Skriftlig fremsættelse (26. april
2022)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om lønmodtageres
ret til fravær fra arbejde af særlige
familiemæssige årsager, ligebehandlingsloven, lov om
aktiv socialpolitik og forskellige andre love (Gennemførelse
af orlovsdirektivets bestemmelser om omsorgsorlov,
afskedigelsesbeskyttelse m.v., samt fritagelse for rådighed
ved orlov, bedre orlovsvilkår for trillingeforældre
m.v.)
(Lovforslag nr. L 172)
Lovforslaget har til formål at
gennemføre orlovsdirektivets artikel 6 om
lønmodtageres ret til fem dages omsorgsorlov om året
samt artikel 9-14 om fleksible arbejdsordninger,
ansættelsesrelaterede rettigheder, beskyttelse mod
forskelsbehandling, ugunstig behandling, negative følger og
afskedigelse, bevisbyrderegler og sanktioner.
Lovforslaget har også til
formål at udmønte den politiske aftale mellem
regeringen (S) og V, SF, RV, EL og ALT af 26. oktober 2021 om
implementering af EU's orlovsdirektiv og ligestilling af
orlovsrettigheder mellem forældre og øremærket
forældreorlov, hvor aftalepartierne er enige om, at
arbejdsmarkedets parters anbefalinger om implementering af
omsorgsorlov, ansættelsesrelaterede rettigheder og fleksible
arbejdsordninger, gennemføres.
Lovforslaget fremsættes efter den 1.
april 2022, fordi regeringen har prioriteret at fremsætte det
lovforlag, som gennemfører orlovsdirektivets bestemmelser om
øremærket orlov, først, da denne del
kræver omfattende IT-understøtning. Lovforslaget
ønskes af hensyn til orlovsdirektivets
ikrafttrædelsesfrist gennemført i indeværende
folketingsår.
Med lovforslaget indføres for
lønmodtagere en ret til omsorgsorlov i fem arbejdsdage om
året til at yde personlig omsorg eller støtte til et
familiemedlem eller en person, der bor i samme husstand som
lønmodtageren, som har behov for væsentlig omsorg
eller støtte på grund af en alvorlig
helbredsmæssig tilstand.
Med lovforslaget sikres
lønmodtagere, der er omsorgspersoner en ret til at
opretholde og bevare de ansættelsesrelaterede rettigheder,
som de har erhvervet eller var i færd med at erhverve, mens
de holdt omsorgsorlov.
Der indføres med lovforlaget en ret
for lønmodtagere, der er forældre til et eller flere
børn under 9 år, til at anmode arbejdsgiver om
fleksible arbejdsordninger i form af fx ændring af
arbejdstid- eller mønster.
Med lovforslaget får sociale
forældre samme ansættelsesrelaterede rettigheder som
forældre, som bl.a. retten til at anmode om fleksible
arbejdsordninger ligesom nærtstående familiemedlemmer,
der afholder overdraget orlov efter barselsloven får en
udvidet ansættelsesretlig beskyttelse.
Endvidere indføres der med
lovforslaget en særlig ret til 26 ugers ekstra orlov med
barselsdagpenge til forældre, der får tre eller flere
børn ved samme fødsel. Endelig foretages der
konsekvensændringer i lov om aktiv socialpolitik som
følge af ændringerne i barselsloven om ligedeling af
orlov m.m.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 2. august 2022, og har virkning for forældre til et
barn født eller modtaget den 2. august 2022 eller senere.
Den 2. august 2022 er også fristen for at gennemføre
EU's orlovsdirektiv nationalt.
Lovforslagets bestemmelser om
forældre, der får tre eller flere børn ved samme
fødsel, træder i kraft den 1. januar 2023. Det har
således virkning for forældre, hvis blot ét af
børnene er født den 1. januar 2023.
Lovforslagets bestemmelser om sociale
forældre og nærtstående familiemedlemmer
træder i kraft den 1. januar 2024 som følge af, at
barselslovens regler om sociale forældre og
nærtstående familiemedlemmers mulighed for at afholde
overdraget orlov først finder anvendelse for børn
født eller modtaget den 1. januar 2024 eller senere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.