Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. maj 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-4, 6 og 8-12. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5 og 7.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, DF og Bent Bøgsted (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 8, 9 og 12.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 3, 5-7, 10
og 11.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Nye
Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget. Det kan vi ikke, fordi regeringen med
lovforslaget bl.a. gør det mindre attraktivt at arbejde.
Partierne er imod, at regeringen
forhøjer dagpengesatsen, hvilket vil betyde, at 140.000
personer, ifølge regeringens egne tal, vil have en
lønindkomst, der er lavere end det, man kan få
på den højeste dagpengesats.
For partierne er det vigtigt, at det altid
skal kunne betale sig at arbejde, og det modarbejder lovforslaget,
når dagpengesatsen hæves. Det er særlig vigtigt
at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, efter den
socialdemokratiske regering har brugt de sidste knap 3 år
på at hæve skatter og afgifter mere end 40 gange og for
over 10 mia. kr., ligesom de indtil aftalen, der følger op
på regeringens udspil »Danmark kan mere I« havde
gennemført initiativer, der trak mere end 10.000 personer ud
af arbejdsmarkedet.
Vi har selv fremsat et beslutningsforslag,
hvori vi vil forhøje fribeløbet til su, afskaffe den
grønne check for ikkepensionister, forhøje den
grønne check for børn, sænke elafgiften,
udmønte reserven fra Nordsøen til gode
rammebetingelser for dansk erhvervsliv samt øge det
maksimale beskæftigelsesfradrag. Alle disse tiltag vil
bidrage til at løfte beskæftigelsen markant i en tid,
hvor ledigheden er rekordlav og efterspørgslen er
høj.
Partierne er enige i, at dimittendsatsen
skal nedsættes, som også er et element i lovforslaget.
Men vi er ikke enige i regeringens løsning, hvor man med den
anden hånd giver større fradrag for kontingentbetaling
til fagforeninger og hæver dagpengesatsen, hvilket gør
det mindre attraktivt at arbejde.
Partierne kan derfor samlet ikke
støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 48, stk. 9, ændres i nr. 1 og 2
»Have« til: »Medlemmet skal have«.
[Lovteknisk præcisering]
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 48, stk. 11, ændres »for
de første op til 390 timer for« til: »i op til
390 timer til«.
[Lovteknisk præcisering]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, EL,
SF, RV, DF, ALT og Bent Bøgsted (UFG)):
3) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 49, stk. 5,
indsættes efter det foreslåede 2. pkt. som nyt
punktum:
»Hvis
medlemmet under ledighed har modtaget sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge eller dagpenge under de første 14 dages sygdom,
træffer arbejdsløshedskassen afgørelse om,
hvorvidt medlemmet er omfattet af 1. eller 2. pkt.«
[Dagpengemodtagere, der
overgår til sygedagpenge, skal ikke skifte sats]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 49, stk. 5, 3. pkt., der bliver 4.
pkt., ændres »390 timer til et deltidsforsikret
medlem« til: »et deltidsforsikret medlem har modtaget
dagpenge med satsen i 1. pkt. i 390 timer«.
[Lovteknisk præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
5) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 49, stk. 5,
udgår 3. og 4. pkt., og i stedet indsættes:
»Skift af ydelsessats sker fra den 1. i den
efterfølgende måned, hvis medlemmet har modtaget
dagpenge i et omfang som nævnt i 2. pkt., fylder 30 år
eller skifter status som forsørger.«
[Sikring af, at skift af
dagpengesats sker med virkning fra den 1. i den
efterfølgende måned]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, EL,
SF, RV, DF, ALT og Bent Bøgsted (UFG)):
6) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 52 a, stk. 4,
indsættes efter det foreslåede 2. pkt. som nyt
punktum:
»Skift af ydelsessats efter 2. pkt. sker med
virkning fra det tidspunkt, hvor et fuldtidsforsikret medlem har
modtaget dagpenge med satsen i 1. pkt. i 481 timer eller et
deltidsforsikret medlem har modtaget dagpenge med satsen i 1. pkt.
i 390 timer.«
[Regel om satsskiftetidspunkt ved
overgang til nedsatte dagpenge som ikkeforsørger]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
7) I
det under nr. 5 foreslåede § 54, stk. 3, affattes 1. pkt. således:
»Medlemmer, der ikke opfylder sprogkravet i
stk. 2, har dog ret til dagpenge efter stk. 1, hvis personen, jf.
lov om et indkomstregister, har fået indberettet mindst 600
løntimer til indkomstregisteret for et fuldtidsforsikret
medlem og 400 timer for et deltidsforsikret medlem i løbet
af de sidste 18 måneder.«
[Tilretning af
beskæftigelseskravet svarende til de almindelige regler]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) I
det under nr. 6 foreslåede § 54, stk. 4, 4. pkt., ændres
»Der kan endvidere fastsættes« til:
»Beskæftigelsesministeren kan endvidere
fastsætte«.
[Lovteknisk præcisering]
9) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 55, stk. 4, 1.
pkt., indsættes efter »stk. 2«:
»opgøres i timer«.
[Rettelse af fejl]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, EL,
SF, RV, DF, ALT og Bent Bøgsted (UFG)):
10) Nr.
1 og 4 udgår.
[Konsekvensrettelser som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af flertal (S, EL, SF,
RV, DF, ALT og Bent Bøgsted (UFG)):
11) Stk.
2 udgår.
[Konsekvensrettelser som
følge af ændringsforslag nr. 10]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
12) I
stk. 3 ændres »§ 1,
nr. 6« til: »§ 1, nr. 5 og 6«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I de i
lovforslaget foreslåede § 48, stk. 9, nr. 1 og 2, er
nummereringerne indledt med udtrykket »Have«. Denne
indledning opfylder ikke reglerne for opregninger i en
lovtekst.
Det
foreslås, at der i stedet indledes med ordene
»Medlemmet skal have«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
I det i
lovforslaget foreslåede § 48, stk. 11, er formuleringen
»for de første op til 390 timer for«
deltidsmedlemmer ikke konsistent med formuleringen af den
tilsvarende regel for fuldtidsmedlemmer.
Det
foreslås, at det i stedet formuleres som »i op til 390
timer til«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 2, ad § 49, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., at dimittendsatsen for
ikkeforsørgere under 30 år efter de første 3
måneders forbrug af dagpengeperioden vil blive nedsat til
9.514 kr. pr. måned (2022 niveau). Det følger videre,
at dimittendsatsen for ikkeforsørgere, der er fyldt 30
år, vil blive nedsat til 12.018 kr. pr. måned (2022
niveau) efter de første 3 måneders forbrug af
dagpengeperioden.
Det fremgår af bemærkningerne
til bestemmelsen, at de 3 måneder vil blive opgjort i timer
svarende til 481 timer (3 x 160,33 timer pr. md. - afrundet til
481) for et fuldtidsforsikret medlem og 390 timer for et
deltidsforsikret medlem, hvilket svarer til den måde,
dagpengeperioden normalt opgøres på.
Det fremgår videre, at de almindelige
regler om forbrug af dagpenge vil finde anvendelse ved
opgørelsen af de 481 timer som fuldtidsforsikret medlem
eller 390 timer som deltidsforsikret medlem.
Forslaget betyder bl.a., at perioder
på op til 6 uger, hvor medlemmet under ledighed modtager
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge under de
første 14 dages sygdom, vil forbruge af opgørelsen af
de 481 timer som fuldtidsforsikret medlem eller 390 timer som
deltidsforsikret medlem.
Det betyder videre, at ved overgang til
sygedagpenge, inden perioden på 481 timer, som man har som
fuldtidsforsikret medlem, eller de 390 timer, som deltidsforsikret
medlem er forbrugt, vil sygedagpengene blive udbetalt ud fra satsen
for ikkeforsørgere på 71,5 pct. af højeste
dagpenge for fuldtids- eller deltidsforsikrede.
Udbetalingen af sygedagpenge med denne sats
vil skulle fortsætte, indtil medlemmet sammenlagt vil have
forbrugt 481 timer som fuldtidsforsikret medlem eller 390 timer som
deltidsforsikret medlem med dagpenge og sygedagpenge.
Det følger af punkt 2.3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger og de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 2, og § 2, nr. 4, at
når den sygemeldte dagpengemodtager samlet har forbrugt sin
mulighed for udbetaling med høj sats på dagpenge og
sygedagpenge, vil medlemmet blive sat ned i sygedagpengesats i
overensstemmelse med satsnedsættelsen gældende for
arbejdsløshedsdagpengene. Personen vil herefter modtage
sygedagpenge med den sats, som personen ville kunne have modtaget
pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den
pågældende ikke havde været syg.
Det følger videre af
bemærkningerne, at hvis personen efter en periode med
sygedagpenge vender tilbage til arbejdsløshedsforsikringen
og vedkommende ikke samlet har modtaget arbejdsløsheds- og
sygedagpenge i 481 timer som fuldtidsforsikret medlem eller 390
timer som deltidsforsikret medlem, vil dagpengeudbetalingen med
ikkeforsørgersatsen på 71,5 pct. af højeste
dagpenge for fuldtids- eller deltidsforsikrede blive
genoptaget.
Hvis personen inden overgang til
sygedagpenge har forbrugt mere end 481 timer som fuldtidsforsikret
medlem eller 390 timer som deltidsforsikret medlem og dermed vil
være blevet omfattet af den foreslåede
nedsættelse af satsen for ikkeforsørgere henholdsvis
over og under 30 år, vil personen skulle overgå til
sygedagpenge med den relevante dagpengesats.
De ovenfor beskrevne regler
forudsætter, at der i arbejdsløshedskasserne og i
kommunerne skal opbygges nye administrative systemer, som skulle
kunne foretage opgørelsen af antallet af timer, herunder
håndtere ydelsesskift i en udbetalingsperiode. Særlig
for kommunerne vil det være nyt at skulle foretage
opgørelse af forbrug af antallet af timer og håndtere
en nedsættelse af satsen på sygedagpenge.
Dette er ikke hensigtsmæssigt.
Det
foreslås derfor, at der i den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 49, stk. 5, indsættes efter det
foreslåede 2. pkt., at hvis medlemmet under ledighed har
modtaget sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge
under de første 14 dages sygdom, træffer
arbejdsløshedskassen afgørelse om, hvorvidt medlemmet
er omfattet af 1. eller 2. pkt.
Forslaget til et nyt 3. pkt. betyder, at
det præciseres, at arbejdsløshedskassen skal foretage
en opgørelse af forbruget af 481 timer som fuldtidsforsikret
medlem eller 390 timer som deltidsforsikret medlem, hvis medlemmet
efter en periode med sygedagpenge eller dagpenge under de
første 14 dages sygdom igen skal modtage dagpenge.
Opgørelsen har betydning for, om
genoptagelsen af dagpenge skal ske med satserne efter § 49,
stk. 5, 1. pkt., eller med den nedsatte sats efter forslaget til
§ 49, stk. 5, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Dette fremgår for så vidt
allerede af det fremsatte lovforslag, men det nye er, jf.
også nedenfor, at medlemmet ikke skal sættes ned i sats
ved modtagelse af sygedagpenge efter 481 timer for et
fuldtidsforsikret medlem eller 380 timer for et deltidsforsikret
medlem.
Dette betyder, at bl.a. perioder på
op til 6 uger, hvor medlemmet under ledighed modtager sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge eller dagpenge under de første 14
dages sygdom, vil forbruge af opgørelsen af de 481 timer,
som man har som fuldtidsforsikret medlem, eller de 390 timer, som
man har som deltidsforsikret medlem.
Dette betyder videre, at perioder ud over
de 481 timer som fuldtidsforsikret medlem eller 390 timer som
deltidsforsikret medlem, hvor medlemmet under ledighed vil have
modtaget sygedagpenge, ikke vil forbruge af opgørelsen af
antallet af timer.
Hvis arbejdsløshedskassens
opgørelse viser, at et medlem under ledighed har modtaget
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge under de
første 14 dages sygdom, jf. § 62, stk. 3, i mere end 6
uger og medlemmet efterfølgende modtager dagpenge,
genoptages forbruget af antallet af timer efter 1. pkt., indtil
medlemmet har forbrugt de 481 timer til et fuldtidsforsikret medlem
eller 390 timer til et deltidsforsikret medlem, jf. § 55, stk.
4, i loven.
Hvis opgørelsen viser, at medlemmet
samlet på dagpenge og sygedagpenge har forbrugt mere end de
481 timer til et fuldtidsforsikret medlem eller 390 timer til et
deltidsforsikret medlem, vil satsen ved genoptagelsen af
udbetalingen af dagpenge blive nedsat i overensstemmelse med den
foreslåede satsnedsættelse.
Forslaget betyder videre, at et medlem, som
overgår til sygedagpenge, jf. lov om sygedagpenge, inden
perioden på 481 timer som fuldtidsforsikret medlem eller 390
timer som deltidsforsikret medlem er forbrugt, vil få
udbetalt sygedagpengene ud fra satsen for ikkeforsørgere
på 71,5 pct. af højeste dagpenge for fuldtids- eller
deltidsforsikrede i hele perioden med sygedagpenge. Det vil sige,
at sygedagpengene til et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse i overensstemmelse med allerede
gældende regler vil blive udbetalt med den sats, som personen
på første dag med ret til sygedagpenge kunne have
modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den
pågældende ikke havde været syg.
Med ændringsforslaget forbliver
medlemmet på denne sygedagpengesats i hele perioden på
sygedagpenge, uanset om medlemmet samlet når til at have
modtaget dagpenge og sygedagpenge ud over 481 timer til et
fuldtidsforsikret medlem eller 390 timer til et deltidsforsikret
medlem.
Det betyder, at kommunerne bl.a. ikke vil
skulle modtage en opgørelse af det hidtidige forbrug af
timer på arbejdsløshedsdagpenge, og ikke
fortløbende vil skulle foretage en opgørelse af
forbruget af antallet af timer, og at der ikke vil skulle ske en
nedsættelse af satsen på sygedagpenge, efter at de 481
timer til et fuldtidsforsikret medlem eller 390 timer til et
deltidsforsikret medlem vil være forbrugt.
Tilsvarende betyder det for
arbejdsløshedskasserne, at de bl.a. ikke vil skulle foretage
en særlig opgørelse af forbruget af timer ved
overgangen til sygedagpenge og ikke vil skulle foretage en
efterfølgende kontrol af forbruget af antallet af timer med
henblik på en vurdering af, om vedkommende skulle have
været sat ned i sats på et givent tidspunkt, og om der
vil være grundlag for en eventuel efterregulering af
forbruget af antallet af timer og dermed en mulig regulering af
antallet af timer med en given sats.
For arbejdsløshedskasserne betyder
ændringsforslaget videre, at de som beskrevet i lovforslaget
ved et medlems tilbagevenden fra sygedagpenge til dagpengesystemet
vil skulle foretage en opgørelse af det samlede forbrug af
dagpenge, jf. § 55, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter § 51 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsætter
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om anvendelsen
af bl.a. § 49. Det forventes, at der med hjemmel heri vil
blive fastsat nærmere regler om opgørelsen af forbrug
af de 481 timer til et fuldtidsforsikret medlem eller 390 timer til
et deltidsforsikret medlem, hvis medlemmet vender tilbage fra
sygedagpenge til arbejdsløshedsdagpenge, herunder hvorledes
forbruget af sygedagpenge skal opgøres. Det forventes, at
forbruget vil blive opgjort som 7,4 time pr. dag med sygedagpenge
for et fuldtidsforsikret medlem og 6 timer pr. dag for et
deltidsforsikret medlem.
Det bemærkes, at § 55, stk. 4, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i øvrigt finder
anvendelse ved opgørelsen af forbruget af de 481 timer for
et fuldtidsforsikret medlem eller 380 timer for til et
deltidsforsikret medlem.
Det betyder, at et medlem, som f.eks. har
perioder, hvor medlemmet deltager i jobrettet uddannelse efter
kapitel 9 og tilbud efter kapitel 11-14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, eller har perioder, som ikke er
omfattet af nr. 2, hvor et ledigt medlem får udbetalt ydelser
under uddannelse efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren, vil kunne få nedsat
dagpengesatsen under deltagelse i et af disse forløb.
Til nr. 4
I det i
lovforslaget foreslåede § 49, stk. 5, 3. pkt., er
formuleringen »390 timer til et deltidsforsikret
medlem« ikke konsistent med formuleringen af den tilsvarende
regel for fuldtidsmedlemmer.
