Skriftlig fremsættelse (26. april
2022)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
(Forlængelse af det midlertidige børnetilskud for 2.
halvår 2022)
(Lovforslag nr. L 171)
Lovforslaget forlænger
virkningsperioden for det midlertidige børnetilskud til
visse forsørgere med 6 måneder til og med den 31.
december 2022.
Lov om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere blev vedtaget den 20. december 2019 og
udmøntede Aftale om et nyt midlertidigt
børnetilskud fra september 2019 mellem regeringen,
Radikale Venstre, SF og Enhedslisten. Loven blev
efterfølgende forlænget to gange til og med 30. juni
2022. Med dette lovforslag forlænges virkningsperioden
yderligere til og med den 31. december 2022.
Med dette lovforslag forlænges
ordningen med det midlertidige børnetilskud til
børnefamilier med børn under 15 år, hvor en
eller begge forældre er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller selvforsørgelses-og
hjemrejseydelsen eller overgangsydelsen.
Det var oprindeligt intentionen, at det
midlertidige børnetilskud skulle ydes, indtil et nyt
kontanthjælpssystem træder i kraft. Da regeringen
fortsat drøfter ændringer af ydelsessystemet med de
øvrige partier i Folketinget, vil ændringerne af
ydelsessystemet ikke kunne nå at træde i kraft inden
den 30. juni 2022, hvor den nuværende virkningsperiode for
det midlertidige børnetilskud udløber.
Forlængelsen af det midlertidige
børnetilskud forventes at medføre statslige
merudgifter til udbetaling af tilskuddet på ca. 144 mio. kr.
i 2022, svarende til ca. 111 mio. kr. efter tilbageløb. I
skønnet er der indeholdt merudgifter til det midlertidige
børnetilskud som følge af lov nr. 324 af 16. marts
2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine. Skønnet er baseret på markant
usikkerhed som følge af, at situationen i Ukraine udvikler
sig løbende og med stor hast.
Samlet set skønnes
forlængelsen at medføre offentlige merudgifter i 2022
på ca. 160 mio. kr. før skat og tilbageløb
svarende til ca. 138 mio. kr. i 2022 efter skat og
tilbageløb. Heri indgår administrationsudgifter samt
ydelses- og aktiveringsudgifter som følge af en negativ
beskæftigelseseffekt.
I 2022 skønnes forlængelsen at
medføre et merbevillingsbehov til administration i
Udbetaling Danmark på 0,9 mio. kr. i 2022 og 0,7 mio. kr. i
2023.
Det foreslås, at forlængelsen
af det midlertidige børnetilskud til visse forsørgere
får virkning fra den 1. juli 2022. Dermed vil
forlængelsen træde i kraft i umiddelbar
forlængelse af den nuværende virkningsperiode, der
udløber den 30. juni 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Folketingets velvillige
behandling.