Skriftlig fremsættelse (19. april
2022)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om supplerende
bestemmelser til forordning om håndtering af udbredelsen af
terrorrelateret indhold online (TCO-loven)
(Lovforslag nr. L 166)
Nylige terrorangreb i EU har vist, hvordan
terrorister misbruger internettet til at træne og rekruttere
tilhængere, forberede og fremme terroraktiviteter, forherlige
deres ugerninger og tilskynde andre til at følge trop og
skabe frygt blandt den almindelige befolkning. Terrorrelateret
indhold, der deles online til sådanne formål, udbredes
bl.a. via såkaldte hostingtjenesteydere, som tillader upload
af tredjepartsindhold.
Dette misbrug af internettet understreger
internetplatformenes særlige samfundsmæssige ansvar for
at beskytte deres brugere mod eksponering for terrorrelateret
indhold og de alvorlige sikkerhedsrisici, som dette indhold
udgør for samfundet som helhed.
Den 29. april 2021 blev Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2021/784 af 29. april 2021 om
håndtering af terrorrelateret indhold online
(TCO-forordningen) vedtaget. TCO-forordningen har
grundlæggende til formål at forhindre udbredelsen af
terrorrelateret indhold på internettet. Forordningen er et
fælleseuropæisk våben i kampen mod de
ekstremister, der deler terrorrelateret indhold, og som i
værste fald kan være med til at radikalisere bl.a.
letpåvirkelige unge mennesker.
TCO-forordningen trådte i kraft den
17. maj 2021 og finder anvendelse fra den 7. juni 2022.
Forordningen gælder umiddelbart i
Danmark, men flere bestemmelser i forordningen kræver
imidlertid, at der foretages visse
gennemførelsesforanstaltninger i medlemsstaterne.
Formålet med dette lovforslag er således at
fastsætte supplerende bestemmelser til TCO-forordningen.
Lovforslaget har for
det første til formål at udpege en national
kompetent myndighed, der bl.a. skal udstede påbud om
fjernelse af terrorrelateret indhold på internettet, i
overensstemmelse med TCO-forordningens krav herom. Det
foreslås med lovforslaget, at Rigspolitiet udpeges som
national kompetent myndighed og tillægges de
nødvendige kompetencer.
Foruden de opgaver, der følger af
forordningen, skal Rigspolitiet for det
andet administrere den ordning for forordningens anvendelse
i Danmark, som følger af lovforslagets § 3. Det
indebærer, at Rigspolitiet skal underrette danske
hostingtjenesteydere om påbud fra kompetente myndigheder i
andre medlemsstater, så det sikres, at forordningens regler
om fjernelse af terrorrelateret indhold inden for en time
overholdes inden for rammerne af dansk ret.
Lovforslaget har for
det tredje til formål at fastsætte regler om
bødestraf for overtrædelse af en række
strafbelagte bestemmelser i forordningen, herunder f.eks. manglende
efterkommelse af et påbud om fjernelse af terrorrelateret
indhold.
Lovforslaget fremsættes først
efter den 1. april, hvilket navnlig skyldes, at det først
sent er blevet afklaret, hvem der skal udpeges som den nationale
kompetente myndighed i Danmark efter TCO-forordningen. Lovforslaget
kan ikke udskydes til fremsættelse i åbningsugen i
folketingsåret 2022/23, da det er et krav efter
TCO-forordningen, at de supplerende nationale bestemmelser
gælder senest den 7. juni 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.