Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. maj 2022
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, EL, SF, RV, DF, ALT og Bent Bøgsted (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, NB og LA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliances medlemmer af udvalget noterer sig,
at regeringen også ønsker at afskaffe modregningen af
folke-, senior- og førtidspension på grund af en
ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt.
Partierne ønsker at give gruppen af
seniorer mere frihed til at indrette deres liv, som de
ønsker det, herunder også give bedre adgang til
arbejdsmarkedet. I den forbindelse er det vigtigt, at der er et
klart incitament til at bidrage på arbejdsmarkedet, og at
seniorer får et øget incitament til at arbejde efter
folkepensionsalderen. Partierne ønsker at sikre, at flere
bliver en del af det arbejdende fællesskab.
Partierne mener, at vi skal gøre,
hvad vi kan, for at give seniorerne stærkere tilskyndelse til
at arbejde - og vi skal gøre, hvad vi kan, for at få
flere i arbejde. Det kræver, at det bedre kan betale sig at
arbejde.
Det er særlig vigtigt, efter at den
socialdemokratiske regering har brugt de sidste knap 3 år
på at hæve skatter og afgifter mere end 40 gange og med
over 10 mia. kr., og fordi de indtil aftalen, der følger op
på regeringens udspil »Danmark kan mere 1«, havde
gennemført initiativer, der trak mere end 10.000 personer ud
af arbejdsmarkedet.
Dette lovforslag er et lille bidrag til at
lukke det hul i den strukturelle beskæftigelse, som den
socialdemokratiske regering selv har skabt. Det hilser partierne
naturligvis velkommen, og vi støtter derfor også
afskaffelsen af modregningen.
Partierne forholder sig kritisk over for,
hvorfor regeringen ikke får den anden del af aftalen med
afskaffelse af modregning af egen arbejdsindkomst i folkepension
på plads med det samme frem for at vente til efteråret.
Derfor har vi fremsat et fælles beslutningsforslag, hvor vi
foreslår at få det hele vedtaget nu. Det er der brug
for.
Lovforslaget indeholder også en
midlertidig ordning, hvor kommunerne i en periode ikke kan frakende
personer førtidspension. For partierne er det vigtigt, at vi
løbende ser på, hvad vi kan gøre for at
få færre på førtidspension - så
flere kan blive en del af det arbejdende fællesskab. I den
forbindelse er det vigtigt at sikre, at der også er et klart
incitament til at tage et arbejde.
Partierne er kritiske over for
finansieringen af lovforslaget. Regeringen har valgt at finansiere
tiltagene i lovforslaget ved et engangsbeløb i 2023 fra den
offentlige investeringsramme. Derefter finansieres lovforslaget ved
en sænkelse af dimittendsatsen for dagpengemodtagere.
Partierne er enige i, at dimittendsatsen skal nedsættes, men
vi er ikke enige i regeringens løsning, hvor man med den
anden hånd giver større fradrag for kontingentbetaling
til fagforeninger og hæver dagpengesatsen, hvilket gør
det mindre attraktivt at arbejde.
Partierne støtter indholdet, men vi
har en række betænkeligheder ved lovforslaget.
Partierne stemmer derfor hverken for eller imod lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
29, stk. 5, 2. pkt., udgår »personligt
arbejde,«, », sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge« og »,
efterløn«.«
[Korrektion]
2) I
det under nr. 7 foreslåede § 43 a, stk. 2, ændres
»hvornår« til: »om«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter nr. 9 indsættes:
»01. I §
44, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 4,
3. pkt.« til: »stk. 5, 3. pkt.«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
4) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
26, stk. 3, 2. pkt., udgår »personligt
arbejde« og »sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge«, og », overgangsydelse
eller efterløn« ændres til: »eller
overgangsydelse«.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det, at
»personligt arbejde« og »efterløn«
udgår af bestemmelsen i § 29, stk. 5, 2. pkt., i lov om
social pension. Med ændringsforslaget foreslås det
endvidere, at »sygedagpenge« og
»arbejdsløshedsdagpenge« også udgår
af bestemmelsen.
Ændringsforslaget er en korrektion,
der skyldes, at »sygedagpenge« og
»arbejdsløshedsdagpenge« ligesom
»personligt arbejde« og »efterløn«
er omfattet af indtægt ved personligt arbejde, som ikke vil
skulle indgå i beregningen af det minimumsfradrag, der
foretages i indtægter fra en ægtefælle eller
samlever, der ikke er pensionist, ved beregning af
indtægtsgrundlaget.
Indtægt ved personligt arbejde
omfatter bl.a. lønindtægt eller indtægt, der
midlertidigt træder i stedet herfor, jf. § 33 i
bekendtgørelse om social pension nr. 2238 af 29. december
2020, her er »sygedagpenge« og
»arbejdsløshedsdagpenge« omfattet af
indtægt, der midlertidigt træder i stedet for
lønindtægt.
Til nr. 2
Efter den foreslåede § 43 a,
stk. 2, fastsætter beskæftigelsesministeren
nærmere regler for vurderingen af, hvornår
førtidspension kan gøres hvilende. Forslaget har til
formål at fastsætte retningslinjer for, hvornår
en førtidspension kan gøres hvilende. Forslaget
ændrer ikke på, at det fortsat er en konkret vurdering
af sagens samlede omstændigheder, som fører til, om en
førtidspension skal gøres hvilende.
Det foreslås, at
»hvornår« ændres til »om« for
at tydeliggøre, at førtidspensionen ikke automatisk
bliver gjort hvilende, hvis pensionisten har en indtægt,
der overstiger et fastsat beløb, men forudsætter en
konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen i
§ 44, stk. 5, der bliver stk. 6, til stk. 4, 3. pkt.,
ændres til stk. 5, 3. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 1, nr. 9, som
indsætter et nyt stykke efter stk. 3 og dermed rykker de
efterfølgende stykker.
Til nr. 4
Med lovforslaget foreslås det, at
»personligt arbejde« og »efterløn«
udgår af bestemmelsen i § 26, stk. 3, 2. pkt., i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension. Med ændringsforslaget foreslås
det endvidere, at »sygedagpenge« og
»arbejdsløshedsdagpenge« udgår af
bestemmelsen.
Ændringsforslaget er en korrektion,
der skyldes, at »sygedagpenge« og
»arbejdsløshedsdagpenge« ligesom
»personligt arbejde« og »efterløn«
er omfattet af indtægt ved personligt arbejde, som ikke vil
skulle indgå i beregningen af det minimumsfradrag, der
foretages i indtægter fra en ægtefælle eller
samlever, der ikke er pensionist, ved beregning af
indtægtsgrundlaget.
Indtægt ved personligt arbejde
omfatter bl.a. lønindtægt eller indtægt, der
midlertidigt træder i stedet herfor, jf. § 33 i
bekendtgørelse om social pension nr. 2238 af 29. december
2020. Her er »sygedagpenge« og
»arbejdsløshedsdagpenge« omfattet af
indtægt, der midlertidigt træder i stedet for
lønindtægt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2022 og var til 1. behandling den 3. maj 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 8. marts 2022 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 178. Den 26. april
2022 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Maria Gudme (S) Bjarne Laustsen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Jens
Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten
Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard
(V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs
(V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte
Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |