Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. juni 2022
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af
særlige familiemæssige årsager,
ligebehandlingsloven, lov om aktiv socialpolitik og forskellige
andre love1)
(Gennemførelse af orlovsdirektivets
bestemmelser om omsorgsorlov, afskedigelsesbeskyttelse m.v. samt
fritagelse for rådighed ved orlov, bedre orlovsvilkår
for trillingeforældre m.v.)
§ 1
I lov nr. 223 af 22. marts 2006 om
lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af
særlige familiemæssige årsager foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1158 af 20.
juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og privatliv for
forældre og omsorgspersoner og om ophævelse af
Rådets direktiv 2010/18/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side
79.«
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a. En
lønmodtager har ret til omsorgsorlov i 5 arbejdsdage hvert
kalenderår til at yde personlig omsorg eller støtte
til egne børn, forældre, ægtefælle eller
partner eller en person, der bor i samme husstand som
lønmodtageren, som har behov for væsentlig omsorg
eller støtte på grund af en alvorlig
helbredsmæssig tilstand. Omsorgsorlov kan afholdes som en
samlet periode eller som enkelte dage. Ubrugte omsorgsdage
bortfalder ved årets udgang. Arbejdsgiveren kan kræve,
at lønmodtageren lægeligt dokumenterer behovet for
væsentlig omsorg eller støtte på grund af en
alvorlig helbredsmæssig tilstand.
Stk. 2.
Såfremt en lønmodtager inden for et kalenderår
har været fraværende fra arbejdet i medfør af
§ 1, nr. 2 og 3, fratrækkes dette fravær i retten
til omsorgsorlov efter stk. 1.«
3.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a. Den tid, en
lønmodtager har været fraværende efter § 1,
nr. 1, eller § 1 a, stk. 1, medregnes ved beregning af
anciennitet i arbejdsforholdet. Bestemmelsen vedrører ikke
pensionsforhold.
§ 3 b. En lønmodtager,
der har udnyttet sin ret til fravær efter § 1 a, stk. 1,
har ret til at vende tilbage til det samme eller et tilsvarende
arbejde med arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige for
lønmodtageren, og til at nyde godt af enhver forbedring i
arbejdsvilkårene, som lønmodtageren ville have
været berettiget til under sit fravær.
§ 3 c. En lønmodtager,
som yder personlig omsorg eller støtte til en
pårørende eller en person, der bor i samme husstand
som lønmodtageren, som har behov herfor på grund af en
alvorlig helbredsmæssig tilstand, jf. § 1 a, stk. 1, og
som har mindst 6 måneders forudgående ansættelse
hos arbejdsgiveren, kan med henblik på omsorgsformål
anmode arbejdsgiveren om ændrede arbejdstider eller
-mønstre i en nærmere angivet periode.
Lønmodtageren har ret til at anmode om at vende tilbage til
det oprindelige arbejdsmønster inden udløbet af den
aftalte periode, hvis ændrede omstændigheder berettiger
dette. Arbejdsgiveren skal overveje og besvare
lønmodtagerens anmodninger inden for et rimeligt tidsrum
under hensyn til både arbejdsgiverens og
lønmodtagerens behov.«
4. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
»en lønmodtager,«: »herunder en
lønmodtagerrepræsentant, eller udsætte denne for
anden mindre gunstig behandling,«, og efter »i denne
lov« indsættes: »eller har fremsat anmodning om
ændrede arbejdstider eller -mønstre efter § 3
c«.
5. I
§ 4, stk. 1, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Afskediges en lønmodtager,
som har anmodet om fravær eller har været
fraværende efter § 1 a, stk. 1, skal arbejdsgiver give
en skriftlig begrundelse for afskedigelsen. Afskediges en
lønmodtager, som har anmodet om ændrede arbejdstider
eller -mønstre efter § 3 c, kan lønmodtageren
anmode arbejdsgiveren om en begrundelse for
afskedigelsen.«
6. § 4,
stk. 2, ophæves.
7.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Personer, hvis
rettigheder er krænket ved overtrædelse af § 1 a,
stk. 1, eller § 4, kan tilkendes en godtgørelse.
§ 4 b. Hvis en
lønmodtager anser sig for at være afskediget på
grund af anmodning om eller udnyttelse af fravær efter §
1 a, stk. 1, og lønmodtageren kan påvise faktiske
omstændigheder, som giver anledning til at formode, at den
pågældende er blevet afskediget på dette
grundlag, påhviler det arbejdsgiveren at bevise, at
afskedigelsen er begrundet i andre forhold.«
8. I
§ 5, stk. 2, ændres
»direktiv nr. 96/34/EF om den rammeaftale vedrørende
forældreorlov, der er indgået af UNICE, CEEP og
EFS« til: »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2019/1158 af 20. juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og
privatliv for forældre og omsorgspersoner og om
ophævelse af Rådets direktiv 2010/18/EU«.
§ 2
I lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 645 af 8. juni 2011, som ændret
ved § 13 i lov nr. 553 af 18. juni 2012, lov nr. 217 af 5.
marts 2013 og lov nr. 1709 af 27. december 2018, foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 92/85/EØF af 19. oktober 1992 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er
gravide, som lige har født, eller som ammer (tiende
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 1,
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr.
L 204, side 23, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1158 af 20. juni 2019 om balance mellem
arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner og om
ophævelse af Rådets direktiv 2010/18/EU, EU-Tidende
2019, nr. L 188, side 79.«
2.
Overalt i loven ændres »barsellovens« til:
»barselslovens«.
3. I
§ 8, 1. pkt., § 8 a, stk. 1,
og § 9 ændres
»§§ 6-14« til: »§§ 6-14
a«.
4. §
8 affattes således:
Ȥ 8. Den tid, en
lønmodtager har været fraværende i henhold til
barselslovens §§ 6-14 a, 23 b eller 23 c, medregnes ved
beregning af anciennitet i arbejdsforholdet. Bestemmelsen
vedrører ikke pensionsforhold.«
5. § 8 a,
stk. 1, affattes således:
»En lønmodtager, der har
udnyttet retten til fravær efter barselslovens §§
6-14 a, 23 b eller 23 c, har ret til at vende tilbage til det samme
eller et tilsvarende arbejde med arbejdsvilkår, som ikke er
mindre gunstige for lønmodtageren, og til at nyde godt af
enhver forbedring i arbejdsvilkårene, som
lønmodtageren ville have været berettiget til under
sit fravær.«
6. § 8 a,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
En lønmodtager med et eller flere børn under 9
år kan skriftligt anmode arbejdsgiveren om ændrede
arbejdstider eller -mønstre i en nærmere angivet
periode. Lønmodtageren har ret til at anmode om at vende
tilbage til den oprindelige arbejdstid eller det oprindelige
arbejdsmønster inden udløbet af den aftalte periode,
hvis ændrede omstændigheder berettiger dette.
Arbejdsgiveren skal overveje og besvare lønmodtagerens
anmodninger inden for et rimeligt tidsrum under hensyn til
både arbejdsgiverens og lønmodtagerens behov.
Arbejdsgiveren skal begrunde afslag på lønmodtagerens
anmodninger.«
7. I
§ 8 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Retten til at anmode arbejdsgiveren om ændrede arbejdstider
eller -mønstre i stk. 2 omfatter også
lønmodtagere, som er sociale forældre, jf.
barselslovens § 23 a, stk. 3, med et eller flere børn
under 9 år.«
8. §
9 affattes således:
Ȥ 9. En arbejdsgiver
må ikke afskedige en lønmodtager eller udsætte
denne for anden mindre gunstig behandling, fordi denne har fremsat
krav om udnyttelse af retten til fravær, har været
fraværende efter barselslovens §§ 6-14 a, 23 b
eller 23 c, eller har fremsat anmodning om ændringer efter
denne lovs § 8 a, stk. 2, eller i øvrigt på grund
af graviditet, barsel eller adoption.«
9. I
§ 16, stk. 4, ændres
»§§ 6-11, 13 og 14« til: »§§
6-11 og 13-14 a«.
10. § 16,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Såfremt en afskedigelse eller en anden mindre gunstig
behandling finder sted under graviditet, fravær efter
barselslovens §§ 6-11, 13-14 a eller 23 b og i
varslingsperioder efter § 16, stk. 2, påhviler det
arbejdsgiveren at godtgøre, at afskedigelsen eller
behandlingen ikke er begrundet i disse forhold.«
11. I
§ 16, stk. 5, indsættes
efter »en lønmodtager«: », som har anmodet
om fravær eller har været fraværende«.
12. § 16,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Afskediges en lønmodtager, som har anmodet om fravær
eller har været fraværende i de perioder, der er
nævnt i barselslovens §§ 6-14 a, har
lønmodtageren krav på en skriftlig
fyldestgørende begrundelse for afskedigelsen.«
13. § 16,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Afskediges en lønmodtager, som har anmodet om fravær
eller har været fraværende i de perioder, der er
nævnt i barselslovens §§ 6-14 a, 23 b eller 23 c,
har lønmodtageren krav på en skriftlig
fyldestgørende begrundelse for afskedigelsen.«
14. I
§ 17 ændres
»barselorlov« til: »barselsorlov«.
§ 3
I lov om Ligebehandlingsnævnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1230 af 2. oktober 2016, som
ændret ved § 14 i lov nr. 688 af 8. juni 2018 og §
3 i lov nr. 2591 af 28. december 2021, foretages følgende
ændringer:
1. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1158 af 20.
juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og privatliv for
forældre og omsorgspersoner og om ophævelse af
Rådets direktiv 2010/18/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side
79.«
2. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
nr. 6:
»6) §
1, nr. 1, § 1 a, stk. 1, og §§ 3 a-3 c og 4 i lov om
lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af
særlige familiemæssige årsager.«
§ 4
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 235 af 12. februar 2021, som ændret ved § 3 i lov
nr. 527 af 27. marts 2021, § 3 i lov nr. 1438 af 29. juni
2021, § 2 i lov nr. 2380 af 14. december 2021, lov nr. 343 af
22. marts 2022 og § 8 i lov nr. 452 af 20. april 2022,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 14 indsættes før overskriften før
§ 15:
»§ 14 a. Forældre,
der får tre eller flere børn ved samme fødsel,
har ret til ekstra fravær i 26 uger tilsammen.
Stk. 2.
Fraværet efter stk. 1 skal holdes inden 18 måneder
efter fødslen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
administrationen efter bestemmelsen, herunder regler om krav til
dokumentationen.«
2. I
§ 15, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§§ 9 og 10« til:
»§§ 9, 10 og 14 a«.
3. § 15
a affattes således:
Ȥ 15 a. En
lønmodtager i et ansættelsesforhold, der ikke har haft
mulighed for inden 6 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse at varsle afholdelse af fravær efter § 9 over
for en arbejdsgiver, jf. § 15, stk. 4, og som har ret til
barselsdagpenge efter § 21, stk. 3, eller § 21 a, skal
med 8 ugers varsel underrette arbejdsgiveren om, hvornår
orloven påbegyndes, og om længden heraf.«
4. I
§ 20 ændres »13 og
14« til: »13, 14 og 14 a«.
5. §
20 affattes således:
»§ 20. Ved fravær
efter § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a, 8, 13, 14 og 14 a
og § 23 b, stk. 1 og 2, udbetaler Udbetaling Danmark
barselsdagpenge beregnet efter kapitel 9.«
6. I
§ 21 c, stk. 2 og 3, ændres »§ 21, stk. 1, og
§ 21 b, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2« til: »§
21, stk. 1, § 21 b, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, og § 23,
stk. 1 eller 2«.
7. I
§ 23, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Det er en betingelse for at kunne udskyde
retten til barselsdagpenge, at forælderen har en
barselsdagpengeret i perioden, hvor arbejdet er
genoptaget.«
8. I
§ 23 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3.
Retten til barselsdagpenge efter stk. 2 kan overdrages til den
anden forælder. Retten til at overdrage barselsdagpenge efter
1. pkt. gælder, uanset om forælderen selv har ret til
barselsdagpenge.
Stk. 4.
Udbetaling af barselsdagpenge under senere fravær, jf. stk.
3, er betinget af, at forælderen har haft barselsdagpengeret
og været i beskæftigelse inden for det første
år efter fødslen eller modtagelsen af barnet i et
omfang, der svarer til den periode, der ansøges om
barselsdagpenge for.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 5-7.
9. I
§ 23 b, stk. 3, ændres
»§§ 21, 21 b og 21 c« til:
»§§ 21, 21 b og 21 c og § 23, stk.
2«.
10. I
§ 54, stk. 2, indsættes
efter »kapitel 4«: »og 5«.
§ 5
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 466 af 20. marts 2021 og
senest ved § 3 i lov nr. 452 af 20. april 2022, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »erhverv m.v.,«: »i en
særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov,«.
2. § 5,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens
pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 12
og 13, § 68 a, stk. 4, § 69, stk. 6 og 8, § 69 j,
stk. 11, § 69 k, stk. 6, § 73 c, § 74, stk. 1, nr.
4, og § 74, stk. 2, nr. 3.«
3. I
§ 13, stk. 8, ændres
»stk. 15« til: »stk. 16«.
4. I
§ 13 indsættes efter stk. 8
som nyt stykke:
»Stk. 9.
En person er fritaget for at stå til rådighed i
perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet,
barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1
og 2, §§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13 og
§ 14, stk. 1 og 2, i det omfang der under fraværet ville
have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens
§ 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og §
21 c, stk. 1-3.«
Stk. 9-16 bliver herefter stk.
10-17.
5. §
13 affattes således:
Ȥ 13. Det er en
betingelse for at få kontanthjælp efter § 11, at
ansøgeren ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at
personen aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder. Det
er en betingelse for at få uddannelseshjælp efter
§ 11, at ansøgeren står til rådighed for
ordinær uddannelse eller en indsats rettet mod ordinær
uddannelse. Ansøgerens ægtefælle skal også
udnytte sine arbejds- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 2. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om
eller får kontanthjælp efter § 11, fortsat
opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine
arbejdsmuligheder, hvis personen
1) afslår
et arbejde, som personen er henvist til,
2) udebliver fra
en jobsamtale i jobcenteret eller hos anden aktør, fra et
møde i rehabiliteringsteamet eller fra en
rådighedsvurdering i jobcenteret,
3) udebliver fra
en opfølgningssamtale i kommunen,
4) er vurderet
til at være jobparat og undlader at overholde den frist, som
jobcenteret har fastsat, for selv at booke en jobsamtale digitalt,
jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
5) er vurderet
til at være aktivitetsparat og undlader at overholde den
frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke en jobsamtale
digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
6) undlader at
give meddelelse til jobcenteret eller arbejdsgiveren om sygdom i
tilfælde, hvor den ledige er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, et tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller et tilbud
m.v. i medfør af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter
integrationsloven eller skal møde til jobsamtale hos en
arbejdsgiver,
7) undlader at
give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den
ledige er indkaldt til en jobsamtale som led i
sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning,
8) afviser eller
udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i
sygeopfølgning eller
9) udebliver fra
dele af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet efter integrationsloven.
Stk. 3. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om
eller får uddannelseshjælp, jf. § 11, fortsat
opfylder betingelserne for hjælpen ved aktivt at deltage i
den individuelt tilrettelagte uddannelsesrettede indsats, hvis
personen
1) er vurderet
til at være åbenlyst uddannelsesparat og afslår
et arbejde, som personen er henvist til,
2) er vurderet
til at være åbenlyst uddannelsesparat og undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
3) er vurderet
til at være uddannelses- eller aktivitetsparat og undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
4) udebliver fra
en jobsamtale i jobcenteret som led i kontaktforløbet i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, et møde i
rehabiliteringsteamet eller en rådighedsvurdering i
jobcenteret,
5) udebliver fra
en opfølgningssamtale i kommunen,
6) undlader at
give meddelelse om sygdom til jobcenteret i tilfælde, hvor
den ledige er givet et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
7) undlader at
give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den
ledige er indkaldt til en jobsamtale som led i
sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning, eller
8) afviser eller
udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i
sygeopfølgning.
Stk. 4. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en uddannelses- eller jobparat
modtager af hjælp, jf. § 11, fortsat opfylder
betingelserne om at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder, hvis personen gentagne gange melder sig syg,
når personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller skal deltage
i dele af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet efter integrationsloven. Kommunen skal dog
ikke foretage en vurdering af personens rådighed, hvis det
ikke vurderes relevant.
Stk. 5. Det er
en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren og
dennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
tager imod beskæftigelsesfremmende foranstaltninger eller
deltager i de enkelte dele af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter
integrationsloven, medmindre ansøgeren i medfør af
§ 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
§ 16, stk. 4, 1. pkt., i integrationsloven ikke er forpligtet
til at tage imod tilbud. Har ansøgeren om
uddannelseshjælp ikke en ungdomsuddannelse, er det endvidere
en betingelse for at få uddannelseshjælp, at personen
deltager i en læse-, skrive- og regnetest. Ansøgeren
om kontanthjælp har ret til en læse-, skrive- og
regnetest, medmindre jobcenteret vurderer, at der åbenlyst
ikke er behov herfor. Benytter ansøgeren sig af retten til
en læse-, skrive- og regnetest, har ansøgeren pligt
til at deltage i testen.
Stk. 6. For
ansøgere, der modtager uddannelseshjælp efter §
23, er det en betingelse for at få hjælp, at
ansøgeren medvirker ved beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter § 30
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 7.
Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle
at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes
ægtefælle hjælp som uddannelses- eller jobparat,
har den person, som har en rimelig grund, ikke pligt til at udnytte
sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at deltage i tilbud
om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, tilbud eller
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger m.v. efter stk. 5
eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af
aktiviteter pålagt efter § 30 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats efter stk. 6.
Stk. 8.
Ønsker ansøgeren at modtage eller modtager
ansøgeren hjælp som aktivitetsparat, skal kommunen
vurdere, om der i det enkelte tilfælde foreligger andre
forhold end de rimelige grunde, som kan indgå i vurderingen
efter stk. 7 og regler fastsat i medfør af stk. 15, der kan
begrunde, at den pågældende ikke har pligt til at
udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, herunder
vurdere, om en sanktion vil fremme personens rådighed. 1.
pkt. finder tilsvarende anvendelse for ansøgerens eller
modtagerens ægtefælle.
Stk. 9. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, og § 21 c, stk. 1-3.
Stk. 10.
Reglerne i stk. 1-6 gælder ikke for ansøgerens
ægtefælle, når ægtefællen er under
uddannelse eller modtager en offentlig forsørgelsesydelse,
som ikke er betinget af, at modtageren udnytter sine uddannelses-
eller arbejdsmuligheder.
Stk. 11. En
person, hvis ægtefælle er berettiget til hjælp
efter § 11, og som udelukkende eller hovedsagelig har arbejdet
i hjemmet, kan vælge ikke at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-6. I så fald bliver
hjælpen til parret beregnet efter reglerne i § 26, stk.
4, og § 34, stk. 3.
Stk. 12. En
person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 4 ugers
ferie, hvor personen kan modtage uddannelses- eller
kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12
følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i
øvrigt opfylder betingelserne for at modtage uddannelses-
eller kontanthjælp, mens ferien afholdes. Personen er ikke
omfattet af reglerne i stk. 1-6, mens ferien afholdes. Har personen
optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie
afholdes først. Den samlede ferie kan højst
udgøre 4 uger. En ferieperiode må højst vare 2
uger.
Stk. 13. Det er
en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har
indgået aftale med kommunen om feriens placering. Ved
placering af ferien skal der tages hensyn til personens
øvrige forhold, herunder familiens afholdelse af ferie,
medmindre det i væsentlig grad modvirker den
beskæftigelsesindsats, der er iværksat eller planlagt
for personen. Kan den pågældende og kommunen ikke blive
enige om, hvornår ferien skal afholdes, træffer
kommunen afgørelse herom.
Stk. 14. For
personer, der modtager overgangsydelse, ikke er omfattet af et
introduktionsprogram efter integrationsloven og er omfattet af
reglerne om et uddannelsespålæg efter § 30 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, finder stk. 1, 2. og 3.
pkt., og stk. 3-11 tilsvarende anvendelse.
Stk. 15. For
personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse, herunder personer, der er omfattet af
integrationslovens §§ 26-26 b, men som ikke er omfattet
af stk. 14, finder stk. 1, 1. og 3. pkt., og stk. 2, 4, 5 og 7-11
tilsvarende anvendelse. Stk. 5, 3. og 4. pkt., finder ikke
anvendelse, hvis personen er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram efter integrationsloven.
Stk. 16.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, herunder regler om,
hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest,
hvis ansøgeren eller ægtefællen har
deltidsarbejde. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter forhandling med udlændinge- og integrationsministeren
nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8
for personer, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og som er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram efter integrationsloven.
Stk. 17.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelse af 12 sammenhængende måneder
med uddannelses- eller kontanthjælp som nævnt i stk.
12, herunder hvordan ressourceforløbsydelse og perioder med
tilbud efter kapitel 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller revalidering i form af
særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 14 i samme lov
kan indgå i opgørelsen.«
6. §
13 affattes således:
Ȥ 13. Det er en
betingelse for at få kontanthjælp efter § 11, at
ansøgeren ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at
personen aktivt søger at udnytte sine arbejdsmuligheder. Det
er en betingelse for at få uddannelseshjælp efter
§ 11, at ansøgeren står til rådighed for
ordinær uddannelse eller en indsats rettet mod ordinær
uddannelse. Ansøgerens ægtefælle skal også
udnytte sine arbejds- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 2. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om
eller får kontanthjælp efter § 11, fortsat
opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine
arbejdsmuligheder, hvis personen
1) afslår
et arbejde, som personen er henvist til,
2) udebliver fra
en jobsamtale i jobcenteret eller hos anden aktør, fra et
møde i rehabiliteringsteamet eller fra en
rådighedsvurdering i jobcenteret,
3) udebliver fra
en opfølgningssamtale i kommunen,
4) er vurderet
til at være jobparat og undlader at overholde den frist, som
jobcenteret har fastsat, for selv at booke en jobsamtale digitalt,
jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
5) er vurderet
til at være aktivitetsparat og undlader at overholde den
frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke en jobsamtale
digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
6) undlader at
give meddelelse til jobcenteret eller arbejdsgiveren om sygdom i
tilfælde, hvor den ledige er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, et tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller et tilbud
m.v. i medfør af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter
integrationsloven eller skal møde til jobsamtale hos en
arbejdsgiver,
7) undlader at
give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den
ledige er indkaldt til en jobsamtale som led i
sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning,
8) afviser eller
udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i
sygeopfølgning eller
9) udebliver fra
dele af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet efter integrationsloven.
Stk. 3. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om
eller får uddannelseshjælp, jf. § 11, fortsat
opfylder betingelserne for hjælpen ved aktivt at deltage i
den individuelt tilrettelagte uddannelsesrettede indsats, hvis
personen
1) er vurderet
til at være åbenlyst uddannelsesparat og afslår
et arbejde, som personen er henvist til,
2) er vurderet
til at være åbenlyst uddannelsesparat og undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
3) er vurderet
til at være uddannelses- eller aktivitetsparat og undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
4) udebliver fra
en jobsamtale i jobcenteret som led i kontaktforløbet i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, et møde i
rehabiliteringsteamet eller en rådighedsvurdering i
jobcenteret,
5) udebliver fra
en opfølgningssamtale i kommunen,
6) undlader at
give meddelelse om sygdom til jobcenteret i tilfælde, hvor
den ledige er givet et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
7) undlader at
give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den
ledige er indkaldt til en jobsamtale som led i
sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning, eller
8) afviser eller
udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i
sygeopfølgning.
Stk. 4. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en uddannelses- eller jobparat
modtager af hjælp, jf. § 11, fortsat opfylder
betingelserne om at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder, hvis personen gentagne gange melder sig syg,
når personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller skal deltage
i dele af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet efter integrationsloven. Kommunen skal dog
ikke foretage en vurdering af personens rådighed, hvis det
ikke vurderes relevant.
Stk. 5. Det er
en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren og
dennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.,
tager imod beskæftigelsesfremmende foranstaltninger eller
deltager i de enkelte dele af selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter
integrationsloven, medmindre ansøgeren i medfør af
§ 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
§ 16, stk. 4, 1. pkt., i integrationsloven ikke er forpligtet
til at tage imod tilbud. Har ansøgeren om
uddannelseshjælp ikke en ungdomsuddannelse, er det endvidere
en betingelse for at få uddannelseshjælp, at personen
deltager i en læse-, skrive- og regnetest. Ansøgeren
om kontanthjælp har ret til en læse-, skrive- og
regnetest, medmindre jobcenteret vurderer, at der åbenlyst
ikke er behov herfor. Benytter ansøgeren sig af retten til
en læse-, skrive- og regnetest, har ansøgeren pligt
til at deltage i testen.
Stk. 6. For
ansøgere, der modtager uddannelseshjælp efter §
23, er det en betingelse for at få hjælp, at
ansøgeren medvirker ved beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter § 30
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 7.
Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle
at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes
ægtefælle hjælp som uddannelses- eller jobparat,
har den person, som har en rimelig grund, ikke pligt til at udnytte
sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at deltage i tilbud
om uddannelse eller arbejde efter stk. 1, tilbud eller
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger m.v. efter stk. 5
eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af
aktiviteter pålagt efter § 30 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats efter stk. 6.
Stk. 8.
Ønsker ansøgeren at modtage eller modtager
ansøgeren hjælp som aktivitetsparat, skal kommunen
vurdere, om der i det enkelte tilfælde foreligger andre
forhold end de rimelige grunde, som kan indgå i vurderingen
efter stk. 7 og regler fastsat i medfør af stk. 15, der kan
begrunde, at den pågældende ikke har pligt til at
udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, herunder
vurdere, om en sanktion vil fremme personens rådighed. 1.
pkt. finder tilsvarende anvendelse for ansøgerens eller
modtagerens ægtefælle.
Stk. 9. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c,
stk. 1 og 2.
Stk. 10.
Reglerne i stk. 1-6 gælder ikke for ansøgerens
ægtefælle, når ægtefællen er under
uddannelse eller modtager en offentlig forsørgelsesydelse,
som ikke er betinget af, at modtageren udnytter sine uddannelses-
eller arbejdsmuligheder.
Stk. 11. En
person, hvis ægtefælle er berettiget til hjælp
efter § 11, og som udelukkende eller hovedsagelig har arbejdet
i hjemmet, kan vælge ikke at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-6. I så fald bliver
hjælpen til parret beregnet efter reglerne i § 26, stk.
4, og § 34, stk. 3.
Stk. 12. En
person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 4 ugers
ferie, hvor personen kan modtage uddannelses- eller
kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12
følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i
øvrigt opfylder betingelserne for at modtage uddannelses-
eller kontanthjælp, mens ferien afholdes. Personen er ikke
omfattet af reglerne i stk. 1-6, mens ferien afholdes. Har personen
optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie
afholdes først. Den samlede ferie kan højst
udgøre 4 uger. En ferieperiode må højst vare 2
uger.
Stk. 13. Det er
en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har
indgået aftale med kommunen om feriens placering. Ved
placering af ferien skal der tages hensyn til personens
øvrige forhold, herunder familiens afholdelse af ferie,
medmindre det i væsentlig grad modvirker den
beskæftigelsesindsats, der er iværksat eller planlagt
for personen. Kan den pågældende og kommunen ikke blive
enige om, hvornår ferien skal afholdes, træffer
kommunen afgørelse herom.
Stk. 14. For
personer, der modtager overgangsydelse, ikke er omfattet af et
introduktionsprogram efter integrationsloven og er omfattet af
reglerne om et uddannelsespålæg efter § 30 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, finder stk. 1, 2. og 3.
pkt., og stk. 3-11 tilsvarende anvendelse.
Stk. 15. For
personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse, herunder personer, der er omfattet af
integrationslovens §§ 26-26 b, men som ikke er omfattet
af stk. 14, finder stk. 1, 1. og 3. pkt., og stk. 2, 4, 5 og 7-11
tilsvarende anvendelse. Stk. 5, 3. og 4. pkt., finder ikke
anvendelse, hvis personen er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram efter integrationsloven.
Stk. 16.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8, herunder regler om,
hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest,
hvis ansøgeren eller ægtefællen har
deltidsarbejde. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter forhandling med udlændinge- og integrationsministeren
nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-8
for personer, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og som er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller
introduktionsprogram efter integrationsloven.
Stk. 17.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelse af 12 sammenhængende måneder
med uddannelses- eller kontanthjælp som nævnt i stk.
12, herunder hvordan ressourceforløbsydelse og perioder med
tilbud efter kapitel 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller revalidering i form af
særligt tilrettelagte projekter efter kapitel 14 i samme lov
kan indgå i opgørelsen.«
7. I
§ 13, stk. 13, der bliver stk. 14,
ændres »stk. 3-10« til: »stk.
3-11«.
8. I
§ 13, stk. 14, der bliver stk. 15,
ændres »stk. 13« til: »stk. 14«, og
»7-10« ændres til: »7-11«.
9. I
§ 13, stk. 16, der bliver stk. 17,
ændres »stk. 11« til: »stk. 12«.
10. I
§ 13 f, stk. 12, nr. 2,
ændres »§ 13, stk. 7« til: »§ 13,
stk. 9«.
11. I
§ 24, stk. 2, 1. pkt., § 24, stk. 5,
2. pkt., § 25, stk. 8, 1. pkt., og § 25, stk. 11, 2. pkt., ændres
»§ 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, §
9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved
graviditet, barsel, adoption og sorgorlov« til: »§
6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, § 9, stk. 1, § 13 og
§ 14, stk. 1 og 2, ville have været ret til dagpenge som
ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, §
21 b, stk. 1-3, og § 21 c, stk. 1-3«.
12. § 24,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Kommunen yder et barselstillæg
med et beløb, der svarer til et aktivitetstillæg, jf.
stk. 3, til personer, der er visiteret som uddannelsesparate, og
som har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og
sorgorlov, i det omfang der under fravær efter bestemmelserne
i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, §
9, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a ville have
været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens §
20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og § 21 c,
stk. 1-3.«
13. § 24,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Kommunen yder et barselstillæg
med et beløb, der svarer til et aktivitetstillæg, jf.
stk. 3, til personer, der er visiteret som uddannelsesparate, og
som har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og
sorgorlov, i det omfang der under fravær efter bestemmelserne
i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, §
9, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14 a ville have
været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens §
20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c,
stk. 1-4, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og
2.«
14. § 24,
stk. 5, 2. pkt., affattes således:
»Har personen i perioden fra
første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil
første jobsamtale efter senest 1 uge ret til fravær
ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov, i det omfang der
under fravær efter bestemmelserne i barselslovens § 6,
stk. 1 og 2, § 7, § 8, § 9, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a ville have været ret til dagpenge
som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2,
§ 21 b, stk. 1-3, og § 21 c, stk. 1-3, yder kommunen i
stedet et barselstillæg efter stk. 2.«
15. § 24,
stk. 5, 2. pkt., affattes således:
»Har personen i perioden fra
første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil
første jobsamtale efter senest 1 uge ret til fravær
ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov, i det omfang der
under fravær efter bestemmelserne i barselslovens § 6,
stk. 1 og 2, § 7, § 8, § 9, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a ville have været ret til dagpenge
som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2,
§ 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk.
1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2, yder kommunen i stedet et
barselstillæg efter stk. 2.«
16. § 25,
stk. 8, 1. pkt., affattes således:
»Kommunen yder et barselstillæg
med et beløb, der svarer til et aktivitetstillæg, jf.
stk. 9, nr. 1-4, til personer under 30 år, der er visiteret
som jobparate, og som har ret til fravær ved graviditet,
barsel, adoption og sorgorlov, i det omfang der under fravær
efter bestemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §
7, § 8, § 9, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og §
14 a ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, og § 21 c, stk. 1-3.«
17. § 25,
stk. 8, 1. pkt., affattes således:
»Kommunen yder et barselstillæg
med et beløb, der svarer til et aktivitetstillæg, jf.
stk. 9, nr. 1-4, til personer under 30 år, der er visiteret
som jobparate, og som har ret til fravær ved graviditet,
barsel, adoption og sorgorlov, i det omfang der under fravær
efter bestemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §
7, § 8, § 9, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og §
14 a ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c,
stk. 1 og 2.«
18. § 25,
stk. 11, 2. pkt., affattes således:
»Har personen i perioden fra
første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil
første jobsamtale efter senest 1 uge ret til fravær
ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov, i det omfang der
under fravær efter bestemmelserne i barselslovens § 6,
stk. 1 og 2, § 7, § 8, § 9, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a ville have været ret til dagpenge
som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2,
§ 21 b, stk. 1-3, og § 21 c, stk. 1-3, yder kommunen i
stedet et barselstillæg efter stk. 8.«
19. § 25,
stk. 11, 2. pkt., affattes således:
»Har personen i perioden fra
første henvendelse til kommunen om hjælp og indtil
første jobsamtale efter senest 1 uge ret til fravær
ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov, i det omfang der
under fravær efter bestemmelserne i barselslovens § 6,
stk. 1 og 2, § 7, § 8, § 9, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a ville have været ret til dagpenge
som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2,
§ 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk.
1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2, yder kommunen i stedet et
barselstillæg efter stk. 8.«
20. I
§ 26, stk. 4, 1. pkt., og stk. 11, og § 34,
stk. 3, nr. 1, ændres »§ 13, stk. 10«
til: »§ 13, stk. 11«.
21. I
§ 32, 3. pkt., ændres
»§ 13, stk. 11« til: »§ 13, stk.
12«.
22. I
§ 40 a, stk. 3, § 69, stk. 4, §
69 k, stk. 4, § 74 g, stk. 2, § 75, stk. 3, § 76,
stk. 1, 4. pkt., § 77, stk. 1, 1. pkt., § 77, stk. 3, 1.
pkt., § 77, stk. 4, 1. pkt., og § 77 a, stk. 1-4, ændres
»§ 13, stk. 15« til: »§ 13, stk.
16«.
23. I
§ 68 a, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »§ 69, stk. 5« til: »§ 69,
stk. 6«.
24. I
§ 69 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
En person er fritaget for at stå til rådighed i
perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet,
barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1
og 2, §§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13 og
§ 14, stk. 1 og 2, i det omfang der under fraværet ville
have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens
§ 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og §
21 c, stk. 1-3.«
Stk. 5-8 bliver herefter stk. 6-9.
25. §
69 affattes således:
Ȥ 69. Det er en
betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter
§ 68, at personen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og
at personen aktivt deltager i det individuelt tilrettelagte
ressourceforløb.
Stk. 2. Afviser
en person at modtage behandling foretaget af en læge i form
af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
ressourceforløb.
Stk. 3. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager
i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et
tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. eller anden lovgivning, som fremgår af
rehabiliteringsplanen eller en helhedsorienteret plan,
2) afslår
et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra
en jobsamtale i kommunen, hos anden aktør eller fra en
rådighedsvurdering i kommunen,
4) undlader at
give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiver om sygdom i
tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller anden
lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen eller en
helhedsorienteret plan, eller
5) undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. §
13, stk. 7 og 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 16, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse.
Stk. 5. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, og § 21 c, stk. 1-3.
Stk. 6. En
person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 3, mens
ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 13, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt.
Stk. 7. For
personer, som modtager ressourceforløbsydelse, og som har
fået en helhedsorienteret plan, jf. § 46 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, erstatter en helhedsorienteret
plan rehabiliteringsplanens indsatsdel.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelsen af, hvornår retten til ferie er
opnået, herunder hvordan en periode på uddannelses-
eller kontanthjælp kan indgå i opgørelsen.
Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
26. §
69 affattes således:
Ȥ 69. Det er en
betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter
§ 68, at personen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og
at personen aktivt deltager i det individuelt tilrettelagte
ressourceforløb.
Stk. 2. Afviser
en person at modtage behandling foretaget af en læge i form
af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
ressourceforløb.
Stk. 3. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager
i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et
tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. eller anden lovgivning, som fremgår af
rehabiliteringsplanen eller en helhedsorienteret plan,
2) afslår
et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra
en jobsamtale i kommunen, hos anden aktør eller fra en
rådighedsvurdering i kommunen,
4) undlader at
give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiver om sygdom i
tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller anden
lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen eller en
helhedsorienteret plan, eller
5) undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. §
13, stk. 7 og 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 16, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse.
Stk. 5. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c,
stk. 1 og 2.
Stk. 6. En
person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 3, mens
ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 13, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt.
Stk. 7. For
personer, som modtager ressourceforløbsydelse, og som har
fået en helhedsorienteret plan, jf. § 46 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, erstatter en helhedsorienteret
plan rehabiliteringsplanens indsatsdel.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelsen af, hvornår retten til ferie er
opnået, herunder hvordan en periode på uddannelses-
eller kontanthjælp kan indgå i opgørelsen.
Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
27. I
§ 69, stk. 5, 7. pkt., der bliver
stk. 6, 7. pkt., ændres »§ 13, stk. 12« til:
»§ 13, stk. 13«.
28. I
§ 69 j, stk. 11, 3. pkt.,
ændres »§ 69 k, stk. 5« til: »§
69 k, stk. 6«.
29. I
§ 69 k indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
En person er fritaget for at stå til rådighed i
perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet,
barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1
og 2, §§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13 og
§ 14, stk. 1 og 2, i det omfang der under fraværet ville
have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens
§ 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og §
21 c, stk. 1-3.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
30. § 69
k affattes således:
Ȥ 69 k. Det er en
betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter
§ 69 j, at personen deltager aktivt i
jobafklaringsforløbet, genoptager sit arbejde delvis,
når det er muligt, tager imod rimelige tilbud om arbejde og
møder til jobsamtaler, som kommunen indkalder til som led i
jobafklaringsforløbet. En person er berettiget til at
modtage ressourceforløbsydelse fra første
fraværsdag, hvor der ikke er ret til sygedagpenge efter lov
om sygedagpenge, og frem til kommunen har truffet afgørelse
om, at den pågældende opfylder betingelserne for et
jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge,
uanset at den pågældende ikke har kunnet stå til
rådighed efter 1. pkt. i denne periode.
Stk. 2. Afviser
en person at modtage behandling foretaget af en læge i form
af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb.
Stk. 3. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 69 j, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager
i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et
tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. eller anden lovgivning, som fremgår af
rehabiliteringsplanen eller en helhedsorienteret plan,
2) afslår
et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra
en jobsamtale i kommunen eller hos anden aktør eller fra en
rådighedsvurdering i kommunen,
4) undlader at
give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiveren om sygdom i
tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller anden
lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen eller en
helhedsorienteret plan, eller
5) undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. §
13, stk. 7 og 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 16, finder anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb.
Stk. 5. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c,
stk. 1 og 2.
Stk. 6. En
person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 3, mens
ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 13, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt.
Stk. 7. For
personer, som modtager ressourceforløbsydelse, og som har
fået en helhedsorienteret plan, jf. § 46 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, erstatter en helhedsorienteret
plan rehabiliteringsplanens indsatsdel.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
31. § 69
k affattes således:
Ȥ 69 k. Det er en
betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter
§ 69 j, at personen deltager aktivt i
jobafklaringsforløbet, genoptager sit arbejde delvis,
når det er muligt, tager imod rimelige tilbud om arbejde og
møder til jobsamtaler, som kommunen indkalder til som led i
jobafklaringsforløbet. En person er berettiget til at
modtage ressourceforløbsydelse fra første
fraværsdag, hvor der ikke er ret til sygedagpenge efter lov
om sygedagpenge, og frem til kommunen har truffet afgørelse
om, at den pågældende opfylder betingelserne for et
jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge,
uanset at den pågældende ikke har kunnet stå til
rådighed efter 1. pkt. i denne periode.
Stk. 2. Afviser
en person at modtage behandling foretaget af en læge i form
af operation eller lægeordineret medicin eller
lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter, kan dette
ikke tillægges betydning for kommunens vurdering af, om
personen har ret til ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb.
Stk. 3. Kommunen
har pligt til at vurdere, om en person, der modtager
ressourceforløbsydelse efter § 69 j, fortsat opfylder
betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager
i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et
tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. eller anden lovgivning, som fremgår af
rehabiliteringsplanen eller en helhedsorienteret plan,
2) afslår
et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra
en jobsamtale i kommunen eller hos anden aktør eller fra en
rådighedsvurdering i kommunen,
4) undlader at
give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiveren om sygdom i
tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller anden
lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen eller en
helhedsorienteret plan, eller
5) undlader at
overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke
en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. §
13, stk. 7 og 8, og regler fastsat i medfør af § 13,
stk. 16, finder anvendelse for modtagere af
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb.
Stk. 5. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c,
stk. 1 og 2.
Stk. 6. En
person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers
ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse.
Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder.
Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 3, mens
ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13,
stk. 13, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er
omfattet af 1. pkt.
Stk. 7. For
personer, som modtager ressourceforløbsydelse, og som har
fået en helhedsorienteret plan, jf. § 46 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, erstatter en helhedsorienteret
plan rehabiliteringsplanens indsatsdel.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 og 3 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
32. I
§ 69 k, stk. 5, 7. pkt., der
bliver stk. 6, 7. pkt., ændres »§ 13, stk.
12« til: »§ 13, stk. 13«.
33. I
§ 73 d ændres
»når den pågældende har ret til
fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter
reglerne i barselsloven« til: »når personen har
ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov
efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a og
8, § 9, stk. 1, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, i det
omfang der under fraværet ville have været ret til
dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21, stk. 1
og 2, § 21 b, stk. 1-3, og § 21 c, stk. 1-3«.
34. § 73
d affattes således:
Ȥ 73 d. Revalidenden
bevarer revalideringsydelsen, når personen har ret til
fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter
barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a og 8,
§ 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14
a, i det omfang der under fraværet ville have været ret
til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21,
stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og § 21 c, stk.
1-3.«
35. § 73
d affattes således:
Ȥ 73 d. Revalidenden
bevarer revalideringsydelsen, når personen har ret til
fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter
barselslovens § 6, stk. 1 og 2, §§ 7, 7 a og 8,
§ 9, stk. 1, § 13, § 14, stk. 1 og 2, og § 14
a, i det omfang der under fraværet ville have været ret
til dagpenge som ledig efter barselslovens § 20, § 21,
stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, § 21 c, stk. 1-4, §
23 b, stk. 1-3, og § 23 c, stk. 1 og 2.«
36. I
§ 74 e, stk. 3, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»En person, der er visiteret til
fleksjob og modtager barselsdagpenge efter barselsloven, optjener
ret til ledighedsydelse under ferie med 2,08 dage pr. måned
med barselsdagpenge for den periode, hvor der ikke optjenes ret til
løn under ferie eller feriegodtgørelse eller ret til
ferieydelse efter barselslovens §§ 25 b og 25
d.«
37. I
§ 75, stk. 4, 1. pkt., udgår
»personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov, i det omfang der under fravær efter
bestemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7,
§ 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2,
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel, adoption og
sorgorlov,«.
38. I
§ 75 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
En person er fritaget for at stå til rådighed i
perioder, hvor personen har ret til fravær ved graviditet,
barsel, adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1
og 2, §§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13 og
§ 14, stk. 1 og 2, i det omfang der under fraværet ville
have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens
§ 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk. 1-3, og §
21 c, stk. 1-3.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
39. §
75 affattes således:
Ȥ 75. En person, der
modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine
arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal
1) være
aktivt jobsøgende, herunder registrere alle
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. dog
stk. 5,
2) deltage i
opfølgningssamtaler efter § 74 c i denne lov, samtaler
om rådighedsvurderinger, jobsamtaler efter kapitel 7 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og møder i
rehabiliteringsteamet efter § 9 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
3) overholde den
frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke en jobsamtale
digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
4) tage imod et
rimeligt tilbud om fleksjob,
5) tage imod
rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
medmindre personen i medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er
forpligtet til at tage imod tilbud, eller andre tilbud, der kan
forbedre mulighederne for at få arbejde,
6) deltage
aktivt i rimelige tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre
mulighederne for at få arbejde, og
7) registrere
cv-oplysninger på Jobnet efter kapitel 6 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, senest 3 uger efter personen har
opnået ret til ledighedsydelse.
Stk. 2.
Opstår der tvivl om en persons rådighed, skal kommunen
afprøve denne. Det kan ske ved at anvende tilbud efter
kapitel 11 eller 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. Stk. 1,
nr. 1, 4 og 5, gælder dog ikke, hvis den
pågældende har en rimelig grund til ikke at udnytte
sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7 og 8, og regler
fastsat i medfør af § 13, stk. 16.
Stk. 4. Stk. 1,
nr. 7, gælder dog ikke, hvis personen ikke står til
rådighed for et fleksjob i en periode, som jobcenteret
vurderer vil vare mere end 1 måned, fordi personen ikke kan
deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom eller
der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige
uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, personen
er nødt til at passe sine børn og der ikke kan
anvises anden pasningsmulighed eller personen modtager
støtte efter lov om social service til pasning af et
handicappet barn, en handicappet voksen eller en døende
nærtstående eller efter barselsloven til pasning af et
alvorligt sygt barn. Når personen igen står til
rådighed for et fleksjob, skal den pågældende
snarest muligt, dog senest efter 3 uger, registrere cv-oplysninger
på Jobnet.
Stk. 5.
Jobcenteret kan fritage en person for at registrere alle
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. stk.
1, nr. 1, hvis det vurderes, at det enten ikke er muligt eller er
meget vanskeligt for personen på grund af den
pågældendes nedsatte fysiske eller psykiske
funktionsevne m.v. Jobcenteret og personen skal aftale, hvordan den
pågældende i stedet skal dokumentere sine
jobsøgningsaktiviteter.
Stk. 6. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, og § 21 c, stk. 1-3.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
40. §
75 affattes således:
Ȥ 75. En person, der
modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine
arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal
1) være
aktivt jobsøgende, herunder registrere alle
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. dog
stk. 5,
2) deltage i
opfølgningssamtaler efter § 74 c i denne lov, samtaler
om rådighedsvurderinger, jobsamtaler efter kapitel 7 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og møder i
rehabiliteringsteamet efter § 9 i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
3) overholde den
frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke en jobsamtale
digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
4) tage imod et
rimeligt tilbud om fleksjob,
5) tage imod
rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
medmindre personen i medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er
forpligtet til at tage imod tilbud, eller andre tilbud, der kan
forbedre mulighederne for at få arbejde,
6) deltage
aktivt i rimelige tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre
mulighederne for at få arbejde, og
7) registrere
cv-oplysninger på Jobnet efter kapitel 6 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, senest 3 uger efter personen har
opnået ret til ledighedsydelse.
Stk. 2.
Opstår der tvivl om en persons rådighed, skal kommunen
afprøve denne. Det kan ske ved at anvende tilbud efter
kapitel 11 eller 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. Stk. 1,
nr. 1, 4 og 5, gælder dog ikke, hvis den
pågældende har en rimelig grund til ikke at udnytte
sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7 og 8, og regler
fastsat i medfør af § 13, stk. 16.
Stk. 4. Stk. 1,
nr. 7, gælder dog ikke, hvis personen ikke står til
rådighed for et fleksjob i en periode, som jobcenteret
vurderer vil vare mere end 1 måned, fordi personen ikke kan
deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom eller
der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige
uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes, personen
er nødt til at passe sine børn og der ikke kan
anvises anden pasningsmulighed eller personen modtager
støtte efter lov om social service til pasning af et
handicappet barn, en handicappet voksen eller en døende
nærtstående eller efter barselsloven til pasning af et
alvorligt sygt barn. Når personen igen står til
rådighed for et fleksjob, skal den pågældende
snarest muligt, dog senest efter 3 uger, registrere cv-oplysninger
på Jobnet.
Stk. 5.
Jobcenteret kan fritage en person for at registrere alle
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. stk.
1, nr. 1, hvis det vurderes, at det enten ikke er muligt eller er
meget vanskeligt for personen på grund af den
pågældendes nedsatte fysiske eller psykiske
funktionsevne m.v. Jobcenteret og personen skal aftale, hvordan den
pågældende i stedet skal dokumentere sine
jobsøgningsaktiviteter.
Stk. 6. En
person er fritaget for at stå til rådighed i perioder,
hvor personen har ret til fravær ved graviditet, barsel,
adoption og sorgorlov efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§§ 7, 7 a og 8, § 9, stk. 1, § 13, § 14,
stk. 1 og 2, og § 14 a, i det omfang der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter
barselslovens § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 21 b, stk.
1-3, § 21 c, stk. 1-4, § 23 b, stk. 1-3, og § 23 c,
stk. 1 og 2.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om at stå til rådighed efter stk. 1 i helt
særlige tilfælde kan fraviges.«
41. I
§ 77 b, stk. 2, indsættes
efter »førtidspension eller«:
»Seniorpensionsenheden er påbegyndt behandling af en
sag om«.
§ 6
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 27, stk. 2, ændres
»§ 13, stk. 7« til: »§ 13, stk.
9«.
§ 7
I lov nr. 343 af 22. marts 2022 om
ændring af barselsloven (Indførelse af
øremærket orlov, ligedeling af retten til
barselsdagpenge og ret til overdragelse af barselsdagpenge til
sociale forældre og nærtstående familiemedlemmer
m.v.) foretages følgende ændringer:
1. § 1,
nr. 27, ophæves.
2. § 1,
nr. 34, ophæves.
§ 8
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. august 2022, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2. §§ 4-6
finder anvendelse for forældre til et barn født eller
modtaget den 2. august 2022 eller senere, jf. dog stk. 4 og 5. For
forældre til et barn, der er født eller modtaget
før den 2. august 2022, finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 3. Retten til
omsorgsorlov efter § 1, nr. 2, indebærer, at
lønmodtagere i perioden fra den 2. august 2022 til og med
den 31. december 2022 har ret til 2 dages omsorgsorlov.
Stk. 4. § 2, nr. 3,
9 og 12, § 4, nr. 1, 2 og 4, og § 5, nr. 5, 12, 14, 16,
18, 25, 30, 34 og 39, træder i kraft den 1. januar 2023 og
finder anvendelse for forældre, der får tre eller flere
børn ved samme fødsel den 1. januar 2023 eller
senere.
Stk. 5. § 2, nr. 4,
5, 7, 8, 10 og 13, § 4, nr. 5, 9 og 10, og § 5, nr. 6,
13, 15, 17, 19, 26, 31, 35 og 40, træder i kraft den 1.
december 2023 og finder anvendelse for forældre til et barn
født eller modtaget den 1. januar 2024 eller senere.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører artikel 3 i
Rådets direktiv 96/34/EF af 3. juni 1996 om den rammeaftale
vedrørende forældreorlov, der er indgået af
UNICE, CEEP og EFS, EF-Tidende 1996, nr. L 145, side 4, som
ændret ved Rådets direktiv 97/75/EF af 15. december
1997, EF-Tidende 1998, nr. L 10, side 24, Rådets direktiv
92/85/EØF af 19. oktober 1992 om iværksættelse
af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden
under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide, som lige har
født, eller som ammer (tiende særdirektiv i henhold
til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF), EF-Tidende
1992, nr. L 348, side 1, Rådets direktiv 2006/54/EF af 5.
juli 2006 om gennemførelse af princippet om lige muligheder
for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr.
L 204, side 23, og Rådets direktiv 2010/18/EU af 8. marts
2010 om den rammeaftale vedrørende forældreorlov, der
er indgået af UNICE, CEEP og EFS, EU-Tidende 2010, nr. L 68,
side 13.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1158 af 20.
juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og privatliv for
forældre og omsorgspersoner og om ophævelse af
Rådets direktiv 2010/18/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side
79.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 92/85/EØF af 19. oktober 1992 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er
gravide, som lige har født, eller som ammer (tiende
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 1,
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr.
L 204, side 23, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1158 af 20. juni 2019 om balance mellem
arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner og om
ophævelse af Rådets direktiv 2010/18/EU, EU-Tidende
2019, nr. L 188, side 79.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1158 af 20.
juni 2019 om balance mellem arbejdsliv og privatliv for
forældre og omsorgspersoner og om ophævelse af
Rådets direktiv 2010/18/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side
79.