Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, EL, SF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (Bent Bøgsted (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan ikke
bakke op om lovforslaget, der fastholder de højere ydelser
til særlig arbejdsløse indvandrere. For Venstre er det
afgørende at sikre, at det kan betale sig at arbejde.
Lovforslaget medfører, at en
integrationsydelsesmodtager med to børn kan modtage 2.000
kr. ekstra skattefrit hver måned i offentlige ydelser. Det er
især ikkevestlige indvandrere, der får de højere
offentlige ydelser, og det er, på trods af at Mette
Frederiksen før folketingsvalget i 2019 lovede, at ydelserne
til arbejdsløse indvandrere ikke ville blive
hævet.
Venstre ønsker, at flere skal
bidrage til fællesskabet. Venstre mener, at det burde
være en selvstændig målsætning for enhver
regering at føre en politik, hvor flere bliver en del af det
arbejdende fællesskab. Desværre trækker de
højere ydelser i den modsatte retning og gør det
mindre attraktivt at arbejde. Det kan betyde, at færre
børn kommer til at opleve, at deres forældre
står op om morgenen og går på arbejde. Det er et
skridt i den forkerte retning, for vi ved, at det øger
børnenes chancer for selv at finde fodfæste på
arbejdsmarkedet senere i livet, hvis deres forældre er i
beskæftigelse.
Alt for mange flygtninge og indvandrere er
ikke i arbejde. Det er skidt for den enkelte, for integrationen og
for samfundet, når færre indvandrere og flygtninge
forsørger sig selv og dermed ikke bidrager til
fællesskabet.
Venstre vil afskaffe de højere
ydelser til især arbejdsløse indvandrere og sikre, at
det bedre kan betale sig at arbejde.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB og Bent Bøgsted (UFG)):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 7, stk. 1, 3.
pkt., ændres »den 31. august 2021« til:
»den 31. august 2022«.
[Ændringen korrigerer datoen
i overensstemmelse med den gældende regel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lov nr. 225 af 15. februar 2022 om
ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til
visse forsørgere, jf. ændringslovens § 1, nr. 1,
ændres datoen i § 7, stk. 1, 3. pkt., fra den 31. august
2021 til den 31. august 2022.
§ 7 regulerer muligheden for at
indgive en ansøgning om midlertidigt børnetilskud,
der ellers udbetales uden ansøgning.
I lovforslaget skulle datoerne i § 7,
stk. 1, 3. pkt., således rettelig have været
foreslået som en ændring fra den 31. august 2022 til
den 28. februar 2023 og dermed ikke fra den 31. august 2021 til den
28. februar 2023.
Det foreslås derfor at ændre
lovforslagets § 1, nr. 1, således, at den 31. august
2021 ændres til den 31. august 2022 i overensstemmelse med
den gældende regel.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2022 og var til 1. behandling den 12. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 14. december 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 97. Den 26. april
2022 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Maria Gudme (S) Bjarne Laustsen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Jens
Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten
Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard
(V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs
(V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte
Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |