Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 19. maj 2022
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, DF, FG og Hans Kristian Skibby (UFG)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at der ikke er foretaget nogen analyser eller
behovsvurderinger for at lave sammenlægningen af
Vækstfonden, Danmarks Grønne Investeringsfond og EKF
Danmarks Eksportkredit. Det er alene en idé, der er
opstået i regeringskontorerne.
Venstre er yderst betænkelig ved, at
lovforslagets sammenlægning af Vækstfonden og EKF
Danmarks Eksportkredit vil medføre en betydelig
svækkelse af EKF Danmarks Eksportkredit, bl.a. som
følge af markante omstillingsomkostninger. En
svækkelse af EKF Danmarks Eksportkredit vil alt andet lige
ramme de større danske virksomheder og eksportvirksomheder,
der før har samarbejdet med EKF Danmarks Eksportkredit.
Samme bekymring afspejler sig også blandt flere
høringsberettigede vedrørende lovforslaget.
Dernæst er Venstre betænkelig
ved en sammenlægning, da der vil være en risiko for, at
EKF Danmarks Eksportkredit, der fungerer godt i dag, vil miste
momentum og tydelighed i den nye superfond.
Sluttelig ser Venstre grundlæggende
ingen årsag til regeringens superfond, særlig ikke
sammenlægningen med EKF Danmarks Eksportkredit, hvorfor
Venstre - i bedst fald - ser det som et bedrøvende spild af
ressourcer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 11
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren træffer beslutning om at overdrage
ejerskabet til EKF Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden til
Danmarks Eksport- og Investeringsfond. EKF Danmarks Eksportkredit
og Vækstfonden er herefter selvstændige offentlige
dattervirksomheder ejet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Etablering af yderligere selvstændige offentlige
dattervirksomheder ejet af Danmarks Eksport- og Investeringsfond
kan alene ske ved lov.«
[Sproglig præcisering]
Til § 16
2) I
stk. 4 indsættes efter
»varetage«: », at«, og efter
»formål« indsættes:
»opfyldes«.
[Sproglig præcisering]
Til § 19
3) I
stk. 4 udgår », jf. §
17, stk. 6,«.
[Henvisning udgår]
Til § 30
4) I
stk. 2 indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan fastsætte, at
bestemmelserne træder i kraft på forskellige
tidspunkter.«
[Tilføjelse af mulighed for
ikrafttræden på flere tidspunkter]
Til § 32
5) I
stk. 4 ændres »jf. stk.
2« til: »jf. stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 34
6) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
3, stk. 3, indsættes efter »inddrager«:
»klima- og«, og efter »virksomheder«
indsættes: », almene boligorganisationer og offentlige
selskaber og institutioner m.v«.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig korrektion, der
ikke tilsigter materiel ændring af indholdet af
bestemmelsen.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig korrektion, der
ikke tilsigter materiel ændring af indholdet af
bestemmelsen.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
der ikke tilsigter materiel ændring af indholdet af
bestemmelsen.
Til nr. 4
Der er tale om en korrektion, idet der ved
en fejl ikke var åbnet mulighed for, at lovens forskellige
bestemmelser skal kunne træde i kraft på forskellige
tidspunkter. Det fremgår af bemærkningerne i det
fremsatte lovforslag, at bestemmelserne skal kunne træde i
kraft på forskellige tidpunkter for at kunne
gennemføre stiftelse af koncernstrukturen på en for
driften hensigtsmæssig måde.
Til nr. 5
Der er tale om en korrektion, idet der ved
en fejl var henvist til stk. 2. Retteligt skal der henvises til
stk. 1.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk korrektion,
der ikke tilsigter materiel ændring af indholdet af
bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. april
2022 og var til 1. behandling den 28. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhversministeren sendte den 11. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 195. Den 20. april 2022 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson
(S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S) nfmd. Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne
Zimmer (FG) Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni
Matthiesen (V) fmd. Anne
Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V)
Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker
(DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |