Fremsat den 6. april 2022 af kulturministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikring af
kulturværdier i Danmark
(Straf m.v. for indførsel af ulovligt
udførte kulturgenstande)
§ 1
I lov om sikring af kulturværdier i
Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 16. november
2010, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om sikring
af kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til
forordning om indførsel og import af
kulturgenstande«.
2. I
§ 1 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Loven har endvidere til formål at fastsætte supplerende
bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande.«
3. I
§ 2, stk. 1, ændres
»Loven« til: »Lovens kapitel 2-4«.
4. Overskriften til kapitel 5 affattes
således:
»Kapitel 5
Strafbestemmelser m.v.«
5.
Efter § 12 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 12 a. Forsendelser,
der vurderes at indeholde genstande, der er omfattet af forbuddet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande,
artikel 3, stk. 1, kan tages i bevaring af told- og
skatteforvaltningen eller politiet, når de i henhold til
toldloven er frembudt korrekt, med henblik på at anmode
Kulturministeriet om at vurdere
1) hvilken del
af den pågældende forordnings bilag, genstandene er
omfattet af, og
2) om
genstandene er fjernet fra det lands område, hvor de er skabt
eller fundet, i strid med dette lands love og bestemmelser.
Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen eller politiet kan under iagttagelse af
reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74
beslaglægge forsendelser, der vurderes at indeholde genstande
omfattet af forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1. Beslaglæggelse
kan ske med henblik på overdragelse efter § 13 a, uanset
at betingelserne i retsplejelovens § 802, stk. 1, nr. 2, og
§ 803, stk. 1, 1. pkt., ikke er opfyldt.«
6. I
§ 13 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der overtræder forbuddet i
artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande.
Stk. 4. Straffen
efter stk. 3 kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis
1) der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser, eller
2) der
foreligger skærpende omstændigheder, der kan
sidestilles med nr. 1.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6.
7.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13 a.
Kulturgenstande, der indføres i strid med forbuddet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande,
artikel 3, stk. 1, og som tages i bevaring eller beslaglægges
i forbindelse med indførsel i Danmark, kan ved
kulturministerens foranstaltning og med bistand fra øvrige
myndigheder efter kulturministerens bestemmelse overdrages til det
land, hvor genstandene er skabt eller fundet.
Stk. 2. Den, der
indfører en kulturgenstand i strid med forbuddet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, kan af
kulturministeren pålægges at afholde omkostningerne ved
at returnere genstanden til det land, hvorfra den er ulovligt
udført.«
8.
Efter § 14 indsættes:
»Kapitel 6
Ikrafttræden m.v.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af
17. april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande har
til hensigt at etablere fælles regler for handel med
tredjelande for at sikre en effektiv beskyttelse mod ulovlig handel
med og tab eller ødelæggelse af kulturgenstande,
bevare menneskehedens kulturarv og forhindre finansiering af
terrorisme og hvidvask af penge gennem salg af stjålne
kulturgenstande til købere i Unionen.
Et væsentligt virkemiddel i forordningen er et generelt
forbud mod indførsel i Unionens toldområde af
kulturgenstande, der ulovligt er eksporteret fra tredjelande.
Sanktioner for overtrædelse heraf skal ifølge
forordningen fastsættes af de enkelte medlemsstater og skal
være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Forordningens regler herom er trådt i kraft den 28. december
2020, og danske regler om straf samt andre nødvendige
foranstaltninger er dermed forsinkede.
Formålet med lovforslaget er at fastsætte straf for
overtrædelse af forordningens forbud mod indførsel af
kulturgenstande, der er ulovligt eksporteret fra tredjelande.
Desuden er det nødvendigt at fastsætte regler for,
hvad der efterfølgende skal ske med genstande, som efter en
dom ved domstolene er fastslået at være ulovligt
udført af deres oprindelsesland.
Endeligt foreslås det, at der indsættes en hjemmel
til, at Skatteforvaltningen eller politiet kan tilbageholde og
beslaglægge forsendelser, der vurderes at indeholde
kulturgenstande, når forsendelserne i henhold til toldloven
er frembudt korrekt.
Forordningen supplerer en række andre, internationale
juridiske regler, som er udarbejdet til beskyttelse af verdens
kulturarv, og som dækker tilstødende
problemstillinger.
Dette gælder bl.a. UNESCO-konvention af 14. november 1970
om midlerne til at forbyde og forhindre ulovlig import, eksport og
ejendomsoverdragelse af kulturgenstande, som Danmark ratificerede i
2003. Denne konvention indeholder bl.a. krav om, at deltagerlandene
skal udstede udførselstilladelser i forbindelse med eksport
af kulturgenstande. Udstedelse af sådanne tilladelser sker i
Danmark i medfør af den eksisterende
kulturværdilov.
Det gælder også UNIDROIT-konvention af 24. juni 1995
om stjålne eller ulovligt eksporterede kulturgenstande, som
Danmark ratificerede i 2010. Konventionen giver deltagerlandene
retskrav på tilbagelevering af ulovligt udførte
kulturgenstande, som findes i andre deltagerlande - mod erstatning
til erhververen af genstande, medmindre denne vidste eller burde
have vidst, at genstanden var ulovligt udført.
Tilsvarende regler gælder også mellem alle EU-lande
i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/60/EU af 15. maj 2014 om tilbagelevering af kulturgoder
(gennemført i dansk ret ved lov nr. 1572 af 15. december
2015).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af straf for indførsel af
kulturgenstande, der er ulovligt eksporteret fra
tredjelande
2.1.1. Gældende ret
Der er i gældende ret ikke straf for indførsel af
kulturgenstande, der er ulovligt eksporteret fra tredjelande.
Derimod fastsætter lov om sikring af kulturværdier i
Danmark straf for udførsel af kulturgenstande i strid med
lovens regler. Udførsel i strid med reglerne straffes med
bøde, stigende til 1 års fængsel, hvis
overtrædelsen er begået med forsæt, og der i
øvrigt foreligger skærpende omstændigheder.
Efter bemærkningerne kan det udgøre en skærpende
omstændighed, hvis der er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel ved udførslen eller i det hele
taget, hvis overtrædelsen er begået af en professionel
handlende.
Det bemærkes, at de begreber, der anvendes i de
forskellige juridiske instrumenter - "kulturgenstande",
"kulturværdier" og "kulturgoder" må anses for synonyme,
og der er tale om forskellige oversættelser af den franske
betegnelse "biens culturel".
2.1.2. Forbuddet i artikel 3, stk. 1, og sanktioner i
artikel 11 i forordningen om indførsel og import af
kulturgenstande
Artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande fastlægger, at kulturgenstande, der
er omhandlet i forordningens bilag del A, og som er fjernet fra det
lands område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med
dette lands love og bestemmelser, ikke må indføres til
Unionens toldområde. Bestemmelsen omfatter efter
forordningens artikel 1, stk. 2, ikke kulturgenstande, der er skabt
eller fundet inden for Unionens toldområde, da disse er
omfattet af allerede gældende retsregler.
Forordningens bilag del A omfatter en bred vifte af
kulturgenstande: Historiske og naturhistoriske samlinger,
arkæologiske fund, dele af historiske eller kunstneriske
monumenter, ældre inskriptioner, mønter og segl,
genstande af etnologisk eller kunstnerisk interesse, sjældne
manuskripter, ældre bøger, dokumenter og
publikationer, postmærker, stempler og lign., arkiver, dele
af ældre inventar og ældre musikinstrumenter.
De nævnte kulturgenstande er omfattet af forbuddet i
artikel 3, stk. 1, uanset deres handelsværdi, jf. også
forordningens præambelbetragtning nr. 2, hvor det
understreges, at handelsværdien ikke nødvendigvis er
afgørende for alvoren af overgreb på kulturarven. Det
fremgår desuden af forordningens præambelbetragtninger
nr. 3 og 12, at handel med ulovligt udgravede arkæologiske
genstande og dele af monumenter må betragtes med særlig
alvor.
Forordningens bilag del B omfatter arkæologiske fund samt
dele af kunstneriske og historiske monumenter, der er mere end 250
år gamle. Disse typer af genstande (som er en delmængde
af bilagets del A, og dermed også er omfattet af
forordningens generelle forbud) vil på et senere tidspunkt
blive omfattet af forordningens regler om importlicens, og det er
forordningens højeste prioritet at bekæmpe ulovlig
handel med disse genstande.
Forordningens bilag del C omfatter øvrige
kulturgenstande, som er mere end 200 år gamle og har en
markedsværdi på mere end 18.000 Euro pr. stk. Disse
typer af genstande (som er en delmængde af bilagets del A, og
dermed også er omfattet af forordningens generelle forbud)
vil på et senere tidspunkt blive omfattet af forordningens
regler om importørerklæring.
Ifølge forordningens præambelbetragtning nr. 8 er
det udgangspunktet, at lovligheden af indførsel til Unionens
toldområde afhænger af lovligheden af udførsel
fra det lands område, hvor kulturgenstanden er skabt eller
fundet.
Hvis kulturgenstandene har befundet sig i andet land end det,
hvor den er skabt eller fundet, i en periode på mere end fem
år, hvor opbevaringen sker med henblik på andet end
midlertidig brug, transit, reeksport eller omladning, og genstanden
samtidig er udført af det land, hvor den er skabt eller
fundet før 24. april 1972, (hvor UNESCO-konvention af 14.
november 1970 om midlerne til at forbyde og forhindre ulovlig
import, eksport og ejendomsoverdragelse af kulturgenstande
trådte i kraft) afhænger lovligheden af
indførslen til Unionens toldområde af lovligheden af
udførslen fra det land, hvor genstanden således har
befundet sig i mere end fem år. Det samme gælder,
såfremt det land, hvor genstanden er skabt eller fundet, ikke
kan fastlås pålideligt.
Forordningens artikel 11 pålægger medlemsstaterne at
fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i
tilfælde af overtrædelse af bestemmelserne i
forordningen. Det anføres, at sanktionerne skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
2.1.3. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Det er Kulturministeriets vurdering, at sanktioner for
overtrædelse af forordningens forbud mod indførsel af
kulturgenstande, der er ulovligt eksporteret fra tredjelande, mest
hensigtsmæssigt fastsættes i lov om sikring af
kulturværdier i Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr.
1270 af 16. november 2010, der regulerer udførsel af
kulturgenstande fra Danmark, således at loven fremover
fastsætter straf for både ulovlig udførsel og
indførsel af kulturgenstande.
Kulturministeriet vurderer tillige, at det er væsentligt,
at der fastsættes effektive sanktioner for overtrædelse
af forbuddet mod indførsel af kulturgenstande, der er
ulovligt udført fra tredjelande. Som forordningens
præambelbetragtninger angiver, er ulovlig handel med
kulturgenstande en meget alvorlig trussel mod menneskehedens
fælles kulturarv, både gennem fysisk
ødelæggelse af kulturarven og gennem
ødelæggelse af den kontekst, som genstandene
eksisterer i, og som i mange tilfælde giver dem deres
betydning. Ikke mindst er det afgørende at bidrage til at
forhindre ulovlige arkæologiske udgravninger og plyndringer
af arkæologiske, historiske og religiøse monumenter
ved at bremse handlen med genstande, der stammer fra disse
aktiviteter. Samtidig er ulovlig handel med kulturarv en
væsentlig indtægtskilde for kriminelle organisationer,
herunder også terrorgrupper.
Det foreslås på den baggrund, at der med et nyt stk.
3 i § 13 indføres bødestraf for
overtrædelse af forbuddet i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande mod indførelse
af kulturgenstande, der er omhandlet i forordningens bilag, og som
er fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller
fundet, i strid med dette lands love og bestemmelser. Der kan
ifaldes bødestraf for simpel uagtsomhed efter stk. 3.
Overtrædelsen af forbuddet er fuldbyrdet, når en
kulturgenstand omfattet af forordningen, der er ulovligt
udført af et tredjeland, er indført på dansk
territorium. Det er som udgangspunkt forventningen, at
overtrædelse hovedsageligt vil blive konstateret i
forbindelse med selve indførslen, men straffebestemmelsen
vil også kunne anvendes, hvis genstande, der er ulovligt
udført af deres oprindelsesland, efterfølgende
identificeres i Danmark, f.eks. ved ransagninger efter oplysning
fra udenlandske myndigheder (som det eksempelvis er set i
europæiske lande i forbindelse med større sager om
smuglernetværk). Straffebestemmelse gælder kun for
genstande, som er indført efter lovens
ikrafttræden.
Desuden foreslås det med et nyt stk. 4 i § 13, at der
indføres fængselsstraf i indtil 2 år i
tilfælde, hvor overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og der samtidig er
tilsigtet eller opnået en økonomisk fordel eller hvis
tilsvarende skærpende omstændigheder gør sig
gældende.
Her sigtes til, at en person erhverver en kulturgenstand i
udlandet og forsætligt eller groft uagtsomt søger at
indføre den i Danmark med henblik på at lade den
indgå i sin personlige samling eller lignende. Det er dog
alene hensigten, at dette motiv for indførsel skal
sidestilles med økonomisk vinding, når
kulturgenstanden har stor værdi eller sjældenhed (dvs.
er omfattet af forordningens bilag del B og C).
Efter Kulturministeriets opfattelse må overtrædelse
af forordningens forbud mod indførsel af kulturgenstande,
der er ulovligt udført fra tredjelande, betragtes som en
forholdsvis alvorlig lovovertrædelse, når det sker som
led i forsætlig handel med ulovlig udført
kulturarv.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10. Som udgangspunkt
bør bødeniveauet svare til værdien af den eller
de ulovligt indførte genstande.
2.2. Indførelse af hjemmel til, at
Skatteforvaltningen eller politiet kan tilbageholde og
beslaglægge visse forsendelser, der måtte indeholde
kulturgenstande, der er ulovligt udført fra
tredjelande
2.2.1. Gældende ret
Efter toldlovens kapitel 4 og 7 kan Skatteforvaltningen eller
politiet tilbageholde og beslaglægge rejsegods og uledsagede
forsendelser, der ikke er frembudt korrekt for Skatteforvaltningen.
Ved "frembudt korrekt" forstås, at toldreglerne er iagttaget,
herunder at toldangivelsen er udfyldt med de korrekte oplysninger,
og at forsendelsen ledsages af eventuelle nødvendige
dokumenter.
Skatteforvaltningen eller politiet har alene mulighed for at
tilbageholde forsendelser, der er frembudt korrekt, og som der ikke
er krav om særlig dokumentation for, med henblik på at
undersøge om oplysningerne på toldangivelsen er
korrekte. En sådan undersøgelse kan næsten altid
gennemføres på kort tid.
Ved "tilbageholdelse" forstås, at Skatteforvaltningen
eller politiet tager forsendelser eller genstande i bevaring,
blandt andet når det drejer sig om forsendelser eller
genstande, der er fundet under toldkontrol ved ankomst til det
danske toldområde fra tredjelande. Formålet med at
tilbageholde varer efter toldlovens regler er at få sikkerhed
for den manglende betaling af told og eventuelt afgifter,
sagsomkostninger og bøden. Når skyldig told, afgifter,
bøde og sagsomkostninger er betalt, udleveres de varer, der
er tilbageholdt eller beslaglagt efter toldlovens regler.
Såfremt varerne ikke er taget i bevaring umiddelbart i
forbindelse med indførslen af varerne, kræver
tilbageholdelsen besidderens skriftlige samtykke. Hvis der ikke
foreligger samtykke, kan der kun tilbageholdes med henblik på
beslaglæggelse, jf. nærmere nedenfor.
Indsmuglede varer eller andre varer, med hensyn til hvilke told
eller afgifter er unddraget eller søgt unddraget det
offentlige, kan efter toldlovens § 83 tages i bevaring eller
beslaglægges af Skatteforvaltningen eller politiet under
iagttagelse af retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse,
der beskrives nærmere nedenfor.
Det vil sige, at en forsendelse fra et tredjeland, der f.eks.
indeholder gamle og værdifulde kulturgenstande, ikke kan
tilbageholdes af Skatteforvaltningen eller beslaglægges af
politiet, hvis alle oplysninger på toldangivelsen er
korrekte, herunder oplysninger om hvor varerne kommer fra, hvor de
er på vej hen, at forsendelsen indeholder de
pågældende kulturgenstande, og hvad værdien af de
pågældende kulturgenstande er. Der er ikke i den
forbindelse hjemmel til, at Skatteforvaltningen tilbageholder
forsendelsen, eller at politiet beslaglægger forsendelsen,
med henblik på, at Kulturministeriet undersøger, om
afsenderlandet har et udførselsforbud vedrørende de
pågældende kulturgenstande.
Retsplejelovens kapitel 74 indeholder blandt andet §§
802, 803, 805 og 806.
Efter retsplejelovens § 802, stk. 1, og § 803, stk. 1,
1. pkt., kan genstande beslaglægges, hvis der med rimelig
grund er mistanke om en lovovertrædelse, der er undergivet
offentlig påtale, og der er grund til at antage, at
genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres, eller
at genstanden ved lovovertrædelsen er taget fra nogen, som
kan kræve den tilbage.
Efter retsplejelovens § 805, stk. 1, må
beslaglæggelse ikke foretages, såfremt indgrebet
står i misforhold til sagens betydning og det tab eller den
ulempe, som indgrebet kan antages at medføre.
Efter retsplejelovens § 806, stk. 2, træffes
afgørelser om beslaglæggelse af retten ved kendelse. I
kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
Efter retsplejelovens § 806, stk. 4, kan politiet
træffe beslutning om beslaglæggelse, hvis indgrebets
øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes.
Fremsætter den, mod hvem indgrebet retter sig, anmodning
herom, skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer
forelægge sagen for retten, der ved kendelse afgør, om
indgrebet kan godkendes.
Reglerne om beslaglæggelse er i retspraksis anvendt
analogt til beslaglæggelse af genstande til brug for
retssager i udlandet, jf. Højesterets kendelse af 9. maj
1972 i sag nr. 100/1972, offentliggjort i Ugeskrift for
Retsvæsen 1972, s. 600 f., og Vestre Landsrets kendelse af
26. oktober 1987 i sag nr. 6-S. 1754/1987, offentliggjort i
Ugeskrift for Retsvæsen 1988, s. 203 f. Det er en betingelse,
at beslaglæggelse ville kunne ske i en tilsvarende dansk
sag.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås at indføre en hjemmel til, at
Skatteforvaltningen eller politiet kan tilbageholde forsendelser,
der i henhold til toldreglerne er frembudt korrekt, med henblik
på at Kulturministeriet i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande kan undersøge,
om genstandene er fjernet fra det lands område, hvor de er
skabt eller fundet, i strid med dette lands love og bestemmelser.
Det foreslås også, at der indføres en
tilsvarende hjemmel til, at sådanne forsendelser kan
beslaglægges af Skatteforvaltningen eller af politiet.
Reglerne i retsplejelovens kapitel 74, der bl.a. indeholder
§§ 802, 803, 805 og 806, der er nævnt ovenfor under
pkt. 2.2.1, skal iagttages ved beslaglæggelse af
forsendelsen. En beslaglæggelse vil alene angå den del
af en forsendelse, der formodes at være ulovlig, hvis alene
en del af forsendelsen formodes at være ulovlig, og det er
muligt at adskille de formodet ulovlige dele fra forsendelsens
øvrige indhold.
De danske regler om beslaglæggelse er i retspraksis
anvendt analogt med henblik på håndhævelse af
udenlandsk straffelovgivning. De danske regler om
beslaglæggelse vil derfor formentlig tilsvarende kunne
anvendes analogt med henblik på at sikre overdragelse af en
kulturgenstand til det land, hvor genstanden er skabt eller fundet,
og hvorfra genstanden er fjernet i strid med landets love og
bestemmelser, jf. lovforslagets § 13 a. Det foreslås
imidlertid, at der indføres en udtrykkelig hjemmel til, at
der ud over de i retsplejelovens kapitel 74 angivne formål,
kan ske beslaglæggelse med henblik på overdragelse
efter den foreslåede § 13 a, jf. herom i pkt. 2.3.
Hjemlen forventes anvendt i begrænset omfang, dels fordi
forsendelser, der indeholder genstande, som er omfattet af et
udførselsforbud, må formodes at blive standset af
toldmyndighederne i det land, som genstandene udføres fra,
hvis toldangivelsen indeholder korrekte oplysninger om
forsendelsens indehold, og dels fordi det må antages, at det
kun vil være sjældent, at den pågældende
afsender vil afgive korrekte oplysninger på toldangivelsen,
hvis genstandene i forsendelsen udføres i strid med
afsenderlandets love og regler. Skatteforvaltningen har ikke
kendskab til fortilfælde, hvor hjemlen kunne være
brugt, så hjemlen foreslås for at sikre, at der ikke
opstår en situation, hvor kontrollen af forsendelser, der
vurderes at indeholde kulturgenstande, bliver mangelfuld.
2.3. Indførelse af hjemmel til, at
kulturministeren kan bestemme, at ulovligt udførte
kulturgenstande overdrages til oprindelseslandet
2.3.1. Gældende ret
I medfør af UNIDROIT-konvention af 24. juni 1995 om
stjålne eller ulovligt eksporterede kulturgenstande, som
Danmark ratificerede i 2010 har deltagerlandene retskrav på
tilbagelevering af ulovligt udførte kulturgenstande, som
findes i andre deltagerlande - mod erstatning til erhververen af
genstande, medmindre denne vidste eller burde have vidst, at
genstanden var ulovligt udført.
Disse bestemmelser vil imidlertid i mange tilfælde ikke
give tilstrækkeligt grundlag for at sikre, at danske
myndigheder kan tilbagelevere genstande, som er blevet standset af
toldmyndighederne, og som efter forordningens forbud ikke må
indføres i Danmark, da anvendelse af reglerne i
UNIDROIT-konventionen er afhængig af, at oprindelseslandet
har ratificeret denne.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås med en ny § 13 a, stk. 1, at
indføre en hjemmel til, at kulturgenstande indført i
strid med forordningens forbud ved kulturministerens foranstaltning
kan overdrages til det land, hvor de er skabt eller fundet.
Herefter vil det være myndighederne i det land, hvor
genstanden er skabt eller fundet, der, efter dette lands
lovgivning, herunder internationale privatretlige regler,
fastslår ejendomsretten til genstanden (som principielt godt
kan tilhøre den, der har udført den ulovligt, hvis
der f.eks. alene er tale om manglende eksporttilladelse, og ikke om
tyveri eller ulovlig udgravning). En sådan overdragelse kan
først ske i det øjeblik, der er afsagt endelig dom
for overtrædelse af forordningens forbud ved en dansk
domstol.
Baggrunden herfor er, at det har været den generelle
hensigt med forordningen, at forhindre ulovlig handel med
kulturgenstande og sikre, at kulturgenstande ikke ulovligt fjernes
fra deres oprindelsesland. Således er hensigten også,
at genstande, der er ulovligt fjernet fra oprindelseslandet,
efterfølgende kan tilbageføres, selvom det er op til
medlemsstaterne at indføre specifikke foranstaltninger til
dette formål.
Det forudsættes, at bestemmelsen i § 13 a, stk. 1,
alene kan anvendes i tilfælde, hvor kulturgenstanden er
tilbageholdt under selve indførslen, men ikke kan anvendes,
hvis der rejses sager i forbindelse med konstatering af ulovligt
udførte genstande på et senere tidspunkt. Her må
i stedet henvises til de eksisterende regler i
UNIDROIT-konventionen. Der kan dog her opstå tilfælde,
hvor konventionen ikke kan anvendes, nemlig hvis oprindelseslandet
ikke har ratificeret den pågældende konvention. Dette
er i overensstemmelse med konventionsbestemmelsens hensigt, nemlig
at give alle lande en tilskyndelse til at ratificere konventionen,
og dermed bidrage til beskyttelsen af verdens kulturarv.
Det er forudsat, at overdragelsen kan udskydes, såfremt
der ikke i det land, hvorfra genstanden er ulovligt udført,
findes myndigheder, som er anerkendt af Danmark, eller som vurderes
at være i stand til at tage sikkert vare på genstanden.
Det forudsættes i dette tilfælde, at der sker
overdragelse uden unødigt ophold, i det øjeblik, der
i det pågældende land atter findes anerkendte
myndigheder, som kan tage sikkert vare på genstanden. I den
mellemliggende periode kan kulturministeren beslutte at genstanden
overdrages til en statslig kulturarvsinstitution, som kan tage
sikkert vare på genstanden (jf. ovenfor kan dette
først ske, efter at der er afsagt endelig dom ved en dansk
domstol for overtrædelse af forordningens forbud).
Endelig foreslås det i § 13 a, stk. 2, at det
gøres muligt at pålægge den, der indfører
en kulturgenstand i strid med forbuddet i forordningens artikel 3,
stk. 1, at afholde udgiften ved returnering af genstanden til det
land, hvorfra den er ulovligt udført.
3. Konsekvenser for FN's Verdensmål
Lovforslaget bidrager til opfyldelsen af delmål 11.4:
Indsatsen for at beskytte og bevare verdens kultur- og naturarv
skal styrkes. Ulovlig handel med kulturarv er en markant
årsag til ødelæggelse af verdens kulturarv, da
ulovligt handlede genstande ofte erhverves ved ulovlige
arkæologiske udgravninger eller plyndring af monumenter.
Bekæmpelsen af denne handel bidrager således til at
beskytte og bevare kulturarven på verdensplan.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil ikke have økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
Forslaget kan indebære statslige udgifter til
retsforfølgelse af overtrædelser, men forventningen
er, at der vil være tale om få sager og dermed en
udgift af begrænset betydning, som forventes at kunne holdes
inden for de eksisterende rammer.
Lovforslaget vil ikke have administrative konsekvenser for
kommuner, regioner eller staten.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører Danmarks forpligtelse til at
fastsætte regler om straf for overtrædelse af artikel
3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, samt Danmarks forpligtelse til at
gennemføre nødvendige foranstaltninger ved
indførsel af kulturgenstande i strid med dette forbud.
