Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 27. april 2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 7 ændringsforslag.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
af ministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. (sidste) behandling. Mindretallet vil stemme
for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
kommunerne spiller en helt central rolle i at hjælpe de mange
fordrevne fra Ukraine. Det er derfor nødvendigt, at
kommunerne har de nødvendige værktøjer. Det
gælder både i forhold til indkvartering og forplejning,
men også i forhold til at kunne stille rammer til
rådighed for en så normal hverdag som muligt for de
ukrainske fordrevne, om det gælder undervisning på
modersmålet, adgang til børnetilskud og
boligstøtte eller behandling på et sygehus. Derfor
stemmer Venstre for lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, men bemærker, at de undtagelser,
dette lovforslag medfører for ukrainske flygtninge, burde
gælde for alle flygtninge.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
anerkender, at Danmark er nærområde til Ukraine, og at
ukrainske statsborgere, der har måttet flygte fra Ukraine,
således kan søge opholdstilladelse i Danmark. Dansk
Folkeparti er ligeledes tilhængere af de initiativer, som det
konkrete lovforslag iværksætter på kort sigt, for
så vidt angår håndteringen af
tilstrømningen af ukrainere.
Dansk Folkeparti modsætter sig
imidlertid, at lovforslaget samtidig indebærer en
ligestilling af de afghanere, der har opholdstilladelse i henhold
til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., med de
ukrainere, der modtager opholdstilladelse i henhold særloven,
for så vidt angår erhvervelsen af ret til
børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag og til lån fra kommunen
efter boligstøtteloven til betaling af indskud til private
lejemål m.v.
Dansk Folkeparti mener, at der er tale om
to helt forskellige situationer. Dansk Folkeparti var og er
modstandere af loven om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., mens
vi er positive over for her og nu midlertidigt at hjælpe de
ukrainere, hovedsagelig kvinder og børn, der har
måttet søge ly uden for Ukraine efter Ruslands
invasion af Ukraine.
Dansk Folkeparti ønsker ikke at
blande de to særlove sammen. Partiet fremsætter derfor
til 2. behandling et ændringsforslag, hvor alle
ændringer, der vedrører personer med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., udgår
af lovforslaget. Hvis dette ændringsforslag falder, agter
Dansk Folkeparti at stemme hverken for eller imod lovforslaget ved
Folketingets 3. behandling af sagen, idet Dansk Folkeparti ikke
ønsker at forbedre vilkårene yderligere for
afghanerne, der har fået opholdstilladelse som følge
af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget kan ikke
støtte, at lovforslaget skal omfatte flere end den
personkreds, som er ofre for Ruslands overfald på Ukraine.
Nye Borgerlige vil derfor hverken stemme for eller imod
lovforslaget. Hvis lovforslaget havde været begrænset
til denne personkreds, ville Nye Borgerlige have støttet
forslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
titlen udgår »,
sundhedsloven«.
[Korrektion]
Til § 1
2) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 4 a ændres i § 20 a, stk. 1, 1. pkt., »eller
inden for 5 hverdage« til: »eller inden for 5 hverdage
fra indkvarteringen eller forplejningen«.
[Præcisering]
3) I
det under nr. 1 foreslåede kapitel 4 a ændres i § 20 c, 2. pkt., »Dette«
til: »Kommunalbestyrelsens indkvartering og forplejning efter
§ 20 a«.
[Præcisering]
4) I
det under nr. 9 foreslåede kapitel 9 a ændres i § 31 a », der skal
anbringes« til: »på baggrund af en
afgørelse«.
[Præcisering]
Til § 5
5) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2-5«.
[Sproglig korrektion]
6) I
stk. 2 indsættes efter
»aktstykke nr. 232«: »tiltrådt af
Finansudvalget den 4. april 2022«.
[Præcisering]
Til § 6
7) I
stk. 2 ændres »nr.
6-8« til: »5-8«, og »§ 31 c«
ændres til: »kapitel 9 c«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovforslagets titel fremgår det,
at loven ændrer i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, lov om individuel
boligstøtte, lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, sundhedsloven og
integrationsloven.
Det foreslås, at henvisningen til
sundhedsloven udgår af lovforslagets titel.
Der er tale om en korrektion, da der med
lovforslaget ikke foreslås ændringer til
sundhedsloven.
Til nr. 2
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af § 20 a, stk. 1, 1. pkt., i lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine kan kommunalbestyrelsen efter reglerne i denne lov, jf. dog
stk. 3 og 4, tilbyde indkvartering og forplejning til en
udlænding, der har indgivet eller inden for 5 hverdage
indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter denne lov, og
som ikke er undergivet Udlændingestyrelsens
forsørgelse efter kapitel 4 eller udlændingelovens
§ 42 a, indtil der er truffet endelig afgørelse om
ansøgningen.
Med ændringsforslaget
præciseres, at den indkvartering og forplejning,
kommunalbestyrelsen kan yde efter § 20 a i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, ydes
til en udlænding, der har indgivet eller inden for 5 hverdage
fra indkvarteringen eller forplejningen indgiver opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine. Med præciseringen fastslås, at
den i § 20 a, stk. 1, 1. pkt., nævnte frist på 5
hverdage regnes fra den indkvartering eller forplejning af den
pågældende udlænding, der sker i henhold til
§ 20 a i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine. Der ændres ikke på de
øvrige regler for beregningen af den i § 20 a, stk. 1,
1. pkt., nævnte frist på 5 hverdage. Der er tale om en
tydeliggørelse af, hvad der allerede gælder efter
lovforslaget.
Til nr. 3
Efter den i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede affattelse af § 20 c, 1. og 2. pkt., i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, kan kommunalbestyrelsens indkvartering og forplejning
efter § 20 a tilvejebringes i samarbejde med private
aktører eller andre myndigheder, herunder ved oprettelse og
drift af indkvarteringssteder. Dette kan ske ved udbetaling af
kontante ydelser.
Med ændringsforslaget
præciseres, at det er kommunalbestyrelsens indkvartering og
forplejning efter § 20 a i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, der
kan ske ved udbetaling af kontante ydelser. Der ændres ikke
på det øvrige indhold af bestemmelsen om, at den
nævnte indkvartering og forplejning kan ske ved udbetaling af
kontante ydelser. Der er tale om en tydeliggørelse af, hvad
der allerede gælder efter lovforslaget.
Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter,
hvorvidt, i hvilket omfang og på hvilken måde
kommunalbestyrelsens indkvartering og forplejning efter § 20 a
i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine m.v., kan ske ved udbetaling af kontante
ydelser, herunder til den pågældende udlænding
eller dennes familie eller til en privat aktør eller anden
myndighed, som kommunalbestyrelsen efter 1. pkt. har besluttet
sørger for indkvartering og forplejning.
Ændringsforslaget er ikke til hinder
for, at kommunalbestyrelsens oprettelse og drift af
indkvarteringssteder ligeledes kan ske ved udbetaling af kontante
ydelser.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslås indsat en ny bestemmelse som § 31 a i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine. Den foreslåede bestemmelse har til formål at
indføre særlige kriterier for godkendelse af
netværksplejefamilier, der skal have et barn eller en ung,
der er meddelt opholdstilladelse efter særloven, i
netværkspleje. Med den foreslåede bestemmelse
ønskes kulturen, sproget og den sproglige udvikling for et
barn eller en ung fastholdt, ligesom det ønskes at
understøtte et godt match mellem barnets eller den unges
behov og netværksplejefamiliens kompetencer. Den
foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse for børn
og unge, der er meddelt opholdstilladelse efter særloven,
hvor børn og unge-udvalget har truffet afgørelse om
anbringelse efter § 58 i lov om social service (serviceloven)
eller kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om
aflastning eller anbringelse efter § 52 i serviceloven. Med
henblik på at tydeliggøre, at den foreslåede
bestemmelse også finder anvendelse for børn eller
unge, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om
aflastning efter § 52 i serviceloven, foreslås en
ændring af bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 5, stk. 1,
træder loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2-5.
Det foreslås, at tilføjelsen
», jf. dog stk. 2-5« udgår af § 5, stk. 1,
da stykkerne 2-5 ikke udgør undtagelser til
ikrafttrædelsestidspunktet, men alene overgangsregler og
solnedgangsbestemmelser.
Der er tale om en sproglig korrektion,
således at ikrafttrædelsestidspunktet efter
lovforslagets § 5, stk. 1, bliver retvisende.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets §
5, stk. 2, 1. pkt., at § 20 a i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, også finder
anvendelse for udlændinge, som på tidspunktet for
lovens ikrafttræden modtager indkvartering og forplejning
efter aktstykke nr. 232.
Det foreslås efter henvisningen til
aktstykke nr. 232 i lovforslagets § 5, stk. 2, 1. pkt., at
tilføje, at aktstykket blev tiltrådt af Finansudvalget
den 4. april 2022.
Der er tale om en sproglig
præcisering med henblik på en entydig identifikation af
det omtalte aktstykke nr. 232.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 6, stk. 2, kan
lovens § 1, nr. 1-3 og nr. 6-8, og § 31 c i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 9, ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske
forhold tilsiger. § 31 c er som den eneste bestemmelse
indeholdt i kapitel 9 c om særlige bestemmelser på
sundhedsområdet.
Det foreslås, at ændre
»6-8« til »5-8« og »§ 31
c« til »kapitel 9 c«.
Med ændringsforslaget vil den i
§ 1, nr. 5, indeholdte ændring af overskriften i kapitel
9 i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, som er
fordrevet fra Ukraine, ved kongelig anordning helt eller delvis
kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Ændringen stemmer overens med, at
overskriften i kapitel 9, jf. § 42, stk. 2, i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, som er fordrevet fra
Ukraine, kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Med ændringen vil endvidere kapitel 9
c i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, som er
fordrevet fra Ukraine, ved kongelig anordning helt eller delvis
kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Der er tale om en sproglig korrektion,
således at det tydeliggøres, at hele kapitel 9 c kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
og ikke alene den i kapitel 9 c indeholdte § 31 c.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2022 og var til 1. behandling den 26. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 25. april
2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 88. Den
27. april 2022 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
18 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret med undtagelse af spørgsmål 14-18, som
forventes besvaret inden 2. behandling.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) fmd. Christian Rabjerg Madsen (S) Leif
Lahn Jensen (S) Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime
Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V)
Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd. Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Mette
Thiesen (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |