Skriftlig fremsættelse (26. april
2022)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats (Afskaffelse af
indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension på grund af ægtefælles
eller samlevers arbejdsindtægt, sikring mod frakendelse af
førtidspension i en tre-årig periode m.v.)
(Lovforslag nr. L 170)
Formålet med lovforslaget er at
udmønte to elementer fra aftalen om Hurtigere i job og et stærkere
arbejdsmarked, som blev indgået mellem Regeringen
(Socialdemokratiet) og Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Kristendemokraterne den 21. januar 2022.
Lovforslaget ændrer desuden på
reglerne om en mindre intensiv indsats i lov om aktiv
beskæftigelsesindsats. Dette er ikke en del af aftalen.
Med lovforslaget ændres reglerne,
så folke-, senior- og førtidspension udbetales
uafhængigt af en ægtefælles eller samlevers
arbejdsindkomst. Dermed vil der ikke ske modregning i pensionen som
følge af en ægtefælle eller samlevers positive
indtægt ved personligt arbejde.
Med lovforslaget etableres desuden en
midlertidig ordning, hvor kommunerne i en tre-årig periode,
fra den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2025, ikke kan
frakende førtidspensionen. Førtidspensionen kan
fortsat gøres hvilende, hvis der er tale om en relativt
høj arbejdsindkomst.
Lovforslaget indeholder endvidere et mindre
element, der ikke er en del af aftalen. Med lovforslaget justeres
reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, så
borgere, som inden for 6 uger overgår til seniorpension eller
tidlig pension, bliver omfattet af reglerne om en mindre intensiv
indsats, som indebærer, at de som udgangspunkt ikke har pligt
til at være aktivt jobsøgende eller deltage i
samtaler.
Det forventes, at omkring 100.000
pensionister med lovforslaget ikke længere vil opleve en
reduktion i folke-, senior- og førtidspensionen som
følge af en ægtefælle eller samlevers
arbejdsindkomst i 2023.
Det vurderes, at ændringen
vedrørende ægtefællers og samleveres
arbejdsindkomst vil indebære ydelsesmæssige merudgifter
på 2.576 mio. kr. i 2023, 2.653 mio. kr. i 2024 og
årligt 2.721 mio. kr. fra 2025. Efter skat, tilbageløb
og adfærd skønnes merudgifterne til 801 mio. kr. i
2023, 818 mio. kr. i 2024 og årligt 842 mio. kr. fra 2025
Ændringen vurderes at medføre en stigning i
arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.650 fuldtidspersoner.
Det skønnes, at ændringen
vedrørende ægtefællers og samleveres
arbejdsindkomst vil medføre administrative merudgifter for
Udbetaling Danmark til systemmæssige tilretninger mv. i
størrelsesordenen 20 mio. kr. i 2022.
Lovforslagets øvrige elementer
vurderes at have ingen eller yderst begrænsede
økonomiske konsekvenser.
Lovforslaget skal træde i kraft den
1. juli 2022. Elementerne om ændringer i pensionslovene
vedrørende ægtefællers og samlevers
arbejdsindkomst og sikring mod frakendelse af førtidspension
i en tre-årig periode får virkning fra den 1. januar
2023. Af hensyn til implementering og systemtilpasninger i
Udbetaling Danmark, anmodes lovforslaget behandlet og
gennemført i indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.