Reglerne skulle efter forordningen være trådt i kraft
28. december 2020, og den danske implementering er dermed
forsinket.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. september
2021 til den 11. oktober 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Arkitektforeningen,
Auktionslederforeningen, Blue Shield Danmark, Bruun Rasmussens
Auktioner, Dansk Kunst og Antikvitetshandler Union, Danske
Advokater, Danske Gallerier, Danske Universiteter, Dansk Institut
for Internationale Studier, Datatilsynet, Den Danske
Antikvarboghandlerforening, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Det Kgl. Bibliotek,
Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Kunsthaller i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forbrugerrådet, Fængselsforbundet, HK Stat, ICOM
Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
Kriminalforsorgsforeningen, Kulturværdiudvalget,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Lauritz.com, Nationalmuseet, Organisationen Danske Museer,
Politiforbundet, Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigsarkivet, Rigspolitiet, Sotheby's
København, Statens Museum for Kunst, Statens Naturhistoriske
Museum, UNESCOs Nationalkommission, Vestre Landsret, Østre
Landsret og samtlige byretter.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget kan indebære statslige
udgifter til retsforfølgelse af overtrædelser, men
forventningen er, at der vil være tale om få sager og
dermed en udgift af begrænset betydning, som forventes at
kunne holdes inden for de eksisterende rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører Danmarks
forpligtelse til at fastsætte regler om straf for
overtrædelse af artikel 3, stk. 1. i Europa-Parlamentets og
rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, samt Danmarks
forpligtelse til at gennemføre nødvendige
foranstaltninger ved indførsel af kulturgenstande i strid
med dette forbud. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lovens titel er "Lov om sikring af kulturværdier i
Danmark". Titlen afspejler, at den indeholder bestemmelser, der
regulerer eksport af kulturgenstande for at sikre vigtige
kulturværdier i Danmark.
Det foreslås at ændre lovens titel til "Lov om sikring af
kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til
forordning om indførsel og import af kulturgenstande."
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng
med forslaget om at udvide lovens anvendelsesområde til
også at indeholde supplerende bestemmelser til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Ifølge § 1 i lov om sikring af kulturværdier i
Danmark er lovens formål at sikre den danske kulturarv gennem
bevaring af kulturværdier i Danmark.
Det foreslås, at det tilføjes som § 1, stk. 2, at loven endvidere har til
formål at fastsætte supplerende bestemmelser til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold
til den foreslåede ændring henvises i øvrigt til
de almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.
Til nr. 3
Lov om sikring af kulturværdier i Danmark regulerer
udførsel af kulturværdier fra Danmark. Lovens
bestemmelser regulerer ikke indførsel af kulturgenstande til
Danmark.
Der foreslås, at i lovens § 2,
stk. 1, ændres "Loven" til "Lovens kapitel 2-4".
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng
med forslaget om at udvide lovens anvendelsesområde til
også at indeholde supplerende bestemmelser til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Ændringen betyder, at lovens hidtidige regler fortsat
alene finder anvendelse på kulturværdier, der
udføres af Danmark, mens de foreslåede bestemmelser i
§ 12 a, § 13, stk. 3 og 4 og § 13 a alene finder
anvendelse på genstande omfattet af forordningens bilag del
A.
Til nr. 4
Overskriften til kapitel 5 i lov om sikring af
kulturværdier i Danmark er "Almindelige bestemmelser".
Det foreslås at ændre overskriften til "Straffebestemmelser
m.v.".
Det foreslås som en følge af, at kapitlet
primært indeholder straffebestemmelser og andre bestemmelser
om foranstaltninger ved overtrædelse af forbud mod
indførsel af kulturgenstande, som er ulovligt udført
af deres oprindelsesland.
Til nr. 5
Efter gældende ret kan Skatteforvaltningen eller politiet
ikke tilbageholde eller beslaglægge forsendelser, der er
frembudt korrekt i henhold til toldloven, med henblik på, at
det undersøges, om genstandene er fjernet fra det lands
område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med dette
lands love og bestemmelser.
Efter gældende ret kan der med hjemmel i retsplejelovens
§ 802, stk. 1, nr. 2, og § 803, stk. 1, 1. pkt., som led
i efterforskningen af en lovovertrædelse, der er undergivet
offentlig påtale, bl.a. ske beslaglæggelse af
genstande, der kan tjene som bevis, eller ved en
lovovertrædelse er frataget nogen, der kan kræve den
tilbage.
Det foreslås, at der indføres en hjemmel til, at
Skatteforvaltningen kan tilbageholde eller beslaglægge
forsendelser, også når de er frembudt korrekt, med
henblik på at det kan fastslås, om genstandene er
omfattet af del A, B eller C i bilaget til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om
indførsel og import af kulturgenstande, og om genstandene er
fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet,
i strid med dette lands love og bestemmelser, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6. Hjemlen foreslås indsat i kapitel 5 i lov om
sikring af kulturværdier i Danmark som § 12 a.
Det følger af det foreslåede § 12 a, stk. 1, at forsendelser, der
vurderes at indeholde genstande, der er omfattet af forbuddet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande,
artikel 3, stk. 1, kan tages i bevaring af told- og
skatteforvaltningen eller politiet, når de i henhold til
toldloven er frembudt korrekt, med henblik på at anmode
Kulturministeriet om at vurdere de forhold, der er beskrevet i
§ 12 a, stk. 1, nr. 1 og 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, vil
medføre, at selv om en forsendelse er frembudt korrekt i
forbindelse med dens indførsel eller import, det vil sige,
at der på toldangivelsen blandt andet er givet korrekte
oplysninger om forsendelsens indhold, dens værdi, dens
afsender og dens modtager, og at der er betalt korrekt told, moms
og eventuelle punktafgifter, vil Skatteforvaltningen eller politiet
kunne tilbageholde forsendelsen, hvis der er behov for, at
Kulturministeriet undersøger nogle nærmere angivne
forhold, der relaterer sig til den nævnte forordning. At det
er Skatteforvaltningen eller politiet, der tilbageholder
forsendelsen, betyder ikke, at forsendelsen ikke fysisk kan
opbevares på Kulturministeriets område. Det vil f.eks.
være relevant, at Kulturministeriet opbevarer forsendelsen,
hvis den indeholder genstande, der på grund af deres alder
eller lignende vil lide skade, hvis de ikke opbevares under
passende forhold - f.eks. vedrørende temperatur, lys og
luftfugtighed.
Det følger af det foreslåede § 12 a, stk. 1,
nr. 1, at forsendelser vil kunne
tilbageholdes med henblik på, at Kulturministeriet kan
vurdere, hvilken del af den pågældende forordnings
bilag, genstandene er omfattet af.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, nr. 1,
vil medføre, at forsendelser kan tilbageholdes med henblik
på, at Kulturministeriet kan vurdere, om genstandene i
forsendelsen er omfattet af den nævnte forordnings bilag del
A, der omfatter alle de pågældende kulturgenstande, del
B, der omfatter dele af del A, men som er over 250 år gamle,
eller del C, der omfatter de øvrige dele af del A, men som
er over 200 år gamle og har en værdi på 18.000
euro eller der over pr. styk. En tilbageholdelse vil alene
angå den del af en forsendelse, der formodes at være
ulovlig, hvis alene en del af forsendelsen formodes at være
ulovlig, og det er muligt at adskille de formodet ulovlige dele fra
forsendelsens øvrige indhold.
Det følger af det foreslåede § 12 a, stk. 1,
nr. 2, at forsendelser vil kunne
tilbageholdes af Skatteforvaltningen eller politiet med henblik
på, at Kulturministeriet kan vurdere, om genstandene er
fjernet fra det lands område, hvor de er skabt eller fundet,
i strid med dette lands love og bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 1, nr. 2,
vil medføre, at forsendelser vil kunne tilbageholdes af
Skatteforvaltningen eller politiet med henblik på, at
Kulturministeriet undersøger, dels hvor genstandene er skabt
eller fundet, dels om det land har love eller andre bestemmelser,
der regulerer udførelsen af de pågældende
genstande, og i så fald om genstandene er udført i
strid med disse regler. En tilbageholdelse vil alene angå den
del af en forsendelse, der formodes at være ulovlig, hvis
alene en del af forsendelsen formodes at være ulovlig, og det
er muligt at adskille de formodet ulovlige dele fra forsendelsens
øvrige indhold.
Det følger af det foreslåede § 12 a, stk. 2, 1. pkt., at
Skatteforvaltningen eller politiet under iagttagelse af reglerne om
beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 kan
beslaglægge forsendelser, der vurderes at indeholde genstande
omfattet af forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i § 12 a, stk. 2, vil
medføre, at forsendelser kan beslaglægges med henblik
på, at Kulturministeriet kan foretage en vurdering af,
hvilken del af den pågældende forordnings bilag, som
genstandene er omfattet af, og om genstandene er fjernet fra det
lands område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med
dette lands love og bestemmelser. En beslaglæggelse vil alene
angå den del af en forsendelse, der formodes at være
ulovlig, hvis alene en del af forsendelsen formodes at være
ulovlig, og det er muligt at adskille de formodet ulovlige dele fra
forsendelsens øvrige indhold.
Henvisningen til retsplejelovens kapitel 74 indebærer
bl.a., at afgørelse om beslaglæggelse træffes af
retten, med mindre indgrebets øjemed ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, jf. lovens § 806, stk. 1, 2 og
4. Tilsvarende kan der fremsættes begæring for retten
om hel eller delvis ophævelse af beslaglæggelsen, jf.
retsplejelovens § 807 c. Henvisningen til retsplejelovens
kapitel 74 indebærer endvidere, at der eksempelvis vil kunne
ske beslaglæggelse af en kulturgenstand, hvis den, der har
rådighed over genstanden, med rimelig grund er mistænkt
for en overtrædelse af forbuddet i forordningens artikel 3,
stk. 1, jf. retsplejelovens § 802, stk. 1, nr. 1. Tilsvarende
vil der kunne ske beslaglæggelse af en kulturgenstand, som en
person, der ikke er mistænkt, har rådighed over, hvis
der grund til at antage, at der er tale om en overtrædelse af
forbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1, jf. retsplejelovens
§ 803, stk. 1, 1. pkt.
Det følger videre af det foreslåede § 12 a, stk. 2, 2. pkt., at
beslaglæggelse kan ske med henblik på overdragelse
efter § 13 a, uanset at betingelserne i retsplejelovens §
802, stk. 1, nr. 2, og § 803, stk. 1, 1. pkt., ikke er
opfyldt. Efter den foreslåede § 13 a kan der efter
kulturministerens bestemmelse ske overdragelse af en kulturgenstand
til det land, hvor genstandene er skabt eller fundet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der
skabes udtrykkelig hjemmel til, at der kan ske beslaglæggelse
af en kulturgenstand med henblik på, at kulturministeren
efter det foreslåede § 13 a kan bestemme, at der skal
ske overførsel til det land, hvor genstandene er skabt eller
fundet. Den foreslåede bestemmelse udelukker ikke, at der
tillige kan ske beslaglæggelse i det omfang, det i
øvrigt følger af retsplejelovens regler, eksempelvis
beslaglæggelse med henblik på sikring af bevis,
såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Til nr. 6
I gældende ret findes der ikke en bestemmelse om straf for
indførsel af kulturgenstande i strid med forbuddet i artikel
3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande.
Det foreslås, at der i lovens § 13 indsættes et
nyt stk. 3 og et nyt stk. 4 om straf for indførsel af
kulturgenstande i strid med forbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
I det foreslåede stk. 3
fastlægges det, at medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
overtræder forbuddet i artikel 3, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Udgangspunktet er, at der pålægges bødestraf
uanset, at overtrædelsen af forbuddet alene kan tilregnes
gerningspersonen som simpelt uagtsomt. Det må som
udgangspunkt forudsættes, at en rejsende gør sig
bekendt med reglerne for udførsel i det land, hvor
vedkommende erhverver en kulturgenstand. Der kræves derfor
ikke forsæt eller grov uagtsomhed for at ifalde straf efter
bestemmelsen.
Gerningsindholdet forudsættes opfyldt i det
øjeblik, en genstand omfattet af forbuddet er indført
på dansk territorium, og at medbringe en omfattet genstand
gennem tolden betragtes således som indførsel, ikke
forsøg herpå.
Det følger af forordningens artikel 11, at "sanktionen
… skal stå i et rimeligt forhold til
overtrædelsen". I lyset heraf vurderer Kulturministeriet, at
der kan være en række tilfælde, hvor der ikke
bør pålægges straf for overtrædelse af
forbuddet. Dette kan være under hensyn til
overtrædelsens bagatelagtige karakter eller i tilfælde,
hvor overtrædelsen ikke kan tilregnes den
pågældende som forsætlig eller uagtsom.
I forhold til spørgsmålet om overtrædelsens
bagatelagtige karakter, så kan det være tilfælde,
hvor der teknisk set er tale om en overtrædelse af forbuddet
i forordningens artikel 3, stk. 1, men hvor genstanden har
begrænset kulturel værdi, og de ved udførsel af
tredjeland overtrådte regler ikke er møntet på
at bevare kulturarven (f.eks. regler om momsdeklaration).
Der kan endvidere være tilfælde, hvor en
overtrædelse ikke kan tilregnes den, der indfører en
genstand, som forsætlig eller uagtsom. Det kan være
tilfælde, hvor det ikke med rimelighed kan forventes, at den,
der erhverver en kulturgenstand i et land uden for Unionens
toldområde, kontrollerer, om denne genstand er ulovligt
udført fra et andet land til erhvervelseslandet inden for 5
år, og således er omfattet af
indførselsforbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1. Dette
gælder dog ikke genstande omfattet af forordningens bilag del
B og C. Givet værdien og/eller sjældenheden af
sådanne genstande må det forudsættes, at den, der
handler med eller erhverver dem, udfolder en rimelig indsats for at
indhente oplysninger om deres proveniens (jf. også, at dette,
når forordningens øvrige dele træder i kraft,
vil være et generelt krav for indførsel af
sådanne genstande).
I det foreslåede stk. 4
fastlægges det, at straffen efter stk. 3 kan stige til
fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis
der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser, eller hvis der foreligger
skærpende omstændigheder, der kan sidestilles med nr.
1.
Det bemærkes, at dette overstiger den i loven eksisterende
strafferamme på 1 års fængsel for ulovlig
udførsel fra Danmark. Der er imidlertid en række
forhold, der taler for en højere strafferamme for
indførsel.
Den foreslåede strafferamme er til dels fastsat ud fra, at
den ulovlige udførsel af kulturgenstande, som den
foreliggende lovændring har til hensigt at bremse, ofte
indebærer alvorlig ødelæggelse af kulturarven.
Der kan være tale om ulovlige udgravninger af
arkæologiske lokaliteter eller deciderede plyndringer af
historiske og religiøse monumenter, ofte ledsaget af
væsentlig ødelæggelse af kulturarven.
Strafferammen er endvidere fastsat ud fra hensynet til, at
forordningen gælder indførsel af genstande til
Unionens toldområde og alene forudsættes
håndhævet ved Unionens toldgrænser. Derved kan
kulturgenstande som udgangspunkt indføres i et medlemsland
med henblik på omsætning m.v. i et andet medlemsland.
Dette indebærer, at strafferammen i Danmark bør ligge
på et niveau, der er nogenlunde sammenligneligt med andre
lande, under skyldigt hensyn til almindelig dansk retspraksis.
Ifølge de oplysninger, der er tilgængelige for
Kulturministeriet om strafniveauer for overtrædelse af
forbuddet i forordningens artikel 3, stk. 1, i andre medlemsstater,
ville en øvre strafferamme på kun 1 års
fængsel være lav, og ville potentielt kunne gøre
Danmark til transitland for ulovlig handel med kulturgenstande
på længere sigt.
Strafferammen er endelig fastsat med udgangspunkt i, at
strafferammen passende kan modsvare den, der er fastlagt i
miljøministeriets bekendtgørelse om beskyttelse af
vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed
(bekendtgørelse nr. 1285 af 14. juni 2021), da ulovlig
indførsel af kulturgenstande bør betragtes med samme
alvor som ulovlig handel med vilde dyr og planter. Strafferammen
efter denne bekendtgørelse indtil 2 år, jf.
bekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Det bemærkes, at stk. 4 vil indebære, at der kan
ifaldes fængselsstraf for groft uagtsomme overtrædelser
af forbuddet i stk. 1. Her tænkes navnlig på, at der
efter forordningen er tænkt en særlig forpligtelse til
at udvise stor agtpågivenhed, når man erhverver
særlig kostbare eller sjældne kulturgenstande af
kategorier, som er omfattet af særlig risiko for ulovlig
handel (dvs. genstande omfattet af forordningens bilag del B og C).
Derfor vurderer Kulturministeriet det rimeligt, at også groft
uagtsomme overtrædelser skal kunne medføre
fængselsstraf. Også her bemærkes det, at dette
ikke er tilfældet for så vidt angår de
eksisterende regler om udførsel, men dette afspejler, at de
skader på kulturarven, der er forbundet med ulovlig
udførsel fra Danmark, typisk er mindre alvorlige, da det
typisk vil dreje sig alene om manglende
udførselstilladelse.
Det fremgår også af stk. 4, at straffen kan stige
til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis
der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser, eller hvis der er skærpende
omstændigheder, der kan sidestilles med § 13, stk. 4,
nr. 1.
Her sigtes til, at en person erhverver en kulturgenstand i
udlandet og forsætligt eller groft uagtsomt søger at
indføre den i Danmark med henblik på at lade den
indgå i sin personlige samling eller lignende. Hensynet er i
den forbindelse, at personers ønske om at erhverve
sjældne kulturgenstande til personligt eje, uden
nødvendigvis at have nogen umiddelbar intention om
videresalg, ofte er en væsentlig efterspørgselsfaktor
i den ulovlige handel med kulturgenstande, og at disse personer
dermed spiller en rolle i denne handel på linje med dem, der
deltager alene med henblik på økonomisk vinding. Det
er dog alene hensigten, at dette motiv for indførsel skal
sidestilles med, at der ved overtrædelsen er opnået
eller tilsigtet økonomisk vinding, når
kulturgenstanden har stor værdi eller sjældenhed (dvs.
er omfattet af forordningens bilag del B og C).
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter gældende ret findes ikke nærmere regler for,
hvorledes danske myndigheder skal forholde sig til kulturgenstande,
som tilbageholdes ved indførsel i Danmark, og
efterfølgende konstateres ulovligt udført af deres
oprindelsesland.
Det foreslås derfor i en ny § 13
a at fastsætte regler, som gør det muligt i
overensstemmelse med forordningen, at kulturgenstande, som er
udført af det land, hvor de er skabt eller fundet, i strid
med dette lands love og bestemmelser, efterfølgende kan
overdrages til det pågældende land.
I den foreslåede stk. 1
fastlægges det, at kulturgenstande, der indføres i
strid med forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1, og som tages i
bevaring eller beslaglægges i forbindelse med
indførsel i Danmark, kan ved kulturministerens
foranstaltning og med bistand fra øvrige myndigheder efter
kulturministerens bestemmelse overdrages til det land, hvor
genstandene er skabt eller fundet.
Overdragelsen udgør ikke en stillingtagen til
ejendomsretten til genstanden efter dansk ret.
Kulturministeren fastlægger hvordan overdragelsen sker,
under hensyn til almindelig praksis for transport af
kulturgenstande at minimere risiko for skader på gentanden
eller lignende hændelser som tyveri.
Overdragelse kan dog først ske, når der er afsagt
endelig dom ved en dansk domstol, der fastslår, at der er
sket en overtrædelse af forordningens forbud mod
indførsel af ulovligt udførte kulturgenstande, hvor
ved det er fastslået, at genstandene er ulovligt
udført af oprindelseslandet.
Overdragelse kan udsættes, hvis der ikke i
oprindelseslandet findes myndigheder anerkendt af Danmark, der kan
tage sikkert vare på genstanden. Genstande kan midlertidigt
overdrages til statslige kulturinstitutioner med henblik på
bevaring indtil det tidspunkt, hvor de sikkert kan overdrages til
oprindelseslandet. Der sker ikke forud for overdragelsen en
vurdering af oprindelseslandets lovgivning eller retssystem.
Bestemmelsen finder alene anvendelse i de situationer, hvor en
genstand er tilbageholdt i forbindelse med indførslen til
Danmark.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
I den foreslåede stk. 2
fastlægges det, at den, der indfører en kulturgenstand
i strid med forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, kan pålægges at afholde
omkostningerne ved at returnere genstanden til det land, hvorfra
den er ulovligt udført.
Den foreslåede ændring betyder, at de udgifter, som
danske myndigheder har ved tilbageleveringen af genstanden til
oprindelseslandet pålægges den, der har søgt at
indføre genstanden i Danmark i strid med forordningens
forbud. Det forudsættes her, at tilbageleveringen sker i
overensstemmelse med almindelig praksis for transport af
kulturgenstande af den pågældende type - som ved f.eks.
udlån mellem museer - afhængig af genstandens karakter
og værdi kan det indebære, at genstanden transporteres
af kvalificeret transportfirma, eller kurér ved
flytransport, og i visse tilfælde skal ledsages af politiet.
Andre nødvendige udgifter såsom fremstilling af
særlige transportkasser kan også pålægges
den, der har forsøgt at indføre genstanden.
Såfremt genstandens tilstand gør det
nødvendigt, at genstanden skal konserveres for at kunne
transporteres sikkert, kan udgiften hertil også
pålægges den, der har forsøgt at indføre
genstanden.
Til nr. 8
I det nuværende Kapitel 5 Almindelige bestemmelser i lov
om sikring af kulturværdier i Danmark er der samlet
bestemmelser om straf (§ 13), klageadgang (§ 14),
ikrafttrædelsestidspunkt (§ 15) og gyldighed for
Færøerne og Grønland (§ 16).
Det foreslås, at der indsættes en ny overskrift efter § 14
"Ikrafttræden m.v.".
Det foreslås af ordensmæssige grunde, at lovens
straffebestemmelser og nødvendige følgebestemmelser
samt klageadgang udskilles som et nyt, særskilt kapitel 5,
jf. den foreslåede § 1, nr. 4, i overensstemmelse med
sædvanlig praksis, og der indføjes i forlængelse
heraf et nyt kapitel 6, som samler de øvrige bestemmelser om
ikrafttræden m.v.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2022.
Lovforslaget følger af en konstatering af, at den danske
retstilstand ikke lever op til krav om fastsættelse af
sanktioner for overtrædelse af indførselsforbuddet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande.
Lovforslaget bør derfor træde i kraft hurtigst
muligt.
Der kan kun straffes for overtrædelser af forordningen,
der finder sted efter lovens ikrafttræden.
Lov om sikring af kulturværdier i Danmark gælder
ikke for Færøerne og Grønland, jf. lovens
§ 16, ligesom loven ikke indeholder hjemmel til at sætte
loven i kraft for Grønland og Færøerne. Denne
ændringslov gælder på den baggrund ikke for
Grønland og Færøerne og kan ikke sættes i
kraft for Grønland og Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sikring af kulturværdier i
Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 16. november
2010, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens
titel affattes således: | | | | Lov om sikring af
kulturværdier i Danmark | | »Lov om sikring
af kulturværdier i Danmark og om supplerende bestemmelser til
forordning om indførsel og import af
kulturgenstande«. | | | | § 1. Lovens
formål er at sikre den danske kulturarv gennem bevaring af
kulturværdier i Danmark. | | 2. I § 1 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Loven har endvidere til formål at fastsætte supplerende
bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande.« | | | | § 2. Loven
omfatter følgende kulturværdier, der ikke er i
offentligt eje: 1) kulturgenstande fra tiden før
1660, 2) kulturgenstande, som har en
værdi på 150.000 kr. eller derover, og som er
ældre end 50 år. | | 3. I § 2, stk. 1, ændres
»Loven« til: »Lovens kapitel 2-4«. | Stk. 2-6
--- | | | | | | | | 4. Overskriften til kapitel 5 affattes
således: | | | | Kapitel 5 | | »Kapitel 5 | | | | Almindelige
bestemmelser | | Strafbestemmelser
m.v.« | | | | | | 5. Efter
§ 12 indsættes i kapitel
5: | | | Ȥ 12
a. Forsendelser, der vurderes at indeholde genstande, der er
omfattet af forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1, kan tages i bevaring
af told- og skatteforvaltningen eller politiet, når de i
henhold til toldloven er frembudt korrekt, med henblik på at
anmode Kulturministeriet om at vurdere 1) hvilken del af den pågældende
forordnings bilag, genstandene er omfattet af, og 2) om genstandene er fjernet fra det lands
område, hvor de er skabt eller fundet, i strid med dette
lands love og bestemmelser. Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen eller politiet kan under iagttagelse af
reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74
beslaglægge forsendelser, der vurderes at indeholde genstande
omfattet af forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og
import af kulturgenstande, artikel 3, stk. 1. Beslaglæggelse
kan ske med henblik på overdragelse efter § 13 a, uanset
at betingelserne i retsplejelovens § 802, stk. 1, nr. 2, og
§ 803, stk. 1, 1. pkt., ikke er opfyldt.« | | | | § 13. Med
bøde straffes den, der overtræder § 3, stk. 1,
eller § 4. Stk. 2. Straffen
kan stige til fængsel i indtil 1 år, såfremt
overtrædelsen er begået med forsæt og der i
øvrigt foreligger skærpende
omstændigheder. Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5. Stk. 4. For
overtrædelser af denne lov er forældelsesfristen 5
år. | | 6. I § 13 indsættes efter stk. 2 som
nye stykker: »Stk. 3.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der overtræder forbuddet i
artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande. Stk. 4. Straffen
efter stk. 3 kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis 1) der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser,
eller 2) der foreligger skærpende
omstændigheder, der kan sidestilles med nr. 1.« | | | Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6. | | | | | | 7. Efter
§ 13 indsættes: | | | »§ 13
a. Kulturgenstande, der indføres i strid med
forbuddet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/880 af 17. april 2019 om indførsel og import af
kulturgenstande, artikel 3, stk. 1, og som tages i bevaring eller
beslaglægges i forbindelse med indførsel i Danmark,
kan ved kulturministerens foranstaltning og med bistand fra
øvrige myndigheder efter kulturministerens bestemmelse
overdrages til det land, hvor genstandene er skabt eller
fundet. Stk. 2. Den, der
indfører en kulturgenstand i strid med forbuddet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/880 af 17.
april 2019 om indførsel og import af kulturgenstande, kan af
kulturministeren pålægges at afholde omkostningerne ved
at returnere genstanden til det land, hvorfra den er ulovligt
udført.« | | | | | | 8. Efter
§ 14 indsættes: | | | »Kapitel 6 | | | Ikrafttræden
m.v.« | | | |
|