Fremsat den 7. april 2022 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige
betalinger m.v.
(Mulighed for økonomisk kompensation
ved svindel med Nemkonto)
§ 1
I lov om offentlige betalinger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007, som ændret
ved § 9 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og lov nr. 427 af
16. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 5 b indsættes:
Ȥ 5 c. Finansministeren
kan fastsætte regler om, at private udbetalere skal betale et
gebyr ved anvendelse af det efter § 4 etablerede kontoregister
og i medfør heraf udviklede Nemkontosystem, samt
fastsætte regler for vilkår for gebyret, herunder
gebyrets størrelse og ændring af
tilslutningsvilkår for de private udbetalere. Gebyret skal
dække den del af udgifterne til kompensationsordningen efter
§ 6 a, som hidrører fra svindel med eller fejl i
forbindelse med private udbetalinger.
Stk. 2. Gebyr
fastsat efter stk. 1 kan ikke overstige 0,04 kroner pr. kobling
mellem personnummer og kontonummer i Nemkontosystemet.«
2.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 6 a. Finansministeren
kan fastsætte regler om økonomisk kompensation til
fysiske personer omfattet af § 1, stk. 1, der ikke har
modtaget retmæssig udbetaling som følge af svindel
eller fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto.
Stk. 2.
Finansministeren kan fastsætte regler om kompensation til
personer efter stk. 1, hvor forholdet er begået før
lovens ikrafttrædelse.
Stk. 3.
Finansministeren kan fastsætte regler om, at der ikke kan
udbetales kompensation efter stk. 1 til fysiske personer, som har
handlet uagtsomt eller forsætligt, eller er fuldt kompenseret
eller efterfølgende har modtaget beløbet på
anden vis.
Stk. 4. Det er
en betingelse for udbetaling af økonomisk kompensation, at
forholdet er politianmeldt i umiddelbar forlængelse af
kendskab til det kriminelle forhold.
§ 6 b. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at en anmodning om kompensation efter
§ 6 a skal indgives inden for en nærmere fastsat frist,
herunder at dette skal ske digitalt.
Stk. 2.
Finansministeren kan fastsætte regler om, hvilken myndighed
der skal forestå sagsbehandlingen.
Stk. 3.
Finansministeren kan fastsætte regler om, at afgørelse
i sager om kompensation ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
Stk. 4.
Finansministeren kan fastsætte regler om indtræden i
skadelidtes krav mod skadevolder, i det omfang der udbetales
kompensation til skadelidte.«
3. Tre
steder i § 12 ændres
»§§ 1-8« til: »§§ 1-5 og
§§ 6-8«.
4. To
steder i § 12 ændres
»§§ 1-7« til: »§§ 1-5 og
§§ 6-7«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Ny kompensationsordning for fejl og svindel
med NemKonto | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Sagsbehandling | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Oprettelse af gebyrordning for en ny
kompensationsordning | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4.1. | Økonomiske konsekvenser | | 4.2. | Implementeringskonsekvenser | | | 4.2.1. | Syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning | | | 4.2.2. | Princip 1: Enkle og klare regler | | | 4.2.3. | Princip 2: Digital kommunikation | | | 4.2.4. | Princip 3: Muliggør automatisk
sagsbehandling | | | 4.2.5. | Princip 4: Sammenhæng på
tværs - ensartede begreber og genbrug af data | | | 4.2.6. | Princip 5: Tryg og sikker
datahåndtering | | | 4.2.7. | Princip 6: Anvendelse af offentlig
infrastruktur | | | 4.2.8. | Princip 7: Forebygger snyd og fejl | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgere | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
På baggrund af konkrete tilfælde
af svindel med NemID, har der siden sommeren 2020 været
særlig fokus på forurettede borgeres retsstilling i
forbindelse med svindel med NemKonto. Der har været
særlig fokus på det økonomiske aspekt, i forhold
til hæftelse, kompensation og erstatning. Den retlige
regulering hører under flere ministeriers
ressortområder, og der blev derfor nedsat en arbejdsgruppe i
maj 2021 repræsenteret af Erhvervsministeriet,
Justitsministeriet og Finansministeriet v/Digitaliseringsstyrelsen,
som skulle undersøge retstillingen og opstille forslag til
eventuelle forbedringer.
Arbejdsgruppens gennemgang viser, at der
generelt er et højt beskyttelsesniveau, da en borger som
udgangspunkt ikke hæfter, hvis en kriminel har svindlet med
vedkommendes NemID eller MitID, og borgeren er uden skyld heri.
På trods af dette oplever borgere udfordringer med at afvise
økonomiske forpligtelser, der er indgået af
kriminelle, på borgerens vegne. Denne udfordring vil kunne
imødekommes ved en kommunikationsindsats, der gør
opmærksom på de gældende regler.
Arbejdsgruppen har derudover kunnet
konkludere, at retstillingen er uklar ved svindel ved anvisning af
NemKonto, som kan medføre, at borgere risikerer at
hæfte økonomisk, på trods af at de ikke har
handlet uagtsomt. For at imødekomme denne problemstilling
vil der med nærværende lovforslag etableres en ordning,
hvor staten kan kompensere borgere for udbetalinger, som borgerne
ikke har modtaget grundet fejl eller svindel med oplysninger i
NemKonto-systemet.
NemKonto-systemet er det fælles,
offentlige udbetalingssystem. Det er en database, som kobler
identifikationsnummer, herunder CPR/CVR-nummer, til den bankkonto,
som borgeren eller virksomheden har anvist som sin NemKonto.
Offentlige myndigheder kan ved hjælp af systemet udbetale
penge til borgere og virksomheder via et CPR/CVR-nummer uden at
kende borgeren eller virksomhedens kontonummer. Overførslen
sker fra den enkelte myndigheds bankkonto til betalingsmodtagerens
NemKonto. Oprindeligt blev systemet udviklet til brug i offentligt
regi, men siden 2008 har også private udbetalere, mod
betaling og på nærmere fastsatte vilkår, kunne
anvende systemet.
Det kan generelt anføres, at der ikke
findes entydige begreber for svindel med NemKonto, MitID og NemID,
hvilket eksempelvis betyder, at praksis hos banker og andre
finansielle institutioner er uens på området.
Svindel med anvisning af en NemKonto kan bl.a.
ske i forlængelse af identitetstyveri, hvor en svindler
får adgang til en borgers NemID eller MitID. Svindleren kan
derefter anvise sin egen konto som borgerens NemKonto og derved vil
pengeoverførsler til borgeren, der foretages via
NemKonto-systemet, ende på svindlerens konto.
Fejl ved anvisning af en NemKonto kan ske ved
indtastning af en borgers oplysninger i NemKontoregisteret.
Med henblik på at styrke borgernes
retsstilling og tillid til de offentlige systemer foreslås
det, at lovgivningen ændres, således at staten
kompenserer borgeren for udbetalinger, som borgeren uforskyldt ikke
har modtaget grundet fejl eller svindel med oplysninger i
NemKonto-systemet. Det foreslås, at kompensationen af de
private udbetalinger kan finansieres ved hjælp af en
gebyrordning. Kompensationsordningen vil kunne omfatte forhold
før lovens ikrafttræden. Dette betyder at der vil
kunne udbetales kompensation for forhold der ligger tilbage i
tid.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Ny
kompensationsordning for fejl og svindel med NemKonto
2.1.1. Gældende ret
NemKonto er reguleret af lov om offentlige
betalinger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni
2007, som ændret ved lov nr. 427 af 16. marts 2021 og
bekendtgørelse nr. 647 af 13. april 2021 om
Nemkontoordningen.
Der findes i dag ikke et entydigt
regelsæt for, hvordan en borger kan kompenseres for en mistet
udbetaling, der er forårsaget af en fejl eller svindel med
NemKonto-systemet.
Svindel ved anvisning eller ændring af
NemKonto kan ske ved at borgerens NemID eller MitID bliver
kompromitteret. Når svindleren har fået adgang til
borgerens NemID eller MitID, kan denne forsøge at
ændre borgerens NemKonto til sin egen konto via
selvbetjeningsløsningen.
Der er tre måder hvorpå en borger
kan opdatere sin NemKonto: Ved indberetning via NemKonto-systemets
selvbetjeningsløsning, via det pengeinstitut hvor kontoen,
der ønskes anvist som NemKonto, føres eller ved
henvendelse til den offentlige myndighed, som borgeren modtager
betaling fra, jf. § 23, sk. 1, nr. 1-3, i
bekendtgørelse om Nemkontoordningen. På
nuværende tidspunkt sendes der et aktiveringsbrev til
borgeren, når der sker ændring af NemKonto via en
offentlig myndighed eller via selvbetjeningsløsningen.
Brevet sendes fysisk til borgerens folkeregisteradresse, og
indeholder en kode, som skal benyttes for at godkende
ændringen af NemKonto.
Aktiveringsbreve for ændringer i
selvbetjeningsløsningen er et sikkerhedstiltag der er
tilføjet den 19. april 2021, og tidligere anvisninger eller
ændringer af NemKonti, vil derfor ikke have udløst et
aktiveringsbrev. Ændringer af NemKonto foretaget af
offentlige myndigheder har altid udløst et
aktiveringsbrev.
I bekendtgørelse nr. 899 af 21. juni
2018 om udstedelse og spærring af NemID med offentlig digital
signatur, fremgår det af § 3, at der er en række
betingelser, som borgeren skal overholde for at besidde NemID.
Eksempelvis må borgeren som udgangspunkt ikke videregive sit
NemID til en anden. Betingelserne skal ses som retningslinjer for
korrekt adfærd i forhold til anvendelsen af NemID. Dette
indgår i domstolenes samlede vurdering af, om indehaveren
hæfter for tredjemands uberettigede brug af NemID, under
hvilke omstændigheder tredjemand er kommet i besiddelse af
indehaverens NemID, brugernavn og adgangskode.
MitID er efterfølgeren for NemID. Den
nye løsning blev lanceret den 6. oktober 2021 og forventes
fuldt implementeret i løbet af 2022. I bekendtgørelse
nr. 1778 af 1. september 2021 om MitID til privatpersoner er der
fastsat regler om, at borgere skal håndtere MitID sikkert og
forsvarligt, således at privatpersonen i sin håndtering
af MitID foretager nødvendige foranstaltninger, som sikrer
mod misbrug af privatpersonens digitale identitet. Reglerne
viderefører i høj grad de samme regler som i
NemID.
Private udbetalere er ikke koblet til
NemKonto-systemet på samme måde som offentlige
myndigheder. Private udbetalere er koblet til systemet via
betalingsformidlere, som mod gebyrbetaling har adgang til at lave
opslag i NemKonto-systemet.
I dette setup iværksættes en
komplettering, det vil sige et match mellem CVR/CPR-nummer og det
kontonummer, som er anvist som NemKonto. På baggrund af dette
match forestås udbetalingen fra den private udbetalers
pengeinstitut til modtagerens pengeinstitut. Private udbetalere kan
mod betaling og på nærmere fastsatte vilkår
anvende NemKonto-systemet til formidling af udbetalinger til
betalingsmodtagerens NemKonto, jf. § 5 a, stk. 1, i lov om
offentlige betalinger m.v. og Digitaliseringsstyrelsens
tilslutningsvilkår for Private Betalingsformidleres
tilslutning til og anvendelse af NemKonto for Private
udbetalere.
Der er ikke krav om, at private udbetalere
skal anvende NemKonto-løsningen til fx lønudbetaling,
og modtagere af private udbetalinger kan ligeledes fravælge,
at udbetalinger fra private udbetalere bliver udbetalt til
betalingsmodtagerens NemKonto, jf. § 5 a, stk. 3, i lov om
offentlige betalinger. Det fremgår af
tilslutningsvilkårene, at forinden der første gang
sker udbetaling til en betalingsmodtager via NemKonto-systemet,
skal denne underrettes om, at betalinger fremover vil ske til
dennes NemKonto m.v. Underretningen skal tillige oplyse modtager
om, at udbetaling til modtagers NemKonto ikke finder sted, hvis
modtager meddeler, at udbetalinger ikke ønskes indsat
på NemKonto, men i stedet på en anden konto eller
på anden vis.
Fejl ved anvisning eller ændring af
NemKonto, kan ske ved, at borgeren taster et forkert kontonummer i
NemKonto-systemets selvbetjeningsløsning, eller en
medarbejder i en offentlig myndighed modtager eller taster et
forkert kontonummer når myndigheden anviser en NemKonto for
en borger. I det sidste tilfælde skal opdateringen af en
NemKonto godkendes af en anden autoriseret sagsbehandler hos den
offentlige myndighed, eller ved en lignende kontrolforanstaltning,
jf. § 28 i bekendtgørelsen om NemKonto-ordningen. I
begge tilfælde sendes der et aktiveringsbrev til borgeren,
hvorpå kontonummeret er angivet. Det antages, at de fleste
fejl opdages på denne måde.
2.1.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at styrke borgernes retsstilling og tillid
til de offentlige systemer foreslås det, at der
indføres en kompensationsordning for borgere, der har mistet
en berettiget udbetaling pga. fejl eller svindel med anvisning
eller ændring af en NemKonto. Ved ændring af NemKonto
forstås både egentlige ændringer af oplysninger,
men også sletning eller ændringer i bredere
forstand.
En samlet ordning, der gælder for
både de offentlige og private udbetalinger findes mest
hensigtsmæssig, da retstillingen i så fald vil
være ens for de forurettede borgere, uanset udbetalingens
ophav. En afledt fordel af dette vil være, at borgerne kun
skal henvende sig ét sted, for at få deres sag
vurderet, samtidig med, at der sikres en ens praksis.
Kompensationsordningen vil dække de
tilfælde, hvor der opstår fejl i NemKonto-systemet, som
resulterer i, at en udbetaling er indgået på en forkert
NemKonto. Dette kan både være tekniske fejl eller fejl
ved indtastning af en NemKonto.
Kompensationsordningen vil kun dække
fejl og svindel ved anvisning og ændring af NemKonto. Dette
er begrundet i, at der vil være forskel på, om fejlen
er sket i NemKonto-systemet, eller om fejlen er sket uden for
NemKonto-systemet, fx når en sagsbehandler i forbindelse med
en udbetaling har indtastet et forkert CPR-nr. Først efter
indtastning af CPR-nr. vil NemKonto-systemet blive aktiveret.
Hvis fejlen er sket i NemKonto-systemet, vil
den manglende udbetaling kunne kompenseres via den foreslåede
kompensationsordning.
Hvis CPR-nr. er fejlindtastet, vil dette ikke
være omfattet af ordningen, da fejlen ikke er sket ved
anvisningen eller ændring i NemKonto-systemet. Borgeren vil i
stedet skulle kontakte myndigheden, som bør genudbetale, da
beløbet efter NemKonto er udbetalt korrekt, men til en anden
borger, da CPR-nr. var forkert, allerede inden udbetalingen er
sket.
Borgeren modtager et fysisk aktiveringsbrev
når en NemKonto anvises eller ændres, hvorved borgen
vil blive gjort opmærksom på en eventuel
fejlindtastning af kontonummer ved anvisning eller ændring.
Aktiveringsbreve anvendes dog ikke ved anvisning eller
ændring af en NemKonto via et pengeinstitut, idet borgeren
skal være kunde i pengeinstituttet for at kunne anvise en
konto. Pengeinstitutterne er i henhold til hvidvaskloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 19. maj 2021 om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
forpligtede til at kende deres kunder, hvilket indebærer, at
pengeinstituttet skal indhente identitetsoplysninger fra kunden
samt kontrollere disse oplysninger på grundlag af dokumenter,
data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og
uafhængig kilde. NemID eller MitID kan være en del af
sådanne kontroloplysninger, men vil kun kunne stå alene
som kontrolkilde ved kundeforhold med begrænset risiko for
hvidvask og terrorfinansiering. Idet pengeinstituttet således
ofte kræver yderligere dokumentation fra kunden f.eks. kopi
af pas og sundhedskort, er der på nuværende tidspunkt
ikke indført aktiveringsbreve på pengeinstitutternes
område.
Kompensationsordningen vil også
dække svindelsager, hvor personer uberettiget har foretaget
ændringer i NemKonto-systemet. Dette kan både
være svindlere, som har ændret borgernes NemKonto eller
ændringer i andre dele af NemKonto-systemet.
Kompensationsordningen vil derimod ikke dække svindel, der er
omfattet af de aftaleretlige ugyldighedsgrunde som fx falsk eller
tvang.
Hvis en svindler tilegner sig en borgers
NemID/MitID og herefter indgår en aftale med en tredjepart,
vil denne aftale være falsk og derfor ikke omfattet af
kompensationsordningen. Sådanne falske aftaler kan blandt
andet være aftaler om udbetaling af kviklån til en
borgers NemKonto. Hvis der er sket svindel med borgerens NemKonto,
vil lånet således blive udbetalt til en anden
konto.
Kompensationsordningen vil heller ikke
dække aftaler, som er indgået ved tvang. Disse
tilfælde kan foreligge, hvor en person tvinger en borger til
at optage fx et banklån og der derefter sker udbetaling til
en svindlet NemKonto.
I alle tilfælde af tvang eller falsk vil
forholdet skulle afgøres efter de obligations- og
aftaleretlige regler. Dette betyder, at det er borgeren, der skal
gøre indsigelse mod en ugyldig aftale, når borgeren
bliver bekendt med aftalen. Hvis der foreligger falsk eller
voldelig tvang vil dette være en stærk ugyldighedsgrund
og tredjeparten kan ikke gøre aftalen gældende over
for borgeren. Derved hæfter borgeren ikke for fx
kviklån, som er foregået ved, at svindleren uberettiget
har benyttet borgerens oplysninger.
Eventuelle tvister om gyldigheden af aftaler
eller klarlæggelse af ugyldighedsgrunde, skal afklares ved
domstolene.
Lovforslaget vil ikke have indvirkning
på gældende regler efter betalingsloven, og de heri
udformede regler om hæftelsesforhold, som fx uautoriserede
betalingstransaktioner via netbank, jf. lovens §§ 97 og
99, uberettiget anvendelse af betalingsinstrumenter, jf. lovens
§ 100, og køb af varer over internettet med
betalingskort, jf. lovens § 112. Lovforslaget vil heller ikke
have indvirkning på den almindelige aftaleret, som regulerer
eksempelvis optagelse af lån mv, hvor borgeren som
udgangspunkt ikke hæfter i forbindelse med eventuelt misbrug
af en digital underskrift, herunder i forbindelse med falsk eller
tvang. Se hertil Højesterets kendelse af 17. november 2021
(sag 11/2021).
Det forventes, at kompensationsordningen som
udgangspunkt vil få tilbagevirkende kraft for svindelsager 10
år tilbage før lovens ikrafttræden. Den
nærmere periode vil blive fastsat ved
bekendtgørelsen.
2.2. Sagsbehandling
2.2.1. Gældende ret
Der findes i dag ikke en kompensationsordning
for svindel med NemKonto.
2.2.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at styrke borgernes retsstilling og tillid
til de offentlige systemer, vil den foreslåede
kompensationsordning skulle administreres af en udvalgt myndighed.
I første omgang vil denne myndighed være
Digitaliseringsstyrelsen, men kompensationsordningen vil på
sigt kunne blive administreret af en anden myndighed.
Det vil være de borgere, som har oplevet
svindel med NemKonto, der skal kontakte Digitaliseringsstyrelsen
for at oprette en kompensationssag. Kontakten vil skulle
foregå gennem Digital Post.
Efter borgeren har opdaget svindlen og
fået spærret sit NemID eller MitID, kan borgeren
få oprettet et nyt NemID eller MitID. Når borgeren har
et nyt NemID eller MitID vil borgeren kunne skrive til
Digitaliseringsstyrelsen ved hjælp af Digital Post.
De borgere, som ikke er tilmeldt Digital Post,
vil kunne kontakte Digitaliseringsstyrelsen telefonisk for at
få anvist en alternativ måde at påbegynde sagen
hos Digitaliseringsstyrelsen.
Såfremt en anden myndighed overtager
sagsbehandlingen, vil en lignende proces skulle etableres.
Digitaliseringsstyrelsen har brug for en
række dokumenter for at behandle sagen. Der skal bl.a.
foreligge en politianmeldelse af svindlen med NemID/MitID/NemKonto.
Dette gælder både for nye og ældre sager.
Anmeldelsen skal være foretaget i umiddelbar
forlængelse af den konstaterede svindel.
Der skal også foreligge dokumentation
for, at borgeren er berettiget til det udbetalte beløb, som
uberettiget er udbetalt til en svindlet NemKonto. Dette
gælder både for offentlige ydelser, fx folkepension, og
for private udbetalinger, fx løn fra en privat
arbejdsgiver.
I de tilfælde, hvor oplysningerne
vedrører offentlige ydelser, vil Digitaliseringsstyrelsen i
første omgang søge disse oplysninger udleveret.
Der vil være tilfælde, hvor
borgeren må indsende dokumentation for berettigelsen til
udbetalingen. Dette kan fx være i tilfælde af
løn fra en offentlig eller privat arbejdsgiver.
Afgørelsen om kompensation
træffes på baggrund af en skønsmæssig
vurdering. I denne vurdering indgår blandt andet borgerens
uagtsomhed. Som led i uagtsomhedsvurderingen bør det blandt
andet indgå, under hvilke omstændigheder tredjemand er
kommet i besiddelse af indehaverens oplysninger, om indehaveren
havde haft kendskab til, at tredjemand var kommet i besiddelse af
de pågældende oplysninger, og om indehaveren havde
gjort, hvad der var muligt for at forhindre misbrug, fx ved at
spærre sit NemID eller MitID så hurtigt som muligt.
2.3. Oprettelse af
gebyrordning for en ny kompensationsordning
2.3.1. Gældende ret
Der findes i dag ikke en hjemmel til at
pålægge de private udbetalere et gebyr til at kunne
dække den foreslåede kompensationsordning til
kompensation af borgere, der har mistet en retmæssig
udbetaling fra en privat udbetaler på grund af svindel eller
fejl ved anvisning eller ændring af NemKonto.
2.3.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Etablering af kompensationsordningen vil
indebære udgifter til henholdsvis lønsum til
sagsbehandling og kompensation. Der er mulighed for at oprette en
gebyrordning for at finansiere den foreslåede
kompensationsordning. Gebyrordningen kan pålægges de
private udbetalere, som anvender NemKonto-systemet.
Betalingsforpligtelsen kan reguleres i tilslutningsvilkårene
eller på anden vis. Tilslutning til NemKonto-systemet er en
frivillig service, som private udbetalere kan anvende efter eget
ønske mod betaling for at lette administrative byrder.
Omfanget af uautoriserede overførsler
via NemKonto er behæftet med stor usikkerhed, men forventes
fremadrettet at være begrænset, da der 19. april 2021
blev tilføjet et ekstra godkendelsestrin ved ændring
af NemKonto via selvbetjeningsløsningen.
Da det derfor forventes, at omfanget af
svindel fremadrettet vil være begrænset, vil
kompensationsordningen indledningsvist dækkes af offentlige
midler, men Finansministeren kan på et senere tidspunkt
effektuere den foreslåede gebyrordning.
Finansministeren gives bemyndigelse til at
fastsætte de nærmere forhold omkring den
foreslåede gebyrordning. Gebyrordningen vil kun omfatte
kompensation til betalinger fra private udbetalere. Kompensation
for offentlige betalinger dækkes af offentlige midler.
3. Konsekvenser for
opfyldelsen af FN's verdensmål
Lovforslaget medvirker til at sikre, at
Danmark fortsat lever op til delmål under Verdensmål 16
(Fred, retfærdighed og stærke institutioner). Det
sikres navnlig ved at hindre, at fattige og udsatte borgeres adgang
til sociale sikringssystemer udhules af it-relateret
identitetstyveri.
Lovforslaget bidrager til at sikre, at
offentlige institutioner opleves som ansvarlige i forhold til at
tage hånd om borgere, der rammes af digitaliseringens
skyggesider. Lovforslaget bidrager således direkte til at
sikre, at der er en høj andel af befolkningen, der giver
udtryk for at være tilfreds med deres oplevelse af et
offentligt digitalt system.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1. Økonomiske
konsekvenser
Lovforslaget vil medføre udgifter for
Digitaliseringsstyrelsen både i form af udgifter til
henholdsvis lønsum og kompensation af offentlige
udbetalinger. Finansieringen af forslaget vil holdes inden for
Digitaliseringsstyrelsens egen ramme.
Udgifter til kompensation for private
betalinger kan, såfremt finansministeren fastsætter
regler herom, finansieres af den foreslåede gebyrordning.
Indledningsvist vil kompensationen finansieres af
Digitaliseringsstyrelsen. Lønsummen for
Digitaliseringsstyrelsen vil dække sagsbehandlingen for den
samlede kompensationsordning.
Der lægges op til, at opgaven med at
sagsbehandle borgerhenvendelser placeres hos
Digitaliseringsstyrelsen. Opgaven kan på et senere tidspunkt
eventuelt flyttes til en anden myndighed.
Omfanget af uautoriserede overførsler
via NemKonto er behæftet med stor usikkerhed, da denne type
svindel ikke registreres særskilt hos politiet. Omfanget
forventes dog fremadrettet at være begrænset, da der
19. april 2021 blev tilføjet et ekstra godkendelsestrin ved
ændring af NemKonto. En NemKonto anvist via
selvbetjeningsløsningen er herefter først aktiv,
når kontoen er aktiveret via kode angivet i et fysisk
fremsendt aktiveringsbrev.
Det samlede ressourcetræk for
sagsbehandlingen vurderes på baggrund af den estimerede
sagspulje ikke at overstige 2-4 årsværk. Der vil i 2022
og 2023 dog være behov for ekstra ressourcer til dels
etablering og håndtering af bagudrettede sager.
Årsværkene går på tværs af
kompetenceprofiler, og beregner sig derfor ikke udelukkende til at
være årsværk til sagsbehandling. Udgifter til
kompensation vurderes endvidere ikke at overstige 2 mio. kr.
årligt, dog højere i de første år, hvor
der træffes afgørelser i bagudrettede sager.
Lønsum estimeres i 2022 til at ligge
inden for et spænd på 2,3 - 4,6 mio. kr. i 2023, til
2,7 - 5,4 mio. kr. i 2024, til 1,5 - 3 mio. kr. og i 2025 til 1,5 -
3 mio. kr.
Udgifter til udbetaling af kompensation
estimeres i 2022 til at ligge inden for et spænd på 1,5
- 3 mio. kr., i 2023 til 2 - 4 mio. kr., i 2024 til 1 - 2 mio. kr.
og i 2025 til 1 - 2 mio. kr.
4.2. Implementeringskonsekvenser
Lovforslaget vil medføre
organisatoriske implementeringskonsekvenser for
Digitaliseringsstyrelsen, da der fremadrettet skal ske
sagsbehandling af borgerhenvendelser i forbindelse med den nye
kompensationsordning.
Lovforslaget vil også medføre
databeskyttelsesmæssige implementeringskonsekvenser, da de
nye sager vedrører borgernes personoplysninger.
Sagsbehandlingen vil foregå i en særlig enhed og
adgangen til borgernes persondata vil være begrænset
ved hjælp af sikkerhedsgrupper.
Det forventes, at Digitaliseringsstyrelsen vil
kunne udveksle oplysninger med både politiet og Udbetaling
Danmark om henholdsvis borgernes politianmeldelser og borgernes
berettigelse til eventuelle offentlige ydelser. Udvekslingen af
oplysninger sker i overensstemmelse med de
databeskyttelsesmæssige regler og begrænses i adgang
til de medarbejdere, som behandler sager om kompensation for
svindel med NemKonto.
4.2.1. Syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning
Det vurderes nedenfor, hvorledes lovforslaget
lever op til principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4.2.2. Princip 1:
Enkle og klare regler
Efter princip 1 bør lovgivningen
være enkel og klar, så den er let at forstå for
borgere og virksomheder. Som lovgivningen er i dag risikerer
borgere at lide det økonomiske tab, hvis de svindles for
udbetalinger via NemKonto, ligesom reglerne i dag ikke er klart
formuleret for så vidt angår private udbetalinger via
NemKonto.
Det vurderes på den baggrund, at den
foreslåede ændring vil gøre det klart og
entydigt, at borgere, der kan dokumentere, at de uden skyld er
blevet svindlet for udbetalinger via NemKonto - uagtet om den
udbetalende myndighed er offentlig eller privat - ikke skal lide
det økonomiske tab.
4.2.3. Princip 2:
Digital kommunikation
Efter princip 2 skal lovgivningen
understøtte, at der kan kommunikeres digitalt med borgere og
virksomheder.
Kontakten mellem borgeren og
Digitaliseringsstyrelsen vil foregå gennem Digital Post.
Borgeren kan via Digital Post henvende sig til
Digitaliseringsstyrelsen for at få oprettet en sag om
kompensation for svindel med NemKonto. Efterfølgende
korrespondance vil også foregå gennem Digital Post.
For de borgere, som ikke er tilmeldt Digital
Post, kan man kontakte Digitaliseringsstyrelsens telefoniske
hotline, for at få hjælp til en alternativ måde
til at opstarte sagen om kompensation for svindel med NemKonto.
4.2.4. Princip 3:
Muliggør automatisk sagsbehandling
Efter princip 3 bør lovgivningen
understøtte, at administrationen af lovgivningen kan ske
helt eller delvist digitalt (automatisk sagsbehandling) og under
hensyntagen til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.
Da sagernes karakter forudsætter, at
afgørelsen træffes på baggrund af individuel
sagsbehandling, samt at det vurderes, at sagsbehandlingen
håndteres mest hensigtsmæssigt ved manuelle
afgørelser, vurderes princippet at måtte fraviges.
4.2.5. Princip 4:
Sammenhæng på tværs - ensartede begreber og
genbrug af data
Efter princip 4 bør der være
sammenhæng på tværs med ensartede begreber og
genbrug af data. Da der ikke indføres nye begreber eller nye
indberetningskrav vurderes princippet ikke at være relevant
for lovforslaget.
4.2.6. Princip 5:
Tryg og sikker datahåndtering
Princip 5 forudsætter en høj grad
af digitalisering, og at datasikkerhed prioriteres højt af
myndighederne. Ændringsforslaget indeholder hjemmel til
indhentning af data for så vidt angår logoplysninger
for NemID/MitID og NemKonto. Derudover skal borgeren vedlægge
politianmeldelse som dokumentation.
Borgernes persondata vil blive håndteret
af en begrænset gruppe af medarbejdere og adgangen til
oplysningerne begrænses ved hjælp af sikkerhedsgrupper.
Der indhentes kun de oplysninger, som er nødvendige for at
sagsbehandle borgernes henvendelser.
4.2.7. Princip 6:
Anvendelse af offentlig infrastruktur
Efter princip 6 bør offentlige
myndigheder, i det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt,
anvende eksisterende offentlig infrastruktur, så der sikres
størst muligt genbrug og sammenhæng på
tværs.
Ændringsforslaget omhandler eksisterende
offentligt infrastruktur, herunder særligt NemKonto, for
så vidt gælder at sikre borgere, der uforskyldt bliver
svindlet deres berettigede udbetalinger via NemKonto-systemet.
I selve kontakten med borgeren anvendes den
fællesoffentlige løsning Digital Post.
4.2.8. Princip 7:
Forebygger snyd og fejl
Efter princip 7 bør der ved
udarbejdelse af lovgivningen tages højde for muligheden for
efterfølgende kontrol samt forebyggelse af snyd og fejl.
Med ændringsforslaget er der mulighed
for kontrol af sagsoplysninger ved indhentning af politianmeldelse
samt relevante logoplysninger. Den begrænsede
datamængde, på hvilken baggrund der skal træffes
afgørelse, udgør dog en risiko for snyd og fejl.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke medføre hverken
erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil medføre positive
administrative konsekvenser for borgerne. Borgere, som har lidt et
tab som følge af svindel med NemKonto, vil fremover kunne
få dækket tabet af den foreslåede
kompensationsordning.
Lovforslaget medfører også en
række negative administrative konsekvenser for borgerne. I
forbindelse med kompensationsordningen vil borgeren skulle
indbringe sagen om kompensation for tab efter svindel med NemKonto
og vil potentielt skulle fremsende dokumentation i forbindelse med
sagsbehandlingen. Dette vil være mest relevant for
svindelsager af ældre dato, hvor Digitaliseringsstyrelsen
ikke har mulighed for at få oplysningerne på anden
vis.
Det er hjemlet mulighed for, at
afgørelsen om kompensation ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed. Borgerne vil derfor ikke have mulighed for
at påklage afgørelserne. Indledningsvist vil
Digitaliseringsstyrelsen forestå sagsbehandlingen. I dette
tilfælde vil rekursadgangen på grund af faglige
kompetencer ikke være hensigtsmæssig.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 26. januar 2022 til den 23. februar 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP/Udbetaling
Danmark, Beskæftigelsesministeriet, BL - Danmarks almene
boliger, Børne- og Undervisningsministeriet, Danmarks
statistik, Danske advokater, Danske Annoncører og
Markedsfører Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk standart, DI
Digital, FDIH - Foreningen for Danske Internethandel, Forum for
Digital sikkerhed, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
centrale Handicapråd, DKCERT, Erhvervsministeriet,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finanstilsynet, Finans
Danmark, Finans og Leasing, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring og Pension, Forsvarsministeriet,
Håndværksrådet, IBIZ-center, Indenrigs- og
Boligministeriet, Institut for menneskerettigheder,
IT-Brancheforeningen, IT-politisk Forening, Justitsministeriet,
Kirkeministeriet, KL, Klima, Energi og Forsyningsministeriet, KMD,
KOMBIT, Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet,
Landbrugsrådet, Landsforeningen for
førtidspensionister, LOS - Landorganisationen for sociale
tilbud, Microsoft Danmark, Miljøministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Nationalbanken, Nets DanID
A/S, Prosa, Forbundet af IT-professionelle, Psykiatrifonden,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rådet
for digital sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte,
Skatteministeriet, Social- og Ældreministeriet,
Statsministeriet, Sundhedsministeriet, Telekommunikationsindustrien
i Danmark, Transportministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Ældre Sagen.
11. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Løbende udgifter under 5 mio. pr.
år, med faldende udgifter over en årrække. | Implementerings-konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Nye administrative sagsgange for
Digitaliseringsstyrelsen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering] /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
§ 5 c
Det følger af den foreslåede
§ 5 c, stk. 1, at finansministeren
kan fastsætte regler om, at private udbetalere skal betale et
gebyr ved anvendelse af det efter § 4 etablerede kontoregister
og i medfør heraf udviklede Nemkontosystem, samt
fastsætte regler for vilkår for gebyret, herunder
gebyrets størrelse og ændring af
tilslutningsvilkår for de private udbetalere. Gebyret skal
dække den del af udgifterne til kompensationsordningen efter
§ 6 a, som hidrører fra svindel med eller fejl i
forbindelse med private udbetalinger.
Tilslutning til NemKonto-systemet er en
frivillig service, som private udbetalere kan anvende efter eget
ønske mod betaling, for at lette administrative byrder, jf.
§ 5 a. Tilslutning til systemet sker på nærmere
fastsatte tilslutningsvilkår, som bl.a. beskriver it-tekniske
krav, som udbetaleren skal efterleve.
Bestemmelsen forventes udmøntet ved, at
ministeren fastsætter regler om, at private udbetalere skal
betale et gebyr for anvendelsen af Nemkonto-systemet, der vil
skulle finansiere den del af den nye kompensationsordning, der
angår sagsbehandlingen og udbetalingen af kompensation, der
udspringer af svindel og fejl med udbetalinger fra private
udbetalere.
Bemyndigelserne vil give finansministeren
mulighed for at fastsætte nærmere regler for
gebyrordningen, herunder også at gebyret vil kunne
kræves direkte og ikke vil blive pålagt gennem
tilslutningsvilkårene. Størrelsen på gebyret vil
kunne fastsættes løbende og justeres efter behov.
Det følger af den foreslåede
stk. 2, at gebyr fastsat efter stk. 1
kan ikke overstige 0,04 kroner pr. kobling mellem personnummer og
kontonummer i Nemkontosystemet.
Private udbetaleres anvendelse af
NemKonto-systemet sker ved, at en betalingsordre sendes via
systemet, som kobler det angivne personnummer med det korrekte
kontonummer i Nemkontoregisteret. Denne påføring af
oplysninger fra registeret på betalingsordren kaldes en
komplettering.
Det foreslåede vil medføre, at
der fastsættes en øvre grænse for det eventuelle
gebyrs størrelse. Gebyrbetalingen vil blive baseret på
hyppigheden af anvendelsen af systemet, så hver komplettering
vil blive pålagt et gebyr.
Den foreslåede
beløbsbegrænsning er baseret på en estimeret
anvendelse af systemet og en forventet udbetaling af kompensation.
På baggrund af oplysninger fra NemKonto-systemet estimeres
det, at der årligt foretages 25 millioner kompletteringer af
private udbetalinger. Det forventes, at udbetaling af kompensation
for private udbetalinger årligt vil være i omegnen af 1
million kroner.
Til nr. 2
§ 6 a
Fysiske og juridiske personer er forpligtede
til at have en NemKonto efter § 1. I bestemmelsen er det
præciseret, at forpligtelsen gælder for fysiske
personer over 18 år, som i henhold til lov om Det Centrale
Personregister er tildelt et personnummer, og som ikke er
registreret som udrejst af Danmark. Det samme gælder personer
under 18 år, der i henhold til lov om Det Centrale
Personregister er tildelt et personnummer, og som modtager
betalinger fra danske offentlige myndigheder.
Juridiske personer er underlagt en anden
proces ved anvisning af NemKonto, som er mere omfattende end den
fysiske personer er underlagt. Forskellen i de to procedurer er
begrundet i et ønske om at fysiske personer skal have
lettere ved at skifte NemKonto, bl.a. via
selvbetjeningsløsninger.
Hæftelsesforholdet ved økonomiske
tab som følge af fejl eller svindel med oplysninger i
NemKonto-systemet er ikke direkte lovreguleret i
lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007 om offentlige
betalinger mv., og spørgsmålet vurderes derfor efter
den almindelige aftale- og obligationsret. Det følger af
dansk rets almindelig principper, at en betalingsforpligtelse
ophører, når kreditor har adgang til at disponere over
beløbet. Hvor borgeren har anvist en bankkonto må
betalingen anses for sket, når beløbet faktisk
overføres til den pågældende konto.
Domstolene ses ikke at have taget stilling til
spørgsmålet om, hvornår en privat udbetaler af
fx løn, pension eller erstatning må anses for frigjort
for sin betalings-forpligtelse, hvis betalingen sker ved
hjælp af NemKonto-systemet, og betalingen som følge af
svindel med oplysninger i NemKonto-systemet sker til svindlerens
konto i stedet for borgerens konto. Det er således forbundet
med en vis usikkerhed, hvorvidt domstolene vil betragte betaleren
som frigjort, hvor en betaling, som netop er tilgået en
anvist konto under NemKonto-systemet, ikke leveres til borgeren
grundet svindel med NemKonto-systemet.
Det følger af den foreslåede
§ 6 a, stk. 1, at finansministeren
kan fastsætte regler om økonomisk kompensation til
fysiske personer omfattet af § 1, stk. 1, der ikke har
modtaget retmæssig udbetaling i forbindelse med svindel eller
fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto.
En udmøntning af bestemmelsen vil
medføre en mulighed for at fravige den almindelige aftale-
og obligationsretlige afgørelse af, hvem der
økonomisk skal kompensere borgeren for den mistede
retmæssige udbetaling, uagtet andre regler der måtte
finde anvendelse på forholdet.
Ministeren forventes at fastsætte regler
om, at de sager, der vil blive behandlet under
kompensationsordningen, vil være sager, hvor der er sket fejl
eller svindel ved anvisning eller ændring af NemKonto, som
har medført at en borger ikke har modtaget en
retmæssig udbetaling.
En retmæssig udbetaling vil være
en udbetaling, som borgeren vil være retmæssig modtager
af. En udbetaling modtaget på baggrund af et lån
indgået under falske forudsætninger, vil ikke
være en retmæssig udbetaling. Eksempler på
retmæssige udbetalinger vil være pensionsydelser eller
boligstøtte, som borgeren er berettiget til at modtage.
Fejl ved anvisning eller ændring af
NemKonto kan forekomme ved, at der indtastes et forkert
kontonummer. Svindel med oplysninger i NemKonto-systemet kan fx ske
i forlængelse af et identitetstyveri, hvorefter en svindler
foretager en ændring af den konto, som ofret for
identitetstyveriet har registeret som sin NemKonto, ved at bytte
ofrets konto ud med svindlerens egen konto eller en konto
svindleren har adgang til. Derved vil pengeoverførsler til
ofret, der foretages via NemKonto-systemet, ende på
svindlerens konto.
Den økonomiske kompensation vil
udgøre samme beløb som borgeren har mistet, så
borgeren holdes skadesfri.
Det følger af den foreslåede
§ 6 a, stk. 2, at finansministeren
kan fastsætte regler om kompensation til personer efter stk.
1, hvor forholdet er begået før lovens
ikrafttrædelse.
Lovforslaget vil have til formål, at
beskytte borgere mod økonomiske tab, uanset hvornår
tabet er sket. Det foreslås derfor, at finansministeren kan
fastsætte regler om, at økonomiske tab lidt før
lovens ikrafttræden, vil kunne være omfattet af
kompensationsordningen.
Efter obligationsretten kan et debitorskifte
ske, hvis kreditor samtykker til skiftet. Et debitorskifte
medfører at en anden debitor indtræder i
skyldforholdet og dermed overtager den oprindelige debitors
forpligtelser, så denne frigøres.
Det følger af den foreslåede
§ 6 a, stk. 3, at finansministeren
kan fastsætte regler om, at der ikke kan udbetales
kompensation efter stk. 1 til fysiske personer, som har handlet
uagtsomt eller forsætligt, eller er fuldt kompenseret eller
efterfølgende har modtaget beløbet på anden
vis.
Bemyndigelsen forventes udmøntet ved,
at ministeren fastsætter regler om, at kompensation ikke vil
blive udbetalt til borgere, der er blevet kompenseret på
anden vis, fx af en arbejdsgiver eller offentlig myndighed.
Bemyndigelsen forventes endvidere
udmøntet ved, at ministeren fastsætter regler om, at
der vil blive udbetalt kompensation for manglende udbetalinger
vedrørende offentlige og private ydelser, der ikke
følger af anden lov eller aftale, såfremt borgeren
ikke har handlet uagtsomt. Der forventes i den forbindelse fastsat
nærmere regler om uagtsomhedsvurderingen, herunder at som led
i uagtsomhedsvurderingen vil bl.a. indgå under hvilke
omstændigheder tredjemand er kommet i besiddelse af
indehaverens oplysninger (brugernavn, adgangskode eller
nøglekort til NemID), om indehaveren havde kendskab til, at
tredjemand var kommet i besiddelse af de pågældende
oplysninger, og om indehaveren havde gjort, hvad der var muligt for
at forhindre misbrug, fx ved at spærre sit NemID eller MitID
så hurtigt som muligt.
Det følger af den foreslåede
§ 6 a, stk. 4, at det er en
betingelse for udbetaling af økonomisk kompensation, at
forholdet er politianmeldt i umiddelbar forlængelse af
kendskab til det kriminelle forhold.
Politianmeldelsen vil skulle fremsendes til
den sagsbehandlende myndighed ved indgivelse af anmodning om
kompensation.
§ 6 b
Det følger af den foreslåede
§ 6 b, stk. 1, at finansministeren
kan fastsætte regler om, at en anmodning om kompensation
efter § 6 a skal indgives inden for en nærmere fastsat
frist, herunder at dette skal ske digitalt.
Bestemmelsen forventes udmøntet ved, at
finansministeren fastsætter regler om, hvornår en
anmodning om kompensation skal indgives. Dette vil kunne omfatte en
frist for, hvornår en anmodning er indgivet rettidigt.
Indgivelse af anmodning vil skulle være myndigheden i
hænde snarest muligt efter at borgeren har konstateret, at
udbetalingen mangler.
Bestemmelsen forventes udmøntet ved, at
finansministeren fastsætter regler om, at indgivelse af
anmodning om kompensation skal ske digitalt, eventuelt ved
anvendelse af Digital Post. Det vil i særlige tilfælde
være muligt at indgive en anmodning på anden vis,
f.eks. hvis borgeren er fritaget Digital Post.
Sagsbehandlingen efter indgivelse af anmodning
vil følge de almindelige forvaltningsretlige principper,
herunder tilvejebringelse af faktiske oplysninger, der er
nødvendige for at belyse sagen korrekt. Fx kan
logoplysninger fra NemKonto-systemet, bankoplysninger og bevis for
ret til ydelse, være relevante faktiske oplysninger. Der kan
træffes afgørelse på det foreliggende grundlag,
hvor det ikke er muligt at tilvejebringe de oplysninger, der er
nødvendige for at belyse sagen, fx på grund af
forholdets alder, i overensstemmelse med de almindelige
forvaltningsretlige principper. Hvis der fremkommer nye oplysninger
af væsentlig betydning for sagens afgørelse, efter
afgørelsen er truffet, vil afgørelsen om udbetaling
af kompensation kunne berigtiges, ligeledes i overensstemmelse med
de forvaltningsretlige principper.
Det følger af den foreslåede
§ 6 b, stk. 2, at finansministeren
kan fastsætte regler om, hvilken myndighed der skal
forestå sagsbehandlingen.
Det påtænkes at ministeren vil
kunne henlægge opgaven inden for eget ministerområde,
eller henlægge sagsbehandlingen hos anden myndighed, efter
forhandling med vedkommende minister.
Det følger af den foreslåede
§ 6 b, stk. 3, at finansministeren
kan fastsætte regler om, at afgørelse i sager om
kompensation ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.
Det foreslåede vil medføre, at
den sagsbehandlende myndighed vil træffe endelig
administrativ afgørelse i sager om ansøgning om
kompensation i forbindelse med fejl eller svindel med udbetalinger
via NemKonto. Der vil dermed ikke kunne klages over hverken om der
udbetales kompensation, eller størrelsen på en
eventuel kompensation. Det vil stadig være muligt at rejse
sag ved domstolene.
Et erstatningskrav mod den person, der har
begået svindel, udgør et civilretligt krav. Kravet vil
kunne rejses under en særskilt civilretlig sag eller som led
i en straffesag, såfremt det civilretlige krav følger
af de strafbare handlinger, der forfølges under sagen, jf.
retsplejelovens § 685.
Et erstatningskrav vil kunne rejses af
eksempelvis en forurettet borger, virksomhed eller bank, der
måtte have lidt et tab, som følge af misbruget. Der
gælder samme krav om dokumentation for erstatningskrav, der
rejses i forbindelse med en straffesag, som for krav der rejses
under en civil sag.
Domstolens bedømmelse af
erstatningsspørgsmålet følger dansk rets
almindelige ansvarsgrundlag om culpa.
Retten kan dog nægte at forfølge
erstatningskravet under en strafferetssag, når retten finder,
at kravets behandling under sagen ikke kan ske uden væsentlig
ulempe, jf. retsplejelovens § 991, stk. 4. Dette vil
eksempelvis være tilfældet, hvis behandling af
erstatningsspørgsmålet vil kræve en ikke
ubetydelig særskilt bevisførelse og procedure. I
så fald vil kravet skulle rejses som et selvstændigt
civilt krav.
Det følger af den foreslåede
§ 6 b, stk. 4, at finansministeren
kan fastsætte regler om indtræden i skadelidtes krav
mod skadevolder, i det omfang der udbetales kompensation til
skadelidte.
I svindelsager har en borger fået
stjålet et pengebeløb, som blandt andet kan være
løn eller en offentlig ydelse. Borgeren har på denne
baggrund et erstatningskrav mod skadevolderen, og kan ved en
eventuel straffesag sideløbende rejse krav om erstatning.
Hvis staten yder erstatning til borgeren, vil borgerens tab blive
dækket, og det foreslås derfor, at finansministeren kan
fastsætte regler om, at staten vil kunne indtræde i
skadeslidte sted, så staten vil kunne indkræve pengene,
hvis skadevolder senere hen identificeres.
Til nr. 3
Det foreslås at §§ 1-8
ændres til §§ 1-5 og §§ 6-8.
Det skal ses i sammenhæng med den
eksisterende § 5 a og § 5 b, og den foreslåede
§ 5 c. Disse tre bestemmelser vedrører henholdsvis
tilslutningen for private udbetalere, muligheden for at stille
NemKonto-systemet til rådighed for grønlandske
myndigheder og gebyrordningen, som kan finansiere kompensation for
svindel med private betalinger. Der er således ikke behov
for, at disse tre bestemmelser omfatter selvejende institutioner
efter § 12.
Til nr. 4
Det foreslås at §§ 1-7
ændres til §§ 1-5 og §§ 6-7.
Det skal ses i sammenhæng med den
eksisterende § 5 a og § 5 b, og den foreslåede
§ 5 c. Disse tre bestemmelser vedrører henholdsvis
tilslutningen for private udbetalere, muligheden for at stille
NemKonto-systemet til rådighed for grønlandske
myndigheder og gebyrordningen, som kan finansiere kompensation for
svindel med private betalinger. Der er således ikke behov
for, at disse tre bestemmelser omfatter selvejende institutioner
efter § 12.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. august 2022.
Da lov om offentlige betalinger m.v. ikke
gælder for Færøerne og Grønland,
gælder nærværende lovforslag heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | I lov om offentlige betalinger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 5 b indsættes: »§ 5 c.
Finansministeren kan fastsætte regler om, at private
udbetalere skal betale et gebyr ved anvendelse af det efter §
4 etablerede kontoregister og i medfør heraf udviklede
Nemkontosystem, samt fastsætte regler for vilkår for
gebyret, herunder gebyrets størrelse og ændring af
tilslutningsvilkår for de private udbetalere. Gebyret skal
dække den del af udgifterne til kompensationsordningen efter
§ 6 a, som hidrører fra svindel med eller fejl i
forbindelse med private udbetalinger. Stk. 2. Gebyr
fastsat efter stk. 1 kan ikke overstige 0,04 kroner pr. kobling
mellem personnummer og kontonummer i Nemkontosystemet.« | | | | | | 2. Efter
§ 6 indsættes: »§ 6 a.
Finansministeren kan fastsætte regler om økonomisk
kompensation til fysiske personer omfattet af § 1, stk. 1, der
ikke har modtaget retmæssig udbetaling som følge af
svindel eller fejl ved anvisning eller ændring af
Nemkonto. Stk. 2.
Finansministeren kan fastsætte regler om kompensation til
personer efter stk. 1, hvor forholdet er begået før
lovens ikrafttrædelse. Stk. 3.
Finansministeren kan fastsætte regler om, at der ikke kan
udbetales kompensation efter stk. 1 til fysiske personer, som har
handlet uagtsomt eller forsætligt, eller er fuldt kompenseret
eller efterfølgende har modtaget beløbet på
anden vis. Stk. 4. Det er
en betingelse for udbetaling af økonomisk kompensation, at
forholdet er politianmeldt i umiddelbar forlængelse af
kendskab til det kriminelle forhold. § 6 b.
Finansministeren kan fastsætte regler om, at en anmodning om
kompensation efter § 6 a skal indgives inden for en
nærmere fastsat frist, herunder at dette skal ske
digitalt. Stk. 2.
Finansministeren kan fastsætte regler om, hvilken myndighed
der skal forestå sagsbehandlingen. Stk. 3.
Finansministeren kan fastsætte regler om, at afgørelse
i sager om kompensation ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed. Stk. 4.
Finansministeren kan fastsætte regler om indtræden i
skadelidtes krav mod skadevolder, i det omfang der udbetales
kompensation til skadelidte.« | | | | § 12.
§§ 1-8 omfatter selvejende institutioner m.v., hvis
driftsbudget er optaget på bevillingslov. Stk. 2.
§§ 1-7 omfatter endvidere selvejende institutioner m.v.,
som en kommune eller region har indgået driftsoverenskomst
med. Stk. 3.
§§ 1-8 og regler udstedt i medfør heraf finder
tillige anvendelse for institutioner, foreninger, fonde m.v., 1) hvis udgifter eller
regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud
eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til
lov, eller 2) som modtager kapitalindskud, tilskud,
lån, garanti eller anden støtte fra staten eller en
institution m.v., som er omfattet af nr. 1, såfremt
kapitalindskuddet m.v. har væsentlig betydning for
modtageren. Stk. 4. Stk. 1-3
finder dog ikke anvendelse i det omfang, der i anden lovgivning er
regler om betalingsforvaltning, som ikke er forenelige med loven
eller regler fastsat efter loven. Stk. 5.
Vedkommende kommune eller region kan undtage selvejende
institutioner som nævnt i stk. 2 fra bestemmelserne i
§§ 1-7. Stk. 6.
Vedkommende minister kan efter forhandling med finansministeren
undtage institutioner, foreninger og fonde m.v. som nævnt i
stk. 3 fra bestemmelserne i §§ 1-8. | | 3. Tre steder
i § 12 ændres
»§§ 1-8« til: »§§ 1-5 og
§§ 6-8«. 4. To steder i
§ 12 ændres
»§§ 1-7« til: »§§ 1-5 og
§§ 6-7«. |
|