Skriftlig fremsættelse (27. april
2022)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om
kommunale internationale grundskoler (Forlængelse af
frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som
følge af covid-19 i skoleåret 2022/23 og etablering af
mulighed for fjernundervisning)
(Lovforslag nr. L 175)
Regeringen og Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance har den 11. marts 2022 indgået
aftale om at forlænge de udvidede frihedsgrader om fuld
kompetencedækning og konverteringen af den
understøttende undervisning i folkeskolen i skoleåret
2022/23 og om muligheden for at anvende fjernundervisning i
grundskolen.
Frihedsgraderne har som følge af
covid-19 pandemien været gældende både for
skoleåret 2020/21 og 2021/22. Den større fleksibilitet
og frihed for de enkelte skoler giver rammer for at løfte
fagligheden og sikre den gode trivsel efter endnu et år, hvor
covid-19 har presset både elever og ansatte i
folkeskolen.
Skolerne og kommunerne har sat stor pris
på den frihed til at tilrettelægge undervisningen ud
fra, hvad der giver mest faglig mening for eleverne, i det
forgangne skoleår. Aftalepartierne har på baggrund
heraf fundet, at der er god grund til at samle nogle flere
erfaringer med frihedsgraderne i det kommende skoleår og
drøfte med folkeskolens parter, hvordan frihedsgraderne
bedst gribes an fremover.
Aftalepartierne er optaget af at bygge
videre på den positive læring fra håndteringen af
covid-19-pandemien i grundskolen, herunder skolernes erfaringer med
at anvende fjernundervisning og virtuel undervisning i
grundskolen.
Lovforslag har til formål at
implementere regeringens aftale af 11. marts 2022 om frihedsgrader
til håndtering af faglige udfordringer som følge af
covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2022/23 og
etablering af mulighed for fjernundervisning m.v.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. august 2022
Lovforslaget
fremsættes først efter den 1. april, hvilket skyldes,
at den politiske aftale først blev indgået den 11.
marts 2022. Lovforslaget kan ikke udskydes til fremsættelse i
åbningsugen i folketingsåret 2022/23, da initiativerne
i henhold til aftalen skal træde i kraft den 1. august 2022
ved start af skoleåret 2022/23.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.