Fremsat den 26. april 2022 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om om social pension,
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension på grund af
ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt,
sikring mod frakendelse af førtidspension i en
tre-årig periode m.v.)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 452 af 20. april 2022,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 29, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »Personlig indkomst«: »,
jf. dog nr. 8-10,«.
2. I
§ 29, stk. 1, nr. 7,
indsættes efter »en folkepensionists«:
»egen«.
3. I
§ 29, stk. 1, indsættes som
nr. 10:
»10) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses
fra en eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde.«
4. I
§ 29, stk. 5, 2. pkt., udgår
»personligt arbejde,« og »,
efterløn«.
5. I
§ 32 a, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »Personlig indkomst«: »,
jf. dog nr. 6-8,«.
6. § 32 a,
stk. 1, nr. 6, affattes således:
»6) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses
fra en eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde.«
7. § 43 a,
stk. 1, ophæves og i stedet indsættes:
»Kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om, at retten til førtidspension efter
§ 16 skal være hvilende, hvis pensionisten anmoder
herom, eller hvis en pensionist under 60 år i en
længere periode har arbejdsindkomst, som kan være et
udtryk for, at pensionisten vedvarende vil kunne være
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for vurderingen af, hvornår førtidspension kan
gøres hvilende.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
8. I
§ 44, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »indtægtsgivende arbejde«:
», jf. dog stk. 4«.
9. I
§ 44 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ikke træffe afgørelse om
frakendelse af førtidspension i perioden fra den 1. januar
2023 til og med den 31. december 2025, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 233 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 707 af 26. april 2021, § 4
i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, § 2 i lov nr. 2587 af 28.
december 2021 og § 5 i lov nr. 452 af 20. april 2022,
foretages følgende ændringer:
1. § 26,
stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter § 25, stk. 1, bortses fra en
eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde.«
2. I
§ 26, stk. 3, 2. pkt., udgår
»personligt arbejde,« og »overgangsydelse eller
efterløn« ændres til: »eller
overgangsydelse«.
§ 3
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 548 af 7. maj 2019, som
ændret senest ved § 3 i lov nr. 452 af 20. arpil 2022,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 106, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »fleksydelse«: », tidlig
pension, seniorpension«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2. §§ 1
og 2 har virkning fra den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Afskaffelse af indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension på grund af
ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Sikring mod frakendelse af
førtidspension i en tre-årig peridoe | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.3. | Hvilende pension | 2.3.1. | Gældende ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.4. | Ændring i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats - justering af mindre intensiv
indsats | 2.4.1. | Gældende ret | 2.4.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Kristendemokraterne har den 21. januar 2022 indgået en
række reformer, herunder aftale om Hurtigere i job og et stærkere
arbejdsmarked. Aftalen blev opdateret den 4. marts 2022.
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen, der handler om at give seniorerne stærkere
tilskyndelse til at arbejde efter folkepensionsalderen samt at
få flere i arbejde.
Det foreslås i overensstemmelse med
aftalen at ændre reglerne, så social pension udbetales
uafhængigt af en ægtefælles eller samlevers
arbejdsindkomst. Det betyder, at folke-, senior- og
førtidspensionister (både på ny og gammel
ordning, dvs. tilkendt efter reglerne gældende efter eller
før 1. januar 2003) vil kunne modtage deres pension
uafhængig af, om deres ægtefælles eller samlever
har en arbejdsindkomst. Forslaget forventes at bidrage til, at
flere seniorer og pensionister vil fortsætte med at arbejde,
idet de med forslaget ikke længere behøver bekymre sig
om, hvorvidt arbejdsindkomst medfører en reduktion i deres
ægtefælle eller samlevers pension.
Det foreslås endvidere at etablere en
midlertidig ordning, hvor kommunerne i perioden fra den 1. januar
2023 til og med den 31. december 2025 ikke kan frakende
førtidspensionen. Ordningen skal i overensstemmelse med
aftalen sikre, at førtidspensionister kan tage supplerende
beskæftigelse uden risiko for at miste
førtidspensionen. Det betyder, at førtidspensionister
i perioden har sikkerhed for at bevare retten til
førtidspension, uanset hvor meget de arbejder. Der vil
administrativt blive fastsat regler om, at pensionen gøres
hvilende, dvs. at udbetalingen sættes i bero, hvis der er
tale om en relativt høj arbejdsindkomst.
Desuden indeholder lovforslaget en justering
af bestemmelsen om mindre intensiv indsats i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, så to nyere pensionsordninger,
tidlig pension og seniorpension, omfattes af bestemmelsen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Afskaffelse af indtægtsregulering af
folke-, senior- og førtidspension på grund af
ægtefælles eller samlevers
arbejdsindtægt
2.1.1. Gældende ret
Efter lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 452 af 20. april 2022 og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 233 af 12. februar 2021, som ændret ved § 2 i lov
nr. 707 af 26. april 2021, § 4 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021,
§ 2 i lov nr. 2587 af 28. december 2021 og § 5 i lov nr.
452 af 20. april 2022, indtægtsreguleres pensionen til
folke-, senior- og førtidspensionister (ny og gammel
ordning) blandt andet på baggrund af pensionistens og en
eventuel ægtefælles eller samlevers indtægt,
herunder indtægt ved personligt arbejde.
For folkepensionister indtægtsreguleres
grundbeløbet på baggrund af pensionistens egen
indtægt ved personligt arbejde, jf. § 15, stk. 1, og
§ 27 i lov om social pension. For førtidspensionister
på gammel ordning, dvs. tilkendt efter reglerne
gældende før 1. januar 2003, indtægtsreguleres
grundbeløbet på baggrund af pensionistens personlige
indkomst, positive kapitalindkomst og aktieindkomst, bortset fra
aktieudbytte op til 5.000 kr., jf. § 22, stk. 1, og § 25
i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. Indtægt ved personligt
arbejde indgår i den personlige indkomst.
For både folkepensionister og
førtidspensionister på gammel ordning
indtægtsreguleres pensionstillægget på baggrund
af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller
samlevers samlede indtægt. I indtægtsgrundlaget for
pensionstillægget indgår personlig indkomst, positiv
kapitalindkomst og aktieindkomst, bortset fra aktieudbytte op til
5.000 kr., jf. § 15, stk. 2, og § 29 i lov om social
pension og § 22, stk. 2, og § 26 i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Indtægt ved personligt arbejde
indgår i den personlige indkomst.
Retten til varmetillæg,
helbredstillæg og mediecheck til modtagere af folkepension og
førtidspension på gammel ordning, samt den supplerende
pensionsydelse (ældrecheck) til folkepensionister, er blandt
andet betinget af størrelsen af pensionistens personlige
tillægsprocent, jf. § 31, stk. 3, i lov om social
pension og § 29, stk. 3, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Den personlige tillægsprocent fastsættes på
grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede indtægt. I indtægtsgrundlaget
for den personlige tillægsprocent indgår personlig
indkomst, positiv kapitalindkomst og aktieindkomst, bortset fra
aktieudbytte op til 5.000 kr, jf. § 15, stk. 2, og § 29 i
lov om social pension og § 22, stk. 2, og § 26 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Indtægt ved personligt arbejde
indgår i den personlige indkomst. Den personlige
tillægsprocent kan være mellem 0 og 100. Jo
højere den personlige tillægsprocent er, jo mere kan
pensionisten få i varmetillæg, helbredstillæg og
supplerende pensionsydelse (ældrecheck). Den personlige
tillægsprocent skal være 100, for at pensionisten har
ret til mediecheck.
Personligt tillæg kan ydes til
folkepensionister og førtidspensionister på gammel
ordning, hvis økonomiske forhold er særligt
vanskelige. Personligt tillæg tildeles af kommunen på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af pensionistens
økonomiske forhold, jf. § 14, stk. 1, i lov om social
pension og § 17, stk. 2, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Indtægt ved personligt arbejde kan indgå som en del af
denne konkrete og individuelle vurdering.
En folkepensionist har et bundfradrag på
op til 122.004 kr. i et kalenderår, jf. § 29, stk. 1,
nr. 7, i lov om social pension. Bundfradraget gælder for
pensionistens egen indtægt ved personligt arbejde, og
indgår ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
folkepensionistens pensionstillæg og den personlige
tillægsprocent. Er folkepensionisten gift eller samlevende
med en anden folkepensionist, har pensionisten tilsvarende et
bundfradrag på op til 122.004 kr. for ægtefællens
eller samleverens indtægt ved personligt arbejde.
Såfremt den ene af folkepensionisterne ikke udnytter
bundfradraget, er det ikke muligt at overføre en uudnyttet
del af bundfradraget til den anden folkepensionist.
En førtidspensionist på gammel
ordning, som er gift eller samlevende med en folkepensionist, har
ligeledes et bundfradrag på op til 122.004 kr. i et
kalenderår for ægtefællens eller samleverens
indtægt ved personligt arbejde jf. § 26, stk. 1, 3.
pkt., i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. Bundfradraget
indgår ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
førtidspensionistens pensionstillæg og personlige
tillægsprocent.
Seniorpension og førtidspension
på ny ordning, dvs. tilkendt efter reglerne gældende
fra og med 1. januar 2003, indtægtsreguleres på
baggrund af pensionistens og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede indtægt. I indtægtsgrundlaget
indgår personlig indkomst, positiv kapitalindkomst og
aktieindkomst, bortset fra aktieudbytte op til 5.000 kr., jf.
§§ 23 og 32 a i lov om social pension. Indtægt ved
personligt arbejde indgår i den personlige indkomst.
En seniorpensionist eller
førtidspensionist på ny ordning, der er gift eller
samlevende med en folkepensionist, har et bundfradrag på op
til 30.000 kr. i et kalenderår for ægtefællens
eller samleverens indtægt ved personligt arbejde, jf. §
32 a, stk. 1, nr. 6, i lov om social pension. Bundfradraget
indgår ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
senior- eller førtidspensionistens pensionstillæg.
Indtægt ved personligt arbejde omfatter
lønindtægt eller indtægt, der midlertidigt
træder i stedet herfor, samt indtægt fra egen
virksomhed, i hvis drift den pågældende tager aktivt
del i, såfremt disse indtægter indgår i den
personlige indkomst efter § 3, stk. 1, i personskatteloven.
Indtægt ved personligt arbejde er yderligere defineret i
bekendtgørelse om social pension (bekendtgørelse nr.
2238 af 29. december 2020) §§ 33 og 34, og i lov om
social pension § 27, samt den dertil knyttede praksis. Efter
praksis betragtes f.eks. efterløn som indtægt ved
personligt arbejde.
Indtægt ved personligt arbejde for
selvstændigt erhvervsdrivende kan udgøre enten positiv
eller negativ indkomst, dvs. overskud eller underskud i
virksomheden. Underskud i virksomheden kan medføre, at den
personlige indkomst bliver negativ. Ved opgørelse af
pensionisters indtægtsgrundlag tages der hensyn til
skattelovgivningens regler om bl.a. fradrag af negativ personlig
indkomst i kapitalindkomst og overførsel af negativ indkomst
til fradrag i en ægtefælles indkomst.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af aftalen om Hurtigere i job og et stærkere
arbejdsmarked, at aftalepartierne er enige om at ændre
reglerne, så pensionen udbetales uafhængigt af en
ægtefælles eller samlevers arbejdsindkomst.
Aftalepartierne er enige om, at det betyder, at folkepension,
førtidspension (ny og gammel ordning) og seniorpension ikke
længere vil blive nedsat på grund af en
ægtefælles eller samlevers arbejdsindkomst.
Det foreslås at definere arbejdsindkomst
som begrebet i dag defineres i pensionsloven. Dermed tages der
udgangspunkt i begrebet indtægt ved personligt arbejde,
hvilket er samme definition som anvendes ved beregning af
folkepensionens grundbeløb.
Det foreslås i forlængelse heraf,
at der i indtægtsgrundlaget for beregningen af
pensionstillægget til folkepensionister og
førtidspensionister på gammel ordning ikke fremover
skal indgå positiv indtægt ved personligt arbejde fra
en eventuel ægtefælle eller samlever.
Forslaget vil medføre, at
pensionstillægget for folkepension og førtidspension
på gammel ordning kun vil blive nedsat som følge af
pensionistens egne indtægter, samt indtægter fra en
eventuel ægtefælle eller samlever, der ikke har
karakter af positiv indtægt ved personligt arbejde. En
ægtefælles eller samlevers negative indtægt ved
personligt arbejde vil således fortsat indgå i
pensionsberegningen.
Det foreslås tilsvarende, at der i
indtægtsgrundlaget for beregning af seniorpension og
førtidspension på ny ordning ikke fremover skal
indgå positiv indtægt ved personligt arbejde fra en
eventuel ægtefælle eller samlever. Seniorpension og
førtidspension vil således også kun blive nedsat
som følge af pensionistens egne indtægter, samt
indtægter fra en eventuel ægtefælle eller
samlever, der ikke har karakter af positiv indtægt ved
personligt arbejde.
Det foreslås endvidere, at der i
indtægtsgrundlaget for beregningen af den personlige
tillægsprocent for modtagere af folkepension og
førtidspension på gammel ordning fremover ikke skal
indgå positiv indtægt ved personligt arbejde fra en
eventuel ægtefælle eller samlever. Det vil
medføre, at varmetillæg, helbredstillæg og
mediecheck til folkepensionister og førtidspensionister
på gammel ordning og den supplerende pensionsydelse
(ældrecheck) til folkepensionister kun vil blive nedsat som
følge af pensionistens egne indtægter, samt
indtægter fra en eventuel ægtefælle eller
samlever, der ikke har karakter af positiv indtægt ved
personligt arbejde.
Det vil medføre, at pensionister, der
er gift eller samlevende med en anden modtager af folkepension
eller førtidspension på gammel ordning, hver
især vil kunne få beregnet forskellige personlige
tillægsprocenter og dermed kan være berettiget til
forskellige størrelser af supplerende pensionsydelse
(ældrecheck), helbredstillæg og varmetillæg.
Det har været overvejet, om der som
konsekvens af aftalen skal foretages ændringer i reglerne om
varmetillæg. To gifte eller samlevende modtagere af
folkepension eller førtidspension på gammel ordning
modtager efter gældende regler ét fælles
varmetillæg, og størrelsen af varmetillæget vil
fremover kunne afhænge af, hvem af pensionisterne, der
søger om tillægget, hvis de har forskellige
tillægsprocenter. Det vurderes imidlertid at være mest
hensigtsmæssigt, at der ikke ændres i reglerne om og
administrationen af varmetillægget. Dette skyldes
særligt hensynet til en administrativt enkel ordning for
pensionisterne, som skal fremvise dokumentation for deres
varmeudgifter for at være berettiget til
varmetillægget. Således vil gifte og samlevende
pensionister fortsat alene kunne være berettiget til
ét fælles varmetillæg, som udregnes for den
pensionist, der har ansøgt om tillægget.
Det har videre været overvejet, om der
som konsekvens af aftalen skal ske en ændring af reglerne om
personligt tillæg, således at vurderingen af retten til
personligt tillæg sker uden inddragelse af en eventuel
ægtefælles eller samlevers arbejdsindkomst. Det
vurderes at være mest hensigtsmæssigt, at der ikke
ændres i kriterierne for vurderingen af en pensionists
økonomiske forhold i forbindelse med tildeling af personligt
tillæg, da dette tillæg kun er målrettet
pensionister, hvis økonomiske forhold er særligt
vanskelige, og tildeles på baggrund af en individuel og
konkret vurdering. En eventuel ægtefælles eller
samlevers indtægt ved personligt arbejde vil således
fortsat kunne indgå som en del af denne vurdering.
Det foreslås, at bundfradraget på
122.004 kr. for indtægt ved personligt arbejde for en
pensionists ægtefælle eller samlever, der modtager
folkepension, bortfalder. Dette skyldes, at ægtefællens
eller samleverens indtægt ved personligt arbejde fremover
ikke vil indgå i beregningen af indtægtsgrundlaget, og
at et uudnyttet bundfradrag efter gældende regler ikke kan
overføres til pensionisten. Der vil således fremover
alene være et bundfradrag på 122.004 kr. for
pensionistens egen indtægt ved personligt arbejde.
Det har været overvejet, om
ændringen i forhold til ikke at medtage en
ægtefælles eller samlevers indtægt ved personligt
arbejde skulle omfatte både positiv indkomst, f.eks.
lønindtægt og overskud fra driften i en
selvstændig virksomhed, og negativ indkomst, f.eks. underskud
fra driften i en selvstændig virksomhed.
Det vurderes imidlertid, at det ikke har
været hensigten med aftalen at indskrænke pensionisters
ret til at lade en ægtefælles eller samlevers negative
indkomst indgå i pensionsberegningen.
Det foreslås derfor, at pensionister
stadig skal have ret til at lade en ægtefælles eller
samlevers negative indtægt ved personligt arbejde indgå
i pensionsberegningen.
Det vurderes ligeledes, at det ikke har
været hensigten med aftalen at ændre på den
grundlæggende sammenhæng mellem
pensionsberegningsreglerne og skattelovgivningens regler om
overførsel af indkomster.
Det foreslås derfor at fastholde, at
Udbetaling Danmark ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget fortsat tager højde for
personskattelovens regler om overførsel af negativ indkomst
til fradrag i andre indkomsttyper, herunder fradrag i en
ægtefælles indkomst, når overførslen sker
skattemæssigt.
I overensstemmelse med aftalen foreslås
det ikke at ændre de eksisterende fradragsgrænser,
aftrapningsprocenter og satser i pensionssystemet. Tilsvarende
ændres der ikke i reglerne om fradrag for en eventuel
ægtefælles eller samlevers øvrige skattepligtige
indkomster. Det vil sige, at f.eks. udbetaling fra private
pensionsordninger, samt kapitalindkomst og aktieindkomst, stadig
vil kunne føre til nedsættelse af pensionen.
2.2. Sikring mod frakendelse af
førtidspension i en tre-årig periode
2.2.1. Gældende ret
Efter kapitel 3 i lov om social pension er det
en betingelse for at få tilkendt førtidspension efter
ny ordning, at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og at
nedsættelsen er af et sådant omfang, at den
pågældende ikke vil være i stand til at blive
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Mulighederne for støtte efter den sociale eller anden
lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, skal i den
forbindelse være udtømt.
Førtidspension tilkendes, når det
er dokumenteret, eller det på grund af særlige forhold
er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne
ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller
aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger. Når en førtidspension er tilkendt,
skal kommunen løbende påse, om betingelserne for den
tilkendte førtidspension fortsat er opfyldt.
Hvis der mod forventning er sket en
væsentlig forbedring af arbejdsevnen, således at
førtidspensionisten vedvarende kan forsørge sig selv
ved beskæftigelse, skal kommunen frakende
førtidspensionen, jf. § 44, stk. 1, i lov om social
pension. Pensionisten kan også selv rejse sag om frakendelse
af førtidspension, jf. § 44, stk. 2, i lov om social
pension. Når pensionisten er fyldt 60 år, kan pensionen
ikke frakendes uden pensionistens samtykke, jf. § 44, stk. 3,
i lov om social pension.
Det sker sjældent, at
førtidspension frakendes. Ud af knap 100.000
førtidspensionister under 60 år på ny ordning,
var der i 2020 således under 20 personer, der fik frakendt
førtidspensionen.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Frakendelse af førtidspension sker for
et begrænset antal førtidspensionister hvert år,
og alene i tilfælde, hvor førtidspensionistens
arbejdsevne mod forventning er forbedret varigt, så de
vedvarende kan forsørge sig selv ved arbejde. Det udelukker
dog ikke, at der kan være nogle førtidspensionister,
som er bekymrede for at få frakendt førtidspensionen,
og derfor afholder sig fra at arbejde.
Det fremgår af aftale om Hurtigere i job og et stærkere
arbejdsmarked, at kommunen i en tre-årig periode ikke
skal kunne frakende førtidspension. Formålet er at
sikre, at førtidspensionister kan tage supplerende
beskæftigelse uden risiko for at miste
førtidspensionen.
Det foreslås, at der fastsættes en
bestemmelse om, at kommunen ikke kan træffe afgørelse
om frakendelse af førtidspension i perioden fra den 1.
januar 2023 til og med den 31. december 2025, med mindre
førtidspensionisten selv anmoder om det.
Det betyder, at førtidspensionister i
perioden har sikkerhed for at bevare retten til
førtidspension, uanset hvor meget de arbejder.
Det skal dog ikke være muligt at have
ubegrænset arbejde og samtidig få udbetalt
førtidspension. Der vil således blive fastsat regler
om, at pensionen gøres hvilende, dvs. at udbetalingen
sættes i bero, hvis der er tale om en relativt høj
arbejdsindkomst. Der henvises til bemærkningerne i pkt.
2.2.
Når den tre-årige periode er
udløbet, kan kommunen efter en konkret vurdering
træffe afgørelse om frakendelse af
førtidspensionen, hvis pensionisten har forbedret sin
arbejdsevne i en sådan grad, at pensionisten vedvarende kan
forsørge sig selv ved arbejde, herunder i fleksjob. Kommunen
kan tage perioder med arbejde, som er placeret i perioden fra den
1. januar 2023 til og med den 31. december 2025, med i den samlede
vurdering af, om pensionisten har forbedret sin arbejdsevne i en
sådan grad, at førtidspensionen skal frakendes.
Hvis førtidspensionen er gjort
hvilende, og den fortsat er hvilende ved udløbet af den
tre-årige periode, bør kommunen først vurdere
pensionistens fortsatte ret til førtidspension, når
pensionen ikke længere er hvilende.
Det foreslås, at førtidspensionen
i perioden fra den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2025
i særlige tilfælde kan frakendes. Det kan f.eks.
være i tilfælde af at førtidspensionisten
bevidst har opgivet urigtige oplysninger, der har betydning for
retten til førtidspension, i forbindelse med
tilkendelsen.
2. 3. Hvilende pension
2.3.1. Gældende ret
Hvis en førtidspensionist har
indkomster over en vis grænse, herunder ved arbejde, samtidig
med, at der udbetales førtidspension, nedsættes
førtidspensionen. Hvor meget førtidspensionen
nedsættes, afhænger bl.a. af, om
førtidspensionisten er enlig eller har en
ægtefælle/samlever. Det har også betydning, om
ægtefællen/samleveren også er pensionist.
En enlig førtidspensionist, som i
løbet af året har haft en indtægt før
skat på 200.000 kr., får nedsat førtidspensionen
med ca. 35.000 kr., og førtidspensionen udgør dermed
ca. 197.000 kr. (2022-niveau) i førtidspension. Hvis
førtidspensionisten i stedet har en indtægt på
300.000 kr. før skat, nedsættes
førtidspensionen med ca. 65.000 kr., og
førtidspensionisten får dermed ca. 167.000 kr. (i
2022-niveau) i førtidspension. Førtidspensionen
bortfalder helt ved en indtægt på 857.000 kr.
(2022-niveau).
Hvis førtidspensionisten i en periode
arbejder i et omfang, så vedkommende kan forsørge sig
selv, kan pensionen gøres hvilende, jf. § 43 a, i lov
om social pension. At pensionen gøres hvilende betyder, at
udbetalingen af pensionen stoppes, mens vedkommende f.eks.
prøver kræfter med arbejdsmarkedet på
almindelige vilkår eller i et fleksjob. I den periode
får førtidspensionisten løn fra sin
arbejdsgiver, men pensionisten kan til enhver tid vælge at
få sin pensionsudbetaling genoptaget, hvis vedkommende ikke
længere arbejder. Der skal ikke søges om og tilkendes
førtidspension på ny.
Dermed kan man hindre, at borgere, der
forsørger sig selv ved arbejde, samtidig modtager
førtidspension.
Der er ikke fastsat regler om, hvor meget en
førtidspensionist skal tjene, før kommunen skal
overveje, om pensionen skal gøres hvilende.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af aftale om Hurtigere i job og et stærkere
arbejdsmarked, at der som led i den midlertidige suspension
af kommunens mulighed for at frakende førtidspension skal
fastsættes regler således, at pensionen gøres
hvilende, dvs. at udbetalingen sættes i bero, hvis der er
tale om en relativt høj arbejdsindkomst.
Der er på lov- eller
bekendtgørelsesniveau ikke fastsat retningslinjer for,
hvornår en førtidspension kan gøres hvilende,
herunder hvor meget en førtidspensionist skal tjene,
før kommunen skal overveje, om pensionen skal gøres
hvilende.
Det foreslås derfor, at det
fastsættes i lov om social pension, at
førtidspensionen kan gøres hvilende, hvis
pensionisten anmoder herom, eller hvis en førtidspensionist
under 60 år i en længere periode har arbejdsindkomst,
som kan være et udtryk for, at pensionisten vedvarende kan
være selvforsørgende ved indtægtsgivende
arbejde. Der skal ikke søges om og tilkendes
førtidspension på ny, når pensionenen ikke
længere skal være hvilende.
Det foreslås også, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
regler for vurderingen af, hvornår førtidspension kan
gøres hvilende. Bemyndigelsen forventes at blive anvendt til
at fastsætte regler om, at kommunen som udgangspunkt kan tage
initiativ til at gøre førtidspensionen hvilende, hvis
pensionisten i en længere periode har haft en
arbejdsindtægt, der svarer til ca. 220.000 kr. årligt
(2022-niveau). Beløbet svarer til det, der gør sig
gældende for seniorpensionsordningen, og vil sikre, at
pensionisten har et rimeligt forsørgelsesgrundlag, når
pensionen gøres hvilende.
Hvorvidt kommunen træffer
afgørelse om at gøre en førtidspension
hvilende, vil fortsat bero på en konkret vurdering.
Beløbsgrænsen vil indgå som et element i den
samlede vurdering af, om førtidspensionisten vedvarende vil
kunne være selvforsørgende ved arbejdet.
Udbetaling Danmark, som udbetaler
førtidspensionen, sender en gang årligt lister til
kommunerne over førtidspensionister, der har større
indkomster ved arbejde. På den baggrund kan kommunen vurdere,
om der er grundlag for at overveje, om førtidspensionen skal
gøres hvilende.
Det forventes også, at der
fastsættes regler om, at førtidspensionen gøres
hvilende, hvis pensionisten overgår til et fleksjob.
2.4. Ændring i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats - justering af mindre intensiv
indsats
2.4.1. Gældende ret
Efter den gældende § 106 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) er dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere omfattet af LAB, personer i jobafklaring
og ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere og
revalidender, som inden for de næste 6 uger skal overgå
til blandt andet ordinært fuldtidsjob, fleksjob, barsel,
efterløn, fleksydelse og folkepension, er som udgangspunkt
ikke omfattet af pligten til at være aktivt jobsøgende
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv
socialpolitik og deltage i samtaler efter kapitel 6 og 7 og tilbud
efter kapitel 11-14 i LAB.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at ordningen om mindre
intensiv indsats udvides, så også de to nyere
pensionsordninger, tidlig pension og seniorpension, omfattes.
Fælles for begge ordninger gælder,
at borgere, som overgår til ordningerne, ikke forventes at
være til rådighed for arbejdsmarkedet fremadrettet, da
begge ordninger løber frem til borgeren overgår til
folkepension.
Borgere, som skal overgå til de to nyere
pensionsordninger, vil med den foreslåede ændring i
relation til mindre intensiv indsats blive sidestillet med borgere,
som skal overgå til folkepension.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget udmøntes den del af
aftalen om Hurtigere i job og et
stærkere arbejdsmarked som led i Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi, der vedrører en afskaffelse af
modregning som følge af en partners arbejdsindkomst i social
pension, samt førtidspensionisters mulighed for at arbejde
uden risiko for at få frakendt førtidspensionen.
Lovforslaget finansieres i henhold til aftalen, der blev opdateret
den 4. marts 2022.
For gifte og samlevende gælder det, at
folke-, senior- og førtidspension reguleres på
baggrund af både pensionistens egne og en evt.
ægtefælles eller samlevers indtægter.
Indtægterne opgøres som skattepligtig personlig
indkomst, herunder arbejdsindkomst, samt positiv kapitalindkomst og
aktieindkomst over et vist niveau. På det grundlag
opgøres der efter gældende regler et samlet
indtægtsgrundlag for parret, som ligger til grund for, hvor
meget der udbetales i social pension.
Med lovforslaget ændres reglerne,
så pensionsydelsen udbetales uafhængigt af en
ægtefælles eller samlevers arbejdsindkomst. Det
betyder, at der helt ses bort fra en partners arbejdsindkomst i
forbindelse med opgørelse af det indtægtsgrundlag, der
ligger til grund for beregningen af pensionsydelsen, herunder den
personlige tillægsprocent, der ligger til grund for
udbetaling af den supplerende pensionsydelse (ældrechecken)
samt evt. tillægsydelser såsom helbredstillæg,
varmetillæg og mediechecken.
Det forventes, at omkring 100.000 pensionister
med lovforslaget ikke længere vil opleve en reduktion i
ydelsen som følge af en partners arbejdsindkomst i 2023.
Heraf skønnes det at berøre ca. 65.000
folkepensionister, som i gennemsnit vil modtage godt 20.000 kr.
mere i årlig udbetalt pensionsydelse (før skat), og at
berøre ca. 30.000 senior- og førtidspensionister, som
i gennemsnit vil modtage knap 35.000 kr. mere i årlig
udbetalt pensionsydelse (før skat).
En afskaffelse af modregning som følge
af en partners arbejdsindkomst i social pension vil således
medføre øgede udgifter til folke-, senior- og
førtidspension. Hertil følger afledte merudgifter til
tillægsydelser til pensionister, der bl.a. udbetales på
grundlag af den personlige tillægsprocent. Forslaget vurderes
herudover at medføre adfærdsmæssige
konsekvenser, der indebærer en provenugevinst for det
offentlige, som følge af ændret arbejdsudbud blandt
pensionister samt deres ægtefælle eller samlever
grundet en øget økonomisk incitament til
beskæftigelse. Adfærdsvirkningen afspejler en forventet
afledt stigning i arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.650
fuldtidspersoner.
Det vurderes på dette grundlag, at en
afskaffelse af modregning som følge af en partners
arbejdsindkomst i social pension vil indebære
ydelsesmæssige merudgifter på 2.576 mio. kr. i 2023,
2.653 mio. kr. i 2024 og årligt 2.721 mio. kr. fra 2025.
Efter skat, tilbageløb og adfærd skønnes
merudgifterne til 801 mio. kr. i 2023, 818 mio. kr. i 2024 og
årligt 842 mio. kr. fra 2025, jf. tabel 1.
| Tabel 1:
Ydelsesmæssige konsekvenser | Merudgifter i mio.
kr., 2022-pl. | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Statslige udgifter i
alt | 1.900,4 | 1.988,0 | 2.079,9 | 2.079,9 | Heraf: | | | | | Folkepension | 1.495,0 | 1.597,0 | 1.708,0 | 1.708,0 | Senior- og førtidspension | 361,2 | 346,8 | 329,2 | 329,2 | Helbredstillæg | 13,5 | 13,5 | 13,0 | 13,0 | Varmetillæg | 13,5 | 13,5 | 13,5 | 13,5 | Mediecheck | 18,0 | 18,0 | 17,0 | 17,0 | Boligydelser | -0,8 | -0,8 | -0,8 | -0,8 | Kommunale udgifter i
alt | 675,6 | 665,0 | 641,1 | 641,1 | Heraf: | | | | | Ydelser omfattet af budgetgaranti | 657,8 | 647,2 | 623,8 | 623,8 | Øvrige
indkomstoverførsler | 17,8 | 17,8 | 17,3 | 17,3 | Umiddelbar merudgift i
alt | 2.576,0 | 2.653,0 | 2.721,0 | 2.721,0 | Efter skat,
tilbageløb og adfærd | 801,0 | 818,0 | 842,0 | 842,0 |
|
Anm: Afrunding
kan medføre, at tallene ikke summer til
totalen. Den varige virkning er
opgjort som virkningen i 2025. De
anførte økonomiske konsekvenser af forslaget er
baseret på samme beregningsgrundlag som anvendt i forbindelse
med Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi, om end
der er foretaget beregningstekniske korrektioner med henblik
på en konsolidering af skønnene. Aftalen bidrager til, at fjerne en betydelig del af
de barrierer for brugen af aldersopsparing, der relaterer sig til
modregning. Forslaget kan
således afspejle sig i en øget indbetaling til
aldersopsparing på bekostning af indbetaling til
fradragsberettigede pensionsordninger og ordninger med
bortseelsesret. Det vil
indebære en fremrykning af skatteprovenu fra beskatning af
pensionsopsparing, som ikke er indregnet i de opgjorte virkninger
af forslaget. |
|
Det skønnes endvidere, at forslaget vil
medføre administrative merudgifter for Udbetaling Danmark
til systemmæssige tilretninger m.v. i
størrelsesordenen på 20 mio. kr. i 2022.
Lovforslagets element om at etablere en
midlertidig ordning, der skal sikre, at førtidspensionister
kan tage supplerende beskæftigelse uden risiko for at
få frakendt førtidspensionen, samt øvrige
ændringer, vurderes at have ingen eller yderst
begrænsede økonomiske konsekvenser.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Lovforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for regionerne.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget er der taget
stilling til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning,
nedenfor gennemgås principperne.
Lovforslaget er i overensstemmelse med princip
1 om enkle og klare regler, da lovforslaget tager udgangspunkt i
klare og veldefinerede begreber, der allerede eksisterer i
pensionslovgivningen, f.eks. begreberne ægtefælle,
samlever, indtægt ved personligt arbejde og
indtægtsgrundlag.
Lovforslaget indeholder ikke elementer hvor
princip 2 om digital kommunikation er relevant, da der med
lovforslaget ikke ændres på de eksisterende digitale
kommunikationsløsninger og
selvbetjeningsløsninger.
Lovforslaget lever op til princip 3 og princip
4 om automatisk sagsbehandling, ensartede begreber og genbrug af
data. Der bliver foretaget en automatisk sagsbehandling i forhold
til beregning af pensionen, som sker på baggrund af en
allerede kendt og it-understøttet løsning, samt data,
der i forvejen indhentes.
Princip 5 og princip 6 om datasikkerhed og
anvendelse af offentlig it-infrastruktur vil blive fulgt, da
Udbetaling Danmark skal overholde de eksisterende krav til
datasikkerhed, og Udbetaling Danmark kan anvende de eksisterende
it-løsninger, som Udbetaling Danmark anvender i dag.
I forhold til princip 7 om forebyggelse af
snyd skal det bemærkes, at en væsentlig del af den
kontrol, der udføres i dag ved beregning af pension, sker i
forhold til løbende kontrol af pensionisters samlivsstatus
og en eventuel ægtefælles eller samlevers indkomst. Det
vil fortsat være relevant at foretage kontrol af disse
elementer, da pensionisters pension fortsat vil afhænge af
samlivsstatus og en ægtefælles eller samlevers
øvrige indkomst som f.eks. kapitalindkomst.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at de fem principper for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for nærværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 7. marts 2022 til og med den 21. marts 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Arbejdsskadeforeningen (AVS), BDO
Statsautoriseret Revisionsaktieselskab, Bedre Psykiatri,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, FSR - Danske Revisorer,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Deloitte, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer, Finans Danmark,
Finanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD),
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension,
Frivilligrådet, Institut for Menneskerettighede,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, Kooperationen,
Kristelig Fagforening (KRIFA), Lægeforeningen, Pension
Danmark, Psykiatrifonden, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk
Sårbare på Arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND, SIND, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark,
Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre ydelsesmæssige merudgifter på 1.900,4 mio. kr. i 2023, 1.988,0 mio. kr. i 2024 og 2.079,9 mio. kr. årligt fra
2025. Kommuner: Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre ydelsesmæssige merudgifter på 675,6 mio. kr. i 2023, 665,0 mio. kr. i 2024 og 641,1 mio. kr. årligt fra 2025. Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Ingen Kommuner: Lovforslaget skønnes at medføre administrative konsekvenser
for Udbetaling Danmark til systemmæssige tilretninger
mv. Regioner: Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 29, stk. 1, nr. 1, i lov om
social pension indgår personlig indkomst, positiv
kapitalindkomst og aktieindkomst, bortset fra aktieudbytte op til
5.000 kr., i opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
pensionstillæg, varmetillæg, helbredstillæg og
mediecheck.
Det fremgår af § 29, stk. 1, nr. 8,
at der ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr.
1 bortses fra tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag.
Det fremgår af § 29, stk. 1, nr. 9,
at der ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr.
1 bortses fra tilgodehavende feriemidler udbetalt efter lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det at indsætte et nyt nummer i § 29,
stk. 1, som vil medføre, at der ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 vil skulle bortses fra en
eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde
Som konsekvens heraf foreslås det derfor
i § 29, stk. 1, nr. 1, efter
»Personlig indkomst« at indsætte en henvisning
til nr. 8-10.
Med den foreslåede ændring
tydeliggøres det lovteknisk, at der ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter § 29, stk. 1, nr. 1, vil skulle
bortses fra indtægter som nævnt i § 29, stk. 1,
nr. 8-10. Den foreslåede ændring har udelukkende til
formål at øge læsbarheden i bestemmelsen og
medfører ikke i sig selv materielle ændringer.
Til nr. 2
Efter § 29, stk. 1, nr. 7, i lov om
social pension har en folkepensionist et bundfradrag på op
til 122.004 kr. i et kalenderår. Bundfradraget indgår
ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
folkepensionistens pensionstillæg og den personlige
tillægsprocent og gælder for pensionistens egen
indtægt ved personligt arbejde. Er folkepensionisten gift
eller samlevende med en anden folkepensionist, har pensionisten
tilsvarende et bundfradrag på op til 122.004 kr. for
ægtefællens eller samleverens indtægt ved
personligt arbejde. Såfremt den ene af folkepensionisterne
ikke udnytter bundfradraget, er det ikke muligt at overføre
en uudnyttet del af bundfradraget til den anden
folkepensionist.
Det foreslås i § 29, stk. 1, nr. 7, efter »en
folkepensionists« at indsætte »egen« i
bestemmelsen.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at bundfradraget kun vil skulle gælde for
folkepensionistens egen indtægt ved personligt arbejde.
Forslaget er en konsekvens af, at der med lovforslaget ikke vil
skulle ske fradrag som følge af en eventuel
ægtefælles eller samlevers indtægt ved personligt
arbejde, og at det derfor ikke vil være relevant med et
bundfradrag, der gælder for en ægtefælles eller
samlevers indtægt ved personligt arbejde.
Der henvises i øvrigt afsnit 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 29, stk. 1, i lov om social
pension opgøres indtægtsgrundlaget for en
folkepensionists pensionstillæg, varmetillæg,
helbredstillæg og mediecheck på baggrund af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
samlede indtægt. Tilsvarende gælder for den supplerende
pensionsydelse (ældrecheck). I indtægtsgrundlaget
indgår personlig indkomst, positiv kapitalindkomst og
aktieindkomst, bortset fra aktieudbytte op til 5.000 kr. For en
nærmere beskrivelse af de gældende regler henvises til
pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås i nyt § 29, stk. 1, nr. 10, at der ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses
fra en eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at der ved opgørelsen af den samlede
indtægt til beregning af indtægtsgrundlaget for
folkepensionisters pensionstillæg, varmetillæg,
helbredstillæg, mediecheck og den supplerende pensionsydelse
(ældrecheck) vil skulle bortses fra en eventuel
ægtefælles eller samlevers positive indtægt ved
personligt arbejde. En ægtefælles eller samlevers
negative indtægt ved personligt arbejde vil således
fortsat indgå i pensionsberegningen.
Desuden skal der ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget tages hensyn til overførsel af
negativ indkomst til fradrag i andre indkomsttyper, f.eks.
overførsel af negativ personlig indkomst til fradrag i
positiv kapitalindkomst, overførsel af negativ indkomst til
fradrag i senere års indkomst eller overførsel af
negativ indkomst til fradrag i en ægtefælles indkomst,
når overførslen sker skattemæssigt som
følge af personskattereglerne.
Der er med den foreslåede ændring
ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig ændring af
definitionen og afgrænsningen af indtægt ved personligt
arbejde. For en nærmere beskrivelse af den gældende
definition henvises til afsnit 2.1.1. i lovforslaget almindelige
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter § 29, stk. 5, i lov om social
pension skal indtægterne for en ægtefælle eller
samlever, som ikke selv er pensionist, nedsættes med et
fradragsbeløb, når de indgår i
indtægtsgrundlaget ved beregning af en pensionists
pensionstillæg.
Fradragsbeløbet udgør som
udgangspunkt 54 pct. af ægtefællens eller samleverens
indtægter. Fradragsbeløbet skal dog som minimum svare
til ægtefællens eller samleverens indtægter, der
hidrører fra personligt arbejde, delpension,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp, sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse,
kontantydelse, integrationsydelse, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse, efterløn
eller fleksydelse, på op til 10.000 kr.
Efter gældende praksis, jf. dom fra
Vestre Landsret U. 2017.1020, anses efterløn for
indtægt ved personligt arbejde ved beregning af pensionistens
indtægtsgrundlag.
Det foreslås i § 29, stk. 5, at »personligt
arbejde,« og », efterløn« udgår af
bestemmelsen.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at indtægt ved personligt arbejde, herunder
efterløn, ikke vil skulle indgå i beregningen af det
minimumsfradrag, der foretages i indtægter fra en
ægtefælle eller samlever, der ikke er pensionist, ved
beregning af en folkepensionists indtægtsgrundlag.
Ændringen skal ses i sammenhæng med, at
ægtefællens eller samleverens indtægt ved
personligt arbejde fremover ikke vil indgå i beregningen af
indtægtsgrundlaget.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 32 a, stk. 1, nr. 1, i lov om
social pension indgår personlig indkomst, positiv
kapitalindkomst og aktieindkomst, bortset fra aktieudbytte op til
5.000 kr., i opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
førtidspension og seniorpension.
Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det at nyaffatte § 32 a, stk. 1, nr. 6,
således, at der ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 vil skulle bortses fra en
eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde.
Det fremgår af § 32 a, stk. 1, nr.
7, at der ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter
nr. 1 endvidere bortses fra tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag.
Det fremgår endelig af § 32 a, stk.
1, nr. 8, at der ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget
efter nr. 1 bortses fra tilgodehavende feriemidler udbetalt efter
lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler.
Det foreslås at ændre § 32 a, stk. 1, nr. 1, således, at
der efter »Personlig indkomst« indsættes en
henvisning til nr. 6-8.
Med den foreslåede ændring
tydeliggøres det lovteknisk, at der ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter § 32 a, stk. 1, nr. 1, vil
skulle bortses fra indtægter nævnt i § 32 a, stk.
1, nr. 6-8. Ændringen har udelukkende til formål at
øge læsbarheden i bestemmelsen og medfører ikke
i sig selv materielle ændringer.
Til nr. 6
Efter § 32 a, stk. 1, i lov om social
pension skal indtægtsgrundlaget for senior- og
førtidspension opgøres på baggrund af
pensionisten og en eventuel ægtefælles eller samlevers
samlede indtægt. I indtægtsgrundlaget indgår
personlig indkomst, positiv kapitalindkomst og aktieindkomst,
bortset fra aktieudbytte op til 5.000 kr. For en nærmere
beskrivelse af de gældende regler henvises til pkt. 2.1.1. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Efter § 32 a, stk. 1, nr. 6, fradrages en
eventuel ægtefælles eller samlevers indtægt ved
personligt arbejde på op til i alt 30.000 kr. i et
kalenderår, hvis ægtefællen eller samleveren
modtager folkepension.
Det foreslås at nyaffatte § 32 a, stk. 1, nr. 6, og indsætte
en ny bestemmelse i nr. 6, hvoraf det fremgår, at der ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses
fra en eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde. En ægtefælles
eller samlevers negative indtægt ved personligt arbejde vil
således fortsat indgå i pensionsberegningen.
Den foreslåede nyaffattelse af § 32
a, stk. 1, nr. 6, vil medføre, at der ikke skal foretages et
fradrag på op til 30.000 kr. i en ægtefælles
eller samlevers indtægt ved personligt arbejde ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for senior- og
førtidspensionen. Nyaffattelsen skal ses i sammenhæng
med, at der ikke vil skulle ske fradrag som følge af en
ægtefælles eller samlevers positive indtægt ved
personligt arbejde, og denne indtægt derfor ikke
længere vil skulle indgå i indtægtsgrundlaget for
senior- og førtidspension. Den hidtidige bestemmelse er
derfor ikke længere relevant.
Der er med den foreslåede ændring
ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig ændring af
definitionen og afgrænsningen af indtægt ved personligt
arbejde. For en nærmere beskrivelse af den gældende
definition henvises til afsnit 2.1.1. i lovforslaget almindelige
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets
særlige bemærkninger til § 1, nr. 3.
Til nr. 7
Det følger af § 43 a i lov om
social pension at kommunen kan træffe afgørelse om, at
retten til førtidspension efter § 16 skal være
hvilende. Det fremgår ikke udtrykkeligt af bestemmelsen,
hvilke betingelser, der skal være til stede for, at kommunen
kan træffe afgørelse om at gøre
førtidspensionen hvilende.
Der er heller ikke på
bekendtgørelsesniveau fastsat retningslinjer for, hvor
hvornår en førtidspension kan gøres hvilende,
herunder hvor meget en førtidspensionist skal tjene,
før kommunen skal overveje om pensionen skal gøres
hvilende.
Efter gældende praksis kan
førtidspensionen gøres hvilende, hvis
førtidspensionisten i en periode arbejder i et omfang,
så vedkommende kan forsørge sig selv.
Førtidspensionisten kan til enhver tid vælge at
få sin pensionsudbetaling genoptaget, hvis vedkommende ikke
længere arbejder. Der skal ikke søges om og tilkendes
førtidspension på ny. Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 43 a, stk. 1, nyaffattes
således, at kommunen kan træffe afgørelse om, at
retten til førtidspension efter § 16 skal være
hvilende, hvis pensionisten anmoder herom, eller hvis en pensionist
under 60 år i en længere periode har arbejdsindkomst,
som kan tyde på, at pensionisten vedvarende vil kunne
være selvforsørgende ved indtægtsgivende
arbejde.
Forslaget har til formål at
fastsætte retningslinjer for, hvornår en
førtidspension kan gøres hvilende. Forslaget
ændrer ikke på, at det fortsat er en konkret vurdering
af sagens samlede omstændigheder, som fører til, om en
førtidspension skal gøres hvilende.
At pensionen gøres hvilende vil sige,
at pensionsudbetalingen ophører, men at der er adgang til at
få pensionsudbetalingen genoptaget, ved henvendelse til
kommunen. Det kan f.eks. ske, hvis det viser sig, at
forudsætningerne om erhvervsindtægtens størrelse
ikke holder. Der skal ikke søges om og tilkendes
førtidspension på ny.
Reglen er en beskyttelsesforanstaltning, og
dens formål er at støtte pensionistens forsøg
på at gå i arbejde. Ved ordningen skabes der tryghed
for, at der er et stabilt forsørgelsesgrundlag at falde
tilbage på, hvis bestræbelserne mislykkes.
Bestemmelsen om hvilende pension vil skulle
anvendes, når den pågældende har
erhvervsindtægt, eller et forestående
arbejdsforsøg kan antages at føre til en sådan
indtægt. Der skal være tale om erhvervsindtægter,
der er så store, at pensionen ikke kan bevares, selv om de
helbredsmæssige forhold isoleret set giver grundlag for
pensionen.
Baggrunden for at gøre pensionen
hvilende kan også være, at det anses for tvivlsomt, om
den pågældende efter sin helbredstilstand at
dømme vil være i stand til varigt at have en
erhvervsindtægt af en sådan størrelse, at
pensionen må frakendes.
Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng
med den foreslåede § 1, nr. 9, hvorefter kommunen ikke
kan frakende førtidspension i perioden fra den 1. januar
2023 til og med den 31. december 2025.
I perioden fra den 1. januar 2023 til og med
den 31. december 2025, hvor det er foreslået, at
førtidspension ikke kan frakendes, jf. lovforslagets §
1, nr. 2, tjener hvilende pension imidlertid som en sikring af, at
det ikke er muligt i ubegrænset omfang at have arbejde
samtidig med modtagelse af førtidspension.
Der foreslås videre i § 43 a, stk. 2, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for vurderingen af, hvornår
førtidspension kan gøres hvilende.
Bemyndigelsen forventes at blive anvendt til
at fastsætte regler om, at kommunen som udgangspunkt kan tage
initiativ til at gøre førtidspensionen hvilende, hvis
pensionisten i en længere periode har haft en indtægt,
der svarer til ca. 220.000 kr. årligt (2022-niveau).
Beløbet svarer til det, der gør sig gældende
for seniorpensionsordningen og vil sikre, at pensionisten har et
rimeligt forsørgelsesgrundlag, når pensionen
gøres hvilende.
Beløbsgrænsen vil indgå som
et element i den samlede vurdering af, om
førtidspensionisten vedvarende vil kunne være
selvforsynende ved arbejdet.
Udbetaling Danmark, som udbetaler
førtidspensionen, vil som hidtil skulle sende lister til
kommunerne en gang årligt over førtidspensionister,
der har større indkomster ved arbejde. På den baggrund
kan kommunen vurdere, om der er grundlag for at overveje, om
førtidspensionen skal gøres hvilende.
Det forventes også, at der vil blive
fastsat regler om, at førtidspensionen gøres
hvilende, hvis pensionisten overgår til et fleksjob, eller
der gives tilbud om aktiverings- eller revalideringsmæssige
foranstaltninger.
Det forudsættes, at pensionen som hidtil
gøres hvilende i de tilfælde, hvor der
iværksættes revalidering på det almindelige
arbejdsmarked med løntilskud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Revalideringsydelse og flekslønstilskud
kan ikke udbetales samtidig med førtidspension.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende §
44, stk. 1, i lov om social pension skal kommunen træffe
afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der
er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som
medfører, at pensionisten vedvarende kan være
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Det foreslås, at der som konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 9, indsættes en henvisning til
det nye stk. 4.
Til nr. 9
Efter den gældende § 44, stk. 1, i
lov om social pension skal kommunen træffe afgørelse
om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en
væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at
pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde.
Efter § 44, stk. 3, kan
førtidspensionen ikke frakendes uden pensionistens samtykke,
hvis pensionisten er fyldt 60 år. Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 44 indsættes et stk. 4, hvorefter kommunen ikke kan
træffe afgørelse om frakendelse af
førtidspension i perioden fra den 1. januar 2023 til og med
den 31. december 2025, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Det betyder, at førtidspensionister i
perioden har sikkerhed for at bevare retten til
førtidspension, uanset hvor meget de arbejder.
Når den tre-årige periode er
udløbet kan kommunen efter en konkret vurdering træffe
afgørelse om frakendelse af førtidspensionen, hvis
pensionisten har forbedret sin arbejdsevne i en sådan grad,
at pensionisten vedvarende kan forsørge sig selv ved
arbejde, herunder i fleksjob. Kommunen kan tage perioder med
arbejde, som er placeret i perioden fra den 1. januar 2023 til og
med den 31. december 2025, med i den samlede vurdering af, om
pensionisten har forbedret sin arbejdsevne i en sådan grad,
at førtidspensionen skal frakendes.
Hvis førtidspensionen er gjort
hvilende, og den fortsat er hvilende ved udløbet af den
tre-årige periode, forudsættes kommunen først at
vurdere pensionistens fortsatte ret til førtidspension,
når pensionen ikke længere er hvilende.
Det foreslås, at førtidspensionen
i perioden fra den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2025
i særlige tilfælde kan frakendes. Det kan f.eks.
være i tilfælde af at førtidspensionisten
bevidst har opgivet urigtige oplysninger, der har betydning for
retten til førtidspension, i forbindelse med
tilkendelsen.
Til §
2
Til nr. 1
Efter § 26, stk. 1, 1. pkt., i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. opgøres indtægtsgrundlaget
for en førtidspensionists pensionstillæg,
varmetillæg, helbredstillæg og mediecheck på
baggrund af pensionisten og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede indtægt.
Efter § 26, stk. 1, 2. pkt.,
opgøres indtægtsgrundlaget efter lovens § 25,
stk. 1-4. I indtægtsgrundlaget indgår personlig
indkomst, positiv kapitalindkomst og aktieindkomst, bortset fra
aktieudbytte op til 5.000 kr.
Efter § 26, stk. 1, 3. pkt., foretages
der ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget et fradrag
efter § 29, stk. 1, nr. 7, i lov om social pension. Fradraget
på op til 122.004 kr. i et kalenderår foretages i en
ægtefælles eller samlevers indtægt ved personligt
arbejde, hvis denne modtager folkepension. Dette bundfradrag
indgår således ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for førtidspensionistens
pensionstillæg og varmetillæg, helbredstillæg og
mediecheck, hvis denne er gift eller samlevende med en
folkepensionist. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 26, stk. 1, 3 pkt., nyaffattes,
hvormed det i 3. pkt., fremgår, at der ved opgørelsen
af indtægtsgrundlaget bortses fra en eventuel
ægtefælles eller samlevers positive indtægt ved
personligt arbejde. En ægtefælles eller samlevers
negative indtægt ved personligt arbejde vil således
fortsat indgå i pensionsberegningen.
Den foreslåede nyaffattelse af §
26, stk. 1, 3. pkt., vil medføre, at der ikke vil skulle
foretages et fradrag på op til 122.004 kr. i en
ægtefælles eller samlevers indtægt ved personligt
arbejde ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
førtidspensionisters pensionstillæg og personlige
tillægsprocent. Nyaffattelsen skal ses i sammenhæng
med, at der ikke skal ske fradrag som følge af en eventuel
ægtefælles eller samlevers positive indtægt ved
personligt arbejde, og denne indtægt skal dermed ikke
længere skal indgå i indtægtsgrundlaget for
førtidspensionisters pensionstillæg,
varmetillæg, helbredstillæg og mediecheck. Den
hidtidige bestemmelse er derfor ikke længere relevant.
Der er med den foreslåede ændring
ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig ændring af
definitionen og afgrænsningen af indtægt ved personligt
arbejde. For en nærmere beskrivelse af den gældende
definition henvises til afsnit 2.1.1. i lovforslaget almindelige
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets
særlige bemærkninger til § 1, nr. 3.
Til nr. 2
Efter § 26, stk. 3, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. skal indtægterne for en
ægtefælle eller samlever, som ikke selv er pensionist,
nedsættes med et fradragsbeløb, når de
indgår i indtægtsgrundlaget ved beregning af en
førtidspensionists pensionstillæg.
Fradragsbeløbet udgør som
udgangspunkt 54 pct. af ægtefællens eller samleverens
indtægter. Fradragsbeløbet skal dog som minimum svare
til ægtefællens eller samleverens indtægter, der
hidrører fra personligt arbejde, delpension,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp, sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse,
kontantydelse, integrationsydelses, selvforsørgelsesydelse-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller efterløn, på
op til 10.000 kr.
Efter gældende praksis, jf. dom fra
Vestre Landsret U. 2017.1020, anses efterløn for
indtægt ved personligt arbejde ved beregning af pensionistens
indtægtsgrundlag.
Det foreslås i § 26, stk. 3, at »personligt
arbejde,« og », efterløn« udgår af
bestemmelsen. Derudover flyttes »eller« til før
»overgangsydelse«.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at indtægt ved personligt arbejde, herunder
efterløn, ikke vil skulle indgå i beregningen af det
minimumsfradrag, der foretages i indtægter fra
ægtefælle eller samlever, der ikke er pensionist, ved
beregning af en førtidspensionists indtægtsgrundlag.
Ændringen skal ses i sammenhæng med, at
ægtefællens eller samleverens indtægt ved
personligt arbejde fremover ikke vil indgå i beregningen af
indtægtsgrundlaget.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 106, stk.
1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) er
det fastsat, at dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere,
uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere
omfattet af LAB, personer i jobafklaring og ressourceforløb,
ledighedsydelsesmodtagere og revalidender, som inden for de
næste 6 uger skal overgå til blandt andet
ordinært fuldtidsjob, fleksjob, barsel, efterløn,
fleksydelse og folkepension, som udgangspunkt ikke er omfattet af
pligten til at være aktivt jobsøgende efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
og deltage i samtaler efter kapitel 6 og 7 og tilbud efter kapitel
11-14 i LAB.
Det foreslås, at § 106, stk. 1, nr. 1, ændres,
så seniorpension og tidlig pension omfattes af ordningen om
mindre intensiv indsats.
Det betyder, at borgere, som inden for 6 uger
overgår til seniorpension og tidlig pension som udgangspunkt
ikke er omfattet af pligten til at være aktivt
jobsøgende efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
og lov om aktiv socialpolitik og deltage i samtaler efter kapitel 6
og 7 og tilbud efter kapitel 11-14 i LAB.
Seniorpensionen blev indført i 2019 som
led i aftalen om ret til seniorpension for nedslidte. Tidlig
pension blev indført i 2022, som led i aftalen om ny ret til
tidlig pension.
Med den foreslåede ændring vil de
to ordninger blive sidestillet med folkepension i relation til
muligheden for at være omfattet af mindre intensiv
indsats.
Beskæftigelsesministeriet vurderer ikke,
at ændringen vil have økonomiske konsekvenser.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Det foreslås i stk.
2, at lovens §§ 1 og 2
har virkning fra den 1. januar 2023.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Det skyldes, at lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om aktiv
beskæftigelsesindsats ikke gælder for eller kan
sættes i kraft på Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 452 af 20. april 2022,
foretages følgende ændringer: | | | | § 29.
Indtægtsgrundlaget for pensionstillæg,
varmetillæg efter § 14, stk. 2, helbredstillæg
efter § 14 a og mediecheck efter § 14 e opgøres
på grundlag af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede indtægt.
Indtægtsgrundlaget opgøres således: 1) Personlig indkomst med tillæg af
positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat
efter personskattelovens § 7, dog før de deri
nævnte grundbeløb og bundfradrag, samt aktieindkomst,
der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2,
bortset fra aktieudbytte op til 5.000 kr. 2-6) … 7) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1-6 fradrages en
folkepensionists indtægt ved personligt arbejde opgjort efter
§ 27, stk. 1-5, på op til i alt 122.004 kr. i et
kalenderår. Det maksimale fradrag reduceres
forholdsmæssigt, hvis pensionisten kun modtager folkepension
i en del af året. 8) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra tilbagebetalte
efterløns- og fleksydelsesbidrag. 9) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra tilgodehavende
feriemidler udbetalt efter lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler. | | 1. I § 29, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »Personlig indkomst«: », jf. dog nr.
8-10,«. | | 2. I § 29, stk. 1, nr. 7, indsættes
efter »en folkepensionists«: »egen«. | | | | | 3. I § 29, stk. 1, indsættes som nr. 10: »10) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra en eventuel
ægtefælles eller samlevers positive indtægt ved
personligt arbejde.« | Stk.
2-4. … | | | Stk. 5. Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for beregning af
pensionstillæg for en pensionist, der er gift eller
samlevende med en person, som ikke modtager social pension,
nedsættes ægtefællens eller samleverens
indtægter, der indgår i indtægtsgrundlaget, med
et fradragsbeløb, jf. § 49, stk. 1, nr. 5. Fradraget
efter 1. pkt. skal dog som minimum svare til
ægtefællens eller samleverens indtægter, der
hidrører fra personligt arbejde, delpension,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp, sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse,
kontantydelse, integrationsydelse, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, ledighedsydelse, efterløn
eller fleksydelse, på op til 10.000 kr. | | 4. I § 29, stk. 5, 2. pkt., udgår
»personligt arbejde,« og »,
efterløn«. | | | | § 32 a.
Indtægtsgrundlaget for førtidspension og seniorpension
opgøres på grundlag af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede indtægt.
Indtægtsgrundlaget opgøres således: 1) Personlig indkomst med tillæg af
positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat
efter personskattelovens § 7, dog før de deri
nævnte grundbeløb og bundfradrag, samt aktieindkomst,
der beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2,
bortset fra aktieudbytte op til 5.000 kr. 2-5) … 6) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1-3 fradrages en eventuel
ægtefælles eller samlevers indtægt ved personligt
arbejde opgjort efter § 27, stk. 1-5, på op til i alt
30.000 kr. i et kalenderår, hvis denne modtager folkepension.
Det maksimale fradrag reduceres forholdsmæssigt, hvis
ægtefællen eller samleveren kun modtager folkepension i
en del af året. 7) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra tilbagebetalte
efterløns- og fleksydelsesbidrag. 8) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra tilgodehavende
feriemidler udbetalt efter lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler. Stk. 2-8
… | | 5. I § 32 a, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »Personlig indkomst«: », jf. dog nr.
6-8,«. 6. § 32 a, stk. 1, nr. 6, affattes
således: »6) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bortses fra en eventuel
ægtefælles eller samlevers positive indtægt ved
personligt arbejde.« | | | | § 43 a.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at retten
til førtidspension efter § 16 skal være
hvilende. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at
førtidspensionen inddrages i tilfælde, hvor
pensionisten ikke medvirker til de nødvendige
undersøgelser, jf. kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, optræning
eller andre foranstaltninger, der må antages mere varigt at
kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt, jf. dog § 43
b. | | 7. § 43 a, stk. 1, ophæves og i
stedet indsættes: »Kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om, at retten til
førtidspension efter § 16 skal være hvilende,
hvis pensionisten anmoder herom, eller hvis en pensionist under 60
år i en længere periode har arbejdsindkomst, som kan
være et udtryk for, at pensionisten vedvarende vil kunne
være selvforsørgende ved indtægtsgivende
arbejde. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for vurderingen af, hvornår førtidspension kan
gøres hvilende.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | § 44.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en
væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at
pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal
bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket
frakendelse efter 1. pkt. kan ske. Stk. 2.
Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension. Stk. 3. Efter
det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke
ikke frakendes. | | 8. I § 44, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »indtægtsgivende arbejde«: », jf. dog
stk. 4«. | | | 9. I § 44 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan
ikke træffe afgørelse om frakendelse af
førtidspension i perioden fra den 1. januar 2023 til og med
den 31. december 2025, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.« Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6. | Stk. 4-5
… | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 233 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 707 af 26. april 2021, § 4
i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, § 2 i lov nr. 2587 af 28.
december 2021 og § 5 i lov nr. 452 af 20. april 2022,
foretages følgende ændringer: | | | | § 26.
Indtægtsgrundlaget for pensionstillæg,
varmetillæg efter § 17, stk. 1, helbredstillæg
efter § 18 og mediecheck efter § 20 a, opgøres
på grundlag af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede indtægt.
Indtægten opgøres efter § 25, stk. 1-4. Ved
opgørelsen efter § 25, stk. 1, foretages der fradrag
efter § 29, stk. 1, nr. 7, i lov om social pension i en
ægtefælles eller samlevers indtægt, hvis denne
modtager folkepension. Ved opgørelsen efter § 25, stk.
3, foretages ikke fradrag efter nr. 3. Ud over de i § 25, stk.
3, nævnte fradrag foretages der fradrag for
engangsbeløb udbetalt til en ægtefælle eller
samlever efter § 15 d, stk. 4, i lov om social pension. | | 1. § 26, stk. 1, 3. pkt., affattes
således: »Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter § 25, stk. 1, bortses fra en
eventuel ægtefælles eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde.« | Stk.
2. … | | | Stk. 3. Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for beregning af
pensionstillæg for en pensionist, der er gift eller
samlevende med en person, som ikke modtager social pension,
nedsættes ægtefællens eller samleverens samtlige
indtægter, der indgår i indtægtsgrundlaget, med
et fradragsbeløb, jf. § 48, stk. 1, nr. 4. Fradraget
efter 1. pkt. skal dog som minimum svare til
ægtefællens eller samleverens indtægter, der
hidrører fra personligt arbejde, delpension,
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp, sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse,
kontantydelse, integrationsydelse, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse eller efterløn, på op
til 10.000 kr. Stk.
4-5. … | | 2. I § 26, stk. 3, 2. pkt., udgår
»personligt arbejde,« og »overgangsydelse eller
efterløn« ændres til: »eller
overgangsydelse«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret senest ved § 3 i
lov nr. 452 af 20. april 2022, foretages følgende
ændring: | | | | § 106.
Personer omfattet af § 6, nr. 1-5, 7 og 8, personer omfattet
af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer
omfattet af § 6, nr. 10, er ikke omfattet af pligten til at
være aktivt jobsøgende efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik,
jf. dog stk. 2, og deltage i samtaler efter kapitel 6 og 7 og
tilbud efter kapitel 11-14, jf. dog nr. 4, hvis personen 1) kan dokumentere, at den
pågældende inden for de næste 6 uger skal
påbegynde ordinært job på fuld tid eller fleksjob
eller skal på barsel eller overgå til efterløn,
fleksydelse eller folkepension,¬2-3)…¬Stk. 2-3. … | | 1. I § 106, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »fleksydelse«: », tidlig pension,
seniorpension«. |
|