Skriftlig fremsættelse (26. april
2022)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og
barselsloven (Indførelse af et
beskæftigelsestillæg, nedsættelse af
dagpengeperioden for dimittender, nedsættelse af
dimittendsatsen for ikke-forsørgere, indførelse af et
sprogkrav til modtagere af dimittenddagpenge m.v.)
(Lovforslag nr. L 173)
Lovforslaget udmønter dele af aftale
af den 21. januar 2021 om en reformpakke for dansk økonomi,
Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i
fremtiden og innovative virksomheder på
arbejdsløshedsforsikringsområdet indgået af
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne.
Aftaleparterne er bl.a. enige om at styrke
sammenhængskraften i den danske model, at nyuddannede
dimittender skal hurtigere i job, og at der skal investeres i
dagpengene.
Det foreslås, at dagpengeperioden for
dimittender reduceres fra to år til ét år, og at
dimittendsatsen for ikke-forsørgere under 30 år
nedsættes til 9.514 kr. pr. måned efter de
første tre måneders forbrug af dagpengeperioden, og
for ikke-forsørgere, der er fyldt 30 år,
nedsættes til 12.018 kr. pr. måned efter de
første tre måneders forbrug af dagpengeperioden.
Det foreslås videre, at dimittender
fremadrettet skal opfylde et sprogkrav for at kunne modtage
dimittenddagpenge. Dimittender, som har vist aktuel tilknytning til
det danske arbejdsmarked, undtages fra sprogkravet.
Det foreslås yderligere, at ledige
kan få et tillæg til deres dagpenge på op til
3.649 kr. om måneden i de første tre måneder af
dagpengeperioden, svarende til, at man vil kunne få udbetalt
op til 23.000 kr. om måneden, dog som hidtil højst 90
pct. af tidligere indkomst.
Som følge af indførelsen af
beskæftigelsestillægget og nedsættelsen af
dimittendsatsen efter tre måneder er det nødvendigt at
foretage konsekvensændringer i syge- og
barselsdagpengereglerne vedr. satsens størrelse.
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren som følge af
forligsmæssige bindinger på dagpengeområdet
får bemyndigelse til at sætte lovforslaget i kraft
efter et nyvalg.
Lovforslaget har været sendt i
ekstern høring i perioden den 7.-18. marts 2022.
De samlede økonomiske konsekvenser
af lovforslaget skønnes at medføre offentlige
mindreudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
på 182,9 mio. kr. i 2023, 1.104,9 mio. kr. i 2024, 1.590,1
mio. kr. i 2025 og 1.776,4 mio. kr. i 2026. Fra 2027, hvor
lovforslaget er fuldt indfaset, vil det medføre offentlige
mindreudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd
på 1.856,8 mio. kr. årligt. Det skønnes, at
lovforslaget styrker den strukturelle beskæftigelse
årligt med ca. 7.200 fuldtidspersoner, når forslaget
samlet set er fuldt indfaset fra 2027 og frem.
Der er et politisk ønske om, at
lovforslaget fremsættes efter 1. april 2022 og
færdigbehandles i indeværende folketingssamling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.