingstidende 2020-21, B, L 107 A - Bilag 26, side 17,
fremgår, at det vil blive undersøgt, om der kan
etableres en ordning, så udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen vil kunne ske direkte til en afdød
ejendomsejers arvinger.
En direkte udbetaling til arvinger vil dog
under alle omstændigheder kræve, at de berørte,
afsluttede dødsboer genoptages af domstolene
(skifteretterne). Det er vurderingen, at der for perioden fra 2011
til og med 2019 er ca. 22.000 afsluttede dødsboer, hvor der
vil være en kompensation efter tilbagebetalingsordningen, som
svarer til eller overstiger den nuværende
beløbsgrænse for udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen på 200 kr. pr. ejendom.
Udbetalingen vil blive påbegyndt i 2022.
Set i lyset af, at der på landsplan er 53.000-55.000
dødsfald pr. år, vil en genoptagelse af ca. 22.000
dødsboer i løbet af en kort årrække
udgøre en væsentlig belastning af skifteretterne og
føre til længere ventetid for behandlingen af
øvrige sager. Udbetaling af kompensation til de afsluttede
dødsboer, der genoptages, medfører endvidere en
væsentlig administrativ belastning af
Skatteforvaltningen.
Der foreslås på denne baggrund en
model, som sikrer, at arvinger efter afdøde ejendomsejere,
som har betalt for meget i ejendomsværdiskat og grundskyld,
og hvor dødsboet er afsluttet, efter genoptagelse af
dødsboet får udbetalt den kompensation, som tilkommer
det enkelte dødsbo. Der indføres samtidig en
beløbsgrænse og en række tiltag for at
understøtte en smidig og omkostningseffektiv
administration.
Forligspartierne er
således enige om, at der i forbindelse med udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen til afsluttede
dødsboer, der genoptages, foreslås
følgende:
- Indførelse
af en beløbsgrænse på 1.500 kr. pr. ejendom for
afsluttede dødsboer, så der ikke vil skulle udbetales
kompensation, hvis kompensationsbeløbet til det afsluttede
dødsbo for ejendommen ligger under dette beløb.
- Fritagelse for,
at genoptagelsesboet kan blive skattepligtig af kompensationen.
- Fritagelse for
bo- og tillægsboafgift af kompensationen.
- Fritagelse for
retsafgift ved genoptagelse af dødsbo med henblik på
udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen.
-
Genindførelse af reglen om, at der ikke sker udbetaling af
kompensation til andre juridiske personer, der ikke længere
eksisterer, herunder afsluttede konkursboer.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen til afsluttede
dødsboer og afsluttede konkursboer m.v.
3.1.1.
Gældende ret
Reglerne om tilbagebetalingsordningen findes i
ejendomsvurderingslovens kapitel 13. Ved lov nr. 291 af 27. februar
2021 blev den hidtil gældende bestemmelse i
ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 2 - hvorefter der ikke
udbetales kompensation efter tilbagebetalingsordningen til
afsluttede dødsboer, afsluttede konkursboer og i
tilfælde, hvor en ejendom har været ejet af en juridisk
person, som på udbetalingstidspunktet ikke længere
eksisterer - ophævet. Afsluttede dødsboer m.v. er
derfor, som reglerne er i dag, omfattet af
tilbagebetalingsordningen.
I bemærkningerne til lov nr. 291 af 27.
februar 2021, jf. ændringsforslag nr. 13, nr. 027 i
tillægsbetænkningen til 3. behandlingen, jf.
Folketingstidende 2020-21, B, L 107 A - Bilag 26, side 17,
begrundes ophævelsen af § 75, stk. 2, med, at det ikke
var muligt at systemunderstøtte et krav om, at udbetaling
ikke skal ske til afsluttede døds- og konkursboer og i
tilfælde, hvor en ejendom har været ejet af en juridisk
person, som på tilbagebetalingstidspunktet ikke længere
eksisterer.
Afgørelser om kompensation efter
tilbagebetalingsordningen kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. Det er alene de vurderinger, som
kompensationen er beregnet på baggrund af, som kan
påklages.
Kompensation udbetales tidligst 90 dage efter
dateringen af klagestartsmeddelelsen. Hvis den nye vurdering
påklages inden for denne frist, udsættes
udbetalingstidspunktet til det tidspunkt, hvor klagesagen er
endeligt afgjort, da der ikke før dette tidspunkt er et
endeligt grundlag for beregning af kompensationen. Kompensationen
genberegnes, og der udsendes en ny afgørelse om
kompensation.
Hvis der verserer en genoptagelses-, klage-
eller domstolssag om en videreført vurdering eller en
omvurdering på tidspunktet for udsendelse af
klagestartsmeddelelsen, og denne sag ikke er endeligt afsluttet ved
udløbet af klagefristen på 90 dage regnet fra
dateringen af klagestartsmeddelelsen, udsættes udbetalingen,
indtil den verserende sag er endeligt afsluttet. Det skyldes, at
der i dette tilfælde heller ikke for så vidt
angår den specifikke vurdering, er et endeligt grundlag for
beregning af kompensationen.
Hvis ejendommens ejer eller en anden
klageberettiget, f.eks. en tidligere ejer, klager over en af de
videreførte vurderinger eller omvurderinger i perioden fra
2013 til og med 2019, falder vurderingen ud af
tilbagebetalingsordningen. Det skyldes, at ejeren (og eventuelt
andre klageberettigede) ved klagesagsbehandlingen får en
tilbundsgående realitetsprøvelse af den
pågældende vurdering.
Der er i § 103, stk. 1, nr. 1, i lov om
skifte af dødsboer (herefter dødsboskifteloven)
hjemmel til, at skifteretten kan genoptage et afsluttet
dødsbo, når det findes påkrævet, navnlig
fordi der er fremkommet yderligere aktiver. Sådanne aktiver
vil kunne være en kompensation efter
tilbagebetalingsordningen. Efter dødsboskiftelovens §
103, stk. 1, nr. 6, kan skifteretten også genoptage
behandlingen af et afsluttet dødsbo, hvis der i
øvrigt foreligger nye oplysninger af væsentlig
betydning for boets behandling eller for tredjemands retsstilling.
Det er en konkret vurdering, om der skal ske genoptagelse.
Omkostningerne ved en genoptagelse set i forhold til det nye aktivs
størrelse kan derfor bevirke, at genoptagelse afslås.
Hvis et dødsbo ikke genoptages, kan beslutningen herom
kæres til landsretten, forudsat at de almindelige betingelser
herfor er opfyldt.
Genoptages et dødsbo, behandles boet
som udgangspunkt på den måde, som det tidligere blev
behandlet, hvis betingelserne for dette fortsat er opfyldt. Et
almindeligt privat skiftet bo genoptages derfor som udgangspunkt
som privat skifte, og et insolvent bobestyrerbo genoptages som
insolvent bobestyrerbo.
Det er ikke skifteretten, der foretager
bobehandlingen og fordeler de nye midler. I f.eks. et privatskiftet
bo skal arvingerne selv sørge for bobehandlingen, og i et
bobestyrerbo sørger bobestyreren for bobehandlingen.
Sagerne oversendes til
skifteretten på det tidspunkt, hvor kompensationen er
endelig, dvs.
- når der
efter klagefristens udløb ikke er indgivet en klage over den
nye vurdering, og der ikke er en igangværende sag
vedrørende en eller flere af de videreførte
vurderinger eller omvurderinger,
- når en
klagesag vedrørende den nye vurdering er endeligt afsluttet,
eller
- når en
igangværende sag vedrørende en eller flere af de
videreførte vurderinger eller omvurderinger er endeligt
afsluttet.
I forbindelse med udsendelse af
afgørelse om kompensation efter tilbagebetalingsordningen
udsendes en særskilt meddelelse om klagefristens
igangsættelse. Klagefristen løber i 90 dage fra
datering af klagestartsmeddelelsen for de videreførte
vurderinger og omvurderinger for perioden fra 2013 til og med 2019,
og i 90 dage fra modtagelsen af klagestartsmeddelelsen for
vurderingen pr. 1. januar 2020.
Et afsluttet dødsbo vil skulle
genoptages af skifteretten for at blive klageberettiget i relation
til de videreførte vurderinger og omvurderinger for perioden
fra 2013 til og med 2019 samt vurderingen pr. 1. januar 2020.
Sagsbehandlingen i skifteretterne forventes imidlertid i langt de
fleste tilfælde at ville overstige 90 dage. Da klagefristen
løber fra henholdsvis dateringstidspunktet i
klagestartsmeddelelsen og tidspunktet for modtagelse af
klagestartsmeddelelsen, vil klagefristen for langt de fleste
dødsboer således være overskredet på det
tidspunkt, hvor skifteretten afgør, om dødsboet skal
genoptages.
Hvis et dødsbo genoptages, tager
skifteretten stilling til boets behandlingsmåde og i sidste
ende, til hvem Skatteforvaltningen skal udbetale
kompensationen.
Det er vurderingen, at der for perioden 2011
til og med 2019 er ca. 22.000 afsluttede dødsboer, hvor der
vil være en kompensation efter tilbagebetalingsordningen, som
svarer til eller overstiger den nuværende
beløbsgrænse for udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen på 200 kr. pr. ejendom.
3.1.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1.2.1.
Indførelse af beløbsgrænse for udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen til afsluttede
dødsboer, der genoptages
Set i lyset af, at der på landsplan er
53.000-55.000 dødsfald pr. år, udgør
genoptagelse af ca. 22.000 dødsboer i løbet af en
kort årrække en væsentlig belastning af
skifteretterne, som vil føre til længere ventetid for
behandlingen af øvrige sager. Udbetaling af kompensation til
de afsluttede dødsboer, der genoptages, medfører
endvidere en væsentlig administrativ belastning af
Skatteforvaltningen.
Det foreslås derfor at indføre en
beløbsgrænse for udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer på
1.500 kr. pr. dødsbo pr. ejendom.
En beløbsgrænse på 1.500
kr. forventes at ville reducere antallet af dødsboer, der
vil kunne genoptages med henvisning til udbetaling af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen til ca. 17.000.
Det er dog stadig en konkret vurdering, om der
skal ske genoptagelse efter dødsboskiftelovens § 103,
stk. 1, nr. 1. Omkostningerne ved en genoptagelse set i forhold til
det nye aktivs størrelse kan bevirke, at genoptagelse
afslås. Hvis et bo ikke genoptages, kan beslutningen herom
kæres til landsretten, forudsat at de almindelige betingelser
herfor er opfyldt.
I sager, hvor den beregnede kompensation til
et afsluttet dødsbo pr. ejendom udgør mindre end
1.500 kr., vil Skatteforvaltningen således ikke skulle
oversende sagen til skifterettens behandling eller tage kontakt til
skifteretterne eller arvingerne i øvrigt.
3.1.2.2.
Genindførelse af bestemmelsen om, at der ikke udbetales
kompensation til andre juridiske personer, der ikke længere
eksisterer, end afsluttede dødsboer, der genoptages
Det foreslås desuden at
genindføre bestemmelsen om, at der ikke udbetales
kompensation til juridiske personer, der ikke længere
eksisterer, medmindre der er tale om et afsluttet dødsbo,
der genoptages. Det indebærer, at der ikke vil skulle
udbetales kompensation til bl.a. afsluttede konkursboer.
Der er siden vedtagelsen af lov nr. 291 af 27.
februar 2021 således fundet en administrativ løsning i
Skatteforvaltningen, som gør det muligt at
understøtte dette krav. Det bemærkes, at
tilbagebetalingsordningen alene omfatter ejerboliger, der vurderes
pr. 1. januar 2020, hvorfor forekomsten af udbetalinger til
juridiske personer, som ikke længere eksisterer, forventes at
være begrænset.
3.1.2.3.
Afskæring af muligheden for at genoptage afsluttede
dødsboer alene med henblik på at klage over de
vurderinger, som kompensationen beregnes på baggrund af
Det foreslås endvidere, at afsluttede
dødsboer ikke vil kunne genoptages af skifteretten alene med
henblik på at klage over videreførte vurderinger og
omvurderinger for perioden fra 2013 til og med 2019, jf.
ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2, eller vurderingen
pr. 1. januar 2020, jf. ejendomsvurderingslovens § 5.
Den foreslåede bestemmelse vil supplere
dødsboskiftelovens § 103, som regulerer skifterettens
adgang til bl.a. at genoptage et afsluttet dødsbo, f.eks.
når der foreligger nye oplysninger af væsentlig
betydning for boets behandling eller for tredjemands retsstilling
(§ 103, stk. 1, nr. 6).
Afsluttede dødsboer vil efter den
foreslåede bestemmelse ikke have mulighed for at blive
genoptaget med henblik på at opnå klageberettigelse i
relation til de nævnte vurderinger og omvurderinger. Et
afsluttet dødsbo, som måtte være blevet
genoptaget på tidspunktet for udsendelse af meddelelse om
vurderinger eller omvurderinger og igangsættelse af
klagefrist, vil skulle modtage meddelelse herom på samme
måde som øvrige dødsboer, der er under
behandling (dvs. ikke er afsluttet) på
afgørelsestidspunktet.
Forslaget skal ses i lyset af bl.a., at
afsluttede dødsboer alene kan opnå klageberettigelse,
hvis bobehandlingen genoptages af skifteretten, at
sagsbehandlingstiderne hos skifteretterne i langt de fleste
tilfælde forventes at ville overstige 90 dage, og at
afsluttede dødsboer, der genoptages, således i praksis
typisk ikke vil have mulighed for at påklage vurderingerne
inden for klagefristen på 90 dage. Dertil kommer, at en
udsættelse af klagefristen med henblik på skifterettens
behandling af eventuelle anmodninger om genoptagelse af afsluttede
dødsboer vil forsinke Skatteforvaltningens behandling og
udbetaling af kompensation til gene for de øvrige ejere og
tidligere ejere af den pågældende ejendom. Desuden vil
det udgøre en væsentlig belastning af skifteretterne,
hvis skifteretterne skulle tage stilling til anmodninger om
genoptagelse af afsluttede dødsboer med henblik på at
kunne klage over vurderingerne.
3.2. Fritagelse for
boafgift af kompensation efter tilbagebetalingsordningen
3.2.1.
Gældende ret
Arv beskattes efter boafgiftsloven. Boafgift
beregnes af den del af arvebeholdningen, der overstiger et
bundfradrag på 312.500 kr. (2022-niveau). Af arv til
nære familiemedlemmer beregnes boafgiften som en proportional
afgift på 15 pct., jf. § 1, stk. 1.
Ægtefæller, der ikke er
fraseparerede, er undtaget fra boafgiftspligten. Det samme
gælder visse pensions- og livsforsikringsordninger samt arv,
der tilfalder visse godkendte fonde, foreninger m.v. med
almenvelgørende eller andet almennyttigt formål, jf.
boafgiftslovens § 3, stk. 1 og 2.
Af værdier, der tilfalder andre personer
end nære familiemedlemmer, skal der, ud over boafgiften
på 15 pct., betales en tillægsboafgift på 25
pct.
Tillægsboafgiften beregnes af
værdien af hele den del af arvebeholdningen, der tilfalder
andre end de nærmeste pårørende. Det
indebærer, at der ikke er noget bundfradrag i grundlaget for
beregning af tillægsboafgiften.
I privatskiftede boer er arvingerne som
udgangspunkt forpligtet til at udarbejde og indsende en
boopgørelse til skifteretten, der herefter videresender en
kopi af boopgørelsen til Skatteforvaltningen. I
boopgørelsen ansættes aktiver og passiver til
handelsværdien.
Hvis værdiansættelsen ikke er
baseret på en sagkyndig vurdering, og Skatteforvaltningen
finder, at værdiansættelsen ikke svarer til
handelsværdien, kan Skatteforvaltningen ændre
værdiansættelsen eller anmode skifteretten om at
udmelde en vurderingsmand til at foretage en sagkyndig vurdering.
Skatteforvaltningen giver skifteretten meddelelse om, hvorvidt
værdiansættelserne er godkendt.
Skifteretten gennemgår
boopgørelsen og beregner og opkræver bo- og
tillægsboafgiften.
3.2.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, med henblik på at
lette skifteretternes og Skatteforvaltningens sagsbehandling, at
der ikke skal betales bo- og tillægsboafgift af kompensation
ved udbetaling til et afsluttet dødsbo, der genoptages.
Da det samtidigt foreslås, at
dødsboer, der genoptages med henblik på udbetaling af
kompensation, skal være skattefritaget, vil det samlet set
indebære, at boet ikke vil skulle indsende en
boopgørelse eller en tillægsboopgørelse til
skifteretten, og at Skatteforvaltningen heller ikke særskilt
vil skulle forholde sig til værdiansættelsen af
kompensationen. Kompensationen vil blive beregnet efter reglerne i
ejendomsvurderingslovens §§ 73 og 74, og da
beløbet vil blive udbetalt i danske kroner, vil det kunne
fastsættes til kurs 100.
3.3. Fritagelse for
dødsbobeskatning af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen
3.3.1.
Gældende ret
Dødsboer, der behandles her i landet,
er som udgangspunkt pligtige at betale indkomstskat. Som boets
indkomst anses indtægter og udgifter vedrørende den
formue, der tilhører dødsboet, og som er inddraget
under skiftet.
Kompensation efter tilbagebetalingsordningen
er skattefri, medmindre de pågældende ejendomsskatter
var fradragsberettigede efter ligningslovens § 14, det vil
sige hvis der er tale om en f.eks. erhvervsvirksomhed, der har haft
fradrag for ejendomsskatter.
Et dødsbo er fritaget for at betale
indkomstskat, hvis boets aktiver og dets nettoformue efter
handelsværdien på skæringsdagen i
boopgørelsen hver især ikke overstiger et
grundbeløb, som i 2022 udgør 3.070.100 kr.
Et afsluttet dødsbo, der genoptages, er
fritaget for beskatning, hvis summen af aktiverne eller summen af
nettoformuer i det oprindelige bo og genoptagelsesboet ikke
overstiger grundbeløbet.
Hvis et bo behandles som privat skifte eller
ved bobestyrer, gælder der et krav om udarbejdelse og
indsendelse af boopgørelse. Hvis et bo genoptages, vil der
således afhængigt af boets behandlingsmåde
være krav om udarbejdelse af og indsendelse af en fornyet
boopgørelse (tillægsboopgørelse), herunder en
værdiansættelse af de aktiver eller den nettoformue,
der er tilført boet. Tillægsboopgørelsen
udarbejdes som udgangspunkt af skifteretten, arvingerne eller
bobestyreren og fremsendes herefter til Skatteforvaltningen med
henblik på vurdering af eventuel skattepligt.
Hvis det genoptagne bo var fritaget for
beskatning, påvirkes skattefritagelsen for dette bo ikke af,
at der i forbindelse med behandling af genoptagelsesboet
tilføres aktiver eller en nettoformue, der bevirker, at
aktiverne og nettoformuen i det oprindelige bo og genoptagelsesboet
samlet set overstiger grundbeløbet.
Det følger af ovenstående, at det
ikke kan udelukkes, at der i enkelte tilfælde skal svares
skat som led i genoptagelsen af et dødsbo med henblik
på boets modtagelse af et nyt aktiv i form af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen. Dette vil dog i praksis formentlig
være sjældent forekommende.
3.3.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, med henblik på at
lette skifteretternes og Skatteforvaltningens sagsbehandling, at
dødsboer, der genoptages med henblik på udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen, i alle tilfælde
fritages for beskatning af kompensationen.
Forslaget vil medføre, at der ikke skal
indsendes en boopgørelse eller
tillægsboopgørelse til Skatteforvaltningen, og at
Skatteforvaltningen således ikke skal forholde sig til
værdiansættelsen af kompensationen. Det medfører
ligeledes, at Skatteforvaltningen ikke skal undersøge,
hvorvidt der tidligere har været fradragsret for
ejendomsskatter efter ligningslovens § 14.
3.4. Fritagelse for
retsafgift ved genoptagelse af et dødsbo med henblik
på udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen
3.4.1.
Gældende ret
Det følger af § 29, stk. 1, i lov
om retsafgifter, at afgiftspligten i sager om dødsboskifte
indtræder ved dødsboets udlevering. I § 29, stk.
2, er det bestemt, at der ikke betales afgift på ny, hvis et
bo genoptages eller udleveres til en anden
behandlingsmåde.
Af lovforslagets specielle bemærkninger
(Folketingstidende 2020-21, A, L 66 som fremsat, side 51)
fremgår det, at § 29, stk. 2, skal forstås
sådan, at der ved overgang fra en afgiftsfri
behandlingsmåde til en afgiftspligtig behandlingsmåde
skal betales afgift for den nye behandlingsmåde, da der ikke
tidligere har været betalt afgift efter § 27. Det
indebærer endvidere, at der ved overgang fra én
afgiftspligtig behandlingsmåde til en anden afgiftspligtig
behandlingsmåde ikke skal betales ny afgift efter §
27.
Endvidere fremgår det af de specielle
bemærkninger (Folketingstidende 2020-21, A, L 66 som fremsat,
side 51), at hvis et bo, der har været behandlet efter de
almindelige regler om privat skifte eller ved bobestyrer og er
afsluttet med en boopgørelse med en arvebeholdning på
højst 1,5 mio. kr., senere genoptages, skal der under den
fortsatte bobehandling betales afgift efter § 28, hvis den
samlede arvebeholdning ifølge den oprindelige
boopgørelse og boopgørelsen efter genoptagelsen
overstiger 1,5 mio. kr. Der skal således højst betales
afgift efter § 28 én gang i et bo og genoptagelsen af
samme bo, men afgørelsen af, om arvebeholdningen overstiger
1,5 mio. kr. i et genoptaget bo, hvor der ikke under den
oprindelige bobehandling blev betalt afgift efter § 28, skal
ske ud fra den samlede arvebeholdning i det oprindelige bo og
genoptagelsesboet.
§ 29 i lov om retsafgifter indebar ingen
realitetsændringer i forhold til den tidligere lov om
retsafgifter, ud over de ændringer af afgiftssatserne, der
følger af §§ 27 og 28.
Det følger af ovenstående, at det
ikke kan udelukkes, at der i enkelte tilfælde skal betales
retsafgift som led i genoptagelsen af et dødsbo med henblik
på boets modtagelse af et nyt aktiv i form af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen. Dette vil dog i praksis formentlig
være sjældent forekommende.
3.4.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås med henblik på at
lette skifteretternes sagsbehandling, at der ikke skal betales
afgift efter §§ 27 eller 28 i lov om retsafgifter ved
genoptagelse af et dødsbo med henblik på udbetaling af
kompensation.
Det bemærkes, at den foreslåede
regel forventes at ville få begrænset betydning i
praksis, idet der formentlig kun undtagelsesvis efter
gældende regler skal svares (yderligere) retsafgift som
følge af genoptagelse med henblik på udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Indførelsen af
beløbsgrænsen for udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer, der
genoptages, forventes at reducere antallet af dødsboer, der
vil kunne genoptages med henvisning til udbetaling af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen. Dette forventes at medføre
et beskedent merprovenu for det offentlige på ca. 3. mio. kr.
efter tilbageløb, mens fritagelsen for boafgift og
dødsbobeskatning skønnes at medføre et
ikkenævneværdigt mindreprovenu. Samlet set vurderes
lovforslaget at medføre et engangsmerprovenu for det
offentlige på ca. 3 mio. kr. efter tilbageløb.
Lovforslaget vurderes med væsentlig
usikkerhed isoleret set at medføre
implementeringskonsekvenser i form af administrative udgifter
på ca. 2,1 mio. kr. i 2022, 12,7 mio. kr. i 2023 og 4,0 mio.
kr. i 2024 i Skatteforvaltningen. Udgifterne vedrører
særligt Vurderingsstyrelsens oversendelse af de sager, hvor
der er beregnet kompensation efter tilbagebetalingsordningen, til
skifteretterne og Skattestyrelsens efterfølgende udbetaling
af kompensation.
Derudover er der implementeringskonsekvenser i
form af administrative engangsudgifter i Justitsministeriets
koncern på ca. 1,6 mio. kr. i 2022, 11,4 mio. kr. i 2023 og
3,3 mio. kr. i 2024, der er behæftet med væsentlig
usikkerhed. Udgifterne i Justitsministeriets koncern er forbundet
med genoptagelse af dødsboer.
Tidsplanen for udvikling og implementering af
det nye ejendomsvurderingssystem er fortsat risikofyldt og
underlagt en række væsentlige usikkerheder, hvilket kan
påvirke tidspunktet for oversendelse af sagerne til
skifteretterne og dermed tidspunktet for udbetaling af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen.
For så vidt angår de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning bemærkes det,
at bestemmelserne i lovforslaget er udarbejdet så enkelt og
klart som muligt (princip nr. 1) og bl.a. med anvendelse af
eksisterende systemunderstøttelse og -løsninger
(princip nr. 6).
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
kommunerne og regionerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det skyldes, at det foreslås, at der
ikke skal udbetales kompensation efter tilbagebetalingsordningen
til juridiske personer, der ikke længere eksisterer, herunder
afsluttede konkursboer, medmindre der er tale om afsluttede
dødsboer, der genoptages. Dette skal dog ses i
sammenhæng med, at tilbagebetalingsordningen alene omfatter
ejerboliger, der vurderes pr. 1. januar 2020.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Der er med lovforslaget foreslået en
række forenklingstiltag, som vil medføre, at borgerne
vil undgå administration, f.eks. i forbindelse med
Skatteforvaltningens udarbejdelse af
tillægsboopgørelse og yderligere opkrævning af
boafgift.
Dog medfører modellen, at de
berørte arvinger vil blive kontaktet af skifteretten og
blandt andet vil skulle forholde sig til de udgifter, der vil kunne
være forbundet med en genoptagelse, f.eks. udgifter til
bobestyrer. I privatskiftede boer vil det, jf. de almindelige
regler herom i dødsboskifteloven, være arvingerne
selv, der skal fordele arven imellem sig. Hvis skifteretten
beslutter, at et bo ikke skal genoptages, vil borgere skulle
overveje, om denne beslutning skal kæres til landsretten.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. februar 2022 til den 24. marts 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Boligselskabernes
Landsforening, borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Skovforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater,
Danske Boligadvokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervsstyrelsen
- Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark,
Finanstilsynet, Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, Fritidshusejernes Landsforening
(FL), FSR - danske revisorer, HORESTA, Investering Danmark,
Justitia, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landbrugsstyrelsen, Landsskatteretten, Miljøstyrelsen,
Nationalbanken, Parcelhusejernes Landsorganisation, SEGES,
Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening,
Vurderingsankenævnsforeningen, Ældre Sagen og
Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Indførelsen af
beløbsgrænsen for udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen til afsluttede dødsboer forventes
at reducere antallet af dødsboer, der vil kunne genoptages
med henvisning til udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen. Dette forventes at medføre et
beskedent merprovenu for det offentlige på ca. 3 mio. kr.
efter tilbageløb. | Fritagelsen for boafgift og
dødsbobeskatning skønnes at medføre et
ikkenævneværdigt mindreprovenu. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes med væsentlig
usikkerhed isoleret set at medføre
implementeringskonsekvenser i form af administrative udgifter
på ca. 2,1 mio. kr. i 2022, 12,7 mio. kr. i 2023 og 4,0 mio.
kr. i 2024 i Skatteforvaltningen. Udgifterne vedrører
særligt Vurderingsstyrelsens oversendelse af de sager, hvor
der er beregnet kompensation efter tilbagebetalingsordningen, til
skifteretterne og Skattestyrelsens efterfølgende udbetaling
af kompensation. Derudover er der
implementeringskonsekvenser i form af administrative
engangsudgifter i Justitsministeriets koncern på ca. 1,6 mio.
kr. i 2022, 11,4 mio. kr. i 2023 og 3,3 mio. kr. i 2024, der er
behæftet med væsentlig usikkerhed. Udgifterne i
Justitsministeriets koncern er forbundet med genoptagelse af
dødsboer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
m.v. Det foreslås, at der ikke skal
udbetales kompensation efter tilbagebetalingsordningen til andre
juridiske personer, der ikke længere eksisterer, herunder
afsluttede konkursboer, end afsluttede dødsboer, der
genoptages. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at
tilbagebetalingsordningen alene omfatter ejerboliger, der vurderes
pr. 1. januar 2020. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Der er med lovforslaget foreslået en
række forenklingstiltag, som vil medføre, at borgerne
vil undgå administration, f.eks. i forbindelse med
Skatteforvaltningens udarbejdelse af
tillægsboopgørelse og yderligere opkrævning af
boafgift. | Berørte arvinger vil blive kontaktet
af skifteretten og vil bl.a. skulle forholde sig til de udgifter,
der vil kunne være forbundet med en genoptagelse, f.eks.
udgifter til bobestyrer. I privatskiftede boer vil det, jf. de
almindelige regler herom i dødsboskifteloven, være
arvingerne selv, der skal fordele arven imellem sig. Hvis
skifteretten beslutter, at et bo ikke skal genoptages, vil borgere
skulle overveje, om denne beslutning skal kæres til
landsretten. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af ejendomsvurderingslovens
§ 75, stk. 1, 1. pkt., at krav på kompensation tidligst
indtræder efter 90 dage fra datering af
klagestartsmeddelelsen, jf. § 89, stk. 8, medmindre
vurderingen pr. 1. januar 2020 er påklaget. Er vurderingen
pr. 1. januar 2020 påklaget inden 90 dage fra datering af
meddelelsen, indtræder krav på kompensation
først, når klagesagen er endeligt afsluttet, jf.
§ 75, stk. 1. 2. pkt. Dette skyldes, at er vurderingen
påklaget inden for denne frist, medfører det
genberegning af kompensationen, jf. § 73, stk. 5.
Hvis der på tidspunktet for udsendelsen
af klagestartsmeddelelsen verserer en genoptagelses-, klage- eller
domstolssag om en vurdering foretaget fra og med den 1. oktober
2011, som endnu ikke er afsluttet på tidspunktet for
udløbet af klagefristen for de videreførte
vurderinger, indtræder kravet på kompensation
først, når den verserende sag er endeligt afsluttet,
jf. ejendomsvurderingslovens § 77, stk. 2, og for så
vidt angår en vurdering foretaget fra og med den 1. oktober
2013, når også fristen for at påklage vurderingen
(på ny) med henblik at få vurderingen prøvet
på baggrund af prisforholdene i vurderingsåret, jf.
ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1, 4.-7. pkt. og stk. 2,
4.-7. pkt., er udløbet.
Der udbetales ikke kompensation på
grundlag af en videreført vurdering eller en omvurdering,
hvis en sådan vurdering påklages inden for fristen i
ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1, 2. pkt. eller stk. 2,
2. pkt., medmindre klagen afvises, jf. ejendomsvurderingslovens
§ 77, stk. 1.
Det er således først muligt at
vurdere om og i givet fald, hvilket krav der er endeligt
indtrådt, når ovenstående frister er
udløbet.
Derudover følger det af
ejendomsvurderingslovens § 76, stk. 2, 1. pkt., at
beløb under 200 kr. pr. ejendom ikke udbetales. Er en
ejendom ejet af flere personer i sameje, gælder
beløbsgrænsen for den samlede udbetaling til samtlige
ejere, jf. § 76, stk. 2, 2. pkt. Er flere ejendomme vurderet
samlet, gælder beløbsgrænsen efter 1. pkt. for
udbetalingen til den samlede ejendom, jf. § 76, stk. 2, 3.
pkt.
Udbetaling af kompensation forudsætter,
at udbetaling kan ske via Nemkontoordningen, jf. § 75, stk.
2.
Indtil 1. marts 2021 fremgik det af
ejendomsvurderingslovens dagældende § 75, stk. 2, at der
ikke skulle udbetales kompensation til afsluttede dødsboer
og konkursboer og i tilfælde, hvor en ejendom har været
ejet af en juridisk person, som på
tilbagebetalingstidspunktet ikke længere eksisterer.
Med lov nr. 291 af 27. februar 2021 blev
ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 2, ophævet. I
bemærkningerne, jf. ændringsforslag nr. 13, nr. 027 i
tillægsbetænkningen til 3. behandlingen, jf.
Folketingstidende 2020-21, B, L 107 A - Bilag 26, side 17,
begrundes det med, at det ikke var muligt at
systemunderstøtte et krav om, at udbetaling ikke skal ske
til afsluttede døds- og konkursboer og i tilfælde,
hvor en ejendom har været ejet af en juridisk person, som
på tilbagebetalingstidspunktet ikke længere
eksisterer.
Efter gældende ret skal
Skatteforvaltningen oversende de sager, hvor der er beregnet en
endelig kompensation efter tilbagebetalingsordningen for et
afsluttet døds- eller konkursbo, og den beregnede
kompensation for ejendommen er på 200 kr. eller derover, til
skifteretten, som kan genoptage boet, hvis betingelserne herfor er
opfyldt.
Om et afsluttet dødsbo skal genoptages,
afgøres af skifteretten efter de almindelige regler herom i
dødsboskifteloven. Der er i dødsboskiftelovens §
103, stk. 1, nr. 1, hjemmel til, at skifteretten kan genoptage et
dødsbo, når det findes påkrævet, navnlig
fordi der er fremkommet yderligere aktiver. Sådanne aktiver
vil kunne være kompensation efter tilbagebetalingsordningen.
Det er en konkret vurdering, om der skal ske genoptagelse.
Omkostningerne ved en genoptagelse set i forhold til det nye aktivs
størrelse kan derfor bevirke, at genoptagelse afslås.
Hvis et bo ikke genoptages kan beslutningen herom kæres til
landsretten, forudsat at de almindelige betingelser herfor er
opfyldt.
Det foreslås i ejendomsvurderingslovens
§ 74 at indsætte et nyt
stykke som stk. 3, som fastslår,
at bortset fra til afsluttede dødsboer, der genoptages som
følge af stk. 1, udbetales der ikke kompensation til
juridiske personer, der ikke længere eksisterer.
Dermed vil der ikke
skulle udbetales kompensation til juridiske personer, der ikke
længere eksisterer på tidspunktet, hvor kompensationen
er endelig, medmindre der er tale om afsluttede dødsboer,
der genoptages for at modtage kompensation. Skatteforvaltningen
oversender sagen til skifteretten med henblik på eventuel
genoptagelse, når kompensationen er endelig, dvs.
- når der
efter klagefristens udløb ikke er indgivet en klage over
vurderingen pr. 1. januar 2020, og der ikke er en
igangværende sag vedrørende en eller flere af de
videreførte vurderinger eller omvurderinger,
- når en
klagesag vedrørende vurderingen pr. 1 januar 2020 er
endeligt afsluttet, eller
- når en
igangværende sag vedrørende en eller flere af de
videreførte vurderinger eller omvurderinger er endeligt
afsluttet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det
foreslåede § 76, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr.
2, hvormed det foreslås, at der ikke skal udbetales
kompensation til afsluttede dødsboer, hvis kompensationen
til et dødsbo pr. ejendom er under 1.500 kr.
Til nr. 2
Det følger af ejendomsvurderingslovens
§ 76, stk. 2, 1. pkt., at beløb under 200 kr. pr.
ejendom ikke udbetales. Er en ejendom ejet af flere personer i
sameje, gælder beløbsgrænsen for den samlede
udbetaling til samtlige ejere, jf. § 76, stk. 2, 2. pkt. Er
flere ejendomme vurderet samlet, gælder
beløbsgrænsen efter 1. pkt. for udbetalingen til den
samlede ejendom, jf. § 76, stk. 2, 3. pkt.
Efter gældende
ret skal Skatteforvaltningen derfor oversende de sager, hvor der er
beregnet en endelig kompensation efter tilbagebetalingsordningen
for et afsluttet døds- eller konkursbo, og den beregnede
kompensation for ejendommen er på 200 kr. eller derover, til
skifteretten. Skatteforvaltningen oversender sagen til
skifteretten, når kompensationen er endelig, dvs.
- når der
efter klagefristens udløb ikke er indgivet en klage over
vurderingen pr. 1. januar 2020, og der ikke er en
igangværende sag vedrørende en eller flere
videreførte vurderinger eller omvurderinger,
- når en
klagesag vedrørende vurderingen pr. 1. januar 2020 er
endeligt afsluttet, eller
- når en
igangværende sag vedrørende en eller flere af de
videreførte vurderinger eller omvurderinger er endeligt
afsluttet.
Skifteretten træffer herefter
afgørelse om, hvorvidt et afsluttet bo skal genoptages.
Genoptages et bo med hjemmel i
dødsboskiftelovens § 103, stk. 1, nr. 1, fordi der er
fremkommet et yderligere aktiv i form af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen, vil genoptagelsen som udgangspunkt alene
ske med henblik på, at det pågældende
tilgodehavende kan udloddes til arvingerne.
Genoptages et dødsbo, behandles boet
som udgangspunkt på den måde, som det tidligere blev
behandlet, hvis betingelserne for dette fortsat er opfyldt. Et
almindeligt privat skiftet bo genoptages derfor som udgangspunkt
som privat skifte, og et insolvent bobestyrerbo genoptages som
insolvent bobestyrerbo.
Det er ikke skifteretten, der foretager
bobehandlingen og fordeler de nye midler. I f.eks. et privatskiftet
bo skal arvingerne selv sørge for bobehandlingen, og i et
bobestyrerbo sørger bobestyreren for bobehandlingen. Der
sker alene udbetaling af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen til én person eller én
bobestyrer.
Det er fortsat et krav, at udbetaling kan ske
via Nemkontoordningen, jf. ejendomsvurderingslovens § 75, stk.
2. Den person eller bobestyrer, som Skatteforvaltningen udbetaler
beløbet til, skal således kunne modtage kompensationen
via Nemkontoordningen.
Kravet på kompensation for
dødsboer, der genoptages, indtræder således
først, når Skatteforvaltningen har modtaget oplysning
om, til hvem der kan udbetales med frigørende virkning.
Udbetalingsfristen på 60 dage efter ejendomsvurderingslovens
§ 75, stk. 4, løber således fra dette
tidspunkt.
Det følger af § 29, stk. 1, i lov
om retsafgifter, at afgiftspligten i sager om dødsboskifte
indtræder ved dødsboets udlevering. I § 29, stk.
2, er det bestemt, at der ikke betales afgift på ny, hvis et
bo genoptages eller udleveres til en anden
behandlingsmåde.
Af de specielle bemærkninger til
lovforslaget (Folketingstidende 2020-21, A, L 66 som fremsat, side
51) fremgår det, at § 29, stk. 2, skal forstås
sådan, at der ved overgang fra en afgiftsfri
behandlingsmåde til en afgiftspligtig behandlingsmåde
skal betales afgift for den nye behandlingsmåde, da der ikke
tidligere vil være betalt afgift efter § 27. Det
indebærer endvidere, at der ved overgang fra én
afgiftspligtig behandlingsmåde til en anden afgiftspligtig
behandlingsmåde ikke skal betales ny afgift efter §
27.
Endvidere fremgår det af de specielle
bemærkninger (Folketingstidende 2020-21, A, L 66 som fremsat,
side 51), at hvis et bo, der har været behandlet efter de
almindelige regler om privat skifte eller ved bobestyrer og er
afsluttet med en boopgørelse med en arvebeholdning på
højst 1,5 mio. kr., senere genoptages, skal der under den
fortsatte bobehandling betales afgift efter § 28, hvis den
samlede arvebeholdning ifølge den oprindelige
boopgørelse og boopgørelsen efter genoptagelsen
overstiger 1,5 mio. kr. Der skal således højst betales
afgift efter § 28 én gang i et bo og genoptagelsen af
samme bo, men afgørelsen af, om arvebeholdningen overstiger
1,5 mio. kr. i et genoptaget bo, hvor der ikke under den
oprindelige bobehandling blev betalt afgift efter § 28, skal
ske ud fra den samlede arvebeholdning i det oprindelige bo og
genoptagelsesboet.
§ 29 i lov om retsafgifter indebar ingen
realitetsændringer i forhold til den tidligere lov om
retsafgifter, ud over de ændringer af afgiftssatserne der
følger af §§ 27 og 28.
Det følger af ovenstående, at det
ikke kan udelukkes, at der i enkelte tilfælde skal betales
retsafgift som led i genoptagelsen af et dødsbo med henblik
på boets modtagelse af et nyt aktiv i form af kompensation
efter tilbagebetalingsordningen. Dette vil dog i praksis formentlig
være sjældent forekommende.
Det foreslås i ejendomsvurderingslovens
§ 76 at indsætte to nye
stykker.
Det foreslås som stk. 3, 1. pkt., at beløb under 1.500
kr. til et dødsbo pr. ejendom ikke skal udbetales til et
afsluttet dødsbo.
Dermed vil der ikke skulle udbetales
kompensation efter tilbagebetalingsordningen til et afsluttet
dødsbo, hvis den beregnede kompensation til det afsluttede
dødsbo er under 1.500 kr. pr. ejendom.
Beløbsgrænsen på 1.500 kr.
pr. dødsbo pr. ejendom vil endvidere medføre, at
Skatteforvaltningen for så vidt angår sager, hvor
kompensationsbeløbet pr. dødsbo pr. ejendom er mindre
end 1.500 kr., ikke vil skulle give meddelelse om kompensation til
skifteretten. Skatteforvaltningen vil således i disse
tilfælde alene skulle beregne det beløb, som er
udgangspunkt for den videre vurdering af sagen, og herefter
journalisere beregningen af kompensationsbeløbet på
sagen.
Det foreslås samtidigt som stk. 3, 2. pkt., at er flere ejendomme
vurderet samlet, skal beløbsgrænsen efter 1. pkt.
gælde for udbetalingen til den samlede ejendom.
Beløbsgrænsen for ejendomme, der
er vurderet samlet, vil således tilsvarende være 1.500
kr.
Det foreslås med det foreslåede
stk. 4, at der ikke skal svares afgift
efter §§ 27 eller 28 i lov om retsafgifter i forbindelse
med genoptagelse af et dødsbo, hvor bobehandling udelukkende
sker med henblik på udbetaling af kompensation.
Til nr. 3
Et afsluttet dødsbo kan ikke klage over
videreførte vurderinger og omvurderinger for perioden fra
2013 til og med 2019 samt vurderingen pr. 1. januar 2020.
Der er i dødsboskiftelovens § 103
fastsat regler om skifterettens adgang til at genoptage et
afsluttet dødsbo. Det følger af
dødsboskiftelovens § 103, stk. 1, nr. 6, at
skifteretten kan genoptage behandlingen af et afsluttet
dødsbo, hvis der i øvrigt foreligger nye oplysninger
af væsentlig betydning for boets behandling eller for
tredjemands retsstilling.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3, at afsluttede
dødsboer ikke vil kunne genoptages med henblik på at
klage over vurderinger og omvurderinger for perioden fra 2013 til
og med 2019, jf. ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2,
eller vurderingen pr. 1. januar 2020, jf. ejendomsvurderingslovens
§ 5.
Den foreslåede bestemmelse vil supplere
dødsboskiftelovens § 103 og indebære, at
skifteretten vil skulle afslå anmodninger om genoptagelse af
et afsluttet dødsbo, hvis formålet med genoptagelsen
alene er at klage over de nævnte vurderinger og
omvurderinger.
Afsluttede dødsboer vil efter den
foreslåede bestemmelse ikke have mulighed for at blive
genoptaget med henblik på at opnå klageberettigelse i
relation til de nævnte vurderinger og omvurderinger. Det
forudsættes, at et afsluttet dødsbo, som måtte
være genoptaget før tidspunktet for udsendelse af
meddelelse om vurderinger eller omvurderinger, jf.
ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 1 og 2, eller meddelelse
om igangsættelse af klagefrist, jf. ejendomsvurderingslovens
§ 89, stk. 8, vil skulle modtage meddelelse herom på
samme måde som øvrige dødsboer, der er under
behandling (dvs. ikke afsluttede) på
afgørelsestidspunktet.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af boafgiftslovens § 3,
stk. 1, litra g, at arv, legat og forsikring m.v., der tilfalder
fonde, foreninger, stiftelser m.v. og religiøse samfund, der
er godkendt efter § 3, stk. 2, til at modtage arv, legat og
forsikring m.v. afgiftsfrit eller er godkendt i henhold til
ligningslovens §§ 8 A eller 12, er undtaget fra
boafgift.
Det foreslås i boafgiftslovens § 3, stk. 1, litra g, at ændre
»ligningslovens §§ 8 A eller 12, og« til
»ligningslovens §§ 8 A eller 12,«.
Ændringen er en konsekvens af, at litra
g efter indsættelsen af det foreslåede litra i, jf.
lovforslagets § 2, nr. 3, ikke længere vil være
næstsidste litra i opremsningen af boafgiftsundtagne
udbetalinger m.v.
Til nr. 2
Det følger af boafgiftslovens § 3,
stk. 1, litra h, at arv og legat i form af aktier m.v., der
tilfalder fonde, når overdragelsen er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F, er undtaget
fra boafgift.
Det foreslås i boafgiftslovens § 3, stk. 1, litra h, at ændre
»aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F.«
til »aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F,
og«.
Ændringen er en konsekvens af, at litra
h efter indsættelsen af det foreslåede litra i, jf.
lovforslagets § 2, nr. 3, vil blive det næstsidste litra
i opremsningen af boafgiftsundtagne udbetalinger m.v.
Til nr. 3
Arv beskattes efter boafgiftsloven. Boafgiften
beregnes under ét af den samlede arvebeholdning, som den
afdøde person efterlader sig udover et bundfradrag på
312.500 kr. (2022-niveau), jf. boafgiftslovens § 4. Det
følger af boafgiftslovens § 1, stk. 1, at af arv til
nære familiemedlemmer beregnes boafgiften som en proportional
afgift på 15 pct. ud over bundfradraget. Af arv, der
tilfalder andre, betales tillige en tillægsboafgift på
25 pct., jf. boafgiftslovens § 1, stk. 2. De 25 pct.
beregnes efter fradrag af de nævnte 15 pct., jf. §
7.
Ægtefæller, der ikke er
fraseparerede, er undtaget fra boafgiftspligten. Det samme
gælder visse pensions- og livsforsikringsordninger samt arv
m.v., der tilfalder visse godkendte fonde, foreninger m.v. med
almenvelgørende eller andet almennyttigt formål, jf.
boafgiftslovens § 3.
Det foreslås således i
boafgiftslovens § 3, stk. 1, at
indsætte »arv som følge af udbetaling af
kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§
74-76.« som et nyt litra i.
Det foreslåede vil medføre, at i
sager, hvor det afsluttede bo genoptages med henblik på
udbetaling af kompensation efter ejendomsvurderingslovens
§§ 74-76, fritages kompensationen for bo- og
tillægsboafgift.
Hensigten med bestemmelsen er alene at fritage
selve kompensationsbeløbet. Hvis det i forbindelse med
behandlingen af genoptagelsesboet viser sig, at der er andre
værdier, som ligeledes skal fordeles, falder disse
således uden for den foreslåede bestemmelse.
Det foreslåede vil - sammen med
lovforslagets § 3 - medføre, at boer, som genoptages og
udelukkende behandles med henblik på udbetaling af
kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76,
hverken bliver skattepligtige eller pålægges bo- og
tillægsboafgift. Forslaget vil medføre, at der ikke
skal indsendes en boopgørelse eller en
tillægsboopgørelse til Skatteforvaltningen. Da der
alene er tale om en udbetaling af et beløb i danske kroner,
vil der således heller ikke være behov for
Skatteforvaltningens godkendelse af
værdiansættelsen.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af dødsboskattelovens
§ 1, stk. 2, at dødsboer, der efter
dødsboskiftelovens § 2, stk. 1 eller 2, helt eller
delvis behandles her i landet, er pligtige at betale indkomstskat.
Dødsboer, som afsluttes ved boudlæg uden
skiftebehandling efter dødsboskiftelovens kapitel 12, er dog
ikke skattepligtige.
Af dødsboskattelovens § 4
fremgår det, at et dødsbos indkomst omfatter
indtægter og udgifter vedrørende den formue, der
tilhører dødsboet, og som er inddraget under
skiftet.
Kompensation efter tilbagebetalingsordningen,
jf. ejendomsvurderingslovens kapitel 13, er skattefri, medmindre de
pågældende ejendomsskatter var fradragsberettigede
efter ligningslovens § 14, jf. ejendomsvurderingslovens §
74, stk. 1. Dette gælder også udbetalinger til
dødsboer, der genoptages.
Efter de gældende regler er
kompensationen således skattefri, hvis de for meget betalte
skatter ikke var fradragsberettigede efter ligningslovens §
14, det vil sige eksempelvis, hvis der er tale om en
erhvervsvirksomhed, der har haft fradrag for ejendomsskatter.
Det foreslås, at der i
dødsboskattelovens § 1, stk. 2, 2.
pkt., efter »lov om skifte af dødsboer,«
indsættes »og genoptagelsesboer, hvor bobehandling
udelukkende sker med henblik på udbetaling af kompensation
efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76,«.
Det foreslåede vil medføre, at
genoptagelsesboer skal være skattefrie, når
bobehandlingen af genoptagelsesboet udelukkende sker med henblik
på udbetaling af kompensation efter ejendomsvurderingslovens
§§ 74-76.
Skattefritagelsen vil således ikke
afhænge af, hvorvidt de for meget betalte skatter var
fradragsberettigede efter ligningslovens § 14 eller ej. I
dødsboer, der genoptages, og hvor bobehandlingen af
genoptagelsesboet udelukkende sker med henblik på udbetaling
af kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76,
vil genoptagelsesboet dermed altid være skattefritaget.
Genoptages dødsboet af andre
årsager end med henblik på udbetaling af kompensation
efter ejendomsvurderingslovens §§ 74-76, eller fremkommer
der øvrige aktiver eller formuer under bobehandlingen af et
genoptaget dødsbo efter ejendomsvurderingslovens
§§ 74-76, gælder de almindelige regler.
I et privatskiftet bo udarbejder arvingerne en
boopgørelse over boets aktiver, passiver, indtægter og
udgifter med angivelse af fordelingen mellem legatarer og arvinger,
jf. dødsboskiftelovens § 31. Boopgørelsen
indsendes senest 15 måneder efter dødsdagen til
skifteretten, som videresender kopi af opgørelsen til
Skatteforvaltningen, jf. § 32. I bobestyrerboer udarbejdes
på tilsvarende vis en boopgørelse, jf. § 66, som
inden to uger efter, at den er endelig, sendes til
Skatteforvaltningen, jf. § 68, stk. 3.
Skatteforvaltningen
bruger boopgørelsen til flere formål, herunder:
- Godkendelse af
værdiansættelser i boopgørelsen.
- Afgørelse
af, om dødsboet er skattefritaget efter
dødsboskattelovens § 6.
- Afgørelse
af, hvornår dødsboets skattepligt ophører, og
hvornår udlodningsmodtagers skattepligt vedrørende de
udloddede aktiver begynder.
Dødsboer, som skifteretten har
udleveret til forenklet privat skifte efter
dødsboskiftelovens § 33, skal ikke indsende
boopgørelse. I stedet skal Skatteforvaltningen godkende
eller forkaste dødsboets egne værdiansættelser i
den udarbejdede åbningsstatus, jf. boafgiftslovens § 12,
stk. 4.
Det foreslåede vil - sammen med
lovforslagets § 2, nr. 3 - medføre, at dødsboer,
som genoptages og udelukkende bobehandles med henblik på
udbetaling af kompensation efter ejendomsvurderingslovens
§§ 74-76, hverken bliver skattepligtige eller
pålægges bo- og tillægsboafgift. Forslaget vil
medføre, at der ikke skal indsendes en boopgørelse
eller en tillægsboopgørelse til Skatteforvaltningen.
Da der alene er tale om en udbetaling af et beløb i danske
kroner, vil der således heller ikke være behov for
Skatteforvaltningens godkendelse af værdiansættelsen.
Endelig vil der ikke være behov for, at Skatteforvaltningen
inden udbetaling af kompensationen undersøger, hvorvidt der
oprindeligt var tale om et bo, der ikke er skattefritaget, eller
hvorvidt der tidligere er sket fradrag efter ligningslovens §
14.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2022.
Det indebærer, at udbetaling af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen til dødsboer,
der afsluttes før 1. juli 2022, behandles efter de hidtil
gældende regler, dvs. bl.a. beløbsgrænsen
på 200 kr. pr. ejendom, jf. ejendomsvurderingslovens §
76, stk. 2. Afsluttes dødsboer den 1. juli 2022 eller
senere, behandles udbetalingen af kompensation efter
tilbagebetalingsordningen efter de foreslåede regler i dette
lovforslags §§ 1-3.
Loven vil ikke gælde hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I ejendomsvurderingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1449 af 1. oktober 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2227 af 29. december 2020,
§ 1 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og § 2 i lov nr.
2614 af 28. december 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | §
74. --- Stk.
2. --- | | | | | 1. I § 74 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Bortset fra til afsluttede dødsboer, der genoptages som
følge af stk. 1, udbetales der ikke kompensation til
juridiske personer, der ikke eksisterer.« | | | | §
76. --- Stk.
2. --- | | | | | 2. I § 76 indsættes som stk. 3 og 4: »Stk. 3.
Beløb under 1.500 kr. til et dødsbo pr. ejendom
udbetales ikke til et afsluttet dødsbo. Er flere ejendomme
vurderet samlet, gælder beløbsgrænsen efter 1.
pkt. for udbetalingen til den samlede ejendom. Stk. 4. Der
svares ikke afgift efter §§ 27 eller 28 i lov om
retsafgifter i forbindelse med genoptagelse af et afsluttet
dødsbo, hvor bobehandling udelukkende sker med henblik
på udbetaling af kompensation efter § 74, stk.
1.« | | | | §
89. --- Stk. 2-10. | | | | | 3. I § 89 indsættes som stk. 11: »Stk. 11.
Afsluttede dødsboer kan ikke genoptages alene med henblik
på at klage over vurderinger og omvurderinger for perioden
fra 2013 til og med 2019, jf. stk. 1 og 2, eller vurderingen pr. 1.
januar 2020, jf. § 5. « | | | | | | § 2 | | | | | | I boafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 47 af 12. januar 2015, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1836 af 8. december 2020
og senest ved § 4 i lov nr. 1179 af 8. juni 2021, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Undtaget
fra afgiftspligten er endvidere a-f) --- | | | g) arv, legat og forsikring m.v., der
tilfalder fonde, foreninger, stiftelser m.v. og religiøse
samfund, der er godkendt efter § 3, stk. 2, til at modtage
arv, legat og forsikring m.v. afgiftsfrit eller er godkendt i
henhold til ligningslovens §§ 8 A eller 12, og | | 1. I § 3, stk. 1, litra g, ændres
»ligningslovens §§ 8 A eller 12, og« til:
»ligningslovens §§ 8 A eller 12,«. | h) arv og legat i form af aktier m.v., der
tilfalder fonde, når overdragelsen er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F. | | 2. I § 3, stk. 1, litra h, ændres
»aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F. «
til: »aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F,
og«. 3. I § 3, stk. 1, indsættes som litra i: »i) arv som følge af udbetaling
af kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§
74-76.« | | | | | | § 3 | | | | | | I dødsboskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 426 af 28. marts 2019, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 2614 af 28. december
2021, foretages følgende ændring: | | | | §
1. --- Stk. 2. Pligt
til at betale indkomstskat efter denne lovs bestemmelser om
beskatning af dødsboer påhviler dødsboer, der
efter § 2, stk. 1 eller 2, i lov om skifte af dødsboer
helt eller delvis behandles her i landet. Dødsboer, der
overtages af en længstlevende ægtefælle efter
denne lovs § 58, stk. 1, eller stk. 2, 1. pkt., eller som
afsluttes ved boudlæg uden skiftebehandling efter kapitel 12
i lov om skifte af dødsboer, er dog ikke
skattepligtige. | | 1. I § 1, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »lov om skifte af dødsboer,«: »og
genoptagelsesboer, hvor bobehandling udelukkende sker med henblik
på udbetaling af kompensation efter ejendomsvurderingslovens
§§ 74-76,«. |
|