Det
foreslås, at det i stedet formuleres som »et
deltidsforsikret medlem har modtaget dagpenge med satsen i 1. pkt.
i 390 timer«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Forslagsstillerne mener, at et satsskifte
midt i en måned vil betyde beregningsvanskeligheder og
føre til uoverskuelige efterreguleringer, der betyder, at
hver sag skal behandles individuelt. En anden måde at
gøre det på, så det ikke fører til
øgede omkostninger i dagpengesystemet, kunne være at
bruge en gennemsnitsbetragtning, således at medlemmerne var
sikret, at de kunne få mindst 2½ måned og
højst 3½ måned på den høje
sats.
Det vil være muligt at administrere
og samtidig være meget mere overskueligt for
a-kassemedlemmerne, der på den måde kan få et
månedsbudget til at hænge sammen. Det vil samtidig
svare til alle andre beregninger i dagpengesystemet. En teknisk
løsning kunne være den, der er benyttet ved skifte i
forbindelse med a-kasseforsøget.
Til nr. 6
I den i
lovforslaget foreslåede ændring af § 52 a, stk. 4,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3, er der ved en fejl ikke blevet
indsat en regel, som definerer tidspunktet for skift af sats,
når medlemmet har forbrugt 481 timer eller 390 timer med den
relativt højere dagpengesats for ikkeforsørgende
dimittender.
Det
foreslås derfor, at skift af ydelsessats sker med virkning
fra det tidspunkt, hvor et fuldtidsforsikret medlem har modtaget
dagpenge med den relativt højere dagpengesats som
ikkeforsørgende dimittend i 481 timer eller 390 timer som et
deltidsforsikret medlem.
Ændringsforslaget betyder, at det dermed kommer til at
fremgå af loven, hvornår der sker et ydelsesskift.
Ændringsforslaget betyder videre, at skift af sats kan ske i
løbet af en måned, således at dagpengene for
denne måned skal udbetales med to forskellige satser.
Ændringsforslaget svarer til den tilsvarende foreslåede
satsskifteregel for dimittender, jf. forslagets § 1, nr. 2, ad
§ 49, stk. 5, 3. pkt.
Ændringsforslaget forventes at medføre yderst
begrænsede merudgifter.
Til nr. 7
Forslagsstillerne vurderer, at det giver et
stort administrativt ekstraarbejde, hvis timerne skal findes inden
for en periode - en såkaldt referenceperiode. Her kunne man i
stedet bruge en gennemsnitsbetragtning og sige, at timerne skal
findes inden for 18 måneder i stedet for inden for 12
måneder inden for 24 måneder.
Til nr. 8
I det i
lovforslaget foreslåede § 54, stk. 4, 4. pkt., indledes
med ordene »Der kan endvidere fastsættes«.
Formuleringen kan forekomme upræcis.
Det
foreslås, at det ændres til
»Beskæftigelsesministeren kan endvidere
fastsætte«.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
I de i
lovforslaget foreslåede ændringer til § 55, stk.
4, 1. pkt., mangler sidste del af gældende § 55, stk. 4,
1. pkt. Dette er en fejl.
Det
foreslås derfor, at der indsættes »opgøres
i timer«. Derved færdiggøres sætningen i
sin helhed.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 10
Efter gældende regler i § 51,
stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr.
1712 af 20. august 2021, udbetales sygedagpenge til et ledigt
medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse med den sats, som
personen på første dag med ret til sygedagpenge kunne
have modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den
pågældende ikke havde været syg, jf. dog stk. 2
og 3 og § 53 a.
Efter § 51, stk. 3, i lov om
sygedagpenge udbetales sygedagpenge til et medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der bliver ledigt i
fraværsperioden, med den sats, som personen på
første dag med ret til sygedagpenge efter ansættelsens
ophør kunne have modtaget pr. dag i
arbejdsløshedsdagpenge.
Efter § 51, stk. 4, i lov om
sygedagpenge fastsætter beskæftigelsesministeren
nærmere regler om beregning af sygedagpenge på grundlag
af supplerende arbejdsløshedsdagpenge samt regler om
fremadrettet ændring af satsen i stk. 1-3 i særlige
tilfælde.
Efter § 14 i bekendtgørelse nr.
1091 af 1. juni 2021 om opgørelse af
beskæftigelseskrav og beregning af sygedagpenge m.v. kan et
medlem af en arbejdsløshedskasse anmode kommunen om
ændring af den sats, der ligger til grund for udbetalingen af
sygedagpenge, jf. lovens § 51, når den
pågældende ville være blevet berettiget til en
højere sats efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. Ændringen har virkning fra mandagen efter
anmodningstidspunktet. Det betyder, at der i særlige
tilfælde kan ske ændring af den sats, der ligger til
grund for udbetalingen af sygedagpenge, når den
pågældende ville være blevet berettiget til en
højere sats efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Det er i lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslået, at i § 51, stk. 1, 1. pkt., ændres
»jf. dog stk. 2 og 3« til »jf. dog stk.
2-4«.
Det er i lovforslagets § 2, nr. 4,
foreslået indsat som 2. pkt. i § 51, stk. 4, at
beskæftigelsesministeren endvidere fastsætter regler om
nedsættelse af satsen og tidspunktet for nedsættelsen
for et medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, som
overgår til sygedagpenge fra ledighed med ret til
arbejdsløshedsdagpenge, og som er indplaceret i en
dagpengeperiode, jf. § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis medlemmets sats på
arbejdsløshedsdagpenge skal nedsættes efter § 49,
stk. 5, 2. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at der vil være hjemmel
til, at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte
regler om, at der sker nedsættelse af satsen i
sygedagpengesystemet, når en dimittend eller person under 25
år sammenlagt har modtaget arbejdsløshedsdagpenge og
sygedagpenge ud fra den høje sats i en beregnet periode
på 3 måneder.
Det foreslås, at § 2, nr. 1 og
4, udgår.
Ændringsforslaget betyder, at den
gældende retsstilling opretholdes, og at
beskæftigelsesministeren således ikke vil kunne
fastsætte regler om nedsættelse af satsen i
sygedagpengesystemet, når en dimittend eller person under 25
år sammenlagt har modtaget arbejdsløshedsdagpenge og
sygedagpenge ud fra den høje sats i en beregnet periode
på 3 måneder.
En person, der efter at være blevet
sygemeldt ville være blevet nedsat i
arbejdsløshedsdagpenge på grund af de kommende
dimittendregler, vil dermed ikke få nedsat sin
sygedagpengesats.
Økonomiske
konsekvenser
Ændringsforslag nr. 3 og 10 vil
medføre offentlige merudgifter. Det skønnes, at
ændringsforslag nr. 3 og 10 vil medføre offentlige
merudgifter før skat og tilbageløb (inkl.
adfærd) på 2,8 mio. kr. i 2023, 10,3 mio. kr. i 2024,
9,3 mio. kr. i 2025, 9,3 mio. kr. i 2026 og 9,1 mio. kr.
årligt fra 2027 og frem. Det
svarer efter skat, tilbageløb og adfærd til 2,4 mio.
kr. i 2023, 8,7 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 7,8 mio. kr.
i 2026 og 7,6 mio. kr. årligt fra 2027 og frem. Forslagene
skønnes fuldt indfaset at reducere den strukturelle
beskæftigelse med ca. 15 fuldtidspersoner om året.
Merudgifterne håndteres som led i forslaget til finanslov for
2023.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring
af ikrafttrædelsesbestemmelsen, idet det foreslåede
stk. 2 udgår som følge af ændringsforslag nr.
10.
Til nr. 12
I
lovforslagets § 4, stk. 3, fremgår henvisning til
lovforslagets »§ 1, nr. 6, i denne lov«.
Henvisningen er lovteknisk uklar, da rykning af § 54, stk. 2,
finder sted i lovforslagets nr. 5.
Det
foreslås, at henvisningen præciseres, ved at der sker
en samlet henvisning til § 1, nr. 5 og 6.
Præciseringen har ingen indholdsmæssig betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2022 og var til 1. behandling den 3. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 8. marts 2022 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 179. Den 26. april
2022 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmål 1-13. Spørgsmål 14 forventes
besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.
Maria Gudme (S) Bjarne Laustsen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Jens
Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten
Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard
(V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs
(V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte
Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |