Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 18. maj 2022
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget og til de stillede
ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 74, stk. 3, indsættes efter
»stk. 1,«: »1. pkt.,«.
[Præcisering af
henvisning]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 76, stk. 4, ændres »stk.
1.« til: »stk. 1, 1. pkt.«
[Præcisering af
henvisning]
Til § 4
3) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Loven har virkning for kompensation efter
tilbagebetalingsordningen, der er endeligt beregnet fra og med den
1. juli 2022.«
[Indsættelse af
virkningsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Efter gældende ret skal
Skatteforvaltningen oversende de sager, hvor der er beregnet en
endelig kompensation efter tilbagebetalingsordningen for et
afsluttet døds- eller konkursbo og den beregnede
kompensation for ejendommen er på 200 kr. eller derover, til
skifteretten, som kan genoptage boet, hvis betingelserne herfor er
opfyldt.
Det følger af § 29, stk. 1, i
lov om retsafgifter, at afgiftspligten i sager om
dødsboskifte indtræder ved dødsboets
udlevering. Af § 29, stk. 2, fremgår, at der ikke
betales afgift på ny, hvis et bo genoptages eller udleveres
til en anden behandlingsmåde. Af de specielle
bemærkninger til lovforslag nr. L 66 (folketingsåret,
2020-2021) fremgår det, at § 29, stk. 2, skal
forstås sådan, at der ved overgang fra en afgiftsfri
behandlingsmåde til en afgiftspligtig behandlingsmåde
skal betales afgift for den nye behandlingsmåde, da der ikke
tidligere vil være betalt afgift efter § 27.
Endvidere fremgår det af de specielle
bemærkninger til L 66 (folketingsåret, 2020-2021), at
hvis et bo, der har været behandlet efter de almindelige
regler om privat skifte eller ved bobestyrer og er afsluttet med en
boopgørelse med en arvebeholdning på højst 1,5
mio. kr., senere genoptages, skal der under den fortsatte
bobehandling betales afgift efter § 28, hvis den samlede
arvebeholdning ifølge den oprindelige boopgørelse og
boopgørelsen efter genoptagelsen overstiger 1,5 mio. kr.
Det følger af ovenstående, at
det ikke kan udelukkes, at der i enkelte tilfælde skal
betales retsafgift som led i genoptagelsen af et dødsbo med
henblik på boets modtagelse af et nyt aktiv i form af
kompensation efter tilbagebetalingsordningen.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at indsætte et nyt stykke i
ejendomsvurderingslovens § 74 som stk. 3, således at der
bortset fra til afsluttede dødsboer, der genoptages som
følge af stk. 1, ikke udbetales kompensation til juridiske
personer, der ikke længere eksisterer.
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det bl.a. at indsætte et nyt stykke i
ejendomsvurderingslovens § 76, stk. 4, således at der
ikke skal svares afgift efter §§ 27 eller 28 i lov om
retsafgifter i forbindelse med genoptagelse af et dødsbo,
hvor bobehandling udelukkende sker med henblik på udbetaling
af kompensation efter ejendomsvurderingslovens § 74, stk.
1.
Med ændringsforslag nr. 1 og 2
foreslås det at ændre lovforslagets § 1, nr. 1 og
2, således at der efter »stk. 1,« i
ejendomsvurderingslovens § 74, stk. 3, indsættes
»1. pkt.,«, og at »stk. 1.« i
ejendomsvurderingslovens § 76, stk. 4, ændres til
»stk. 1, 1. pkt.«
Formålet er at præcisere
henvisningen, så den i stedet for til
ejendomsvurderingslovens § 74, stk. 1, er til § 74, stk.
1, 1. pkt., som fastsætter, at der skal udbetales
kompensation, hvis genberegningen efter ejendomsvurderingslovens
§ 73 resulterer i et beløb, der for et eller flere
år er lavere end de oprindeligt beregnede skatter. Forskellen
udbetales i givet fald som en samlet kompensation. Kompensationen
kan føre til, at et afsluttet dødsbo genoptages.
Ændringen har ingen materiel
betydning.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 4 foreslås
det, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkningerne til denne bestemmelse risikerer at føre
til en fortolkning i strid med hensigten, som er, at
dødsboer, der er afsluttet før lovens
ikrafttræden, også kan være omfattet af de
foreslåede regler i dette lovforslags §§ 1-3.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 3 at indsætte som lovforslagets
§ 4, stk. 2, at loven har virkning for kompensation efter
tilbagebetalingsordningen, der er endeligt beregnet fra og med den
1. juli 2022.
Med ændringsforslaget vil det
således være entydigt, at fra og med den 1. juli 2022,
dvs. lovens ikrafttræden, skal vurderingen af, om en endeligt
beregnet kompensation efter tilbagebetalingsordningen kan
føre til indtræden af et krav på udbetaling af
kompensation, ske efter de foreslåede regler i dette
lovforslags § 1. Det vil betyde, at et
kompensationsbeløb til et afsluttet dødsbo, som er
endeligt beregnet den 1. juli 2022 eller senere, kun skal
oversendes til skifteretten med henblik på genoptagelse, hvis
beløbet overstiger 1.500 kr. til dødsboet pr.
ejendom, jf. det foreslåede stk. 3 i ejendomsvurderingslovens
§ 76, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Det foreslåede ændrer ikke
på, at hvis kompensationen efter tilbagebetalingsordningen er
endeligt beregnet den 30. juni 2022 eller tidligere, vil
indtræden af krav på udbetaling af kompensation,
herunder eventuel oversendelse til skifteretten med henblik
på genoptagelse, skulle behandles efter de hidtil
gældende regler, dvs. bl.a. beløbsgrænsen
på 200 kr. pr. ejendom, jf. ejendomsvurderingslovens §
76, stk. 2.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april
2022 og var til 1. behandling den 3. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 24. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 152. Den 27. april 2022 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF)
Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne
Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Bertel
Haarder (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (UFG) Peter Skaarup (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona
Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |