Fremsat den 20. april 2022 af (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring
(Statslig finansiering af udgifter ved
arbejdsskader som følge af arbejdsrelaterede vaccinationer
mod covid-19 foretaget i perioden fra den 27. december 2020 til den
31. december 2022)
§ 1
I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 314 af 10. marts 2022 foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 49, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »jf. dog«: »stk. 9
og«.
2. I
§ 49 indsættes som stk.
9:
»Stk. 9.
Ved arbejdsulykker, der er en følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 foretaget i perioden fra og med den 27.
december 2020 til og med den 31. december 2022, betaler staten
erstatning m.v. efter denne lov. Staten har ret til regres mod
ansvarlige skadevoldere for udgifter, jf. § 77, stk.
2.«
3. I
§ 59, stk. 1, nr. 1, ændres
»der vedrører de pågældende, og«
til: »der vedrører de
pågældende,«
4. I
§ 59, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »anmeldte erhvervssygdomme«:
», og«
5. I
§ 59, stk. 1, indsættes som
nummer 3:
»3) staten
i sager om arbejdsulykker, der er en følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 foretaget i perioden
fra og med den 27. december 2020 til og med den 31.december 2022,
jf. § 49, stk. 9.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2. Staten
refunderer udgifter som forsikringsselskaberne og selvforsikrede
arbejdsgivere har afholdt til erstatning og godtgørelse
m.v., jf. lovens § 49, stk. 9, samt administration, jf. lovens
§ 59, i sager om arbejdsulykker, der er en følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 foretaget i perioden
fra og med den 27. december 2020 til og med den 31. december 2022.
I det omfang et forsikringsselskab har rettigheder og pligter efter
arbejdsskadesikringsloven gælder disse tilsvarende for
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i sager om arbejdsulykker, der er
en følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19,
jf. lovens § 49, stk. 9.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Staten overtager finansieringen af
udgifter ved arbejdsulykker som følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 | 3.1. | Gældende ret | 3.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten. | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Covid-19-vaccinationer sker som følge af den helt
ekstraordinære situation med en verdensomspændende
pandemi, og vaccinationsprogrammet er - sammen med de generelle,
smitteforebyggende råd, et af de vigtigste våben i
kampen mod covid-19. Antallet af vacciner var især ved
iværksættelsen af vaccinationsprogrammet ved
årsskiftet 2020/2021 begrænset, og vaccinationerne blev
derfor tilbudt i prioriteret rækkefølge. Med tiden er
alle borgere i Danmark, der findes godkendte vacciner til, tilbudt
vaccination. Tilbuddet om vaccination er frivilligt og gratis.
Den samlede samfundsmæssige vaccinationsplan
indebærer, at visse personalegrupper anbefales vaccination
tidligere, end deres alder tilsiger, grundet deres
ansættelsesforhold eller arbejdsopgaver på grund af
sundhedsmyndighedernes vurdering af behovet for, at disse
personalegrupper vaccineres hurtigt for at opretholde bemandingen
af kritiske funktioner og for at begrænse smitten i sektorer
med mange særligt udsatte borgere.
Skader opstået som følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 kan, når betingelserne herfor er
opfyldt, anerkendes som arbejdsulykker efter
arbejdsskadesikringsloven. Arbejdsskadeerstatning m.v. finansieres
i så fald af arbejdsgiveren via arbejdsgiverens lovpligtige
arbejdsskadeforsikring hos et forsikringsselskab.
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
vurderer, at udgifterne ved arbejdsulykker som følge af
arbejdsrelateret covid-19-vaccination ikke skal finansieres af
arbejdsgiverne, men af staten, på grund af den helt
ekstraordinære samfundsmæssige krisesituation og som
led i den samlede samfundsmæssige vaccinationsplan.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at staten overtager
forpligtelsen til at finansiere erstatning m.v. og administration
fra forsikringsselskaberne i sager om arbejdsulykker som
følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19.
Staten vil med lovforslaget også overtage
forsikringsselskabernes ret til at rejse regreskrav mod
vaccineproducenterne i de sager, hvor vaccinationsskaden skyldes en
defekt ved vaccinen.
2. Lovforslagets baggrund
Verden over vaccinerer man mod covid-19.
I EU godkendes vacciner af EU-kommissionen efter anbefalinger
fra Det Europæiske Lægemiddelagentur, EMA. Den 21.
december 2020 godkendte EU-kommissionen den første vaccine
mod covid-19. Godkendelsen skete på baggrund af en
indstilling fra Det Europæiske Lægemiddelagentur EMA,
som har vurderet, at vaccinen er sikker og effektiv. I Danmark blev
de første vaccineret mod covid-19 den 27. december 2020.
Efterfølgende er flere vacciner godkendt.
Vaccinen er tilbudt efter
sundhedsmyndighedernes vaccinationsplan og i prioriteret
rækkefølge til forskellige målgrupper. Grupperne
er prioriteret ud fra Sundhedsstyrelsens faglige vurdering, der
primært tager udgangspunkt i tre
hovedmålsætninger for vaccinationsindsatsen:
- Minimering af
død og alvorlig sygdom som følge af covid-19.
- Minimering af
smittespredning og epidemikontrol.
- Sikring af
samfundskritiske nøglefunktioner.
De tre første målgrupper, der af
sundhedsmyndighederne blev tilbudt og anbefalet vaccination, er 1.
"Borgere i plejebolig m.v." 2. "Borgere over 65 år, som
både modtager praktisk hjælp og personlig pleje" og 3.
"Borgere over 85 år. " Herefter blev målgruppe 4:
"Frontpersonale i sundheds-, ældre og dele af socialsektoren"
tilbudt og anbefalet vaccination på baggrund af
sundhedsmyndighedernes vurdering af behovet for, at disse personer
blev vaccineret hurtigt for at opretholde bemandingen af kritiske
funktioner og for at begrænse smitten i sektorer med mange
særligt udsatte borgere. Det var dermed en sundhedsfaglig og
politisk beslutning, hvem der skulle tilbydes vaccinerne
først, som arbejdsgiverne ikke har haft indflydelse
på. De følgende målgrupper var patienter med
særlig øget risiko og deres pårørende og
herefter er målgrupperne opdelt i alder, hvor de ældste
blev tilbudt vaccinen først.
I en andel af de arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19
opstår der skader. Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at der vil blive modtaget ca. 400 anmeldelser om skader
som følge af arbejdsrelateret vaccination mod covid-19, og
at der heraf i ca. 60 sager vil blive tilkendt godtgørelse
for varigt mén og i ca. 10 sager vil blive tilkendt
erstatning for tab af erhvervsevne . Disse skøn er baseret
på den generelle praksis for arbejdsskadesager og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings oplysninger om de modtagne
konkrete anmeldelser, om skader opstået efter vaccination mod
covid-19.
3. Staten
overtager finansieringen af udgifter ved arbejdsulykker som
følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod
covid-19
3.1. Gældende ret
Alle vaccinationsskader er omfattet af
patienterstatningssystemet, men arbejdsskadesikringsloven er
primær i forhold til patienterstatningssystemet. Det betyder,
at udgifterne finansieres af arbejdsgiverne, hvis skaden kan
anerkendes som en arbejdsulykke.
Ulykker, der er en følge af arbejdet eller de forhold,
det er foregået under, er arbejdsulykker. Arbejdsulykker er
defineret i §§ 5-6 i lov om arbejdsskadesikring. Ved en
arbejdsulykke forstås en personskade forårsaget af en
hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt
eller inden for 5 dage. Ulykker efter arbejdsrelaterede
vaccinationer anses efter praksis for arbejdsulykker. Der er tale
om en langvarig praksis. Historisk var vaccinationsskader omfattet
af arbejdsskadesystemet, før vaccinationsskader blev
omfattet af en særskilt lov om vaccinationsskader i 1972.
Alle vaccinationsskader er i dag omfattet af Patienterstatningen,
jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 14. juni 2018 om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Afgrænsningen af, hvornår der er tale om
arbejdsrelaterede vaccinationer er ikke entydigt fastlagt. Det
skyldes, at der på trods af den langvarige praksis kun har
været få sager, hvorfor der alene er begrænset
praksis.
Ankestyrelsen har fastslået, at skader efter
vaccinationer, hvor det er et krav, at medarbejderen har fået
vaccinationen for at udføre sit arbejde, herunder ved rejser
til udlandet, kan anerkendes som en arbejdsulykke efter
arbejdsskadesikringsloven. Det fremgår af principmeddelelse
46-15, der omhandlede krav om vaccination for kloakarbejdere. Det
fremgår videre, at vaccinationer, der ikke har betydning for
den vaccineredes arbejdsfunktion, ikke kan anerkendes som en
arbejdsulykke efter arbejdsskadesikringsloven.
Derudover er det ligeledes fastslået i praksis, at skader
som følge af vaccinationer, som er anbefalet af
arbejdsgiveren eller sundhedsmyndighederne, kan anerkendes som
arbejdsulykker efter arbejdsskadesikringsloven. Det fremgår
af principmeddelelse 177-11, hvor Sundhedsstyrelsen havde
anbefalet, at halvdelen af plejepersonalet i kommunen blev
vaccineret på grund af en forventet epidemi, og kommunen
tilbød så alle medarbejdere på social- og
sundhedsområdet vaccination. Formålet var at sikre et
beredskab i forbindelse med en epidemi.
For så vidt angår vaccination mod covid-19 er visse
personalegrupper udtaget som grupper, der anbefales vaccination
grundet deres ansættelsesforhold eller arbejdsopgaver, og som
tilbydes vaccination, før de pågældende
medarbejdere opfylder alderskriteriet for vaccination. Disse
personalegrupper vurderes at være omfattet af
arbejdsskadesikringsloven, jf. herved principmeddelelse 177-11 og
principmeddelelse 10-22, hvor en skade som følge af
covid-19-vaccination af en ansat på et sygehus blev
anderkendt som en arbejdsskade.
I forhold til covid-19 er det medarbejdere, der er ansat i
sundheds-, ældre- og udvalgte dele af socialsektoren, og som
har kontakt til særligt sårbare personer eller
varetager kritiske arbejdsfunktioner. Tilsvarende hensyn kan
gøres gældende for privatansatte personalegrupper, som
af hensyn til, at en produktion kan opretholdes, særlige
opgaver, udlandsrejser m.v., opfordres af arbejdsgiveren til at
blive vaccineret.
For at vaccinationsskaden kan anerkendes som en arbejdsulykke,
skal skaden opfylde de gældende krav til en arbejdsulykke
efter arbejdsskadesikringsloven. Arbejdsulykken kan være
fysisk eller psykisk og kan være varig eller
forbigående. Der skal være årsagssammenhæng
mellem vaccinationen og personskaden. Det er således ikke
tilstrækkeligt, at man har fået vaccinationen, hvis det
ikke er vaccinationen, der har medført personskaden.
Når en vaccinationsskade anerkendes som en arbejdsulykke,
finansieres udgifter til erstatning m.v. efter
arbejdsskadesikringsloven og administration i den forbindelse af
forsikringsselskaberne. Forsikringsselskaberne opkræver
præmier til dækning af disse udgifter hos
forsikringstagerne (arbejdsgiverne). Selvforsikrede offentlige
arbejdsgivere finansierer selv udgifterne.
Forsikringsselskaberne og de selvforsikrede offentlige
arbejdsgivere har ret til regres mod vaccineproducenterne i det
omfang, der er et erstatningsansvar efter produktansvarslovens
regler, jf. lov om arbejdsskadesikring § 77, stk. 2. Det giver
principielt arbejdsgiverne mulighed for at få dækket
dele af udgifterne til erstatning. Det gælder imidlertid
generelt for lægemiddelskader, herunder vaccinationsskader,
at regresretten ikke omfatter skader som følge af kendte
bivirkninger, som lægemiddelproducenterne har informeret om.
Der er heller ikke mulighed for regres, hvis skaden skyldes en
såkaldt udviklingsskade, jf. produktansvarslovens § 7,
stk. 1, nr. 4. Bestemmelsen omfatter skader, hvor det på
grundlag af den videnskabelige og tekniske viden på det
tidspunkt, da lægemidlet blev bragt i omsætning, ikke
var muligt at opdage effekten. På denne baggrund kan det i
praksis vise sig vanskeligt at rejse et regreskrav mod
vaccineproducenterne. Sundhedsministeriet rejser således i
praksis ikke regreskrav mod vaccineproducenterne i regi af
patienterstatningssystemet. Hertil kommer, at Sundhedsministeriet
har oplyst, at regresretten er aftalemæssigt begrænset
i aftalerne med vaccineproducenterne om levering af
covid-19-vacciner.
Ved anmeldelse af skader som følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19, er det Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, der behandler sagerne og træffer
afgørelse om anerkendelse og erstatning m.v.
Forsikringsselskaberne og de selvforsikrede arbejdsgivere, afholder
udgifterne til erstatning m.v. og administration af sagerne.
Forsikringsselskaberne er efter den finansielle lovgivning,
herunder EU-regulering, forpligtet til at foretage
hensættelser til sikkerhed for fremtidige udgifter i de
ulykkessager, der anmeldes. Selvforsikrede offentlige arbejdsgivere
er ikke forpligtede efter den finansielle lovgivning, herunder
EU-reguleringen.
Arbejdsgiverne indbetaler til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
en årlig arbejdsskadeafgift svarende til 12 pct. af de
samlede udgifter til erstatninger, godtgørelse til varigt
mén m.v., som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har tilkendt
i det foregående kalenderår som følge af
arbejdsulykker, jf. arbejdsskadeafgiftslovens § 3, stk. 1, nr.
2. Arbejdsgiverne indbetaler også et årlig
arbejdsmiljøbidrag, som fastsættes som gennemsnittet
af 2 pct. af de årlige godtgørelser for varigt
mén og erstatninger for erhvervsevnetab, som er tilkendt i
arbejdsulykkesager efter lov om arbejdsskadesikring i en
10-årig periode, jf. arbejdsmiljøloven § 68.
3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Borgerne vaccineres mod covid-19 som følge af den helt
ekstraordinære samfundskritiske krisesituation med en
pandemi. Som led i sundhedsmyndighedernes samlede
samfundsmæssige vaccinationsprogram har visse
personalegrupper på grund af deres ansættelsesforhold
og arbejdsopgaver fået tilbudt og anbefalet vaccinationen
før andre persongrupper. Det drejede sig om medarbejdere,
der er ansat i sundheds-, ældre- og udvalgte dele af
socialsektoren, og som har kontakt til særligt sårbare
personer og/eller varetager kritiske arbejdsfunktioner.
Privatansatte personalegrupper, som af hensyn til, at en produktion
kan opretholdes, særlige opgaver, udlandsrejser m.v., kan
ligeledes opfordres af arbejdsgiveren til at blive vaccineret
hurtigt, og en vaccinationsskade i den forbindelse vil også
kunne anerkendes som arbejdsskade. Det er altså ifølge
sundhedsmyndighedernes samlede samfundsmæssige
vaccinationsprogram selve ansættelsesforholdet og/eller
arbejdsfunktionen, der er afgørende for, at en person
får tilbudt og anbefales vaccinationen, før den
pågældende opfylder alderskriteriet for
vaccination.
Udgifterne til finansiering af arbejdsrelaterede vaccinationer
ligger i dag hos arbejdsgivernes forsikringsselskaber. Det er
aftalepartiernes vurdering, at udgifterne ved arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 ikke skal ligge hos arbejdsgivernes
forsikringsselskaber, da der er tale om en pandemi, hvor alle vil
blive tilbudt vaccinationen. Visse personalegrupper er
ifølge vaccinationsplanen udtaget som grupper, der anbefales
vaccination grundet deres ansættelsesforhold eller
arbejdsopgaver, før de pågældende medarbejdere
opfylder alderskriteriet for vaccination. Det foreslås
på denne baggrund, at udgifterne ved arbejdsulykker som
følge af covid-19-vaccination ikke skal finansieres af
arbejdsgiverne, men af staten, når der er tale om
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19.
Det foreslås endvidere at friholde
arbejdsulykkesforsikringsselskaberne og selvforsikrede enheder for
alle forpligtelser vedrørende finansieringen af udgifter til
erstatning m.v. og administration i forbindelse med arbejdsulykker
som følge af arbejdsrelateret vaccination mod covid-19,
herunder forpligtelser efter den finansielle lovgivning. Det
indebærer, at forsikringsselskaberne ikke skal opkræve
præmier fra arbejdsgiverne til finansiering af udgifterne,
herunder til finansielle hensættelser i forbindelse med
anmeldelser af skader som følge af arbejdsrelateret
vaccination mod covid-19. Det foreslås derfor, at staten
betaler erstatning m.v. og finansierer Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings og Ankestyrelsens administration i sager om
arbejdsulykker ved arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19.
Det foreslås i den forbindelse, at staten får mulighed
for at søge regres mod den ansvarlige skadevolder
(vaccineproducenten). Sundhedsministeriet rejser i praksis ikke
regreskrav mod vaccineproducenterne i regi af
patienterstatningssystemet, da regreskravet beror på
produktansvarsreglerne om defekt ved produktet. Rammerne for at
rejse et regreskrav er således yderst begrænsede, da
det er vanskeligt at bevise, at der er tale om en defekt, når
der er tale om en bivirkning, som vaccineproducenten har informeret
om. Hertil kommer, at Sundhedsministeriet har oplyst, at
regresretten er aftalemæssigt begrænset i aftalerne med
vaccineproducenterne om levering af covid-19-vacciner.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring bør derfor kun vurdere og
rejse regreskrav, når det er åbenbart, at der er tale
om en defekt og ikke en kendt bivirkning.
Lovforslaget sikrer, at finansieringen af skader i forbindelse
med arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 overføres
fra forsikringsselskaberne til staten. Det drejer sig om alle
udgifter til erstatning og godtgørelse til tilskadekomne og
efterladte, jf. lovens § 11, og betaling af øvrige
udgifter, herunder udgifter efter lovens §§ 35 og 38.
Staten overtager også finansieringen af arbejdsrelaterede
covid-19 vaccinationsskader, såfremt der er tale om
uforsikrede arbejdsgivere, og såfremt Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber har overtaget en sag fra et
forsikringsselskab. Ved lovens ikrafttræden den 1. juli 2022
vil forsikringsselskabernes forpligtelser efter den finansielle
lovgivning til at foretage hensættelser til sikkerhed for
fremtidige udgifter i de ulykkessager, der anmeldes hertil,
ophøre, og forsikringsselskaberne vil få frigjort de
hensættelser, som vedrører de sager, der er omfattet
af forslaget. Forsikringsselskaberne m.fl. vil dog fortsat have
udgifter til egen administration af vaccineskaderne, herunder til
modtagelse og videresendelse af anmeldelserne. Det indebærer,
at forsikringsselskaberne ikke vil skulle opkræve
præmier fra arbejdsgiverne til finansiering af
erstatningsudgifterne i forbindelse med vaccinationsskaderne, men
forsikringsselskaberne vil fortsat skulle opkræve
præmier fra arbejdsgiverne til dækning af deres egen
administration af vaccineskaderne.
Der ændres ikke i arbejdsmiljøloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, og i lov om
afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 374 af 30. marts 2020. Det
indebærer, at erstatninger m.v. efter
arbejdsskadesikringsloven fortsat indgår i
beregningsgrundlaget for både arbejdsmiljøbidraget,
jf. § 68 i arbejdsmiljøloven og arbejdsskadeafgiften,
jf. § 3 i arbejdsskadeafgiftsloven. Herved er det fortsat
arbejdsgiverne, der finansierer arbejdsmiljøbidrag og
arbejdsskadeafgift. Der henvises nærmere herom til pkt. 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger. Arbejdsgiverne vil
fortsat på sædvanlig vis skulle anmelde
vaccinationsskaderne til forsikringsselskabet, hvor arbejdsgiveren
har tegnet lovpligtig arbejdsulykkesforsikring.
Forslaget indebærer således, at forsikringsselskabet
herefter vil sende anmeldelser om skader som følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 videre til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Forsikringsselskaberne vil ikke
forinden skulle foretage en sagsbehandling, herunder vurdering af
disse sager, ligesom forsikringsselskaberne heller ikke vil have
nogen forpligtelser ift. eventuel dækning af udgifter til
sygebehandling og hjælpemidler. Bekendtgørelse nr.
1629 af 16. december 2016 om anmeldelse af ulykker efter
arbejdsskadesikringsloven, bekendtgørelse nr. 900 af 24.
juni 2016 om betaling af udgifter til sygebehandling og
hjælpemidler efter lov om arbejdsskadesikring samt
bekendtgørelse nr. 901 af 24. juni 2016 om
forsikringsselskabernes adgang til at behandle krav om betaling af
udgifter til sygebehandling og hjælpemidler m.v. efter lov om
arbejdsskadesikring vil blive ændret som følge af
lovændringen.
For så vidt angår selvforsikrede offentlige
arbejdsgivere vil institutionernes forsikringsenheder fortsat have
samme forpligtelser som forsikringsselskaberne.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vil herefter varetage al
sagsbehandling af anmeldelserne. Det indebærer således,
at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring - ud over de sædvanlige
opgaver med at træffe afgørelser om anerkendelse og
eventuelt om erstatning og godtgørelse - varetager
forsikringsselskabernes opgaver efter de nævnte
bekendtgørelser.
Vurderer Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at tilskadekomne
eller efterladte er berettiget til erstatning m.v., udbetaler
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på vegne af staten
erstatningen m.v. Herved sikres, at det er staten, der finansierer
udgifterne.
Forslaget har ingen konsekvenser for tilskadekomnes og
efterladtes ret til erstatning m.v.
Statens finansiering af udgifter i forbindelse med arbejdsskader
som følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19
foreslås at gælde for arbejdsrelaterede vaccinationer,
der er foretaget indtil udgangen af 2022.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den samlede udgiftsvirkning af lovforslaget for staten
skønnes at være ca. 50 mio. kr. Udgiften modsvares af
en samtidig besparelse for offentlige arbejdsgivere på ca. 44
mio. kr.
Merudgifterne for staten er en konsekvens af, at staten
overtager forpligtelsen til at finansiere udgifterne til erstatning
m.v. og administration fra selvforsikrede arbejdsgivere samt for
offentlige arbejdsgivere, der har valgt at tegne
arbejdsskadeforsikring hos et arbejdsulykkesforsikringsselskab.
Således friholdes arbejdsulykkesforsikringsselskaberne og
selvforsikrede arbejdsgivere for alle forpligtelser
vedrørende finansieringen af udgifter efter
arbejdsskadesikringsloven til erstatning m.v. og udgifter til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Ankestyrelsens administration.
Udgifterne til erstatning omfatter primært udgifter til
godtgørelse for varigt mén og erstatninger for tab af
erhvervsevne, dækning af behandlingsudgifter samt i meget
begrænset omfang til forsørgertabserstatning. Hertil
kommer udgifter til sagsoplysning og udgifter i forbindelse med
undersøgelse og behandling af tilskadekomne.
Lovforslaget skønnes på denne baggrund at
medføre samlede merudgifter for det offentlige på ca.
6 mio. kr. årligt.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at der i 60
arbejdsskadesager vil blive tilkendt godtgørelse for varigt
mén med en gennemsnitlig mén-grad på 10 pct.,
og at der i 10 sager vil blive tilkendt erstatning for tab af
erhvervsevne med en gennemsnitlig erhvervsevnetabsprocent på
40 procent. Disse skøn er baseret på den generelle
praksis for arbejdsskadesager og Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
oplysninger om de modtagne konkrete anmeldelser om skader
opstået efter vaccination mod covid-19. Udgifterne til
godtgørelse for varigt mén vil følgelig
andrage 6 mio. kr. og udgifterne til erstatning for tab af
erhvervsevne vil følgelig andrage 40 mio. kr.
Tallene er forbundet med betydelig usikkerhed, idet
beregningerne er baseret på opgørelser over, hvor
mange sager der indtil videre er anmeldt og oprettet i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring samt antagelser om, hvor mange
flere sager der vil blive anmeldt og oprettet samt antagelser om
udfaldet af sagerne for så vidt angår anerkendelse og
tilkendelse af erstatning m.v. Antagelserne er desuden underbygget
med tilsvarende observationer og vurderinger modtaget fra
Patienterstatningen.
Lovforslaget vurderes at indebære mindre
implementeringsmæssige konsekvenser. Forslaget
indebærer, at der skal foretages mindre systemtilpasninger i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Dette omfatter ændringer i
økonomisystemet, således at der kan oprettes et nyt
delregnskab, samt at der sikres overførelse af data til
statsregnskabet. Samlet vurderes drift og
implementeringsomkostninger på cirka 0,3 mio. kr. Det
skønnes, at der samlet vil blive oprettet cirka 400 sager,
og deraf følger udgifter til sagsbehandling. Samlet vurderes
de administrative udgifter at udgøre cirka 4 mio. kr.
Administrative udgifter finansieres via takst for de sager og
afholdes af staten.
Samlet set skønnes udgifterne for staten derfor at blive
på cirka 50 mio. kr. Det bliver modsvaret af en besparelse
på ca. 44 mio. for de kommunale, regionale og statslige
arbejdsgivere.
Det skønnes på baggrund af den foreløbige
fordeling mellem kommunale, regionale og statslige arbejdsgivere,
at kommunale arbejdsgivere vil blive friholdt for
erstatningsmæssige m.v. og administrative omkostninger
på omkring 27 mio. kr., og at regionale arbejdsgivere vil
få en besparelse svarende til cirka 16 mio. kr. Staten
skønnes som arbejdsgiver at opleve en besparelse på
cirka 1 mio. kr.
Samlet set skønnes kommunale, regionale og statslige
arbejdsgivere at få mindreudgifter på ca. 44 mio. kr.
(inkl. mindre takstbetaling for sagsbehandling i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og Ankestyrelsen).
Med lovforslaget overtager staten forpligtelser efter
arbejdsskadesikringsloven. Forslaget ændrer ikke ved
forpligtelser efter arbejdsskadeafgiftsloven eller
arbejdsmiljøloven. Staten skal efter dette forslag ikke
overtage finansieringsforpligtelser efter disse love. Isoleret set
vil dette ikke medføre nogen mærkbar forskel for
arbejdsgiverne, der finansierer udgifter til arbejdsskadeafgift og
arbejdsmiljøbidrag solidarisk.
Lovforslaget har ikke øvrige implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar
lovgivning. Lovforslaget er i relevant omfang udformet i
overensstemmelse med princip #3 om brug af objektive kriterier til
understøttelse af automatisk sagsbehandling, da der er
anvendt objektive kriterier til afgrænsning af den periode,
som arbejdsrelaterede covid-19-vaccinationer skal være givet,
for, at skader afledt heraf kan give anledning til udbetaling af
erstatning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
De fem principper for agil, erhvervsrettet regulering, som skal
gøre det lettere at anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller, vurderes ikke at have betydning i forhold til
indeværende lovforslag.
Den samlede udgiftsvirkning af lovforslaget for erhvervslivet
m.v. skønnes at være mindreudgifter på ca. 6
mio. kr. (inkl. mindre takstbetaling for sagsbehandling i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring).
Mindreudgifterne for erhvervslivet er en konsekvens af forslaget
om, at staten overtager forpligtelsen til at finansiere udgifterne
til erstatning m.v. og administration fra
arbejdsulykkesforsikringsselskaberne. Således friholdes
arbejdsulykkesforsikringsselskaberne (og derved erhvervslivet m.v.)
for forpligtelser vedrørende finansieringen af udgifter til
erstatning m.v. og udgifter til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
og Ankestyrelsens administration i forbindelse med arbejdsulykker
som følge af arbejdsrelaterede vaccination mod covid-19.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at der i 60
arbejdsskadesager vil blive tilkendt godtgørelse for varigt
mén med en gennemsnitlig mén-grad på 10 pct.,
og at der i 10 sager vil blive tilkendt erstatning for tab af
erhvervsevne med en gennemsnitlig erhvervsevnetabsprocent på
40 procent. Udgifterne til godtgørelse for varigt mén
vil følgelig andrage 6 mio.kr. og udgifterne til erstatning
for tab af erhvervsevne vil følgelig andrage 40 mio. kr. Det
skønnes, at der samlet vil blive oprettet cirka 400 sager,
og de samlede udgifter til sagsbehandling og øvrig
administration (herunder mindre systemtilpasninger) forventes at
udgøre cirka 4 mio. kr. Det skønnes på baggrund
af den foreløbige fordeling imellem private og offentlige
arbejdsgivere, at private arbejdsgivere vil blive friholdt for
administrative og erstatningsmæssige (m.v.) udgifter på
cirka 6 mio. kr.
Tallene er forbundet med betydelig usikkerhed, idet
beregningerne er baseret på opgørelser over, hvor
mange sager der indtil videre er anmeldt og oprettet i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, samt antagelser om, hvor mange
flere sager der vil blive anmeldt og oprettet, samt antagelser om,
udfaldet af disse sager for så vidt angår anerkendelse
og tilkendelse af erstatning m.v. Antagelserne er desuden
underbygget med tilsvarende observationer og vurderinger modtaget
fra Patienterstatningen.
Den foreslåede model for samspillet mellem erstatning m.v.
efter arbejdsskadesikringsloven og produktansvarsreglerne
indebærer, at staten m.fl. får adgang til at rejse et
regreskrav mod producenten af et fejlbehæftet produkt eller
producentens ansvarsforsikringsselskab. Dette medfører en
mindre omfordeling af udgifter mellem forsikringsselskaberne m.fl.,
men indebærer ikke, at de samlede udgifter stiger eller
falder.
Det bemærkes, at der er tale om et yderst begrænset
antal sager, der er omfattet af både
arbejdsskadesikringsloven og produktansvarsreglerne.
Med lovforslaget overtager staten forpligtelser efter
arbejdsskadeloven. Forslaget ændrer ikke ved forpligtelser
efter arbejdsskadeafgiftsloven eller arbejdsmiljøloven.
Staten skal efter dette forslag ikke overtage
finansieringsforpligtelser efter disse love. Isoleret set vil dette
ikke medføre nogen mærkbar forskel for arbejdsgiverne,
der finansierer udgifter til arbejdsskadeafgift og
arbejdsmiljøbidrag solidarisk.
Lovforslaget vurderes at medføre positive administrative
konsekvenser for erhvervslivet i form af mindre sagsbehandling af
denne type sager i forsikringsselskaberne. Denne type sager skal
som følge af forslaget ved anmeldelsen blot oversendes til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring uden yderligere håndtering.
Efter nuværende praksis påhviler det
forsikringsselskaberne at foretage indledende sagsbehandling
(f.eks. indhentelse af oplysninger om skaden m.v.)
Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr.,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. februar 2022
til den 6. marts 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Business Danmark, Contea, Sedgwick Leif
Hansen, Dahlberg, Danmarks Frie Fagforening, Danmarks Rederier,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske
Byggerier, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Danske
Regioner, Den Danske Aktuarforening, Det Faglige Hus,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finansforbundet,
FOA, Forhandlingsfælleskabet, Forsikringsforbundet,
Forsikringsmæglerforeningen, Finanstilsynet, Forsikring &
Pension, Frie Funktionærer, FSR - Danske Revisorer, Hjulmand
Kaptain, Kommunernes Landsforening (KL), HK/Danmark,
Ingeniørforeningen, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagforening, Landbrug & Fødevarer,
Lægemiddelstyrelsen, Kooperationen, Lederne,
Lægeforeningen, Lærernes Centralorganisation,
Offentligt Ansattes Organisationer, Patienterstatningen,
Producentforeningen, SMVdanmark, Statens Serum Institut, Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, Sundhedsstyrelsen, Udbetaling
Danmark og Willis Towers Watson.
| | | | | | 11. Sammenfattende skema | | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Besparelse for kommunale arbejdsgivere
på cirka 27 mio.kr., for regionale arbejdsgivere på 16
mio.kr. og for statslige arbejdsgivere på 1 mio.kr. | | Samlet merudgifter for staten på 50
mio.kr. | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Mindre implementeringsmæssige
konsekvenser i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på 0,3 mio.
kr. | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Besparelse på 6 mio.kr. | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Besparelse på mindre end 4 mio.
kr. | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | Er i strid med de principper for
implementering f erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | | JA | | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af gældende § 49, stk. 1, 1. pkt.,
at udgifter ved arbejdsulykker finansieres af den sikringspligtige
arbejdsgivers forsikringsselskab, bortset fra udgifter i
forbindelse med arbejdsulykker som følge af
terrorhandlinger, der dækkes af staten. Undtagelsen
fremgår af § 10 a. For selvforsikrede arbejdsgivere, jf.
§ 48, stk. 5, og § 88 i arbejdsskadesikringsloven, har
arbejdsgiverens forsikringsenhed samme status som et
forsikringsselskab.
Den sikringspligtige arbejdsgiver for en tilskadekommen er den
arbejdsgiver, i hvis virksomhed eller tjeneste ulykken
indtrådte. Forsikringsselskaberne finansierer udgifterne ved
at opkræve præmier fra deres forsikringstagere, hvilket
for arbejdsulykker er arbejdsgiverne.
Dette gælder i dag også udgifter i forbindelse med
arbejdsulykker som følge af arbejdsrelaterede vaccinationer
mod covid-19.
Det foreslås i § 49, stk. 1, 1.
pkt., at indsætte »stk. 9 og« efter
»jf. dog.«
Forslaget indebærer, at der i § 49, stk. 1, 1. pkt.,
henvises til den foreslåede bestemmelse i § 49, stk. 9,
jf. forslaget i § 1, nr. 2, som en undtagelse til bestemmelsen
om, at udgifter ved arbejdsulykker finansieres af den
sikringspligtige arbejdsgiver, så udgifter ved arbejdsulykker
som følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19
ikke finansieres af den sikringspligtige arbejdsgivers
forsikringsselskab.
Forslaget er således en konsekvens af forslagets § 1,
nr. 2, hvor det ved et nyt stk. 9 i § 49 foreslås, at
staten overtager finansieringen af udgifter i forbindelse med
arbejdsulykker som følge af arbejdsrelaterede vaccinationer
mod covid-19 foretaget i årene 2020-2022.
Til nr. 2
Det følger af den gældende bestemmelse i § 49,
stk. 1, 1. pkt., at udgifter ved arbejdsulykker, herunder udgifter
til arbejdsulykker, der er en følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19, finansieres af den sikringspligtige
arbejdsgivers forsikringsselskab eller af den selvforsikrede
arbejdsgiver. For så vidt angår vaccination mod
covid-19 er visse personalegrupper udtaget som grupper, der
anbefales vaccination grundet deres ansættelsesforhold eller
arbejdsopgaver, og som tilbydes vaccination, før de
pågældende medarbejdere opfylder alderskriteriet for
vaccination. Disse personalegrupper vurderes at være omfattet
af arbejdsskadesikringsloven, hvis de får skader som
følge af vaccination mod covid-19.
Efter gældende bestemmelse i § 77, stk. 2, har
forsikringsselskaberne regres mod vaccineproducenterne for skader,
i det omfang, der er et erstatningsansvar efter
produktansvarslovens regler. Det bemærkes, at en kendt
bivirkning, som vaccineproducenten har informeret om, ikke anses
for at være en defekt. Hertil kommer, at Sundhedsministeriet
har oplyst, at regresretten er aftalemæssigt begrænset
i aftalerne med vaccineproducenterne om levering af
covid-19-vacciner.
Det foreslås at indsætte som stk. 9 i § 49 en bestemmelse, hvor det
fastsættes, at ved arbejdsulykker, der er en følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 foretaget i perioden
fra og med den 27. december 2020 til og med den 31. december 2022,
betaler staten erstatning m.v. efter loven. Staten har ret til
regres mod ansvarlige skadevoldere for udgifter, jf. § 77,
stk. 2. Bestemmelsen er ny.
Med forslaget til stk. 9, 1. pkt.
overtager staten forsikringsselskabernes forpligtelse til at
finansiere udgifter til erstatning og godtgørelse m.v. ved
arbejdsskader, der er en følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19. Staten overtager ligeledes
finansieringen af arbejdsrelaterede covid-19 vaccinationsskader,
såfremt der er tale om uforsikrede arbejdsgivere, og
såfremt Garantifonden for skadesforsikringsselskaber har
overtaget en sag fra et forsikringsselskab.
Det drejer sig om udgifter til erstatning og godtgørelse
til tilskadekomne og efterladte, jf. lovens § 11, herunder
udgifter til behandling og hjælpemidler, jf. lovens §
15, sagsbehandlingsudgifter, jf. lovens § 35, stk. 7, samt
udgifter i forbindelse med lægeundersøgelse,
lægebehandling og optræning, jf. lovens § 38.
Staten finansierer således ovennævnte udgifter i de
sager, der anmeldes fra ikrafttrædelsesdagen og som
vedrører en arbejdsulykke, der er en følge af en
arbejdsrelateret vaccination mod covid-19, der foretages i perioden
2020-2022. Statens forpligtelse omfatter udgifter relateret til
alle arbejdsrelaterede covid-19-vaccinationer, der er foretaget i
dette tidsrum, uanset selve skaden først viser sig og
anmeldes efter 31. december 2022, og uanset om udgiften
først er aktuel efter 31. december 2022.
Sammenholdt med forslagene i § 1, nr. 5, og § 2,
indebærer forslaget, at staten finansierer alle udgifter
efter arbejdsskadesikringsloven til erstatning m.v. og
administration i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen
i sager om arbejdsulykker som følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 foretaget i årene 2020-2022,
uanset hvornår arbejdsulykken er anmeldt og hvornår
udgiften opstår.
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber dækker
udgifter i forbindelse med arbejdsulykker, der indtræder hos
arbejdsgivere, der er forsikret i selskaber, der måtte
få inddraget sin tilladelse til at drive
arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed, og hvor Finanstilsynet har
truffet beslutning om, at arbejdsulykkesforsikringsbestanden skal
tages under administration af Fonden. Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber har således samme retsstilling som
forsikringsselskaberne med hensyn til at betale udgifter til
administration og erstatning m.v. efter arbejdsskadesikringsloven.
Det betyder, at staten også overtager disse udgifter ved
eventuelle covid-19 vaccinationsskader, der skal håndteres af
Garantifonden for skadeforsikringsselskaber.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at staten
betaler udgifter efter arbejdsskadesikringsloven. Det
medfører, at f.eks afledte udgifter til arbejdsskadeafgift
og arbejdsmiljøbidrag ikke vil blive afholdt af staten, da
disse udgifter ikke følger af arbejdsskadesikringsloven, jf.
nærmere herom i de almindelige bemærkninger afsnit
5.
Forslaget om, at staten overtager finansieringen af udgifterne,
kan ikke forventes at indebære en mærkbar virkning for
den enkelte arbejdsgiver, der via præmiebetaling til et
forsikringsselskab, i sidste ende finansierer udgifterne solidarisk
via en forsikringsordning. Det skyldes, at forslagets
økonomiske konsekvenser er begrænsede i forhold til
størrelsen af udgifterne til erstatning m.v. og
administration ved arbejdsulykker i øvrigt. Det
forudsættes fortsat, at arbejdsgiverne på
sædvanlig vis skal anmelde vaccinationsskaderne til
forsikringsselskabet, hvor arbejdsgiveren har tegnet lovpligtig
arbejdsulykkesforsikring.
Forslaget indebærer videre, at forsikringsselskabet uden
nærmere vurdering sender anmeldelser om arbejdsulykker som
følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 videre
til behandling i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Forsikringsselskaberne skal dog kunne bekræfte overfor
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at den arbejdsgiver, som sagen
vedrører, er forsikret i forsikringsselskabet. Vurderer
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at tilskadekomne eller efterladte
er berettiget til erstatning m.v., udbetaler Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring på vegne af staten erstatningen m.v. Herved
sikres, at det er staten, der finansierer udgifterne.
Det følger af forslaget til stk. 9,
2. pkt., at staten får ret til regres mod ansvarlige
skadevoldere for udgifter, jf. § 77, stk. 2. Staten får
dermed mulighed for at søge regres mod den ansvarlige
vaccineproducent. Sundhedsministeriet rejser i praksis ikke
regreskrav mod vaccineproducenterne i regi af
patienterstatningssystemet, da regreskravet beror på
produktansvarsreglerne om defekt ved produktet. Rammerne for at
rejse et regreskrav er således yderst begrænsede, da
det er vanskeligt at bevise, at der er tale om en defekt, når
der er tale om en bivirkning, som vaccineproducenten har informeret
om. Hertil kommer, at Sundhedsministeriet har oplyst, at
regresretten er aftalemæssigt begrænset i aftalerne med
vaccineproducenterne om levering af covid-19-vacciner.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring bør derfor kun vurdere og
rejse regreskrav, når det er åbenbart, at der er tale
om en defekt og ikke en kendt bivirkning.
Forslaget har ingen konsekvenser for tilskadekomnes og
efterladtes ret til erstatning m.v.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
der med lovforslagets § 1, nr. 5, tilføjes et nyt nr. 3
i lovens § 59, stk. 1.
Til nr. 5
Det følger af den gældende bestemmelse i § 59,
at Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Ankestyrelsens
administration af de forhold, der er omfattet af loven, finansieres
af forsikringsselskaber, der tegner arbejdsulykkesforsikring,
folkekirken, regioner og kommuner, der ikke har tegnet forsikring,
jf. § 48, stk. 5, og institutioner, der er omfattet af statens
adgang til selvforsikring, jf. § 48, stk. 5, for så vidt
angår sager om arbejdsulykker, der vedrører de
pågældende.
Det foreslås, at indsætte et nyt nummer 3 i § 59, stk. 1, hvor det fastsættes,
at staten finansierer administrationen i sager om arbejdsulykker,
der er en følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod
covid-19, foretaget i perioden fra og med en 27. december 2020 til
og med den 31. december2022, jf. § 49, stk. 9.
Bestemmelsen er ny. Med den foreslåede bestemmelse
overtager staten forpligtelsen til at finansiere udgifter til
administrationen af ulykkessager som følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og Ankestyrelsen fra forsikringsselskaberne. Det
drejer sig om betalingen for administrationen i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og eventuelt også Ankestyrelsen, jf. for 2022
bekendtgørelse nr. 2273 af 2. december 2021 om takster for
administrationen pr. 1. januar 2022 efter lov om
arbejdsskadesikring og lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000.
Sammenholdt med forslagene i § 1, nr. 2, og § 2,
indebærer forslaget, at staten finansierer alle udgifter
efter arbejdsskadessikringsloven til erstatning m.v. og
administration i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen
i sager om arbejdsulykker som følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 foretaget i årene 2020-2022,
uanset hvornår arbejdsulykken er anmeldt og hvornår
udgiften opstår. Afledte udgifter til arbejdsskadeafgift og
arbejdsmiljøbidrag vil ikke blive afholdt af staten, jf.
nærmere herom i de almindelige bemærkninger afsnit
5.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Det offentlige vaccinationsprogram for covid-19 omfatter
vaccinationer fra den 27. december 2020. Der er således
allerede foretaget et stort antal vaccinationer, og lovforslaget
bør derfor træde i kraft så hurtigt som muligt
for, at forsikringsselskaberne - og dermed arbejdsgiverne - hurtigt
kan friholdes for udgifterne.
Det følger af den foreslåede § 49, stk. 9, at
loven har virkning for udgifter vedrørende arbejdsulykker
som følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19,
der er foretaget i perioden fra og med den 27. december 2020 til og
med den 31. december 2022.
Fra ikrafttrædelsestidspunktet ophører
forsikringsselskabernes forpligtelser i sager om arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 i perioden fra og med den 27. december
2020 til og med den 31. december 2022. Det drejer sig om
forpligtelserne til at finansiere udgifterne ved arbejdsulykker som
følge af arbejdsrelateret vaccination mod covid-19, udbetale
erstatning m.v., jf. § 11 i arbejdsskadesikringsloven til
tilskadekomne, betale for sagsbehandlingsomkostninger, jf. §
35, stk. 7, i arbejdsskadesikringsloven og finansiere
administrationen af skadesagerne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
og Ankestyrelsen, jf. § 59 i arbejdsskadesikringsloven, samt
forpligtelsen til at foretage forsikringstekniske
hensættelser.
Det foreslås i stk. 2, 1.
pkt., at staten refunderer udgifter som
forsikringsselskaberne og selvforsikrede arbejdsgivere har afholdt
til erstatning og godtgørelse, jf. lovens § 49, stk. 9,
samt administration, jf. lovens § 59, i sager om
arbejdsulykker, der er en følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19 foretaget i perioden fra og med den 27.
december 2020 til og med den 31. december 2022.
Efter gældende lov og praksis anses arbejdsrelaterede
vaccinationsskader som arbejdsulykker. Det betyder, at udgifter til
erstatning og administration m.v., herunder også udgifter som
følge af arbejdsulykker efter vaccination mod covid-19,
finansieres af forsikringsselskaberne, der tilvejebringer midlerne
ved præmieopkrævning hos forsikringstagerne
(arbejdsgiverne). Selvforsikrede offentlige arbejdsgivere
finansierer selv udgifterne direkte.
Forslaget indebærer, at forsikringsselskaberne kan
få refusion fra staten af de udgifter til erstatning og
administration m.v., der er afholdt i perioden fra og med den 27.
december 2020 til og med den 31. december 2022 i arbejdsskadesager
om skader som følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod
covid-19. Forsikringsselskaberne kan således også
få tilbagebetalt administrationsbidrag fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og fra Ankestyrelsen.
Det forudsættes, at statens opgaver som følge af
lovforslaget varetages af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 1, i lov om den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
980 af 9. september 2019.
Forslaget indebærer, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
efter den 1. juli 2022 varetager al sagsbehandling
vedrørende anmeldelser af skader som følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19, der er foretaget i
perioden 2020-2022, uanset om skaden er anmeldt før eller
efter lovens ikrafttræden. Det afgørende er
således, at vaccinationen er foretaget i 2020 til 2022,
uanset arbejdsulykkerne først anmeldes og udgifter
først opstår efter 2022.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager endvidere i samme
sager udbetaling af erstatning m.v. til tilskadekomne og
efterladte.
Ved lovens ikrafttræden skal forsikringsselskaberne sende
de sager, som ikke er sendt til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
og hvor forsikringsselskabet allerede har afholdt udgifter, til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring med henblik på refusion af
udgifterne. Herved friholdes forsikringsselskaberne og dermed
arbejdsgiverne også for udgifterne til erstatning m.v. i
sager, der er anmeldt før lovens ikrafttræden.
Når forsikringsselskaberne og forsikringsenhederne for de
selvforsikrede offentlige arbejdsgivere sender sagerne til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring med opgørelse af, hvilke
udgifter der er afholdt til erstatning og administration m.v.,
sørger Arbejdsmarkedets Erhvervssikring for, at
forsikringsselskaberne får refunderet disse udgifter.
Forsikringsselskaberne kan således få refusion for
allerede afholdte udgifter til erstatning og godtgørelse til
tilskadekomne og efterladte, jf. § 11 i
arbejdsskadesikringsloven efter arbejdsskadesikringsloven, udgifter
til sagsbehandlingsudgifter, jf. § 35, stk. 7, og
forsikringsselskabernes udgifter til administration i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen, jf. § 59 i
arbejdsskadesikringsloven.
Forsikringsselskaberne kan ikke få refusion for de
udgifter, der er afholdt til selskabernes egen administration.
Forsikringsselskaberne kan ligeledes ikke få refusion for de
udgifter, der er anvendt til finansielle hensættelser, idet
det forudsættes, at forsikringsselskaberne kan disponere over
disse beløb til andre formål efter lovens
ikrafttræden, idet forpligtelserne til at foretage
finansielle hensættelser samtidig ophører.
I stk. 2, 2. pkt., foreslås
det, at i det omfang et forsikringsselskab har rettigheder og
pligter efter arbejdsskadesikringsloven gælder disse
tilsvarende for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i sager om
arbejdsulykker, der er en følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19, jf. lovens § 49, stk. 9.
Forslaget til stk. 2, 2. pkt. sikrer, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan varetage alle opgaver, som efter lov og
bekendtgørelser er henlagt til forsikringsselskaberne i
forbindelse med behandling af arbejdsskadesager om
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19. Herved sikres
tilskadekomnes og efterladtes retsstilling.
Forslaget indebærer således, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan behandle sager om anmeldte skader som
følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19
på samme måde som forsikringsselskaberne. Det drejer
sig blandt andet om indhentelse af oplysninger og betaling af
udgifter til sagsoplysning, herunder lægeerklæringer
m.v.
Hertil kommer, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager de
opgaver, som forsikringsselskaberne har efter bekendtgørelse
nr. 900 af 24. juni 2016 om betaling af udgifter til sygebehandling
og hjælpemidler efter lov om arbejdsskadesikring og
bekendtgørelse nr. 901 af 24. juni 2016 om
forsikringsselskabernes adgang til at behandle krav om betaling af
udgifter til sygebehandling og hjælpemidler m.v. efter lov om
arbejdsskadesikring.
Det er dog fortsat forsikringsselskaberne, herunder
forsikringsenhederne for de selvforsikrede offentlige
arbejdsgivere, der skal modtaget anmeldelserne om
vaccinationsskaderne fra arbejdsgiverne. Disse anmeldelser skal
forsikringsselskaberne uden forudgående vurdering sende
videre til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, når der er tale
om skader efter en arbejdsrelateret vaccination mod covid-19
foretaget i perioden fra og med den 27. december 2020 til og med
den 31. december 2022.
Efter lovens ikrafttrædelse skal forsikringsselskaberne
sende de sager, som de behandler, eller har behandlet, efter de
hidtil gældende regler i arbejdsskadesikringsloven, og som
ikke er sendt til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring med henblik på, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring herefter kan varetage al
sagsbehandling i sagerne. Når forsikringsselskaberne sender
sager om covid-19 vaccinationsskader til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, skal de sende alle de akter og oplysninger, de
måtte have indhentet, til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
De sager, som oversendes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, skal
behandles i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på samme
måde, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring normalt behandler
sager, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring træffer
afgørelse i. Det betyder bl.a., at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring skal sørger for, at en sag er
tilstrækkeligt oplyst, inden Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
træffer en afgørelse i sagen. I de sager, som
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring overtager fra
forsikringsselskaberne, vil det derfor være op til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings vurdering i den konkrete sag, om
der kan træffes afgørelse på det foreliggende
grundlag, eller om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har behov for
at indhente yderligere oplysninger. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring overtager partsrettighederne fra
forsikringsselskaberne. Selskaberne skal derfor ikke længere
have adgang til oplysninger i sagen.
Sager om skader som følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod COVID-19, som måtte være henlagt af
forsikringsselskaberne, skal forsikringsselskaberne også
sende til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Forslaget til stk. 2, 2. pkt. omfatter kun
forsikringsselskabernes rettigheder og forpligtelser efter
arbejdsskadesikringsloven. Forslaget omfatter ikke rettigheder og
forpligtelser efter anden lovgivning, herunder
arbejdsmiljølov og arbejdsskadeafgiftslov.
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, da arbejdsskadesikringsloven ikke
gælder for Grønland og Færøerne. I
Grønland gælder lov om arbejdsskadesikring i
Grønland. Færøerne har overtaget
sagsområdet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 314 af 10. marts 2022 foretages
følgende ændringer: | | | | § 49. Ved
ulykker betales udgifterne af den sikringspligtige arbejdsgivers
forsikringsselskab, jf. dog § 10 a. --- | | 1. I § 49, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »jf. dog.«: »stk. 9 og«. | Stk. 2.
--- | | | | | 2. I § 49 indsættes som stk. 9: »Stk.
9. Ved arbejdsulykker, der er en følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19 foretaget i perioden
fra og med den 27. december 2020 til og med den 31. december 2022,
betaler staten erstatning m.v. efter denne lov. Staten har ret til
regres mod ansvarlige skadevoldere for udgifter, jf. § 77,
stk. 2.« | | | | § 59.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Ankestyrelsens administration
af de forhold, der er omfattet af loven, finansieres af | | | 1) forsikringsselskaber, der tegner
arbejdsulykkesforsikring, folkekirken, regioner og kommuner, der
ikke har tegnet forsikring, jf. § 48, stk. 5, og
institutioner, der er omfattet af statens adgang til
selvforsikring, jf. § 48, stk. 5, for så vidt
angår sager om arbejdsulykker, der vedrører de
pågældende, og | | 3. I § 59, stk. 1, nr. 1, ændres
»der vedrører de pågældende, og«
til: »der vedrører de
pågældende,« | 2) Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som
en del af bidraget til finansiering af udgifter ved
erhvervssygdomme, jf. § 55, for så vidt angår
sager om anmeldte erhvervssygdomme. | | 4. I § 59, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »anmeldte erhvervssygdomme«: »,
og« | | | 5. I § 59, stk. 1, indsættes som nummer
3: »3) staten i sager om
arbejdsulykker, der er en følge af arbejdsrelaterede
vaccinationer mod covid-19, foretaget i perioden fra og med den 27.
december 2020 til og med den 31. december 2022, jf. § 49, stk.
9.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022. | | | Stk. 2.
Staten refunderer udgifter som forsikringsselskaberne og
selvforsikrede arbejdsgivere har afholdt til erstatning og
godtgørelse m.v., jf. lovens § 49, stk. 9, samt
administration, jf. lovens § 59, i sager om arbejdsulykker,
der er en følge af arbejdsrelaterede vaccinationer mod
covid-19 foretaget i perioden fra og med den 27. december 2020 til
og med den 31. december 2022. I det omfang et forsikringsselskab
har rettigheder og pligter efter arbejdsskadesikringsloven
gælder disse tilsvarende for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
i sager om arbejdsulykker, der er en følge af
arbejdsrelaterede vaccinationer mod covid-19, jf. lovens § 49,
stk. 9 | | | | | | |
|